Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Die roten Teufel via de Betzenberg weer terug naar de Fußball Himmel!

seb170455

Aanbevolen berichten

image.png.d515f7fd842c2abffb89f1ac2970b119.png

Mittwoch 23.05.2024.

image.png.17da401aff9f71f370efb1871a19f420.png

Loonstra loodst 1.FC Kaiserslautern na seizoen terug naar 1.Bundesliga.

Von Christopher Meltzer, Kaiserlautern.

“Maus” Loonstra nam in juli 2023 het heft in handen bij de 1.FC Kaiserslautern. De onbekende trainer moest proberen een goede klassering neer te zetten met hoop op een promotieplaats. De fans waren niet overtuigd van de trainer. Maar de trainer Loonstra wist te overtuigen met zijn team en wist zelfs kampioen te worden in de 2.Bundesliga in zijn eerste jaar. Een geode reden om met Loonstra te spreken over het succes en zijn toekomst bij de club uit Kaiserslautern.

Kort na de officiële feestvieringen spraken wij Loonstra op zijn kantoor. De volledig relaxte trainer nam alle tijd voor ons. Het gesprek begon natuurlijk met de vraag, hoe dit kon gebeuren. “Toen ik de baan aangeboden kreeg wist ik ook niet hoe het seizoen kon gaan verlopen. Ik was niet echt heel goed bekend met de 2.Bundeliga en ook niet met onze club. Inmiddels ken ik de club goed en zie dat het een schitterende club is. Maar waar je staat in de 2.Bundeliga kon ik nog niet goed inschatten. Om daar lang over na te denken heeft geen zin en ik ben gewoon in het diepe gesprongen. En als je een bepaalde overtuiging hebt, dan kun je gewoon in het diepe zwemmen.” weet Loonstra ons in zijn werkkamer te vertellen. “Halverwege het seizoen stonden wij er aardig voor, maar kwamen wij uit een dip met 2 punten uit de laatste 4 duels en een verloren afdroogpartij tegen Leverkusen in de beker. Maar na de winterstop wonnen wij direct tegen Hannover en Schalke, en konden we verder bouwen aan een goed seizoen. De 2-0 overwinning op HSV in het Volksparkstadion was een bevestiging van de goede vorm en wij wisten dat wij hoge ogen gingen gooien voor een promotieplaats. 5 wedstrijden voor het einde van het seizoen stelden wij de promotie veilig tegen 1.FC Nürnberg. Nu wilden wij graag kampioen worden, maar dit was nog een hele opgave. Met 2 gelijkspelen met nog 1 wedstrijd voor de boeg, was het heel spannend. Met evenveel punten was ons doelsaldo +25 en Schalke stond op +22. Schalke won met 4-0 en wij stonden met de rust 3-0 voor. Maar Holstein kwam terug tot 3-2 en scoorde bijna in blessuretijd. Maar de ontlading was geweldig aan het einde van de wedstrijd, waarbij bijna 50.000 mensen uit hun dak gingen. Het was een schitterend feest met lange slapeloze nachten.

Ondanks een mooie start en een super einde was het niet allemaal goud wat blonk tijdens de wedstrijden van Kaiserlautern. Loonstra kon toch niet altijd tevreden zijn met zijn ploeg. “Qua resultaat was het super, maar het voetbal liet nog wel eens te wensen over. Het veldspel was redelijk, maar het benutten van kansen had dit seizoen beter gekund. Dit zorgde ervoor dat veel wedstrijden aan het einde toch heel spannend werden, wat volkomen onnodig was. Prokopchuk was vaak trefzeker en ook Raschl en Opoku deden een duit in het zakje, maar te vaak werden opgelegde kansen gemist. Achterin was het meestal redelijk onder controle, maar sommige wedstrijden was de scherpte er achterin niet. Dan kom je achter en dan is vechten tegen de bierkaai.” gaat Loonstra verder, terwijl hij verbeten terugdenkt aan de lastige partijen van het afgelopen seizoen.

Diverse namen van de 1.FC Kaiserslautern kwamen vaak in de krant op maandagochtend. Loonstra heeft dit waarschijnlijk ook gezien. “Prokopchuk, Opoku, Raschl en Tachie waren meestal de belangrijkste spelers in het elftal, maar dat is toch wel te kort door de bocht. Dit waren de doelpuntenmakers, maar jongens zoals verdediger Boris Tomiak en middenvelder Marlon Ritter stonden hun mannetje iedere wedstrijd. Zij waren de steunpilaren, die anderen lieten floreren. De gehuurde vleugelaanvaller Deme viel vaak in, maar gaf ons team vaak de injectie die wij nodig hadden.” Maar er waren ook conflicten in het seizoen voor Loonstra. “Natuurlijk zijn er ook negatieve zaken binnen een seizoen in de selectie. Er is altijd wrijving binnen de selectie. Je kunt maar 11 spelers opstellen en 5 wissels toepassen. Sommige jongens vallen buiten de vast groep starters en hadden er meer van verwacht. Met teleurstelling gaat iedereen anders om. Spits Ragnar Ache was de spits volgens alle kranten die ons volgen, maar dat werd anders. Prokopchuk wist zich goed te handhaven en werd super belangrijk. Ache was veroordeeld tot een reserverol en dat viel hem zwaar. Hij vroeg om een transfer. Het is er niet van gekomen en wij gaan kijken waar we in het nieuwe seizoen samen staan. Leon Opitz was gehuurd en was net als Deme een invaller die ons veel energie gaf. Maar Opitz en zijn trainer konden niet met dit scenario leven. Opitz werd na de winterstop teruggehaald (dit stond in het huurcontract. red.) en dat vond ik heel jammer.”

Na een onverwachte promotie wacht Kaiserslautern nu een uitdaging in de 1.Bundesliga. Met een kleine selectie en weinig grote namen moeten de mannen uit Kaiserslautern zich volgend seizoen gaan meten met de grote jongens in Duitsland. Loonstra weet dit, maar welke visie heeft hij hier verder over. “De Bundesliga was het doel en nu moeten we proberen in deze liga te blijven. Ik heb er vertrouwen in en ik wil niet te hard van stapel lopen. Ik hoop op snelle punten en dat wij een klein gaatje kunnen slaan boven de degradatiestreep. Dat is lastiger als je denkt, zeker met ons budget. Wij hebben niet dezelfde budgetten zoals de toppers in de Bundesliga, maar ook medepromovendus Schalke’04 heeft ondanks hun schulden meer uit te geven. Wij zullen slim moeten handelen om overeind te blijven dit seizoen en van daar uit langzaam een kapitaal opbouwen. Wij dromen van het hoogste, maar blijven wel realistisch. Het bestuur wilde mee in mijn visie waarbij de jeugdaccomodaties verbeterd zijn. Met een goede instroom van vorig jaar en hopelijk in de komende jaren moeten wij de Bundesliga gaan bevechten. Ik ben zeer benieuwd.” lacht Loonstra, die weet dat hij hard moet werken om te overleven. Deze zomer is het nog feest in Kaiserslauten, maar hopelijk slaat de feeststemming niet om in rouw. Wij wensen de 1.FC Kaiserlautern veel succes het komende seizoen.

@Copywriter @Netzwerk @Marius @keano77 @John Terry 2.0 @KayDeManaager @Djurovski @Rikkert90 @Lensherr

bewerkt door seb170455
Link naar opmerking
Deel via andere websites