Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'manutd' 🔥 ×
Terug van weggeweest: Create Your Legend! ×

[FM24] SC Freiburg

MNie

Recommended Posts

000-Banner-SCFreiburg.jpg.655d5c2d9e669b79ac5b80dd12fc2458.jpg

De rit naar Duitsland duurt zeven uur en daarom besloot ik een dag eerder al te vertrekken om te overnachten in de buurt van het Europa Park stadion. De plek die de aankomende twee jaar mijn thuishaven zal zijn en waar ik de eerste stappen zal zetten binnen de voetbalwereld. De bestemming is SC Freiburg dat het aangedurfd heeft om mij een contract aan te bieden tot medio juni 2025. De stap naar Duitsland zal ik niet alleen maken, want ik heb ook gezorgd dat ik mijn eigen staf samen mag stellen. Drie landgenoten zullen samen met mij dit avontuur aangaan en reizen ook de avond voor de start van het avontuur af naar Duitsland. De eerste is Jouad Boufarra die mijn rechterhand zal zijn en ervaring heeft opgedaan bij onder andere Go Ahead Eagles en FC Twente. Daarnaast vul ik de trainersstaf aan met oud voetbalprofs Ferdi Vierklau en Nicky Kuiper.

Morgen zal de dag zijn waarop ik gepresenteerd wordt, dus het zal niet laat worden in het hotel waar ik mijn technische staf heb ontvangen. We kijken er allemaal naar uit om de selectie te ontmoeten en onze nieuwe werkplek te zien. Dat SC Freiburg nog nooit een Bundesliga titel heeft gewonnen zien wij allemaal als uitdaging, maar we zijn ook realistisch en beseffen dat het evenaren van de vijfde plaats van het afgelopen seizoen al een zware klus kan worden. Het bestuur heeft de verwachting dat wij minimaal op de zevende plaats eindigen en wij zullen er als technische staf alles aan doen om die doelstelling te halen.

In het hotel gaat de wekker al vroeg en na een goed ontbijt stap ik de wagen in naar het Europa Park Stadion waar ik ontvangen wordt door president Eberhard Fugmann, algemeen directeur Jochen Saier en directeur voetbalzaken Klemens Hartenbach. Het ontvangst is hartelijk en na een kop koffie gaan we over naar het officiële gedeelte. De handtekeningen worden officieel gezet door beide partijen en direct daarna wordt ik gepresenteerd aan de Duitse pers.

001Aanstelling.thumb.png.8dfa6dc2001c1449569e5d7a868ec0dc.png

De aanstelling van manager Martijn Nie wordt wereldkundig gemaakt.

002JouadBoufarra-Assistentmanager.thumb.png.14283d5fc226b1e63690707ec2ee90bf.png

Profiel Jouad Boufarra - Assistent Manager

003FerdiVierklau-Trainer.thumb.png.b1db518d6a1cd376e80010e06ecd460c.png

Profiel Ferdi Vierklau - Trainer

004NickyKuiper-Trainer.thumb.png.fcba951a9a291386b9c1507c1a93b2d8.png

Profiel Nicky Kuiper - Trainer

001-Eindbanner.png.b4690b81b7a4bc151b829226edcd3437.png

Tags

Nu er geen FM25 zal komen heb ik besloten om een nieuwe novelle aan te maken waarvan ik hoop dat jullie deze met plezier zullen volgen. Als opening heb ik een leuk stukje geschreven, al zeg ik het zelf, maar dat wilt niet per definitie zeggen dat ik op deze manier een novelle zal presteren. Uiteindelijk zal het vooral gaan over wat erin FM24 plaatsvind natuurlijk.

@delichris @Marius @Djurovski @Boyzone @keano77 @Mordurette @DB4266 @DemoN @El Tren @KayDeManaager @ElMarcos

Wil jij een tag of juist niet? Laat het weten!

000-Banner-SCFreiburg.jpg.03175e140b68d0d251419eef8d8b483a.jpg

Direct na de presentatie krijg ik een rondleiding door het Europa Park stadion dat in 2021 zijn deuren opende. Een vrij nieuw stadion dat plaats biedt aan 34.700 toeschouwers wat verdeeld is over 22.300 (64%) zitplaatsen en 12.400 (36%) staplaatsen. Daarnaast heeft het stadion nog 20 skyboxen met in totaal 200 zitplaatsen. Tijdens de rondleiding besef ik dat dit de plek moet zijn waar ik succes zal gaan boeken. De rondleiding eindigt in de kantine waar al vrij snel de eerste spelers zich melden. De geblesseerde aanvoerder Christian Günter en centrale verdediger Matthias Ginter zijn de eerste spelers die zich voorstellen aan mij en de rest van de nieuwe technische staf.

Als iedereen binnen is neemt directeur voetbalzaken Klemens Hartenbach het woord en introduceert mij nogmaals aan de selectie. Hij legt uit dat hij begrijpt dat veel spelers liever een meer ervaren manager voor de ploeg hadden willen zien staan, maar ook direct weten dat de spelers vertrouwen in de nieuw staf moeten hebben. Daarna neem ik zelf het woord en laat ik vooral merken hoeveel zin ik in dit avontuur heb. Ik sluit af met de doelstelling om met deze club de eerste Bundesliga titel in de geschiedenis van de club te willen winnen. Er volgt een applaus vanuit de spelersgroep en enkele spelers gaan zelfs op hun stoel staan om te fluiten en klappen.

Lars Voßler die al sinds 2005 onder contract staat bij de club en zich als jeugdtrainer omhoog gewerkt heeft mocht als assistent manager aanblijven na mijn komst en hij zal de ochtendtraining voor zijn rekening nemen. Jouad Boufarra zal de individuele training voor zijn rekening nemen samen met Ferdi Vierklau. Zelf zal ik van een afstandje de eerste training volgen waar de jonge doelman Noah Atubolu mij positief opvalt. Na afloop van de training trek ik mij terug samen met de technische staf om de tactiek voor de eerste wedstrijden te bepalen. Wij zullen starten met een 4-1-1-4 VM breed formatie waarbij wij het veld breed houden en in hoog tempo zullen voetballen. Behalve resultaat halen willen wij als technische staf ook het publiek vermaken.

002Selectie.thumb.png.c5185b27bbc22d6905350a687646f258.png

Selectie seizoen 2023/2024

003Tactiek.png.780f88c83960daa1c0c8174b7e8dce50.png

Tactiek seizoen 2023/2024

001-Eindbanner.png.2ac1a19b357a3fe83a49646f546cd5b6.png

Tags

@chrisje1993 Dank je wel!

@Marius Thank you, zoals altijd leuk dat je hem weer volgt!

@Djurovski Ben er zelf nog nooit geweest, maar ik geloof jou direct natuurlijk.

@delichris Danke!

@delichris @Marius @Djurovski @Boyzone @keano77 @DB4266 @DemoN @El Tren @KayDeManaager @ElMarcos

Een aparte tactiek. Althans op papier. In de praktijk zou dit zo maar eens kunnen gaan werken. Zeker met een underdog moet je natuurlijk ook iets speciaal boven halen om resultaten te boeken. Ik ben fan!

000-Banner-SCFreiburg.jpg.409d6d418fe8ed413c2fb54c425b6696.jpg

De eerste trainingen zijn veelbelovend en de selectie heeft een goede mix tussen jonge talenten zoals doelman Noah Atubolu, verdediger Kiliann Sildillia, middenvelder Merlin Röhl en ervaren spelers zoals verdediger Matthias Ginter en buitenspeler Vicenzo Grifo. Hoe die mix het op het veld zal doen moet blijken tijdens de oefencampagne als voorbereiding op het nieuwe seizoen die al voor mijn komst geregeld was. De eerste wedstrijden tegen SC Neusiedl/See en Union Vöcklamarkt uit Oostenrijk moeten wij makkelijk winnen. De wedstrijden daarop volgend in ons eigen Europa Park stadion tegen Celtic en PSV zullen onze eerste echte tests zijn.

In Oostenrijk start de oefencampagne met twee simpele zeges op onze tegenstanders en met vier doelpunten in twee wedstrijden laat Michael Gregoritsch een sterke indruk achter. Daarna volgt mijn onofficiële debuut voor ruim 20.000 supporters in het Europa Park stadion tegen de Schotse grootmacht Celtic waarin wij de betere ploeg zijn maar geen van beide ploegen het net weet te vinden. Enkele dagen later komen er weer ruim 20.000 supporters naar onze thuishaven waar wij in een spannend oefenduel de winst pakken tegen PSV.

Tijdens de oefencampagne vond ook de loting plaats van de DFB Pokal waar Wehen Wiesbaden uit de koker kwam. In aanloop naar deze wedstrijd vertel ik de spelers wat ik van ze verwacht, want hoewel ze één niveau lager spelen mogen wij geen enkele tegenstander onderschatten. Iedere overwinning zal ons zelfvertrouwen geven en met zelfvertrouwen win je weer wedstrijden. Het duel in de eerste ronde van de Duitse beker kent een magere uitslag in ons voordeel, maar de manier waarop wij gespeeld hebben doet mij goed. De spelers krijgen na afloop complimenten voor de manier waarop zij mijn speelwijze in de praktijk hebben uitgevoerd. De blikken gaan nu richting de Bundesliga.

Met gezonde spanning sta ik langs de zijlijn tijdens mijn eerste wedstrijd in de Bundesliga. We zijn afgereisd naar de PreZero Arena waarin wij het opnemen tegen rivaal TSG 1899 Hoffenheim. Een gemotiveerde ploeg laat op het veld zien dat ze voor de winst willen spelen met een doelpunt van Florent Muslija in de eerste helft tot gevolg. Lang lijkt het erop dat wij met een overwinning aan de haal gaan, maar in het laatste kwartier van de wedstrijd weet Ihlas Bebou het volledig om te draaien en is onze eerste nederlaag een feit. Niet het debuut in de Bundesliga waar ik op gehoopt had.

Een week later voor aanvang van de wedstrijd tegen Werder Bremen spreek ik mijn spelers toe in de kleedkamer. Het is mijn eerste wedstrijd in het Europa Park stadion en die moet met een overwinning de boeken in gaan. Dit moet de eerste van vele overwinningen in ons stadion worden onder mijn leiding. Die woorden hebben de spelers goed gedaan, want in een bijna volledig gevuld stadion weten wij op overtuigende wijze drie punten te pakken. Onder luid gejuich loop ik vanuit de dug out naar de kleedkamer waar ik nageniet van de uitzinnige vreugde van zowel de spelers als de supporters.

001Oefenwedstrijden.thumb.png.ae5b29878c6741ef5353ab446574ed23.png

Resultaten in de oefencampagne

002Wedstrijden.thumb.png.bbc77e6d1153d2256526c49be5f7117e.png

Resultaten augustus

003StandBundesliga.thumb.png.d5e1aa2e215a7af001c1ae83f6e852df.png

Stand Bundesliga

001-Eindbanner.png.6f6549aeb3066372ef2dbe27e06207d6.png

Tags

@delichris De selectie is zeker prima om mee te werken, maar ik wil het natuurlijk nog wel versterken. Financieel weet ik nog niet wat daarvoor mogelijk is en uiteraard kan dat pas in de winterstop.

@Marius Voor nu heb ik de tactiek enigszins aangepast aan de selectie en in de toekomst wil ik de selectie aanpassen naar de tactiek die ik voor ogen heb. We gaan zien wat het brengt, wie weet hou ik hem wel zo.

@DemoN Dat moet nog even in de praktijk blijken, maar met de huidige selectie lijkt mij dit de best mogelijke tactiek.

@Djurovski Zelf ben ik ook benieuwd hoe deze tactiek in de praktijk werkt. Weleens eerder gebruikt en toen werkte het op zich prima.

@chrisje1993 We hebben echt een goede mix tussen ervaring en talent, dus ik ben er ook blij mee.

@John Terry 2.0 We gaan het meemaken hoe het gaat.

@delichris @Marius @Djurovski @Boyzone @keano77 @DB4266 @DemoN @El Tren @KayDeManaager @ElMarcos @chrisje1993 @John Terry 2.0 @Jónstærke

Een prima voorbereiding gevolgd door een koude douche in het laatste kwartier van de openingswedstrijd, maar gelukkig weten de spelers daarna wel de rug te rechten op de tweede speeldag. Daardoor kan je toch met vertrouwen de volgende maand tegemoet kijken.

000-Banner-SCFreiburg.jpg.60d0ebcbc617515563d596572f3ae87a.jpg

Zes dagen na mijn eerste overwinning de Bundesliga voel ik lichte kriebels in mijn buik. Dankzij de vijfde plaats van het voorgaande seizoen mogen wij ons met SC Freiburg opmaken voor Europees voetbal. Vandaag op 1 september 2023 vind de loting plaats en ik heb ervoor gekozen om deze samen met de voltallige staf en spelersgroep te volgen op de club. We zijn ingedeeld in pot 3 bij de loting en ontlopen daardoor zeker clubs als het Belgische Antwerp en het Engelse Brighton & Hove Albion. De loting kan elk moment van start gaan en de lichte kriebels beginnen inmiddels lichte zenuwen te worden.

De eerste club rollen uit de kokers en als pot 1 en pot 2 geweest zijn neemt de spanning, maar ook het enthousiasme toe bij iedereen. Sommige groepen wil ik liever ontlopen, want daar zitten enkele lastige ploegen in. Zo zitten Ajax en Sporting CP al in de groep C, Bayer 04 Leverkussen en Olympique Marseille in groep E, bestaat groep G uit Villareal en West Ham United en ontloop ik ook liever Liverpool en Stade Rennais in groep H.

De loting gaat verder bij pot 3 waar wij inzitten en wij worden niet ingedeeld in groep A waar Slovan Bratislava zich voegt bij Rangers en Real Betis. Het Belgische Antwerp voegt zich in groep B bij A.S. Roma en Slavia Praque. Dan volgt koker nummer drie die in groep C bij Ajax en Sporting CP gevoegd wordt. SC Freiburg komt uit de koker en de spelers klappen en juichen waaruit blijkt dat zij blij zijn met deze sterke tegenstanders die ik zelf liever nog even ontweken had, maar waar wij ons wel goed tegen kunnen testen.

Dan is het wachten op de vierde en laatste ploeg die zich bij onze groep zal aansluiten. De derde koker wordt geopend en het Bosnische Zrinjski Mostar is de laatste ploeg van groep C. Ik besef me dat het een pittige uitdaging zal worden om bij de bovenste twee plaatsen te eindigen, maar met de Bosnische club Zrinjski Mostar moeten wij af kunnen rekenen en dit is het laatste jaar waarin je een Europees niveau kan afdalen als je derde wordt in de groepsfase. Nu de loting heeft plaatsgevonden is het weer tijd om het trainingsveld op te gaan en ons voor te bereiden op het uitduel met VfB Stuttgart.

LotingUEL.thumb.png.2f6eea90b3b56e9360491fb13b805e55.png

001-Eindbanner.png.de20396c02f2a024a19de65ffed7327d.png

Tags

@Marius Het was enorm zuur om in een kwartier de overwinning weg te geven en zo te starten met een nederlaag. De winst in de thuiswedstrijd voelde dan wel weer top.

@delichris Een wisselend begin zullen we maar zeggen maar met genoeg aanknopingspunten om op door te pakken.

@delichris De eerste thuiswedstrijd winnen was belangrijk voor me en na een zure nederlaag tijdens de seizoensopening was deze zeer welkom.

@Djurovski Dat wij de valse start goed hebben gemaakt in de eerste thuiswedstrijd zorgde voor tevredenheid.

@delichris @Marius @Djurovski @Boyzone @keano77 @DB4266 @DemoN @El Tren @KayDeManaager @ElMarcos @chrisje1993 @John Terry 2.0 @Jónstærke

Pittige loting toch wel. Het zal allemaal beginnen met de thuiswedstrijden winnend af te sluiten. Als je dan kan doen tegen Ajax en Sporting, en ook 6/6 pakt tegen de Bosniërs zal je op zijn minst dichtbij de kwalificatie zitten.

000-Banner-SCFreiburg.jpg.ef9a5312de0fd527d98aecef4c80655e.jpg

Er wordt vlijmscherp getraind op weg naar de wedstrijd tegen VfB Stuttgart. Hard trainen gaat gepaard met plezier op het trainingsveld en Vicenzo Grifo neemt daarin het voortouw. Dat is wat ik graag zie, want dat plezier onderling zal zorgen voor betere prestaties op het veld. De spelers moeten voor elkaar door het vuur gaan zodat wij een hoog niveau op het veld kunnen halen. De training wordt afgesloten en de spelers gaan richting de kleedkamer. Met de staf evalueer ik de training en gaan wij ons verder voorbereiden op de aankomende tegenstander.

Met mijn assistenten Lars Voßler, Patrick Baier en Jouad Boufarra werk ik deze maand naar alle wedstrijden toe. Hun input weeg ik mee bij het maken van de opstellingen en er wordt uitgebreid gesproken over wie er uitblonken tijdens de trainingen. We hebben ook besloten om vier mentorgroepen op te richten waarbij wij hopen dat de jonge spelers zich optrekken aan de ervaren spelers. Met deze stappen proberen wij de gehele selectie naar een hoger niveau te krijgen en de ontwikkeling van onze talenten op de best mogelijke manier te doen.

Het programma van deze maand is niet de minste, want naast de eerstvolgende wedstrijd tegen VfB Stuttgart nemen wij het in de Bundesliga nog op tegen Borussia Dortmund (thuis) en Eintracht Frankfurt (uit). Deze maand start ook ons Europees avontuur waarin wij het in groep C opnemen tegen het Portugese Sporting CP.

001September.thumb.png.ab6fed9a15cf30262306699c44fa1da8.png

Resultaten september

002Bundesliga.thumb.png.17ac7345ad167d9c1e8222f542c05b02.png

Stand Bundesliga

003UEFAEuropaLeague.thumb.png.12bb571d8aade01919a3d7a8606cf336.png

Stand UEFA Europa League

001-Eindbanner.png.f547af8415e24e7fd7b349464b34838e.png

Tags

@delichris Het is geen makkelijke poule dus ik hoop dat wij doorgaan.

@chrisje1993 Als Duitse ploeg maak je wel kans tegen deze ploegen, maar ik zie hun nog wel als een maatje groter.

@Marius Tegen de Bosniërs moeten wij inderdaad de punten pakken om Europees te overwinteren. Als wij verder nog iets willen moeten we ook tegen de andere ploegen punten pakken.

@John Terry 2.0 Er zitten goede uitdagingen tussen, maar ik had de ploegen liever ontlopen. Het is wat het is en we moeten ons van onze beste kant laten zien.

@Djurovski Het is meer een zware poule van ons waar wel kansen kunnen liggen.

Edited by MNie