Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS '25] [FM24] KF Ægir

Fantasy

Aanbevolen berichten

Banner2.png.ab5233c5f402e46c52e3bbc775ab0870.png

Lítum fyrst fram á veginn

Na het feestgedruis is het tijd om even terug- en vooruit te blikken. Met name vooruit dan, want ik gok zomaar dat we spoedig geen enkele speler meer terugzien van onderstaande selectie. Dat we met onderstaande spelerskern promotie hebben weten te bewerkstelligen mag al een wonder heten; laat staan als we met deze groep op het hoogste niveau moeten gaan acteren. Voor de statistiekenfetisjisten is het ongetwijfeld leuk om te zien dat iedereen tot speelminuten is gekomen. De enige speler die in de dubbele cijfers belandde als het op doelpunten aankomt, is Aron Fannar Hreinsson. En verder laat ik jullie vooral kijken naar wat jullie ogen willen zien. Mocht je ergens meer over willen weten: laat het me vooral weten.

1ploeg.png.f94d49c87288f231ed054a4fb795e2c6.png

Op het hoogste niveau was het uiteindelijk Stjarnan dat er met de titel vandoor ging. Een fenomenale reeks in de kampioensgroep zorgde ervoor dat ze Valur en FH wisten in te halen ten opzichte van de reguliere eindstand van de Bestadeildin. Onderin wisten HK en Keflavik het niet te bolwerken, waardoor zij volgend jaar een niveautje lager gaan acteren. 

2bestadeildin.png.f35ae978aa811c71ffdea81439957204.png

Werpen we een blik op de aflopende contracten, dan zien we dat er hoe dan ook vier huurlingen na de jaarwisseling niet zullen gaan terugkeren. Verder sluit ik niet uit dat iemand als David Bjelobrk nog zal aanblijven, ondanks zijn aflopende overeenkomst bij ons. Mocht Stefan Dabetic niet hebben besloten met voetbalpensioen te gaan, dan had ook hij zomaar nog onderdeel uit kunnen maken van de ploeg volgend jaar. En wat voor Bjelobrk geldt, geldt ook voor Sladan Mijatovic. Onze linksback was met negen goals (veelal strafschoppen) en negen assists behoorlijk belangrijk en ik wil ook weer niet de volledige selectie direct overhoop gooien. 

3spelersaflopendcontract.png.8d3488908817f4284d648fa420a324aa.png

De spelers die we hoe dan ook volgend jaar terug zien - uitgaande transfers daargelaten - zijn op iets meer dan twee handen te tellen. Slechts 12 spelers hebben we hoe dan ook tot onze beschikking volgend seizoen, wat direct duidelijk maakt dat we de transfermarkt op moeten. En niet zo zuinig ook, want ik denk dat er vier tot vijf spelers meekunnen met het niveau dat ik voor ogen heb voor komend seizoen. De rest is selectievulling, met alle respect. 

4anderespelers.png.d7a456c7816784da7a21704d151c638e.png

Voor de liefhebbers heb ik de profielen van Bele Alomerovic en Aron Fannar Hreinsson hieronder tentoongespreid. En voor hen met een rap oog; met hen gaan we de Champions League niet winnen nee. Daar is toch echt wel een ander niveau voor benodigd. Maar goed. Het geeft wel een inkijkje in het niveau van onze sterspelers van dit moment.

5alomerovic.png.05a7221d07667d2a6c429819f607e219.png

Bele Alomerovic

6aronfannarhreinsson.png.e7a6163b9d1f23d83fa5586068e81d71.png

Aron Fannar Hreinsson

Om spelers te kunnen halen, hebben we gelukkig wel een behoorlijk budget tot onze beschikking gekregen. Ten opzichte van de gemiddelde Bestadeildin-ploeg is het een schijntje, maar daarover in een latere update meer. Ten opzichte van wat we nu kwijt zijn aan honoraria is het een behoorlijke portemonnee. Transfersommen worden er niet tot nauwelijks betaald in IJsland, dus we zullen het zelf ook moeten gaan hebben van gratis spelers, huurtransfers en buitenkansjes. 

7budgetten.png.cdde4374e640379550f9bf9b221f9eca.png

Ons eigen Þorlákshafnarvöllur voldoet niet aan de eisen van de Bestadeildin, waar een stadion moet voldoen aan o.a. een minimale capaciteit van 1.000 toeschouwers. Ons stadion voldeed daar aan, maar toch waren er blijkbaar nog andere dingen die wel mankeerden. We zullen het nooit weten. Hoe dan ook; we verhuizen voor minimaal één seizoen naar het Samsungvöllurinn. Het stadion van Stjarnan waar ook ÍBV in afwachting van de bouw van hun nieuwe stadion de thuiswedstrijden speelt. Dat is met drie 'thuisspelende' ploegen dus een behoorlijke uitdaging voor het veld en de wedstrijdplanning, wat dan weer niet ons probleem is. Hopelijk vinden we snel een eigen plekje, want het is ook niet direct om de hoek, Garðabær. 

8stadion.png.a286cddecf0186c8b8caf107fd4e25dc.png

Met de promotie naar het hoogste niveau wilde ik ook verdere veranderingen realiseren binnen de club. Niet elk verzoek werd toegewezen, maar ik was meer dan tevreden met de fiattering van het verzoek om een jeugdploeg op poten te zetten. We hebben we nog geen spelers voor, maar dat is een zorg voor later. Met een eigen jeugdploeg kunnen we spelers op ons eigen terrein en in een vertrouwde omgeving klaarstomen voor een plek in de A-kern. Dat zal vooral later van toepassing gaan zijn; we zetten één stap tegelijk. 

9jeugdploeg.png.d71edd81c55dec6a6d71db2803feccf9.png

Daar zijn we dan; het eind van de update. Bedankt weer voor alle likes en reacties. Dit keer een iets meer informatieve update om de context wat meer in kaart te brengen van de uitdagingen deze winter. Tot de volgende update :DW: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtige update!! Ziet er goed uit en nee natuurlijk zijn geen spelers, waar je de CL mee wint,dat zijn zorgen voor later. Eerst maar acteren op het hoogste niveau,en iets zegt mij dat dat veel beter zal gaan,dan mening mens hier zal verwachten. Succes ook met de selectie rond krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De profielen van die sterspelers zijn zeker OK, maar ik kan me voorstellen dat de rest heel wat minder zal zijn. Werk aan de winkel in ieder geval, maar met dat salarisbudget is het ook niet onmogelijk om het één en ander voor mekaar te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner2.png.7724ff523f4bb5b184983879fc335dd9.png

Róa með skorti á ára

Het mocht duidelijk zijn dat er een en ander moest gaan gebeuren als het op het halen van spelers aankwam. En zo geschiedde. Een tiental nieuwelingen mocht zich op 22 februari van het jaar 2024 melden voor hun eerste officiële training. Die dag, 22 februari, is een dag die jullie nog vaker terug gaan zien. Dat is namelijk de dag dat de transfermarkt in de winter haar deuren opent in IJsland en we dus voorafgaand aan het nieuwe seizoen nieuwe spelers kunnen verwelkomen en voorstellen.

Op den duur - wanneer we structureel in Europa actief gaan zijn - ga ik proberen om dit te transformeren naar de transferwindow in de zomer, want anders kom je enorm in de knoop met de registratie van spelers. Spelers die weggaan heb je dan geen last van, maar je mag in de winter maar drie nieuwelingen registreren. Dus dan kun je ze maar beter in de zomer gewoon halen en het in één keer goed doen voor wat betreft de Europese potten. Hebben we het nu al over Europees voetbal? Rustig aan, rustig aan. Iemand die daar wel ervaring mee heeft overigens, is de inmiddels 42-jarige Morten Gamst Pedersen. Bij zowel Blackburn Rovers als bij Rosenborg BK heeft hij de nodige wedstrijden gespeeld in Europees verband, dus die kent het klappen van de zweep wel. En op dit niveau in onze huidige selectie kan hij nog prima mee. Hij zal geen onbetwiste basisspeler zijn of worden is mijn verwachting, maar zijn kennis en ervaring kan hij mooi delen met de rest van de ploeg.

Verder mogen jullie de meeste namen weer rap vergeten overigens, want veel spelers zijn gehaald als veldvulling en jongens zoals Adam Örn Sveinbjörnsson en Andi Andri Morina hebben niet lang na hun komst de club ook al weer verlaten omdat ze minder goed waren dan hun concurrenten en wel verwachtten veel speelminuten te gaan maken. 

122februari2024.png.7627f98d6af4b42ac5c99e9689e88ce8.png

Voor het overzicht komen we dan uit op onderstaande selectie. Een grotendeels Scandinavische kern, zoals ik het graag zie en voor ogen heb. Ik sluit niet uit her en der een niet-Scandinaviër te halen wanneer zich daar een mogelijkheid voor voordoet, want uiteindelijk hebben we de ruimte om drie niet-EU spelers in de selectie op te nemen ook. En als de ruimte er is, zal ik niet nalaten om daar zo nu en dan gebruik van te maken. De focus zal altijd liggen op het halen van Scandinaviërs, om zo de clubcultuur die ik voor ogen heb na te leven. 

2selectie22febr2024.png.e1f270ea626ec6b0ed24efd6af20feab.png

Waar we in de zomer van augustus 2023 nog een bericht kregen dat het bestuur ineens besloot om €100.000,- in de club te steken, bleef dat tot op heden uit. En het geld kunnen we best goed gebruiken, want we staan een kleine kwart miljoen euro in het rood. Van de wedstrijdrecettes moeten we het niet hebben, uitgaande transfers realiseren doen we niet en verder zijn er bijzonder weinig andere inkomsten te noteren. Daar loopt menig ploeg in IJsland natuurlijk tegenaan, dus daar moeten we wel wat aan doen ter zijner tijd. 

3financien.png.5b5bb29114985b16763cc7876a41057a.png

Ondertussen hebben we rondom al het transfergeweld ook een voorbereiding afgewerkt, waarbij enkel nog een bezoek aan KFK in hun Fagrilundur (gervigras) resteert. In de Deildabikar wisten we weinig potten te breken en realiseerden we de enige winstpartij op de wedstrijddag dat we de tien nieuwelingen nog niet eens verwelkomd hadden. Hoeven we verder ook niet al te veel woorden aan vuil te maken, want het zijn slechts oefenpotjes. Tijd voor het echte werk!

4wedstrijden.png.b3c33a18667588565f4ade34ce650a38.png

Om nog even een beeld te geven van de wat betere spelers in de selectie voor komend seizoen, hieronder drie spelersprofielen. Te beginnen met Sladan Mijatovic, onze linksback. Geen hoogvlieger, maar met zijn attributen een meer dan degelijke speler om er bij te hebben. 

5sladenmiljatovic.png.8c7c25883e88ebe430bee8889870086b.png

En dan William Lunde, die gratis over kwam van Ull-Kisa. Eind 2023 liep zijn contract af bij de ploeg uit de PostNord-ligaen Adv. 2 in Noorwegen en begin 2024 kwam hij dus gratis onze ploeg versterken. Het zegt veel dat iemand van dat niveau direct een van de betere spelers is, maar dat is nu eenmaal het stadium waarin we ons bevinden. Wel heeft hij al ervaring opgedaan in de OBOS-Ligaen, het tweede niveau van Noorwegen. Nu zal hij dus voor het eerst gaan spelen op een nationaal hoogste niveau. Eens zien hoe dat gaat. 

6willianlunde.png.87f0f711666a51c959f5fc77634670f9.png

Tot slot wil ik ook Stian Molde aan jullie voorstellen. Jarenlang stond hij in de achterhoede van Asker op datzelfde PostNord-ligaen niveau als zijn landgenoot. Totdat Fredrikstad hem in 2019 overnam, waarna hij ook in de OBOS-Ligaen mocht gaan spelen. Voor hem is het ook een debuut op het hoogste niveau van een nationale voetbalpiramide. 

7stianmolde.png.e0a0d32009a154bf0476b133bac6d0db.png

Nee, het zijn geen Messi, Ronaldo, van Dijk of Rüdigers die ik aan jullie voorstel, dat moge duidelijk zijn :D Maar goed; bedankt allemaal weer voor de vele likes en leuke reacties. Willen jullie een screen van iets of iemand zien of ergens benieuwd naar zijn? Laat het me vooral weten. En zo niet; dan graag tot de volgende update!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner2.png.e5db6eaff9fb4b34d538baa66772b32c.png

Róður er erfiður án góðrar ára

Het krappe budget haalde ik eerder in de vorige update al even aan en werd nog eens pijnlijk extra benadrukt toen ik de salarissen per jaar bekeek in de Bestadeildin, het hoogste niveau van IJsland. Waar er vier ploegen zijn die meer dan 1,5 miljoen euro per jaar besteden en nog eens zeven die minimaal één miljoen euro uitgeven op jaarbasis, moeten wij het doen met amper een half miljoen. Dus... Ga er maar aan staan :D 

0salarissen.png.85202ec7484bd90baf26e9c73cd5bdc5.png

Nadat we de eerste (oefen)wedstrijd van de maand april nog wonnen, begon daarna het echte werk met een nederlaag tegen Breiðablik. Een van die ploegen die meer dan anderhalf miljoen euro uitgeven aan salarissen dus. Geen man overboord. Dat we wonnen van Fram KF was direct een mooie opsteker, want dat was niet direct een overwinning die ik zelf had zien aankomen. Vervolgens gingen we kansloos onderuit tegen KA en wisten we ternauwernood te remiseren tegen Fylkir. Vier wedstrijden, vier punten. Kon slechter. Kan ook een stuk beter, maar kon gezien de uitgaven op jaarbasis ook een stuk slechter. Hoe dan ook heb ik als doel om weg te blijven van de degradatiestrijd en daar zitten we nu met dit puntenaantal nog middenin. Het is nog vroeg in het seizoen natuurlijk, maar we moeten vooral wat minder tegengoals gaan incasseren. Of meer gaan scoren. Dat kan ook. 

1april24.png.67b043d8266516a6d15cb0ccde2d3b34.png

En dus moest er wat gebeuren. Want op deze lijn doorgaan, dat maakt het een érg lastig verhaal. En of er wat ging gebeuren! Niemand minder dan Salomon Kalou komt op IJsland voetballen. In een combinatiefunctie Directeur Voetbalzaken / Speler gaat hij de club verder helpen. Direct is hij ook met afstand de beste speler die we in de voorhoede hebben rondlopen en met zijn natuurlijke fitheid kan hij nog makkelijk mee op het niveau waarop we nu acteren. 

2salomonkalou.png.49d712d2832b1fd4480322cd00fc2f15.png

Een andere exotische verrassing is Tadeo Moreira, die bij Kimberley in Argentinië onder contract stond en vorig jaar bij RIvarolese (TO) in Italië voetbalde, dat actief was in de Promozione Piemonte e Valle d'Aosta B. Op huurbasis gaf hij daar zeven assists en was hij ook nog eens twee keer zelf doeltreffend. Het is dat zijn zaakwaarnemer ineens met hem op de proppen kwam zetten, want zelf was hij niet bij mij op de radar verschenen anders. Met zijn nog jonge leeftijd en (veel) meer dan degelijke attributen voor een rechtsbuiten durf ik het wel aan om het gokje te wagen en hem gratis over te nemen uit de krochten van het Argentijnse voetbal. 

3tadeomoreira.png.a9225d0bc8eafcbf26db186c5cdf65cc.png

En dan hebben we nog Arnar Logi Sveinsson, onze Speler / Hoofd Jeugdopleiding. We hebben nogal wat combinaties rondlopen bij de club qua mensen met een dubbelfunctie :D Hij liet me weten dat er een uitstekende intake aan zit te komen. Maar goed, dat zei 'ie de vorige keer ook. Eerst zien, dan geloven. 

4jeugdvoorspelling.thumb.png.d7fd7efaf27d7804f5b33e51233f5b83.png

Geluk, het Salomon Kalou-effect of gewoon het lot. Kijkende naar de xG-ranglijst (ik weet dat je daar niets aan hebt) zouden we namelijk na vier potten op de tweede plek hebben moeten staan. Alleen één ding; dat stonden we niet. Er gingen te veel ballen in ons eigen doel en we schoten er te weinig in het andere doel, zo simpel is het. Tegen Stjarnan werd er nog nipt verloren, maar daarna zetten we een reeks neer van vier duels zonder ook maar enige tegentreffer. Tel daar bij op dat Kalou zijn eerste drie treffers maakte, Sladan Mijatovic zo nu en dan een bal tegen de touwen schoot en ook Tadeo Moreira zijn doelpuntenrekening opende. En dan kom je tot een 3-0, 5-0, 0-0 en 3-0 score. Het kan verkeren!

5mei24.png.7133ff2ab914e66faa7f4d3cbb25b3b2.png

Dat alles resulteert uiteindelijk in de volgende tussenstand, nadat wij acht duels hebben afgewerkt en er ook al ploegen zoals Fjölnir, Vikingur en ÍBV zijn die al meer dan tien wedstrijden gespeeld hebben. De mensen die het wedstrijdschema in elkaar zetten hebben duidelijk weinig kaas gegeten van alles evenredig laten lopen. Uiteindelijk spelen we allemaal gewoon 22 potjes natuurlijk, dus dan maken we de balans wel weer op. 

6stand.thumb.png.0751c551d6ead9e69c906523f4998f95.png

Kijkende naar de spelersbalans, dan valt op dat Salomon Kalou tot dusver weinig tijd nodig heeft gehad om zijn eerste drie treffers te noteren. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat hij Brynjólfur Þór Eyþórsson en David Bjelobrk heeft bijgehaald, die allebei tot nu toe vijf treffers hebben weten te produceren. 

7ploeg.png.53a6df48511ee404103e02ee53269803.png

Duizend maal dank opnieuw voor alle reacties en de likes en hartjes die zijn achtergelaten. Wil je nou ergens meer van lezen of iets specifieks willen zien? Laat het me even weten in een reactie hier en dan duik ik er voor je in en kijk ik wat ik daarin kan gaan betekenen voor je :DW: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner2.png.33d3feace734f7c22b90c89122268e12.png

Þannig að það er nákvæmlega ekkert gagn fyrir þig

We beginnen deze update met een dienstmededeling, want Morten Gamst Pedersen zal na het eind van dit seizoen een punt achter zijn carrière zetten. Nu heb ik berichten zoals onderstaande wel al vaker voorbij zien komen in het verleden, dus die datum schuift nog wat naar achteren naar mate de spelers zelf er ook achter komen dat het seizoen eind september over het algemeen nog niet is afgelopen. Over het algemeen rekken ze hun pensioen nog wat op tot oktober of november, dus we kunnen nog wel even genieten van de ervaringen van Morten. Effectief zullen we er weinig aan missen op het veld, want een onuitwisbare indruk heeft hij niet weten te maken.

1gamst.png.9d5143c9584fc41e3ccbdbe4d87cfaa7.png

Door dan naar de wedstrijden en bijbehorende resultaten. Waar we mei nog gigantisch in de lift zaten en alles crescendo leek te gaan, donderden we in juni keihard van een ravijn - zo leek het. Geen ravijnjaar, maar een ravijnmaandje. Ondanks dat we keer op keer (Vikingur-uit uitgezonderd) een veldoverwicht hadden, wisten we dit niet op het scorebord uit te drukken. En dus haalden we slechts twee puntjes uit vijf wedstrijden. Gelukkig revancheerden we ons in de Bikarkeppni tegen Vikingur en sloten we de maand wel succesvol af met een eclatante zege op Fylkir. 

2juni24.png.64ef3dac60c52539aa0d6bee719d303a.png

Terugkomende op ons bekeravontuur werpen we een blik op de resterende acht ploegen. Daarin zien we iets opvallends. Namelijk geen enkele ploeg vanuit het tweede niveau en slechts drie ploegen vanuit de Bestadeildin. En verder clubs uit de 2. en zelfs 3. deild karla. Ik wil het allemaal niet op papier afdoen verder, maar we zouden zomaar eens aanspraak kunnen maken op eremetaal dit jaar. 

3kwartfinalebeker.thumb.png.688d4d4b6c60cfb00b1ba49e8b74f6bb.png

Als we dan vervolgens een blik werpen op de xG-ranglijst (en ja, ik weet dat dat slaat als een tang op een varken en je er niks aan hebt) dan valt op dat we nog altijd op de tweede plek terug te vinden zouden moeten zijn. Breiðablik blinkt de andere kant op uit, want zij zouden hekkensluiter moeten zijn als je puur en alleen kijkt naar xG. Maar goed, dat doen we niet. Snel door naar de echte stand dan.

4xgstand.thumb.png.5c2fef7d65ad929f21cff4cbbcd154ce.png

Zij met een vlug oog hadden al gezien dat we terug te vinden zijn op de negende plek en dus serieus in aanmerking komen voor degradatiewedstrijden aan het eind van het seizoen. Het tij zal snel moeten keren om dit te veranderen, waar de xG-ranglijst laat zien dat we enkel de kansen meer moeten promoveren tot doelpunten en we dan al een heel eind komen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het kwartje weer een keer onze kant op gaat vallen straks. De verschillen naar boven zijn minstens net zo klein als die naar beneden, dus er is nog alles behalve sprake van paniek.

5stand.thumb.png.851da8d8ef06f500591eda054345de02.png

Kijken we naar de gescoorde doelpunten, dan zijn onze treffers vrij evenredig verdeeld over meerdere spelers. Arnar Logi Sveinsson maakte er 5, Sladam Mijatovic en Torgil Gjertsen maakten er 4 en Brynjólfur Þór Eyþórsson, Salomon Kalou en David Bjelobrk schoten er allemaal 6 tegen de touwen tot dusver. Dat doet mij goed. 

6ploeg.png.41883a0e37946d4c5a995dc66497ba36.png

Dank weer voor al jullie likes en reacties na de update van gisteren. Ook dat doet mij goed :D Ik verwacht de rest van de week weinig updates meer, dus geniet ervan en tot de volgende. En vergeet ook niet de andere novelles hier op MU een blik waardig te geven. Genoeg moois te lezen hier in deze novellebundel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites