timke1609 Posted May 5 Posted May 5 Build a Nation; Luxemburg Tussen de kronkelende grenzen van België, Frankrijk en Duitsland ligt een land dat zelden wordt genoemd als het over voetbal gaat. Een land waar de stilte al zo lang heerst, dat niemand zich nog afvraagt of daar ooit iets heeft gebruld. En toch waakt hij: de Rode Leeuw. Maar de Rode Leeuw is al generaties stil, je zou zelfs kunnen zeggen dat hij slaapt. Dit is het verhaal van Luxemburg. Niet het Luxemburg van banken, belastingvoordelen en Europese instellingen. Nee, dit is het Luxemburg van tribunes met slechts één rij stoeltjes, van spelers die overdag werken en 's avonds trainen, van vergeten stadions en een competitie bestaand uit semiprofs. En dit is hoe ik een poging ga wagen om dit mini-landje op te bouwen naar een groot voetballand. Ja... een ambitieus plan, geïnspireerd door onder andere een geweldig project van Thomassje123 in Malta. Iets wat ik bovendien ook nog nooit heb gedaan op Football Manager. Ik ben benieuwd hoe ver ik het kan gaan schoppen en ik neem jullie dan ook graag mee in dit avontuur. In deze save gaat het doel zijn om de Luxemburgse voetbalcompetitie, de BGL-Ligue beter te gaan maken, zodat uiteindelijk over een heel aantal jaren Luxemburg een volwaardige speler is op Europees niveau als het draait om clubvoetbal. Dat wordt lastig, want elke club is semiprofessioneel, maar daarom wordt het natuurlijk ook een project van de lange adem. Ik denk en ik hoop dat dit de langste FM save wordt die ik ooit heb gedaan. Daarnaast neem ik ook de leiding over het nationale elftal van Luxemburg, in de hoop ook dit team over de komende jaren op te gaan bouwen en uiteindelijk wellicht op een eindtoernooi te kunnen verschijnen met Die Roten Löwen. Voor de clubkeuze reizen we af naar een stadje in het zuiden van Luxemburg. Een stadje met zo'n 22.000 inwoners, tegen de grens met Frankrijk. Hier ligt een fusieclub die in 1991 officieel is ontstaan, maar die in de voetbalwereld ook een verregaande historie voor 1991 heeft. F91 Dudelange is de naam. De club met bijna de meeste landstitels in Luxemburg, alleen Jeunesse D'Esch heeft er met 28 2 meer dan Dudelange. Deze club is de enige club uit Luxemburg, die ooit de groepsfase van een eindtoernooi bereikte. In 2017/18 en 2018/2019 werd de groepsfase van de UEFA Europa League gehaald. De eerste keer haalde ze een punt, de tweede keer 4. Het is eigenlijk ook zowat de enige Luxemburgse club die ooit wat klaar heeft gespeeld op Europees niveau, al zijn de FC Utrecht fans FC Differdange 08 wellicht nog niet vergeten. Als database gebruik ik eentje die speciaal gemaakt is voor Luxemburg, met alle regels en de competities t/m het 5e niveau. Al heb ik tot het 3e niveau speelbaar gemaakt. In de volgende update stel ik de club met alles eromheen en het nationale elftal met de sterspelers voor, waarna we officieel kunnen beginnen met deze build a nation! Voor nu bedankt voor het lezen en tot de volgende update! Quote
Djurovski Gepost May 5 Gepost May 5 Toffe keuze. Luxemburg is wel een leuke competitie. Veel succes Quote
FSc1997 Gepost May 5 Gepost May 5 Terug van nooit weggeweest bij de novelle's. Hele grote uitdaging, maar wel supertof. Ben benieuwd hoe het je vergaat! Quote
Marius Gepost May 5 Gepost May 5 Leuk om zien dat je al zo snel terug bent met een nieuw verhaal! Interessante keuze in ieder geval, maar ook een pittige uitdaging tegelijkertijd. Succes! Quote
erik9 Gepost May 5 Gepost May 5 Veel succes! Leuke uitdaging is het! Wel met veel doorzettingsvermogen. Zelf met 1 bezig in san marino. Elk succesje moet je vieren! Graag een tag! Leuk om dit te gaan volgen Quote
Copywriter Gepost May 5 Gepost May 5 Succes @ErikEagles deze is voor jou ook leuk om te volgen. Quote
ErikEagles Gepost May 6 Gepost May 6 3 uur geleden zei Copywriter: Succes @ErikEagles deze is voor jou ook leuk om te volgen. Bedankt, ga ik zeker volgen. Quote
timke1609 Gepost May 7 Author Gepost May 7 Die Roten Löwen Ik begin mijn FM-saves dit seizoen telkens op 1 juni 2024, omdat ik dat realistischer vind, aangezien 23-24 al bijna een jaar gespeeld is in het echt. Dit doe ik met de Noorweegse startdatum van 1/4/2024. Dan 2 maanden door simuleren en dan kan ik meteen kijken of bij aanvang de save niet te traag simuleert en dat is gelukkig niet het geval! In deze update behandel ik eerst het nationale elftal, aangezien er meteen 2 oefenwedstrijden op het programma staan daags na mijn aanstelling als bondscoach. Allereerst hier een overzicht van het FM-profiel van het nationale elftal op dit moment. We beginnen de save op een 88e plaats op de wereldranglijst, wat totaal niet tegenvalt! Wat dat betreft is deze challenge op internationaal niveau iets makkelijker dan die van Thomassje123, die met Malta een stuk lager begon op de FIFA-ranglijst. Ik stel zo meteen ook de selectie aan jullie voor en ik haal de sterspelers er even uit. Spoiler In de selectie bevinden zich, wellicht tot jullie verrassing, echt wel een paar hele degelijke spelers die de Europese top echt wel kunnen gaan halen. Ik begin bij de beste speler van de selectie als je het mij vraagt, ook omdat ik hem meteen aanvoerder maak, gezien hij daar zeer geschikt voor is. Hij is op dit moment actief bij SL Benfica, wat een aardig niveau is natuurlijk! De Europese top zit achter hem aan, dus dat belooft misschien wel wat deze zomer. Spoiler Dany Mota is de tweede speler. Hij heeft net zoals bovenstaande Leandro Barreiro Martins een Portugese achtergrond en hij is ook niet de laatste op dit lijstje met een Portugees-ish achtergrond. (Kaapverdië en Angola volgen nog) Geen idee wat de link is tussen deze landen en Luxemburg, laat vooral weten als iemand van jullie dat wel weet. Bij Dany is het zijn geboorteplaats (Differdange, ja echt), maar bij een hoop andere leg ik de link niet zo makkelijk. Wellicht gewoon een van de ouders gok ik dan... Dany is in ieder geval spits van AC Monza in de Serie A en heeft er dit seizoen 15 ingelegd. Hij moet zijn debuut nog maken, maar dat gaat hij deze update zeker doen! Spoiler Christopher Martins Pereira is nummer 3. Hij is net zoals Barreiro een geweldige controleur. Op dit moment speelt hij bij Spartak Moskou in Rusland, al is een transfer naar de Serie A een van de mogelijkheden deze zomer voor hem. Spoiler Gerson Rodrigues is de volgende. Ook een aanvaller, maar hij is meer geschikt voor de flanken. Hij is op dit moment actief voor een Portugese club genaamd AVS SAD, een nieuwe club. Ik zou er wat research naar moeten doen, want ik ben even vergeten uit welke club deze club ook alweer gevormd was. Spoiler Dan de laatste; Het is altijd fijn om een goede doelman te hebben en dat heeft Luxemburg op het moment zeker. Anthony Moris is een erg degelijke keeper die ons natuurlijk best wat resultaten kan opleveren, al is het wel de vraag hoe lang hij dat nog kan doen, want hij is al 34 jaar oud. Hij keept op dit moment bij Union Sint-Gilloise in België. Spoiler Er voetballen nog wel wat degelijke spelers bij ons, zoals Danel Sinani en Yvandro Borges Sanches, die beide in de Bundesliga spelen als buitenspeler. Ook Olesen is een goede speler, maar wel helaas wéér een controleur, een ware overvloed van controleurs dus hier. Hij speelt in de 2. Bundesliga en is kampioen geworden met 1. FC Köln. Deze zal ik niet laten zien, want ik kan slecht de hele selectie aan jullie tonen. Ik denk dat jullie wel een beeld hebben van de staat van dit nationale elftal. Volgens mij is deze verrassend goed! Dan de tactiek, niks bijzonders op dit moment aangezien ik niet verwacht écht iets te behalen met Luxemburg de eerste paar seizoenen. Gewoon simpel 4-3-3 met wat standaard instructies die ik vaker gebruik. Hopelijk heeft het direct effect en hoef ik niet halsoverkop dingen aan te passen als het ineens niet goed gaat! Spoiler Tijd voor actie! Dan is het de hoogste tijd voor de eerste wedstrijden van deze save en voor mij als bondscoach van Luxemburg. Ik zal deze wedstrijd nu nog in detail omschrijven, omdat er nog niet veel andere dingen te melden zijn. Echter wil ik wel even duidelijk hebben dat de focus (met name) in de eerste seizoenen op de club en de competitie komen te liggen en wat minder op het bondscoachschap. Denk dat dat wel voor begrijpelijke redenen is. Uiteraard hou ik jullie wel op de hoogte van de uitslagen, alleen in wat minder detail en alleen de belangrijke potjes. Tijd voor op de vlieger te stappen dan. In Tórshavn stappen wij uit voor ons eerste duel. Het betreft een oefenduel tegen de Faeröer Eilanden, de nummer 126. Een wedstrijd die we volgens de ranglijst wel moeten winnen. We treden aan zonder Dany Mota, want die is nog iets te geblesseerd om te voetballen. Gelukkig blijken we hem helemaal niet nodig te hebben, want na 40 minuten staat het al 0-2. Een kopbal uit een corner doet dan nog wat terug, maar uiteindelijk bepaalt Barreiro de eindstand op 1-3. Een heerlijk begin! Dan tijd om deze prachtige eilandengroep te verlaten en terug te keren naar het toch wel iets warmere Luxemburg. Estland komt 4 dagen later op bezoek, de nummer 120. Opnieuw een wedstrijd die we kunnen winnen! Dany Mota staat basis en maakt zijn debuut voor het elftal. Hij laat zich dan ook meteen gelden met een doelpunt na 4,5 minuut. 1-0. Een eigen goal zorgt voor 2-0, waarna in de rust een aantal spelers op instructies naar de kant moeten, waardoor we iets terugzakken. Het resulteert dan ook tot de 2-1, maar dat repareert Delville in de slotfase. Ook de 2e wedstrijd wordt met 3-1 gewonnen, heerlijk! En dan zit de interlandperiode erop en zijn we 2 overwinningen rijker. Een heerlijke start, hopelijk verloopt het ons net zo goed bij onze club met de start van het seizoen. In de volgende update stel ik jullie voor aan de club die ik ga managen voor deze save en doen we wat transfers in aanloop naar het nieuwe seizoen. Overigens is dit voor de rest van 2024 het programma met Luxemburg. In de UEFA Nations League C nemen we het op tegen Armenië (90), Noord-Ierland (67) en Slowakije (49). Pittige tegenstanders maar met name tegen Armenië kan best wat mogelijk zijn, we hoeven dan ook echt niet te degraderen naar de Nations League D denk ik. Spoiler Bedankt voor de belangstelling na update 1, leuk om te zien! Hopelijk gaan we het zover mogelijk schoppen als mini-landje. Bedankt voor het lezen en tot de volgende update!! @Djurovski Zeker, altijd al een leuk landje gevonden en er zitten zeker wat leuke clubs tussen. Daarnaast ook geen bizarre formats of regels, dus ideaal! @FSc1997 Nou zolang ben ik er nog niet hoor haha, bedankt voor de belangstelling @Marius Dankjewel! @erik9 San Marino?? Bizar zeg, hou je dat ergens bij zodat ik kan meekijken en leren? In ieder geval bedankt voor je belangstelling! @Copywriter Dankjewel! @ErikEagles Mag ik vragen waarom speciaal voor jou? Heb je dit zelf toevallig al eens geprobeerd? @DemoN @MJD85 @keano77 @MNie @Titan thx voor de likes! Quote
erik9 Gepost May 7 Gepost May 7 Leuke update met zeker leuke spelers bij Luxemburg! Ook de uitslagen zijn gelijk prima! houd het nergens bij om eerlijk te zijn, staat op dit moment ook weer op een laag pitje omdat ik met een geef de jeugd een kans challenge bezig ben. Qua adviezen zou ik de 2 novelles ( san Marino en Malta) van thomassje123 lezen zoals je zelf ook al aangaf. zo ben ik ook begonnen met de uitdaging en alleen door ze te lezen heb ik al veel geleerd mbt scouten en de loan farms. Quote
Djurovski Gepost May 7 Gepost May 7 Een zeer degelijke start met het nationale team waar idd prima spelers rondlopen. Er zit muziek in Quote
Titan Gepost May 7 Gepost May 7 Voor games als deze heb ik altijd een zwak. Waarschijnlijk lukt het vrij vlot om in de top 50 van de wereld te komen met wat goed geplaatste oefenwedstrijden, maar daarna wacht het zwaardere werk. Het begin mag er zijn! Quote
Mordurette Gepost May 7 Gepost May 7 Vette, toffe keuze! Ik heb een zwak voor Luxemburg en zelf in het verleden een savegame gehad met Fola Esch. Op dit moment heb ik ook nog een openstaande savegame met Luxemburg City in combinatie met het nationale team. Geen idee of ik die nog ga oppakken maar voor nu ben ik heel nieuwsgierig naar jouw avonturen. Kijk vooral ook bij spelers die als tweede nationaliteit Luxemburg hebben. In Amerika loopt een leuke, jonge doelman rond maar wilde bij mij voorlopig nog niet switchen. Misschien bij jou wel. Quote
Marius Gepost May 7 Gepost May 7 Leuk om even de meest belovende spelers er uit te lichten. Dat valt beter mee dan ik vooraf zou denken. De start is natuurlijk ook gewoon een droom! Twee overwinningen zorgen meteen voor een pak vertrouwen. Quote
Djurovski Gepost May 7 Gepost May 7 1 uur geleden zei Mordurette: Vette, toffe keuze! Ik heb een zwak voor Luxemburg en zelf in het verleden een savegame gehad met Fola Esch. Op dit moment heb ik ook nog een openstaande savegame met Luxemburg City in combinatie met het nationale team. Geen idee of ik die nog ga oppakken maar voor nu ben ik heel nieuwsgierig naar jouw avonturen. Kijk vooral ook bij spelers die als tweede nationaliteit Luxemburg hebben. In Amerika loopt een leuke, jonge doelman rond maar wilde bij mij voorlopig nog niet switchen. Misschien bij jou wel. Bah bah in Esch heb je maar 1 club Jeunesse Quote
timke1609 Gepost May 8 Author Gepost May 8 (edited) F91 Dudelange Ik stap na de eerste wedstrijden als bondscoach mijn auto in. 20 minuten later sta ik in het stadion van mijn nieuwe werkgever. F91 Dudelange. F91 Dudelange is zoals al eerder gezegd is een fusieclub tussen 3 clubs in Dudelange, die begin jaren 90 allemaal in zwaar weer verkeerde. Dudelange startte na de fusie op het tweede niveau, maar zocht al snel een weg omhoog en begon snel met titels te winnen. Inmiddels heeft F91 er 26, gepaard met 15 bekers. Het stadion? Niet heel erg veel bijzonders, maar op de een of andere manier vind ik het toch een pittoreske locatie met de Luxemburgse bergen/heuvels in de achtergrond. Bij deze het FM clubprofiel van deze club, met de prijzenkast erbij! Spoiler Spoiler De laatste jaren is Dudelange de meest succesvolle club in Luxemburg. Lang zijn ze dominant geweest deze eeuw in Luxemburg en ze zijn bovendien de enige ploeg die ooit écht iets bereikt heeft op Europees niveau, met 2 deelnames in de UEL. Waarom deze club vraag je je dan af. Nou, wegens mijn startdatum, want die is 1 juli 2024. Dat betekent dat 23/24 al in mijn save gespeeld is, zonder mijn leiding. Ik had eigenlijk gewoon als plan om te kijken welke club er evt onder gepresteerd heeft en daarvoor te gaan. De dominantie van Dudelange leek in FM ook al klaar te zijn, want de selectie was afgelopen seizoen slechts 5e qua kwaliteiten volgens de media. Ze eindigden nog lager. Een 9e plaats en dus kies ik F91 Dudelange om deze gevallen topclub (misschien iets te vroeg om het te zeggen) terug te brengen naar de Luxemburgse top. Hierbij de stand van afgelopen jaar: Spoiler Transferperiode Dan is het tijd voor de transferperiode. Geen Europees voetbal dit jaar voor ons, dus de focus kan volledig op de competitie en de beker. Het doel is een beetje afhankelijk van hoe de transferperiode zal verlopen. Ik wil aansluiten bij de top en meestrijden voor Europees voetbal, maar als de selectie het ons toelaat zal ik ook graag kampioen willen worden. Voor dat ik echt aan de transfers begin eerst heel even nog wat over de huidige selectie. Er zijn 2 spelers van de huidige selectie die komend seizoen een belangrijke rol gaan vertegenwoordigen. Voor de rest heeft de selectie naar mijn inzien niet het vereiste niveau en er zal dan ook een flinke bezem doorheen gaan. De eerste van de 2 spelers is Amerikaan Evan Rotundo, hij is wel goed, maar 3k per week is natuurlijk wel belachelijk. Bijna 1/3 deel van ons salarishuis bestaat uit zijn salaris. AI transfers... Spoiler De tweede en laatste is Bilal Benkhedim. Een jonge Franse middenvelder die eerst met Rotundo onze absolute sterspeler was, maar dat valt nu wel weer mee. Alsnog een degelijke speler voor een niet al te groot salarisje. Top! Spoiler Qua uitgaande transfers is niets het benoemen waard. Een aantal spelers vertrekken als gevolg van een aflopend contract en voor de rest vertrekken er 4 spelers op contract. Zij leveren ons bij elkaar een prachtig aantal van 7.250 euro op. Ja, UCL is nog ver weg... Dan de ingaande transfers! Er komt een heel elftal binnen in de hoop de selectie te versterken en ik kan jullie verzekeren dat ze dat ook zeker doen. De media zet ons aan het begin van de transferperiode op een 6e plaats in de seizoensvooruitblik, waar we nu staan lees je zo! Ik ga even iedereen een voor een af. Dit doe ik nu een keer, omdat het de eerste transferzomer is. Hierna zal ik nog enkel de sterspelers uitlichten. Ik ga ze af in chronologische volgorde en als ik heel eerlijk ben is dit misschien wel de makkelijkste transferperiode die ik ooit heb gedraaid. Ook een van de beste tevens! Er was best wel wat budget, al hebben we op dit moment het 3e salarishuis van de competitie, dus het is niet dat ik een sugardaddy club heb om het zo maar te zeggen. Maar goed, waarom zo makkelijk? Bijna elke clubloze speler was voor ons een directe versterking en dat was het enkel een kwestie van filteren op lage salarissen. En hoe ons dat gelukt is! Een hele hoop spelers komen binnen en dankzij de lage salarissen zijn het er zoveel. Ik begin met de eerste. Wassim Essanoussi is een naam die KKD volgers zeker zullen kennen, aangezien hij voor VVV-Venlo en Helmond Sport speelde. Nu zat hij zonder club en wij pikken hem dan ook met al het plezier op. Een speler die jong is, dat zullen er meerdere zijn, en die dus over een paar jaar zelfs de loan farm zou kunnen dienen, indien hij daar goed genoeg voor wordt! Spoiler Amadou N'Diaye is de volgende speler. Een 20-jarige linksback die ook veel potentie heeft (al is dat op dit niveau altijd een slag om de arm) en op dit moment zo onze basis inloopt. Hij komt transfervrij van het Letse FK Auda. Spoiler De 21-jarige Colombiaan Carlos Torres is de volgende. Een directe versterking in de voorhoede, kan eigenlijk op alle posities daar. Toch is het plan om hem in de spits te zetten, maar helaas raakt hij in de voorbereiding voor een aantal weken geblesseerd, dus zal ik ook nog een spits erbij moeten halen. Spoiler Nemanja Gavric komt transfervrij over van het Sloveense Radomlje en is met zijn 20 jaar ook een speler die nog aardig kan doorgroeien en zal concurreren om een basisplaats op het middenveld. Spoiler Stéphane Lambèse is de volgende aanwinst. Hij zal eerste rechtsback worden en voor dat hongerloontje zie ik hem maar al te graag komen natuurlijk. We trekken hem uit z'n voetbalpensioen, want hij had al 2 jaar geen club meer. Spoiler Dan de beste speler van de groep denk ik. Christian Pastina. Een 23-jarige centrale verdediger uit Italië die in een klap volgens de media de op een na beste speler van de BGL Ligue wordt. Hij komt over van Benevento. Spoiler Vinicius Machado wordt onze eerste doelman. De Braziliaan komt over van het Portugese Nacional en zat ook al een jaar zonder club. Hij is pas 24 en heeft dus nog heel wat jaar voor zich! Spoiler Jovan Mirkovic is de volgende. Een jonge middenvelder uit Montenegro die samen met Gavric zal gaan concurreren voor de rol als controleur in onze basis. FK Arsenal Tivat uit Montenegro was het afgelopen seizoen zijn werkgever. Spoiler Dan ben je héél veel nationaliteiten rijker. Natuurlijk is de wens om goede Luxemburgse spelers in de basis te hebben onrealistisch, zeker in de toekomst. Toch weet ik er nu eentje te vinden. Hij zal onze aanvoerder worden en moet een stukje identiteit van de club behouden. Tim Hall is de naam en hij zat een jaar zonder club na een vertrek bij het Hongaarse Újpest. Spoiler Dan moest er op de flanken nog iets bij. Denis Pineda is daar de gewenste versterking. De 28-jarige buitenspeler komt over van Aguilas, afkomstig uit zijn thuisland El Salvador. Spoiler En dan eindelijk de laatste. Dit is de spits waar ik het eerder over had. Abdallah Gning is de tweede Senegalees die we halen en hij komt over van het Tsjechische FK Teplice. Spoiler Dat zijn ze dan eindelijk. Een hoop jonge spelers, die we wellicht in de toekomst kunnen naturaliseren voor Luxemburg, al ga ik daar niet van uit. Het niveau van Luxemburg ligt t.o.v. de competitie veel te hoog daarvoor gok ik. Wel zijn het spelers die we misschien later kunnen uitlenen aan andere clubs. Dit is de tactiek waarmee we gaan beginnen. Een 4-3-3 en opnieuw niet al te veel bijzonders, aangezien ik niet verwacht dat dat in Luxemburg nodig zal zijn. Ik wil zo snel mogelijk de beste van Luxemburg worden en dan de rest meetrekken uiteraard. Dan is dit de plaats waar de media ons op voorspeld heeft. Spoiler En dit zijn de uitslagen van het voorseizoen. Prima, vooral een overwinning op 'moederclub' Virton en een overwinning op het hier nogal geliefde KAS Eupen springen in het oog. Mijn excuus voor deze bizar lange update, maar er was nou eenmaal veel te melden. Ik wil ook niet gelijk achter komen te lopen met t.o.v. de save, dus daarom zoveel in een update nu. Dat zal in de toekomst zeker verminderen. In de volgende update de resultaten van de eerste seizoenshelft, een kennismaking met de coëfficiënten en de uitslagen van de andere clubs in Europa! Bedankt voor het lezen en tot dan. @erik9 Heb ik zeker gelezen, zeer leerzaam idd. Hopelijk is deze save het zetje wat je nodig hebt om weer te beginnen met San Marino. @Djurovski Zit zeker muziek in, al zal ik de eerste jaren niet al te veel aandacht eraan schenken. @Titan Ja dat denk ik ook, al is de weg naar top 50 ook nog lang hoor! @Mordurette Leuk om te horen joh. Luxembourg City, toevallig het enige team waar ik niet van kon winnen deze voorbereiding? Wat betreft die doelman, ik denk dat je Tiago Pereira Cardoso bedoelt, maar die speelt niet in Amerika. Een 18-jarige doelman bij Borussia Mönchengladbach die op dit moment nog voor Portugal wil uitkomen. @Marius Valt mee he? Vond ik ook al, start is iig goed ja. @aron24@MJD85@keano77@DemoN@MNie@Copywriter@ErikEagles@FSc1997 Bedankt voor al jullie likes! Edited May 8 by timke1609 Quote
Titan Gepost May 8 Gepost May 8 Lukt het op dit moment nog niet een redelijke Luxemburgse talenten te huren van buitenlandse clubs? In Duitsland lopen er geloof ik een stuk of wat rond. Verder is het natuurlijk zaak om de club groter te maken, het aantrekken van deze spelers is daarvoor een stap in de goede richting, zoals te zien was in de voorbereiding. Quote
Djurovski Gepost May 8 Gepost May 8 Goede voorbereiding en leuke spelers gehaald. Je kunt daar gewoon leuke buitenlanders halen die wel tegen een bal aan kunnen schoppen Quote
Marius Gepost May 8 Gepost May 8 Je drukt in ieder geval meteen je stempel op de selectie. En dat weet zich ook meteen uit te betalen. Jouw ploeg is immers meteen favoriet voor de titel en ook de voorbereiding toont aan dat de ploeg er klaar voor is. Overwinningen tegen ploegen als Eupen en Virton doen immers het beste vermoeden. Quote
Mordurette Gepost May 8 Gepost May 8 Prima update hoor, ook al is die wat langer, we zijn wel een hoop wijzer geworden. Met betrekking tot de doelpunten in de MLS bedoel ik Fred Emmings, uitkomend voor Minnesota. Die andere doelman van Gladbach is misschien nog beter ja maar wilde bij mij ook nog niet switchen. Quote
FSc1997 Gepost May 8 Gepost May 8 Leuke update, je haalt ze wel echt overal en nergens vandaan! Voorbereiding ging uitstekend mogen we stellen. Op naar het echte werk in de competitie. Quote
timke1609 Gepost May 9 Author Gepost May 9 (edited) F91 Dudelange Den Unfank vun der Competitioun Nee, dit is niet het dialect van een verstandelijk beperkt persoon, dit is toch echt de Luxemburgse taal. Het begin van de competitie! In deze update de eerste seizoenshelft, de coëfficiënten en wat transferzaken. Het begin van de competitie staat ons na een goede voorbereiding te wachten. We mogen het gaan proberen thuis tegen Schifflange, een van de 4 (!) promovendi. De onderste 2 degraderen en de 2 erboven gaan naar de play-offs. Afgelopen seizoen leidde dit dus tot 4 degradanten en logischerwijs dus ook 4 promovendi. Schifflange bleek echter niet opgewassen tegen ons, aangezien we al na 30 minuten 3-0 leiden. Ze komen nog terug tot 3-2, maar kunnen niet voorkomen dat wij degene zijn die de eerste wedstrijd winnen: 4-2! Dan gelijk op bezoek bij FC Differdange 03. Een lastige wedstrijd, althans dat dacht ik. Niks bleek minder waar. De nummer 2 wordt omver geblazen voor de eigen fans. We zetten het eerste statement neer. 0-5 is de uitslag in een bizar eenzijdige wedstrijd. De kermisuitslagen stoppen dan nog niet. Fola Esch komt op bezoek in Dudelange. Ook hier staat het al na 30 minuten 3-0. 5-0 in de rust. Dan krijgt Fola Esch zelfs nog rood. Echter scoren ze wel met ingaan van het laatste kwartier de 5-1. Uiteraard doen wij weer wat terug, waardoor we uiteindelijk met 7-1 winnen... 9 uit 3 en wat een uitslagen gelijk! Een lekkere start met wat ploegen die als schiettent dienden. Even was ik bang dat we dit seizoen al meteen een doelsaldo van 100+ gingen aantikken met een gekke ongeslagen status ofzo. Het komt in ieder geval niet tot een einde bij UN Kaërjéng 97, waar we ook eenvoudig met 0-3 als winnaars van het veld stappen. Het eerste puntverlies lopen we in speelronde 5 op, tegen de nummer 5 van vorig jaar. Thuis kunnen we de defensie van UNA Strassen niet passeren, waardoor de wedstrijd op 0-0 eindigt. Echter herstellen we ons daarna uitstekend op bezoek bij de verrassende nummer 2 Mondorf-les-Bains: 0-2. Dan thuis tegen promovendus en bekerwinnaar FC Etzella. Bij de aftrap staan we in het Luxemburgse zonnetje op de zaterdagmiddag. Een lange bal vanaf de aftrap valt over onze verdediging heen: 0-1 na een paar seconden. We voetballen daarna zeker beter, Etzella graaft zich in. Echter maakt een rode kaart na rust de zaak een stuk moeilijker. Nemanja Gravic redt een punt met een mooi afstandsschot, maar geen lekker resultaat natuurlijk. 1-1 is de eindstand. Daarna op bezoek bij de nummer 3, ook verrassend. FC Wiltz 71 wordt met 1-4 weggeblazen, waardoor de goede vorm wel voortgaat. Daarna ook een zakelijke winst met een B-elftal in de beker op bezoek bij een tweedeklasser. Dan komt Progres Niederkorn op bezoek, de nummer 2 op dat moment. Een belangrijke wedstrijd. We komen héél snel op achterstand, alweer. Echter reageren we ook heel snel, waardoor na 5 minuten de eindstand al op het scorebord staat: 1-1. Weer een gelijkspel, maar wel nog steeds ongeslagen. De wedstrijd daarna is op bezoek bij hekkensluiter Mamer. Zij zaten nog zonder winst en dat blijft ook zo, met nog eens een kermisuitslag: 0-5. Dat wisselen we af met een erg teleurstellend gelijkspel thuis tegen Titus Pétange: 0-0. Dan weer een 0-2 zege met een B-elftal in de beker, waardoor we ook daar nog actief zijn. Op bezoek dan bij de kampioen van vorig jaar, Swift Hesperange. Zij doen het verrassend slecht en staan dan 8e. Toch blijken ze voor ons een pittige tegenstander, want na 53 minuten breken we pas de ban via een strafschop. In de 90e minuut voegen we daar een 0-2 aan toe. Dan een leuke wedstrijd tegen Union Luxembourg, met veel goals en een snelle achterstand voor ons, maar we draaien de boel om in een 4-2 zege. Dan zijn we er bijna, nog 2 wedstrijden. Eerst uit bij de campingclub Victoria Rosport, (voor de VI PRO lezers, die weten wat ik bedoel). De bal zal waarschijnlijk wel een aantal keer de Sauer ingeschoten zijn, want we misten veel kansen. Toch trekken we ook de winst in mindere potjes over de streep. We winnen met 0-1. Dan de laatste wedstrijd van de eerste seizoenshelft. We komen op bezoek bij de recordkampioen van Luxemburg; Jeunesse d'Esch. Zij beleven een teleurstellend seizoen, net zo teleurstellend als de afgelopen 15 jaar voor ze. Een 10e plaats. Ze waren dan ook geen partij voor ons, we winnen met 0-2 dankzij wederom een dubbelslag van spits Abdallah Gning. En dat zijn de resultaten van de eerste 15 wedstrijden en de bekerduels. Hier nog even alles op een rijtje, kan me voorstellen dat dat wel zo overzichtelijk is! Spoiler Normaliter zou je denken dat zo'n eerste seizoenshelft je de eerste plaats oplevert, geen zorgen dat is ook zo. Maar je zou toch ook wel denken dat de voorsprong op je concurrentie wel wat meer is dan de 3 punten die wij slechts voorlopen op de revelatie van het seizoen, Mondorf-Les-Bains. Niederkorn, Wiltz en Titus Pétange staan er ook niet ver achter, dus het is ondanks een ongeslagen reeks van 15 wedstrijden en maar 8 verliespunten nog alles behalve gedaan, en dat vind ik ergens ook zeker leuk! Er is concurrentie, alles winnen is leuk en dat gaat ook nog wel komen, maar dat blijft zonder concurrentie natuurlijk niet altijd leuk. Wat nog meer opvalt is een dramatische start van Swift Hesperange, de kampioen van vorig jaar. Zij staan op een teleurstellende 7e plaats. Echter is de grootste negatieve verrassing toch wel Differdange. Zij staan op een 13e plaats en zijn verwikkeld in een degradatiestrijd. Het resulteerde al in een vroeg ontslag voor de trainer, maar dat heeft ze nog niet veel geholpen. Ik hoop toch wel dat dit soort clubs structureel met ons Europa in gaan, want ik ben bang dat clubs zoals Mondorf en Wiltz niks te zoeken hebben daar... Maar goed ik laat me wel verrassen! Spoiler Dan wil ik nog even mijn beklag doen bij jullie, even mijn ei kwijt haha. In Luxemburg is er dus een belachelijke regel (volgens mij is dit helaas op meerdere plekken in Europa) dat alleen je eerst gele kaart onbestraft blijft. Waar het op neer komt is dat na 2 gele kaarten een speler één wedstrijd geschorst is, en vanaf dan is elke gele kaart een schorsing. Absurd natuurlijk, want je kunt bij wijze van spreken maar één keer een counter eruit halen zonder een schorsing te krijgen. Dan krijg je dus van die grappige inboxes zoals dit... Maar het mag de pret niet drukken, ik heb het uitstekend naar mijn zin in de BGL Ligue! Spoiler Tranfers Ik wilde af van Kino Delorge, ook al was hij een nuttige speler voor de breedte op de backposities. Hij verdiende veel te veel salaris voor zijn kunnen (1k p/w). Dat is mij dan ook gelukt, ondanks zijn aflopend contract. In de winter maakt hij voor 4.000 euro de overstap naar Mestreech! (MVV). Dit doe ik omdat ik geld nodig had voor het scoutingsbudget, ik zal in de volgende update (Luxemburg NT) dat verder toelichten. Maar er moest ook een speler bijkomen door dit vertrek. Helaas zijn de opties voor transfervrije spelers beperkt midden in het seizoen, toch vind ik er eentje. 30-jarige Italiaan Andrea Conti tekent voor 1,5 jaar hier. Ik wil dit soort transfers liever voorkomen, maar hij was de beste optie en multifunctioneel, een eis die niet makkelijk te vinden was. Spoiler Coëfficiënten 4 clubs spelen dit seizoen in Europa, wij zijn er geen van dankzij de 9e plaats vorig jaar. Ik kan over de meeste erg kort zijn. Ik zal ze even snel afgaan! Differdange begon het seizoen in eigen land slecht en dat geldt ook voor Europa. Ze stromen beginnen in de 1e voorronde van de Conference League. Hier wordt er 1-1 gespeeld en 1-2 (V) tegen het Albaanse Vllaznia. Een teleurstellende exit voor een ploeg waarvan ik voorafgaand dacht dat ze echt wel iets konden doen in Europa. Ik zat flink fout! Union Luxembourg mocht als nummer 3 vorig jaar ook de 1e voorronde van de UECL in. Echter kregen zij een pittige loting in de vorm van het Noord-Ierse Larne F.C. Hier werd dan ook 2 keer van verloren (0-1) (2-0). Kansloos dus. FC Etzella Ettelbruck dan. Zij waren eigenlijk al bij voorbaat kansloos. Een scenario die natuurlijk voor de voetbalfan prachtig is, maar voor de coëfficiënten verschrikkelijk. Zij wonnen verrassend de beker in hun promotiejaar vorig seizoen. Hierdoor speelde de promovendus in Europa. Om de een of andere reden begonnen zij in de 2e voorronde van de UECL. Maar mijn vermoedens werden waargemaakt helaas. Een tweeluik tegen Gloria Buzau uit Roemenië wordt kansloos verloren. (3-1, V) (2-2) Dan was alle hoop gevestigd op kampioen Swift Hesperange. Je kan denken dat hun seizoenstart in eigen land weinig perspectief bood. Ze beginnen hun avontuur in de 1e voorronde van de UCL tegen FC Drita uit Kosovo. Een wedstrijd die te winnen valt en dat gebeurt ook! Eerste succesje in Europa. Beide wedstrijden worden gewonnen. (1-2 en 1-0). Dan nog één ronde winnen en je staat in de groepsfase. Echter was Slovan Bratislava in de 2e voorronde van de UCL veel te groot. (0-2 en 2-1 V). Ook van het IJslandse Breidablik werd 2 keer verloren (2-1, 1-2). Dan móét er gewonnen worden van Shamrock Rovers in de 4e voorronde van de UECL. Helaas, beide wedstrijden worden verloren. (0-2, 1-0). Alle ploegen eruit voordat het Europese seizoen pas echt begint, lag in de lijn der verwachting maar toch ietwat teleurstellend. De challenge wordt nog maar eens benadrukt! Spoiler Hier de stand op de coëfficiëntenlijst. Dramatisch nieuws voor ons. Een goed jaar met 3 hele punten (19/20) valt weg, waardoor onze 46e plaats ingeleverd gaat worden. We zetten dit jaar nou ook niet bepaald een monsterscore neer (0,750 punt). Het slechtste zelfs in de afgelopen 5 jaar. De reden? Dudelange was er niet bij natuurlijk! Maar goed, dat is flink klote, want we zakken hiermee terug naar een 51e (!) plaats volgend seizoen. Alleen Wales, Andorra en San Marino blijven onder ons. Noord-Macedonië, Albanië, Gibraltar, Belarus en Montenegro steken ons allemaal voorbij. Geen goede zaken en opnieuw wordt de uitdaging benadrukt! En daarmee komt de eerste seizoenshelft tot een einde. Goede resultaten in de competitie, prima transferzaken en dramatisch coëfficiëntennieuws! Maar we doen het er maar mee!! Bedankt voor het lezen en tot de volgende update, waarin we terug gaan blikken op de prestaties in de UEFA Nations League C met Luxemburg. Adios. @Titan Deze talenten ben ik van op de hoogte, ook vanwege de scouting bij het nationale elftal, maar die zijn op dit moment te min voor Luxemburg, en te goed voor ons als competitie. Daarnaast liggen de salarissen in Duitsland iets te hoog op dit moment voor ons. Eerst de club idd maar eens groot maken, dan het land! @Djurovski Klopt ja, iets met voetbalnomaden! @Marius Ja tot nu toe zetten we de lijn van de voorbereiding door en de selectie ben ik tevreden mee. Nu moeten we het gaan afmaken in de 2e seizoenshelft. @Mordurette Bedankt voor je tip! Fred Emmings is een speler die ik om de een of andere reden simpelweg niet kan vinden met de scouting van Luxemburg?? Ik kan via het nationale team niet scouten naar spelers met Luxemburg als 2e nationaliteit, in de volgende update meer daarover. Anyway, hij wilt toch niet switchen en gaat waarschijnlijk voor de VS uitkomen. Die andere doelman van Gladbach komt ook terug in de volgende update! @MJD85 Hoeft niet altijd moeilijk he? Gewoon chill zo'n standaardtactiek waar je altijd op terug kan vallen. @FSc1997 Ja overal en nergens, zeg je goed haha. @aron24@keano77@DemoN@MNie@erik9@Copywriter@ErikEagles@KayDeManaager Sowieso weer bedankt voor alle likes! Edited May 9 by timke1609 Quote
FSc1997 Gepost May 9 Gepost May 9 Weer heel leuke update om te lezen. Je doet het echt goed in de competitie, lekker doorballen zo. Europa is nog een heel lange weg te gaan, maar goed dat was bekend Quote
Mordurette Gepost May 9 Gepost May 9 Je bent uitstekend gestart en zou nu al een onvergetelijk seizoen kunnen worden als je kampioen weet te worden. De miljoenen uit de Champions League (en eventueel de toernooien eronder) kunnen jouw ploeg enorm helpen. Hoop dat je de spelers met een dubbele nationaliteit toch snel weet te vinden. Quote
Djurovski Gepost May 9 Gepost May 9 (edited) Zeer sterke reeks en dan is het idd verrassend dat het gat klein is. Jeunesse wel boven Fola ole. Dat van die gele kaarten was ik al weer vergeten. Dat is wel klote idd Edited May 9 by Djurovski Quote
Recommended Posts