Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Je eigen "fietsprestaties"

Gert

Aanbevolen berichten

Gefinisht mannen. Loodzware laatste 10 kilometer hardlopen, waarin ik mezelf echt heel vaak afvroeg waarom ik dit ook alweer wilde doen, maar het was het dubbel en dwars waard :classic_love: 

Uiteindelijk gefinisht op ongeveer 6u11m, met 38m zwemmen (1.9km), 3u1m fietsen (91.5km) en 2u19m hardlopen (21.4km). Wisselen mag nog wel wat sneller, en ik ben denk ik dik 5 minuten verloren aan plaspauzes. Maar dat maakt niet uit, hele vette ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rogier.:

Gefinisht mannen. Loodzware laatste 10 kilometer hardlopen, waarin ik mezelf echt heel vaak afvroeg waarom ik dit ook alweer wilde doen, maar het was het dubbel en dwars waard  

Uiteindelijk gefinisht op ongeveer 6u11m, met 38m zwemmen (1.9km), 3u1m fietsen (91.5km) en 2u19m hardlopen (21.4km). Wisselen mag nog wel wat sneller, en ik ben denk ik dik 5 minuten verloren aan plaspauzes. Maar dat maakt niet uit, hele vette ervaring.

Fucking legend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag voor het eerst sinds tijden weer een stukje op de racefiets gezeten. Is ook hard nodig want begin september moet ik de Galibier op fietsen. Vorige week op vakantie op de mountainbike al wel kilometers gemaakt met 3 vrienden en nu dan de eerste 'trainingskilometers' op de racefiets.

Vorige week dinsdag dus in Slovenië een mountainbike rit. Direct ook wel de langste klim die ik ook gedaan heb en daarin merkte ik toch wel dat er nog wat getraind moet worden haha. Denk wel dat het totaal anders is om te klimmen op een mountainbike op enkel grindpaadjes dan te klimmen met een racefiets op een asfaltweg. Wel een ziekelijk mooie omgeving om te fietsen en eigenlijk alle sporten te doen. Dikke aanrader.

image.thumb.png.b0411e12f424e8c8e893310a7fb5cd41.png

Dan vandaag. Even een kort ritje omdat ik zelf wel een beetje een tijdsdruk had. Had zelf nog wel wat sneller gekund, maar voor de eerste kilometers in tijden maar even rustig aan gedaan. Zondag weer van plan om een langere rit te doen.

image.thumb.png.e5e8dd10b34d5dc99aa4c9a2459f40ea.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag voor het eerst een FTP-test gedaan, kwam uit op 221 watt (2.8 a 2.9 watt per kilo). Toch best tevreden, iets hoger dan ik eigenlijk verwachtte. Wel op de triathlonfiets, dus wellicht is mijn echte ftp wat hoger (door de positie is het wat lastiger kracht zetten), maar mijn referentiekader is toch deze fiets dus dat is prima.

Ontzettend groot verschil met 2 jaar terug toen ik begon, waar ik (volgens een grove berekening) op 159 watt gezeten zou moeten hebben en een uur fietsen al te lastig was. Inmiddels kan ik zonder problemen in lage zones 3 à 4 uur fietsen, zeer blij mee :) 

Nu tijd om de volgende stap te zetten, en vooral ook wat kracht bij te trainen. Zou mooi zijn als ik over 2 jaar naar 280 a 300 watt kan gaan, met een beetje afvallen erbij is dat richting 4 watt per kilo. Maar dat is vast nog een jaartje te vroeg. Eerst maar eens de 250 watt aantikken.

bewerkt door Rogier.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand van jullie die met de app JOIN van Jim van den Berg, één van de mannen van LSRF, traint? Ben nu een weekje bezig en hou er wel van! Vooral het feit dat de voorgestelde trainingschema's zich aanpassen aan je beschikbaarheden per week, en ze heel flexibel zijn bij het last minute aanpassen, vind ik echt heerlijk!

Ben nu iets meer dan drie jaar aan't fietsen en heb na mijn eerste La Marmotte een drietal weken geleden de smaak nog meer te pakken. Heb proberen te genieten tijdens het afzien door, beetje 'op reserve' gereden voor zover dat daar kan. Hadden echt stormachtig weer in de laatste km's van de Galibier-beklimming en het grootste deel van de afdaling. Vandaar dat we via de tunnel zijn afgedaald en de laatste paar bochten tot de top niet hebben genomen. Uiteindelijk zonder krampen in de benen gefinisht, mission accomplished en een prachtervaring erbij.  

In de drie jaar dat ik fiets, heb ik ooit één FTP-test gedaan (zwift), in november 2021, waarin ik uitkwam op 272 watt. De afgelopen maanden heb ik wat gerichter getraind en ook op mijn voeding gelet, met de hulp van iemand uit het profpeloton. Focus lag vooral op gewichtsverlies en behoud van kracht, minder op het effectief beter worden. Ben 1m80 en schommel nu qua gewicht tussen de 77 en 78kg. Streefgewicht ligt tussen de 75-78kg, geen fan van het Froome/Vingegaard postuurtje.

Wil het in de toekomst op elk gebied wat serieuzer gaan aanpakken om echt beter te worden en volgend jaar echt te focussen op een goede tijd in de Marmotte (geen top 100 hè zotten). Alle tips zijn welkom! Halverwege september heb ik een ergospirometrietest + lactaattest gepland om te kijken hoe nauwkeurig Garmin en JOIN zijn in het inschatten van mijn eFTP (en omslagpunt) en zodoende nog gerichter te kunnen trainen. Mijn FTP wordt al enkele maanden geschat op 311watt, wat op dit moment overeenkomt met zo'n 4 watt/kg. In de trainingen die ik de laatste tijd doe, lijkt dat naar mijn gevoel ook te kloppen, maar heb toch graag de zekerheid van zo'n echte test. :D 

Dit is de 'bolide' waarmee ik werk momenteel :P 

Spoiler

450555733_384864030875855_6463974921351000626_n.png.be45eec6a7e3ca06f7bf4004dd55c9aa.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na 4 jaar mtb(maar vooral op de weg) vandaag ook maar racefiets gekocht. 
merkte dat ik niet echt vooruit meer kwam qua verbetering.

Ben benieuwd hoe het mij bevalt😀

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IMG_2911.jpeg.3ec3eef6eb5dc9d8d08680427cf2c59b.jpeg

Vandaag van Amsterdam naar Nijmegen gefietst. Helemaal gesloopt, maar wel de moeite. Ik stortte de laatste 15km helemaal in, ondanks dat ik wel goed bleef eten en drinken, geen energie meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren mijn langste afstand gefietst. Mijn broertje, eigenlijk zonder fietservaring, wou wel een keer mee op de fiets van mijn broer. Dat was niet echt een succes. Het eerste stuk dus ook erg rustig gefietst en na ongeveer 16 kilometer keerde hij dan ook om richting huis. Daarna dus in mijn eentje de overige 47km gefietst. Gemiddelde snelheid in de eerste 16 kilometer was 25.7 km/u. Dit heb ik nog omhoog weten te krijgen naar 27.9 km/u met toch nog wel wat hoogtemeters er tussen. Voordeel van de hoogtemeters is dat je natuurlijk ook weer omlaag kan. Al met al de laatste 30 km wel een lekker tempo vastgehouden met een klein beetje wind rug/zij. Nog iets meer dan een maand te gaan voordat ik de Col du Galibier ga beklimmen. 

image.png.9526d0c7b5442099c9444259a2180254.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha dat zie je goed. Idee was in eerste instantie om vanaf Nijverdal de Holterberg over te fietsen en dan vanaf Holten weer een klein lusje te maken om de Motieweg nog even mee te pakken. Maar omdat mijn broertje al wel moeite had aan het begin veranderde dat om naar Holten te fietsen en dan de Motieweg te pakken en dan omkeren. Uiteindelijk haakte hij al eerder af en ben ik de Holterberg maar overgefietst en daarna weer naar huis. Zat een beetje met de tijd en dat het donker zou worden, maar anders was ik denk ik ook weer over de Holterberg terug gefietst en vanaf Holten dan naar huis gegaan haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zag @Beppu ergens een pleidooi houden voor het strand van IJmuiden. Was een mooie aanrader. Gister vanuit Amsterdam naar het strand gefietst, koffie gedronken bij een strandtent en weer terug. Aanstaande zaterdag ga ik dit rondje fietsen om beetje in vorm te komen voor de Mont Ventoux, die ga ik eind v/d maand op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Lenstra:

Zag @Beppu ergens een pleidooi houden voor het strand van IJmuiden. Was een mooie aanrader. Gister vanuit Amsterdam naar het strand gefietst, koffie gedronken bij een strandtent en weer terug. Aanstaande zaterdag ga ik dit rondje fietsen om beetje in vorm te komen voor de Mont Ventoux, die ga ik eind v/d maand op. 

Was je IJmuiderslag zeker? Stuk door de duinen in plaats van door de haven. Als je naar het IJmuiderstrand door de haven bent gefietst zal je weinig moois hebben gezien:uhoh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Beppu:

Was je IJmuiderslag zeker? Stuk door de duinen in plaats van door de haven. Als je naar het IJmuiderstrand door de haven bent gefietst zal je weinig moois hebben gezien:uhoh:

Haha, langs het kanaal de haven in. De koffie was inderdaad het hoogtepunt ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even kunnen profiteren van de extra tijd voor het jeugdvoetbalseizoen weer echt van start gaat.

2 weken geleden op zondag met de lokale fietsclub naar de citadel van Namen met wat extra kilometers om mooi af te ronden.

WhatsAppImage2024-08-07at08_34_41.jpeg.7c6f95cd8d52ad022bb46a6eceada947.jpeg

Afgelopen zondag met dezelfde groep naar de muur van Hoei, opnieuw met een omweg naar huis om de 200km te halen. Gevoel op de fiets is best goed dit jaar. Zou het eigenlijk nog eens willen testen in de Ardennen of in de 'echte' bergen.

WhatsAppImage2024-08-07at08_34_06.jpeg.915b55c5f5d5acfe2d3dd59e550c43dc.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Thierryvane:

Hier een heerlijk klim-weekend achter de rug in België met aardig wat hoogtemeters. Vooral dag twee was genieten.

2024-08-0712_32_15-ThierryvanEgmond_Stravahardloopprofiel.png.4cb64a8b64f00dc74d535c2b880f1673.png

2024-08-0712_31_57-ThierryvanEgmond_Stravahardloopprofiel.png.edfa526181e2064ad14dc54d08cb8595.png

Prachtige regio om te gaan fietsen! Mooier, rustiger en groener dan de streek rond Luik waar mensen vaker naartoe gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eergisteren lek gereden. Niet zoveel aan de hand, vervangen, maar als ik m’n achterband nu boven de 4 bar oppomp dan zit ie niet meer gelijkmatig in m’n velg en lijkt het een beetje alsof er een slag in zit. Iemand tips en tricks? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk zit je binnenband dan een beetje tussen de buitenband en de velg. Kun je voorkomen door de binnenband al een klein beetje op te pompen voor je hem erin steekt. En verder de buitenband wat op en neer trekken (links en rechts) zodat de binnenband ertussen uit gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites