Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Novelle van het Jaar 2024 - De verkiezing

Marius

Aanbevolen berichten

Gefeliciteerd @Nom de Guerre, een heel mooi compliment voor je verhaal. Ik moet het nog steeds een keer inhalen, maar hoe lang moeten we wachten op de uitgave van het boek? Anders blijf ik toch maar doorscrollen :D

bewerkt door Tim'
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd Nom! Complimenten voor je geschreven verhaal (y) 

@Grote Ree kan een kekke badge voor je verzorgen voor op je profiel hier op MU. 

Ennn @Marius een speciaal dankwoord voor jou ook, zoals Daan al aanhaalde. Het was weer een mooi novelle-jaar! 100% grotendeels dankzij jouw eigen bijdrages én je eigen verhaal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Marius; Bedankt voor deze feilloze organisatie, zoals eigenlijk de hele novellebundel tot in de puntjes verzorgt is - en blijft.

@Nom de Guerre; Gefeliciteerd met de overwinning! Niet geheel onterecht denk ik, al vond ik het niveau wel ontzettend hoog. 

Scheelt ook dat het bijna allemaal verschillende soorten verhalen waren, dat bleef ook tof om te jureren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Noblesse oblige. Belofte maakt schuld. En hier sta ik dan, met een schuld die ik maar al te graag inlos, want als je zegt dat je een speech gaat geven, dan doe je dat ook. En als je, net als ik, al ruim 330 updates geleden begon aan wat aanvankelijk slechts een novelle was, een bescheiden poging om het writer's block in mijn bovenkamer te doorbreken, dan komt het moment waarop je je afvraagt: hoe ben ik hier in godsnaam beland?

Toen ik begon, was het idee simpel: een langlopend verhaal, een kans om freestylend iets in beweging te krijgen. Niets ernstigs, gewoon de boel op gang brengen. Zoals Van Nistelrooy ooit zei: de ketchuptheorie. Niets komt eruit, je schudt en schudt, en plotseling, als het dan eenmaal komt, gaat het hard. Dat geldt voor mijn schrijven net zo goed. De ideeën stroomden en bleven komen, vaak zonder dat ik wist waar ze heen gingen. Maar hé, dat is het leven, toch? Je laat het gebeuren en hoopt op het beste.

In zekere zin is dit verhaal een hommage. Een ode aan John, mijn vriend en collega die te vroeg is weggevaagd door de Grote K. John, jouwe rukker, ik mis je nog elke dag. Je verhalen en je krankzinnige humor blijven me inspireren, zelfs nu we meer en meer het koninkrijk der fictie betreden, waar de waarheid en leugen hand in hand dansen. Maar ach, ik freestyle nog steeds, zoals jij dat zou waarderen.

De interactie met jullie, mijn lezers, is wat dit allemaal levend houdt. Gastrollen, polls, voorspellingen; elk moment was een prikkel om mezelf scherp te houden, om te blijven groeien en uitdagen. En dat jullie dat hebben bekroond met het hoogst mogelijke laureaat in deze community? Dat is een beetje als de kers op een taart die ik nooit verwachtte te bakken. Dat mensen de moeite nemen om mijn ADHD-gedachtekronkels te volgen en zelfs te waarderen, is werkelijk buitengewoon.

Cynisch gezegd, ik zou zelf waarschijnlijk niet zo geduldig zijn geweest, maar hier staan we dan.

Als jij een van mijn trouwe lezers bent: dank je wel. Ik weet, het klinkt als het matigste van alle clichés, maar zonder jullie was het nooit zover gekomen. Schrijven is alleen leuk als iemand het leest, en jullie hebben ervoor gezorgd dat dit verhaal meer is geworden dan ik ooit had gedacht.

Nu ga ik toch een paar mensen bij naam noemen, want ze verdienen het. Berry, Marius, Marcos, Karel, spoedt; jullie zijn de ruggengraat van dit verhaal geweest. Jullie reacties, stemmen, en commentaren hebben me door de seizoenen heen getrokken. En ik beloof dat ik er nog minstens twee seizoenen mee doorga, want ik heb een verhaallijn in mijn hoofd die die arme John niet ongemoeid laat.

Dus hier staan we, aan het einde van dit hoofdstuk, maar met een hele weg voor ons. De reis gaat door, en zolang jullie mee willen gaan, blijf ik schrijven. Of het nu briljant wordt of totale chaos, dat weet ik niet. Maar één ding is zeker: ik ga het met euforie en een vleugje cynisme tegemoet, zoals dat hoort.

Op 10-10-2024 om 14:42 zei Titan:

Ja.

Gefeliciteerd, @Nom de Guerre! Een vermakelijk verhaal om te volgen! 

Dank je wel. Ik hoop nog vaker te vermaken, verrassen en wellicht schokkeren.

Op 10-10-2024 om 14:53 zei Rob1981:

Proficiat @Nom de Guerre! Benieuwd wanneer het boek uit gaat komen!

Als jij me vertelt welke uitgever dergelijke verhalen publiceert, stuur ik het hele verhaal op.

Op 10-10-2024 om 15:07 zei Kyrill:

Proficiat @Nom de Guerre(y)

Dank je wel, ook voor je talrijke reacties en het feit dat ik je persoontje mocht gebruiken als inspiratiebron voor een louche Slavische makelaar.

Op 10-10-2024 om 16:02 zei Tim':

Gefeliciteerd @Nom de Guerre, een heel mooi compliment voor je verhaal. Ik moet het nog steeds een keer inhalen, maar hoe lang moeten we wachten op de uitgave van het boek? Anders blijf ik toch maar doorscrollen :D

Dank je wel, Tim. Ik zal het een stukje makkelijker voor je maken.

https://docs.google.com/document/d/1Ouk2GXyKp1jHbBnfaTEFC5CJRf5Ow98cbfW8jSEWsj8/edit?usp=drivesdk

Dat helpt voorlopig wel even. Wist je trouwens dat er een karakterlimiet op Google Docs zit? Ik tot voor kort ook niet, maar ik zit dus inmiddels in versie twee te werken.

Op 10-10-2024 om 16:07 zei Djurovski:

@Nom de Guerre Gefeliciteerd met de titel. Verdiend ook. Complimenten aan de overige finalisten want voor mij lag het dicht bij elkaar met een prima niveau 

Dank je wel, voor het lezen en het reageren. Kritisch en scherp, dat heb ik graag.

Op 10-10-2024 om 18:24 zei Bogatyr:

Proficiat Guido.

Merci, amice. 

Op 10-10-2024 om 19:21 zei delichris:

Gefeliciteerd @Nom de Guerre

Dank je wel, zowel voor deze reactie als voor het jureren. Ik had eerlijk gezegd niet zo'n positieve reactie verwacht uit de juryrapporten, vanwege de lange lappen tekst. Erg fijn dat ik me vergist heb.

Op 10-10-2024 om 19:29 zei Willem:

Gefeliciteerd @Nom de Guerre!

Dank je wel, Willem. Hopelijk kun je binnenkort, bij de start van seizoen 3, weer aanhaken. Shit's about to get really dark.

Op 10-10-2024 om 19:52 zei De Raam:

Nogmaals gefeliciteerd @Nom de Guerre!

Zelf erg in m'n nopjes met de tweede plek. Niet verwacht, had zelf enkele andere novelles boven die van mezelf geplaatst. 

Dank aan de jury voor alle feedback ook! Nemen we mee naar een nieuw topic (y)

Ook @Marius weer bedankt voor de organisatie en al het reilen en zeilen in de novellebundel!

Dank je wel, Daan. Ik denk dat jij deze prijs gepakt had als je novelle nog een maandje langer had geduurd, ouwe reus. Ik kijk nu al uit naar je nieuwe avonturen.

Op 10-10-2024 om 19:58 zei Mordurette:

Proficiat Guido! (d)

Dank je wel. Hopelijk hebben de belevenissen van John, eendrachtig aan de titel van het verhaal, af en toe voor een glimlach van op je gelaat gezorgd.

Op 10-10-2024 om 21:38 zei Fantasy:

Gefeliciteerd Nom! Complimenten voor je geschreven verhaal (y) 

@Grote Ree kan een kekke badge voor je verzorgen voor op je profiel hier op MU. 

Ennn @Marius een speciaal dankwoord voor jou ook, zoals Daan al aanhaalde. Het was weer een mooi novelle-jaar! 100% grotendeels dankzij jouw eigen bijdrages én je eigen verhaal. 

Dank je wel, zowel voor deze reactie als voor het jureren. Heb je zin in een gastrolletje? Duikbootkapitein? 😉😅

Op 10-10-2024 om 21:41 zei MNie:

Gefeliciteerd @Nom de Guerre

Dank je wel voor deze gelukwens. Hopelijk mag ik je binnenkort toevoegen aan het rijtje trouwe volgers van de wonderlijke en bizarre belevenissen van John.

Op 10-10-2024 om 22:07 zei neva:

@Marius; Bedankt voor deze feilloze organisatie, zoals eigenlijk de hele novellebundel tot in de puntjes verzorgt is - en blijft.

@Nom de Guerre; Gefeliciteerd met de overwinning! Niet geheel onterecht denk ik, al vond ik het niveau wel ontzettend hoog. 

Scheelt ook dat het bijna allemaal verschillende soorten verhalen waren, dat bleef ook tof om te jureren.

Dank je wel, zowel voor de reactie als voor het jureren. Ik vrees dat ik weinig kan doen aan de soms hoogdravende en langdradige zinnen. Zo was John, mijn John. Het voelt als heiligschennis om zijn fictieve reïncarnatie ineens koel en zakelijk te maken. Ik ga al een bescheiden karaktermoord plegen binnenkort, maar die zou hij zelf kunnen waarderen. Afbreuk doen aan zijn stijl had hij niet geaccepteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een beetje late to the party, maar van harte gefeliciteerd @Nom de Guerre. Wat mij betreft de zeer terechte winnaar van dit jaar, in een jaar waarin de kwaliteit zeer hoog lag. Je humor, de achtergrond van het verhaal, de beeldspraak, alles maakte dit een genot om te lezen. Vaak gelachen en soms zelf even momenten van de medelijden en verdriet gevoeld voor John, de man om wie het draait.

Diep van binnen heb je met dit verhaal ook in mij een prikkel aangewakkerd. Een die ook de spreekwoordelijke pen weer wil doen oppakken en met een mooi verhaal naar dit forum komen. Wanneer en hoe, geen idee. Het komt wanneer het komt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites