Jump to content

(FM24) Der Vergessene Osten...

Recommended Posts

Hoi, ik ben een nieuwe gebruiker op dit forum en ik wil via deze weg gewoon eens proberen of het leuk is deze save zo bij te houden. Ik weet niet hoelang ik dit volhou en hoe consistent ik hier kan updaten, maar ik wilde gewoon eens zien of ik dit leuk vind, dus let's go...

Ten eerste is dit niet echt een novelle, maar meer een soort tentoonstelling van mijn save, ik ben namelijk niet zo creatief om er een heel verhaal omheen te verzinnen.

1. FC Lokomotive Leipzig

dbuwxh4-92d25c5a-8d95-46a0-b87d-db52a8b3078d.thumb.jpg.3b0141522f1f26d1d03d8e50b31da344.jpg

Waarom het vergeten Oosten?

Duitsland is een groot land, eens opgedeeld in 2 landen. West-Duitsland en Oost-Duitsland. Oost-Duitsland onder communistische invloed vanuit Moskou. De gevolgen hiervan zijn nog altijd zichtbaar, zowel op politiek, economisch en ook sportief gebied. Nog nooit won een Oost-Duitse voetbalclub de Bundesliga, sinds de oprichting van de officiële competitie. Dat terwijl er toch echt wel een aantal grote clubs uit Oost-Duitsland komen. Deze Oost-Duitse clubs staan bekend om hun rauwe sfeer, kiezelharde fans en verhitte derby's. Toen Oost-Duitsland in elkaar stortte en Duitsland herenigd werd betekende dit ook het einde van de DDR-Oberliga, de grootste voetbalcompetitie van het land. Dit was een flinke tik voor veel grote clubs uit de DDR, aangezien het niveau in West-Duitsland hoger lag, en de herenigde Bundesliga dus ook voor veel Oost-Duitse ploegen een niveau te hoog was. Clubs als Union Berlin, FC Magdeburg, Dynamo Dresden, Energie Cottbus, Hansa Rostock, Rot-Weiss Erfurt en niet te vergeten Lokomotive Leipzig daalde ver onder hun eigenlijke niveau af. Veel clubs uit de voormalige DDR zwerven nu nog steeds in de krochten van het Duitse voetbal rond, zoals de Stasi-club Berliner Dynamo, Energie Cottbus, FC Chemnitzer, Carl Zeiss Jena en dus onze Lokomotive. Dit laat zien hoe achtergesteld het Oost-Duitse voetbal nog steeds is vergeleken met de rest van het land. Op dit moment speelt slechts een ploeg uit Oost-Duitsland in de bundesliga: 1 FC Union Berlin. Oh ja, en die andere club, die nieuwe. RB Leipzig heb ik het over.

Leipzig

Een grote en welvarende stad was het in de DDR, nu nog steeds, al moet je het wel relativeren i.v.m. de rest van Duitsland. Een stad die in het grootste deel van de 20e eeuw 3 grote clubs had die er de dienst uitmaakte: 1. FC Lokomotive Leipzig, Chemie Leipzig en FC Sachsen Leipzig (bestaat niet meer). Lokomotive en Chemie zijn tegenwoordig beide nog op het 4e niveau actief, en spelen jaarlijks een zeer verhitte derby. Sinds de hereniging van Duitsland had Leipzig eigenlijk geen grote voetbalclub meer, of ja, de clubs waren wel groot en hadden nog altijd een reputatie, maar gaven op sportief gebied niet thuis en dus zat Leipzig zonder Bundesliga club. In 2016 kwam daar verandering in, maar niet op de gehoopte manier. Het in 2009 door Red Bull opgerichte RB Leipzig promoveert naar de Bundesliga. Leipzig heeft weer een Bundesliga-club, maar de manier waarop zint Duitsland niet, en in het bijzonder de fans van Chemie en Lokomotive. RB Leipzig groeit uit tot de meest gehate club van Duitsland, wegens de (relatief) slechte sfeer in de stadions en de commerciële belangen van de club, het is een plastic club. Lokomotive en Chemie verafschuwen dus ook alles wat maar een beetje met RB Leipzig te maken heeft: ''Was steht an jeder ecke? Red Bull verrecke!'' Waarom Lokomotive dan? Zij zijn 3 maal landskampioen van Duitsland geworden, al was dit nog voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, maar toch. Kampioen=Kampioen. De grote historie en geweldige fans van deze club, in combinatie met het doel om RB Leipzig en Chemie Leipzig te overwinnen trok mij aan voor deze club. Het doel is om niet alleen deze club, maar ook de rest van Oost-Duitsland weer op de kaart te zetten, want het wordt tijd dat er weer eens wat successen behaald worden in das Osten!

fans.jpg.d418e5b50218de8c561fa9885a2d2ddb.jpg

Het stadion ademt DDR-vibes en ziet er erg rauw uit, perfect dus!

Naar FM24 dan:

Genoeg gekletst over alles eromheen, het draait natuurlijk om de save, die begin ik op 24 juni 2024; het eerste jaar simuleer ik altijd, omdat ik het niet realistisch vind om het seizoen 23/24 nog een keer opnieuw te spelen, dus 24/25 it is! We starten in de Regionalliga Nordost (4e niveau), nadat de ploeg afgelopen seizoen (zonder mijn leiding dus) op een magere 13e plek was geëindigd, met slechts 38 punten.

Schermafbeelding2025-04-08135248.thumb.jpg.bc790c03081efef96215ea36220bfbfb.jpg

Schermafbeelding2024-07-12102732.thumb.jpg.b3d6eb5a7bd0332922702c0dc83d279d.jpg

Schermafbeelding2025-04-08135738.thumb.jpg.22a7b4dc8421eff4f574701f3dfb9ed2.jpg

Nogmaals de historie van deze club in beeld.

Met nog een deel van de transferperiode voor de boeg en een pre-season die nog moet beginnen is er nog genoeg tijd om de ploeg op orde te krijgen voor het nieuwe seizoen. Op het moment van instappen schat de media ons in op een 8e plaats, wat overeenkomt met de doelen van het bestuur: een plaats in het linkerrijtje. Schermafbeelding2025-04-08131804.jpg.994e97cf1c4d3d4228026f95c69a2921.jpg

Voor nu heel even de eerste update, eerst maar eens wat spelen en dan kijk ik verder. Ik ben nog erg aan het twijfelen of ik er als extra challenge aan toe wil voegen dat ik alleen maar spelers uit Oost-Duitsland mag halen, en dat ik dus met een compleet Oost-Duits team de voetbalpyramide in Duitsland bestijg. Mochten jullie dit een leuk idee vinden, laat dat even graag weten! Laat het ook weten als ik nog een belangrijk iets gemist heb wat van belang is voor het complete verhaal. Voor nu bedankt voor het lezen en hopelijk tot een volgende update! Zo niet, dan heb ik de handdoek al in de ring gegooid i.v.m. met deze tijdrovende klus! :)

Gepost (edited)

1. FC Lokomotive Leipzig

dbuwxh4-92d25c5a-8d95-46a0-b87d-db52a8b3078d.thumb.jpg.3b0141522f1f26d1d03d8e50b31da344.jpg

Zo! Update nummer 2 is hier, laat ik snel beginnen, want er is genoeg te vertellen.

Transfers

Dit is geen sugardaddy club, veel financiële ruimte is er absoluut niet voor ons in het salarisbudget en dus moeten we goed omgaan met elke cent die we hebben. De selectie die ik aan trof had een degelijke kwaliteit, maar op een paar posities waren de gebreken evident. Vooral centraal achterin en op de linksback positie ontbraken echte basisspelers en dus gingen we de markt op. 

Er moest verkoop plaatsvinden om wat budget vrij te maken. In totaal verkochten we een speler, aangezien de selectie al niet al te breed was. Abou Ballo was een speler waarvan ik niet goed wist op welke positie hij zou moeten spelen en er was interesse, dus verkocht ik hem. Hij verkast voor 60.000 euro naar Oostenrijkse promovendus Vienna FC. Dit zorgt voor een beetje geld om een aantal buitenkansjes binnen te halen.

image.thumb.jpeg.ac4e924559acfa74662720c0554195f9.jpeg

Voor de kleine ruimte in het budget haalde we 3 spelers binnen: een centrale verdediger in de vorm van Felix Weber, die transfervrij overkomt van Homburg, een linksback in de vorm van Lasse Schlüter, een gokje omdat hij al even zonder club zat en als laatste de Japanse spits Takero Itoi die transfervrij overkomt van Hessen Kassel. Laatstgenoemd wordt vooral gehaald voor de breedte en dus hebben we de aanwinsten voor nu binnen!

Schermafbeelding2025-04-08153446.thumb.jpg.12720583932eec25deac254133d6d845.jpgSchermafbeelding2025-04-08153430.thumb.jpg.b5e59f7e3209218b70fe387c01f54b46.jpg

Schermafbeelding2025-04-09172257.thumb.jpg.e8270897270e2dfca53b99734ef4fce2.jpg

Hier een aantal van onze sterspelers, voor het beeld:

Schermafbeelding2025-04-09171259.thumb.jpg.0879b4463c3e27119a8d35ed7fd04555.jpgSchermafbeelding2025-04-09171315.thumb.jpg.5963aff6bf94661954190a1e96ea6723.jpg

Schermafbeelding2025-04-09171351.thumb.jpg.aa2b5124d4f788e42268912dfd73fc2b.jpg

Tactiek

Schermafbeelding2025-04-09171225.jpg.24372a020868d3cb07cf64e1df04b532.jpg

We zullen dit seizoen in ieder geval beginnen met een traditionele 4-4-2 formatie, typisch Oost-Duits, want zo speelde de meeste ploegen in de DDR. Qua speelstijl gaan we ook voor iets typisch Oost-Duits, met een eigen draai eraan: Een gegenpress-achtige stijl, met dus hoog druk zetten. We zijn niet bang om daarin ook eens een been mee te nemen, want we zullen fel de duels ingaan. We willen een vechtploeg zijn en ik hoop dat we defensieve stabiliteit kunnen gaan introduceren dit seizoen. Ook loeren we op een counter, wanneer we teruggedrongen worden.

De pre-season verliep erg goed voor ons. Met een selectie die voor een deel nog niet helemaal compleet was wisten we toch een paar degelijke resultaten de boeken, met o.a. een verrassende overwinning op derdeklasser FC Ingolstadt. De enige verloren wedstrijd kwam tegen Offenbach, omdat we met een grotendeels geroteerd elftal speelden.

Schermafbeelding2025-04-09171459.thumb.jpg.fa6b126361077fb65d67a6c0c95514bf.jpg

Begin van het seizoen

Na de transfers was de selectie compleet. De verwachtingen van de bookmakers waren iets bijgesteld t.o.v. een paar weken terug. We waren omhoog geschoten naar een 6e plaats. Nog steeds een van de outsiders/underdogs voor promotie. Een rol waar we ons prettig in voelen.

Schermafbeelding2025-04-09172233.jpg.ae8dc14189c21e29241f60ce7e2617fd.jpg

En dan was het eindelijk tijd voor de eerste wedstrijd van het seizoen: Op een bloedhete zondagmiddag in juli treffen we in eigen huis Rot-Weiss Erfurt, een ploeg die op papier minder dan ons was en dus streefden we naar een overwinning voor de ogen van een kleine 4.500 fans. We schoten uit de startblokken; Ogbidi scoorde na 5 minuten het eerste doelpunt: 1-0. Net na rust tekende Luc Elsner de 2-0 op het scorebord. De tegenstander kwam heel even terug: 2-1. Maar uiteindelijk trekken we dankzij de 3-1 van Djamal Ziane de overwinning zonder al te veel moeite over de streep. Een goede start dus!

Schermafbeelding2025-04-09171522.jpg.1460decd9571a9929cb54a3c9a53205e.jpg 

Vervolgens stond er een uitwedstrijd tegen Luckenwalde en een thuiswedstrijd tegen Berliner AK op het programma. Beide wedstrijden werden eenvoudig gewonnen: 1-4 en 1-0. 9 uit 3 dus, en bovenaan in de competitie. Top!

Dan begint de DFB-Pokal, ronde 1. Onze focus ligt niet op deze competitie, maar het is toch erg leuk om te zien dat de nummer 15 van de Bundesliga van afgelopen seizoen op bezoek komt in Leipzig: Sankt Pauli. Deze wedstrijd zou een heuse thriller worden. In de eerste 25 minuten hadden de bezoekers he-le-maal niets te vertellen! Luc Elsner maakte al na 9 minuten de 1-0 en achteraf zouden we balend terugkijken naar het eerste deel van de wedstrijd: Hier hadden we meer uit moeten halen... Sankt Pauli knokt zich echter in het laatste kwartier volwassen terug, zoals je verwacht van een Bundesliga ploeg. 1-2 met de rust. Daar houden we het lang op, maar de wedstrijd was over het algemeen vrij gelijkwaardig. Totdat centrale verdediger Maximilian Schütt in de 68e minuut een afvallende bal van de corner binnen werkt: 2-2! Daar zouden we het niet bij laten: Ogbidi schiet ons na 74 minuten op een 3-2 voorsprong, is er dan een stunt in de maak in ronde 1? St. Pauli zette met man en macht aan en lang konden we dus niet genieten van onze tweede voorsprong van de middag. Afolayan zet de bezoekers 2 minuten later al op gelijke hoogte: 3-3. We proberen met man en macht stand te houden in het slotoffensief van de ploeg uit Hamburg, maar tevergeefs: Adam zet de bezoekers in minuut 88 op 3-4 en hier zouden we uiteindelijk niet van terugkomen. Geen stunt, wel puur entertainment voor een uitverkocht stadion, we hebben onze huid duur verkocht!

Schermafbeelding2025-04-09175341.jpg.31852e885f44d86a0386b947ea72ecfc.jpg

Grote tegenvaller echter: Ziane valt in deze wedstrijd uit. Wat blijkt: Beschadigde kniebanden, die gaan we wel even missen.

Schermafbeelding2025-04-09175355.thumb.jpg.bab62da4955d54bbd17b904d630f01ae.jpg

Dan komen de teamleiders naar mij toe. Ze vinden de breedte centraal achterin te min, er moet iemand bij. Ik beloof ze maar dat ik naar kijk, om de goede vrede te behouden, maar ja er is geen salarisbudget meer over, dus enige oplossing: hopen dat er een club is die iemand voor niets wil verhuren. En ja, die club is er: Het Kroaatse NK Istra wil ons helpen en verhuurt ons Róbertsson voor de rest van het seizoen.Schermafbeelding2025-04-09191622.thumb.jpg.974614d55c37df21f961ca59cca8f0d1.jpg

In de volgende wedstrijd bekeren we moeiteloos door in de Verbandspokal Sachsen, een regionale beker die de club vorig jaar verrassend gewonnen heeft. In ronde 1 wordt Glauchau met 1-5 verslagen. In de competitie wordt er vervolgens bij Viktoria Berlin gewonnen: 1-2.

We staan bovenaan en krijgen dan nummer 3 Hallescher FC op bezoek. Dit is een pittige wedstrijd en de eerste échte test in de competitie. We beginnen sterk en staan na 16 minuten al 2-0 voor dankzij treffers van Schlüter en Weigel. Echter reageert Halle erg snel en staat het in de rust alweer 2-2, we geven de voorsprong dus erg snel weg. In de tweede helft scoort Nietfeld namens Halle de 2-3 in minuut 77, een doelpunt waar we niets meer aan kunnen doen: 2-3 is de uitslag. Dat betekent de eerste competitienederlaag van het seizoen, heel erg zuur, maar Halle is een goede ploeg. Schouders eronder en door!

Schermafbeelding2025-04-09191821.jpg.84ea12e8cd2e2bfcadf7351bc203a806.jpg

Een week later herstellen we ons sterk in de uitwedstrijd met Meusnitz: We winnen 1-3 zonder enige moeite. Luc Elsner scoort er 2 en staat dan op 5 goals na de eerste 6 wedstrijden in de competitie. Een week later staat de thuiswedstrijd Berliner Dynamo FC, de oude stasiclub, op het programma. BFC Dynamo is een sterke ploeg en we wisten dat het moeilijk ging worden. Na 3 minuten stonden we al 0-1 achter, geen lekker begin. Gelukkig wist de invaller Will Siakam er in de tweede helft voor te zorgen dat we de wedstrijd met 2-1 winnen, zonder echt beter te zijn dan de tegenstander. Siakam scoort 2 keer en dat zijn zijn eerste bijdragen dit seizoen. Vervolgens winnen ook de tot nu toe laatst gespeelde wedstrijd op bezoek bij de beloften van Hertha BSC zonder al te veel moeite: 1-3. Schermafbeelding2025-04-09191714.jpg.66b5bcd78f69e44742320c05c6f52c48.jpg

Als je mij vraagt of ik tevreden ben met de resultaten, dan zou ik tevreden ja knikken. 2 nederlagen tegen 2 sterke ploegen, voor de rest alles gewonnen. Al moet ik heel eerlijk bekennen dat we een niet al te lastig competitieprogramma op Halle en BFC Dynamo na hadden. Desalniettemin toch een prima start, ik hoop op wat minder tegendoelpunten in het vervolg, maar ik kan niet alles krijgen wat ik wil helaas. De stand ziet er na 8 wedstrijden zo uit:

Schermafbeelding2025-04-09191759.jpg.8e0d1ffe0eec920035006180a336d816.jpg

Bovenaan voor nu! Al laten vooral Altglienicke en FC Halle zien dat ze zeker mee kunnen doen. Ik vind dat we nog steeds wedstrijd voor wedstrijd moeten kijken. Deze goede start kan zo teniet gedaan worden, als we er te makkelijk over gaan denken. Wat vooral opvalt is de matige start van FC Chemnitzer en degradant Energie Cottbus. Maar dat is voor ons nu niet heel belangrijk. We moeten gefocust blijven en ik hoop dat we nog lang eerste kunnen blijven. Wel komt er een lastig programma aan de komende weken met wedstrijden tegen Carl Zeiss Jena, FSV Zwickau en Energie Cottbus. Makkelijk wordt het dus niet!

Schermafbeelding2025-04-09191735.jpg.8934135eacf3a22244d9672119eec91f.jpg

En daarmee komt de tweede update tot een einde! De kop is eraf en we zijn onderweg. Uiteraard bedank ik iedereen weer voor het lezen en tot de volgende update! P.S. Ook bedankt voor de reacties, die waardeer ik! :) 

@Djurovski

Edited by timke1609

1. FC Lokomotive Leipzig

Tijd voor de volgende update. Het seizoen is inmiddels 8 wedstrijden bezig en we staan bovenaan, met 3 punten voorsprong op de nummer 2. Kan onze Lokomotive dit tempo vasthouden of zakt onze trein weg?

Na een geweldige start tegen een aantal teams, waarvan ik van mening was dat zij kwalitatief niet erg sterk waren was het tijd voor een lastiger programma. 

Schermafbeelding2025-04-09191735.jpg.8934135eacf3a22244d9672119eec91f.jpg

Deze reeks beginnen we met een wedstrijd tegen Carl Zeiss Jena. Een team met veel kwaliteit, al doet hun seizoenstart wellicht anders vermoeden. Na het eerste half uur hadden we eigenlijk niets te vertellen; Jena was de baas in Leipzig. We gaven verdedigend veel kansen weg en in offensief opzicht creëerden we erg weinig. Totdat we ineens een corner kregen in minuut 31, die bij de eerste paal werd binnengekopt door verdediger Felix Weber: 1-0. Echter was het een kwestie van tijd tot Jena ging scoren en dit deden ze dus ook. Via een strafschop in minuut 43 werd het 1-1. In de extra tijd van de eerste helft kregen we nog een tik te verwerken: 1-2. 1-2 achter met de rust. Dat was tevens de uitslag, 2e competitienederlaag van het seizoen, opnieuw thuis, opnieuw na een voorsprong. Het zou een scenario zijn wat we nog vaker gingen zien. 

Schermafbeelding2025-04-10162739.jpg.2a7f70ecb30610837ef1d73cca228d16.jpg

Schermafbeelding2025-04-10170920.thumb.jpg.f1f107032d3c540fe9ba942d49b5163d.jpg

Dan hadden we ook nog de pech dat onze eerste linksachter geblesseerd raakt deze wedstrijd.

Wie denkt dat na deze wedstrijd ons programma makkelijker zou worden, had het mis. Een uitwedstrijd bij Energie Cottbus, aanvankelijk een van de titelfavorieten, maar na een dramatische seizoenstart bivakkerend op de 11e plaats. We begonnen dramatisch: Binnen een minuut maakte Morgalla de 1-0 voor Energie. Echter stond het na 9 minuten alweer 1-1, wederom dankzij een rake kopbal van Weber. We kwamen wat beter in de wedstrijd, maar we slaagden er maar niet in om de verdiende 1-2 te maken. En zoals een wijs man ooit zei, als je zelf niet scoort, dan doet je tegenstander dat wel. Dat was precies wat gebeurde. Engelhart schoot Energie op 2-1 in de 61e minuut. We dreigden de 2e nederlaag op rij te slikken, totdat Dombrowa zijn individuele klasse liet zien in minuut 78. Hij rondt koelbloedig de 1 op 1 af en zet de eindstand op het scorebord: 2-2. Een uitslag waarmee ik zeker na de nederlaag tegen Jena mee kon leven. Echter kost dit resultaat ons wel de koppositie, die is nu van Altglienicke.

Vervolgens traden we aan tegen de belofteploeg van FC Magdeburg. Een wedstrijd waarin we de favoriet waren en waar ook wel wat druk op stond. 3 wedstrijden zonder overwinning zou een serieus vormdipje betekenen. We begonnen heel erg sterk. Dankzij goals van Luc Elsner en Zak Paulo Piplica stonden we na 17 minuten 2-0 voor. Daarna stortten we massaal in. Ik kan het heel kort houden: dankzij een hattrick van Elisio Widmann verliezen we thuis van Magdeburg II: 2-3. Het vormdipje is er. Ik zag dit dipje van ver aankomen, maar toch was ik er niet goed op voorbereid. We moeten realistisch blijven, kampioen worden wordt heel lastig, aangezien Altglienicke wederom wint en daarmee het gat naar 5 punten brengt.

Het programma werd er ook niet makkelijker op: een uitwedstrijd naar FSV Zwickau was de volgende horde. Zwickau is ook een sterke ploeg met een goede aanhang en dus een perfect recept voor een lastige uitwedstrijd. Piplica maakte zijn tweede doelpunt van het seizoen in minuut 11: 0-1. Een goede start dus, maar kunnen we een keer de voorsprong behouden? Nee. In de blessuretijd van de eerste helft maakt Mike Könnecke namens Zwickau 1-1. Een flinke tik zo net voor rust. Na rust maakt Zwickau via Oliver Fobassam de 2-1 in minuut 57. Hiervan herstellen we ons niet meer en dus lopen volledig terecht tegen onze 4e competitienederlaag aan: 2-1. Het is aan ons om dit vormdipje niet een vormcrisis te laten worden. Hoe dan ook, plaats 2 was ook verloren. Aan Carl Zeiss Jena. Dus, plaats 3 is de nieuwe realiteit, met een achterstand van 8 punten naar de koploper. Het stort op een rap tempo in elkaar...

Over de koploper gesproken, Altglienicke was onze volgende tegenstander in eigen huis. Het zou een lastige wedstrijd worden, maar als we deze wedstrijd winnen, dan ligt de titelstrijd weer wagenwijd open. Na deze 4 matige wedstrijden paste ik een paar kleine details aan in onze tactiek, niet echt noemenswaardig maar je weet maar nooit wat voor invloed het heeft. Ik maakte vooral zorgen over hoe makkelijk we de doelpunten weggaven achterin, want voorin zat het wel snor. In de eerste helft laten we wel iets meer defensieve stabiliteit zien. Dat tegen de koploper! 0-0 in de rust. In de 2e helft merken we dat er wat in zit. Toch zijn het de bezoekers die op voorsprong komen, en hoe! Onze doelman Niclas Müller maakt op lachwekkende wijze een eigen doelpunt, waardoor we compleet onnodig op achterstand komen: 0-1. Je zou het doelpunt kunnen vergelijken met Jeroen Zoet die namens PSV tegen Feyenoord de bal over de eigen doellijn trekt. We moeten in de achtervolging, en daar is dan eindelijk Itoi: Hij maakt zijn eerste doelpunt voor de club na 10 wedstrijden en we spelen gelijk tegen de koploper: 1-1. Maar toch blijft er het gevoel hangen dat er meer had in gezeten. 

Schermafbeelding2025-04-10173535.jpg.2628cb14173e03961eae768c5610a4c7.jpg

Vijf wedstrijden zonder overwinning, dat gaat knagen. Dat weet iedereen. De achterstand op de koppositie werd alsmaar groter, en hoewel we niet als titelfavorieten gezien werden en het bestuur ook volledig tevreden is met een 3e plaats, baal ik wel. Maar dan is het tijd voor een bijzondere dag.

Derby Day

Het moest er een keer van gaan komen en vandaag was de dag. In speelronde 14 gaan we op bezoek bij onze aartsrivaal Chemie Leipzig. Onze rivalen zijn verschrikkelijk begonnen aan het seizoen en hebben als gevolg de trainer ontslagen. Op de dag zelf maakt de thuisclub bekend dat de onder-19 manager Ante Covic interim-trainer wordt en het seizoen gaat afmaken. 

De wedstrijd begint voor de ogen van 9470 fans. Het uitvak is tot de nok toe gevuld: 2700 fans moeten ons naar de eerste overwinning sinds ruim een maand geleden gaan schreeuwen. De wedstrijd begint leuk, met kansen voor beide teams. Een open wedstrijd dus. De eerste tik komt vanuit onze kant. Theo Ogbidi laat zijn individuele klasse zien met een geweldige vrije trap van een metertje of 25: 0-1 Lok! Echter konden we hier niet lang van genieten. Fabian Rüth zet Chemie al in de 16e minuut op 1-1. Dat blijft het lang, totdat we in de slotfase van de wedstrijd (81e minuut) een strafschop krijgen van de scheidsrechter. Centrale verdediger Lukas Wilton neemt zijn verantwoordelijkheid en schiet ons naar een 1-2 zege in het hol van de leeuw. Wat een manier om de slechte vorm te doorbreken!

derbysieg.jpg.b87f19f2b34cb0d6a32bbea852b17bad.jpg

Derbysieg!

Schermafbeelding2025-04-10173502.jpg.05880449e56a75581b19db9d7b96dc91.jpg

Dit is het moment waarop het roer om moet. Is het een eenmalige opleving of het beginpunt van een goede reeks? De thuiswedstrijd tegen FC Chemnitzer zou een lastige worden, aangezien de bezoekers na een dramatische start nu in uitstekende vorm waren en al naar een 7e plaats waren geklommen. Het beloofde een waar spektakelstuk te worden. Iets wat onze defensie deed schutteren. Karimani zet Chemnitzer al in minuut 6 op een 0-1 voorsprong, geen lekker begin dus. Djamal Ziane laat zich vervolgens eindelijk weer eens zien in minuut 34: 1-1. Het duurde echte niet lang voordat Chemnitzer weer op voorsprong kwam. In minuut 37 was het Tom Baumgart die de bezoekers weer op voorsprong zette. Luc Elsner wist te voorkomen dat we met een achterstand gingen rusten. Hij maakt 2-2 in minuut 45+2. Tobias Müller schiet in minuut 70 Chemnitzer voor de 3e keer op een voorsprong: 2-3. Maar gelukkig was daar opnieuw Luc Elsner in de blessuretijd! 3-3 in minuut 90+3 en daarmee pakken we een punt tegen Chemnitzer: 3-3. Ondanks een resultaat na 3 keer achterkomen ben ik alles behalve tevreden met de defensieve prestaties. En wederom verdwijnt de koppostie alsmaar meer uit het zicht...

Schermafbeelding2025-04-11220712.jpg.69665d7008c1391088957ff24ca15fd8.jpg

Dan tussendoor een midweeks tripje naar Dresden, waar amateurvereniging FV Dresden 06 verslagen wordt met maar liefst 0-8 in de 2e ronde van de Sachsenpokal. Een overwinning die we nodig hadden, eventjes alle neuzen dezelfde kant op, hoop ik.

In het weekend komen we op bezoek bij de hekkensluiter, Tasmania Berlin. Een wedstrijd die we moeten winnen, aangezien de ploegen onder ons steeds dichterbij de nummer 3 komen. Tobias Dombrowa schiet ons in de 20e minuut vanaf de stip naar een 0-1 voorsprong. Die houden we best lang vol, wat nogal bijzonder is. Toch spelen we ongelofelijk matig op bezoek bij de ploeg met de rode lantaarn. Tasmania komt terecht op 1-1 in de 66e minuut. En we krijgen de deksel op de neus in minuut 90. Maximilian Storm zet de thuisploeg op 2-1. We verliezen van de nummer 18. Het dieptepunt is bereikt.

Schermafbeelding2025-04-12112119.jpg.14a35e0c614101cdba2aaf40fcaacdfe.jpg

Het roer moet om. Ik pas tactisch wederom het een en ander aan. We blijven in een 4-4-2 spelen, maar een aantal rollen krijgen iets meer nadruk op de defensieve kant van het spel. Zo gaan de backs van een ondersteunende naar een verdedigende rol en verandert de rol van onze rechter centrale middenvelder van een Centrale middenvelder op aanvallen naar een spelmaker voor de defensie op verdedigend. Alles om de defensie op orde te krijgen. Er staat dan nog een wedstrijd op het programma voordat we op de helft van het seizoen zitten. Een thuiswedstrijd tegen de nummer 6, Greifswald.

De wedstrijd begint vrij rustig. Het eerste kwartier bevat weinig kansen. We creëren niks, maar we geven ook weinig weg. Toch komt Greifswald uit het niets op voorsprong. Osman Atilgan tekent de 0-1 op het scorebord na 21 minuten. Tobias Dombrowa doet wel heel snel iets terug. In de 23e minuut maken we de 1-1. Dat is ook de ruststand. Ik besluit dat we aanvallender moeten gaan spelen, omdat ik graag wilde winnen en ik inzag dat we er zo niet gingen komen. In de rust zet ik de plannen bij met een krachtige peptalk. Deze slaat aan, en hoe!

Piplica schiet de 2-1 binnen in minuut 53, met een geplaatst schot vanaf randje 16. We staan voor! In minuut 65 wordt Ziane ten val gebracht in het strafschopgebied. Dombrowa benut de penalty en dus is het 3-1. Deze stand houden we vol, maar ik besluit om het gaspedaal ingedrukt te houden en niet terug te vallen. Dat blijkt de juiste keuze te zijn. Na hoog druk zetten gaat het achterin grandioos mis bij Greifswald in de 81e minuut. Het eigen doelpunt komt op de naam van centrale verdediger Hollerbach: 4-1. Itoi laat zich vervolgens in minuut 86 ook weer eens zien. Hij schiet goed raak vanuit een lastige hoek: 5-1. Dan maakt Luc Elsner zelfs nog de 6-1 in blessuretijd, maar deze wordt wegens buitenspel afgekeurd. Desalniettemin toch weer eens wat om te juichen. Een van onze beste wedstrijden van het seizoen, na een dramatische reeks. En slechts een week na het dieptepunt ervan. Greifswald wordt met 5-1 geklopt en daarmee is de 9e competitieoverwinning eindelijk een feit!

Schermafbeelding2025-04-11220625.jpg.6977ebd23542f9871272efe28675c056.jpg

Een bewogen periode komt hopelijk ten einde, we zullen nu weer gaan spelen tegen de clubs waartegen we het seizoen begonnen. Ik hoop dat we daar wederom een goede reeks neer kunnen zetten. Vanaf nu gaan we het wedstrijd voor wedstrijd bekijken aangezien we een fikse achterstand hebben op Altglienicke. Schermafbeelding2025-04-11220651.jpg.60ecd11e45bf5bb20815f947dd7d5519.jpg

De matige resultaten van de afgelopen periode

Zo ziet de stand eruit na 17 speelrondes. We staan 3e, maar het kampioenschap lijkt met een achterstand van 13 punten ver uit zicht. Maar goed, de bal is rond dus er kan nog van alles gebeuren. We zijn minder hard weggezakt qua posities dan je wellicht zou denken na deze resultaten. 

Schermafbeelding2025-04-11220737.thumb.jpg.36797389fade3ede50c3f75915aa264b.jpg

En ik weet het, het is de meeste nikszeggende statistiek in het hedendaagse voetbal, maar volgens de xG ranglijst spelen we helemaal niet zo slecht en verliezen we vooral punten doordat we de goals te makkelijk weggeven. Een kijkje op de xG-ranglijst laat zien dat we eigenlijk eerste horen te staan...

Schermafbeelding2025-04-11220753.thumb.jpg.79c8f991f94afae7a91cc3ffcf31328a.jpg

Ik wil wel de sterspelers in dit seizoen ondanks onze mindere periode even er tussen uit pikken. Dombrowa is erg belangrijk geweest de laatste paar weken ondanks het slechte spel van het team. Hij staat op 9 goals en 8 assists in 19 wedstrijden in alle competities. Dat zijn mooie cijfers.

Ook spits Luc Elsner kent een goed seizoen, al was hij wel een van de spelers die het hardst meedeelde aan de malaise van de afgelopen weken. Zijn goede cijfers stammen vooral af van het begin van het seizoen, maar 10 goals en 3 assists in 19 wedstrijden zijn alsnog geen slechte cijfers!

Schermafbeelding2025-04-11220823.thumb.jpg.c1b68e21e1b077e65afac76400608fbc.jpgSchermafbeelding2025-04-11220911.thumb.jpg.43ea98902a32c8d5f2b57d6b20c6a799.jpg

De defensie is echt iets waar we wat aan moeten doen. Er is geen budget om nieuwe spelers te halen dit seizoen, mede omdat Elsner een nieuw contract heeft gekregen op aandringen van de selectie. Dus moet er tactisch gesleuteld worden, maar ik put veel hoop uit de wedstrijd tegen Greifswald. We bungelen onderaan de defensieve ranglijsten met een van de slechtste defensieve cijfers van de competities. Maar liefst 26 tegengoals in 17 wedstrijden, dat doen maar 3 teams slechter.

Schermafbeelding2025-04-12100004.thumb.jpg.13b5bc929ca01c589bd4a21fd0b84e51.jpg

Nog een paar wedstrijden tot de winterstop. Dan komen we in het nieuwe jaar terug met wedstrijden tegen o.a. Hallescher FC en BFC Dynamo. Ik verwacht niet dat we opnieuw zo makkelijk door deze wedstrijden zullen komen, maar ik hoop natuurlijk van wel.

Schermafbeelding2025-04-11220940.jpg.1e492365ac312c583621e61a8e20a541.jpg

Daarmee liggen we dus na 17 wedstrijden op koers om in de subtop te eindigen van de Regionalliga Nordost, geen ramp voor het eerste seizoen, maar dit is wel echt een competitie die ik zo snel mogelijk wil verlaten, dus laten we hopen op een geweldige 2e seizoensshelft.

Voor nu hartstikke bedankt voor het lezen en tot de volgende update.

@Djurovski Zeker lekker bekerpotje. Even je naam op de kaart zetten. Start niet gemist, stuk d'r na wel helaas.

@Marius Dankjewel! Dat oost-duitse gedoe is vooralsnog iets te lastig.

Een wisselende periode, maar de tussenstand is natuurlijk nog steeds positief.

PS: Ik zou overwegen om een update als hierboven te verkleinen en te spreiden over meerdere updates. Dit zijn wel hele grote blokken tekst, en dat zou potentiële lezers kunnen afschrikken denk ik.

1. FC Lokomotive Leipzig

We zijn weer een paar wedstrijden verder en inmiddels is de winterstop aangebroken in Leipzig. Dat betekent een kortere update, want de vorige updates waren inderdaad wel erg lang. In deze periode hebben we slechts 4 wedstrijden gespeeld, maar toch is er veel te melden! Dit waren de wedstrijden die we in het begin van het seizoen gemakkelijk wonnen, laten we hopen op eenzelfde scenario!

Na de euforie van de zege op Greifswald (5-1) moesten we de boel weer op scherp zetten voor de thuiswedstrijd tegen nummer 16 FSV Luckenwalde, dat op dat moment geen manager meer had na het ontslag. Dombrowa zette ons snel op voorsprong: 1-0. In de 2e helft kwam Luckenwalde op 1-1 via een benutte strafschop. Maar ze konden slechts 4 minuten genieten van de 1-1, want in minuut 58 maakte Luc Elsner 2-1. Theo Ogbidi maakte even later de 3-1. Toen kreeg Luckenwalde hun tweede penalty: 3-2. Dit zou uiteindelijk de uitslag worden. Echter kregen wij ook nog een penalty, wat dus de derde penalty in dit duel betekende, waar de scheidsrechter een flinke invloed in had. Die miste we (typisch). Dus winnen we met 3-2!

Schermafbeelding2025-04-12130232.jpg.ca3d1d9a7202f47f14a72375a6bcd497.jpg

Toen was het tijd voor de uitwedstrijd bij RW-Erfurt. Eerder dit seizoen wonnen we met 3-1 van ze. We waren dus de favoriet. Die status maakte we zeker waar in het eerste deel. Dankzij Dombrowa en Weber (penalty) stonden we na 21 minuten al 0-2 voor, maar je raadt het al! We staan voor, dat is nou eenmalig een dingetje dit jaar en ook vandaag weer. Vlak voor rust kwam de thuisploeg op een 1-2. Dit momentum zetten ze voort in de tweede helft, wat uiteindelijk resulteerde in de 2-2 in minuut 75. Dat is ook de eindstand, geen winst, wel een punt. Geen ramp, maar na een 0-2 voorsprong wil ik een overwinning zien. Desalniettemin wel een ongeslagen reeks van 3 wedstrijden.

Schermafbeelding2025-04-12194709.jpg.87fd52c902c899b94e21e429c94614ac.jpg

In deze wedstrijd raakte helaas wel sterspeler Tobias Dombrowa geblesseerd. Het is dus maar goed dat het bijna winterstop is! We hoeven hem slechts 2 wedstrijden te missen.

Schermafbeelding2025-04-12122918.thumb.jpg.61597f19cb4659ab2896863d580212fe.jpg

Toen ik in de zomer bij Lok kwam, tekende ik een contract tot medio 2025. Het bestuur is echter al in december, na iets meer dan 5 maanden dus, al overtuigd van mijn kwaliteiten als manager. Dus bieden ze mij een nieuw contract aan, wat ik met plezier teken! Deze verbintenis loopt tot medio 2026 en ik zal hetzelfde salaris blijven verdienen.

Schermafbeelding2025-04-12123306.thumb.jpg.4c0cdbf87569cae1053965bfed93b2da.jpg

Ook kregen we de voorbeschouwing van de aanstaande jeugdinstroom in maart binnen, maar die voorspelt weinig goeds..

Schermafbeelding2025-04-12123535.thumb.jpg.df75ae41d39d8e660e88e5be38139f48.jpg

Dan was het tijd voor een tripje naar Berlijn. We kwamen op bezoek bij Berliner AK. Thuis wonnen we hier 1-0 van en we waren logischerwijs de favoriet, zeker nu het erop begon te lijken dat we weer iets beter in vorm kwamen. We komen snel 0-1 voor, maar vanaf de aftrap geven we dit alweer weg. Dus na 9 minuten staat er al een tussenstand van 1-1 op het scorebord. Dit was wel een van onze betere wedstrijden van dit seizoen, ook al stond het erg lang 1-1. We wisten veel te creëren en we gaven helemaal niets weg tegen Berliner AK, op het enige schot op doel van ze na, dat gelijk een doelpunt werd. Gelukkig was de huurling Róbertsson in de 88e minuut de reddende engel. Hij kopt uit een vrije trap de bevrijdende en verdiende 1-2 raak. 4 wedstrijden ongeslagen in de competitie!

Schermafbeelding2025-04-12130248.jpg.acaed1e5ef211b4876169d9847a47ebc.jpg

De laatste wedstrijd voor de winterstop betreft een thuisduel tegen Viktoria Berlin, ook een grijze middenmoter die we in onze huidige vorm zeker moeten winnen. Luc Elsner zet ons na een kwartier op 1-0, goede start. Echter scoren de bezoekers in minuut 36 de 1-1. Dat is ook de ruststand. Na rust gaan we er gelukkig overeen en laten we onze kwaliteit weer eens zien. Ziane maakt in minuut 58 2-1. Schlüter, de linksback, maakt in minuut 88 de zeer bevrijdende 3-1, waardoor we onze ongeslagen reeks uitbreiden naar 5 met een overwinning!

Schermafbeelding2025-04-12130300.jpg.197d3b414855a4fff81a8a054dd6bde1.jpg

Zo gaan we met een uitstekende vorm de winterstop in! 4 van de laatste 5 wedstrijden worden gewonnen, al gebeurt dat niet altijd even overtuigend, we doen het wel!

Schermafbeelding2025-04-12130120.jpg.8d478a45c4a044448dac461b9936042e.jpg

Dankzij puntverlies van Altglienicke en Carl Zeiss Jena ligt de titelstrijd met 13 wedstrijden te gaan spontaan weer helemaal open in de Regionalliga Nordost. Onze achterstand bedraagt nog maar 6 punten op de nieuwe koploper Carl Zeiss Jena. Altglienicke is zo slecht in vorm dat het nu 2e staat. 6 punten is een gat waarmee álles mogelijk is. En dus heb ik de hoop voor nu in ieder geval nog niet opgegeven.

Schermafbeelding2025-04-12130316.thumb.jpg.5166c77d414a39ec994543ba9d7d3fed.jpg

Tijd om even kerst en nieuwjaar te vieren met z'n allen en beide te komen van een bijzondere eerst seizoenshelft. In het nieuwe jaar zijn we terug met wat oefenpotjes en dan een lastige uitwedstrijd naar Hallescher FC. Ook staan BFC Dyanmo en Herta II dan al snel op het programma, alles behalve makkelijk dus. Één ding is zeker: de hoop op 3. Liga voetbal volgend jaar in Leipzig is voor heel even weer hélemaal terug!

Zoals altijd weer bedankt voor het lezen en tot de volgende update.

@Djurovski De goede vorm is weer terug en de boel ligt weer wagenwijd open, dus hopelijk zit er toch nog wat in.

@Marius Goede tip, in de toekomst zal ik de wedstrijden in minder detail behandelen, maar omdat het er nu maar 4 waren kon het er wel mee door.

Gepost (edited)

1. FC Lokomotive Leipzig

De winterstop is weer afgelopen in Leipzig. Na 3 oefenpotjes hervatten we eind januari de competitie tegen Hallescher FC. Een pittige uitwedstrijd dus. Thuis verloren we 2-3 van ze. In Halle leggen we een hele matige pot op de mat. We verliezen 1-0. Om eerlijk te zijn de eerste wedstrijd dit seizoen waarin we geen enkel moment echt in de wedstrijd hebben gezeten. Een matig resultaat en dus beginnen we het nieuwe jaar niet lekker.

Schermafbeelding2025-04-14135836.jpg.982fe7bdfc263ccb1f2adbf0efe74388.jpg

Daarna stond een thuiswedstrijd tegen Meuselwitz op het programma. Hierin waren we de grote favoriet, aangezien Meuselwitz zonder manager zat en 15e stond op de ranglijst. We winnen dan ook eindelijk weer eens zonder enige moeite van ze: 2-0. Een goed resultaat, op naar BFC Dynamo.

Ook in Berlijn speelde we geen slechte wedstrijd, we gaven niet heel erg veel weg en creëerden best veel! Echter leidde dit niet tot een overwinning. We spelen 1-1 gelijk op bezoek bij de Stasiclub.

Vervolgens kwam Hertha BSC II op bezoek. Ook een thuiswedstrijd die we moeten winnen, gezien de krachtsverschillen op papier. Sterspeler Luc Elsner laat zich maar weer eens zien: binnen 18 minuten scoort hij een hattrick, waardoor al heel erg vroeg in de wedstrijd de eindstand op het scorebord staat: 3-1.

Schermafbeelding2025-04-14140121.jpg.f4c872d5689adeade55a1c2294477dd5.jpg

De wedstrijd daarna was een uitwedstrijd tegen Bischofswerda, een ploeg uit de Oberliga. Dit was de kwartfinale van de Verbandspokal Sachsen. Aangezien we serieus meededen in de titelstrijd besloot ik te rouleren. We waren een stuk beter maar ons B-elftal maakte de kansen niet af, waardoor we uiteindelijk uitgeschakeld worden door een treffer in de 96e minuut: 1-0.

Geen ramp, maar zeker geen lekker resultaat.

Deze 'tik' moesten we verwerken en we moesten ons ervan herstellen. Er stond namelijk een zeer belangrijk duel op het programma uit bij de nummer 2: Carl Zeiss Jena. We moesten deze pot winnen om de competitie heel spannend te maken. Het eerste half uur gebeurde er niet veel en waren de teams gelijkwaardig, totdat de thuisploeg de 1-0 scoorde in minuut 38. Na rust voltrok zich een compleet rampscenario. Aanvoerder Piplica was zijn frustraties niet de baas en pakt een rode kaart, waardoor we 35 minuten met 10 man moeten spelen. Dit hielden we nog wel even vol, totdat ik vond dat we nog iets van risico's moesten nemen. Anders waren we sowieso verloren. Echter vlogen ons hierna de tegendoelpunten om de oren. Jena scoort 4 keer binnen 14 minuten en wint de wedstrijd met 5-1. Een mokerslag in de titelstrijd dus...

Schermafbeelding2025-04-14135340.jpg.08d0ab5950174739cdc9bbe53fc3ff47.jpg

Het programma werd hierna niet makkelijker. Energie Cottbus kwam naar Leipzig toe. We spelen een goede wedstrijd tegen ze, maar toch komt Energie weer op voorsprong via hun eerste en enige kans in de hele wedstrijd. We komen hier gelukkig via Elsner van terug: 1-1. Dat is ook de eindstand en dus spelen we voor de 2e keer tegen Energie gelijk. Echter was dit wel het punt waarop ik mij serieus begon te ergeren over de prestaties van doelman Niclas Müller gedurende het hele seizoen. Het aantal punten wat hij ons heeft gekost hadden we hard nodig en wanneer hij daadwerkelijk goed presteerde hadden we veel meer punten kunnen hebben. Helaas heb ik in de zomer de keuze gemaakt om in andere posities te investeren, ondanks dat ik mijn twijfels aan het begin van het seizoen al had over de kwaliteiten van deze keeper.

Schermafbeelding2025-04-14135548.thumb.jpg.191e4c474f8145978fecd0f587e1b140.jpg

Dan hoop je op goed nieuws: de jeugdintake! Maar helaas, de eerste jeugdintake onder mijn leiding is niet erg goed. We pikken 3 talentjes op en de rest laten we weer gedaan, omdat er zowel in kwaliteit als in potentie te weinig in zit.

Schermafbeelding2025-04-14133322.thumb.jpg.a5c0624ee0c286e82b1cde1a39d8c575.jpg

Dan de wedstrijd uit bij FC Magdeburg II. Een wedstrijd die we moesten winnen om nog een beetje hoop op promotie te behouden. We speelde ook écht goed. We kwamen tot heel veel kansen, maar we wisten maar een keer te scoren voor rust. Het had in de rust allang 0-3 moeten staan, maar dat laten we afweten. Ook geven we geen enkel schot op doel weg, tot de 90e minuut. Een voorzet vanaf de rechterkant komt in de zestien. Müller gaat voor de bal, maar gaat er onder door, waardoor Holmström de 1-1 binnenkopt. Wederom een blunder van Müller. Zijn krediet is verspeeld, het is klaar met hem. Uit frustratie heb ik heb ontevreden gemaakt na de wedstrijd, wat ik natuurlijk niet moet doen, maar deze man is na de zomer geen speler meer van ons. Ik besluit dan ook om reservekeeper Paul Krause, op papier nog slechter, maar de kans de geven in de laatste paar wedstrijden, aangezien het kampioenschap uit zich is en ik deze keeper liever niet meer opstel.

Schermafbeelding2025-04-14135505.jpg.5d7ac7c94bc778041c7aad196695e698.jpg

Het leek er even op dat we wel lekker begonnen in het nieuwe jaar, maar sinds het debacle in Jena is de hoop op promotie toch wel weg, net zoals onze vorm. Slechts 2 overwinningen weer, het is gewoon te middelmatig om kampioen te worden. Helaas. Daar baal ik van, al was het niet ons doel en kunnen we nog steeds wel tevreden zijn met waar we nu staan.

Schermafbeelding2025-04-14135307.jpg.bdcf19964626ea85766ac1280a919252.jpg

De stand ziet er op dit moment zo uit. Met nog 6 wedstrijden te spelen gooi ik de handdoek wel in de ring wat betreft de eerste plaats. Het doel is nu gewoon om de 3e plaats vast te houden en dan denk ik dat voor het eerste seizoen onder mijn leiding plaats 3, zeker na de 13e plaats vorig seizoen, een prima prestatie is.

Schermafbeelding2025-04-14135424.thumb.jpg.455cd31a3f8236182a10cb3eed7bec8d.jpg

Op wisselvalligheid komen we dus te kort voor het kampioenschap. Dat is overigens volgend jaar wel het duidelijke doel. Met nog 6 wedstrijdjes te gaan, waaronder de derby die ik erg graag zou winnen, gaan we het seizoen hopelijk nog goed afmaken. De blik gaat alvast op volgend jaar. Een aantal posities hebben versterkingen nodig, ook omdat er spelers weg zullen gaan. Dan doel ik vooral op een nieuwe rechtsbuiten, een nieuwe doelman en wat verbeteringen in de defensie en de breedte. Voor nu eerst het seizoen afmaken. Dat zal de volgende update zijn. Daarna de transferperiode.

Schermafbeelding2025-04-14135444.jpg.64b50821cb8aff3952cb8c40bb37fb7b.jpg

Hartstikke bedankt voor het lezen en zoals altijd tot de volgende update!

@Djurovski Helaas nu niet meer. Seizoen afmaken en door naar volgend jaar.

@Marius Er zit misschien nog een héél klein kansje in, maar ik ga er niet vanuit.

Edited by timke1609

Na die nederlaag bij Jena lijkt het inderdaad stilletjes aan over. Al weet je het nooit helemaal zeker tot het theoretisch niet meer kan natuurlijk.

Gepost (edited)

1. FC Lokomotive Leipzig

Het eerste seizoen onder mijn leiding in Leipzig loopt op z'n einde. Nog 6 wedstrijden te gaan, waarin het doel is om plek 3 vast te houden in de competitie. Deze fase beginnen we met een thuiswedstrijd tegen middenmoter FSV Zwickau.

In deze wedstrijd speelden we goed voetbal. We zorgden voor veel kansen en we gaven achterin helemaal niets weg. Het enige probleem was dat we deze kansen niet afmaakten. Daardoor begon de tijd aardig te dringen aan het einde van de wedstrijd. Toen was daar invaller Julian Weigel met een uitstekende actie, waarna hij de bal voor kon geven op een andere invaller. Will Siakam loopt de 1-0 binnen en dus winnen we van FSV Zwickau!

Schermafbeelding2025-04-15143125.jpg.8561eca39149723ef4a578938380c944.jpg

Daarna moesten we op bezoek bij koploper Altglienicke. Het gat naar de koppositie was op dat moment 7 punten, dus moesten we winnen om het nog een beetje spannend te maken. Dombrowa scoorde na 21 minuten al de 0-1 voor ons. Maar in de 24e minuut kreeg Altglienicke een penalty. Topscorer Sanogo scoort overtuigend waardoor het alweer snel 1-1 is. Dat is ook de eindstand, helemaal geen slecht resultaat tegen de koploper en bovendien ook geen slechte wedstrijd van ons, maar de titel konden we definitief vergeten.

Derby Day II

Toen stond de verhitte derby tegen Chemie Leipzig op het programma. We wilden graag onze 2e derbysieg van het seizoen pakken, maar dit keer zou het moeilijker worden. Interim-trainer Ante Cóvic heeft Chemie inmiddels van een 14e plaats naar een 4e plaats geloodst. Een geweldige prestatie van een ploeg die in bloedvorm was. Het zou een lastige wedstrijd worden voor een uitverkocht huis: 6.800 mensen aanwezig. Dit onderstreepten ze ook door na 16 minuten op 0-1 te komen. Vervolgens scoren wij vanaf de aftrap de 1-1 via Luc Elsner. Hier blijft het ook bij en dus spelen we weer 1-1 gelijk. Een resultaat waarmee ik redelijk tevreden was.

Schermafbeelding2025-04-15143111.jpg.df7177220fa37d8a6ee942b2ddb7aaa3.jpg

Ook de wedstrijd erna tegen FC Chemnitzer spelen we 1-1 gelijk. In deze wedstrijd waren we overduidelijk de mindere ploeg, ondanks dat wist FC Chemnitzer op de 1-0 in minuut 14 na niet nog eens te scoren, waardoor het lang spannend bleef. Invaller Will Siakam bewees zijn waarde in de 82e minuut nog maar eens door zijn 4e competitiedoelpunt te maken, waardoor we voor de 3e keer op rij 1-1 spelen. Dit zorgde er helaas wel voor dat Energie Cottbus over ons heen klom naar de 3e plaats.

Nog 2 wedstrijden te gaan dan: Eerst Tasmania Berlin thuis. Een ploeg waarvan we eerder dit seizoen 2-1 verloren hadden. Desondanks stonden ze 16e en waren ze in een verhitte degradatiestrijd verwikkeld. Dat lieten ze alleen totaal niet zien. We winnen 3-0 dankzij een ongezuiverde hattrick van Djamal Ziane, die zich eindelijk weer eens laat zien. Hij scoort in minuut 18, 40 en 45 en dus was het duel vroeg beslist.

De laatste wedstrijd van het seizoen werd gespeeld op bezoek bij Greifswald. Een ploeg waar we eerder 5-1 van wonnen. Ook nu begonnen we prima, Elsner zet ons op 0-1. Echter scoort de thuisploeg snel 1-1, waarna deze stand even op het scorebord zou staan. Uiteindelijk laten we onze kwaliteit wel zien en maken Ziane en Itoi de 1-2 en 1-3, waardoor we het seizoen goed eindigen.

Schermafbeelding2025-04-15143423.jpg.80c2154f8d644469a65413b2c2a7af2c.jpg 

Schermafbeelding2025-04-14173453.jpg.a05d7e72d15104cc27a246559bcdba30.jpg

Opvallend in deze wedstrijden zijn onze relatief goede defensieve cijfers. Ik wil reservedoelman Paul Krause bedanken. Hij heeft in deze 6 wedstrijden even veel clean sheets behaald als Niclas Müller in zijn 28 wedstrijden ervoor! Hierdoor haalt hij een best hoge rating!

Schermafbeelding2025-04-15143152.thumb.jpg.6f880a75cabb389f16c82b359a2fc28e.jpg

Speler van het seizoen:

Lang hoefde ik hier niet over na te denken. Dit seizoen was er een (wisselvallige) uitblinker die ons heel erg veel punten heeft opgeleverd. Dat is Luc Elsner. Met 23 g/a in 37 wedstrijden als spits ben je uiteraard te sterspeler. Topseizoen van hem en het mooie is dat hij nog wel even vastligt.

Schermafbeelding2025-04-15143447.thumb.jpg.4a13920b49c0c3011f70947c8f267360.jpg

En daarmee komt het seizoen 2024-2025 tot een einde. Toch nog een goede reeks om af te sluiten! We sluiten de competitie af op een 4e plaats, wat voldoet aan de doelen van het bestuur. We hebben lange tijd meegedaan om het kampioenschap, maar uiteindelijk kwamen we door o.a. onze wisselvalligheid net iets te kort om het over de streep te trekken. Toch vind ik het gat met de nummer 1 niet bizar groot. Het doel voor volgend seizoen is duidelijk: promoveren naar de 3. Liga. Maar dat is minder makkelijk dan ik dacht!

Schermafbeelding2025-04-14174536.thumb.jpg.52923065cebe1162f92af15d0c7e57e7.jpg

Afgelopen seizoen was de kampioen van de Regionalliga Nordost, Babelsberg, rechtstreeks gepromoveerd naar de 3. Liga. Dus dacht ik dat de kampioen van dit seizoen dit ook zou doen, maar dat klopt niet! Altglienicke moet namelijk nog een play-off spelen tegen de kampioen van de Regionalliga Nord (Holstein Kiel II). Ik heb het even onderzocht en het zit als volgt: Omdat er 5 Regionalliga's zijn en maar 4 promotieplekjes naar de 3. Liga, is er elk jaar een kampioen die niet promoveert. De Regionalliga West en Südwest krijgen elk jaar automatisch een promotieticket. De Regionalliga's Bayern, Nord en Nordost krijgen via een rotatie systeem 2 promotietickets. Afgelopen seizoen had Nordost dat ticket, waardoor Babelsberg geen play-offs speelde en de kampioen van Nord tegen de kampioen van Bayern speelde. Dit jaar is het dankzij de rotatieregel dus anders: De kampioen van Nordost moet een play-off spelen tegen de kampioen van Nord en de kampioen van Bayern promoveert rechtstreeks. Volgend jaar zal dus de play-off gaan tussen de kampioen van Nordost en Bayern, waardoor Nord dus een rechtstreeks promotieticket krijgt. Hier alles op een rijtje:

Jaar 1: Bayern-Nord

Jaar 2: Nord-Nordost

Jaar 3: Nordost-Bayern

Jaar 4: Bayern-Nord

enz.

Om dus volgend jaar te promoveren moeten we na het kampioenschap dus ook nog de play-off winnen tegen de kampioen van Bayern. Dit maakt onze klus dus nog een héél stuk lastiger. 

We zullen op zoek gaan naar versterkingen in deze zomer, maar het budget is niet heel veel hoger als volgend seizoen. We zullen dus wederom erg goed om moeten gaan met élke cent die we hebben.

Schermafbeelding2025-04-14174353.thumb.jpg.c4270312a6a9d66a18534076c67ae8b8.jpg

Voor het beeld: vorige salarisbudget was 25k.

Wat betreft de doelen van het bestuur volgend jaar: niks bijzonders. Gewoon weer linkerrijtje. Iets wat ik wil overtreffen. Ik wil promoveren, we gaan het zien of dat gaat lukken!

Schermafbeelding2025-04-14174643.thumb.jpg.5b79dd77ec7885fac602023e06b5c424.jpg

Bedankt voor het lezen van deze laatste update van seizoen 1! De volgende update zal over de transferperiode gaan en daarna starten we met het nieuwe seizoen. Tot de volgende!

@Djurovski Je slaat de spijker op de kop!

@Marius Dat is de instelling die we volgend seizoen nodig hebben!

Edited by timke1609

Het seizoen prima beëindigd zonder nederlaag in de laatste zes wedstrijden in ieder geval. Het gat richting de nummer 1 was zeker niet al te groot, dus je mag zeker ambitieus zijn richting volgend seizoen.

Gepost (edited)

1. FC Lokomotive Leipzig

Transferperiode

Na de 4e plaats was het tijd voor de transferperiode. Het doel is om de selectie zodanig te verbeteren dat we komend jaar promotie naar de 3. Liga kunnen afdwingen. 

Om te beginnen waren er een aantal spelers die aflopende contracten hadden deze zomer. Twee daarvan waren Ogbidi en Abderrahmane. Beide spelers hadden aan het begin van vorig seizoen aangegeven hun opties te verkennen aan het einde van het contract. Normaal gesproken leidt dat tot een vrije transfer aan het eind van het seizoen. Ik wist echter beide heren te overtuigen voor nog een jaartje, waarmee beide spelers hun contract voor 2 jaar verlengen! Geen transfer, wel een dubbele slag die we slaan.

Schermafbeelding2025-04-16185710.thumb.jpg.466c853fe3578533f257b447ff56a155.jpgSchermafbeelding2025-04-16194952.thumb.jpg.6d7d1be2fc005b3d5b60c753680a35bd.jpg

Een aantal spelers verlaten de club wél transfervrij, hier het lijstje.

Schermafbeelding2025-04-18143747.jpg.765febaa85bcd1dee0e3fb4f8e36101e.jpg

Ook verlaten er een aantal spelers de club door een permanente transfer. 2e rechtsachter Jannis Held verlaat de club voor een transfersom van 100.000 euro en verkast naar Polen. Maximilian Schütt vertrekt voor 26.000 euro naar Sonnenhof Grossaspach en middenvelder Riccardo Grym vertrekt voor 86.000 euro naar Helmond Sport.

Schermafbeelding2025-04-16193555.thumb.jpg.1068c47886c3ed2118e922b083adecc0.jpg

Schermafbeelding2025-04-18150548.thumb.jpg.a8f4a103118077edfe30e4ec0cb27613.jpg

Schermafbeelding2025-04-16201625.thumb.jpg.507a02facbad61e998ab76aebf356e47.jpg

Inkomende transfers

Afgelopen seizoen hadden we een van de slechtste defensieve cijfers van de competitie. Dus moest er geïnvesteerd gaan worden in de defensie. Dat gingen we ook zeker doen! We pikken voor een prikkie een aantal spelers op die kwalitatief erg sterk zijn voor de competitie waarin we spelen! Nigel Lonwijk is onze eerste (verrassende) aanwinst. Een speler waarvan ik niet dacht dat hij haalbaar was, maar voor slechts 700 euro per week (!) tekent hij een contract bij ons. Hij komt transfervrij over van Wolves. Ook tussen de palen hadden we een nieuwe speler nodig. Dit werd Liam Roberts, die ook vanuit het VK overvliegt naar Leipzig. Hij komt transfervrij over van Millwall, waar hij vorig jaar 16 keer keepte in de Championship. Ook een speler die veel kwaliteit heeft en niet al te veel gaat verdienen! Martin Expérience is de derde aanwinst. Hij zal onze nieuwe linksback worden na het vertrek van Schlüter. Opnieuw een speler die uitstekend eruit ziet op papier! Kan ook op rechtsback, die multifunctionaliteit kunnen we dankzij ons beperkte budget zeker gebruiken. Hij komt over van het Franse AS Nancy.

Schermafbeelding2025-04-16203830.thumb.jpg.73882c9c35b87027e7055bc10f4263ba.jpgSchermafbeelding2025-04-16205238.thumb.jpg.0e22f8698640610c699f9ffba56fe4e3.jpg

Schermafbeelding2025-04-16212028.thumb.jpg.40a65c6df23c94c45778bb581ad1d19d.jpg

Ook voorin en op het middenveld moest er versterkt worden, dankzij een aantal vertrokken spelers. Adam Kaied maakt de overstap van NAC naar ons. Een speler boordevol kwaliteiten die we op beide flanken kunnen gebruiken. Hij zal zich wel moeten bewijzen, want Dombrowa en Ogbidi zijn beide eerste keus op de flanken! Na het vertrek van Riccardo Grym moest er ook een stand-in voor Piplica bijkomen op het middenveld. Dat wordt Roko Ivankovic. Hij tekent een goedkoper contract dan Grym bij ons had, dus gaan we er financieel en in mijn mening ook sportief op vooruit met deze transfer. Ivankovic komt over van Berliner AK. Fabian Menig is onze 6e aanwinst. De 31-jarige verdediger kan op alle posities uit de voeten achterin, wat hem dé ideale verdediger maakt voor in de breedte. Hij kan aardig goed voetballen maar zal vooral voor de breedte dienen dit seizoen. Zijn vorige club was 1. FC Nürnberg.

Schermafbeelding2025-04-18151203.thumb.jpg.1da2d96d1d80d54f4f367db914db4808.jpgSchermafbeelding2025-04-18151219.thumb.jpg.728ed8dd542b3c9b7d58a973c113a872.jpg

Schermafbeelding2025-04-18152430.thumb.jpg.a84eb675927a572cac6abcaa85d110bc.jpg

Dan moest er in de spits nog wat bij, want met alleen Elsner en Ziane gaan we het niet redden. Chaïbi is een 28-jarige Algerijnse spits die transfervrij wordt opgepikt uit Zwitserse amateurvoetbal. Ondanks dat is hij gelijk een van de beste spitsen van de competitie en daar kan ik me in vinden. Hij moet de strijd aangaan met Elsner en Ziane. Toen was het budget eigenlijk compleet op, dus moesten we nog wat spelers zien te vinden die we voor niks konden huren. Dit lukte! Spits Luka Olic wordt gehuurd van Vitesse. Ook huren we centrale verdediger Roan Veenbrink van GAE.

Schermafbeelding2025-04-18160144.thumb.jpg.e2a45f9cbd870a24400359ecd1d165f2.jpgSchermafbeelding2025-04-18161351.thumb.jpg.620007128d8029804bf10098f8087b78.jpg

Schermafbeelding2025-04-18161747.thumb.jpg.fbd7dbcfc05721c62909cab326c2eb50.jpg

Onze basis voor het begin van het seizoen ziet er dan grofweg zo uit.

Schermafbeelding2025-04-18165138.thumb.jpg.d75f9890cad2cce42b8af5746885638c.jpg

Ik denk dat we met dit budget aardige dingen hebben kunnen doen op de markt! Een aantal hele leuke spelers zitten er voor mijn gevoel wel tussen. De media denkt er hetzelfde over, ze zetten ons op een 2e plaats in de voorspellingen, waar ik tevreden mee ben. Er staan zelfs 3 spelers van ons in de dream-11. Chaïbi, Roberts en Lonwijk.

Schermafbeelding2025-04-18161904.jpg.4503dd45e5b0d9d51b700ab8affca8aa.jpgSchermafbeelding2025-04-18161916.thumb.jpg.b94ab6ba7976adb560e3879f29f63eb3.jpg

Dan is het tijd om het nieuwe seizoen te beginnen. We starten thuis tegen de kampioen Altglienicke. Ja, zij hebben het vergooid in de play-offs. We starten het seizoen geweldig en zetten onze titeldroom kracht bij met een 3-0 overwinning op de kampioen. 

Daarna volgt een erg matig optreden op bezoek bij de beloften van Magdeburg. 0-0. De 3e wedstrijd spelen we thuis tegen Meuselwitz. Ook deze wedstrijd winnen we net zoals de eerste zeer overtuigend in eigen huis: 4-2. 7 uit 3 en dus een prima start aan het seizoen. Met 2 clean sheets in 3 wedstrijden lijken de investeringen in de defensie vooralsnog ook nut te hebben!

Schermafbeelding2025-04-18161937.jpg.b9521b3fb5c5f4a4fddb7645a0cd14af.jpg

Dan is dit de stand na 3 wedstrijden. Niet heel boeiend, maar ik laat het toch maar eventjes zien.

Schermafbeelding2025-04-18161947.jpg.eb382de89de41eb107e6f95ca6271943.jpg

Seizoen 2 is onderweg! Dit was de eerste update van het seizoen. Bedankt voor het lezen en tot de volgende update.

@Djurovski En de ongeslagen reeks zetten we vrolijk voort in het nieuwe seizoen. Promotie is een lastige taak met het oog op de play-offs na een eventueel kampioenschap, maar het is wel ons doel.

@Marius Het gat was klein en ik heb het gevoel dat de selectie die er nu staat van een dusdanig hoger niveau is dat we dit gat zeker moeten dichten.

Edited by timke1609

1. FC Lokomotive Leipzig

Na de eerste 3 competitiewedstrijden was de selectie compleet en klaar voor het nieuwe seizoen. Inmiddels zijn er weer flink wat wedstrijden gespeeld, al moet ik heel eerlijk bekennen dat er rondom de wedstrijden niet veel te melden valt.

Voordat we doorgaan met de competitie staat er eerst een uitwedstrijd bij Dresden 06 op het programma in de 1e ronde van de Sachsenpokal. Vorig seizoen speelde we toevallig tegen dezelfde club, toen werd het 0-8. Dat niveau tikken we helaas net niet aan, maar we bekeren wel eenvoudig door: 0-3.

Dan tijd voor de competitie! Eerst een uitwedstrijd tegen promovendus Mahlsdorf. Elsner en Chaïbi vormen het duo voorin en ze scoren ook beide. We winnen de wedstrijd dankzij een late aansluitingstreffer met 1-2. Een goede overwinning zonder al te veel moeite.

Dan een lastigere wedstrijd. Energie Cottbus komt weer eens op bezoek. Vorig seizoen speelde we 2 keer gelijk tegen ze. Ik hoop nu op een overwinning. Ogbidi laat ons in de 55e minuut juichen. 1-0. Daarna draaien de bezoekers tegen de verhouding in de boel volledig om waardoor we in het laatste kwartier naar een gelijkmaker moesten zoeken. Felix Weber benutte gelukkig de strafschop in minuut 86 om een punt te redden tegen Energie Cottbus. Dat zorgt voor wederom een gelijkspel tegen Energie: 2-2.

Schermafbeelding2025-04-19124713.jpg.3a4774c8621dd4e533d478b0d735ba34.jpg

Daarna gaan we op bezoek bij Hertha BSC II. In deze wedstrijd spelen we goed. We geven niks weg en komen vaak in de buurt van een doelpunt, maar dat is niet genoeg natuurlijk. We winnen uiteindelijk met 0-1 van ze dankzij een doelpunt van Dombrowa in de 91e minuut, maar de volgende keer hoop ik dat we iets minder lang hoeven te wachten.

Toen kwam FSV Zwickau op bezoek in Leipzig. Een wedstrijd die we op papier zouden moeten winnen, maar toch blijven de potjes tegen de wat grotere clubs altijd lastig. Dat wordt vandaag wederom bewezen. Abderrahmane pakt een rode kaart in de 32e minuut. Dus moeten we een groot deel van de wedstrijd met een man minder spelen. De wedstrijd ging daarna tegen elkaar op, we waren zeker niet minder ondanks de situatie. Aan het einde proberen we dan nog één keer om de winnende te maken, maar dit resulteert in de winnende aan de andere kant. Lennart Koert schiet Zwickau in de 89e minuut naar een 0-1 overwinning. Dit betekent voor ons de eerste nederlaag van het seizoen, balen dat dat op zo'n manier moet maar helaas.

Schermafbeelding2025-04-19124654.jpg.bee4a1529187efd81e50986dd191a611.jpg

Het programma bleef vrij lastig met een uitwedstrijd bij FC Chemnitzer, dat het seizoen goed was begonnen. Des te harder juichte ik toen Chaïbi in de 3e en 49e minuut scoorde om ons op 0-2 te zetten. We zaten op rozen, want we controleerden de wedstrijd en gaven niks weg. Toch lukt het ons (weer) niet om een voorsprong vast te houden. We spelen daardoor helaas 2-2 gelijk in Chemnitz. 

Schermafbeelding2025-04-19124728.jpg.3ca2d631ec2f03d48a6939811aa2769c.jpg 

Ook de thuiswedstrijd tegen nummer 3 Carl Zeiss Jena, misschien wel onze angstgegner na vorig seizoen, eindigt in een gelijkspel: 0-0.

Hierna kwam een reeks met wat makkelijkere wedstrijden. Konden we ook wel gebruiken, want we hadden al 3 wedstrijden niet meer gewonnen. Gevolg was dat we 5e stonden, met een achterstand van 7 punten op de koploper.

Dus moest er gewonnen worden in Babelsberg. De degradant presteert matig en staat in de middenmoot. Winnen doen we gelukkig dan ook, wel met wat moeite, maar de winst was het enige wat telde na 3 keer niet te hebben gewonnen. Piplica schiet ons naar een 0-1 overwinning met een prachtig afstandsschot. Daarna spelen we thuis tegen BFC Dynamo, de nummer 18. Zij waren het seizoen dramatisch begonnen en dus was dit voor ons de kans om de 2e overwinning op rij te pakken. Dat deden we ook. Dit was een van de weinige wedstrijden waarin de verdediging niet aan stond, mede dankzij de afwezigheid van Lonwijk en Expérience wegens interlandvoetbal. Gelukkig stond de voorhoede wel aan, in het bijzonder Djamal Ziane, waardoor we met 3-2 winnen van de Stasi-club.

Schermafbeelding2025-04-19124812.jpg.e9a0805073fbaa1407c4585624d359d2.jpg

Na deze prestatie van Ziane besloot ik om het voorin iets aan te passen. Luc Elsner is nogal uit vorm in het nieuwe seizoen met slechts 2 goals in 13 wedstrijden. Chaïbi en Ziane vormen dus vanaf nu het nieuwe Algerijnse spitsenduo. En dat levert ook wat op, want de volgende wedstrijd wordt moeiteloos gewonnen in Luckenwalde dankzij wederom een doelpunt van Ziane. 0-3 winst en dat is gelijk de meest overtuigende zege van het seizoen tot nu toe.

Toen kwam de titelfavoriet (volgens de media) Hallescher FC op bezoek. Halle presteert wederom matig, net als vorig jaar en staat op een 7e plaats op de matchday. Dit was voor ons een belangrijke wedstrijd, aangezien de koploper Chemie Leipzig verloren had bij Carl Zeiss Jena (2-0) waardoor we het gat naar de nummer 1 terug konden brengen naar 4. Dat deden we ook, en hoe! Een zeer dominante en zakelijke overwinning volgt dankzij goals van Djamal Ziane en Ilyes Chaïbi. Dat Algerijns bloed in de spits doet ons zeer goed. We winnen met 2-0, zonder Halle ook maar een moment het gevoel te geven dat er iets te halen valt.

Schermafbeelding2025-04-19124824.jpg.0f3e85259ae055690dca6a95f9f5e497.jpg 

De laatste wedstrijd is dan voor de Sachsenpokal (ronde 2). Uit bij Bischofswerda, de club die ons vorig seizoen uitschakelde met 1-0. Nu winnen wij met een B-elftal met 0-1 en dus zijn we weer een ronde verder. 

Schermafbeelding2025-04-19124641.jpg.3a604ae0a5d0ff4805b7260f2a8c070a.jpg

En dit is wat ik noem een lekkere reeks. Een klein vormdipje in september, maar dat maken we goed in een perfecte oktober. Al met al ben ik tevreden met de seizoenstart, ook al levert die ons op dit moment slechts een 4e plaats op. Het is erg spannend bovenin en erg competitief. Dat is alleen maar goed, ik heb er het volste vertrouwen in dat we kampioen kunnen worden dit jaar. Zeker omdat de achterstand maar 4 punten bedraagt en wij in uitstekende vorm zijn en vooralsnog geen tekenen vertonen dat dit tot een einde komt. Zo ziet de stand er dan dus uit. Slechts 4e maar ik kijk naar het puntenaantal. Dat is nogal hoopgevend.

Schermafbeelding2025-04-19124754.thumb.jpg.f5983535ba04488af0441411be8bb79e.jpg

Dan is dit het resterende programma voor de winterstop, met als volgende wedstrijd de derby uit bij Chemie Leipzig. Zij staan verrassend bovenaan dus willen we maar al te graag winnen. Of dat ons lukt zal je in de volgende update zien.

Schermafbeelding2025-04-19131921.jpg.5607a8daa55e0b49cab9384aabe108ea.jpg

Dan nog heel even over de verdediging. Het lijkt erop dat we de juiste mensen binnen hebben gehaald achterin. Verdedigend zijn de cijfers bovengemiddeld goed (net niet uitstekend te noemen). 10 tegendoelpunten in 13 wedstrijden is een heel mooi statistiek. Ook hield onze doelman Liam Roberts al 7 keer zijn doel schoon in 13 wedstrijden in de competitie. Top!

Daarmee komt deze update aan z'n einde. Bedankt voor het lezen!

@Djurovski opvallende back to the roots transfer. Lonwijk is een hele goede speler en een van de belangrijkste redenen dat we zo goed begonnen zijn.

@Marius Als er mensen weg gaan, moeten er ook weer mensen bij komen en dat is gebeurd. Teambuilding loopt prima en gelukkig zijn de effecten uiterst positief.

1. FC Lokomotive Leipzig

Het seizoen is bijna op de helft en de winterstop nadert. Kunnen we onze goede vorm voortzetten en verder stijgen op de ranglijst? We gaan het zien!

Chemie Leipzig - Lokomotive Leipzig

De eerste stadsderby van het seizoen stond als eerst op het programma. Vorig jaar wisten we met 1-2 te winnen bij Chemie, iets wat ik graag herhaal. 2.800 man in het uitvak, dus daar ging het niet aan liggen. Een hele belangrijke wedstrijd aangezien we een achterstand van 4 punten hadden op Chemie, dat eerste stond. We beginnen geweldig. Chaïbi zet ons in de 6e minuut al op 0-1 op bezoek bij de koploper. Dat kunstje herhaalt hij in minuut 61: 0-2. We tikken Chemie weg voor de ogen van hun eigen fans, heerlijk! De 0-3 wordt zelfs nog afgekeurd. Desalniettemin een héérlijk resultaat op bezoek bij de aartsrivaal!

Schermafbeelding2025-04-19143948.jpg.834885f5c1cd6316433b31f7fed4e746.jpg

Toen stond de loting voor de kwartfinale van de Sachsenpokal op het programma. Met een verrassende uitkomst tot gevolg... We mogen nog een keer naar ze toe komen dit seizoen.

Schermafbeelding2025-04-19144016.jpg.e57fcb3e2d0e753c8019bcf12589efc7.jpg

Daarna 3 wedstrijden tegen ploegen uit de onderste regionen van de ranglijst. Greifswald is als eerst aan de beurt. In die wedstrijd wachten we lang, maar dankzij goals in de 76e en 81e minuut winnen we uiteindelijk 2-1. Daarna gingen we op bezoek bij Viktoria Berlin, de hekkensluiter. Zij hadden pas 1 keer gewonnen, typisch FM om hier dus te gaan verliezen! Dat deden we gelukkig niet: de wedstrijd eindigt in een comfortabele 0-3 zege. Dit betekent 7 zeges op rij in de competitie (!).

Toen kwam promovendus Halberstadt op bezoek. In deze wedstrijd spelen we ineens verrassend matig. Dit leidt dan ook tot onze grote verbazing tot de 2e nederlaag van het seizoen: 1-2.

Schermafbeelding2025-04-20212845.jpg.c62b218cc2eed30c7effb49d564c0fe3.jpg

We staan dan 2e, maar dankzij deze nederlaag loopt de zeer verrassende koploper RW-Erfurt uit tot 6 punten. Waar het niet dat de volgende wedstrijd op bezoek bij ze is. Een hele belangrijke pot die we eigenlijk moeten winnen, of in ieder geval absoluut niet mogen verliezen zo net voor de winterstop. Het beloofde een bijzondere middag in Erfurt te worden...

Martin Expérience pakt in de 16e minuut een gele kaart, rustig aan doen kerel, niet te gek zei ik nog tegen hem. Mocht niet baten, na 32 minuten kon die vertrekken. 10 man in zo'n belangrijke wedstrijd en dat al na een half uur, dat werd ons tegen Zwickau fataal. Toch was ik onder de indruk van onze prestaties op het veld met een man minder. We waren ondanks de situatie alsnog beter dan Erfurt. Piplica beloonde dat goede spel in minuut 47: 0-1! Dit moesten we volhouden, daarmee verkleinden we de achterstand namelijk naar 3 punten. We houden het heel erg lang vol, totdat Adam Kaied, die na een rustig begin aardig op stoom komt, in de 88e minuut de 0-2 tegen de touwen ramt. We winnen in Erfurt. En dat met een man minder!

Schermafbeelding2025-04-20210529.jpg.fc6e5a4dfa5cdbe6da400fa221584c31.jpg

De wedstrijd daarna werd eenvoudig gewonnen tegen FC Magdeburg II: 1-0. Djamal Ziane bezorgt ons de overwinning.

De laatste wedstrijd voor de winterstop was een uitwedstrijd bij Altglienicke, de nummer 18. Zij liggen op degradatiekoers nadat ze vorig jaar op penalty's de promotie play-off verloren. Ondanks dat zij als eerste voorkwamen wisten ze het tij niet te keren: We winnen overtuigend met 2-4 en blijven daarmee nog altijd ongeslagen in uitwedstrijden dit seizoen.

Schermafbeelding2025-04-20210614.jpg.b257395c19e6090575df9fda0b613209.jpg

Dan was het winterstop! De eerste actie kwam van het bestuur, dat mij een nieuw contract aanbiedt. Daar zeg ik maar al te graag ja tegen! Dus verleng ik en blijf ik nog een jaartje langer bij de club.

Schermafbeelding2025-04-19152537.jpg.02f7ff2b79d89923be46635956349708.jpg

De voorbeschouwing van de jeugd-intake was minder goed nieuws helaas...

Schermafbeelding2025-04-19153725.thumb.jpg.5644c699d0fdc0d99b7695480f9d7abd.jpg

Toen de transferperiode. Budget om nieuwe spelers te halen was er niet. Ook was ik tevreden met de selectie en onze plek op de ranglijst. Dankzij een 2e nederlaag op rij voor Erfurt stonden we nog slechts op doelsaldo achter ze. Toen kwam Eintracht Braunschweig langs met een bod op Theo Ogbidi, een van onze sterspelers, die ik in dit seizoen op zo'n moment, zonder budget niet wil verkopen. Echter accepteert het bestuur een volgens hen niet te weigeren bod van een bedrag dat op kan lopen naar 925.000 euro. Ik vecht de beslissing aan en het bestuur gaat in mijn visie mee. Ogbidi blijft! Gelukkig maar.

Schermafbeelding2025-04-20104916.thumb.jpg.8fbbf69e82674778e6568bc4ed9f34f3.jpg

Dan weer door met de competitie in het nieuwe jaar, met allereerst een uitwedstrijd bij Meuselwitz. Deze wedstrijd winnen we moeiteloos, al helemaal dankzij een rode kaart bij de tegenstander. Helaas laten we het wel na om aan het doelsaldo te werken, wat in de huidige titelstrijd wel eens héél belangrijk kan worden. Djamal Ziane schiet ons wederom naar een 1-0 overwinning.

Ook de wedstrijd daarna tegen Mahlsdorf wordt thuis eenvoudig gewonnen, al doet de uitslag wellicht anders vermoeden: 3-2.

Dan moeten we met de bus naar de grensstad Cottbus. Energie uit. Een pittige wedstrijd bij de nummer 6. Dankzij onze goede vorm staan we inmiddels wel 3 punten los van RW-Erfurt, dat verliest uit bij Hallescher FC (1-0). Expérience pakt helaas wéér rood in deze wedstrijd net na rust. Daardoor moeten we een hele helft met een man minder spelen. Het kunstje in Erfurt lukt ons niet in Cottbus, wel houden we vol voor een punt. De wedstrijd eindigt in 0-0 en we blijven nog steeds ongeslagen in uitwedstrijden!

Schermafbeelding2025-04-20210554.jpg.51231f22710cc31edb8a358ba06a69d3.jpg

Dan nog Hertha BSC II thuis. Deze wedstrijd winnen we zonder al te veel moeite met 2-1 dankzij goals van Kaied en Weber. We zetten de goede vorm voort en zijn alweer 7 wedstrijden ongeslagen.

Schermafbeelding2025-04-20210627.jpg.fbe0a52bd633e7e89f51d640d1167460.jpg

Een hele sterke reeks die ons hopelijk aan het eind van het seizoen kampioen heeft gemaakt.

Schermafbeelding2025-04-20210512.jpg.a2f52370ef57276db697a4228846de6d.jpg

En dan ziet de stand er positief uit voor ons. We stijgen naar de eerste plaats en houden deze vast. Echter staat RW-Erfurt nog steeds heel erg dichtbij. Echt een hele grote verrassing dit, zij doen hun ding goed. Dan kan die thuiswedstrijd tegen RW-Erfurt in de laatste speelronde heel erg belangrijk gaan worden. Voor nu staan we een punt voor met een iets minder doelsaldo helaas. Het wordt in ieder geval heel spannend, maar we zijn goed op weg om stap 1 richting promotie te gaan zetten. Het wordt alleen volhouden, we hebben het zelf in de hand.

Schermafbeelding2025-04-20210542.thumb.jpg.4ffd0e0736a747c30aeb2bf8d883c902.jpg

Het programma wordt helaas wel niet erg makkelijk de komende weken. De eerste wedstrijd is er weer een uit tegen Chemie, al is die niet zo boeiend. Chemnitzer, Chemie en Jena moeten we met name voor oppassen en overleven. En dan is het hopen dat Erfurt eens royaal punten gaat verspelen. Op papier zijn wij een stuk beter dan ze dus ik hoop dat wij de breedte hebben om dit niveau het hele seizoen vast te kunnen houden. Erfurt heeft hopelijk niet de breedte om dit nog het hele jaar vast te kunnen houden. Maar het allerbelangrijkste is wat wij gaan doen de komende weken.

Schermafbeelding2025-04-20210659.thumb.jpg.ea62dac0cb022711de5ecc83be81ece2.jpg

En die verdediging trouwens, heerlijk! 18 tegendoelpunten in 24 wedstrijden. Gedeeld met Jena de beste defensieve cijfers van de competitie. Wat een verschil met vorig jaar!

In de volgende update zien we hoe we richting het einde van het seizoen gaan en hoe de zaken ervoor staan dan. Bedankt voor het lezen!

@Djurovski Zeker niet. Lonwijk is een geitje en doet het zeer goed. Op weg naar de titel hoop ik.

@Marius De lijn is doorgetrokken vooralsnog, maar ik maak me zorgen voor Erfurt, zij verrassen al het hele seizoen en er is vooralsnog weinig dat doet lijken dat ze in elkaar gaan storten.