Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'managersutd'🔥 ×
MU vraagt zich af... gebruik jij de preview-functionaliteit wel eens op MU? ×

Uitdaging van de Maand juni 2024: De Pentagon/Hexagon Challenge voor landenteams

Recommended Posts

Posted (edited)

Uitdaging van de Maand juni 2024: De Pentagon/Hexagon Challenge voor landenteams

Een variant op één van de meest populaire uitdagingen uit ons uitdagingenboard: de Pentagon/Hexagon-challenge. Een Pentagon is een geometrisch figuur met vijf hoeken, een Hexagon heeft er zes. De vijf staan voor ieder standaard speelbaar continent in Football Manager, uit te breiden met Oceanië om de Hexagon compleet te krijgen.

De uitdaging:

De uitdaging is om op elk continent het grootste internationale landentoernooi te winnen. Niet de Nations Cup, maar het Europees Kampioenschap, de Azië Cup, de Africa Cup of Nations, de Copa America, de CONCACAF Gold Cup en de OFC Nations Cup.

Het is eigenlijk de bedoeling dat je dit als diplomaloze zondagamateur doet, maar omdat het bij landenteams nog best wel lastig is om aan een baan te komen, krijg je de diploma’s en ervaring van ons cadeau. Met andere woorden, de keuze is aan jou waar je wil beginnen.

Het zal, net als de originele uitdaging, een flinke kluif worden, want als alles in één keer goed gaat heb je er alsnog minimaal 20 seizoenen voor nodig om de vijf continentale toernooien te pakken. En als je het echt goed wil doen, wordt je ook nog eens Wereldkampioen met de landen waar je manager bent!

Tips

•  Geef niet te snel op, het zal een uitdaging van de lange adem worden!
  • Je mag eventueel ook een club ernaast managen om een soort ‘building a nation’ te doen en zo de kans op succes met je land te vergroten.
  • Laad bij de start een ruime database in met een goede keuze aan spelers, dus als je ooit de OFC Cup wil winnen in Oceanië, zorg dan dat er een hoop Nieuw-Zeelanders (of Samoanen e.d.) ingeladen zijn bij de start. Australië behoort tot het Aziatische continent.

De puntentelling:

125 punten: Voltooi alle continenten en word ook met een land uit Oceanië Wereldkampioen

100 punten: Win de zes regionale internationale toernooien + wordt met de vijf origineel speelbare continenten wereldkampioen (Oceanië dus niet)

85 punten: Voltooi de uitdaging op alle zes de continenten

75 punten: Voltooi de uitdaging op de vijf origineel speelbare continenten

Heb jij deze uitdaging voltooid? Tag dan @bas huijsmans zodat hij jouw punten in de Hall of Fame kan bijwerken!

Edited by bas huijsmans
Gepost

Ook hier ben ik voorzichtig mee begonnen. Zojuist de Azië Cup gepakt met Saoedi-Arabië, nadat ook het WK al werd gepakt.

Spoiler

image.thumb.png.7d8fe90c14a8e008092edcdabc891d9c.png

image.thumb.png.6e8f45902bd61471ae8c5c15b12af4cb.png

In een ver verleden in dezelfde game was ik ook een tijdje bondscoach van Brazilië. Ook daar beide prijzen weten te pakken. De managersbiografie vertelt er nog over:

Spoiler

image.thumb.png.698462e471219d93d4d7f1775ad1d868.png

Nu een klus gepakt bij DR Congo. De Afrika Cup zal al een uitdaging worden; het WK schier onmogelijk.

Gepost
19 minuten geleden zei Titan:

Nu een klus gepakt bij DR Congo. De Afrika Cup zal al een uitdaging worden; het WK schier onmogelijk.

Egypte, Ghana, Nigeria, Ivoorkust, Marokko, dat zijn de landen die je wil voor het WK.

Gepost
1 uur geleden zei Nom de Guerre:

Egypte, Ghana, Nigeria, Ivoorkust, Marokko, dat zijn de landen die je wil voor het WK.

True. Helaas niet beschikbaar, maar dat komt na de komende Afrika Cup wel. Hopen dat er dan wat moois vrij komt. Congo is trouwens geen verkeerd team. 26 op de wereldranglijst, al is dat altijd aardig vertekend.

Gepost

Nummer drie is binnen.

image.thumb.png.77cf7f5fbda6288b767ed52b59724d45.png

Gewetenskwestie nu. Congo heeft een prima team, maar Nigeria heeft de bondscoach ontslagen na de Afrika Cup :classic_ninja:. Nummer 10 van de wereld nog, WK-winnaar in 2054. Lastig...

Gepost

Eerste pakwek zestig minuten strak van de spanning, of gewoon minder scherp dan die gewiekste Spanjaarden, mag ook gezegd worden. Na de achterstand volle pressing en de fysieke kracht erin. 

Continentale bekers: 3

Afrika: DR Congo en Nigeria

Azië: Saoedi Arabië

Zuid-Amerika: Brazilië

WK-zeges: 4

Brazilië (2x)

Nigeria

Saoedi-Arabië

image.thumb.png.6d696d784265e2e4084c71419bbee250.png

Het leuke aan een WK is dat er daarna veel ontslagen zijn. Ik vermoed dat het Europa gaat worden, vooral omdat ik bij een grote club (Cruzeiro) coach ben en die grote landen je dan sneller willen hebben dan wanneer je op pakweg Fiji coacht. Na het vorige EK kwamen er al aanbiedingen, maar ja, toen had ik geen tijd ;c .

Gepost

Werd het tóch Oceanië. Nieuw-Zeeland komt niet heel vaak vrij, zegt mijn gevoel, dus toen die positie vrij kwam na het WK, moet het gelijk gebeuren. Mooi kalm an, makkelijkste prijs van het rijtje.

Continentale bekers: 4

Oceanië: Nieuw-Zeeland

WK-zeges: 4

Brazilië (2x)

Nigeria

Saoedi-Arabië

image.png.4612378dfb66694d73279e69f20b2897.png

Of ik het WK ga proberen, weet ik nog niet. Beetje afhankelijk van wat er na het EK zo vrij gaat komen en of ik daar kans maak bij de grote landen. Schat de kansen op een WK-zege met Nieuw-Zeeland bijzonder laag in, ook al speelden we in de voorbereiding op de OFC Nations League WK-winnaar Nigeria nog met 4-0 van de mat.

Gepost

Vanwege mijn clubverband op het derde niveau van Zweden op het moment dat het EK klaar was, wilden de grote landen me niet meer hebben. Noorwegen gelukkig wel, dus werd het een stap naar de EK-winnaar van 2028, destijds nog met die terrorviking in de gelederen. Nu, we schrijven 2066, heeft Noorwegen over de hele linie een veel beter team met enkele topspelers in de Engelse competitie en in de zandbak. Aangevuld met prima spelers van Rosenborg en Bodo, stond er een puik team. De OI's deden hun werk weer tegen de grote jongens:

image.thumb.png.9aadd04e0f59dba5721c48c7a334d66d.png

Even getwijfeld om voor het EK van 2068 naar een ander land te gaan - het was mogelijk - maar ik blijf toch bij Noorwegen. Mijn beste spelers zijn allemaal nog jonger dan 30. 

Continentale bekers: 4/6

Europa: ?

Noord-Amerika: ?

WK-zeges: 4/5 (4/6)

Zuid-Amerika: Brazilië (2x)

Afrika: Nigeria

Azië: Saoedi-Arabië

Europa: Noorwegen 

(Oceanië: ?)

@bas huijsmans: vraagje over de 125 punten: moet dat ook in Oceanië gebeuren? Indien ja: hoe zit het met de puntentelling als dat niet lukt?

image.png

Gepost
1 uur geleden zei Titan:

vraagje over de 125 punten: moet dat ook in Oceanië gebeuren? Indien ja: hoe zit het met de puntentelling als dat niet lukt?

Even voor de duidelijkheid. Je bedoelt dan als je met de 5 origineel speelbare continenten het WK pakt? Dat vind ik eigenlijk wel even een goede toevoeging. In de 'normale' pentagon/hexagon challenge is het 100 punten als je hem voltooid en 25 bonuspunten als je het ook in Oceanië doet.

Ik opper ervoor om hier hetzelfde te doen.

Win de 6 regionale internationale toernooien + wordt met de 5 origineel speelbare continenten wereldkampioen = 100 punten.

Wordt wereldkampioen op alle 6 de continenten = 25 punten bonus

Ben benieuwd hoe de rest hierna kijkt en of @FMNOOB dan misschien nog wat extra puntjes zou moeten krijgen

Gepost (edited)

Doorgestoomd met Noorwegen, twee jaar lang hetzelfde team gehouden en betrekkelijk eenvoudig het EK gewonnen. Nu hopen op een baan in Noord-Amerika.

Edit: top, Mexico ging eraf in de kwartfinale Copa America. Bye, bye, bondscoach.

Continentale bekers: 5/6

image.thumb.png.624bb4c89358f3b1fe93b57b0f819c18.png

Edited by Titan
Gepost

Beste landenteam dat ik in FM24 gecoacht heb. Op naar het WK!

Continentale bekers: 6/6

Noord-Amerika: Mexico

image.thumb.png.96eb76ae3655b588971f7a6679668b59.png

Gepost

Een bijzonder WK. Eigenlijk elke wedstrijd de betere ploeg en toch ging het een paar keer bijna mis. In de 16e finale was er tegen Nederland vrijwel niets aan de hand en stonden we comfortabel met 2-0 voor. Eerste minuut blessuretijd: eigen goal. Zesde minuut blessuretijd: 2-2, zucht. Strafschoppen gingen uiteindelijk goed.

In de kwartfinale tegen Japan vielen twee keepers geblesseerd uit, terwijl mijn eerste keeper er in de groepswedstrijd tegen Bulgarije al af moest met een blessure. Die was gelukkig net weer aan zijn herstel begonnen, dus met een half-fitte doelman moesten de laatste twee wedstrijden gespeeld worden. Spanje in de halve finale ging goed, tegen België in de finale maakte ik een tactische blunder, waardoor we met een kwartiertje al tegen een 2-0 achterstand aankeken. De tactische strijd vervolgens aangegaan en het om weten te buigen.

WK-zeges: 5/5 (5/6)

(Oceanië: ?): voorlopig niet.

image.thumb.png.c8ae507bfac6faa918427fe65c26e1aa.png

@bas huijsmans: hiermee tik ik deze challenge af, Oceanië ga ik me niet aan wagen.

Gepost
44 minuten geleden zei Titan:

Een bijzonder WK. Eigenlijk elke wedstrijd de betere ploeg en toch ging het een paar keer bijna mis. In de 16e finale was er tegen Nederland vrijwel niets aan de hand en stonden we comfortabel met 2-0 voor. Eerste minuut blessuretijd: eigen goal. Zesde minuut blessuretijd: 2-2, zucht. Strafschoppen gingen uiteindelijk goed.

In de kwartfinale tegen Japan vielen twee keepers geblesseerd uit, terwijl mijn eerste keeper er in de groepswedstrijd tegen Bulgarije al af moest met een blessure. Die was gelukkig net weer aan zijn herstel begonnen, dus met een half-fitte doelman moesten de laatste twee wedstrijden gespeeld worden. Spanje in de halve finale ging goed, tegen België in de finale maakte ik een tactische blunder, waardoor we met een kwartiertje al tegen een 2-0 achterstand aankeken. De tactische strijd vervolgens aangegaan en het om weten te buigen.

WK-zeges: 5/5 (5/6)

(Oceanië: ?): voorlopig niet.

image.thumb.png.c8ae507bfac6faa918427fe65c26e1aa.png

@bas huijsmans: hiermee tik ik deze challenge af, Oceanië ga ik me niet aan wagen.

De puntjes zijn toegevoegd!

Gepost

Starten deed ik in Luxemburg met club en land. Dat werd op clubniveau na enkele jaren Champions League spelen maar het land maakte niet de stappen die ik hoopte. Toen klopte België aan mijn deur en daarmee kon ik mijn eerste internationale prijzen pakken.

Starten deden we met het WK in 2034. De finale smaakte nog zo zoet tegen Frankrijk.

image.png.58e2c62037cb31e004568de68eaece25.png

image.thumb.png.022a29fa24bc4bd1057b1e25b6b2bfe7.png

Het EK in 2036 was de volgende grote prijs. Italië werd met penalty's verslagen.

image.png.573c85244c5e9617b47702787f2cefdf.png

image.png.6a279449fdd04b0300904cfd664111cb.png

Gepost

Het 2de avontuur was in Azië. De Verenigde Arabische Emiraten zochten een bondscoach.

image.png.8e2095468b734c51ca800e5d6478366a.png

image.png.20314e16a653bdeb6b0d1d6c30bf85b8.png

Na 4 maanden aan het roer te zitten was de Aziatische cup een prijs die ik op mijn palmares mocht bijschrijven.

Gepost (edited)

Na de overwinning in Azië stond Marokko zonder bondscoach. Deze kans liet ik niet schieten. De Afrika Cup (2x) en Afrika Cup of nations werden gepakt.

image.png.860fcfefca6219549ec6c3080b57d17a.png

image.png.5c1e7ab0f31ac9ac5e0b1dfb50519134.png

image.png.b86f472c6f8529377bbabe13f00bc770.png

image.png.d67711a674c416f28c6f82e1fb943b66.png

Ook het WK was voor ons. Oude bekende België was de tegenstander in de finale.

image.png.b870ccd7075035e5f70ae92bb2f32c7c.png

image.png

Edited by jonasio7
Gepost (edited)

Na het WK kwam Nieuw-Zeeland vrij. Hiermee pakte ik de Oceanische Nations Cup.

image.thumb.png.8331f28e57dc4cfd700c82be5f2ffabe.png

image.thumb.png.31443ddb561d2ee0e368c83f1a608761.png

Edited by jonasio7
Gepost (edited)

We denderden voort naar Brazilië voor het WK. In de finale versloegen we het verassende Ierland.

image.png.84308a1e1a3e82f68264c39d72cb1241.png

image.thumb.png.3fa00a88d0d17f45a9bd1b7bc394b116.png

2de prijs was de Copa América. Amerika was de verassende finalist.

image.png.d615da88f2c2d7c44bbe1476946d966d.png

image.thumb.png.55d9b58ab6e5dc33ca4a0ee47f3afc08.png

Edited by jonasio7
Gepost

Nu zit ik inMexico. We pakten in 2052 de Gold Cup. De leukste wedstrijd was in de halve finale tegen Jamaica.

image.png.5413701735f16ef2f9fbad53aafbd8f0.png

@bas huijsmans zie deze en bovenstaande posts.

Europa: België (+WK)

Azië: Verenigde Arabische Emiraten

Afrika: Marokko (+WK)

Zuid-Amerika: Brazilië (+WK)

Gepost
Op 9-1-2025 om 15:02 zei jonasio7:

Nu zit ik inMexico. We pakten in 2052 de Gold Cup. De leukste wedstrijd was in de halve finale tegen Jamaica.

image.png.5413701735f16ef2f9fbad53aafbd8f0.png

@bas huijsmans zie deze en bovenstaande posts.

Europa: België (+WK)

Azië: Verenigde Arabische Emiraten

Afrika: Marokko (+WK)

Zuid-Amerika: Brazilië (+WK)

Ik heb je 85 punten toegekend nu, volgens mij klopt dat toch?

Gepost

image.thumb.png.7391221968e19c60a26a1347c05551b3.png

image.thumb.png.e426b1f3298b435e105c2a15707ca8ff.png

Met België het WK en EK gewonnen. Eventuele Nations League ook als dat mee moet tellen?

Spoiler

image.thumb.png.d60a435ac7599dc268a5a2cbb81477cd.png

Spoiler

image.thumb.png.76dbc5459a08eaf65a70dc5d16b5fd85.png

Met Canada de Gold Cup gewonnen: 

image.thumb.png.d280c2b0a040884137152b83db03a9de.png

Gepost

image.thumb.png.1b7bcadccfd1cba5181fbf95d56a42d9.png

Winst van het WK in 2062 met Australië. Na enkele moeilijke jaren waarin Nederland en Saudi-Arabië de landen waren die ons steeds versloegen op de grote tornooien smaakt deze overwinning heel zoet.

@bas huijsmans nu heb ik met ieder continent met uitzondering van Oceanië het WK gepakt.