Jump to content

[FM24] Le retour à la gloire

Marius

Recommended Posts

Leretourlagloire.thumb.jpg.e6432c22aca02d17fe6017f5434a95f0.jpg

#1 - Bienvenue chez les Girondins

Football Club des Girondins de Bordeaux. Een naam die een belletje doet rinkelen bij elke voetballiefhebber. Eén van de meest succesvolle Franse clubs aller tijden. Zes keer werd het Frans landskampioen, vier keer wist het beslag te leggen op de Franse beker en drie keer werd de - ondertussen ter ziele gegane - Ligabeker gewonnen. In Europa staat de teller op meer dan 200 wedstrijden, met als hoogtepunt het bereiken van de Uefa Cup finale in 1996 nadat de zomer voordien in 1995 de Intertoto Cup werd gewonnen. 

Anno 2024 vergaat het de club een pak minder goed. En dat is nog een understatement. De club werd slachtoffer van de COVID-crisis en financieel wanbeheer en eindigde als rode lantaarn in de Ligue 1 in 2022. Daardoor verdween het na meer dan 30 jaar uit de hoogste divisie. Even dreigde zelfs een verdere gedwongen terugzetting, maar uiteindelijk mocht het toch in de Ligue 2 aantreden. Daarin werd promotie op een haar na gemist, waardoor Les Girondins ook in 2023 op het tweede niveau speelden. Een seizoen en een twaalfde plek later kwam een nog grotere klap. Met enige vertraging ging de club alsnog bankroet.

Het bestuur besloot schoon schip te maken en alle lopende spelerscontracten te ontbinden. Als gevolg werd de club terug gezet naar de Championnat National 2, oftewel het vierde niveau van de Franse voetbalpiramide. Met een hernieuwde ambitie en met de nodige aandacht voor haar financiën wil de club zo snel mogelijk terugkeren naar de Ligue 1. Als gezonde club ditmaal welteverstaan.

Met voormalige spelers als Zinedine Zidane, Eric Cantona, Didier Deschamps, Christophe Dugarry, Bixente Lizarazu en Marc Wilmots staat de club symbool voor strijd en passie. Allemaal jongens die voetballend meer dan hun mannetje konden staan maar daarnaast ook allemaal bekend stonden om de manier waarop ze op een voetbalveld stonden. Als rasechte pitbulls, die niet zou lossen alvorens als overwinnaar uitgeroepen te worden.

Dat is de basis waar de club nu naar moet teruggrijpen. Met spelers die onverzettelijk door het vuur willen gaan. Voor hun ploeggenoten en voor de supporters. Om de club terug te brengen waar het thuishoort. Op het hoogste niveau. Om terug te keren naar de glorietijden van weleer. 

Le retour à la gloire.

image.thumb.png.5e3cb9d736f66121806f6d38c1317694.png

Spoiler

@delichris @Djurovski @wanus @roeliho @ElMarcos @MNie @Boyzone @007mark @John Terry 2.0 @'Jochem

Ik tag alvast even het gros van mijn vaste volgers van mijn vorige novelle. Dit wordt wellicht een ander type verhaal maar misschien kan het sommigen onder jullie toch bekoren. Indien je liever uit de tags gehaald wordt, dan hoor ik het wel.

Edited by Marius

#2 - Les Girondins 2.0

Een nieuw seizoen. Nieuwe kansen. Dat moet zowat de slagzin zijn bij Football Club des Girondins de Bordeaux bij aanvang van de voorbereiding. Zowat alles is dan ook nieuw bij de club. Een nieuwe selectie. Een nieuwe trainer. Een nieuwe reeks. Helemaal onderaan de ladder.

Vanwege het faillissement heeft de club ook haar profstatus ingeleverd. De volledige selectie - op enkele (jeugd)spelers na - heeft de club verlaten. Alle nieuwkomers staan onder een deeltijdscontract. We dienen dan ook vanaf 0 te herbeginnen en de club volledig opnieuw op te bouwen.

Bij de start staat er een selectie die behoorlijk in balans lijkt te zijn. Veel ervaring wordt afgewisseld met hier en daar een streepje jeugdig talent. Vele donkere Afrikaanse jongens. Groot en sterk, en niet verlegen om hun mouwen op te stropen. Tenminste, wanneer ze in de pas blijven lopen, en niet beginnen neigen naar de lokroep van allerlei verleidingen naast het voetbal natuurlijk.

Enkele jongens springen ook in het oog. Niet voor het minst Andy Carroll natuurlijk. Een cultheld. Met zijn 35 jaren op de teller ook niet meer de jongste, maar dat zou op dit niveau niet mogen uitmaken, toch? De omschrijving van ‘slungelige spits’ doet hem eigenlijk nog eer aan. En toch twijfelt niemand er aan dat hij komend seizoen nog heel wat doelpunten zal binnen buffelen voor de club. Net zoals hij in het verleden deed bij Reading, West Brom, Newcastle, West Ham of zelfs Liverpool.

image.thumb.png.c6019f85c4125e4f3b7777296ea8156c.png

Toch is hij niet de grootverdiener in de selectie. Hij wordt immers nog vooraf gegaan door ene Trazié Thomas, een 24-jarige Ivoriaanse middenvelder. Hij is één van de uitzonderingen die vorig seizoen nog ergens op het hoogste niveau actief was. Hij kwam immers over van Beitar Jerusalem en speelde voordien ook nog twee jaar bij Lausanne in de Zwitserse Superleague.

Verder zien we een aantal jongens die al een verleden hebben bij Bordeaux. Spelers zoals Yamberé (33), Kaabouni (29) en Trichard (29) waren ooit al actief bij de club en dienen het fundament van de club nu verder te dragen. Een zware taak waarbij ze ook zullen geholpen worden door enkele talenten die er voor kozen om trouw te blijven aan de club van hun hart. Zo kunnen Emeric Dupassay (22) en Glenn Younousse (19) uitgroeien tot de verpersoonlijking van de wederopstanding van de club.

Of het voldoende zal blijken om de ambities waar te maken, zal nog moeten blijken. Want die ambities zijn in ieder geval wel aanwezig. Het bestuur wil immers meteen al een automatische promotie kunnen vieren dit seizoen. In de Championnat National 2 waarin we aantreden is die enkel weggelegd voor de kampioen van de reeks. We komen uit in Groupe B waarin we ook veruit de favoriet zijn.

Zelf kan ik ook wel leven met die rol, al vind ik wel dat we in de aanval wat dunnetjes zitten. Mede omdat we zullen aantreden in een systeem met twee spitsen, en weinig alternatieven achter de hand zullen houden. Tijdens de voorbereiding vonden we alvast vlot de weg naar doel, al viel even goed het aantal tegendoelpunten op. Doch dient hier een kleine kanttekening gemaakt te worden, want er werd enorm veel gewisseld en geroteerd om in te schatten welke spelers nu het meest geschikt waren om een plaatsje in onze starting eleven te bemachtigen.

Spoiler

image.png.4b8f3ec972a3b9af7a88b88e09f7fb18.png

En zo zijn we er aan begonnen. Aan de opbouw van Les Girondins 2.0.

image.thumb.png.31bfd60dc61f5e3cd361f49898014ae4.png

Reacties

Spoiler

@MNie Eigenlijk wilde ik voor mijn vorige novelle al starten met deze club, maar toen had ik geen deftig speelbare database tot op dit niveau. Met enige vertraging komt het er dus toch van :D 

@keano77 @Djurovski @delichris Thanks! Zelf vind ik het ook wel een mooie club en dito uitdaging. Succes gaan we zeker nog kunnen gebruiken :D 

@007mark Leuke stad inderdaad. Was er zelf ook al eens. Prachtige shirts ook, maakt niet uit van welke periode eigenlijk. Hun traditionele ontwerp blijf ik stijlvol vinden.

@Jónstærke Er hebben nog wel meerdere leuke spelers rond gelopen inderdaad. Toch altijd leuk meegenomen om je aan zo'n geschiedenis te kunnen spiegelen.

@DemoN Papin, nog zo'n held inderdaad!

@Netzwerk Inderdaad, een Ligue 1 zonder Bordeaux is eigenlijk onwerkelijk.

De geschiedenis van een club is altijd leuk om wat extra voeling met een save te creëren idd!  Qua leeftijd lijkt de selectie wel in balans te zitten zo te horen, hopelijk kan good old Andy Carroll nog even mee tot de Ligue 2 en kan je in de weg daarnaartoe de Afrikaanse markt wat afspeuren, want daar vallen bij behoorlijk wat clubs wel wat pareltjes te rapen.

En als ik me nie vergis zijn ze mbt die Afrikaanse landen ook vrij 'lief' als het op inschrijving aankomt he? Worden die niet beschouwd als EU of Frans of iets dergelijk?

#3 - Le grand début

Op 26 augustus was het zo ver. Ons grote debuut. In ons eigen stadion mochten we voor bijna 21.000 kijklustigen het seizoen aftrappen tegen US Avranches. Wie zegt u? Inderdaad, de namen van onze tegenstanders in de competitie zullen vaker niet dan wel een belletje doen rinkelen komend seizoen. Gelukkig hadden we toch 10.000 abonnementen aan de man kunnen brengen en gezien de opkomst tijdens de eerste wedstrijd gaan de fans ons niet in de steek laten. Op verplaatsing zullen we wellicht wel regelmatig op één of andere akker moeten gaan ploeteren met slechts een paar honderd man er rond. Het verschil kan niet veel groter zijn met de thuiswedstrijden.

image.thumb.png.99fe01b489bb85ef4598bd1cc096b9b7.png

We begonnen alvast prima met een 2-0 overwinning. Andy Carroll tekende ook al meteen voor zijn eerste doelpunt voor de club. Wedstrijd nummer twee was vervolgens een beetje tekenend voor onze eerste seizoenshelft. Dankzij een doelpunt in blessuretijd grepen we alsnog de drie punten mee, maar het was wel een beetje met het gevoel van ‘net niet’.

Net niet dominant genoeg. Net niet genoeg passie, strijd of vechtlust. Ik kon de vinger niet helemaal aan de pols leggen maar ik had het graag allemaal net iets vlotter zien verlopen. Met net iets meer overtuigingskracht zeg maar. Datgene waarmee ik les Girondins zo hard associeerde, zag ik nog niet genoeg terug in onze prestaties op het veld tijdens de eerste maanden.

Of misschien was ik gewoon te kritisch en waren mijn verwachtingen te hoog gegrepen? Of moest onze motor gewoon wat warm lopen? In de twee laatste maanden ging onze doelpuntenproductie immers wel regelmatig de hoogte in. Onze teller stopte uiteindelijk ook pas na twaalf overwinningen op rij. Uitgerekend in de laatste wedstrijd van het jaar, tegen de nummer twee van dat moment, werden er voor het eerst punten verloren. We kwamen niet verder dan een gelijkspel. Met tien punten voorsprong lijkt het kampioenschap echter nu al een uitgemaakte zaak.

Spoiler

image.png.6b7b44c465b30ce85d9c84ec3358430d.png

Daarnaast kwamen we ook al aan de bak in de Coupe de France. We stroomden in de vijfde ronde in, toen we samen met een paar honderd mogelijke tegenstanders de loting tegemoet keken. Voor dat eerste treffen met een amateurclub bleef ik nog wat voorzichtig, maar toen we de klus met 0-8 wisten te klaren, begreep ik dat ik voor de volgende ronde ook met een gerust hart kon roteren. 

Na een 0-3 zege in ronde 6 deed ik een beroep op dezelfde succesformule in ronde 7 (0-4). In de achtste ronde kwamen we uit tegen een ploeg van ons eigen niveau, maar dan wel uit een andere reeks. Echt getest werden we echter niet, en na een 2-4 zege mogen we ons opmaken voor een vervolg van ons bekeravontuur in het nieuwe jaar. In de negende ronde verdwijnen de clubs uit de Ligue 1 voor het eerst mee in de balletjes bij de loting. Maar het is natuurlijk ook vooral uitkijken naar eens een bekerduel in eigen huis.

Spoiler

image.thumb.png.a7fe4dfc0a0cc951bda2cde05c9bc793.png

image.thumb.png.9081b759173c292433a3ac95de0525f8.png

Reacties

Spoiler

@007mark Aan de resultaten tijdens de voorbereiding hecht ik weinig belang. Gelukkig draaide het ook wanneer het er echt om ging :D 

@delichris Andy Carroll natuurlijk met voorsprong de meest verrassende naam in de selectie. Zo'n naam maakt het ook net iets leuker, en good old Carroll stelt niet teleur moet ik zeggen :D 

@MNie Aan vertrouwen geen gebrek. Zeker niet na de eerste competitiehelft :D 

@Jónstærke Op Carroll hoop ik inderdaad nog een jaar of twee te kunnen rekenen. Veel Afrikanen komen al op jonge leeftijd naar Frankrijk waardoor ze nog de tijd hebben om een HG status te bekomen. Scouten in Afrika zelf is iets voor de langere termijn, want momenteel zijn we niet eens een profclub en is daar gaan scouten geen optie.

@Mordurette Thanks! We gaan proberen er iets mooi van te maken.

@Djurovski De eerste competitiehelft bewees ook al dat dit een prima selectie is. Hier kunnen we nog wel even mee verder, zeker zo lang het aantal wedstrijden beperkt blijft en vooral kunnen terug vallen op een type-elftal. 

Andere volgers @KayDeManaager @Glenn08 @Fantasy @DemoN @keano77 @Svenpunt @roeliho @Lensherr @Netzwerk

# 4 - Never change a winning team

De wintermercato was de eerste gelegenheid om zelf het team wat meer naar mijn hand te gaan zetten en eventueel transfers te gaan doen. Maar op dit niveau is het natuurlijk niet heel gebruikelijk om héél erg veel veranderingen door te voeren op dit moment. Bovendien was er ook één traditionele vuistregel in het voetbal die we niet zo maar uit het oog mochten verliezen: never change a winning team.

Qua puntengewin mochten we immers niet klagen. Heel veel beter doen was op dat vlak immers bijna niet mogelijk. Met die gedachte in de achterzak hield ik me dan ook behoorlijk koest. Toch deed er zich een opportuniteit voor die ik niet zomaar naast me kon neerleggen. 

Kolbeinn Sigþórsson (33) zat al een tijdje zonder club en was wel bereid om op een lager niveau nog een kunstje op te voeren. De IJslandse spits is natuurlijk vooral bekend vanwege zijn passage bij Ajax maar maakte ook eerder het mooie weer bij AZ. Zijn passages achteraf bij Nantes en Galatasaray waren weinig bijzonder. Afgelopen jaren liet hij nog een paar goals optekenen in de Zweedse competitie.

Spoiler

image.png.f61d8ca390968bc30568db14cc16bffe.png

Wellicht was er een reden waarom deze jongen gratis op te pikken was, maar het zal mij worst wezen. Hij is trouwens best ook een dure vogel naar onze hedendaagse begrippen maar aangezien we zo dunnetjes zaten in de aanval en ik ook onze doelpuntenproductie graag wat opgekrikt zou willen zien, besloot ik de stap toch maar te wagen. Sigþórsson wordt het nieuwe maatje in de spits van Andy Carroll.

In de competitie mocht hij voor eerst laten zien wat hij nog in huis had in een wedstrijd tegen US Granville. Zijn spitsbroeder Carroll stal de show met een hattrick maar ook de IJslander pikte zijn eerste doelpunt voor de club mee. Een week later verdubbelde hij zelfs zijn bijdrage en deed daarmee een aardige duit in de zak voor onze zege bij US Saint-Malo.

Als er iemand nog aan twijfelde, halfweg de competitie lijken we al op weg naar de titel.

Spoiler

image.png.eb349b9f1d16e389cf103f97de14d85f.png

Eerder in de maand traden we ook al in de beker aan. In de 9de ronde mochten we voor het eerst in ons eigen stadion aantreden. Tegen Angoulème kwamen we wel op achterstand maar wisten we de situatie in minder dan een half uur om te buigen. Twee weken later kwam onze tegenstander, Colomiers, er helemaal niet aan te pas. 

Spoiler

image.thumb.png.c594fde63e06a49f6bca64dad184a686.png

Dankzij een beetje geluk met de loting zijn we op die manier al doorgedrongen tot de laatste 16 overgebleven clubs in de Coupe de France. Traditioneel zijn er wel meer verrassingen in de Franse beker en bijgevolg zijn we lang niet de enige club vanop een lager niveau die nog actief is. 

Bovendien troffen we het opnieuw bij de loting. We nemen het immers niet op tegen een club vanuit de eerste, tweede of derde divisie maar spelen tegen reeksgenoot Saint-Brieuc. Dat is wel de enige ploeg die ons tot dusver punten kon ontfutselen. Maar bestaat er zo geen spreekwoord over een ezel en een steen?

Spoiler

image.thumb.png.bacb17e37df6211944094f979e8ab3fe.png

Reacties

Spoiler

@delichris We weten de lijn in ieder geval door te trekken met een extra aanvaller erbij. Hopelijk kunnen we blijven we knallen tijdens de tweede seizoenshelft.

@007mark De uitslagen doen het er ogenschijnlijk eenvoudig uit zien inderdaad :D De eerste weken verliepen nog wat stroever dan ik hoopte, maar dat ligt ondertussen ook achter ons.

@'Jochem Carroll scoort nog aan de lopende band. Aan het einde van het seizoen haal ik z'n cijfers wel eens boven :D Die eerste promotie moet wel goedkomen inderdaad.

@Djurovski Zo'n ontmoeting met een overzeese club had wel charmant geweest, maar dan toch liever niet op verplaatsing. Kwestie van er geen financiële kater aan over te houden :D 

Andere volgers @Svenpunt @DemoN @roeliho @Mordurette @MNie @keano77 @Jónstærke @KayDeManaager @Fantasy @Netzwerk @Lensherr

The only way is up! Zoals verwacht freewheelend richting de titel en in de beker lekker doorboeren zover je kan! Kwartfinale zit erin, aan jou om het er nu ook uit te halen tegen een reeksgenoot. Good luck (y)