Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×

[FM24] Resurrectie: Een ode aan de Mighty Magyars

De Raam

Aanbevolen berichten

banner.png.881f2b710aa27fe23d1eab19fc73a3a4.png

#9 - WM-Formatie in het hedendaagse voetbal (I)

In dit topic is inmiddels al een aantal keren gerefereerd aan de WM-formatie, maar wat is dat eigenlijk en hoe krijgen we dat werkend in Football Manager 2024? In deze update wil ik dat - zo kort mogelijk - gaan proberen uit te leggen. Er valt misschien wel een heel boek te schrijven over deze speelwijze, maar dat ga ik jullie besparen. Hoewel de formatie al een eeuw oud is, lijkt deze zijn weg in het hedendaagse voetbal terug te vinden. De manier waarop deze gebruikt wordt is wel anders dan toen - en daar ligt dan ook onze focus wanneer we deze willen vertalen naar FM. 

Football_Formation_-_WM.png.6d503d7f639e7a37cf32d4b9b783cbbe.pngVoetbal is in de laatste eeuw drastisch veranderd. De introductie van de WM-formatie kwam dan ook in een tijd van revolutie voor de sport. In de jaren ‘20 was de 2-3-5 de meest gebruikte structuur. Een verandering in de buitenspelregel zorgde ervoor dat het voor aanvallers gemakkelijker werd om niet buitenspel te staan. Dit betekende dat er meer spelers naar voren gestuurd konden worden, terwijl je achterin een extra verdediger nodig had om deze nieuwe dreiging te stoppen. 

Dit had direct een impact op hoe het spel gespeeld werd. Het gemiddelde aantal doelpunten per wedstrijd ging binnen een seizoen van 2,6 naar 3,7. Na een periode van trial and error werd er een balans gevonden door twee van de vijf aanvallers iets terug te trekken. Zo werd de 3-2-2-3 geboren. Het positiespel werd steeds verder opgerekt, wat resulteerde in een lang opgerekt veld. Hierdoor maakten de meer fluïde passing-stijlen steeds vaker plaats voor de langere en meer directe speelstijlen, waarbij lange ballen en tegenaanvallen centraal stonden. 

Hierdoor werd er een soort van twee wedstrijden in één gespeeld. Het opgerekte speelveld, de lange ballen en het counter-aanvallende karakter van het voetbal in de jaren dertig betekende dat het team vaak in twee afzonderlijke groepen werd opgesplitst. De vijf aanvallende spelers stonden dan tegenover de vijf verdedigers van de tegenpartij. 

Tegenwoordig wordt het voetbal niet langer zo gespeeld en moderne tactieken vereisen structuren waarmee teams overloads kunnen creëren op specifieke delen van het veld. De WM is een uitstekende manier om dat te doen. Het is gemakkelijker te begrijpen door de afzonderlijke W en M te negeren en deze te verbinden met de box in het midden. In het hedendaagse voetbal wordt er dan ook op die manier aan gerefereerd; “the box.”

Opbouw

Als je niet in een 3-4-3 formatie speelt, zal er enige rotatie nodig zijn om het gewenste 3-2 patroon in de opbouw te verkrijgen. Dit is op vele manieren te bewerkstelligen. Eén van de bekendste, populair gemaakt door Guardiola, is door een inverted fullback naast een controlerende middenvelder te laten komen. Hierdoor kunnen de box-to-box middenvelders hoger tussen de linies gaan staan.

Arteta gebruikte deze vorm regelmatig vorig jaar, door Zinchenko of Tierney naast Partey te laten komen, waardoor Xhaka en Odegaard hoger op het veld konden komen. Xavi vormde bij Barcelona een box door Gavi naar binnen te laten komen vanaf de linkerflank, die ruimte maakte voor Baldé om als Winger te fungeren. Dit betekende dat ze hun vier beste passers in gevaarlijkere posities kregen, terwijl ze hun snellere krachten daardoor in de één-tegen-één situatie brachten. 

boxbarcaarsenal.png.d3925b57788c8574c57b5dbe4490a01d.png

De extra man
Een van de grootste verschillen in deze formatie, vergeleken met de oorspronkelijke WM, is het gebruik van de doelman. Deze is namelijk veel actiever bij het spel betrokken en acteert in de opbouw vaak als veldspeler, door deel te nemen aan de 3-2 opbouw. Dit geeft teams een extra speler in de aanval. De M wordt dan gevormd door doelman, twee centrale verdedigers en de twee pivots, met de box-to-box middenvelders die dan het vierkant op het middenveld vormen. 

Door de doelman te gebruiken, blijft er een back over als vrije man om het spel richting de aanval te helpen. Wanneer de tegenstander ervoor kiest om die vrije man op te vangen, ontstaan er elders op het veld nieuwe situaties die uitgebuit kunnen worden. 

extraman.png.f4f671246bb0aae700d0e0aeaa9a5f99.png

De extra vrije man is de reden waarom dit eeuwenoude systeem goed werkt in het moderne voetbalspel. Zelfs Guardiola grijpt steeds vaker naar een vergelijkbaar systeem, met zijn nieuwe 3-2-4-1 formatie.

Guardiola’s 3-2-4-1
De kwartfinale van de Champions League, tegen Bayern München, is daarvan een goed voorbeeld. Centrale verdediger John Stones begon als tweede pivot naast Rodri. Stones hoger op het veld positioneren was een uitstekende manier om de pressing van Bayern te omzeilen, met het idee dat als ze een-tegen-een kwamen te staan, Jones terug kon zakken om een achterste vier te creëren. Dit zou dan ruimte maken voor Gundogan of De Bruyne om de rol van pivot over te nemen, met Haaland die dan actiever zou moeten zijn tijdens de opbouwfase om de box op het middenveld te kunnen maken. 

boxhaaland.png.6661018173a20577e255a61e21ccaa72.png

Echter, door Ederson te gebruiken kon Man City zijn oorspronkelijke vorm in het centrum behouden. Aké acteerde meer als fullback dan als Wide Center Back waardoor City effectief rond Bayern’s centrale blok kon spelen en op die manier ruimte vond om de bal voorwaarts te brengen. Het is een uitstekende opbouwvorm om de initiële press te ontwijken, doordat de compactheid en passlijnen teams de mogelijkheid geven om de bal snel en effectief rond te spelen. 

ederson.png.188dda452c0d0b2263b3b19882cbd7ea.png

Untitled-2.png.0c546b00d769495096fa95d02c943fd3.png

Spoiler

@Mordurette @Nom de Guerre @ElMarcos @Krabby @FlyD @Svenpunt @MNie @rich ruzzian @keano77 @Marius @Djurovski @Netzwerk @KayDeManaager @Thymen @Michaelinho* @Lensherr @Fantasy @Kyrill @ReneLeBlanc

Op 29-10-2024 om 11:40 zei Kyrill:

Zijn een aantal zeer pittige en flinke uitdagingen! Iig 100% kraak helder, en duidelijk! Veel plezier en succes!! Hoop echt dat je heellang volhoudt, zou geweldig zijn.

Ik heb die uitdagingen nodig om het voor mezelf interessant te houden, en inderdaad lang vol te houden.

Op 29-10-2024 om 11:44 zei rich ruzzian:

Ben echt benieuwd of de WM en vooral de MM gaan werken in FM

Ik ook, ik zal het op verschillende manieren gaan proberen want er leiden meerdere wegen naar Rome. Ik zal daar in de komende updates meer over vertellen.

Op 29-10-2024 om 11:46 zei Marius:

Altijd mooi om jezelf een paar concrete doelstellingen op te leggen. Zelf doe ik dat ook meestal om de save zowel uitdagend te maken als genoeg spelplezier te laten opleveren.

Ja, inderdaad. Ik heb dat echt nodig!

Op 29-10-2024 om 12:04 zei Mordurette:

Benieuwd of je alle uitdagingen weet te voltooien.

Daar gaan we wel voor, natuurlijk!

Op 29-10-2024 om 13:13 zei Michaelinho*:

Hele toffe uitdaging en duidelijke doelen. Help me heel even, wat zijn de WM-MM formaties? Of heb ik de vorige updates niet goed (genoeg) opgelet? 

Had hier al op gereageerd :D 

Op 29-10-2024 om 14:55 zei ReneLeBlanc:

Ben heel benieuwd waar de nieuwe Puskas aan moet voldoen.  

Ja, vond ik wel een leuke extra uitdaging. Binnenkort meer..

Op 29-10-2024 om 22:42 zei Djurovski:

Pittige maar hele mooie doelstellingen 

En die heb ik nodig :D 

Op 30-10-2024 om 07:25 zei Thymen:

Duidelijke doelen , je maakt het je zelf niet gemakkelijk ieder geval.  
Succes !

Dat is inderdaad de bedoeling van die doelstellingen :D 

5 uur geleden zei ElMarcos:

Een hele mooie lijst met uitdagingen die je wel even bezig zal houden. Benieuwd hoe snel je deze kunt slechten. 

Mwah, ik hoop dat dat wel even gaat duren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtige post en update maatje. Ziet er erg goed uit!! Alleen èèn kleine kanttekening Kieran Tierney werd niet vorig jaar gebruikt door Arteta,want hij was heel vorig seizoen uitgeleend aan Real Sociedad :checkit:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

banner.png.881f2b710aa27fe23d1eab19fc73a3a4.png

#10 - WM-Formatie in het hedendaagse voetbal (II)

De WM-formatie, ook wel de box-formatie genoemd, is dus ideaal in de opbouw om onder een hoge press uit te komen. Daar blijft het natuurlijk niet bij, want ook in de aanvalsfase biedt deze opstelling voordelen. Als we vanuit de opbouw verder op het veld komen, kan het snel en onverwachts tot kansen leiden. Met name door het gebruik van overloads.

Ten eerste zorgt de 3-2 opbouw voor een uitstekende restverdediging en kan het eventuele counteraanvallen stoppen. Belangrijker is dat het zich prima leent voor het opbouwen van aanvallen. Op de helft van de tegenstander, en vergelijkbaar met de opbouw, zijn het de box-to-box middenvelders die voor het grootste gevaar zorgen. Hun positionering in de ruimte tussen de linies betekent dat als ze de bal ontvangen, één van de verdedigers moet uitstappen om hen te onderscheppen. Als de centrale verdediger dat doet, heeft de aanvaller ruimte om de ruimte achter hem aan te vallen. Als het een vleugelverdediger is, heeft de winger ruimte om aan te vallen.

overloads.png.028bbc901c7c5221268b39cef01bde2e.png

In onderstaande beelden van Man City wordt het misschien nog wel duidelijker gemaakt. City heeft hier de initiële press ontweken en vormt de box op het middenveld, waardoor ze een overload creëren ten opzichte van het middenveld van Bayern. 

citybox.png.0e591a1fbc086a0cfc860e6f9c92a9be.png

De Bruyne krijgt ruimte om de bal te ontvangen en trekt daardoor een centrale verdediger uit zijn positie. Daardoor kan Haaland in die ruimte duiken en gevaar stichten. Nou leidde deze aanval niet meteen tot een doelpunt, maar het maakt wel duidelijk hoe snel en gemakkelijk er gaten kunnen ontstaan in de verdediging van de tegenstander. 

haalandrun.png.a38da4f754acac03fa8ec9e9c45ca10c.png

Een ander voorbeeld zien we terug bij Barcelona in een wedstrijd tegen Elche. Elche speelt met vijf man achterop, om de (in potentie) vijf aanvallers van Barcelona op te vangen. Dit is echter een mooi voorbeeld van hoe het dan toch tot enorme ruimtes kan leiden. We zien hieronder duidelijk de 3-2-2-3 vorm, met Ansu Fati als één van de centrale aanvallende middenvelders en Baldé die het veld voor hem breed houdt.

barca3223.png.b5308e4e32f052ab15d3de11e7ee4b7b.png

Doordat Fati zich laat uitzakken, neemt hij één van de centrale verdedigers met zich mee. Hierdoor ontstaat er ruimte voor Lewandowski om de ontstane ruimte aan te vallen. Omdat Lewandowski die ruimte daadwerkelijk aanvalt, moet één van de andere verdedigers een besluit nemen. Dit biedt dan weer ruimte voor Fati om de door Lewandowski getrokken ruimte aan te vallen en een man-meer-situatie te creëren. 

barcaoverload.png.728b507eccf5e0206058cb0413e0d4ad.png

Tijdens de meer gestructureerde aanvallen kan de formatie snel transitioneren naar een meer agressieve 2-3-5, die de achterste linie van de tegenstander in aantallen kan overtreffen. De spits en de box-to-box middenvelder hebben doorgaans een smalle en meer centrale positie. Hierdoor wordt de laatste linie gedwongen om deze centrale overload te dekken, waardoor er ruimte vrijkomt voor de vleugelspelers. 

Als alternatief kan de smalle opstelling van de voorste drie worden gevormd door de spits en buitenspelers, terwijl de vleugelverdedigers het veld dan breed houden. Hoe dan ook, door een 3-2-2-3 formatie aan te houden, kunnen teams snel overstappen naar een andere vorm die elders de welbekende overloads kan creëren. 

235.png.b90e51a72a744be17fc1dc0bfd02f6ae.png

Deze opzet is één van de grootste redenen waarom City en Arsenal heel veel kansen creëren vanuit cut backs. De vijf aanvallers die tegen de achterste linie aan spelen zorgen ervoor dat ze continu spelers hebben die de half-spaces kunnen aanvallen. Hetzij met een langere pass van achteruit, of vanaf de vleugelspeler met een underlapping middenvelder. Wanneer de bal in die half-spaces wordt gespeeld, is de aanval moeilijk te stoppen. De prioriteit is dan om een lage voorzet, voor de goal langs, te stoppen. Dit geeft vaak ruimte voor de andere spelers om in de bal te komen. 

cutbacks.png.69fd61764ee0ced1d7b8380098e69929.png

En dat is hoe de WM-formatie in het hedendaagse voetbal gebruikt wordt. Het is een mooi voorbeeld van hoe eeuwenoude tactieken zomaar hun weg terug kunnen vinden. De opstelling is hetzelfde, de ideeën zijn ietwat moderner. Aan mij de taak om dit in Football Manager te gaan proberen uit te werken!

Untitled-2.png.0c546b00d769495096fa95d02c943fd3.png

Spoiler

@Mordurette @Nom de Guerre @ElMarcos @Krabby @FlyD @Svenpunt @MNie @rich ruzzian @keano77 @Marius @Djurovski @Netzwerk @KayDeManaager @Thymen @Michaelinho* @Lensherr @Fantasy @Kyrill @ReneLeBlanc @Gert

Op 31-10-2024 om 14:38 zei Kyrill:

Prachtige post en update maatje. Ziet er erg goed uit!! Alleen èèn kleine kanttekening Kieran Tierney werd niet vorig jaar gebruikt door Arteta,want hij was heel vorig seizoen uitgeleend aan Real Sociedad 

Bedankt! Je hebt gelijk inderdaad, inmiddels is het twee seizoenen geleden :D Het is wel vorig jaar, though, in een deel van 2023 namelijk. 

Op 31-10-2024 om 14:57 zei Michaelinho*:

Normaal ben ik van het snelle scannen door de novelles, maar dit was echt een heerlijke post. Begin me zelf ook wat meer te verdiepen in tactieken en dan is dit echt heerlijk om te lezen. 

Nou, dan kun je je lol nog op! Het zal hier wel wat vaker over tactiek gaan namelijk.

Op 31-10-2024 om 19:18 zei Djurovski:

Blijven toch heerlijke updates hoor qua tactieken 

Zijn ook de leukste om te schrijven, als je het mij vraagt ;) 

Op 1-11-2024 om 10:47 zei ElMarcos:

Als ik deze mooie update weer lees verdenk je er van dat je stiekem Pieter Zwart bent die hier undercover op het forum opereert. :classic_blink:

Nou, nee, ik ben niet Pieter Zwart haha. Maar bedankt voor het compliment, denk ik!

Op 1-11-2024 om 12:49 zei Nom de Guerre:

En nu ben ik heel benieuwd naar de toepassing  Top stuff!

Daar zijn we bijna! :D 

Op 1-11-2024 om 13:14 zei Gert:

Mooi dat stuk historie erbij ook. Leerzaam en ben benieuwd hoe je dit in FM24 instelt. 

Hé Gert! Tof dat je dit leuk vindt. Ik wilde het nog even over de aanvalspatronen hebben, alvorens ik naar FM ga! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even bijgelezen en je bent weer heerlijk bezig hoor! Mooie geschiedenis-updates en nu de deep-dives in de tactiek, heel leuk om te lezen. Dacht wel ergens gemist te hebben dat West-Duitsland een voordeel had vanwege de schroefnop en daardoor extra stabiliteit op een modderig veld. Dat is vanuit het Hongaarse perspectief waarschijnlijk niet zo interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites