Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM25] Nieuws & Updates

Fantasy

Football Manager 2025  

47 leden hebben gestemd

1. 1. Ga je FM25 kopen?

• Ja, natuurlijk - Ik koop 'm via MU!
    • Hmm, ik twijfel nog een beetje.
    • Nee, ik sla een jaartje FM over.

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Urbeto:

De studio geeft aan dat dit de meest vernieuwende editie in jaren wordt. Vrouwenvoetbal komt en de hele engine is nieuw. Hoe kun je dan in vredesnaam stellen dat 'er vooral functies uitgehaald worden'? Van je lijstje worden ook alleen de laatste drie actief gebruikt naar mijn idee. 

En de vrouwenvoetbal-modus kun je alvast aan dat lijstje toevoegen, dus eigenlijk is de nieuwe engine de actief gebruikte/nieuwe functie.

Tijdens FM22/FM23 waren er al signalen dat er omgebouwd ging worden naar de Unity-engine. Om dan vervolgens een spel zes maanden te laat te releasen, waarbij er ook nog eens een handjevol functies verwijderd worden zijn het desbetreffende spel..

Qua casus is het imo een beetje vergelijkbaar met Sonos en hun waardeloze app-update van mei dit jaar, gevolg daarvan is dat ze releases van hun overige producten hebben moeten uitstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei joostmakaay:

En de vrouwenvoetbal-modus kun je alvast aan dat lijstje toevoegen, dus eigenlijk is de nieuwe engine de actief gebruikte/nieuwe functie.

Tijdens FM22/FM23 waren er al signalen dat er omgebouwd ging worden naar de Unity-engine. Om dan vervolgens een spel zes maanden te laat te releasen, waarbij er ook nog eens een handjevol functies verwijderd worden zijn het desbetreffende spel..

Qua casus is het imo een beetje vergelijkbaar met Sonos en hun waardeloze app-update van mei dit jaar, gevolg daarvan is dat ze releases van hun overige producten hebben moeten uitstellen.

Zealand noemde in één van z’n video’s dat ze al rond 2020 Unity developers aan het werven waren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Titan:

Start het OBK opnieuw!

Breaking - OBK 2025 staat al in de steigers

Met alle berichten rondom de uitgestelde release van FM25 staat er naar verluidt een nieuw OBK op de planning, welke in Q1 van 2025 gespeeld zal gaan worden. De geruchten zijn nog vers van de pers, maar we verwachten snel meer duidelijkheid hieromtrent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Best schandalig dit. Ik denk trouwens dat weinig het erg hadden gevonden als ze gewoon nog een extra jaar ervoor hadden genomen en FM25 hadden overgeslagen. Dit heeft weer veel te maken met verwachtingen scheppen en niet leveren. Maar je kan het beter omdraaien, low expecations high satisfaction. Gewoon jaar uitstellen met een complete set aan nieuwe features. Ik geloof er niks van dat die al in maart komen. Klinkt ook als typisch gevalletje waarin management niet luistert naar ontwikkelaars.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ellende vind ik dat ze dit gewoon vorige week hadden moeten kunnen communiceren. En niet eerst de release bevestigen en zelfs schandalig de pre-orders laten komen. Dat is heel asociaal.

De laatste keer dat dit gebeurde was met CM 4. Dat was een complete flop toen. Die kwam na CM01-02 en had eigenlijk CM02-03 moeten worden. Werd ook een nieuwe generatie, maar werd eveneens uitgesteld in oktober tot maart. De game was leuk, maar was buggy as hell en werd nooit echt een succes. In vijf maanden tijd kwamen er liefst vijf patches op de markt. Uiteindelijk kwam een half jaar later CM03-04 (gingen ze weer ouderwets door met tellen :D). Daar zat bijna geen verschil tussen de twee versies, maar hij liep wel iets beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei neva:

De ellende vind ik dat ze dit gewoon vorige week hadden moeten kunnen communiceren. En niet eerst de release bevestigen en zelfs schandalig de pre-orders laten komen. Dat is heel asociaal.

De laatste keer dat dit gebeurde was met CM 4. Dat was een complete flop toen. Die kwam na CM01-02 en had eigenlijk CM02-03 moeten worden. Werd ook een nieuwe generatie, maar werd eveneens uitgesteld in oktober tot maart. De game was leuk, maar was buggy as hell en werd nooit echt een succes. In vijf maanden tijd kwamen er liefst vijf patches op de markt. Uiteindelijk kwam een half jaar later CM03-04 (gingen ze weer ouderwets door met tellen :D). Daar zat bijna geen verschil tussen de twee versies, maar hij liep wel iets beter.

Dit is ook vooral hoe ik erin sta. Ik kan alleen maar toejuichen dat de keuze is gemaakt om de release uit te stellen in plaats van een game uit te brengen die verre van af is, mits dat op een geheel transparante manier gebeurt. Dit zijn echter beslissingen die je niet van de een op de andere dag neemt, dus SI wist echt wel dat de game eind november niet af zou zijn toen je wel al kon pre-orderen. Het lijkt er wat mij betreft dus sterk op dat deze keuze vooral is gemaakt om de schade en reputatie te beperken en niet per se om zo open en eerlijk mogelijk te zijn. Maar goed, alsnog kan ik dit wel meer waarderen dan bijvoorbeeld een EA dat FIFA elk jaar pas enigszins werken krijgt na de tweede grote patch. 

Ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen. Maart is al op het randje, als het nóg later wordt kan je net zo goed FM25 skippen en doorgaan met 26. Al zal dat om verschillende redenen geen optie zijn voor SI. Balen wel, ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien met alle veranderingen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Arles:

dus SI wist echt wel dat de game eind november niet af zou zijn toen je wel al kon pre-orderen.

Dat vraag ik me af. Het kan ook zijn dat SI zich voorbereide op crunch (geen idee of ze dat bij SI toepassen), maar dat de pre-orders zo tegenvielen dat ze besloten dat het de moeite niet waard was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei PJHoutman:

Dat vraag ik me af. Het kan ook zijn dat SI zich voorbereide op crunch (geen idee of ze dat bij SI toepassen), maar dat de pre-orders zo tegenvielen dat ze besloten dat het de moeite niet waard was.

Denk dat het weinig met crunch te maken heeft maar meer met dat de tegenvallende pre-orders ze deed beseffen dat het desastreuze (financiële) gevolgen zou kunnen hebben als ze een game uitbrachten die nog lang niet af was. Dat maart de laatste mogelijkheid is om FM25 nog in dit financiële jaar te laten vallen stemt me ook niet bepaald hoopvoller. Als crunch het niet waard zou zijn maar het anders wel eind november had gekund, zou het toch alsnog wel eerder dan maart uitgebracht kunnen worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel negativiteit hier. Besef je wel dat er veel gamestudios omvallen de laatste maanden/jaar. Als FM25 niet verkoopt, misschien gaat de hele studio dan wel kopje onder. Dan kun je voor altijd FM24 blijven spelen en is het einde verhaal.

Ik koop FM25 dus gewoon. Ook als er een half jaar later een nieuwe versie uitkomt. Wat is nu 40-50 euro per jaar mensen? Hoeveel geef je uit aan je telefoon, Netflix, koffie, bier, en andere onzin?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Oldskool:

Veel negativiteit hier. Besef je wel dat er veel gamestudios omvallen de laatste maanden/jaar. Als FM25 niet verkoopt, misschien gaat de hele studio dan wel kopje onder. Dan kun je voor altijd FM24 blijven spelen en is het einde verhaal.

Ik koop FM25 dus gewoon. Ook als er een half jaar later een nieuwe versie uitkomt. Wat is nu 40-50 euro per jaar mensen? Hoeveel geef je uit aan je telefoon, Netflix, koffie, bier, en andere onzin?

Liever negativiteit/realisme dan bangmakerij.

We gaan SI toch niet belonen als ze een slecht product maken? En laten we wel wezen, we hebben SI de laatste jaren al het voordeel gegeven met 50-60 euro te betalen voor games die grotendeels updates waren en geen echte evolutie kenden. Is FM24 op zichzelf een goeie game? ja. Is het de "finale versie die we altijd wouden als afscheid", zoals SI het zelf noemde? Absoluut niet.

Trouwens, pre-orders beschikbaar stellen terwijl je weet dat je die belofte niet kan waarmaken en alles moet herroepen? Daarmee creer je ook niet direct goodwill

Een football manager game heeft een potentiele markt van een kleine 10 miljoen kopers blijkt. Dus als ze kopje onder gaan door hun eigen incompetentie (want ze hebben letterlijk geen concurrentie waar ze klanten aan kunnen kwijtraken), dan zal er heus wel een andere uitgever naar voren stappen om het stokje over te nemen. En die zal wss ook direct veel werknemers/expertise van SI in huis halen. Je zal idd een paar jaar geen "FM" zien terwijl die in ontwikkeling is, maar stellen dat FM25 de laatste ooit zal zijn, sorry, dat is echt een gedachtesprong van hier tot aan Alpha Centauri

Wat er wel kan gebeuren is dat een bedrijf zoals EA het opneemt, en dan is het idd van de regen in de drup.

bewerkt door AntiChrist7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik baal ook als een stekker, maar zoals ik sommige de rug naar SI toe zie keren en uitspraken als ‘dan vallen ze maar om’ doet me als 20 jaar trouwe fan toch wel pijn.

Laten we positief blijven en de vraag die bij mij dan opkomt: Is er/komt er een goede (externe of interne) data update voor het nieuwe seizoen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei PJHoutman:

Als er in november was gereleased was dat meer een death march sprint geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Oldskool:

Wat is het wat we ons daadwerkelijk moeten beseffen? Hier hebben klanten dan toch geen enkele schuld aan en allemaal te danken aan SI zelf? Slechte verwachtingen managen, slechte marketing en veel matige keuzes onder tijdsdruk. Waarschijnlijk hadden klanten het redelijk prima gevonden als ze er nog 1 heel jaar over zouden doen als dat gewoon fatsoenlijk gemanaged zou zijn of dat soort oplossingen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Oldskool:

Ik wil bij deze even aangekaart hebben dat bier géén onzin is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Chiemel:

Wat is het wat we ons daadwerkelijk moeten beseffen? Hier hebben klanten dan toch geen enkele schuld aan en allemaal te danken aan SI zelf? Slechte verwachtingen managen, slechte marketing en veel matige keuzes onder tijdsdruk. Waarschijnlijk hadden klanten het redelijk prima gevonden als ze er nog 1 heel jaar over zouden doen als dat gewoon fatsoenlijk gemanaged zou zijn of dat soort oplossingen. 

Wat ik me besef is dat als SI dit verpest en niemand FM25 koopt, we misschien nooit meer een nieuwe FM krijgen. Dat wil niemand toch? 

En als een andere partij de licenties overneemt, misschien eindigen we dan wel met in game aankopen, downloadable content, etc. Ik prijs me gelukkig dat ik ieder jaar een volledige game kan spelen voor 40-50€.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Kyrill:

Ja ze hebben niet netjes aangepakt ben ik helemaal eens met @neva maar ik snap ook @Oldskool heel goed. En @AntiChrist7 dan koop jij op verkeerde plekken genoeg legale plekken waar FM ieder jaar eerder 35-45 kost dan jouw 50-60

Maar voor de prijs van 35-45 krijg je geen hoesje. Bij 50-60 krijg je wel een hoesje. Het duurt heel lang voordat de FM 35-45 kost met een hoesje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei delichris:

Maar voor de prijs van 35-45 krijg je geen hoesje. Bij 50-60 krijg je wel een hoesje. Het duurt heel lang voordat de FM 35-45 kost met een hoesje.

Ik wil en hoef geen hoesje, daar heb ik niks aan. Mijn laptop heeft geen dvd speler.

Link naar opmerking
Deel via andere websites