Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'manutd' 🔥 ×

[Pokémon] Sick Blik's Pokémon Challenges Marathon

Sick Blik

Recommended Posts

@ReneLeBlanc een combinatie van nostalgie en helemaal dol zijn op games met turn based combat denk ik :P En we zijn pas 3 games onderweg, er komen er nog veel meer. Ben al met 5 games klaar momenteel en met de 6e vrij ver. Met ook meer dan genoeg motivatie voor wat nog moet komen.

@ de rest: veel dank en klopt, Kanto is in de remakes wel goed uitgewerkt, maar hier voegt het echt maar een extra 10-20 procent aan de game toe.

4baa11206ddf6870cade95535e080826.png

Blue! Blue heeft best een uitdagend en uitgebalanceerd team, niet de allerbeste movesets, maar toch echt wel wat goede Pokemon. Dit ga ik zeker niet zomaar winnen. Ik zal waarschijnlijk meerdere pogingen nodig hebben, het idee is namelijk dat ik met Botticelli Extremespeed moet gaan sketchen bij Arcanine, benieuwd of dat gaat lukken.

de292682755d420ea88c5e47f407e7c3.png

Poging 1 was een fiasco. Waarschijnlijk zijn mijn levels te laag.

c8c064ab5bcbfcddaafc6dea8052f9a9.png

Ik kreeg Rhydon niet eens KO met Surf. Ik ga het gewoon nog een paar keer proberen. Kijken waar het telkens fout gaat.

1ed0399c720c0fd0c8453eca10f6dedd.png

Het is gelukt, maar zonder Extremespeed te Sketchen, dat weigerde Arcanine te doen.
Ik ga dus nog wat grinden zodat ik makkelijker alle Pokemon kan verslaan, hopelijk kan ik dan Extremespeed uitlokken alsnog door een Poliwag in te zetten, want ik had nu geen enkele marge meer.

Kort verslag:
Ogata Korin had nooit kans tegen Pidgeot. De move was Thunder Wave doen en hopen dat 1 Thunderbolt raakte, daarna ging Ogata eraan en switchte ik naar Jheronimus, met 3 Ice Beams was Pidgeot eraan. Daarna Alakazam tegen Dalí, een paar keer is het gelukt om met Confuse Ray + Hypnosis te winnen, maar in de specifieke gewonnen run niet. Uiteindelijk kon Botticelli het afmaken, dit gold ook voor Rhydon, Gyarados was een prooi voor Basquiat, wegens moves als Hyper Beam en Hydro Pump waar makkelijk op te anticiperen viel. Exeggutor kan niet geseed worden, dus deed ik dat met Botticelli, maar niet voordat Velazquez nog KO ging. Botticelli kon tegen Arcanine 1 Flamethrower incasseren, en daarna met Spore en Seismic Toss winnen.

Deze methode is vrij betrouwbaar, denk 50% winst kans op deze levels. De volgende keer ga ik eerst kijken of ik met deze levels Extremespeed kan uitlokken door een Water Pokemon te gebruiken tegen Arcanine (laat ik Velazquez thuis), anders ga ik grinden, maar het liefste ga ik pas grinden in Mt. Silver.

En daarna is er nog maar 1 ding te doen in deze run, Red! En die wil ik op een zo laag mogelijk level proberen te halen! Zodra 1 van de Smeargle de eerste move van Pikachu kan overleven moet het mogelijk zijn, dat weet ik zeker.

Het leuke aan deze runs is dat je echt moet spelen met de AI van deze games. Nu is de AI in Red/Blue wel heel erg 'bare bones', dus kan je daar met hele basis strategieën wel uitkomen, maar in Gold/Silver is deze iets meer geavanceerd, maar nog zeker exploitable.

Zo heb ik om verschillende moves te triggeren, al meerdere keren de PP van 'geprefereerde' moves moeten leeg laten lopen. Zo hebben veel trainers gebaseerd op hun trainer class bepaalde AI keuzes die ze maken, zodat ze bijvoorbeeld geen Recover met volle HP doen, of status moves doen als jouw Pokémon bijna KO is, dit is echter wel heel makkelijk te triggeren met switches. Vandaar dat ik regelmatig een 6e Pokémon moet meenemen wat geen Smeargle is, om zo ervoor te zorgen dat ze bepaalde moves die super effective zijn tegen die Pokémon gaan gebruiken, of bepaalde moves die not very effective zijn gaan vermijden.

Helaas heb je wat minder random quirks in deze game als de 'Juggler' class in Gen 1 die een 25% kans had dat hij zijn Pokémon willekeurig ging wisselen.

bc946f8a2daeb148dadab01b4f15e767.png

Het is gelukt, ik moest Arcanine confusen, hopen dat die in zn eerste Confusion beurt Dalí afmaakte, daarna switch ik naar Poliwag en meteen naar Botticeli, dan moest die Extremespeed raken en de beurt erna zichzelf raken in verwarring, aangezien hij mn Botticelli outspeedt, maar na een paar pogingen lukte dit! Dit was denk ik wel de meest specifieke sequence die ik tot nu toe nodig heb gehad.

Gen II: In this generation only, Protect will fail if the user is behind a substitute. Dit realiseer ik me nu pas. Maakt het vrij nutteloos zo.

adedb8b5c882abeea938445a0ae71afd.png

Hoeveel pogingen het wel niet kostte om de strategie van gisteren te reproduceren. Afin, op naar Mt. Silver.

e190ae84664db8d81ecac44e606b140f.png

De grindsessies zitten erop bij deze. Ik heb berekeningen gemaakt en een passende strategie voor Red bedacht. Met deze levels zou ik hem moeten kunnen verslaan. Niet 100% van de keren, maar zeker binnen een paar pogingen. In de volgende update zal ik het allemaal gaan toelichten en gaan we knokken met Red!

@FMNOOB Dankjewel!

@Mordurette Absoluut, plus de garantie dat ik als eerste hit.

@Aaron21 We gaan het zien! :D

eb4193ba91263bc28c6aea641acfe041.png

ca495323ab431244f267684790888b32.png

Het belangrijkste om te weten is de moveset van Botticelli, na een tijdje denken en plannen bedacht ik deze ontzettend smerige moveset. Belly Drum halveert je HP maar zorgt ervoor dat je Attack 6(!) stages omhoog gaat, dat zijn 3 Swords Dances bijvoorbeeld.
Dit in combinatie met Extremespeed, zorgt ervoor dat de stats/het lagere level van Smeargle niet meer zoveel uitmaakt.

Extremespeed heeft echter maar 5PP, dus ik dien Spore te gebruiken voor de langzamere Pokémon, zodat ik met Seismic Toss het langzaam kan afmaken. Ik dien echter Belly Drum te kunnen inzetten, zonder dat Botticelli doodgaat of paralyzed wordt, dus heb ik Dalí nodig om Pikachu in slaap te brengen, ook omdat Pikachu Charm heeft, met 1 Charm is de hele Belly Drum strat geruïneerd.

32afb19b923d07b7a422865a140d45f9.png

be83909b8dd9e6048d119e0c7abe38a6.png

Eternalchu is terug???
Voor Eternalchu is de strategie simpel, ik dien 3 Hypnosis te raken, voordat Dalí gesloopt wordt, er zijn verschillende scenario's hoe dit zou kunnen lukken, een combinatie van:

• Charm
  • Thunder hit (ik kan 1 Thunder incasseren)
  • Thunder miss

Na de eerste Hypnosis doe ik een Confuse Ray, aangezien Red dan een Full Restore gebruikt, zodat Pikachu zichzelf daarna naast bovenstaande scenario's ook in confusion kan hitten. Zodra ik de 2e Hypnosis geraakt heb, ga ik direct voor een 3e Hypnosis. Het klinkt misschien raar dat ik niet probeer zsm 3 Hypnosis te hitten, maar ik merkte dat ik met een Confuse Ray, die in tegenstelling tot Hypnosis gegarandeerd hit, net wat meer marge heb om de Hypnosis misses te compenseren. Deze strategie is vrij gegarandeerd, op 1 scenario na...

9c8a7a9f01dabb654a120cbb25e267cf.png

Zo stopte poging 1 snel.

Poging 2 begon meer succesvol.

26f08a7baaa2e9cfd4934a5597f971d8.png

48f6acf16cb19192dc3321b105e6fa6b.png

HP ging nog lager uiteraard, maar ik maakte de screen midden in de aanval.

9f12e50dfec7d09587f5d2be54192d25.png

+6 Attack Extremespeed is genoeg om Pikachu te verslaan, dat was het overigens op lvl 61 ook al!

3b6e190fe60696e19b3879e888e23f8f.png

De reden dat ik naar lvl 70 heb getraind was daarentegen Espeon. Pas vanaf lvl 70 kon ik zelfs met minder gunstige damage rolls (moves doen niet altijd hetzelfde type damage, ook dit is in Pokémon een klein beetje willekeurig, maar dan ga je wel echt op hoog niveau kansberekeningen bespreken) Espeon in 1 Extremespeed verslaan. Dit was nodig, want Espeon kan alle Smeargle outspeeden en met 1 Psychic verslaan.

d05c6fe747f01d4fe7598f8660fb8aa9.png

Snorlax is met geen mogelijkheid met Extremespeed te verslaan, te hoog HP en te hoge Defense. Hier is Seismic Toss perfect voor, Spore natuurlijk ook, want ik ben sneller. Ik denk echter dat 1 Body Slam genoeg is om Botticelli te vellen. Ik heb dus precies 6 sleep turns nodig om voldoende damage te kunnen doen om Snorlax te verslaan, of ik moet geluk hebben dat hij weigert Body Slam te doen.

62a6351e5b90a84a214fdf872e8145d3.png

Hier juichte ik al een beetje! De Sleep melding kwam in beeld en 1 Seismic Toss was voldoende om het af te maken, doet namelijk altijd dezelfde damage. (jouw level, in mijn geval 70, dus altijd 70HP. Dit betekent dat Snorlax tussen de 351 en 420HP had)
Toen gebeurde het volgende...

f2a86244d50f22d9b9d11cf1110c6408.png

Snorlax begon te snurken.
En helaas kon ik geen .gifje maken, maar ik hield mijn adem ontzettend in toen ik de levensbalk bijna volledig leeg zag lopen, een critical hit! Dit kan nog voor verdere complicaties zorgen in het gevecht, zelfs nadat ik Snorlax overleef.

b8c8cf7664d75b9ebc642859dd5fde57.png

Daarna kwam Venusaur, Venusaur is met afstand Red's slechtste Pokémon, want Venusaur spamt Solarbeam, dus kan ik Spore gewoon gebruiken. Ik liet Venusaur expres nog een keer wakker worden, om door Leftovers zoveel mogelijk HP terug te laten krijgen, ik berekende namelijk dat ik dit nog nodig zou hebben.

698b46f9b3f010177f853be4505c2323.png

Ik schatte dat dit wel genoeg zou moeten zijn.
Ik heb ook echt wel 3-4 keer Spore gedaan expres terwijl Venusaur nog sliep.

ef1a7e711734c3e7503633992dda996b.png

Waarom vraagt u? Hierom, Charizard krijg ik niet in 1 Extremespeed te pakken, en hit vrij hard met Flamethrower. Voor Leftovers recovery had ik 5HP over, wat betekent dat ik het echt perfect geschat had, dat doet een mens goed.

49e579c66a1ab0fdbce1dc472addbce8.png

De laatste Pokémon is Blastoise. Rinse and repeat! Ik heb voor Blastoise 4 slaap beurten nodig voor een gegarandeerde winst, maar ik denk dat er zelfs een kleine kans is dat ik met de andere Smeargle outspeed of een hit overleef (tenzij die Surf zou spammen)

d73ca5070a986360bf5c1640aed1a9cf.png

Maar al deze scenario's zijn niet van toepassing, want zoals je kan zien is de laatste Seismic Toss in aantocht. Wat betekent dat mijn 2e poging in deze samenstelling gelijk de winnende poging is! Alleen een critical Thunder van Red's Eternalchu kon me de overwinning ontnemen in eerste instantie.

47784e292df1708a606a334e5495c602.png

25db59ab6d31fc3b635bca37f1cfd310.png

Soms is het inderdaad beter om niks te zeggen.
Helemaal na een ontluisterende nederlaag tegen een Smeargle van lv. 59 en een Smeargle van lv. 70 terwijl al jouw Pokémon minimaal lvl. 73 zijn.

Zo krijg ik voor de tweede keer de credits te zien in dit spel en komt het avontuur van Uffizi tot een eind. Dit vond ik een erg leuke challenge, al was het gedeelte tussen de Radio Tower en Blue in (op de Elite Four na) een beetje saai en moest ik af en toe echt zoeken naar de motivatie. Ik had het nog niet eerder benoemd, maar impliciet had ik mezelf een uitdaging gegeven om over de 6 Smeargle heen elke move maximaal maar 1x te gebruiken. Anders had ik 6 Smeargle kunnen maken met Spore bijvoorbeeld. Dit forceerde me om tot het eind nog Hypnosis te gebruiken en daar creatief mee te zijn, erg leuk! Jullie reacties helpen me overigens zeker om gemotiveerd te blijven en waardeer ik echt enorm. Zodat ik weet dat ik dit niet alleen voor mezelf aan het doen ben, dus als je plezier hebt met het lezen van deze Challenges, laat het me zeker even weten!

In de volgende update starten we met Pokemon Crystal, met een trade evolution run! Dit betekent dat ik een run ga doen met alleen de Geodude, Abra, Gastly, Machop, Slowking, Kingdra, Politoed, Scizor, Steelix en Porygon2 lines! Aangezien ik deze Pokémon altijd maar weinig gebruikt heb. Ik zal door deze game wat sneller heengaan dan de Smeargle run, omdat Crystal weinig verschilt van Gold qua gameplay. Ik denk ook dat die run iets makkelijker zal zijn, maar we gaan het zien!

@Mordurette Dank! Dan maak ik hem speciaal voor jou wat sneller dan gepland :D

Pokémon Crystal tijd dus! De Trade-Evolution Challenge. Ik mag dus alleen Pokémon gebruiken die een trade evolution hebben. Ik hoef echter niet te traden om te evolven, het wordt zo aangepast dat deze Pokémon op een andere manier evolven. Onix, Scyther en Porygon evolven op level 30, Seadra op level 40, Slowbro met een Water Stone en de rest op level 37.

Aangezien Porygon pas in Celadon City te verkrijgen is, wordt het mijn starter. De rest is allemaal relatief makkelijk aan te komen. Horsea als laatste, in de Whirl Islands (heb ik Whirlpool voor nodig). Dus die is beschikbaar zodra Mahogany Town is opgeruimd.

De regels:

• De regels zijn vrij vergelijkbaar met de eerste challenge die we gedaan hebben. Ik mag dus alleen de eerder genoemde Pokémon gebruiken. Levels mogen slechts zo hoog worden als de eerstvolgende gym leader, de level cap gaat naar 81 na het verslaan van Lance.
  • Ik moet de eerste Pokémon van de te gebruiken soorten vangen, mocht dat niet lukken dan heb ik daarna meerdere pogingen tot ik er 1 gevangen heb, aangezien ik beperkt ben in het aantal type Pokémon en Abra en Scyther bijvoorbeeld lastig te vangen zijn, krijg ik meerdere kansen, zolang ik maar de eerst gevangen van deze ga gebruiken.
  • Mijn starter zal Porygon zijn, omdat die anders pas in Celadon te verkrijgen is.
  • Geen healing items gedurende gevechten en ook niet in de algehele Elite Four + Lance run.

1f2a7955425c4e6c6c5d49b4a1026781.png

8cf7910ab5af53c1fa3089c35b64e095.png

In deze versie heten we Darwin! Vanwege de evolutietheorie. We gaan alle Pokémon vernoemen naar geologische tijdperken.

e0329beb93750334ec73ed305fe7d482.png

Porygon heb ik Novozoic genoemd, dit is geen officiële naam van een geologisch tijdperk, maar zo zou je de verre toekomst kunnen noemen.

U vraagt zich af: 'Wat doet Conversion en wat doet Conversion2?' Sta me toe het uit te leggen, dank aan Bulbapedia:

• Conversion changes the user's type to match the type of one of the user's moves (including Conversion itself). Conversion is unable to copy the type of a move that matches any of the Pokémon's current types. If all moves match any of the Pokémon's current types, Conversion will fail.
  • Conversion 2 will randomly change the user's type to any type that either resists or is immune to the type of the last damaging move it was hit by.

For example, if the last move the user was hit by was an Electric-type move, the user will become Ground-type, Electric-type, Grass-type, or Dragon-type.

If the last move the target used was a move that calls another move (such as Metronome), the type of the called move will be considered. If the last move the target used is a move that changes type (such as Hidden Power), the type it was changed to will be considered.

Conversion 2 targets the user.

Zijn deze moves zinvol? Niet zo zeer, zijn echt heel erg niche, ik zou slechts beperkte situaties kunnen bedenken waar deze moves zinvol zouden kunnen zijn. Via level up leert Porygon alleen Normal en Psychic moves, plus Zap Cannon. Psychic is defensief niet een extreem goed type, dus die zou je alleen willen gebruiken als je offensief veel damage wil gaan doen, dit zou bijv. tegen Poison types goed werken. Nu wil je Poison types liever niet een gratis beurt geven, want de kans is groot dat je dan tegen Confusion of Poison aan loopt.

Porygon leert verder geen Rock moves, dat zou nog wel zinvol kunnen zijn, wel nog Iron Tail. Maar ik ga later al 2 Steel Pokémon krijgen, waarvan Steelix deze move ook heel goed zou kunnen gebruiken.

Dan voor Conversion2, die zou in het begin nog wel eens interessant kunnen zijn, door het enorme aantal Normal moves. Er is een 33% kans dat je dan Ghost type wordt en helemaal geen moves meer hoeft te incasseren, na een Ground of Psychic move is er ook een 33% kans dat je immune zou worden voor deze moves, echter zijn die wat minder vaak voorkomend.

Al met al, Conversion2 wil ik aan het begin nog wel eens gaan gebruiken, leuke voor de rival fight!

De Rival heb ik wederom Chikorita laten kiezen trouwens, dat is de grootste uitdaging, omdat ik relatief veel Water Pokémon ga krijgen.

23ea462559ff93491a72c8712c37225b.png

Haha wat een anticlimax, Chikorita weigerde Tackle te gebruiken, dus ik kon nog geen Conversion2 gebruiken, totdat het te laat was en ik een Critical Hit raakte.
Porygon heeft ook een STAB Tackle, dus die doet extra veel damage in dit gevecht natuurlijk.

Onze rival heet 'Created', aangezien Creation niet paste, naar de natuurlijke ontkenners van Evolutie. 
Mijn Poké Balls zijn ontvangen, wat betekent dat de Challenge gestart is, ik mag gelijk voor mijn eerste capture gaan!

7c546653b290ed31652f351d7d695b42.png

Dit is wel leuk, doordat ik Ghost word, kan Geodude me niet meer raken, met alleen Normal moves!

1a57f7453b1098ee1b5251d6962e75c2.png

Geodude heb ik Hadean genoemd, naar het eerste geologische tijdperk, er was toen nog geen leven op aarde, ook niet in de vorm van micro-organismen. De aarde is tijdens dit tijdperk ontstaan en was een onbewoonbare verzameling aan rotsen en oceanen met ontzettend veel Co2 in de lucht. De oudste rotsformaties op de wereld komen uit die tijd, ze verwachten dat die óf in Groenland, Canada, Antarctica of Australië liggen.

Geodude is een van de beste Pokémon in een Pokémon Crystal run, dit omdat Bugsy en Whitney echt totaal geen kans hebben tegen deze koppige rots. Ik zou mijn neefje van 6 tegen Whitney kunnen laten vechten met een Geodude en hij zou alsnog met gemak Miltank kunnen verslaan. Belangrijk is dus dat ik Hadean weg houd uit gevechten met Water of Grass Pokémon.

Daarnaast heeft Falkner wel Mud Slap op z'n vogeltjes zitten, dus vandaar is het gunstiger om Novozoic in dat gevecht te gaan gebruiken.

P.S. Weet dat ik deze run als een Nuzlocke begon, maar redelijk snel hier een normale run van heb gemaakt, aangezien ik geen zin had in een Nuzlocke. Heb het expres niet aangepast, omdat ik het niet expliciet benoem, maar ik wil hier wel zo transparant mogelijk in zijn. :D

Volgende update gaan we al een gym gevecht doen!

Prachtige strategie bedacht voor Ash en het heeft geloond.

Nieuwe uitdaging is vergeleken met de Smeargle challenge iets minder, maar Porygon2 is wel echt een leuke pokémon.

Daar zijn we weer! Sorry voor de vertraging, uiteraard gaan we door! Het kost veel meer tijd om updates te maken en mezelf er toe te zetten, aangezien mijn toetsenbord kapot is. De -o, -s en -k doen het niet, wat erg irritant is. Ik wil een nieuwe laptop kopen, maar waarschijnlijk pas in februari of maart.

@FMNOOB Dankjewel!
@Aaron21 Klopt! Niet alle challenges hebben dezelfde moeilijkheidsgraad, deze is relatief makkelijk, maar dat maakt niet uit. Het gaat erom dat ik deze games op een nieuwe manier kan ervaren.
@McMarkson Dankjewel!
@Mordurette Same here! Alle drie heel vet! Heb ook een Porygon plushie

Toen ik met deze game bezig was, werd mij op een feestje verteld (ja dan praten we zeker over Pokemon) dat ik Poliwag al voor Falkner kon vangen, iets wat mij toen nog niet bekend was, dus bij deze:

12a4e99331d1561bf696b609a0c4a41f.png

Daarnaast heb ik ook een Gastly gevangen, genaamd Cenozoic.

7606e023b6c326774d041f22e2c98560.png

Op lvl. 9 was het relatief makkelijk, Gastly en Poliwag hebben allebei Hypnosis, dus die probeerde ik direct te gebruiken, voordat ik switchte naar Geodude of Porygon om te tacklen.

b198697f1880a8da1c974733a2950699.png

Spinarak heeft hier wel weer een normale kleur!

57e3848fa7964371d41443a0d23f850f.png

Als beloning heb ik een Onix kunnen vangen, ze heet Eoarchean, vernoemd naar de tijd na de Hadean tijd.

3e6fa6b41e6eb9aa2eb2f3bed2795cbf.png

Triassic is ook binnen! Pokémon no. 6. 

bf87c65dc83f242b968fa0f464960073.png

Tijd voor de eerste Team Rocket confrontatie in Slowpoke well. Wat een luxe om weer meerdere type Pokémon te hebben, die geen Normal type zijn. Het spel voelt gelijk een stuk gemakkelijker zo. Koffing kan echt helemaal niks tegen Cenozoic, dus dit was een makkelijke winst.
Geodude heeft ook net Rock Throw geleerd, dus Bugsy wordt ook een cakewalk.

bdecf41a6f192148c57265ab3f756881.png

Lvl. cap is 16, maar het zal wel, we hebben een goed team.

e27fa761e692cea44fdedbfd5a7cc1f3.png

Eoarchean weet Metapod en Kakuna redelijk gemakkelijk te verslaan, voor de Exp.

df9233e9eb89bd1b1ad84df442e77607.png

Hadean gooide 2 stenen en we hebben een 2e badge binnen.