De Raam Geplaatst 17 juni Share Geplaatst 17 juni 1. FAK! Introductie Zo, daar zijn we weer! Ik leek de FM-dip - die ik beleefde in Ecuador - te boven te komen. Nadat ik voor de negende keer op rij de Copa Libertadores won, vond ik het echter wel even mooi geweest. Ik nam ontslag en poogde dezelfde savegame voort te zetten bij een andere club. Na acht maanden vond ik in FC Utrecht een nieuwe club, maar helaas verloor ik daar de binding met die savegame. Ik heb gelukkig een opslagpunt gemaakt voordat ik ontslag nam bij Independiente del Valle, dus wellicht keer daar nog eens naar terug. De afgelopen weken heb ik Football Manager - buiten een beurt in de Balkan Estafette - niet meer aangeraakt. De uitdaging die ik tussendoor aanging bij Cove Rangers kon mij daardoor ook niet meer boeien. Jammer, maar soms heb je van die pogingen die gewoonweg niet aanslaan. Een andere oorzaak waardoor FM op een laag pitje heeft gestaan, is dat ik ben begonnen aan mijn revalidatietraject. Hierdoor zit ik wat laag in mijn energie en heb ik ‘s avonds niet de puf om mijn laptop open te slaan. Ik begin mijn weg te vinden in een nieuwe dagstructuur en dus heb ik hier en daar weer wat tijd en zin om FM te spelen. Clubkeuze Het kiezen van een nieuwe club heeft niet lang geduurd. Ik heb daarvoor namelijk het lijstje van clubs waarmee ik FM24 wilde beginnen tevoorschijn getoverd. De oorspronkelijke lijst zag er als volgt uit: Israël (Maccabi Tel Aviv, Maccabi Haifa, Hapoel Be'er Sheva) Tsjechië (Slavia Praha, Sparta Praha, Banik Ostrava) Kroatië (NK Lokomotiva) Wit-Rusland (RGUOR Minsk) Roemenië (Steaua Buccuresti, Farul Constanta) Polen (Cracovia) Oostenrijk (Austria Vienna) Zwitserland (FC Basel, Grasshoppers) Zweden (Brommapojkarna) Ecuador (Independiente del Valle) Uruguay (Defensor Sporting, Danubio, Nacional) Paraguay (Libertad) Na het bekijken van deze lijst was de keuze heel erg snel gemaakt. Aangezien ik even helemaal klaar ben met de Copa Libertadores, kon er direct een streep door de Zuid-Amerikaanse clubs. Ik heb veel plezier beleefd aan mijn tijd bij Independiente del Valle, echter wil ik graag terug naar Europa. Er kon tevens een streep door Brommapojkarna, aangezien ik daar tussentijds ook al een poging heb ondernomen. De clubs uit Oost-Europa sla ik ook even over door mijn deelname aan de Balkan estafette. Het kan namelijk maar zo gebeuren dat één van de clubs in die save voorbij gaat komen. De clubs in Israël vind ik ook heel erg interessant, maar ik heb besloten daar van start te gaan in FM25. Is dit de vroegste FM save reveal ooit?! Austria Wien, FC Basel en Grasshoppers bleven uiteindelijk over en uit die drie clubs is de uitdaging bij Austria Wien degene die het best bij mij past. Hier zullen jullie meer over lezen in de updates over de competitie en de club. Austria Wien zal dus de club zijn die ik in deze novelle onder mijn hoede neem. Opzet Normaal gesproken begin ik mijn spellen altijd met een lijst doelstellingen. Dit keer laat ik die traditie even varen. Dit komt vooral doordat ik onzeker ben over hoeveel tijd ik hierin kan steken en omdat ik FM weer eens vrijblijvend wil kunnen spelen. Ik wil me niet binden aan een bepaald einddoel of manier van spelen. Hiervoor mogen jullie @rich ruzzian bedanken, die mij in een appgroep vroeg of ik het mezelf niet veel te moeilijk maakte. Ik vond dat hij gelijk had en dus gewoon lekker moest gaan spelen! Qua novelle kunnen jullie de klassieke vorm verwachten. Ik ga niet veelvuldig vertellen over hoe ik het spel speel, al kan er hier en daar eens een uitzondering plaatsvinden. De updates zullen voornamelijk gaan over de resultaten die ik behaal, de selectie en andere randzaken. De updates zullen ook kortere periodes beslaan dan jullie van me gewend zijn, doordat ik niet in een razend tempo zal spelen. Ik ben een ideeën-mens dus er kan gaandeweg zomaar iets veranderen. Mochten de tijd en zin het toelaten, zou dit zomaar kunnen uitlopen op een Building a Nation idee. Of er beginnen na verloop van tijd toch enkele doelstellingen vorm te krijgen. De tijd zal het uitwijzen. Komende updates Zoals gewoonlijk zullen de komende updates eerst over de club en competitie gaan. Hierdoor krijgen jullie een mooi beeld van de situatie waarin we van start gaan en kan ik mezelf warm maken voor deze game. Ik snap heel goed dat niet iedereen op ellenlange teksten zit te wachten, dus ik zal proberen om het zo kort mogelijk te houden. Verder hoop ik jullie, en vooral mezelf, te vermaken met deze novelle. Ik zou het leuk vinden als er weer tal van reacties worden achtergelaten! Dit helpt mij namelijk altijd bij het vormen van nieuwe ideeën of geeft soms een frisse blik op wat je aan het doen bent. Opmerkingen, tips en kritiek zijn, in welke vorm dan ook, van harte welkom! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 17 juni Share Geplaatst 17 juni Leuke keuze, succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 17 juni Share Geplaatst 17 juni Leuke clubkeuze veel succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 17 juni Share Geplaatst 17 juni Kuddo's voor die footer. En veel plezier bovenal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 17 juni Share Geplaatst 17 juni De Oostenrijkse competitie staat ook al een tijdje op mijn lijstje. Zeker een interessante keuze in mijn ogen dus. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 17 juni Share Geplaatst 17 juni Good luck. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 18 juni Auteur Share Geplaatst 18 juni 2. ADMIRAL Bundesliga Admiral Bundesliga Een van de redenen om met Austria Wien te gaan spelen is de nationale competitie. De Oostenrijkse Bundesliga - om sponsorredenen ook wel de Admiral Bundesliga genoemd - is, ondanks dat het niet wordt gezien als topcompetitie, zeer competitief. De afgelopen jaren maakte vooral Red Bull Salzburg de dienst uit, maar ook clubs als LASK, Rapid Wien en Sturm Graz zijn geen onbekenden. Laatstgenoemde verbrak dit seizoen overigens de dominantie van Salzburg door kampioen van Oostenrijk te worden. Opzet Sinds het seizoen 2018/19 spelen er twaalf clubs in de Bundesliga. In de reguliere competitie worden er eerst 22 wedstrijden gespeeld. Daarna wordt de competitie in tweeën gesplitst. De bovenste zes ploegen op de ranglijst vormen een kampioenspoule en de onderste zes ploegen op de ranglijst een degradatiepoule. Hierbij volgt een halvering van het aantal behaalde punten. In beide groepen wordt opnieuw twee keer tegen elk team gespeeld, waardoor er nog eens tien wedstrijden gespeeld worden. In totaal spelen we dus 32 competitiewedstrijden. Europese kwalificatie De reguliere competitie, dus voor de splitsing, heeft niets te zeggen over deelname aan de Europese toernooien. De kampioenspoule zal de grootste vertegenwoordiger zijn van deelnemers aan deze toernooien, maar er is een mogelijkheid dat een ploeg uit de degradatiepoule zich alsnog kan kwalificeren voor Europees voetbal. De winnaar van de kampioenspoule speelt in het seizoen 2024/25 in de League Phase van de Champions League. De nummer twee komt terecht in de League Path Second Qualifying Round. De nummers drie en vier, afhankelijk van de bekerwinnaar, spelen het komende seizoen in de Europa League. De bekerwinnaar speelt in de Play-Off fase van het toernooi. Dat wil zeggen dat als de bekerwinnaar lager dan de vierde plek eindigt, er geschoven wordt met de tickets voor Europees voetbal. In dat geval zal de nummer drie namelijk meedoen vanaf de League Path Second Qualifying Round en behaalt de nummer vier in eerste instantie geen Europese kwalificatie. Het hoogst geplaatste team dat geen Europese kwalificatie behaalt via de competitie of beker, zal in de finale van de European Places Playoff de strijd aangaan tegen de winnaar van de halve finale. Die halve finale wordt afgewerkt door de twee hoogst geplaatste teams in de degradatiepoule. Op die manier kan het dus voorkomen dat een team uit de onderste regionen van de reguliere competitie zich toch plaatst voor Europees voetbal. Wiener Derby De Wiener Derby tussen Rapid Wien en Austria Wien is nog een strijd waar ik naar uitkijk. Dit is de grootste en meest bekende derby in Oostenrijk. Beide clubs zijn sinds de oprichting van de Bundesliga op het hoogste niveau actief. De derby is inmiddels al meer dan driehonderd keer gespeeld. Daarmee is het Europees gezien de op één na meest gespeelde wedstrijd tussen twee clubs, alleen Celtic en Rangers uit Schotland speelden vaker tegen elkaar in een Europese competitie. Rapid won net iets meer duels dan Austria, dus daar gaan we verandering in brengen. In de jaren ‘50 en ‘60 vormden beide clubs ook rivaliteit met FC Tirol, Red Bull Salzburg en Sturm Graz. Recordkampioen Hoewel Austria Wien de meest gedecoreerde voetbalclub van Oostenrijk is, is het de grote rivaal die de recordkampioen van het land is. SK Rapid Wien won tot nog toe 32 landstitels, terwijl FK Austria Wien 24 maal het landskampioenschap mocht vieren. Ook daar zal uiteindelijk wel een doelstelling gevormd gaan worden. Bij Red Bull Salzburg staat de teller inmiddels op zeventien, dus die zullen we in de eerste jaren in de gaten moeten gaan houden. Selectieregels Tijdens mijn vorige savegame in Ecuador was ik gebonden aan enkele strenge selectieregels, waardoor ik het voornamelijk van de eigen jeugd moest hebben. Ondanks dat dat een van mijn favoriete onderdelen van FM is, wil ik soms ook wat vrijer kunnen zijn in mijn keuzes. Een andere grote reden om voor Austria Wien te gaan, zijn dus de selectieregels van de competitie. Die zijn namelijk niet al te streng. We mogen namelijk 99 spelers inschrijven voor de competitie. Zo, dat was een ellenlange lijst aan restricties voor de Oostenrijkse competitie. FAK! Het enige waar we rekening mee moeten houden is het feit dat spelers van buiten de EU minimaal €662,- per week moeten verdienen. Qua buitenlanders in de selectie zijn we dus in principe helemaal vrij. Dit zou dus zomaar een ‘Newgen Hunter’-save kunnen worden. Spoiler 15 uur geleden zei MNie: Leuke keuze, succes! Vond ik ook, bedankt! 14 uur geleden zei Djurovski: Leuke clubkeuze veel succes Bedankt! 13 uur geleden zei Gert: Kuddo's voor die footer. En veel plezier bovenal. Ik vond hem ook mooi, bedankt 12 uur geleden zei Marius: De Oostenrijkse competitie staat ook al een tijdje op mijn lijstje. Zeker een interessante keuze in mijn ogen dus. Succes! Het lijkt me een leuke competitie inderdaad. Benieuwd vooral naar de weerstand van de andere clubs. Bedankt! 11 uur geleden zei Mordurette: Good luck. Thanks. @Rob1981 @rich ruzzian @Satioz @keano77 @Boyzone @Nom de Guerre @Svenpunt @KayDeManaager Bedankt voor de likes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 18 juni Share Geplaatst 18 juni Mooi stukje uitleg! Leuke competitie zeg ik uit ervaring! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DGremlin Geplaatst 18 juni Share Geplaatst 18 juni Succes in Oostenrijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 18 juni Share Geplaatst 18 juni Dan moet je wel een hele grote selectie hebben wil je 99 spelers kunnen inschrijven 😅 Dacht dat er wel wat regels zouden zijn qua non-EU spelers maar dat klinkt als een walhalla om inderdaad newgens te hunten. Speelt Austria II of hoe ze ook heten op het tweede niveau? Dan heb je daar ook zeker profijt van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 18 juni Share Geplaatst 18 juni Best interessant om zo veel vrijheid te hebben, al vind ik het toch ook altijd een beetje een plicht om een selectie toch ook altijd wat van de eigen nationaliteit te laten behouden. Een gans leger aan buitenlanders vind ik persoonlijk maar niks. Benieuwd hoelang RB Salzburg een te duchten concurrent blijft ook wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 18 juni Share Geplaatst 18 juni Leuk inkijkje qua regels klinkt wel als een heerlijke competitie qua regels Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 19 juni Auteur Share Geplaatst 19 juni 3. Austria Wien Hoewel de paarse clubkleuren zeker hun aantrekkingskracht hebben, is dat niet de voornaamste reden waarom ik Austria Wien een interessante club vind om te managen in FM24. Dat heeft allereerst te maken met de status van ‘slapende reus’, de competitie waarin ze actief zijn én hun reputatie als opleidingsclub. In deze update zullen jullie erachter komen waarom ik FAK heb gekozen als club. Geschiedenis Ik ben nooit zo’n fan van het opnoemen van allerlei jaartallen waarin er iets noemenswaardigs is gebeurd. Het ziet er allemaal heel interessant uit, maar vaak blijft niets daarvan hangen. Mochten mensen geïnteresseerd zijn in de totale geschiedenis van de club, dan raad ik jullie aan om op de officiële website van de club te gaan kijken. De zaken die er voor mij uitspringen zal ik hieronder even benoemen. De vierentwintigste - en laatste - landstitel werd behaald in 2013, dat is dus al tien jaar geleden. Sindsdien is de dominantie van RB Salzburg aan de gang. Na de titel is de club ook wat afgegleden want enkel in 2017 werd er nog een tweede plek behaald. De jaren daarna werden ze twee keer vierde, drie keer zevende, een keer achtste, een keer derde en in het voorgaande seizoen eindigden ze op een vijfde stek. Naast de 24 landstitels, staan er 26 ÖFB Cup’s in het clubmuseum. De laatste werd gewonnen in 2009. Zesmaal werd de ÖFB-Supercup gewonnen, de laatste in 2004. De meest notabele beker in de prijzenkast is de Mitropa Cup, die werd twee keer gewonnen. Dit was een toernooi dat voor de Tweede Wereldoorlog werd gehouden voor clubs in Midden-Europa. Ook in Europa wist de club enkele mooie prestaties neer te zetten. Het halen van de finale van de UEFA Cup Winner’s Cup in 1978 is wellicht Austria’s beste prestatie, daarin verloren ze met 4-0 van Anderlecht. Het jaar daarop wisten ze zelfs de halve finale van de Champions League te halen. Hierna speelde de club nog enkele kwartfinales in de Europese toernooien. De laatste keer dat er een mooie campagne gespeeld werd, was in het seizoen 2004/05. Toen strandde Austria Wien in de kwartfinale van de UEFA Cup tegen Parma. Faciliteiten De faciliteiten zijn voor elke club van levensbelang en bij Austria Wien zijn die allemaal dik in orde! Dat is maar goed ook want voorlopig zal er geen geld geïnvesteerd kunnen worden in de infrastructuur van de club. De Jeugd- en Trainingsfaciliteiten zijn beide Uitstekend. De Jeugdcoaching en Jeugdwerving dragen hetzelfde predicaat. Dit geeft ons een goede uitgangspositie om spelers op te kunnen leiden. Dat zal aan het begin van deze save ook nodig zijn, want de financiële situatie is om te huilen. Financiën Austria Wien is misschien wel de enige club ter wereld die is gered door de Corona Pandemie. Voorafgaand aan het seizoen 2020/21 was het namelijk onzeker of de club nog wel een proflicentie zou kunnen krijgen vanwege de penibele financiële situatie. Vanwege de pandemie besloot de Oostenrijkse bond om elke club - zonder vragen - te voorzien van een nieuwe proflicentie voor het volgende seizoen. Enkele jaren daarvoor maakte de club een grote fout. Enkele sponsoren kwamen hun afspraken niet na en maakten geen geld over naar de club. Toch werden de afgesproken bedragen meegenomen in de begroting, waardoor de club binnen enkele maanden een enorme schuld had opgebouwd. Ook nu verkeert de club nog in zwaar weer. Er is een schuld van €80.000.000,- en daarbovenop schrijft de bankrekening ook rode cijfers. Ruim €19.000.000,- wel te verstaan. Daarmee is er een gat van bijna honderd miljoen te overbruggen. Ook dit vond ik een interessante uitdaging, het zal een hele strijd worden om de club weer financieel gezond te krijgen! Stadion Ondanks die financiële situatie, werd in 2018 wel het stadion gerenoveerd. Het Franz-Horrstadion - Generali Arena vanwege sponsorredenen - heeft sindsdien plek voor 17.500 mensen. Tijdens Europese wedstrijden wordt het stadion Viola Park genoemd omdat de UEFA geen sponsornamen toestaat. Het stadion is al sinds 1925 de thuishaven van Austria Wien, wellicht kunnen we dus ooit een nieuwe bouwen, iets dat me in Ecuador nooit zou gaan lukken vanwege het bouwjaar. De Zuidtribune is het hart van het stadion, deze is vernoemd naar de Oostenrijkse en Austria Wien-legende Matthias Sindelar. Spoiler 22 uur geleden zei MNie: Mooi stukje uitleg! Leuke competitie zeg ik uit ervaring! Thanks, ik hoop het! 22 uur geleden zei DGremlin: Succes in Oostenrijk. Danku! 21 uur geleden zei Mordurette: Dan moet je wel een hele grote selectie hebben wil je 99 spelers kunnen inschrijven 😅 Dacht dat er wel wat regels zouden zijn qua non-EU spelers maar dat klinkt als een walhalla om inderdaad newgens te hunten. Speelt Austria II of hoe ze ook heten op het tweede niveau? Dan heb je daar ook zeker profijt van. Inderdaad, ik had ook wat regels verwacht maar dat valt dus heel erg mee. Ik ga zeker misbruik maken van dat gegeven, maar zal wel waken voor de identiteit van de club. Daarover later meer. Het tweede elftal - Young Violets - speelt op het derde niveau. Deze zal niet ingeladen zijn in deze savegame, dus het is te hopen dat ze een keer kunnen promoveren. 18 uur geleden zei Marius: Best interessant om zo veel vrijheid te hebben, al vind ik het toch ook altijd een beetje een plicht om een selectie toch ook altijd wat van de eigen nationaliteit te laten behouden. Een gans leger aan buitenlanders vind ik persoonlijk maar niks. Benieuwd hoelang RB Salzburg een te duchten concurrent blijft ook wel. Ik zal zeker een oogje in het zeil houden wat betreft de identiteit van de club, ik zal later uitweiden over hoe ik dat ga aanpakken. Er zal zeker geen gans leger aan buitenlanders ontstaan. Ik ben ook heel benieuwd hoeveel weerstand ik ga krijgen. Ik ben wel toe aan een save waar het niet zomaar op rolletjes gaat verlopen. 14 uur geleden zei Djurovski: Leuk inkijkje qua regels klinkt wel als een heerlijke competitie qua regels Helemaal mee eens @keano77 @Svenpunt @KayDeManaager @Satioz @Boyzone @Willem Bedankt voor de duimpjes! @Gert @Rob1981 @rich ruzzian @Nom de Guerre Volgende update: Selectie & Rekrutering Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 19 juni Share Geplaatst 19 juni Financieel wordt het zwaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 19 juni Share Geplaatst 19 juni Faciliteiten hoeven inderdaad geen upgrade de komende periode maar financieel is er wel een heleboel nodig om de club weer omhoog te helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 19 juni Share Geplaatst 19 juni Financieel zit de club wel in heel zwaar weer zeg. Dat is toch iets dat je nog minstens een tijdje met je zal meedragen, zelfs al zou je al snel sportief succes kunnen boeken. Sportief waren afgelopen jaren ook geen groot succes, maar dat hoeft natuurlijk niets te betekenen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 21 juni Auteur Share Geplaatst 21 juni 4. Selectie Bij aankomst bestaat het eerste elftal uit slechts 21 spelers. Acht spelers uit het team zijn verhuurd aan andere clubs om de salariskosten te drukken. De beste voetballers - de spelers met de hoogste transferwaardes - zijn op de transferlijst geplaatst in verband met de penibele financiële situatie. Dit zijn nu net de spelers die ik graag bij de club wil houden, zodat ik daar omheen kan blijven bouwen. Enfin, we bespreken de huidige selectie, waarmee we het eerste seizoen in gaan. De eerste transferperiode is traditiegetrouw uitgeschakeld. Dit betekent dat we voorlopig geen transfers kunnen doen. Sowieso wordt dat lastig aangezien er gewoonweg geen geld is om spelers aan te trekken. Het wordt zelfs nog de vraag of we wel contracten kunnen verlengen. En dan hebben we nog te maken met een bestuur dat de club graag financieel gezond ziet worden, waardoor biedingen op onze spelers zonder pardon door hen geaccepteerd kunnen worden. De afdeling ‘selectie’ zal dan ook een van de grootste uitdagingen worden. Laten we eerst maar eens kijken hoe het er op de dag van de aanstelling van Matti Sindelar, achterachterkleinzoon van clublegende Matthias Sindelar, allemaal uitziet. Wellicht dat er nog een verhaal voortkomt uit de connectie met Matthias Sindelar, maar in eerste instantie ga ik voor een klassieke novelle. In mijn hoofd speelt er zich zoals altijd een heel verhaal af rond een savegame. Of ik die ga delen, durf ik nog niets over te zeggen. Doelmannen Wij Football Managers vallen hier meteen met de neus in de boter. Onze eerste keuze onder de lat is namelijk een bekende naam in onze wereld. Christian Früchtl stond namelijk enkele jaren bekend als wonderkid. De nog altijd jonge (23 jaar) Duitse sluitpost staat sinds 2022 bij Austria Wien onder contract. Hij verliet toentertijd de club waar het allemaal voor hem begon, Bayern München. Als tweede keus hebben we Mirko Kos. De 26-jarige Oostenrijker komt uit eigen opleiding maar heeft nog nooit als basisspeler kunnen gelden. Zolang we Früchtl kunnen vasthouden, zal dat beeld niet veranderen. Met Samuel Sahin-Radlinger hebben we een derde optie, al is de 30-jarige doelman dit seizoen verhuurd aan Almere City. Defensie In de laatste linie zijn er niet echt namen die eruit springen, althans, voor mij persoonlijk. Ik denk dan ook dat dit onze zwakste afdeling is. Wel is er een mooie mix van ervaren krachten en jong talent. Op rechts zullen we veelal Reinhold Ranftl zien. De 31-jarige hardwerkende Oostenrijker kan de gehele flank bestrijken en zal met zijn ervaring een flinke bijdrage kunnen leveren. Marvin Potzman is een prima backup voor het niveau waarop we zullen acteren. Met Luca Pazourek hebben we een potentiële basisspeler in ons midden, hij speelt dit jaar op huurbasis bij SV Stripfing. Op links hebben we met Hakim Guenouche ook een prima optie. Opnieuw een speler die graag mee naar voren komt. De 23-jarige Algerijn is nieuw in de selectie, dus heeft nog wel wat te bewijzen. Wellicht gaat hij de concurrentiestrijd zelfs verliezen van Frans Krätzig, die gehuurd wordt van Bayern München. Mits we hem niet nodig gaan zijn op het middenveld. Met Ziad El Sheiwi hebben we opnieuw een veelbelovende back in de selectie, maar de komende acht maanden staat hij langs de lijn met een blessure. Het is afwachten hoe hij daarvan terug komt. In het centrum zal de voorkeur uitgaan naar Tin Plavotic en Lucas Galvão. Eerstgenoemde is onze beste verdediger, hij mist alleen de nodige snelheid. Galvão daarentegen is onze snelste centrale verdediger, waardoor dit de meest logische combi lijkt. Marvin Martins zit niet ver achter Galvão en Johannes Handl zou een stand-in voor Plavotic kunnen zijn. Matteo Meisl krijgt de tijd om naar dat niveau toe te groeien. Met Florian Kopp en Leonardo Ivkic zijn er nog twee centrale verdedigers verhuurd, maar ik zie weinig toekomst in die twee. Middenveld Op het middenveld zijn we wat dun bezet maar zien we wel weer een bekende naam voorbij komen. James Holland is namelijk de enige echte defensieve middenvelder bij Austria Wien. Met zijn 35 jaar brengt hij een hele bak ervaring met zich mee en is hij wellicht, mits fit, de eerste speler die op ieder wedstrijdformulier wordt geschreven. Er is voor hem geen directe vervanger, dus zullen we in de jeugd moeten gaan rondkijken. Holland’s contract loopt tevens na het eerste seizoen af, dus dat is zeker een aandachtspunt. Frans Krätzig werd bij de linksbacks al even genoemd, maar het is dus wel duidelijk dat we hem op het middenveld nodig gaan zijn. De 20-jarige Duitser zal hoe dan ook veel minuten gaan maken bij ons. Met Manfred Fischer en Dominik Fitz hebben we nog twee aanvallend ingestelde middenvelders in de selectie, het gaat even zoeken worden hoe we die gaan inpassen omdat ik niet van plan was om met een tien te gaan spelen. Matthias Braunöder is verhuurd aan het Italiaanse Como, maar ik ben zeer geneigd om hem terug te halen als dat mogelijk is. De talentvolle Oostenrijker uit eigen jeugd zou een belangrijke rol kunnen spelen op mijn middenveld. Aanval Met Andreas Gruber hebben we op de rechtsbuiten positie opnieuw aardig wat ervaring lopen en Dominik Fitz zou dan als backup kunnen dienen. Op links krijgt talent Manuel Polster de kans om veel minuten te maken. De 20-jarige Oostenrijkse snelheidsduivel staat al in de belangstelling van verscheidene Europese topclubs. Het is dus de vraag hoe lang hij zijn kunsten in ons shirt kan vertonen. Manfred Fischer zou als backup kunnen dienen op deze positie. In de punt van de aanval hebben we aardig wat te kiezen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de jonge Muharem Huskovic. Het 20-jarige talent uit eigen jeugd staat echter in de belangstelling van verschillende Europese topclubs en zodra die een bod uitbrengen, zal het wel gedaan zijn met zijn tijd bij FAK. Fisnik Asllani, gehuurd van Hoffenheim, is ook een prima speler voor ons niveau. Met Marko Raguz en Alexander Schmidt hebben we ook nog eens twee stormrammen achter de hand. Zij, of minimaal een van hen, zal mogen vertrekken. Spoiler 21 uur geleden zei Djurovski: Financieel wordt het zwaar Inderdaad! Is maar goed ook, maakt de uitdaging toch wat groter. 20 uur geleden zei Mordurette: Faciliteiten hoeven inderdaad geen upgrade de komende periode maar financieel is er wel een heleboel nodig om de club weer omhoog te helpen. Het gaat een flink karwei worden, ja! 18 uur geleden zei Marius: Financieel zit de club wel in heel zwaar weer zeg. Dat is toch iets dat je nog minstens een tijdje met je zal meedragen, zelfs al zou je al snel sportief succes kunnen boeken. Sportief waren afgelopen jaren ook geen groot succes, maar dat hoeft natuurlijk niets te betekenen. Daar gaan we zeker even last van hebben, maar dat maakt de uitdaging des te groter. Nee, dat klopt, maar de mogelijkheden zullen toch wel minimaal zijn met zo'n budget. @Svenpunt @MNie @DGremlin @Satioz @KayDeManaager @Willem @Boyzone @rich ruzzian @keano77 Bedankt voor de likes! @Gert @Nom de Guerre @Rob1981 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 21 juni Share Geplaatst 21 juni Voor mij weinig bekende namen, maar wel een uitgebalanceerde selectie me. Genoeg keuzemogelijkheden en ook verschillende leeftijden zijn netjes vertegenwoordigd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
SantiagoMunez Geplaatst 22 juni Share Geplaatst 22 juni Graag een tag! Zelf een hele gave save gehad met Austria Wien twee FM’s geleden. Daarnaast complimenten voor je schrijfstijl - een novelle van jouw zijde leest altijd prettig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrisje1993 Geplaatst 22 juni Share Geplaatst 22 juni Veel succes in Oostenrijk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 23 juni Share Geplaatst 23 juni Staat een gebalanceerde selectie. De financiële situatie is wel lastig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 24 juni Auteur Share Geplaatst 24 juni 5. Tactiek Ik wilde in de vorige update nog wat vertellen over de rekrutering bij Austria Wien. Ik heb uiteindelijk besloten om hier nog even mee te wachten. De update zou te lang worden, maar ook het feit dat de eerste transfer window staat uitgeschakeld en er geen budget is, maakt het onnodig om het nu al bespreekbaar te maken. Op het moment dat transfers een rol gaan spelen, zal ik daar eens een update aan weiden. Matti Sindelar werd op 10 juli aangesteld als nieuwe manager van Austria Wien. Twaalf dagen later zou hij zijn officiële debuut al gaan maken. Er was dus weinig tijd om een goede voorbereiding op poten te zetten. Het analyseren van de selectie gaf gelukkig een duidelijk beeld van hoe er gespeeld moest gaan worden. Sindelar is iemand die houdt van flexibiliteit en daar is zijn speelwijze dan ook op gericht. Een goede en duidelijke veldbezetting is van uitermate belang in de ideeën van de jonge Oostenrijkse manager. Dit betekent dat er een duidelijke rolverdeling is binnen het team en er wordt gekozen voor een gebalanceerde opzet. Sindelar wil zich met enkele simpele wijzigingen in instructies kunnen aanpassen aan zijn tegenstanders. De defensieve formatie die gehanteerd wordt is dan ook een simpele 1-4-3-3. De rollen in deze formatie zorgen ervoor dat de spelers in balbezit een soort van 1-2-3-5 formatie aannemen, waarbij in verscheidene lagen alle ‘channels’ aangevallen zullen worden. Hiermee wordt de tegenstanders tot keuzes gedwongen, waardoor er altijd ergens ruimte zal ontstaan. Dankzij de veldbezetting, zal er op verschillende manieren aangevallen kunnen worden. In principe geldt hetzelfde voor de defensieve fase. Sindelar houdt vast aan enkele vaststaande spelprincipes, maar daar omheen zullen er, voorafgaand aan elk duel, bepaalde keuzes gemaakt moeten worden. In balbezit Wanneer het team het bezit over de bal heeft, wil Sindelar dat er tempo gemaakt wordt. Het idee is om zo snel mogelijk de aanval in te zetten en de spelers voorin dan vooral vrijheid binnen de uitgezette kaders te geven. Austria Wien zal daarom altijd een hoger tempo hanteren en haar spelers vragen om een directe passing-stijl aan te houden. Die passes zullen veelal in de ruimte gespeeld worden om ruimtes te creëren en iedereen in beweging te houden. De spelers die hoger op het veld staan zijn vrij om hun directe tegenstanders met de bal op te zoeken en krijgen de vrijheid om hun creativiteit te etaleren. Deze principes zullen in elke wedstrijd hetzelfde zijn. Afhankelijk van de tegenstander, of situatie tijdens een wedstrijd, zal er voornamelijk over de flanken aangevallen worden. Dit is een van de flexibele opties die Sindelar in deze tactiek heeft. Daarnaast zal er per situatie besloten worden of het meer nut heeft om de bal vroegtijdig voor het vijandige doel te gooien, of dat de kansen uitgespeeld moeten worden. Transitiefase De transitiefase zal de enige zijn waar weinig zal veranderen. Sindelar is een manager die gelooft in counter-pressing. Zoals eerder benoemd wil Sindelar in balbezit snel richting het doel van de tegenstander, dus wanneer de bal veroverd wordt zal het team zo snel mogelijk de weg naar voren proberen te vinden. De doelman zal dan ook zo snel mogelijk een medespeler proberen te vinden, en zal de bal veelvuldig afgeven aan de backs of centrale verdedigers om een snelle aanval op te zetten. Defensieve fase Ook in defensief opzicht zijn er ‘harde’ principes, deze zullen altijd gehanteerd worden. Sindelar zal zijn spelers altijd vragen om agressief druk te zetten, vanwaar op het veld dat dan ook gedaan wordt. Daarnaast mogen zijn spelers altijd hard tackelen. In het onderstaande beeld staat ‘Prevent Short GK Distribution’ actief, maar dit zal afhankelijk zijn van het block dat gebruikt wordt. En dat block is dan weer afhankelijk van de tegenstander. De defensieve lijn zal altijd wat hoger staan, maar deze zal vanzelfsprekend meeschuiven met de interventielijn. Tegen de zware tegenstanders zullen de aanvallers namelijk iets verder achteruit gaan staan, voordat zij de pressing zullen activeren. Tegen de grote jongens zal er vooral gespeeld worden op de counter en met dat idee zal er dus voornamelijk een zogenaamd Low Block gebruikt worden. Tegen middelzware tegenstanders zal met hetzelfde idee voor een Mid Block gekozen worden, om toch nog een beetje aan voetballen te kunnen komen. Wanneer de tegenstander gelijkwaardig of lichter dan Austria Wien wordt ingeschat, zal er met een hoge pressing gespeeld worden. Afhankelijk van hoe er door de opponent gespeeld wordt, kan er vervolgens gekozen worden om toch af te wijken van het gebruikelijke. Spoiler Op 21-6-2024 om 21:15 zei Marius: Voor mij weinig bekende namen, maar wel een uitgebalanceerde selectie me. Genoeg keuzemogelijkheden en ook verschillende leeftijden zijn netjes vertegenwoordigd. Opzich een prima selectie voor de doelstellingen van het bestuur, maar wel wat aan de krappe kant natuurlijk. Zeker als we Europees ook wat willen klaarspelen. Op 22-6-2024 om 09:04 zei SantiagoMunez: Graag een tag! Zelf een hele gave save gehad met Austria Wien twee FM’s geleden. Daarnaast complimenten voor je schrijfstijl - een novelle van jouw zijde leest altijd prettig Ga ik voor zorgen! Bedankt voor de complimenten. Hoe ver ben je gekomen met die save? Op 22-6-2024 om 20:34 zei chrisje1993: Veel succes in Oostenrijk! Bedankt! 13 uur geleden zei Djurovski: Staat een gebalanceerde selectie. De financiële situatie is wel lastig Wel een wat krappe selectie, maar wel een om op voort te bouwen inderdaad! @Rob1981 @Satioz @KayDeManaager @Nom de Guerre @Boyzone @Blauwbeer @Mordurette Bedankt voor de likes! @Svenpunt @MNie @DGremlin @Willem @rich ruzzian @keano77 @Gert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 24 juni Share Geplaatst 24 juni Gegenpress in a nutshell zeg maar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 24 juni Share Geplaatst 24 juni Aan de tactiek zal het, zoals we van jou gewend zijn, niet gaan liggen zo te zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 24 juni Share Geplaatst 24 juni Prima tactiek zo op papier Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten