Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'manutd' 🔥 ×

[FM24] The World's Most Boring Football Club

El Tren

Recommended Posts

ORJMfXr.png

The World's Most Boring Football Club

S1E1 - Ongeveer twee maanden geleden was ik op YouTube aan het scrollen en ik kwam een video tegen die mijn aandacht trok. De titel van deze video was: “The World’s Most BORING Football Club”. Nieuwsgierig klikte ik de video aan en tot mijn verbazing was FC Eindhoven het 'slachtoffer'. FC Eindhoven werd door de YouTuber ‘bekroond’ tot de meest saaie voetbalclub ter wereld. Hoewel ik geen actief volger ben van de Blauw-witten, had ik de term ‘saai’ nooit aan de club gekoppeld, laat staan ‘saaiste van de wereld’.

De reden waarom FC Eindhoven de saaiste voetbalclub ter wereld is was om het simpele feit dat de club al sinds 1977 actief is in de Keuken Kampioen Divisie. En de rol die ze vervullen in de Keuken Kampioen Divisie is doorgaans de rol van een middenmoter, die niet echt aanspraak maakt op promotie. Ze doen een beetje mee voor spek en bonen. 

Of dat allemaal waar is, laat ik over aan de FC Eindhoven supporters, maar in deze save ga ik het ongelijk van de YouTuber bewijzen. Ik ga van het zogenaamd “saaie” FC Eindhoven een Europese topclub maken. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar we hebben een filosofie en een plan. Ik ga niet simpelweg de hele wereld afstruinen en alle supertalenten uit Colombia, Brazilië en Argentinië opkopen. Nee, we gaan het anders doen. We maken het spannender.

Vanaf dit moment zijn alleen spelers met een Nederlandse nationaliteit toegestaan, dit mag dan ook de tweede of derde nationaliteit zijn. Dit geldt overigens ook voor de staf die we aantrekken. En laten we er nog een schepje bovenop doen: we maken er een ‘Youth to Gold’-beleid van. Dat betekent dat FC Eindhoven alleen nog spelers mag kopen of huren van negentien jaar of jonger. Vanaf het tweede seizoen mag ik geen gebruik meer maken van spelers die dertig jaar of ouder zijn. Dus in seizoen twee van de save moet ik helaas al afscheid gaan nemen van Mawouna Amevor, Joey Sleegers en Jorn Brondeel.

We gaan dus volop inzetten op jong talent in Eindhoven, en gelukkig hebben we daar genoeg van in de jeugd. Spelers zoals Dyon Dorenbosch, David Garden, Jesse Giebels, Sven Simons en Forelle Mateus zullen de toekomst van FC Eindhoven worden. De theorie achter de filosofie van ‘Youth to Gold’ is dat je goedkope, jonge talenten koopt en deze met een behoorlijke winstmarge doorverkoopt. De opbrengsten kun je vervolgens investeren in de faciliteiten van de club, zodat de talentenstroom nooit opdroogt. Het klinkt mooi, maar nu moet het ook nog gebeuren. Laat het avontuur beginnen.

To be continued…

1m3ArDT.png

Sterk uit de startblokken

S1E2 - Inmiddels zijn we een stukje verder in de tijdlijn. We hebben de oefenwedstrijden achter de rug, de transfers zijn allemaal afgewikkeld en de start in de Keuken Kampioen Divisie is gemaakt. Laat ik beginnen met de oefenwedstrijden. In totaal hebben we negen oefenwedstrijden afgewerkt en we hebben ze alle negen weten te winnen. De knapste overwinning was tegen Coventry City uit de Sky Bet Championship, waar Milan van Ewijk in de basis stond. We speelden heel sterk en hadden een xG van 2,67 tegenover de 0,44 van Coventry. August Priske wist het enige doelpunt van de wedstrijd te maken, helaas viel de Deen wel geblesseerd uit. Verder speelde we nog oefenwedstrijden tegen ons eigen tweede elftal, Blauw Geel ’38, DOVO, GVVV, FC Gullegem, City Pirates Antwerpen, PSV Wesel, Seraing FC. 

7MVJURm.png

Oefenwedstrijden 2023/2024

Op de transfermarkt hebben we ook goede zaken gedaan. We hebben een speler naar de club gehaald op huurbasis. Dat is de talentvolle linksback van Feyenoord Jayden Candelaria. Dit was wel een van onze zwakste posities en om heel eerlijk te zijn, dit is nog steeds onze zwakste positie. Puur om het feit dat we nu twee linksbacks hebben, maar beide zijn op huurbasis. Dus volgend seizoen zal er een vaste waarde moeten komen die zich kan ontwikkelen op deze positie.

We hebben ook afscheid genomen van twee spelers. De eerste speler was Justin Ogenia. De Curaçaoënaar vertrekt voor een bedrag van € 230.000 naar FC Groningen. De 24-jarige rechtsback zou zeker van waarde kunnen zijn voor ons, maar op zijn positie hadden we meerdere spelers die daar uit de voeten konden. Dus voor dat bedrag vond ik het prima om afscheid te nemen. De andere verkoop was Jasper Dahlhaus. Ik vond dit een lastige, want Jasper was een basisspeler voor ons, maar hij wilde zijn contract niet verlengen en zou dan na dit seizoen transfervrij zijn. We hebben hem dus maar verkocht. KVC Westerlo maakte € 450.000 over naar ons voor de 21-jarige Nederlander. In totaal wisten we dus € 680.000 op te halen met transfers voor de club. 

De start van de competitie ging voor ons geweldig. We hebben vier wedstrijden gespeeld en we hebben ze alle vier gewonnen. Het waren ook zeker niet de makkelijkste wedstrijden met onze mede-Brabanders Willem II en NAC Breda en ook nog twee uitwedstrijden tegen MVV Maastricht en Telstar. De beste wedstrijd was misschien wel de openingswedstrijd. We wonnen overtuigend van Willem II met 4-0 in het eigen Jan Louwers Stadion. Ook hier was de xG enorm in ons voordel. 2,39 van FC Eindhoven tegenover 0,20 van Willem II. Een goed begin is het halve werk.

VB1MbrJ.png

Bedankt voor alle reacties

@Djurovski @Lensherr @McMarkson @Marius @keano77 @Gert

5lgeoi3.png

FC Eindhoven is de winterkampioen

S1E3 - We zijn een stukje verder in de tijd ondertussen. We zijn al twintig wedstrijden onderweg in de Keuken Kampioen Divisie en we hebben de goede vorm doorgetrokken. We hebben het zelfs zo goed doorgetrokken dat we ruim aan kop staan. Met achttien overwinningen uit twintig wedstrijden staan we met 54 punten aan kop. De nummer twee Jong Ajax heeft 41 punten behaald in twintig wedstrijden. We staan dus met dertien punten los op de nummer twee. Dat lijkt me een prachtige score voor de eerste helft van het seizoen. Onze topscorer is onze vast waarde in de verdediging Mawouna Amevor met elf doelpunten, daarna komt August Priske met tien doelpunten en Evan Rottier met zeven doelpunten. 

DPSCC7U.png

HDOKs5b.png

In de KNVB Beker hebben we ook goed gepresteerd. In de eerste ronde van het bekertoernooi namen we het op tegen Willem II. Die hadden we natuurlijk al een keer verslagen in de openingswedstrijd van dit seizoen in de Keuken Kampioen Divisie met 4-0. En dat deden we in de beker nog even over, maar ditmaal werd het 2-0 voor ons. Twee doelpunten van Mawouna Amevor. In de tweede ronde kwamen we tegen Eredivisionist Go Ahead Eagles. Deze wedstrijd leek heel lang op een 0-0 uit te gaan lopen, maar in de 88e minuut maakte Joris Kramer van Go Ahead een eigen doelpunt. En in de allerlaatste seconde maakte de Feyenoord huurling Jayden Candelaria er 2-0 van. En zo staan we alweer in de derde ronde van de KNVB Beker, maar we moeten het nu opnemen tegen Feyenoord in het Jan Louwers Stadion. Dat gaat nog een lastige klus worden. 

rHkq8Px.png

Allereerst een gelukkig en gezond 2025 gewenst. Ik was heel even afwezig door een vakantie en een flinke griep. Gelukkig gaat het met FC Eindhoven beter dan met mij haha. Bedankt voor alle reacties. 

@Djurovski August Priske is inderdaad de zoon van Brian Priske!

@McMarkson @Marius @Lensherr @keano77 @Gert

Met zo'n straatlengte voorsprong kan je er nu al stilaan vanuit gaan dat de kampioen al bekend is! Het zou natuurlijk een leuke bonus zijn indien je er ook nog een mooi bekeravontuur aan kan hangen, maar de eerstvolgende wedstrijd is al meteen een pittige natuurlijk.

fpCZwMu.png

KAMPIOENEN!

S1E4 - En we knallen door. Na de winterstop ging het nogsteeds weergaloos voor FC Eindhoven en dat betekent dat we natuurlijk kampioen geworden zijn van de Keuken Kampioen Divisie. In totaal wisten we van de 38 wedstrijden, 31 wedstrijden te winnen, 1 werd gelijk en 6 wedstrijden werden verloren. Een prachtig resultaat. Hierdoor spelen er volgend seizoen twee Eindhovense clubs in de Eredivisie en zal de Lichtstad Derby weer leven. Ik kan natuurlijk alleen maar positief zijn op onze prestatie van het afgelopen jaar. We hebben hard gestreden en duidelijk laten zien dat wij de absolute verdiende kampioen zijn. In totaal gaan er nog twee andere Keuken Kampioen Divisie teams mee naar de Eredivisie. Dat zijn nummer drie Willem II en, schrik niet, nummer dertien ADO Den Haag. Die hebben een hele sterke laatste periode neergezet en zijn via een periodetitel nu naar de Eredivise geschoten.

wSqciaD.png

oAdxyaC.png

In de KNVB Beker moesten we natuurlijk tegen Feyenoord. Gelukkig werd dat opzich geen hele lastige partij voor ons. Feyenoord had enorm veel jeugd opgesteld en ons dusdanig onderschat dat we voor de rust met 2-0 voorstonden. Dit gaven we ook niet meer weg. De doelpunten kwamen door een eigen goal van Givairo Read en een goal van Jayden Candelaria, de Feyenoord huurling. In de kwartfinale moesten we Ajax zien te verslaan in de Johan Cruijff ArenA.  In tegenstelling tot Feyenoord onderschatte Ajax ons niet. Dus stonden spelers zoals Jorrel Hato, Jorden Henderson, Kenneth Taylor en Brian Brobbey gewoon in de basis. Dit was ook wel terug te zien. We gingen vrijwel kansloos met 2-0 onderuit in de ArenA. Toch ben ik meer dan tevreden met een kwartfinale plek. Het vreemde van de beker dit jaar was dat de finale VVV-Venlo - Almere City was en de Keuken Kampioen Divisie club ging er mee aan de haal. VVV-Venlo speelt volgend seizoen als bekerwinnaar in Europa.

oShPdBx.png

In de winterstop was er nog wel een behoorlijke transfer voor ons. We namen, wel een beetje met pijn in het hart, afscheid van Collin Seedorf. De rechtsback ging voor €3.000.000 euro naar het Engelse Hull City. Seedorf was 28 op dat moment en ik mag natuurlijk volgens de Youth to Gold regels geen spelers van boven de 30 gaan gebruiken. Dus het was of nog een jaar doorgaan met Seedorf en kijken hoeveel ik er dan voor zou krijgen of meteen verkopen voor 3 miljoen euro en investeren. We kozen voor het laatste. Met het geld besloot ik direct aan het bestuur te vragen of de jeugdwerving naar het volgende niveau kon en dat mocht. Van een halve ster naar een hele ster, alle kleine beetjes helpen. Het bestuur dacht ook aan investeren, maar op een andere manier: stadionuitbreiding. Dus we spelen bijna het hele eerste Eredivisie seizoen op de Herdgang.

EHjL39u.png

Bedankt voor de reacties!

@Djurovski Voor de Groen-Witten is het een dramatisch seizoen geweest...

@Marius Het ging wel heel makkelijk dit seizoen ja, hopelijk blijft het in de Eredivisie ook zo gaan. 

@McMarkson @Lensherr @keano77 @Gert

De titel was natuurlijk al lang geen verrassing meer, maar het blijft wel een mooie prestatie gewoon natuurlijk! In de beker had je wel pech met loting zeg. Eerst schakel je knap Feyenoord uit, maar logisch dat Ajax daarna een stap te ver was. Het seizoen sowieso meer dan geslaagd natuurlijk!

chtXsVu.png

We presteren boven verwachting

S2E1 - We hebben een eerste echt aankoop gedaan en daarmee het clubrecord verpulverd. Mats Rots komt onze gelederen versterken op de linksback positie. Na het verlies van Jayden Candelaria, die weer terug naar Feyenoord ging, hadden we een nieuwe speler nodig voor deze positie. Mats Rots is daar de basiskandidaat voor. Hij kwam over voor 1.1 miljoen euro van FC Twente. Thomas Kirkpatrick is de tweede linksback die we binnen hebben gehaald. Deze kwam gelukkig gratis over van De Treffers. Voor het seizoen begon hebben we ook nog twee spelers van ADO Den Haag over genomen zonder een bedrag te betalen. De talentvolle Jayden Tammes en Irfan Karijowidjojo voegen zich toe aan onze selectie. Tot slot zien we ook de naam van Tarik Essakkati staan in de screenshot, deze speler zit pas sinds de winterstop in onze selectie, dus die heeft nog geen minuten gemaakt. 

5v5AQia.png

We hadden in de selectie wel een probleem. We hadden een drietal dertig jarigen en volgens de regels mogen die vanaf het tweede seizoen geen speelminuten meer maken. De namen waren Mawouna Amevor, Joey Sleegers en Jorn Brondeel. De eerst genoemde liep uit zijn contract en is daarna ook meteen gestopt als voetballer. Joey Sleegers kregen we maar niet verkocht dus die zit nu weg te pieteren in de onder achttien en Jorn Brondeel heeft een prachtig avontuur gevonden in Australië bij de Newcastle United Jets. Het is helaas wel een huurdeal. Tot slot zagen we Taisir Asitou transfervrij vertrekken naar FC Dordrecht, Sven van Doorm naar sc Cambuur en Farouq Limouri ging Sven achterna maar daar moest Cambuur wel een bedrag van 7.5 ton naar ons overmaken. 

0Ahwtoj.png

De Eredivisie is begonnen en we presteren ver boven verwachting. De media plaatste ons in de voorspelling op de allerlaatste plaats, maar als we dan in januari aankomen staan we op een prachtige negende plek. Het begin van het seizoen was het wel lastig en moesten we wennen aan het hogere niveau. We verloren van Vitesse, Heerenveen, FC Utrecht en Go Ahead Eagles terwijl dat helemaal niet nodig was. Sinds halverwege oktober begon het echt te lopen en wonnen we steeds regelmatiger en zo klommen we van een vijftiende plek naar de negende plek. Een goed resultaat tot nu toe, maar stiekem durf ik al te dromen van spelen in Europa.

QgOJGT5.png

VmpFl4D.png

In de KNVB Beker hebben we tot nu toe een makkelijk programma gehad. We mochten op bezoek bij FC Groningen en deze wedstrijd wonnen we vrij eenvoudig in de Euroborg met 4-1. In de tweede ronde mochten we op bezoek bij de Rijnsburgse Boys. Deze wedstrijd bleek toch een stuk lastiger te zijn dan eerst gedacht. We kregen enorm veel kansen, maar wisten er geen enkele te benutten. Maar gelukkig, in de allerlaatste seconde kregen we een penalty. Rodrigo Rego ging achter de bal staan en schoot ons op deze manier naar de derde ronde van het toernooi. In die ronde treffen we sc Telstar, maar deze keer spelen we wel thuis, naja thuis, De Herdgang aangezien het Jan Louwers stadion verbouwd wordt. 

ME85GwN.png

@Marius @Djurovski @McMarkson @Lensherr @keano77 @Gert

Als promovendus presteer je prima, zeker ook gezien de beperkte transfers. Dromen van Europa mag zeker, maar richting de subtop dient er dan eerst nog wel een kloofje overbrugd te worden natuurlijk.

Ei8yKsC.png

WIJ GAAN EUROPA IN!

S2E2 - Het eerste seizoen zit erop voor ons in de Eredivisie, en wat voor een seizoen. We begonnen wankel en zo stonden we op de vijftiende plek in de Eredivisie, maar we sluiten het mooi af met de vijfde positie. En met maar veertien punten achterstand op de kampioen en tevens onze stadsgenoot. Door onze klassering in de Eredivisie hadden we het recht om in de play-offs te spelen voor een ticket richting de UEFA Conference League. In de eerste ronde troffen we FC Utrecht in het oude en vertrouwde Jan Louwers Stadion. We wonnen met 1-0 door een goal van Achraf el Bouchataoui. Daarna kwam de finale voor deze ticket, wederom in het Jan Louwers Stadion tegen AFC Ajax. We wisten te winnen door twee goals van onze nieuwste aankoop Diego van Zutphen die tweemaal een corner wist binnen te koppen. FC Eindhoven gaat Europa in.

PztM2vT.png

f8KlOMZ.png

In de winterstop wisten we nog twee spelers aan te trekken. Voor 115.000 euro kwam Ilias Boumassaoudi over van FC Den Bosch. Dit 19-jarige talent is een versterking voor het middenveld. De grote klapper in de winterstop was Diego van Zutphen. Hij kwam voor 1.9 miljoen euro over van VVV Venlo, maar vertegenwoordig nu al een waarde van minimaal 7.5 miljoen euro. Deze tweebenige centrale verdediger gaat hopelijk bij ons nog jaren de dienst uitmaken. Hij heeft in dat halve seizoen al zestien wedstrijden voor ons gespeeld waarin hij drie maal scoorde en twee keer werd uitgeroepen tot man van de wedstrijd. 

9kkvbb6.png

In de KNVB Beker kwamen we wederom tot de kwartfinale. Ditmaal werden we uitgeschakeld door Feyenoord die, in tegenstelling tot vorig jaar toen we hen uitschakelde in de derde ronde, wel aan met hun sterkste elftal. En dat bleek helaas te sterk voor ons op dat moment. We verloren met 0-1 door een pijnlijke eigen goal van Rodrigo Rego. Vorig jaar won VVV-Venlo de beker toen ze nog een Keuken Kampioen Divisie club waren, maar dit jaar hebben we wederom een verrassing. Heracles Almelo mag zich bekerkampioen winnen, maar degradeert wel naar de Keuken Kampioen Divisie. Europees voetbal dus in Eindhoven, maar ook in de Keuken Kampioen Divisie. 

JYirHha.png

@Marius @Djurovski @McMarkson @Lensherr @keano77 @Gert

Puike tweede seizoenshelft zeg! Je weet het gat richting de vijfde plek nog te overbruggen, en dat toch wel dankzij ware kampioenencijfers. Dat je dan nog een club als Ajax weet te verslaan om Europees ticket te bemachtigen, is al helemaal straffe kost. Hoedje af hoor!