Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Je eigen "fietsprestaties"

Gert

Aanbevolen berichten

In de buurt fiets ik altijd over asfalt of wegen die bestraat zijn. Als ik in een andere omgeving wil fietsen, kom ik echter vaak gravelpaden tegen. Die brengen je echter wel vaak naar de mooiste plekjes. Ik vraag me alleen af of dergelijke paden nu echt een succes zijn op een racefiets met die dunne banden. Ik heb nul komma nul ervaring met dit soort paden op de racefiets. Nog nooit gedaan.

Zoals eerder aangegeven ben ik aan het kijken voor een route ergens op de Veluwe voor in mijn vakantie en daar kom ik dus heel wat gravelpaden tegen die dan juist langs de heide daar gaan. Op Komoot zie ik daarbij dan dit soort plaatjes:

0?width=3072&height=2304&crop=false&q=70

Ik heb dus geen ervaring met het rijden over dit soort paden. Vinden jullie dat dit te doen is op een racefiets? Of zou je eigenlijk iets moeten hebben met dikkere banden?

Uit de comments uit Komoot wordt ik niet heel veel wijzer. Het is veelal dezelfde persoon die denk dat ieder gravelpad is alsof je Strade Bianche aan het fietsen bent en die vindt dat geweldig. Als je die reactie overal weg denkt, blijft er niet heel veel over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei MisterX:

In de buurt fiets ik altijd over asfalt of wegen die bestraat zijn. Als ik in een andere omgeving wil fietsen, kom ik echter vaak gravelpaden tegen. Die brengen je echter wel vaak naar de mooiste plekjes. Ik vraag me alleen af of dergelijke paden nu echt een succes zijn op een racefiets met die dunne banden. Ik heb nul komma nul ervaring met dit soort paden op de racefiets. Nog nooit gedaan.

Zoals eerder aangegeven ben ik aan het kijken voor een route ergens op de Veluwe voor in mijn vakantie en daar kom ik dus heel wat gravelpaden tegen die dan juist langs de heide daar gaan. Op Komoot zie ik daarbij dan dit soort plaatjes:

Ik heb dus geen ervaring met het rijden over dit soort paden. Vinden jullie dat dit te doen is op een racefiets? Of zou je eigenlijk iets moeten hebben met dikkere banden?

Uit de comments uit Komoot wordt ik niet heel veel wijzer. Het is veelal dezelfde persoon die denk dat ieder gravelpad is alsof je Strade Bianche aan het fietsen bent en die vindt dat geweldig. Als je die reactie overal weg denkt, blijft er niet heel veel over.

Met 28mm bandjes op een gewone racefiets gaat dat makkelijk (als het een beetje mooie gravel is). Zelf rijd ik er zelfs met 25 of 23mm weleens over en dat lukt ook. Het grootste nadeel is misschien dat de kans op een lekke band groter is en dat is natuurlijk niet leuk, maar ook dat zal wel meevallen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei FlyD:

Met 28mm bandjes op een gewone racefiets gaat dat makkelijk (als het een beetje mooie gravel is). Zelf rijd ik er zelfs met 25 of 23mm weleens over en dat lukt ook. Het grootste nadeel is misschien dat de kans op een lekke band groter is en dat is natuurlijk niet leuk, maar ook dat zal wel meevallen. 

Is het een gekke opmerking als ik zeg dat ik geen flauw idee heb welke maat mijn banden hebben? Ik vind de maatgeving van banden zo onduidelijk. Ik heb hier binnen in ieder geval een Tacx-band liggen met 23-622 (700x23c) erop. Dat zou betekenen dat ik 23 mm banden heb? Toch?

Ik heb de fiets al ook weer bijna 10 jaar. Toen was 23 mm volgens mij de standaard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei MisterX:

Is het een gekke opmerking als ik zeg dat ik geen flauw idee heb welke maat mijn banden hebben? Ik vind de maatgeving van banden zo onduidelijk. Ik heb hier binnen in ieder geval een Tacx-band liggen met 23-622 (700x23c) erop. Dat zou betekenen dat ik 23 mm banden heb? Toch?

Ik heb de fiets al ook weer bijna 10 jaar. Toen was 23 mm volgens mij de standaard.

Toen was 23mm inderdaad de standaard, dus zal het dat wel zijn. Niet ideaal bij gravel, maar het kan wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Lenstra:

Ik weet niet hoe oud/versleten je buitenbanden zijn, maar je kunt overwegen om een investering te doen en er 28mm op te leggen. 

Ik zou dat ook niet weten :-D

Volgens mij zitten de banden er al wel een aantal jaren op, maar ik rijdt er ook geen tienduizenden kilometers per jaar op. Ik ben al blij als ik de 1000 km haal per jaar. Dus dan slijten ze ook minder snel. Geen idee hoe erg versleten ze op dit moment zijn. Ik zou daar echt een keer naar moeten kijken. 

Kun je gewoon 28 mm banden er op zetten? Ik zou verwachten dat dat niet altijd past?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het voornaamste is dat je even moet kijken of je genoeg ruimte hebt rondom je (velg)remmen. Alleen je hebt hier maar 2.5mm extra ruimte nodig ((28-23=5mm) ... 5 mm diameter / 2 = 2.5mm straal).

Qua velg komt 't wel goed. Dit is wel een handig schema om te kijken welke bandbreedte je velg aankan.

Je zou zelfs kunnen overwegen om nog breder te gaan, mocht je ook in de toekomst jezelf vaker over gravel gaan rijden. Als dat zo is dan zou ik even zoeken naar de bedbreedte van je velg. Dit is waarschijnlijk iets in de orde van grootte van 15-21mm. Dan moet je wel ook de 'clearance' rondom je remmen in de gaten houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Lenstra:

Het voornaamste is dat je even moet kijken of je genoeg ruimte hebt rondom je (velg)remmen. Alleen je hebt hier maar 2.5mm extra ruimte nodig ((28-23=5mm) ... 5 mm diameter / 2 = 2.5mm straal).

Qua velg komt 't wel goed. Dit is wel een handig schema om te kijken welke bandbreedte je velg aankan.

Je zou zelfs kunnen overwegen om nog breder te gaan, mocht je ook in de toekomst jezelf vaker over gravel gaan rijden. Als dat zo is dan zou ik even zoeken naar de bedbreedte van je velg. Dit is waarschijnlijk iets in de orde van grootte van 15-21mm. Dan moet je wel ook de 'clearance' rondom je remmen in de gaten houden. 

Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik een kilometervreter van gravel gaat worden met mijn huidige fiets. Dus ik heb er geen haast mee.

Zodra mijn banden versleten zijn, zal ik wel eens langs gaan bij de plaatselijke fietsenmaker om de mogelijkheden te bespreken. Als ik je reactie zo lees, dan is de kans groot dat er best iets mogelijk is. Een keer langs gaan om de fiets weer eens een goede beurt te geven, kan sowieso geen kwaad. Daarvoor moet ik dan toch een keer langs. 

14 minuten geleden zei Gert:

Ik heb geen ervaring met banddiktes maar kan wel zeggen dat er op de Veluwe enorm veel geasfalteerde fietspaden zijn die je overal brengen door de natuur. Dus volgens mij zou je daarop gewoon met je racefiets kunnen toeren.

Als je nog goede tips hebt qua wegen en plekjes op de Veluwe, dan hoor ik dat graag!

Op dit moment kijk ik vooral naar de noordkant van de Veluwe. Dus rondom Elspeet, Tongerense heide, Kroondomein het Loo, Radio Kootwijk, ... Die kant van de Veluwe. Doel is natuurlijk om zoveel mogelijk heide te zien. In die omgeving vind ik toch ook wel een hoop gravelpaden die langs de heide gaan.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei MisterX:

Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik een kilometervreter van gravel gaat worden met mijn huidige fiets. Dus ik heb er geen haast mee.

Zodra mijn banden versleten zijn, zal ik wel eens langs gaan bij de plaatselijke fietsenmaker om de mogelijkheden te bespreken. Als ik je reactie zo lees, dan is de kans groot dat er best iets mogelijk is. Een keer langs gaan om de fiets weer eens een goede beurt te geven, kan sowieso geen kwaad. Daarvoor moet ik dan toch een keer langs. 

Als je nog goede tips hebt qua wegen en plekjes op de Veluwe, dan hoor ik dat graag!

Op dit moment kijk ik vooral naar de noordkant van de Veluwe. Dus rondom Elspeet, Tongerense heide, Kroondomein het Loo, Radio Kootwijk, ... Die kant van de Veluwe. Doel is natuurlijk om zoveel mogelijk heide te zien. In die omgeving vind ik toch ook wel een hoop gravelpaden die langs de heide gaan.

Posbank is ook veel heide en je kunt mooie heuvels meepakken. Maar daar zit je dan wel een stukje vanaf. Aan de bovenkant heb ik ook met regelmaat gefietst, maar dan meer richting Hattem/Wezep t/m Apeldoorn eronder. Veel bosrijk gebied, maar ook wel mooie stukken Heide oa rondom het militaire oefengebied rondom t' Harde.

Maar ik werk nooit met route-bestanden, dus heb helaas niet direct een route paraat. Maar kan wel adviseren om eens naar de anwb fietsroutes te kijken, dan kom je sowieso altijd bij de mooiste stukjes waar dan ook in NL. Meestal op asfalt met soms stukjes offroad, maar daar kan je fiets wel tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, de omgeving van de Postbank is ook mooi. Maar soms moet je keuzes maken. Het wordt dus waarschijnlijk de Noord-kant en niet de Postbank.

Heuvels zijn trouwens niet mijn specialiteit. Ik word er al afgereden op een verkeersdrempel ;c Dus ik weet eigenlijk niet of de Postbank voor die reden wel een geschikte locatie is voor mij :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat minder nieuws hier (@Rogier.). Ik was vorige week door m'n enkel gegaan tijdens 't verhuizen van een vriend (...). Eerder deze week dacht ik dat het wel ging, maar werd niet beter, fysio denkt aan een scheurtje. Hij raadt me nu af om 4 september de 1/4 triathlon te gaan doen. Fietsen en zwemmen gaat dus prima, maar het hardlopen staat wat op de tocht. Dinsdag afspraak bij 'm om de knoop door te hakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei MisterX:

Ja, de omgeving van de Postbank is ook mooi. Maar soms moet je keuzes maken. Het wordt dus waarschijnlijk de Noord-kant en niet de Postbank.

Heuvels zijn trouwens niet mijn specialiteit. Ik word er al afgereden op een verkeersdrempel  Dus ik weet eigenlijk niet of de Postbank voor die reden wel een geschikte locatie is voor mij 

Waar wil je aan de Noord-kant fietsen? Jarenlange ervaring. Dus wellicht kan ik iets betekenen voor je in die omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Lenstra:

Wat minder nieuws hier (@Rogier.). Ik was vorige week door m'n enkel gegaan tijdens 't verhuizen van een vriend (...). Eerder deze week dacht ik dat het wel ging, maar werd niet beter, fysio denkt aan een scheurtje. Hij raadt me nu af om 4 september de 1/4 triathlon te gaan doen. Fietsen en zwemmen gaat dus prima, maar het hardlopen staat wat op de tocht. Dinsdag afspraak bij 'm om de knoop door te hakken.

Dat zou jammer zijn zeg. Hopelijk valt het mee a.s. dinsdag, sterkte in ieder geval de komende dagen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Dansmeister:

Waar wil je aan de Noord-kant fietsen? Jarenlange ervaring. Dus wellicht kan ik iets betekenen voor je in die omgeving.

Omgeving van Elspeet, Tongerense heide, kroondomeinen. Afhankelijk van hoe het uit pakt misschien nog langs Radio Kootwijk ofzo. Iets in die richting had ik voor ogen.

Wel voor als het iets frisser is dan 30+. 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.thumb.png.608588e3e1bcd4053b700fd6f4569691.png

image.png.8b63c5dcef0f791fa7298f27a40683a4.png

Iets in deze richting had ik dus voor ogen. De uiteindelijke route kan nog wel wat getweakt worden, maar dit is wel het grove idee van wat ik voor ogen heb. Verrassend genoeg zo goed als geen gravelpaden. Ik had er meer verwacht, want ik heb ze niet bewust genegeerd. Misschien dat ik ergens juist nog een gravelpad mee wil gaan pakken, gewoon om dat eens te ervaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-8-2022 om 19:28 zei Gert:

Als je ook af en toe gaat stoppen, dan is het wel een aanrader om langs Elburg te fietsen en daar een pauze in te plannen. Visje eten als je daar liefhebber van bent.

Bedankt voor de tip, maar ik denk dat Elburg net te veel van de route afligt. Het wordt dan al snel een rondje boven de 100 km en dat vind ik eigenlijk te veel. Of ik moet een stuk aan de zuid-kant - langs Kootwijk - skippen. 

De afgelopen jaren heb ik nooit meer dan +/- 60 km op een dag gefietst. Een jaar of 5 terug heb ik wel eens de 85 km gehaald, maar meer niet. En ik heb niet het idee dat mijn conditie nu beter is dan toen. Integendeel zelfs. Ik durf wel te zeggen dat het toen beter was. 

Een visje is wel lekker. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-8-2022 om 14:15 zei MisterX:

image.thumb.png.608588e3e1bcd4053b700fd6f4569691.png

image.png.8b63c5dcef0f791fa7298f27a40683a4.png

Iets in deze richting had ik dus voor ogen. De uiteindelijke route kan nog wel wat getweakt worden, maar dit is wel het grove idee van wat ik voor ogen heb. Verrassend genoeg zo goed als geen gravelpaden. Ik had er meer verwacht, want ik heb ze niet bewust genegeerd. Misschien dat ik ergens juist nog een gravelpad mee wil gaan pakken, gewoon om dat eens te ervaren.

Heb je 'm al gefietst? Ik kom zelf uit Vaassen en je gaat anders over teveel hoofdwegen. Zo zonde. Want het is echt prachtig fietsen. Als je een gravel ervaring wil moet je van Elspeet naar Vaassen fietsen. Dan kun je niet anders dan over gravel en is de kans op wild ook groot. Emst de tongerse heide is mooi. Van Nunspeet naar Epe kun je ook door het bos, veel mooier dan via de hoofdweg. Zou 'm zelf iets aanpassen en dan heb je echt een prachtige route.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren voor de 2de keer dit jaar +200km gereden. Met een lokale toeristenclub naar (en over) de muur van Huy en dan nog een kleine omweg naar huis om de grens van de 200 te halen. De kracht die ik vroeger had is er niet, maar de algemene conditie is wel goed :).

500784747_Screenshot_20220814-1503052.jpg.1bd6b70f55b6697a176dc6ae9f5d3db9.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Dansmeister:

Heb je 'm al gefietst? Ik kom zelf uit Vaassen en je gaat anders over teveel hoofdwegen. Zo zonde. Want het is echt prachtig fietsen. Als je een gravel ervaring wil moet je van Elspeet naar Vaassen fietsen. Dan kun je niet anders dan over gravel en is de kans op wild ook groot. Emst de tongerse heide is mooi. Van Nunspeet naar Epe kun je ook door het bos, veel mooier dan via de hoofdweg. Zou 'm zelf iets aanpassen en dan heb je echt een prachtige route.

Nee, nog niet. Het staat voor eind deze week of begin volgende week op het programma. Ik ben trouwens niet perse op zoek naar gravelpaden, maar wel naar de mooiste plekjes. De mooiste plekjes zijn het doel, gravelpaden alleen het middel om daar te komen.

Over dat stuk tussen Nunspeet en Epe was ik zelf ook al niet helemaal tevreden, dus op basis van je tips heb ik hem nog wel iets aangepast. Ik denk ik Nunspeet helemaal links laat liggen, zodat ik het stuk Elspeet / Vaarssen toe kon voegen en het rondje qua kilometers nog behapbaar voor mij blijft. Onderstaande is 85 km, wat een evenaring zal zijn van mijn langste rondje ooit. Dus dat zijn meer dan genoeg kilometers. Met 6,75 km overhard, 3,91 km gravel en 3,88 km kasseien een veel diverse ondergrond dan ik normaal gewend ben (eigenlijk zo goed als alleen maar asfalt). 

image.thumb.png.e388bf35eefc694d214b6f045f7a042d.png

Ik weet trouwens nog niet of ik het rondje met de klop mee, of tegen de klok in ga fietsen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-8-2022 om 17:02 zei Lenstra:

Er gaat een kruis door 4 september. Dat is behoorlijk matig. Ondanks dat ik niet zoveel heb gedaan, lijkt het niet te verbeteren (naar mijn gevoel zelfs beetje te verslechteren). Ik ga vanmiddag met wat fysiotips kijken of ik 5K kan doen zonder pijn, maar ik vrees het niet. 

Terug naar het fietsen: aanstaande vrijdag ga ik wel een mooie lus rondom Utrecht doen voordat ik bij de Vuelta ga kijken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei Lenstra:

Er gaat een kruis door 4 september. Dat is behoorlijk matig. Ondanks dat ik niet zoveel heb gedaan, lijkt het niet te verbeteren (naar mijn gevoel zelfs beetje te verslechteren). Ik ga vanmiddag met wat fysiotips kijken of ik 5K kan doen zonder pijn, maar ik vrees het niet. 

Terug naar het fietsen: aanstaande vrijdag ga ik wel een mooie lus rondom Utrecht doen voordat ik bij de Vuelta ga kijken. 

Heel erg balen man, lijkt me echt kut af te moeten zeggen als je er al een tijdje voor traint. Ga je nog een poging wagen voor later dit jaar, of volgend jaar opnieuw proberen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was zelf meteen aan het kijken naar 24 september in Zwolle, maar m'n fysio trapte even op de rem. De 1/4 zit ook helemaal vol, maar je weet het nooit. Verder nog niet heel erg over nagedacht. Het verstandigst is denk ik om eerst even te kijken hoe erg het gesteld is met het scheurtje, voordat ik nieuwe plannen maak. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorige week een weekend naar zee geweest. En met de fiets heen en terug gereden.

Op vrijdag na 90 km de handdoek moeten gooien. Krampen in mijn beide bovenbenen en braakneigingen. Blijkbaar was het toch wat te warm :(

Op maandag wel goed terug thuisgeraakt. 105km à 28km/u gemiddeld.
Wel het geluk gehad dat de wind voornamelijk in het voordeel zat en dat ik af en toe een metgezel vond waarbij ik even in het wiel kon kruipen :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites