Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'manutd' 🔥 ×

[FM24] Broodje Bal

McMarkson

Recommended Posts

banner-swans2.jpg.befa5b2dfcffe4fc0fcb1acbd9575ac6.jpg

In de topper, begin November tegen Sheffield Utd, verliezen we in de allerlaatste seconde van de wedstrijd door een knullige terugspeelbal. Op de persconferentie ben ik wat bozig en moet ik me inhouden niet boos te worden over dezelfde algemene *piep*vragen die er gesteld worden. Daarnaast was ik al wat chagrijnig door een ander voorval. De HMRC, de Britse belastingdienst, heeft zaakwaarnemer Sander gevraagd om een uitleg waarom er over mijn eerste jaar bij Swansea geen belasting betaald is en aangegeven dat dit zsm moet gebeuren, op straffe van een korte tijd in de gevangenis. Het is okay, die belasting betaal ik alsnog, maar toch zonde. Het verlaagt mijn verdiensten na 2 seizoenen naar €457,000. Aan het einde van dit seizoen 3 zou de teller op €743,000 staan. Door de salarisverhoging na promotie verdien ik €5,500 p/w, wat neerkomt op €286,000 voor een jaar. Ik bereken dat ik in seizoen 4 en 5 zo’n €7,000 p/w netto moet gaan verdienen om het target te halen. Oh… dat lijkt nog best prima te doen eigenlijk.

H33earningsafterhrmcaudit-457k.jpg.7ce18040cda280fa0fe36793f1e017af.jpg

H33accounting.jpg.e28ced1e772ae72934802318bd1dc88e.jpg

De volgende ochtend, de getallen duizelen nog wat na in mijn hoofd, sluit ik aan bij een meeting die belegd is door de voorzitter. Hij wil de aspecten van de clubvisie met me doornemen en het blijkt dat het bestuur teleurgesteld is in het aantal aankopen van jonge spelers (O23 en O20). Mijn uitleg dat er simpelweg geen transferbudget is voor het aantrekken van waardige spelers wordt voorlopig geaccepteerd. Alhoewel de voorzitter benadrukt dat ik het transferbudget ook zelf kan ophogen door spelers te verkopen. Tja, daar zit wel wat in, maar ik ben niet echt bezig met wat ze hier na dit seizoen gaan uitspoken. Ik heb de keuze gemaakt om mijn contract hier niet te verlengen en dan een mooie nieuwe club te zoeken die me meer kan betalen. Financieel zou het prima gaan hoor, hier blijven. Recent heb ik het aanbod gekregen voor een verlenging van het contract. En dat was met €15,000 p/w boven de gewenste 12K. Maar toch, ik denk dat ik toe ben aan iets nieuws.

Tags en thanks:

Spoiler

PS. Wil je een tag of niet, laat het weten! @Marius, @Djurovski @JamesS, @Kyrill, @keano77, @Oldskool, @Matthias., @Lensherr, @himan, @El Tren, @KayDeManaager

banner-swans2.jpg.8f19c32270d2ae052319616107585888.jpg

In Wales word ik wel eens aangezien voor een andere Nederlandse trainer: Erik ten Hag. Met hem gaat het niet zo goed de laatste paar jaar qua clubs:

h34lookalikeeriktenhaggaatooklekkerbergafwaarts.jpg.a8a38519b069f209ab072253107fec0d.jpg

h34lookalikestoadd.thumb.jpg.67cdcf5eeae184079a600ee30386cde5.jpg

Heeft verder niets met dit verhaal te maken.

In de media verscheen berichtgeving over mijn mogelijke interesse om nu te verkassen naar Brentford, de nr. 18 van de Premier League. Ik had daarom het telefoontje van Sander al wel verwacht. Het bleek echter om een andere club te gaan. Het Italiaanse Sampdoria staat ook 18e, in de Serie B… Sorry, geen interesse.

Een dag later opnieuw een geïnteresseerde club aan de lijn, Wolves dit keer, dat 17e staat in de Premiership. Qua salaris verwacht ik een flinke stap te kunnen maken. De salarissen van managers bij soortgelijke clubs zitten veelal boven de €50,000 bruto per week. Maar iets houd me tegen, ik heb het best naar mijn zin bij Swansea en het mooie seizoen dat we vooralsnog draaien. En om nu in te stappen bij een moeizaam draaiende ploeg lijkt me geen goed idee.

29 november, derby-time in Wales. We spelen vandaag tegen laagvlieger en aartsrivaal Cardiff City. Voorafgaand aan de wedstrijd is er het nodige gegooi van modder in de media. Hun manager Harry probeert op ons in te praten met de nodige trashtalks. Heeft geen nut, Swansea is momenteel onstoppable! Zo blijkt ook wel uit de makkelijke middag die we tegen ze hebben: 4-0. Na afloop van de wedstrijd staan Harry en ik op het veld tegenover elkaar als in een echte Western. “Say my name”, zeg ik. “What??, ehm, Woeter de Whit, I think”? Ik zeg “No, it’s HEISENBERG!”.

Swansea - Cardiff:

Spoiler

h34derby.jpg.9348d06fce0621199dccd821e2727751.jpg

h34saymynameharry.thumb.jpg.04bf8be77f3e913e4bd8b20cf7a178a2.jpg

Tags en thanks:

Spoiler

PS. Wil je een tag of niet, laat het weten! @Marius, @Djurovski @JamesS, @Kyrill, @keano77, @Oldskool, @Matthias., @Lensherr, @himan, @El Tren, @KayDeManaager

banner-swans2.jpg.24713bc9db016704e65710a00c92b68b.jpg

Ik woon een vergadering Transfers bij begin December. Het plan is om waar mogelijk het team nog verder te versterken. Ik zou alleen niet echt weten op welke plek dan. Iedereen is tevreden en op alle posities presteert men naar behoren. Ook is er met een kleine €5M aan transferbudget geen vetpot om grote aankopen te doen. Op een handjevol contractverlengingen van spelers na is het weer een vrij nutteloze bijeenkomst.

Mogelijk dat we nog voor een pinchhitter gaan shoppen. Ook is onze vaste spits Piszczek redelijk blessuregevoelig. Hij ligt er momenteel weer wat weekjes uit met een liesblessure. Ik heb van hem vernomen dat hij wat door Engeland aan het touren is. Een dag nadat ik wat kiekjes van hem in Norwich voorbij zie komen op Instagram, ontvangen we het bericht dat Norwich City een baan heeft aangeboden aan Bartosz Papszun (u weet wel, onze standaardsituatiecoach). Toeval? Waarschijnlijk niet. Nadat ik onze teammanager vraag om hier eens in te duiken hoor ik dat Piszczek in een kroeg aldaar uitgebreid heeft verteld over Bartosz Papszun. Het lijkt er gelukkig op dat hij onze huidige standaardsituatie-afspraken niet gedeeld heeft. Het enige dat ik kan doen is Bartosz vragen om bij ons te blijven, een aanbod dat zijn huidige salaris zal verdubbelen helpt hopelijk ook.

h35pisczcekinabar.thumb.jpg.10b729bea27934fda62a210124017544.jpg

Afijn, de resultaten in November en December zijn als volgt:

h35resultsnovdec.thumb.jpg.449d8b8eb187bc7d11e3bf097e6c7f57.jpg

Veel groene bolletjes, en holy shit, we staan gewoon bovenaan! De ranglijst eind December:

h35ranglijstdecember.jpg.3978d1fa9cf92875e2cbd1ff98e3a106.jpg

Tags en thanks:

Spoiler

banner-swans2.jpg.329c9946f61184e91ba4c8c5eed8281f.jpg

Vanwege de Kerstdagen hierbij een kleine ode aan de vaste basiself:

GK: Wes Foderingham - Kwam anderhalf jaar geleden transfervrij naar Swansea en is niet meer weg te denken uit het doel. Penaltykiller dit seizoen bovendien.

VR: Silvan Hefti – Gehaald als vervanger van de immer ontevreden Josh Key en met 8 assists in deze seizoenshelft een waardige vervanger gebleken.

VCR: Ben Cabango – Sterkhouder en degelijke rots in de branding centraal achterin.

VCL: Matt Clarke – Nieuw dit seizoen. Sierlijk voor een verdediger, houdt ervan om het middenveld in te dribbelen en zo de opbouw van achteruit te verzorgen.

VL: Nathan Ogbete – Taaie linksachter met snelheid en een aardige voorzet. Won dit seizoen de concurrentiestrijd van nieuwkomer Mickey.

VMCR: Luke Cundle – Aangetrokken als talent maar ontpopt zich al snel tot vaste waarde als spelmaker op het middenveld. Heeft de erfenis van Joe Allen geweldig opgepakt.

VMCL: Matt Grimes – Aanvoerder en leider van de troepen. Onvermoeibare tempobepaler.

AMR: Morgan Whittaker – Wilde lange tijd vertrekken omdat hij hogerop wilde spelen. Besloot door zijn loyaliteit toch te blijven en het heft in eigen handen te nemen.

AMC: Olivier Ntcham – Kameroenese trots die al een aantal jaren bij de club zit. Heeft ook dit seizoen weer wat schitterende goals gemaakt en heeft ons penaltytrauma verholpen.

AML: Josh Ginnelly – Snelste speler van het team. Vrij matig qua attributes maar op de juiste momenten belangrijk gebleken. Niet vies om wat stampij te maken om een nieuw contract te bewerkstelligen.

SC: Onze Poolse aanvalsleider en posterboy. Loopt al anderhalf seizoen 1 op 2 qua doelpunten en is met zijn inzet en kracht ook op andere vlakken belangrijk.

H36teampraises.jpg.16ca183816c34e129325f39acf871b09.jpg

Januari gaat geruisloos voorbij, er zijn geen transfers geweest in deze periode. De bekertoernooien zijn niet zo ons ding dit seizoen, maar gezien het hoge aantal wedstrijden in de competitie lig ik daar niet wakker van. Het is een kans voor de reserves om zich te laten zien, maar dat valt tegen. We spelen een replay tegen League Two team Barrow en verliezen die met 0-1.

h36uitslagenjan26.jpg.62b4afdfd0004db9af6f248f61b027f5.jpg

h36stand1feb26.jpg.9aae9f7398b8d5d45ec6f8044c91ae36.jpg

Tags en thanks:

Spoiler

Ik zie een paar namen voorbij komen die ik zelf ook ooit nog rondgelopen heb gehad. Al weet ik van de meeste ook niet meer wanneer precies :D Prima maand verder, behalve die nederlaag in de beker natuurlijk. Da's best een zure.

banner-swans2.jpg.c1bf1fcaea7185bb28f945bb714df0db.jpg

Eind Februari spelen we de topper tegen een van de concurrenten, Sheff Utd. We zitten in een kleine vormdip met slechts 1 overwinning in de laatste zes wedstrijden. Natuurlijk hebben we een aardige voorsprong in de ranglijst, maar op deze manier kan die snel verdampen. De voorbereiding op de wedstrijd is zeer intens. Ik praat individueel met wat spelers om ze aan te moedigen hun matige vorm te beëindigen. De wedstrijd zelf is al even intens. We gaan rusten met een 1-0 voorsprong en ik wijs erop dat we vaker de bal nodig hebben om zo de controle te pakken. Dit lukt en na de 2-0 zijn de belangrijke 3 punten binnen. Hopelijk is dit het startschot naar het kampioenschap.

Een week later tegen een andere concurrent, nummer 3 van het moment Ipswich, verliezen we thuis onterecht met 0-1. Vervolgens verliezen we ook uit bij Stoke City. Ik probeer positief te blijven maar het beloofd nog een spannend einde van de competitie worden. Eind Maart, met nog 6 wedstrijden te spelen, ziet de stand er als volgt uit:

h37ranglijsteindmaart.jpg.61c005a0e1d97b6399180d2498372da7.jpg

Uitslagen:

h37uitslagenfebmar2.jpg.a48f91acc4bd62e7fdf6394a2f6e1a15.jpg

Transfernieuws staf: de geliefde standaardsituatiecoach Papszun vertrekt naar het Schotse Rangers. Hij levert ons ruim 4 ton op.

h37papszunleavingus.jpg.0e1af3fcb8c7fb784d614b67ac8c9545.jpg

Tags en thanks:

Spoiler

Een vormdip komt nooit heel gelegen maar gelukkig is je voorsprong nog steeds relatief geruststellend. Als je hier en daar nog wat puntjes pakt moet je de eindspurt wel weten door te komen om rechtstreeks te kunnen promoveren.

banner-swans2.jpg.c8a9c8713daf8611ee0217504fc5bfc1.jpg

Het is voor het eerst in deze anderhalf jaar dat ik in deze uithoek van het Swansea.com stadion kom. Op de deur hangt het bordje ‘Gegevenshub’, in de vorm van het logo van een bekende adultwebsite (data-analysthumor). Binnen zitten drie jonge 30’ers die de benodigde data voor de trainersstaf aanleveren. Persoonlijk maak ik weinig gebruik van data, en de dingen die ik nodig heb zijn vaak beschikbaar op de Championship-website. Ik heb echter een speciaal verzoek voor ze. Afgelopen weekend veroorzaakte onze verdediger Cabango weer eens een penalty, ik heb het idee dat dit al zo ontzettend vaak gebeurd is. Maar ze hebben deze data helaas niet zo gereed en ze vragen me om het in een ticket in te leggen. Ik besluit mijn gewoonlijke bron te raadplegen en zie dat wij de meeste penalty’s tegen hebben: 11 al. Voor nu ga ik op mijn gevoel af en denk dat Cabango er zonder dollen 9 van heeft veroorzaakt. Ik ga hem daar eens op aanspreken, al is het ook gewoon een wat onhandige lompe goedzak die er waarschijnlijk weinig aan kan veranderen.

Met nog 4 wedstrijden te gaan is het ongekend spannend. Vijf ploegen maken nog serieus kans op de titel of promotie. Zelf verliezen we van Luton, die overigens 6e staan maar zijn afgehaakt voor directe promotie. Tegen laagvlieger Huddersfield halen we met geluk een punt.

h38wateenapotheose.jpg.97c1a7adb5ab4b222de99744d05295f5.jpg

h38wateenuitslagen.jpg.a81671eb27c457585e88bfb47c32fca9.jpg

Kijkend naar het resterende programma geloof ik zeker nog in onze kansen, we spelen nog tegen Watford (#15, uit); Millwall (#18, thuis); Rivaal Cardiff (#23, uit); Leicester (#13, thuis). Doordat we slechts 10 punten uit onze laatste 10 wedstrijden haalden ben ik er niet helemaal gerust op.

Tags en thanks:

Spoiler

banner-swans2.jpg.54e3085819ca514dc42d2afff4bcaac6.jpg

Watford – Swansea 2-3

We komen zeer comfortabel op 0-3 maar in de 2e helft gaat het moeizaam. Watford komt terug tot 2-3 en het laatste deel moeten we zonder aanvoerder Grimes uitspelen, vanwege een rode kaart. We vechten voor de voorsprong en dus zijn we weer 3 punten dichter bij het Kampioenschap. Door het gelijkspel van Ipswich ziet onze voorsprong er weer iets beter uit.

h39oefwateenmatch.jpg.c14d2bfaa318c95abae9d1f830bb66cb.jpg

h39oefwateenspanningranglijst3matchestogo.jpg.357ef5b237312b8588eaa4eab0e75dec.jpg

Dan de wedstrijd tegen Millwall. Matt Grimes is er dus niet bij vanwege een schorsing en rechtsachter Hefti ontbreekt door een opgelopen hernia. Jamie Allen en Irusta zijn hun vervangers. In aanloop naar de wedstrijd krijgen we te horen dat Grimes voor liefst 3 wedstrijden geschorst is, belachelijk! We gaan ertegen in beroep, maar zullen hem waarschijnlijk niet meer in kunnen zetten dit seizoen.

Swansea – Millwall 1-1

In de gelijk opgaande wedstrijd dringt Millwall ons steeds verder terug en komt het in de 72e minuut op 0-1. Wij weten er nog een slotoffensief uit te persen en een sterk ingevallen Rocca Vata brengt ons op 1-1, al gaat het onterecht de boeken in als eigen doelpunt.

h39millwallthuis.jpg.1ade9774ac33d640a498ed9e4d1cdf53.jpg

h39zinderend.jpg.057ac7c2274aaf501db624dc39511d37.jpg

Tags en thanks!

Spoiler

banner-swans2.jpg.196818954803be67366091a2bea757d3.jpg

Vorige week is Cardiff, na een 4-2 nederlaag bij Coventry, officieel gedegradeerd naar League One. Of het per se een voordeel is weet ik niet, aangezien ze nu geheel vrijuit kunnen spelen tegen ons.

Onze jurist, tevens mijn zaakwaarnemer Sander heeft goed werk verricht. Na een vurig betoog over de lange schorsing die werd uitgedeeld aan Matt Grimes, is die teruggebracht naar twee wedstrijden. Dit betekent dat hij er op de slotdag weer bij is en dat is zeer welkom.

h39sanderenmattgrimes.thumb.jpg.72926dd5dda85ed0945e84a76632a2a4.jpg

h39klassesander.jpg.abd72619c5faf2fcfc98acf894f4df4b.jpg

Grote klasse, Sander!

Ach, die arme Joe Allen, al weken geleden aangekondigd dat hij na een schitterende carrière zijn schoenen aan de wilgen hangt. Moest vandaag van het trainingsveld worden gedragen toen hij na een luchtduel veel last kreeg van zijn slechte heup. Een afscheidswedstrijd zal er voorlopig niet in zitten. Wel blijft deze clublegende aan de club verbonden als trainer bij de O18.

h39carmejoeallen.thumb.jpg.cc767ce341438f4511dfee4f6576aede.jpg

Cardiff – Swansea 1-1

Derbyday. Bij winst zijn we zeker van promotie. Bij een gelijkspel of verlies zijn we afhankelijk van wat de concurrentie doet. Het team oogt ontspannen en voor een groot deel van de wedstrijd spelen we prima. Maar de kansen die we creëren worden uitgerekend vandaag niet benut door Piszczek. Nadat we volgens de aloude voetbalwet op 1-0 achter komen is het invaller Irusta die met zijn eerste goal van het seizoen een punt redt.

h39ccardiffverslag.thumb.jpg.2de81145630d77c5bde51f293679c78b.jpgConcurrenten Blackburn en Bournemouth winnen hun wedstrijd, waardoor nog vier ploegen kans maken te promoveren. Gezien de doelsaldo's hebben we bij winst van zowel Bournemouth als Blackburn, zelf wel de volle drie punten nodig. Wij zullen thuis spelen tegen Leicester City en hebben daarmee geen makkelijke pot.

Ranglijst en uitslagen:

h39cspannendeslotdag.jpg.b600e6806adbbc66f73b910297a43a26.jpg

h39cuitslagenapril.jpg.411e10aa189b6de66a4457e13a5eea86.jpg

Tags en thanks:

@Marius, @Djurovski

Spoiler

PS. Wil je een tag of niet, laat het weten! @JamesS, @Kyrill, @keano77, @Oldskool, @Matthias., @Lensherr, @himan, @El Tren, @KayDeManaager

banner-swans2.jpg.2d0b6eeacedf05088608d5a07ea0f984.jpg

Je voelt de spanning in en rond Swansea met de dag stijgen. Ondanks dat we al 3 maanden flink punten morste, heb ik nog alle vertrouwen in een goede afloop. Een aantal dagen voor de wedstrijd ga ik met aanvoerder Grimes, die terugkeert na zijn schorsing, langs bij een aantal jongens van de harde kern. We willen even zeker weten dat er plannen zijn gemaakt om de juiste sfeer te hebben komend weekend. Dat is gelukkig zo. Het moet gaan kolken aankomende zaterdag in het Swansea.com stadion!

Op de persconferentie antwoord ik dat ‘spanning en opwinding hand in hand gaan’. Ik moet plotseling denken aan Feyenoord. In de wedstrijdbespreking zeg ik alleen kort dat we starten met onze aanvallende tactiek. Eigenlijk zoals we die vooral vorig seizoen in League One speelden. Het grootste deel van de bespreking kijken we naar beelden van 14 Mei, 2017 in de Rotterdamse Kuip. Imagineren, zoals de grote Louis van Gaal het mooi kan zeggen, is wat we hier doen.

Swansea – Leicester

De start van de wedstrijd is voorzichtig van onze kant, maar we hebben wel controle. In de 18e minuut rolt de bal voor de voeten van Grimes, hij haalt prachtig uit en zet de 1-0 op het scorebord! Ik maak een hartje naar Sander die achter me op de tribune zit. Tien minuten later wordt het 2-0, Whittaker schuift de bal koeltjes binnen na een snelle counter. We horen dat op de andere velden ook Bournemouth en Blackburn op een 1-0 voorsprong staan, maar bij ons dient de 3-0 zich al aan (Piszczek). Op naar de rust, ik rits mijn jas vast dicht en maak mijn schrijfblokje in orde. Een corner voor ons nog, valt voor de voeten van Whittaker en hij maakt er 4-0 van! Vier schoten op doel, vier goals.

In de 2e helft is het een kwestie van de wedstrijd uitspelen. Leicester komt door een mooi doelpunt nog op 4-1, maar niet veel later is het Piszczek die de marge weer herstelt en ons op 5-1 brengt. Daarmee zijn we kampioen van het Championship!!!

h40swansea-leicester.jpg.53fddf4cf6bb006408e20f537db96e49.jpg

h402.jpg.e17606b530e31782bcf5d15e2e08b5b7.jpg

h40letsfffinpartey.jpg.18c1e7beb1d28c3b22fd001a0e840611.jpg

De uiteindelijke stand:

h40eindstand.jpg.23ac56b22901f7ecd9e51408da71e474.jpg

Groot feest in Swansea deze avond, we wanen ons in de hemel!

Tags en thanks:

@Marius, @Djurovski, bedankt voor al jullie reacties!

Spoiler

PS. Wil je een tag of niet, laat het weten! @JamesS, @Kyrill, @keano77, @Oldskool, @Matthias., @Lensherr, @himan, @El Tren, @KayDeManaager

Edited by McMarkson