Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'manutd' 🔥 ×

[FM24] KRC Genk | #Mijnploeg - Rise Above

Jónstærke

Recommended Posts

BANNER.png.1a6f6154b81d5c1c47eb628d14f1d84c.png

001. #Mijnploeg - Rise Above

Spoiler

Na een rijkgevulde zomer en een daaropvolgende serieuze FM-dip is het alweer een tijdje geleden dat ik me hier van mijn actiefste kant heb laten zien. De weersvoorspellingen van de Belgische weermannen en -vrouwen maakten dat ik de laatste periode terug meer achter mijn pc zat en de zin om te FMen weer de lucht in schoot. Waar we vorig jaar rond deze tijd al met een nieuwe versie van FM aan de slag konden, is het nu nog steeds enkele maanden wachten op de release van FM25. Om die tijd te overbruggen heb ik FM24 toch maar even 'snel' terug geïnstalleerd en de 24/25 updates doorgevoerd.             

Oorspronkelijk had ik het gedacht om mijn Build A Nation-save met Aalborg voort te zetten tot het moment dat ik mij realiseerde dat ik deze - samen met alle andere saves - bij het deïnstalleren ook heb verwijderd (;c). Zoeken naar een nieuwe save dus..

Wat doe je als je niet meteen een club vindt waarmee je opnieuw een lange BAN-save wilt starten? Jup, dan grijp je terug naar je favoriete club, de club waar je van jongs af aan al voor supportert. Voor mij is dat KRC Genk. Het wordt puur sportief gezien zeker minder uitdagend dan de beginjaren van mijn Aalborg-save, maar door mezelf bestuurlijk op te leggen niet af te wijken van de manier waarop de club in real life gerund wordt, hoop ik toch de nodige uitdaging te vinden in-game. Één of meerdere tactiek(en) vinden die zo goed als mogelijk aansluit(en) bij de manier(en) waarop coach Thorsten Fink zijn troepen in het echt uitstuurt, zal in den beginne ook even zoeken zijn.

Verder vind ik het ook leuk om weer wat te schrijven en grafisch wat te klooien wanneer het me uitkomt. Ik leg mezelf ditmaal dan ook geen vast updatetempo op. In-game ben ik inmiddels aanbeland bij de winterstop. De eerstvolgende post zal bijgevolg een terugblik zijn op die reeds gespeelde periode. Daarbij vermeld ik ook nog even dat de eerste transferperiode werd uitgeschakeld en dat toekomstige transfers (vb. César Huerta -> Anderlecht, Olivier Deman -> Antwerp, ...) reeds werden doorgevoerd in de save.

Zo, tot zover een woordje inleiding. De volgende keer dat jullie me in dit topic zien verschijnen, duiken we de FM-wereld in. Wil je een tag, laat het maar weten. Tot de volgende! 

Edited by Jónstærke

BANNER.png.b3fd8b52d485686973df667bb6587db7.png

! Klikken op screens om ze te vergroten !

#002. Overzicht eerste seizoenshelft 2024-2025

Al die 2024-2025 FM-updates zijn fantastisch en geven je als FMer ook echt het gevoel dat je een jaartje vooruit aan't spelen bent. Transfers, promoties en degradaties zijn doorgevoerd en zelfs de spelers zijn in-game een jaartje ouder. Jup, een jaartje ouder. Logisch ook. De manier waarop die aanpassing gebeurt is middels het terugschroeven van de geboortedatum van elke speler. Simpelweg de aanvangsdatum van een nieuwe save-game aanpassen is (naar mijn weten) niet mogelijk. Puur voor mijn gevoel ga ik het in de posts toch hebben over de in-game data +1j. Dat voelt voor mij toch weer net dat beetje realistischer aan. Genoeg rond de pot gedraaid. Laten we eens kijken wat er in de pot zat. Te beginnen in de zomermaanden juli en augustus.

juli-aug.thumb.png.8ccddf093496e30387ca8a3792954b58.png

Na een vijftal oefenwedstrijden waarin we experimenteerden met verschillende tactieken werd in het laatste weekend van juli de Jupiler Pro League op gang gefloten. Met een waar spektakelstuk sloten we in het Jan Breydelstadion de eerste speeldag van de competitie af. Jutglà en Ordóñez scoorden al binnen de eerste 10 minuten, maar goals van Tolu, El Ouahdi en een strafschopdoelpunt van Steuckers maakten dat we bij rust leidden met 2-3. Na de koffie bleef het gelijk opgaan. Toch slaagden de Bruggelingen er nog in om het tij te keren en de zege thuis te houden via twee kopgalgoals van Zaid Romero op stilstaande fase.

Nul punten in juli. Er moest geoogst worden in augustus en dat deden we. Na zeges tegen Malinwa en Beerschot werd Cercle Brugge in de Cegeka Arena getrakteerd op een 6-0 pandoering. Emmanuel Toluwalase Arokodare (Tolu) stond vier keer aan het kanon. Ook op speeldagen 5 en 6 vonden we aardig de weg naar doel met telkens vier treffers.

september-oktober.thumb.png.9b3357a9b66dc0b363850c79924b4250.png

Met een perfect augustusrapport op zak trokken we begin september naar het Dudenpark in Vorst waar Union SG ons partij gaf. Onder impuls van een uitstekende Anan Khalaily en een trefzekere Franjo Ivanovic trokken de Unionisten aan het langste eind. In eigen huis loopt het een stuk vlotter dan op verplaatsing, al moesten we tegen promovendus Dender EH tot het gaatje gaan voor de drie punten. Weeks nadien lukte het dan toch eens om een moeilijke uitwedstrijd winnend af te sluiten. In de 2-3 zege op Anderlecht zorgden Tolu (2x) en Jan Vertonghen (;c) voor onze doelpunten.

Buitenshuis winnen, het blijft ook in oktober een allesbehalve vanzelfsprekende opgave. Na een 3-1 zege tegen het Gent van ex-coach Wouter Vrancken liepen we in het Westelse Kuipje tegen een 3-2 nederlaag aan. Gelukkig kon die nederlaag worden weggewassen met een 1-0 zege in de Limburgse derby tegen rivaal Sint-Truiden. Uitgerekend ex-STVVer Jarne Steuckers zorgde voor het enige doelpunt.

bekereupen.thumb.png.b2e6dc49016aac9f6274363f90bf94dc.png

Halloween vieren in Eupen doe je zo.. Am Kehrweg begon en eindigde ook meteen ons bekeravontuur. Dankzij een quasi overvolle lappenmand stonden vijf spelers van Jong Genk in de basis tegen de nummer vier van de Challenger Pro League. Geen excuus om niet door te gaan, zeker niet, maar ideaal? Nee.. In een saaie pot leek het te gaan afstevenen op verlengingen totdat Milos Pantovic in minuut 91 de Panda's alsnog op voorsprong schoot. Veel tijd was er niet meer. De Croky Cup 2024/2025 zal niet op naam van KRC Genk komen te staan.

november-december.thumb.png.488b28dece180ff25ee53d11ec113de7.png

Na de bekeruitschakeling kwamen we in een 2-0 nederlaag op Charleroi eveneens niet tot scoren. Twee thuiszeges tegen Standard en KV Kortrijk maakten dat we november afsloten met 6 op 9. December begon teleurstellend met een 0-0 gelijkspel op het veld van KV Mechelen. Het was zo'n wedstrijd waar de bal er niet in wou, zelfs al zou de wedstrijd nog een uur langer duren. In de daaropvolgende thuiswedstrijden tegen Club Brugge en Beerschot bleek scoren geen probleem. De 19-jarige Noah Adedeji-Sternberg scoorde in beide wedstrijden. Ook de laatste twee partijen van 2024 werden gewonnen. De 1-2 zege over Cercle Brugge was de eerste driepunter op verplaatsing in drie maanden.

1Stand.png.a2120f914aa34239e8190b452fcf459c.png

Spoiler

Schermafbeelding2025-01-12180128.png.40912b51db7ed4a49b2b257a06b7ab5d.png

Een blik werpend op de stand na 2/3 van de reguliere competitie zien we dat perfectie in eigen huis ervoor zorg dat we helemaal bovenaan de ranglijst pronken. En daar horen we ook thuis volgens de xG-ranglijst (zie spoiler hierboven). In die ranglijst valt vooral op dat KV Mechelen zichzelf onvoldoende beloont en dat Club Brugge twee plekken te hoog staat. Duidt dat dan simpelweg gewoon het gebrek/overschot aan kwaliteit van beide elftallen aan of is er meer aan de hand? In principe zijn het mijn zaken niet, maar toch even een hersenspinsel (:P).

Stats1.png.51e46c7ab97f9754336962da739449e4.png

Tot slot hierboven nog enkele spelersstatistieken. Namen als Kayden Pierre, Brad Manguelle, Melvyn Dapa, Alfred Caicedo en Yumeki Yoshinaga zullen na de winterstop hopelijk niet al te veel extra wedstrijden achter hun naam krijgen. Hun speelminuten spruitten voort uit de vele lichte blessures waarmee onze A-kern te kampen had. Daarnaast valt vooral de doelpuntenproductie van Tolu op. De boomlange Nigeriaan is topschutter van de Jupiler Pro League met 16 goals. Ook Steuckers liet zijn naam al vaak noteren op het scorebord. Zakaria El Ouahdi, Joris Kayembe en kapitein Bryan Heynen zorgden voor de meeste aanvoer. Verder zijn de prestaties van de 17-jarige Kos Karetsas en de 19-jarige Noah Adedeji-Sternberg ook het vernoemen waard (screenshots in de spoiler hieronder).

Spoiler

Tolu.png.65a0c20b169e8beb2472deadc62d9c0e.png

Schermafbeelding2025-01-12183928.png.0b49e7d551e6f079095b467a213adef4.png

Schermafbeelding2025-01-12134538.png.79af8e4ea9cca409c66d8b76a9aed2eb.png

De eerste update is meteen een serieuze brok leesstof. Versla liever een minder lange periode omdat je zo wat meer de nadruk kan leggen op bepaalde zaken die wat mij betreft wel extra aandacht mogen krijgen. Het was veel informatie om in één update te steken en ik moet toegeven dat ik qua structuur een beetje heb afgekeken bij @Fantasy om het zo leesbaar mogelijk te maken. Hopelijk vergeeft de vriendelijke man het me :classic_tongue:.

Volgende post behandelt de maand januari, waarin er naast transferactiviteit ook twee competitiewedstrijden gepland staan. Moest je iets specifiek willen zien (spelersprofielen, statistieken, ...) geef het even door en I'll make it happen.. Rest er mij enkel nog jullie te bedanken voor het positieve onthaal via reacties en likes _O_. Tot de volgende!

Edited by Jónstærke

In eigen huis loopt het kennelijk wat vlotter dan op verplaatsing, maar de tussenstand bewijst dat dit geen probleem vormt. Een puike eerste seizoenshelft met andere woorden. Enige punt van kritiek zou je kunnen hebben op de vroege bekeruitschakeling, maar tegelijkertijd laat je dat ook toe om volledig te focussen op de competitie.

BANNER.png.a2b85cfae0f0cac16ded90c3bff06f9a.png

#003. Versterkt uit de winterstop

Wanneer de feestdagen achter de rug zijn, opent zich in België de transferperiode. Van 1 januari tot 1 februari kunnen zij die willen zich versterken waar nodig, alsook zich ontdoen van overbodige spelers. In Brugge rinkelde de kassa het hardst. Blauw-Zwart neemt na 2,5 jaar afscheid van centrale verdediger Joel Ordóñez. SSC Napoli had € 23.5mln (na bonussen € 31mln.) over voor de 20-jarige Ecuadoriaan. De Italiaanse gelden werden meteen geïnvesteerd in Petar Sucic (CVM, Dinamo Zagreb, 21j - € 9mln.) en Youri Regeer (RB/CVM, FC Twente, 21j - € 7.5mln.). Iets meer naar het Oosten haalde KAA Gent Hannes Delcroix (CV, Burnley, 25j - € 900k.) en Maxime Busi (RB, Stade de Reims, 25j - € 375k.) terug naar België. Charleroi plukte op haar beurt Nilson Angulo (LW/ST, Anderlecht, 21j - € 1.3mln.)  en Thibault Vlietinck (RB/RWB, OH Leuven, 27j - € 425k.) weg bij hun clubs, maar zag ook sterkhouder Adem Zorgane (CVM, Charleroi, 25j - € 6mln.) vertrekken naar Union SG. De Unionisten tekenden ook ervaren doelman Antonio Adán (37j) op transfervrije basis. Antwerp verliest Michel-Ange Balikwisha (LW, Stade Reims, 23j - € 6.2mln.) aan Stade Reims, maar slaagde er wel in om Kevin Behrens (ST, VfL Wolfsburg, 33j - € 425k.), Cédric Soares (RB, 33j - clubloos) en Jordi Masip (GK, 35j - clubloos)  aan te werven.

Ook in Limburg draaide de transfermolen op volle toeren. Onze buren van Sint-Truiden visten enfant terrible Didier Lamkel Zé (LW/CAM/ST, 28j) transfervrij op in Turkije en haalden ook Maxence Prévot (DM, OH Leuven, 27j - € 825k.). Bij ons lag de focus hoofdzakelijk op de kern samen te houden en een moderne linksback aantrekken. Zonder af te wijken van de gebruikelijke Genkse transferpolitiek slaagden we in beide doelstelingen. Al jaar en dag fungeert Genk als opleidingsploeg en doorgeefluik in de carrières van de spelers die Genk passeren, met af en toe eens een uitzondering om de balans tussen jeugdig enthousiasme en ervaring/leiderschap in de A-kern te bewaren.

dronefoto-s-stadion-krc-genk-september-202403-1_1734016337.png.cd7c3eedbde2310e1eb8b5307429840d.png

Laten we dan iets concreter ingaan op de transfers. Jeugdproduct Luca Oyen (LW/CAM - 21j) speelt tot en met het einde van het lopende seizoen op huurbasis voor Cercle Brugge. In de huurovereenkomst werd geen optie tot koop opgenomen. We zien nog steeds potentieel in Luca, maar met de komst van Jarne Steuckers en de snelle(re) ontwikkeling van Chrisopher Bonsu Baah, Noah Adedeji-Sternberg en Kos Karetsas daalden nu eenmaal de speelminuten van de zoon van ex-Genk en -PSV-speler Davy Oyen.

medina-transfer-12-3x2_1736439555.png.eec09681d71ca1b577a5f95823bfd87d.png

Spoiler

Schermafbeelding2025-01-12150859.png.92c9f23f675c4c4bad90e9b912f6bfb1.png

Zoals reeds eerder aangehaald was het aantrekken van een moderne linkerflankverdediger de belangrijkste actieve taak op de transfermarkt. Voor € 4.85mln. maakt Yaimar Medina (LA/LW, Independiente del Valle, 20j) de overstap naar onze club, waar hij een contract ondertekende voor 4,5 seizoenen. De jonge Ecuadoriaan beschikt over een uitstekende traptechniek en technisch vermogen. Dat gecombineerd met een flinke dosis snelheid, maakt van hem een meer dan goede doublure voor de momenteel geblesseerde Joris Kayembe.

Thorstensen.png.b7a06fbfcd15270dc01c065decde77b1.png

Spoiler

Schermafbeelding2025-01-12151003.png.902a6312046c3b7237dd2e2518bfa020.png

Schermafbeelding2025-01-12150928.png.ddca26a44e390551d56c79e40a9a0329.png

Een volgende versterking werd gevonden in de naam van Stian Sjøvold Thorstensen (CAM, Vålerenga, 18j - € 1.2mln.). Sjian beschikt over een sterke fysieke paraatheid en heeft ook de nodige technische bagage. Of hij daadwerkelijk ook al veel minuten in de basiself gaat maken dit seizoen is nog een vraagteken, maar het is zeker een jongen met potentieel. Het zou perfect kunnen dat hij enkele wedstrijden zal spelen voor Jong Genk in de Challenger Pro League om te wennen aan onze manier van spelen. Kenshin Yasuda (CVM, Oita Trinita, 19j - uitleenbeurt met optie tot koop) en Lorenzo Youndjé (LB, KAS Eupen, 19j - uitleenbeurt met optie tot koop) komen de rangen van Jong Genk voor een half jaar versterken en hopen een definitieve transfer af te dwingen.

ToekomstigetransferMatkovic.png.3fe98fd679fb5a8ee336ff88289a0444.png

Spoiler

Schermafbeelding2025-01-13171305.png.d0aa6707b4a158215fe6e939fc6ff90d.png

Voorts werd er ook al aan de toekomst gedacht. Gelet op het feit dat quasi elke Premier League-middenmoter geïnteresseerd is in onze Nigeriaanse goalgetter Toluwalase Arokodare lijkt een zomerse transfer bijna zeker. Afgelopen transferperiode werden boden van respectievelijk € 12 en 13mln. van West Ham en Crystal Palace al afgewezen. Met het vastleggen van Anton Matkovic (AMRL/ST, NK Osijek, 18j - € 6mln.) anticipeerden we alvast op een mogelijk zomers vertrek. De linksvoetige Kroaat kan zowat op elke aanvallende positie uit de voeten, al denk ik dat hij het allerbest tot zijn recht komt diep in de punt.

januarimatchen.png.c3312abb0ad56be55f8317ad22bac598.png

Tot slot werd er natuurlijk ook nog gevoetbald. Op de Bosuil kaapten we in een felbevochten duel de volle drie punten weg. Door de afwezigheid van Kayembe debuteerde Medina in de basis en de Ecuadoriaan was meteen goed voor een assist. De goals kwamen van Tolu, Adedeji-Sternberg en Heynen. Vervolgens kwam Union SG op bezoek in de Cegeka Arena. Het zag er lang goed uit nadat Steuckers en Tolu ons op een verdiende 2-0 voorsprong hadden gebracht, maar door een strafschopfout van Smets vijf minuten voor tijd en een zondagsschot van Anouar Ait El Hadj in de slotseconden eindigde de partij op een puntendeling.

TAGLIJST

Zo, het tempo zit er lekker in.. Nu ja, het gaat natuurlijk ook maar over een maandje in FM. Daar fiets je zonder al te veel wedstrijden vrij snel door. Als je dan ook nog eens enkel naar exorbitant hoge boden luistert voor je spelers in de januari-transferperiode, versnelt dat alleen de in-game voortgang. Geen screens van de voorlopige tussenstand of dergelijke. Die houd ik voor wanneer de reguliere competitie er opzit (nog 8 speeldagen). Vooraleer we daartoe komen, heb ik voor de volgende update een klein tussendoortje gepland. We zien elkaar! :checkit:

Edited by Jónstærke

De screens werken niet helemaal lekker hier; ik zie niets in ieder geval. Kan aan mijn pc liggen natuurlijk, maar wilde het wel even delen. Op basis van de tekst heb je mooie versterkingen weten te halen. Scandinaviërs zijn natuurlijk altijd goed, als je het mij vraagt ;) 

Behoorlijk wat transfergeweld toch. Zowel bij de concurrentie als je eigen ploeg. Prima dat je ook nu al verder kijkt dan je neus lang is en je al anticipeert op een mogelijk vertrek van je topschutter later. Benieuwd ook naar de verdere ontwikkeling van Oyen. Voor hem leek voor al dat blessuregeweld toch een mooie carrière weggelegd.

PS: De screens werken hier ook niet.

Edited by Marius