Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'manutd' 🔥 ×
Terug van weggeweest: Create Your Legend! ×

[IDS '25] [FM24] 1.FC Tatran Prešov - From Slovakia's first to Slovakia's finest

Jónstærke

Recommended Posts

Banner-FCTatranPresov.thumb.png.85d2bccf82b6191fd55a8d0862c2f5ae.png

I. ZELENO-BIELI NA ÚPÄTÍ KARPÁT

citycenter.thumb.jpeg.bb3483285032393f1b78e8a7958e8277.jpegHier in het hart van de historische stad Prešov, de op twee na grootste stad van Slowakije, aan de voet van de Oostelijke Karpaten, begint mijn verhaal. Wie ben ik? Mijn naam is Matúš Doležal, een 38-jarige Tsjecho-Slowaakse voetbalgek, die een vijftiental jaren in de lagere Poolse en Slowaakse voetbalklassen te ‘bewonderen’ was. De afgelopen jaren spendeerde ik met mijn neus in de boeken en langs het trainingsveld. In sneltempo bemachtigde ik de UEFA Pro Licence en keek ik uit naar mijn eerste stappen als coach. Ik zou naar Duitsland trekken. Mij naar boven werken in de Duitse voetbalpiramide, ware het niet dat ik telefoon kreeg van een oude bekende.

Stanislav Šesták (42), leeftijdsgenoot en één van de beste vrienden van mijn oudere broer Marek, was die oude bekende. Stanislav was onze buurjongen. Uren, nee dagen speelden we samen op de straten van Demjata. Onze wegen scheidden toen hij in 2007 naar Bochum vertrok en sindsdien heb ik hem behoudens zeer sporadisch contact via social media niet meer echt gehoord.

“Tijd om naar huis te komen, mijn vriend” zei Stani in zijn hoedanigheid als directeur voetbalzaken. Ik woonde al bijna tien jaar met mijn vrouw in Krakau, maar we stonden toch op verhuizen. Ik wou naar Duitsland, remember? Ik luisterde naar zijn verhaal en daags nadien reed ik 3,5 uur naar Prešov om met hem en voorzitter Vlastislav Laskovský aan tafel te gaan. Hun plan, met de steun van het stadsbestuur, klonk als muziek in mijn oren.

Zeg nu zelf, wat is er mooier dan instappen in een enorm ambitieus sportief project zo vlakbij de kerktoren waaronder je de eerste keer buitenspeelde? Ik kan weinig opnoemen.. Zonder al te lang na te denken, zette ik mijn krabbel onder een contract voor onbepaalde duur als coach van 1.FC Tatran Prešov.

Schermafbeelding2025-02-05151823.thumb.png.0c9146829915f1e8b74287e914e14706.png

Spoiler

Vrinden van FM,

The wait is over.. Eindelijk duidelijkheid over FM25. De release is gecanceld en wachten tot november doe ik niet vooraleer ik  een nieuwe langdurige save opstart. In deze novelle neem ik jullie mee in mijn Build a Nation-challenge in Slowakije. Met FC Tatran Prešov domineren in Europa en andere Slowaakse clubs meenemen op dat elan is het ultieme doel. In de volgende update laat ik jullie kennismaken met de Groen-Witten van Prešov en later schets ik kort het Slowaaks competitiesysteem en zijn reglementen omtrent registratie, promotie- en degradatie.         

Even wat praktische dingen: de in-game data gaan +1 in de posts hier omdat dat voor mij realistischer aanvoelt, de eerste zomertransferperiode is uitgeschakeld en ik speel wereldwijd met de teamselecties zoals die irl dd. 04.02.2025 zijn samengesteld.

In de taglijst hieronder heb ik de namen overgenomen van degenen die mijn KRC Genk-novelle volgden. Zij die geen interesse hebben in het volgen van deze Build a Nation-save geven maar gewoon een seintje, dan haal ik jullie uit de lijst. Sta je nog niet in de taglijst en wil je een tag: zelfde verhaal en dan voeg ik je toe. Ik zal ook de regelmatige likers en personen die reageren opnemen in de lijst. :D

@MNie | @keano77 | @Bogatyr | @Lensherr | @delichris | @Fantasy | @Glenn08 | @Matthias. | @dimihuyghe | @Svenpunt | @FlyD | @rich ruzzian | @ElMarcos | @jefri | @KayDeManaager | @Marius | @Krabby | @Djurovski | @DemoN

Gloel.png.961aa49d9dd8d7e09cba5553dc137d4c.png

Edited by Marius

Dit klinkt als een ferme en interessante uitdaging! De clubnaam zegt me helemaal niets, dus ik laat me graag meenemen in de voorstelling ervan later. Vermoedelijk zal je sowieso wel wat tijd gaan nodig hebben om richting de top door te stomen. Succes in ieder geval!

Banner-FCTatranPresov.thumb.png.f7d7b531fc0cd4e427eb99aeac48c423.png

II. DE HOOGTES EN LAAGTES VAN PREŠOV

ETVE_PO_1904.jpg.96a2aa10a2a727178faa566666002074.jpgDe geschiedenis van voetbalclubs in Slowakije gaat terug tot het einde van de 19e eeuw, met de oprichting van de eerste club, Eperjesi Torna es Vivo Egyesület (ETVE), in 1898 in Prešov. Geen angst, ik verwacht niet van jullie dat jullie die naam volledig juist kunnen uitspreken, maar FC Tatran Prešov moet wel lukken toch?

Tatran speelde tussen 1950 en 1993 maar liefst 34 seizoenen in de Tsjecho-Slowaakse voetballiga, waarmee het de club was met het op drie na hoogste aantal starts van Slowaakse clubs. Enkel Slovan Bratislava (47) en Spartak Trnava (40) deden beter. Gedurende 43 jaar nam Tatran deel aan 938 wedstrijden in de hoogste Tsjecho-Slowaakse competitie. Daarvan won het er 340, 208 eindigden in gelijke spelen en 390 in verlies. Haar hoogdagen beleefde de club in de seizoenen 1964/1965 en 1972/1973, waar de "Zeleno-Bieli" als runners-up eindigde. Haar enige eremetaal behaalde de club in de Tsjecho-Slowaakse beker. Na verlies in de finales van 1973, 1985 werd in 1992 met 2-0 gewonnen van Lokomotiva Košice. In de Slowaakse bekerfinales van 1994 en 1997 werd toegekeken hoe Slovan Bratislava de beker in de lucht stak.

1386717928_extras_noticia_foton_7_0.webp.4873c30385a1c993ec11789c66660669.webpDe huidige onafhankelijke hoogste voetbaldivisie van Slowakije ontstond in 1993 als gevolg van de deling van Tsjecho-Slowakije. De beste positie was de vierde plaats in het openingsseizoen 1993/1994. In het daaropvolgende seizoen, 1994/1995, speelde Tatran ook in de beker voor bekerwinnaars, waarin ze via Bangor City uit Ierland, Dundee United uit Schotland werden verslagen door de latere winnaar van de hele competitie, Real Zaragoza. In het seizoen 2001/2002 degradeerden de “Zeleno-Bieli” voor het eerst naar de op één na hoogste Slowaakse voetbalcompetitie. De club bevond zich in een kritieke situatie op de rand van faillissement, maar werd uit het slop getrokken door de komst van nieuwe aandeelhouders in 2005, die erin slaagden om de situatie te stabiliseren en onder leiding van coach Roman Pivarník won 1. FC Tatran Prešov in het seizoen 2007/2008 op soevereine wijze de 2.Liga waardoor de club in 2008/2009 terug in de hoogste divisie te zien was.

In het seizoen 2012/2013, waarin Tatran haar 115e verjaardag vierde, viel het opnieuw uit de Slowaakse topcompetitie. In het seizoen 2016/2017 keerde de "Zeleno-Bieli" terug naar de Fortuna Liga. Na twee seizoenen zakte de club terug een divisietje lager. 2018/2019 was zelfs zo dramatisch dat de club zakte naar de 3.Liga. Daar vertoefde Tatran drie jaar alvorens het in 2021/2022 terug promotie verzekerde naar de 2.Liga. Meteen eindigde de club tweede en speelde het de tweedelige promotie-playoffs tegen Zlaté Moravce. In eigen huis werd met 1-0 gewonnen, maar Zlaté Moravce keerde de situatie volledig om door met 3-0 te winnen voor eigen publiek. Vorig seizoen kwam Tatran één punt te kort voor de promotie-playoffs en eindigde het derde.

Naamloos2.thumb.png.6e97a98781f83e3be1265bdaeb8100c3.png

Is 2024/2025 dan eindelijk het seizoen waarin we ons weer naar het hoogste Slowaakse niveau gaan spelen? Financieel staan we er 'oké' voor. Van schulden is vandaag de dag geen sprake meer, al blijven de budgetten waarmee we dienen te werken tamelijk beperkt (transferbudget: € 0; salarisbudget: € 34,804 p/m). Qua accomodatie heeft de gemeente Prešov een serieuze geste gedaan met de bouw van het "Štadión Tatran" waar we vanaf februari 2025 onze intrek nemen. Het gloednieuwe complex biedt plaats voor 6500 toeschouwers en is volledig UEFA-proof. Het engagement van de gemeente toont het geloof van heel de gemeenschap in onze club. Samen bouwen we aan de toekomst en zullen we na verloop van tijd ook onze andere faciliteiten aanpakken nadat we ons sportief terug op de kaart hebben gezet.

Staff.png.271f853caa968fde7cf1776d05a844a4.png

Aan ons persooneelsbestand is nog wel wat werk. Advertenties zijn uitgeschreven voor alle vacante posities en weldra hopen we een wat professionelere organisatie op poten te hebben gezet. Stelselmatig groeien is de boodschap. We zullen moeten roeien met de riemen en stuurmannen die we hebben (en kunnen betalen). Het maakt de uitdaging alleen maar groter en dat is waar we het allemaal uiteindelijk voor doen toch? Ik kijk er in elk geval naar uit om aan de slag te gaan en samen met Stani de club uit te bouwen tot de grootste en succesvolste club van Slowakije. Still a long way to go, maar ooit moet je de eerste stap zetten.

Kernseizoen2425.png.f5b8f95b55f961e9bf8fe1060d57f733.png

Spoiler

Schermafbeelding2025-02-09133446.png.3bb314dd66982e37285d751e1ed1b9a5.png

Schermafbeelding2025-02-09133508.png.ce832d1afb53be5ffc256f4fc2dff1ad.png

Schermafbeelding2025-02-09133539.png.af6c511b49826d3250dedd29a4d21b8e.png

Schermafbeelding2025-02-09133522.png.657aa46704bf74bb4207d72e84f5451d.png

Schermafbeelding2025-02-09133559.png.56c64b9280941025e8b7fd73bd3d814f.png

Schermafbeelding2025-02-09133616.png.7a83b1e8d9f1b1b8a03bea043354597e.png

De kern waarmee we komend seizoen promotie willen bewerkstelligen bestaat uit bovenstaande 24 spelers. De meesten van hen hebben slechts een eenjarig contract, uitgezonderd van kapitein Patrik Šimko, vice-kapitein Jozef Menich en doelman Alex Fojticek. Het is op hen drie dat we - in eerste instantie - gaan teren om de weg naar boven in te zetten. Geen buitenaards goede spelers, maar meer dan goed genoeg voor waar we als club sportief gezien nu staan. Voor jeugdige talenten als Aliou Diao, Lukas Jendrek en Stanislav Olejnik gaan we alles op alles om ze langer aan ons te binden.

Gloel.png.493401e670fbd7cf06c96b8fa6c5c0f7.png

Thanks voor de veelvuldige likes en reacties bij de openingspost van deze novelle! Ik hoop met deze update jullie wat meer kennis te hebben laten maken met de club waarmee ik in FM aan de slag ga. Omdat het voor velen ook een onbekende competitie is, zal ik volgende keer eventjes kort uiteenzetten hoe het competitiesysteem van het Slowaaks voetbal ineenzit. 

@MNie | @keano77 | @Bogatyr | @Lensherr | @delichris | @Fantasy | @Glenn08 | @Matthias. | @dimihuyghe | @Svenpunt 

@FlyD @rich ruzzian | @ElMarcos | @jefri | @KayDeManaager | @Marius | @Krabby

@Djurovski | @DemoN | @Mordurette @chrisje1993

Edited by Jónstærke

Banner-FCTatranPresov.thumb.png.68b2fcd264822429f09a0bbac1e6eb5c.png

III. VOETBALLEN IN SLOWAKIJE

Toen Tsjechië en Slowakije in 1993 onafhankelijk werden, werd de Slowaakse voetbalcompetitie opnieuw opgericht. Het laatste seizoen van de nationale competitie was in 1944, waardoor veel voetballiefhebbers de competitie van toen niet hadden meegemaakt. De heropgerichte competitie in 1993 is dus nog relatief jong: binnenkort wordt het 32e kampioenschap op gang getrapt. Ten tijde van de Tsjechoslowaakse competitie waren het vooral de teams uit Praag die de meeste titels veroverden. Van de 67 titels gingen er 14 naar clubs uit Slowakije: Slovan Bratislava won acht keer, Spartak Trnava vijf keer en Inter Bratislava één keer.

CSSR-EURO-1976.thumb.jpg.190a0a797f3b0eca8adb9a1a95ed7af4.jpgToch hadden de Slowaakse voetbalfanaten ook momenten om trots op te zijn. Spartak Trnava maakte in 1969 indruk door in de halve finale van de Europacup I met 2-0 van Ajax te winnen, waarbij wijlen Johan Cruijff in de basis stond. In 2003 pakte MSK Púchov een punt tegen het sterrenensemble van FC Barcelona, met onder meer Kluivert, Ronaldinho, Overmars, Puyol, Xavi, Cocu, Van Bronckhorst en Reiziger in de gelederen. Daarnaast verdient het Tsjechoslowaakse team dat in 1976 het Europees Kampioenschap won, bijzondere vermelding: van de elf basisspelers waren er slechts drie Tsjechen, terwijl de rest van het team voornamelijk uit Slowaakse spelers bestond.

Slowaaksecompetities.png.e261bb1500b717409c9051a62a37f3bc.png

Schermafbeelding2025-02-09153102.png.dd47b43da86b1656a267aa3b3ee207cd.png

De Slowaakse voetbalbond, Slovenský futbalový zväz (SFZ), organiseert naast de Slowaakse beker (Slovnaft Cup) ook de hoogste drie divisies van het nationaal voetbal. Alle lagere reeksen worden georganiseerd door de daartoe bevoegde regionale bonden. De III.Liga is onderverdeeld in twee regionale subcompetities, waarvan de kampioenen van de westelijke en oostelijke subcompetitie naar de II.Liga (MONACOBet Liga). Enkel de I.Liga (Niké Liga) en de II.Liga zijn volledig nationaal.

>> I.Liga - Niké Liga

Schermafbeelding2025-02-09163109.png.63019acd066a12d06f635109dc12c77d.pngIn 2024 werd Slovan Bratislava voor de zesde keer op rij kampioen, maar voor deze dominantie kende de top drie veel veranderingen. In 31 seizoenen zijn er acht verschillende kampioenen geweest. Opvallende namen in deze lijst zijn VSS Kosice (nu FC Košice), Artmedia Bratislava (nu Petrzalka) en Inter Bratislava. Eerstgenoemde is na een faillissement en een doorstart sinds 2023 weer terug in de hoogste voetbalcompetitie (FC Kosice). Petržalka en Inter Bratislava, beide stadsgenoten van Slovan, hebben door (financiële) problemen jarenlang niet op het hoogste niveau gespeeld. Dit betekent dat de derby’s van Bratislava al jaren niet meer zijn gespeeld; Petržalka speelt in de tweede divisie, terwijl Inter Bratislava zich in de vierde divisie bevindt.

Schermafbeelding2025-02-09192652.png.b755ef0ea2721c4057644df15e3d3073.png

Van gekke registratieregels en inschrijvingsreglementen is er in Slowakije geen sprake. De enige beperking die de SFZ oplegt qua wedstrijdselectie is het maximum van 5 spelers van buiten de Europese Unie (+ Europese Vrijhandelsassociatie en Oekraïne). Na een eerste competitiefase waarin de 12 clubs elk tweemaal tegen elkaar spelen, worden de eerste zes gerangschikten in de kampioensgroep gedropt. De laatste 6 teams spelen in de degradatiegroep. De ploeg die als laatste eindigt in de degradatiegroep degradeert naar de MONACOBet Liga, terwijl de voorlaatste nog een tweedelige 'finale' speelt in de I.Liga/II.Liga Play-Offs tegen de nummer twee van de MONACOBet Liga.

Slowakije bezet momenteel de 27e plaats op de UEFA-Coëfficiëntenranglijst en heeft daardoor recht op 4 tickets voor de door UEFA georganiseerde continentale competities. De tickets voor de kwalificatie voor de UCL-Eerste Kwalificatieronde en voor de Europa League-Eerste Kwalificatieronde liggen vast en gaan respectievelijk naar de landskampioen en bekerwinnaar. Die laatste bepaalt dan weer de toebedeling van de twee laatste tickets, die beide recht geven op de Conference League-Tweede Kwalificatieronde. Eindigt de bekerwinnaar niet bij de eerste 3, dan gaan ze naar de tweede en derde in de stand.

UEFA-Andereploegen1(1)(1).png.9e0d51bf74f1b79bb6790abbd16828f9.png

Ingeval de bekerwinnaar wel bij de drie besten eindigt, gaat één van de tickets naar de andere club van de top-3. Om het laatste ticket wordt een speciale 'Europe Play-Offs' georganiseerd waaraan de nummers 4,5 en 6 uit de kampioensgroep èn de winnaar van de degradatiegroep deelnemen. Deze play-offs bestaan uit enkele ko-wedstrijden, waarbij verlengingen en penalty's werden gebruikt om de winnaar te bepalen indien nodig. De hoger gerangschikte teams krijgen thuisvoordeel tegen de lager gerangschikte teams (d.w.z. 4e tegen 7e en 5e tegen 6e) in de halve finales. De hoger gerangschikte winnaar van de twee halve finales kreeg ook thuisvoordeel in de finale.

Wat volgend seizoen betreft is Slovan Bratislava (1.40) weer de gedoodverfde titelfavoriet volgens de Slowaakse bookmakers. Spartak Trnava (6.00) en Dunajská Streda (10.00) zouden de top-3 moeten vervolledigen. MSK Žilina (26.00) en MFK Ružomberok (51.00) moeten makkelijk in de kampioensgroep geraken. Tussen AS Trencin (151.00), MFK Zemplin Michalovce (151.00), MFK Skalica (151.00) en FC Košice (151.00) belooft het een spannende strijd te worden voor de laatste plek in de kampioensgroep. Dukla Banská Bystrica (401.00) en KFC Komarno (501.00) wordt weinig goeds voorspeld.

>> II.Liga - MONACOBet Liga

Schermafbeelding2025-02-09194604.png.0d57f8f728c9c198a143d204c206d994.pngDe Slowaakse tweede klasse is een stuk minder gecompliceerd qua competitieformat dan de hoogste klasse: 14 clubs, 1 rechtstreekse promovendus en degradant. De runners-up speelt tegen de voorlaatste van de degradatiegroep over twee duels om promotie af te dwingen.

Als we de bookmakers mogen geloven is FC ViOn Zlaté Moravce (1.40) de grootste kandidaat om kampioen te worden in de MONACOBet Liga en zo rechtstreekse te promoveren naar de Niké Liga. Wij (2.88), FC Petržalka (4.50) en MŠK Púchov (5.00) zijn outsiders voor de titel. De B-teams van Slovan Bratislava en MŠK Žilina kunnen niet promoveren.

Ten opzichte van de wedstrijdselectie-reglementering uit de Niké Liga heeft de SFZ er voor de MONACOBet Liga aan toegevoegd dat er minstens 1 Slowaakse speler jonger dan 21 in de basis moet staan. In onze hele kern hebben we maar 3 spelers die aan dat criterium kunnen voldoen: Adam Horvat (20, LAM), Jakub Michlik (18, CAM) en Miroslav Sovic (20, CDM). Dat kan al eens voor moeilijkheden gaan zorgen. Een goede youth-intake eind maart-begin april is meer dan welgekomen. Des te meer gelet op het feit dat we momenteel geen U19-spelers onder contract hebben.

Gloel.png.b768421abf47271b5dde53a640635501.png

Zo, nu zijn jullie wel goed genoeg geïnformeerd. Ik denk dat we klaar zijn om in de volgende post de Slowaakse in-game FM-wereld in te duiken. Daarin zet ik kort mijn standaardtactiek uiteen die ik ga gebruiken om ons zo snel mogelijk naar de Slowaakse hoogste klasse terug te brengen en blik ik terug op onze voorbereiding.

@MNie@keano77@Bogatyr@Lensherr@delichris@Fantasy@Glenn08@Matthias.@dimihuyghe@Svenpunt@FlyD@rich ruzzian@ElMarcos@jefri@KayDeManaager@Marius@Krabby@Djurovski@DemoN@Mordurette@chrisje1993@DB4266

Edited by Jónstærke

Leuk om nog wat meer achtergrondinformatie te krijgen! Het tweede niveau ziet er in ieder geval behoorlijk straightforward uit. Daar zou je eventueel behoorlijk snel kunnen doorknallen. Enkel die -21 regel kan wel eens lastig worden inderdaad met zo weinig spelers die daar aan voldoen.