Jump to content
NicoHaak

Je eigen "fietsprestaties"

Recommended Posts

Ik heb paar dagen terug eens het binnenblad gebruikt ipv het middelste heuvelop. Fiets denk ik al jaren toch wat te zwaar omhoog. Denk dat ik me hier toch verder in ga beoefenen.

Op 4-9-2019 om 11:55 zei Gert:

Ik heb paar dagen terug eens het binnenblad gebruikt ipv het middelste heuvelop. Fiets denk ik al jaren toch wat te zwaar omhoog. Denk dat ik me hier toch verder in ga beoefenen.

Ik heb juist het idee dat ik al jaren overal te licht fietste. Dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom ik dit jaar opeens zoveel makkelijker fiets dan voorgaande jaren, terwijl ik nog steeds het idee heb dat mijn conditie zelf echt niet noemenswaardig beter is. Het enige verschil is dat ik zwaarder ben gaan fietsen.

Sterker nog: Ik denk dat mijn conditie een aantal jaar geleden (2016 en eerder) beter was dan mijn conditie meer recentere jaren. 

23 uur geleden zei MisterX:

Ik heb juist het idee dat ik al jaren overal te licht fietste. Dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom ik dit jaar opeens zoveel makkelijker fiets dan voorgaande jaren, terwijl ik nog steeds het idee heb dat mijn conditie zelf echt niet noemenswaardig beter is. Het enige verschil is dat ik zwaarder ben gaan fietsen.

Sterker nog: Ik denk dat mijn conditie een aantal jaar geleden (2016 en eerder) beter was dan mijn conditie meer recentere jaren. 

Gaat hier dan wel over omhoog fietsen heuvelop. Op het vlakke of vals plat fiets ik ook liever zwaar.

Door een combinatie van fysieke en persoonlijke problemen heb ik de afgelopen 2 jaar (of eigenlijk zelf 3) niet echt meer gefietst. Nu dat het een beetje beter gaat ben ik 2 weken geleden weer wat begonnen. Vandaag ondanks de wind mijn lekkerste rondje tot nu toe kunnen afwerken. Toch blijft het nog heel ver van het niveau waar ik ooit zat.

477238375_Schermafbeelding2020-04-22om19_59_05.thumb.png.7ba87156bcda0c8f04599d8c4b11dd03.png

Toch wel een prima snelheid hoor. Mooi dat je het weer opgepakt hebt. En wel een goed in deze tijden even de gedachten verzetten.

Zelf weer een beetje begonnen, met fietsen naar het werk. Is 23 kilometer, dus op zich wel lekker wakker worden. Rij ergens 28 hoog/29 laag gemiddeld, tenzij het windstil is (maar Maasvlakte dus vrijwel altijd wind). 

Jammer dat ik het 10 jaar geleden ineens zo heb laten vallen, laatste jaren wel paar kleine oplevingen gehad, maar niets dat langer dan een halfjaar stand hield. 

Ben nu dan ook 30 kilo zwaarder dan toen ik 18 was :-D

Gepost (edited)
4 uur geleden zei NicoHaak:

Toch wel een prima snelheid hoor. Mooi dat je het weer opgepakt hebt. En wel een goed in deze tijden even de gedachten verzetten.

Ja, het is vooral het gevoel dat nog anders is, zeker bergop (wat vroeger altijd mijn sterkste punt was). Mijn gemiddeldes waren op (solo)trainingen nooit echt hoog. Die snelheid bewaarde ik voor de wedstrijden :D

@neva: Naar het werk fietsen vond ik altijd heerlijk. 's avonds terug naar huis was dan weer een hele opgave.

Edited by FlyD

13 minuten geleden zei FlyD:

@neva: Naar het werk fietsen vond ik altijd heerlijk. 's avonds terug naar huis was dan weer een hele opgave.

Jazeker, daarom kan ik het ook niet altijd opbrengen. Werk dag- en avonddiensten, dus het is óf 's ochtends om 05:30 weg óf 's avonds om 23:30 nog naar huis. En de meeste paden zijn niet verlicht en er zit een deel natuurgebied tussen waar de paarden loslopen en het sterft van konijnen en ander ongedierte :D 

13 minuten geleden zei neva:

Jazeker, daarom kan ik het ook niet altijd opbrengen. Werk dag- en avonddiensten, dus het is óf 's ochtends om 05:30 weg óf 's avonds om 23:30 nog naar huis. En de meeste paden zijn niet verlicht en er zit een deel natuurgebied tussen waar de paarden loslopen en het sterft van konijnen en ander ongedierte :D 

Dat maakt de uitdaging inderdaad nog wat groter!

Op 23-4-2020 om 13:22 zei MisterX:

Je hebt vroeger echt wedstrijden gereden? 

Hier had ik eerder over gekeken. Ik heb inderdaad enkele jaren wedstrijden gereden. Zowel op amateur niveau als op Elite zonder contract niveau (en daar ook enkele grote wedstrijden en profkermiskoersen kunnen rijden). Wel leuk als je de Tour kijkt (vorig jaar dan) en je ziet renners waar je tegen hebt gekoerst die goed presteren (oa enkele etappewinnaars).

DIt weekend een nieuwe mijlpaal in mijn 'comeback'. Eerder dan gepland nog eens 100km gereden. De bedoeling was ongeveer 85km, maar doordat ik ergens verkeerd was gereden kwam ik al zo dicht bij de 100 dat ik maar een klein rondje erbij heb gedaan :D

1435700509_Schermafbeelding2020-05-04om09_25_19.thumb.png.17837ad8f880d2bdb62733c249d10be4.png

Lekker hoor rondje hoor. Ik wil dit jaar ook het doel hebben om minstens de 100 km in 1 rit te maken. Ondertussen 5 jaar een racefiets, maar nog niet gelukt. 85 km is the max tot nu toe.

Ik moet sowieso weer eens naar buiten met mijn racefiets. Hij zit nu nog steeds op de Tacx, al is het toch al vaak genoeg lekker weer buiten. Ik vind banden verwisselen alleen zo verschrikkelijk. Dus ik stel het te vaak uit.

Qua hoogtemeters heb je ook in 1 rit ongeveer mijn jaartotaal gehaald. Ik moet het hier hebben van wat dijkjes, tunnels, bruggen, viaducten en verkeersdrempels. Een klein beetje omhoog en ik ben nergens meer :-D

4 minuten geleden zei MisterX:

Lekker hoor rondje hoor. Ik wil dit jaar ook het doel hebben om minstens de 100 km in 1 rit te maken. Ondertussen 5 jaar een racefiets, maar nog niet gelukt. 85 km is the max tot nu toe.

Ik moet sowieso weer eens naar buiten met mijn racefiets. Hij zit nu nog steeds op de Tacx, al is het toch al vaak genoeg lekker weer buiten. Ik vind banden verwisselen alleen zo verschrikkelijk. Dus ik stel het te vaak uit.

Qua hoogtemeters heb je ook in 1 rit ongeveer mijn jaartotaal gehaald. Ik moet het hier hebben van wat dijkjes, tunnels, bruggen, viaducten en verkeersdrempels. Een klein beetje omhoog en ik ben nergens meer :-D

Rustig opbouwen en een leuke route bedenken dan moet dat zeker lukken.

Ik heb gelukkig verschillende wielen, dat is makkelijker wisselen dan een bandje :D

In Nederland is het inderdaad moeilijker om daaraan te komen. In dit geval heb ik de hoogtemeters zeker niet opgezocht. Een heel stuk van de route was zelfs langs een vlak kanaal. Maar verder is de omgeving hier redelijk heuvelachtig dus kom je snel aan de hoogtemeters.

Gepost (edited)

Ik kom zo'n beetje op 1 hoogte meter per kilometer uit. Heel misschien 2. Zelfs als ik langs meerdere bruggen/tunnels/... ga, dan nog kom ik niet aan 100 hoogtemeters. Ik heb ooit de 1000 hoogtemeters gehaald in 85 km, maar dat was in de Ardenne en een hel voor mij. Dat is denk ik ook zo'n beetje de enige keer dat ik boven de 100 hoogtemeters ben uitgekomen... 

Misschien moet ik ook maar eens kijken of ik ergens een tweedehands wiel ofzo op de kop kan tikken voor de op tacx. Geen idee of ik nog ergens op moet letten. Passen alle wielen zomaar op een fiets? Net als alle cassettes?

Ik moet trouwens ook binnenband vernieuwen. Die loopt nu heel erg langzaam leeg. Op de tacx niet echt een probleem, want daar ga ik toch geen uren op zitten en als die echt snel leeg loopt, ben ik toch thuis, maar dat risico wil ik in de open lucht niet lopen.

Ik heb hier gelukkig wel veel goede fietsmogelijkheden. Ik woon gelukkig niet in de stad waarbij je op ieder kruispunt moet stoppen. Ik begin met fietsen en meestal moet ik pas weer afstappen als ik thuis ben. Dat is wel fijn. Ik fiets zo de open akkerlanden/natuur in. Dus in die zin heb ik wel genoeg. 

Edited by MisterX

Je moet goed kijken dat de cassette van het wiel overeenkomt met de groep die je op je fiets hebt. Dus als je bv een Shimano 11 speed hebt, moet er een Shimano 11 speed cassette op het wiel zitten/passen.

Toen ik een fiets kocht, ben ik voor een triple gegaan. Geen idee of ik dat nu nog steeds zou doen. Ik heb hem zo goed als nooit nodig gehad. Scheelt in ieder geval een bergverzet erop zetten als ik naar de bergen zou gaan met mijn fiets... Maakt het voor mijn achterwiel nog uit dat ik een triple heb? Verder is het een 105. Is dat nog van belang? Ik ben op dat gebied niet zo technisch / goed inlezen ;)

Nee, dat maakt niet uit. Het belangrijkste is dat de cassette compatibel is met Shimano en het goede aantal tandwielen heeft (zal 10 of 11 zijn denk ik).

Ik dacht al gezegd te hebben dat het 10 speed was, maar dat ben ik blijkbaar vergeten :) 

Hopelijk kom ik binnenkort weer toe aan fietsen. Dit jaar is een beetje een drama tot nu toe. Bijna geen kilometers...