Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'managersutd'🔥 ×
Forum upgrade zaterdag 24-5-2025 omstreeks 14.00 uur ×

Recommended Posts

Posted (edited)

Ten geleide: mijn vorige verhaal - het dorp van Bertus - stopte abrupt bij het nieuws dat FM25 werd uitgesteld en uitgewist. Het plan daar was namelijk om een overgang te creëren naar FM25 en dus niet te lang in die game te blijven hangen. Pech gehad. Een paar maanden heb ik FM niet meer aangeraakt; het spel inclusief alle bestanden had ik zelfs helemaal verwijderd van mijn laptop. Maar ja, bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus daar zijn we weer!

image.png.23286c0573fa7d6d942618a551a0507e.png

Wandelen over de Bogoviceva, genieten van een authentieke strukli of je ogen uitkijken in de Zagrebacka katedrala. Een toerist in Zagreb is een gelukkig mens. Ook de voetballiefhebber kan er zijn hart ophalen, zeker in het monumentale Maksimir. Maar de weg naar de Kroatische hoofdstad is ver, heel ver voor sommigen. Misschien voor mij wel het verste van allemaal. Zie het als een stip aan de horizon, een horizon die altijd dichtbij lijkt te zijn, maar continu een onmenselijke afstand blijkt te bewaren. Om uiteindelijk in de beloofde stad te komen, heb ik een zeer lange weg te gaan. De weg brengt me in verre oorden, bij bijzondere clubs en dito voetballers. Het is nog maar de vraag of ik ooit een glimp opvang van de metropolis aan het Medvednicagebergte. Hoe dan ook hoop ik op een mooie reis.

De eerste halte: Fleetwood United

Het avontuur dat ik aanga, start bij Fleetwood United, goed verstopt in de Verenigde Arabische Emiraten. Wacht, in de zandbak en niet in de Engelse regen? Dat klopt, enkele jaren geleden richtte Andrew Pilley, voorzitter van het meer bekende Fleetwood Town, een club op die moet dienen als opleidingsclub van talenten in en rond Dubai.

Fleetwood United heeft een amateurstatus, maar kreeg het in de korte geschiedenis al wel voor elkaar tweemaal te promoveren, wat ertoe heeft geleid dat de club nu uitkomt in de UAE First Division League, het Arabische equivalent van de KKD. In die divisie spelen heus niet alleen maar koekenbakkers. Wat heet, bij een ploeg als Emirates zien we Paco Alcácar meedoen en bij Hatta maakt Aaron Tshibola het middenveld onveilig.

De grootste naam bij Fleetwood? Ben Pringle. Ooit speler in de Championship, maar langzaam afgedaald naar de National League en nu dus zijn geluk beproevend in het Dubai Sports City Multi-Purpose Stadium. Ja, dat dan weer wel. We zouden kunnen spelen voor 60.000 fans. Met de nadruk op zouden en kunnen. Het zijn allemaal nutteloze feitjes die geheel toevallig hier verschijnen. Deze klus heb ik namelijk bemachtigd door simpelweg te solliciteren op tientallen vacatures – Fleetwood was er als eerste bij.

image.thumb.png.6a3abed37de9949286b761eac143ba53.png

Het doel

Om uiteindelijk in Zagreb (of Kroatië) te belanden ga ik een tocht aan die me kriskras over de wereld leidt. Zoals inmiddels bekend, start die toch in de Emiraten. Lukt het daar om een prijs te pakken (de hoogste competitie of de nationale beker), dan verlaat ik de club en doe ik het volgende land aan. In een ver verleden heb ik al eens zoiets geprobeerd in de novelle Van Mongolië naar Macau, geen idee meer waar ik toen gestrand ben op het moment dat FM2x uitkwam. De volgorde van landen is ditmaal iets anders; hoe dat precies zit, komen de volgers misschien wel een keer achter. Ondertussen blijf ik dromen van Zagreb, vanuit de zandbak, met een amateurcontract, zonder diploma’s en zonder voetbalervaring. It’s a journey, man!

Edited by Titan
Gepost

Leuk je weer te mogen verwelkomen hier. Altijd een groot fan van jouw verhalen. Zowel de intro als de uitdaging klinken in ieder geval weer interessant en veelbelovend. Ik kijk al uit naar het vervolg. Succes!

Gepost

De eigenaar doet het erom zeg, zelfs dezelfde badge. Een journeyman met een doel lijkt op een erg leuk idee. Succes!

Gepost

Zeer benieuwd naar deze toch iets wat bijzondere reis door het voetballandschap aangezien je begint op de plek waar carrières normaal een stille, maar goed betaalde dood sterven. 

Gepost

@Marius: bedankt, wederom! Ik ga proberen er iets moois van te maken.

@delichris: waarschijnlijk veegt Town in werkelijkheid United van de mat. Niet het grote United dan, he.

@timke1609: het zal kostenbesparend hebben gewerkt :D .

@Djurovski: als ik al half zo ver kom als jij in je reis over de wereld, ben ik al blij!

@ElMarcos: je hoort inderdaad nooit veel meer van de spelers die naar deze oorden vertrekken. Zag zojuist dat Bas Dost een goaltje meepakte, over iemand gesproken die ik alweer vergeten was. 

@keano77, @FSc1997: dank voor de likes! Wil je liever geen tag, laat het me maar weten hoor.

Daar was ik dan, de Verenigde Arabische Emiraten, een bijzonder land om de queeste naar het beloofde land Kroatië te beginnen. Een verzameling van zeven emiraten, waarvan de hoofdstad Abu Dhabi en het megalomane Dubai de bekendste twee zijn. Rijk vanwege de olie, zeker de twee bekendste emiraten. Laat dat nou net zijn waar Fleetwood United is gehuisvest: in Dubai. Niet dat dit een garantie is voor veel geld in de kas, want daarvoor zijn andere connecties nodig – niet die met een kleine, bijna gelijknamige Engelse club. Om op te boksen tegen het geweld in de ADNOC Pro League moeten we creatief gaan worden. Met een beperkt budget de juiste spelers aantrekken om stap voor stap iets beter te worden en uiteindelijk een meer dan gewaagde tegenstander te zijn voor clubs als Shabab Al-Ahli, Al-Jazira en Al-Ain. Zij hebben de internationals: zowel gearriveerde sterren als beloftevolle spelers. Wij hebben een stel amateurs, vooralsnog.

image.thumb.png.2930abddf153ef1f8dd5b2728d8bb035.png

Laat ik nog niet op de zaken vooruit gaan lopen. Voordat we het überhaupt in competitieverband mogen gaan opnemen tegen de zojuist genoemde grootheden, moeten we eerst promoveren naar dat hoogste niveau, iets wat geen sinecure is gezien de staat van Fleetwood United. Analytici zien in ons een grote kanshebber voor degradatie en geloven dat enkel geluk ons kan doen laten overleven. Het is een uitdaging waar ik van houd; verrassen met een nietig clubje. De juiste spelers belangrijk maken en vooral nooit bang zijn op het veld, dat is de mix waarnaar ik op zoek ben. Die mix levert tot dusver een prima gerecht op. Na veertien gespeelde wedstrijden staan we fier aan kop van de UAE First Division League, een competitie waarvan de eerste twee teams direct promoveren naar het hoogste niveau.

Veruit het beste team is overigens Emirates, als je puur naar de aanwezige spelers kijkt. De absolute blikvanger in die selectie is Paco Alcácer, voormalig goalgetter van Valencia, Barcelona en Dortmund, en nog altijd slechts dertig jaar oud. Hij is op huurbasis overgekomen van Sharjah, dat zijn salaris niet meer op kon hoesten en met een enorme schuldenlast kampt. We zijn nog niet eens halverwege de competitie en hij heeft al achttien keer gescoord. Voor ons is het zaak om ons niet te richten op hem en zijn team, maar op de twee uitdagers daaronder: Fujairah en Hatta. Zolang we die teams onder ons weten te houden, zie ik ons bij de eerste twee eindigen.

Overigens hebben we ook nog een bekertoernooi hier. Twee eigenlijk, maar de Pro League Cup wordt alleen gespeeld door clubs van het hoogste niveau. De belangrijkste beker is echter de President’s Cup. Hiervoor mochten we in de eerste ronde aantreden tegen Pro Leagueteam Al-Wahda, dat we tot ieders verbazing compleet van het veld bliezen. Gezien de kansenverhouding viel 4-2 nog mee. Een ronde later mochten we weer tegen een elftal uit de Pro League. Dit keer werd het zeer spannend, mede door een rode kaart in de verlenging voor Lipovschek. Die speelt voor ons. Via de strafschoppen bereikten we toch de kwartfinale. Hierin waren we beter dan onze competitiegenoot Fujairah, maar moesten we het 120 minuten volhouden om een plek in de halve finales te bemachtigen. De beste club van het moment staat daarin op ons te wachten…

image.thumb.png.ab0bb95739cbff4d40bda9a744bd74bc.png

Gepost

goede start in de competitie hoor. En dan is bekersucces nog niet eens uitgesloten. In zo'n tempo ben je zo in Zagreb

Gepost

Je weet meteen te verbazen. Promotie lijkt voor het grijpen te liggen, al dan niet met een kampioenschap er bovenop. De grootste verrassing ligt misschien echter wel in het bekeravontuur. Wat een stunt zou het zijn mocht je er nu ook nog in slagen om de finale te bereiken.

Gepost

Je bent meteen lekker vertrokken in de competitie. In dit tempo kan je je misschien snel in de kijker speler van een sugamommy op het hoogste niveau. 

Gepost

@timke1609: haha, 'zo in Zagreb' dat zit er niet in, maar het is een stap in de goede richting. De eerste van vele.

@delichris: waarschijnlijk was er nog sprake van onderschatting in de eerste rondes van de beker.

@Marius: het zou een stunt van jewelste zijn geweest, maar ik wist van tevoren al dat het bijna niet realistisch kon zijn: die lui gingen echt niet met een B-team spelen. En als ze dat wel deden, waren ze waarschijnlijk nog steeds beter.

@ElMarcos: heb ik een sugarmommy nodig? ;c Er zijn wel opties op het hoogste niveau, maar ik kan ook met hetzelfde team doorgaan, waar ik meer voor voel.

@Djurovski: de zandbak is me gunstig gezind!

@FSc1997, @MNie, @Keanodank voor de likes! Wil je liever geen tag, laat het me maar weten hoor.

Naar de finale?

4450 volgers op de tribune in een stadion waar er ruim dertien keer zoveel in kunnen. Twee derde van de aanwezigen identificeerde zich het liefst met onze tegenstander, Shabab Al-Ahli, twaalfvoudig winnaar van de ADNOC Pro League. De rest durfde voorzichtig uit te spreken aanhanger te zijn van Fleetwood United. Het leeft, laten we maar zeggen. Op het spel stond een plek in de finale van de President’s Cup. Niemand twijfelde eraan dat deze halve finale ons eindstation zou worden. Ruim een kwartier later ontstonden er toch twijfels, toen we plots met 2-0 voor stonden. Na slechts 34 seconden was het al raak via Adrian Barraza en een uitstekend opgebouwde aanval zorgde later voor onze tweede treffer. Een stunt was in de maak!

Al-Ahli werd echter sterker en sterker. Munas Dabbur verzorgde voor rust de aansluitingstreffer; na rust werd het helemaal tegenhouden geblazen. Helaas voor ons tikte Di Virgilio de bal schlemielig langs onze eigen keeper, waardoor de stand weer in evenwicht was. Toch ontploften onze fans opnieuw – spreekwoordelijk dan, he – want in de eerste aanval na de aftrap was het alweer 3-2: Laryea schoot een slecht weggewerkte bal raak. Al-Ahli deed er nog een schepje bovenop. Eerst miste Luka Milivojevic een strafschop, maar uit de corner die daarop volgde, wist Fredrik Bjorkan te scoren. De pot leek af te stevenen op een verlenging, tot in de vijfde minuut van de blessuretijd Gerard Deulofeu het op zijn heupen kreeg en de bal perfect voor slingerde op Al-Ghassani: 3-4, einde wedstrijd. We hebben onze huid duur verkocht, heet dat dan. Maar daar koop ik niks voor.

Plek 1 of 2?

We lagen goed op koers, voor zover dat gezegd mag worden met nog achttien speelrondes te gaan. Een plek bij de eerste twee leek een zekerheid te zijn, al zijn de wetten van het voetbal verraderlijk. Verraderlijk zijn ook onze aanvallen, die veel weg hebben van een doorgaande overrompelingstechniek. Dat zoiets niet altijd gunstig uitpakt, is logisch. Teams die hier goed op anticiperen kunnen handig gebruikmaken van fouten die onze spelers onherroepelijk gaan maken – uiteindelijk blijven we een stelletje amateurs dat buiten voetbaltijd om de kamelen te grazen zet om wat extra inkomsten te genereren.

De gehele competitie werd het stuivertje wisselen met Paco Alcácer en de rest van Emirates. Waar de Spanjaard er uiteindelijk 37 inlegde in 31 wedstrijden, hadden wij meer spreiding in onze doelpuntenproductie. Bartley kwam tot 20 goals, Pringle wist er 14 te maken en Diallo mocht dertien keer juichen. Ook andere spelers wisten regelmatig het net te vinden, waardoor we niet afhankelijk bleven van één speler. Dat betaalde zich uit op de laatste speeldag. Wij wonnen zeer overtuigend met 5-2 van Golf United FC, terwijl Emirates op 0-0 bleef steken thuis tegen Mafasi – Alcácar werd in bedwang gehouden en daarmee werd de angel uit het spel van de koploper gehaald. De ontlading was groot onder de aanwezige buurtbewoners van Fleetwood United.

image.thumb.png.4ebde7340b934825c1984ae2184caa4c.png

Eindstand

Spoiler

image.thumb.png.4ab7de89d19fdef320db574237c41f8f.png

En nu?

Direct na het kampioenschap bepaalde het bestuur dat we een profclub werden. Allemaal leuk en aardig, maar heel veel spannends levert dat nog niet op, behalve dat we meer stabiliteit kunnen krijgen binnen de club. De belangrijkste spelers hebben een contract gekregen. Eigenlijk hebben we met het oog op het volgende seizoen minstens een half nieuw elftal nodig. De vraag is of dat gaat lukken; veel geld is er niet voor transfers en ook het salarisbudget is zeer beperkt. Ik ga me richten op één aanwinst per linie. Oh ja, en voordat ik het vergeet te vermelden. Stiekem is Fleetwood United niet meer gelieerd aan Fleetwood Town. In 2024 werd de club verkocht aan GIE FC Dubai, zonder dat er een naamsverandering aan te pas kwam.

Gepost

Lekker hoor dat eerste seizoen. Heel jammer van de bekerfinale maar ik gok dat je nog genoeg finales wel gaat winnen deze save. Ben benieuwd naar je volgende club/ transferzomer

Gepost

Gefeliciteerd met de landstitel! Nu kijken wat de wereld je brengt. En als je die droom van Zagreb snel wilt waarmaken, dan kan de sugarmommy je vast helpen. :classic_laugh:

Gepost (edited)

Gefeliciteerd met de titel op het tweede niveau. Benieuwd of je blijft. Je was dichtbij een grote bekerstunt. Explosieve grappen liggen gevoelig in die contreien :D

Edited by Djurovski
Gepost

Wat een wedstrijd in de beker. Een échte cupmatch, in elke betekenis van het woord. Zuur dat het geluk dan niet helemaal aan jouw kant stond want je koopt uiteindelijk niets met zo'n goede prestatie. Maar het geeft toch al wat moed voor volgend seizoen, wanneer je misschien zonder al te veel versterkingen ook weerwerk zal moeten bieden op het hoogste niveau. Opsteker toch ook dat je het kampioenschap kon binnen slepen!

Gepost (edited)

@timke1609: het was nog slechts de halve finale, al was het spelverloop finalewaardig! De nieuwe club moet nog even op zich laten wachten, omdat we eerst nog de titel op het hoogste niveau moeten pakken.

@delichris: de beker pakken zou ook echt niet verdiend zijn geweest. Leuk wel, maar helaas. Op naar een mooi twee seizoen.

@ElMarcos: de landstitel op het tweede niveau, helaas :D. Eerst nog zien wat we kunnen in de Pro League, zonder sugermommy, haha.

@Djurovski: ze kunnen er nogal explosief op reageren, bedoel je? Hehe.

@Marius: de charme van het bekervoetbal, zeker weten! Het geeft wel hoop dat we niet op voorhand kansloos zijn met de selectie die er staat. Wat dat betreft heb ik geen degradatiezorgen.

@KayDeManaager, @MNie, @FSc1997, @keano77, @Fantasydank voor de likes! Wil je liever geen tag, laat het me maar weten hoor.

Toptransfers

Met het nodige sarcasme kan ik jullie mededelen dat we een megaslag hebben geslagen op de transfermarkt door maar liefst vier ongeëvenaarde spelers naar Fleetwood United te halen. De eerste is Simon Shinkut, wiens streken als rechtsbuiten van Unisport uit Togo menig tegenstander kopzorgen hebben bezorgd. De Nigeriaan wordt onze nieuwe man op rechts. Ook wisten we te shoppen in Afghanistan, waar Attack Energy ene Moshtagh Yaghoubi onder contract had staan, vooral bekend van zijn carrière in Finland, waar hij zelfs 25 interlands voor speelde. Hij gaat het mentale graniet op ons middenveld zijn. Als extra ondersteuning in de aanval verwelkomden we een Chileen die zijn laatste wedstrijden in Nicaragua had gespeeld en op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Zijn naam is Nicolás Maturana; wie kent ‘m niet? Tot slot wordt onze defensie verstevigd met de komst van een 136-voudig international. Helaas speelde hij die voor Irak en niet voor Brazilië. We hebben het over Ahmed Ibrahim. Het kan niet op hier in Dubai!

Spelersprofielen Yaghoubi en Maturana

Spoiler

Schermafbeelding2025-05-07082509.thumb.png.78e40b1a792bb27480519cb3aaae9afb.pngSchermafbeelding2025-05-07082539.thumb.png.44d181d21603c5afede05c7b862fe66a.png

Aanklampen en afhaken

Hoe we het ook wenden of keren, uiteindelijk waren we opnieuw degradatiekandidaat numero uno, een rol die ons vorig seizoen uitstekend paste. De ADNOC Pro League is echter andere koek, daar verras je niet zomaar door aan het einde van de rit bovenaan te staan. De reden daarvoor is simpel: de top is gewoon te goed en heeft een selectie die zowel breder als meer uitgebalanceerd is. Wij moesten onze punten pakken als de beste spelers én fit waren én niet waren geschorst. Dat laatste was nog best pittig, want na twee gele kaarten mag je in deze competitie al een wedstrijdje brommen. Laten we het erop houden dat de spoeling bij ons achterin sowieso dun is, dus zo nu en dan zouden we open huis gaan houden.

En zo geschiedde. Wanneer we voldoende spelers met een beetje kwaliteit beschikbaar hadden, pakten we punten. Was er een half team geschorst, lieten we het even liggen. Daarnaast was het vooral sprokkelen tegen de grote teams, ongeacht welk team we zelf aan de aftrap lieten verschijnen. Met 45 punten uit 26 wedstrijden hebben we het helemaal niet zo gek gedaan. Het gat met kampioen Al-Ahli is immens; we zijn nog verre van in staat om kampioen te worden in deze competitie. Dat hoeft trouwens ook niet, een beker winnen is ook genoeg.

image.thumb.png.3d642fe10549a9fb903d1fee9c9a74d5.png

Berekenend de beker in

Ik wist dat we op een goede dag van elk team konden winnen. De voorwaarden heb ik hierboven al geschetst: een selectie die zowel fit als speelgerechtigd is. Schorsingen in de competitie gaan automatisch mee naar de beker, dus voor ons wat het zaak om in de wedstrijd voorafgaand aan een bekerpotje de belangrijkste spelers geen kaart te laten pakken. De eenvoudigste weg daartoe is de betreffende spelers eenvoudigweg niet opstellen. Het publiek begreep er niets van en de kranten waren vernietigend – hoe kon ik de sterren op de bank laten? – maar het sorteerde effect:

Ronde 1: Fleetwood United – Al-Wahda: 4-0

Ronde 2: Dibba Al-Hisn – Fleetwood United: 2-3

Kwartfinale: Fleetwood United – Shabab Al-Ahli: 2-1

Halve finale: Fleetwood United – Al-Nasr: 3-1

Eén goede dag hadden we nodig, eentje maar. Dat was in de kwartfinale. Gelukkig lootten we thuis tegen de voetbalgrootmeesters van Al-Ahli. Zoals verwacht, was de opponent sterker. Na 28 minuten stonden we door een kopgoal van verdediger Renan al achter. Dat was het moment waarop onze ‘grote jongens’ opstonden. Yaghoubi had vanuit een vrije trap een simpel doch effectief passje op Maturana in huis, die kiezelhard raak schoot. Diezelfde Yaghoubi (voetbalnaam Mosa) nam zijn verantwoordelijkheid toen we op slag van rust strafschop kregen, nadat Bartley naar de grond was getrokken: 2-1. We hielden stand en de tweede helft. Niemand zei het hardop, maar iedereen wist het: die beker was voor ons. De finale werd zowaar de makkelijkste pot van allemaal. Met een beetje hulp van Erik in de achtste minuut. Tot zover de Verenigde Arabische Emiraten!

image.thumb.png.f2f184779baee1902ee7149b70e35b26.png

Edited by Titan
Gepost

Lekker hoor, 5e en de beker. Zeker als je ziet dat Emirates zonder winst er weer uit vliegt. Ben heel benieuwd naar je volgende club

Gepost

Leuke transfers gedaan van "hele" bekende spelers :P . Ook knap vijfde geworden in je eerste seizoen en je pakt mooi de beker.

Gepost

De beker winnen is een knappe prestatie. Maar natuurlijk ook geen wonder met zulke geweldenaren die naar de club kwamen. :-D

Gepost

Proficiat met de beker, toch erg knap als promovendus. Ook keurig in de competitie, ondanks alle schorsingen. Benieuwd naar de volgende bestemming!

Gepost

Wat een heerlijke versterkingen haha. In de competitie keurig gepresteerd en in de beker gepiekt. Benieuwd naar de volgende bestemming want heb nog geen idee hoe de landen gekozen worden als Kroatië het einddoel is

Gepost

Een paar exoten erbij en zo maar een glansprestatie neergezet. Geheel berekend maar dat is exact de manier waar ik zelf ook wel van hou! Mooi om deze al zo snel te kunnen afvinken.