Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] HNK Hajduk Split - Idemo Hadjuk!

Rob1981

Aanbevolen berichten

image.png.ef10363d6f92108781668ba6f531bc3e.png

#8. De dood of de gladiolen.

Matchday! Eindelijk is het zover. De dood of de gladiolen, kapot of kampioen, alles of niets! 

Kijkend naar het programma viel me één ding op: wij spelen de enige wedstrijd op zaterdag, alle overige wedstrijden worden op zondag gespeeld én op het zelfde tijdstip. Wat een mafiapraktijken. Dan moeten we het maar zelf opknappen. Met één puntje voorsprong is winst voldoende om een groot feest te vieren. Tegenstander Las Palmas had niets meer om voor te spelen: een twaalfde plaats was prima voor hen. Wil speelden ze thuis en wilden ze het seizoen natuurlijk goed afsluiten. We waren gewaarschuwd. Daar waar ik bij de vorige wedstrijden de druk wat verlaagd had door te stellen dat het maar "één van de" wedstrijden was, besloot ik nu de druk er vol op te zetten. De spelers waren het er mee eens: dit is dé kans, dus nú moet het gebeuren. Behalve rechtsback Yeray was iedereen fit en speelden we dus met tien van de elf vertrouwde namen. Zij moeten het gaan doen: Simon - Lekue-Vivian-Pacheco-Yuri-Vencedor-N.Williams-Muniain-Sancet-I. Williams-Villalibre.  De spanning was van hun gezichten af te lezen. We begonnen dramatisch en na 2 minuten stonden we met 1-0 achter. De eerste helft was afgrijselijk en met 1-0 achterstand gingen we rusten. Ik probeerde de spelers op te beuren maar ze leken vermoeid en ook de tweede helft begonnen we moeizaam. We kregen de druk er niet op en wat we ook probeerden, het spel werd niet beter, de kansen kwamen niet. Er was nog meer een minuut te gaan (en wat blessuretijd) en ik voelde het kampioenschap door de vingers glippen. Toen was daar ineens Dani Rodriguez met de 1-1, uit het niets. Ineens was daar het geloof. In minuut 94 kwam er opnieuw een hoogtepunt in beeld. Een vrije trap wordt vanaf de achterlijn door Pacheco voorgekopt en daar staat Iker Muniain. Uitgerekend hij, de aanvoerder, kind van de club (en natuurlijk FM-legend) staat voor de goal en hij....KOPT DE BAL BINNEN 1-2!!!!!!!! ATHLETIC CLUB IS KAMPIOEN!!!

image.thumb.png.a474562a26d78e9d2c29967cd2833021.png

Spoiler

image.thumb.png.2757d655fcf64bf47184bbc991a9f3f6.png

We speelden domweg een beroerde wedstrijd maar niet voor het eerst lieten we zien over enorm veel veerkracht te beschikken. Het is een grote stunt. Dat Real een dag later verliest van Valencia is puur iets voor de statistieken. Het onthaal in San Mamés is groots:

image.thumb.png.d9c1d877c781aac2a00f54919a6fa24d.png

image.png.f5e294b1f9053338292aaa1fdb978291.png

image.png.03b10027271d501cd03eac87ba0cd278.png

image.png.4f79afba2bcc3dc33cf838d162e1dc0c.png

Ondertussen is de eerste grote aanwinst voor het volgende seizoen ook binnen. Jon Martin Villar komt voor € 14.500.000,- over van rivaal Real Sociedad. Dit toptalent, een centrale verdediger, stond al eerder op het lijstje maar had geen interesse én was daarnaast nog te duur. Door onze verbeterde reputatie is het alsnog gelukt hem te halen. Een transfer waarmee ik in mijn nopjes ben.

image.thumb.png.1e72bc8b3052e398c0283e6ab78563ea.png

Spoiler

image.thumb.png.8bfcd5d7241da561b9ea0f32ba5aedb7.png

Zie hierboven het profiel van Jon Martin Villar.

Met het kampioenschap sluiten we op ongelooflijke wijze dit wonderlijke eerste seizoen af. Vanaf nu gaat de focus vol op het volgende seizoen. Dat wil zeggen: een flinke upgrade voor staf door alle linies en het speuren naar enkele nieuwe spelers, waarbij de linksbackpositie prioriteit heeft. We gaan deze save niet stoppen voor we erin slagen de club met de grote oren naar Baskenland te halen.

Spoiler

Badmuts @keano77 @Jónstærke @Keeza @dimihuyghe @chrisje1993 @Marius @De Raam@Djurovski @vekie71 @Willem @Kyrill @neva @Arezo @SantiagoMunez @ElMarcos @MNie @Nom de Guerre @Mordurette @Patje! @MarcFM1 @jeffrey koole @BA1986 @xJordinosaur

@ElMarcos Dankjewel, we hadden het nodig, maar het is gelukt. 

@Marius Gelukkig werd het niet dat doemscenario inderdaad. 

@Keeza Eitje toch ;-) 

@MNie goed gezien ;-)! Dank en jij succes met de rivaal uit San Sebastian!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-5-2024 om 22:29 zei Rob1981:

Het is inderdaad ongeveer zoals je het stelt, de libero en rechtsback schuiven in, de linksback komt linksbuiten en alleen de overgebleven centrale verdediger zorgt voor rugdekking. Het zijn veel positiewisselingen en er komen keer op keer veel mensen rond de 16 en voor de goal. Bij balbezit tegenstander sluit alles naar voor, wordt het speelveld klein en wordt er vol druk gezet. Als je ergens ruimte voor verbetering ziet dan mag je dat natuurlijk altijd opperen hoor!

Dan zou ik er daadwerkelijk mee moeten spelen. Ik ben in ieder geval fan van de onorthodoxe benadering, die gezien de titel ook nog werkt. Chapeau!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

image.png.c1f792641f3f769a292052fd7643dbef.png

#9. De speurtocht naar het schaap met de vijf poten.

Na het toch wel heel onverwachte kampioenschap werd onze blik uiteraard direct op het nieuwe seizoen gericht. Met Jon Martín Villar hadden we de eerste aankoop al binnen en nu was het zaak om de selectie door te lichten en te kijken waar de selectie nog een upgrade zou kunnen gebruiken. Met het vertrek van De Marcos en Yuri, die beiden besloten transfervrij de club te verlaten, vertrokken respectievelijk de tweede rechtsback en de eerste linksback. Het moge duidelijk zijn dat die twee posities zeker een upgrade zouden kunnen gebruiken. Wellicht zijn er mogelijkheden binnen de selectie om die posities in te vullen maar dat heeft niet de voorkeur: als het mogelijk is deze posities te verbeteren dan zou dat zeker gewenst zijn. Echter is al eerder gebleken dat de vijver klein is en de grote vissen niet staan te springen voor een overstap naar Bilbao. De beste Baskische linksback in het spel (wellicht naast Laporte, die in Saudi-Arabië zijn geld aan het tellen is), is Javi López van Alaves. Hij wil echter niet komen vanwege de rivaliteit tussen beide clubs. Zo lopen we keer op keer tegen muren aan en is het niet zoals bij andere clubs dat plaatsing voor de Champions League en een leuk transferpotje garant staat voor enkele goede aankopen waarmee je selectie direct kan verbeteren. 

Door de aankoop van Villar hebben we nu in kwantiteit voldoende centrale verdedigers. Er zijn wel drie centrale verdedigers van andere clubs die een upgrade zouden zijn voor onze club maar vanwege verschillende redenen zijn zij niet zomaar opties voor ons. Le Normand en Laporte willen best komen maar kosten meer dan € 50.000.000,-. Die investering kan ik wellicht doen, maar dan is mijn hele budget op. Neem daarbij dat zij respectievelijk 27 en 29 jaar oud zijn en je weet dat het raar zal lopen wil je een dergelijke transfersom ooit terugverdienen. De derde optie is de een jaar eerder naar FC Barcelona vertrokken Iñigo Martínez terughalen. Hij is echter 33 jaar oud en vraagt een enorm salaris. Dat samen genomen, met de aankoop van Villar, heeft mij besloten om op deze positie nog even geen aankoop te doen. Het komend half jaar krijgt in elk geval Villar de kans zich te bewijzen.

Over de bezetting van de overige posities zijn we behoorlijk tevreden. Wel jagen we uiteraard op buitenkansjes, een talentvolle speler of een goedkope upgrade laten we niet lopen. De scouting is dan ook volop bezig. 

image.png.bd7ba5517def7d1b2a84888c2a3697c3.png

Gaat er dan verder helemaal niets meer gebeuren? Dat denk ik nu ook weer niet hoor. Mikel Vesga (dus niet Iñigo Ruiz de Galarreta), de back-up van Vencedor op de verdedigende middenveldpositie is bijna 31 jaar oud en staat in de belangstelling van Southampton. Zij schijnen een behoorlijk bod aan het voorbereiden te zijn. Reden voor ons om alvast een vervanger te identificeren. De scouts kwamen op de proppen met Iker Muñoz, een 21-jarige rechtsbenige middenvelder van Osasuna. Daar waar veel spelers van die club geen interesse hebben in een overstap vanwege de rivaliteit heeft dit talent wel oren. Met een vastgelegde afkoopsom van € 12.000.000,- is hij en elk geval betaalbaar. Op het moment is hij al minimaal gelijkwaardig aan Ruiz de Galarreta, maar in de toekomst zou hij zelfs beter kunnen worden dan Vencedor. Wordt uiteraard vervolgd...

Munoz.jpg.032791dfbe5f2f9b1d1174c373298cf3.jpg

Iker Muñoz, international van Spanje onder 21, heeft naar verluid interesse voor een overstap naar Bilbao. 

image.png.111fcd62e7ce907cfddd8f16a8ae5b3e.png

image.thumb.png.b2c8890e666bc5f1db90037640ec1c75.png

image.png.8e5182008a1ba734682469203da2395d.png

image.thumb.png.5237cb6acae7b621f6aeefa0a107162a.png

Vanwege een weekje beurs met mijn werk heb ik vanzelfsprekend even weinig gespeeld. Vandaar dat een update wat langer op zich heeft laten wachten. Dat jullie maar niet denken zomaar van mij af te komen. Deze save geeft zoveel voldoening en uitdaging dat ik goede hoop heb hier nog seizoen lang mee door te gaan. 

Spoiler

@keano77 @Jónstærke @Keeza @dimihuyghe @chrisje1993 @Marius @De Raam@Djurovski @vekie71 @Willem @Kyrill @neva @Arezo @SantiagoMunez @ElMarcos @MNie @Nom de Guerre @Mordurette @Patje! @MarcFM1 @jeffrey koole @BA1986 @xJordinosaur @Badmuts 

@Marius Dit was inderdaad lekker. Een vlotte herhaling verwacht ik eerlijk gezegd dan ook niet. 

@MNie @xJordinosaur @Mordurette @Djurovski @dimihuyghe @ElMarcos Dank voor de felicitatie en complimenten! 

@Nom de Guerre Thanks, ik kan je de tactiek wel eens toesturen als je er een keer mee wilt spelen. Ben wel benieuwd naar je feedback!

@De Raam Dankjewel, ik dacht dat je al op de volglijst stond, maar anders bij deze ;-) 

bewerkt door Rob1981
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spelers vinden met Baskische roots is lastig en al helemaal, omdat veel spelers van de rivalen niet direct heel happig zijn op de overstap. Mooi dat je er eentje gevonden lijkt te hebben die wil en ook de potentie heeft om flink te groeien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.c1f792641f3f769a292052fd7643dbef.png

#10. Aankopen, voorbereiding en de competitiestart.

image.png.746e7137c3c60a9a0019153508af69cf.png

Nadat er een bod binnenkwam van ongeveer € 30.000.000,- van Southampton op de 31-jarige Mikel Vesga (huur met verplichte koop), pakte ik direct door en haalde de hierboven besproken Iker Muñoz binnen:

image.thumb.png.d82b34a2d5167a0cd5fec918a7e15f04.png

Spoiler

image.thumb.jpeg.c527848db23237778cc1eaadcf19973b.jpeg

Naast de back-up van Vencedor kwamen verder enkele talentjes over, waarvan keeper Alex Iriondo de meest talentvolle lijkt. Hij kwam voor € 550.000,- over van Sevilla B. Zie hier zijn profiel:

Spoiler

image.thumb.jpeg.1ea0d1961b351392405abc5e0a1d79d2.jpeg

Daarnaast huurde ik nog een aanvallende middenvelder die direct aan zou sluiten bij het eerste elftal. Julen Jon Guerrero wordt gehuurd van concurrent Alavés. In zijn contract staat een clausule van € 7.400.000,-. Mocht hij dus voldoen dan kunnen we hem daarvoor overnemen. Dat het een jonge met potentie is lijkt me duidelijk:

Spoiler

image.thumb.jpeg.f3548989e51bd478131f27642f8dc7db.jpeg

Naast het vertrek van Vesga vertrokken ook de overbodige Guruzeta en Morcillo. Zij leverden samen nog ongeveer 11 miljoen Euro op. 

Interne transfers.

Naast de drie bovengenoemde spelers was er ook sprake van twee (ik noem het zo maar) "interne transfers". In de vorige update gaf ik aan dat er duidelijk behoefte was aan zowel een extra links- als rechtsback. Ondanks enorm veel scoutingswerk lukte het helaas niet om hiervoor geschikte spelers te vinden die zowel Baskisch als toegevoegde waarde zouden zijn. Gelukkig lijkt het er op dat we het intern op kunnen lossen. Op rechtsback zoeken we een back-up achter Yeray. Unai Nunez was afgelopen seizoen verhuurd (niet door mij) en lijkt op het oog een prima speler om deze positie in te vullen. De naar binnen komende back is eigenlijk een extra centerback en die rol lijkt hem op het lijf geschreven. Gelukkig tekende hij bij terugkomst direct een nieuw contract en negeerde hij Celta da Vigo dat wel de besproken clausule activeerde maar gelukkig bot ving bij deze speler. 

Spoiler

image.thumb.png.6df219719ac35565972bccc0462e628b.png

Unai Nunez is komend seizoen de tweede rechtsback van Bilbao, met wellicht uitzicht op meer. 

Dan het probleemdossier "linksback". Er zijn op het moment 3 opties die alle drie degelijk en zeker op nationaal niveau inzetbaar zijn. Toch wil ik kijken of er iets bijzonders mogelijk is. Vervolgens bekeek ik al mijn spelers en toen ik het profiel van Unai Gomez bekeek, bedacht ik me dat hij wel eens een prima linksback zou kunnen worden. Ik ben direct begonnen met omtrainen en ga hem ook in de competitie zeker kansen geven. Wellicht kan hier iets moois ontstaan. En zo niet, dan is het jammer. Wat is jullie mening? Denken jullie dat dit project kans maakt:

Spoiler

image.thumb.png.d14385bbaef0b9d30885d65ad9e17bbc.png

Inkomende stafmember. 

Dan nog een andere transfer. Ik krijg ineens wel een heel bijzondere scout op een presenteerblaadje: Carlos Ancelotti, afgelopen jaar nog trainer van de grote concurrent Real Madrid had de club verlaten en wilde graag scout worden bij Bilbao. Daar kon ik absoluut geen nee tegen zeggen:

image.thumb.png.545025b88b49ce8cb3fd8b6fead09298.png

Met deze bijzondere transfer sluiten we de transferperiode van de zomer van 2024 af. We zijn niet ontevreden maar zullen zeker blijven zoeken naar verbetering. 

Voorbereiding en wedstrijden augustus.

Aan de voorbereiding hecht ik niet veel waarde. Ik wil mijn spelers fit krijgen en eventueel wat dingen testen. Een overwinning op Bayern München is bijvoorbeeld leuk, maar niets waard als we in de competitie een stom figuur zouden slaan. 

De competitie begonnen we gelukkig weer voortvarend. Ten opzichte van het seizoen ervoor hebben we drie wijzigingen in de basis: linksback Yuri was transfervrij vertrokken en hij wordt vervangen door Álex Berenguer of Unai Gomez. Nieuweling Jon Martin Villar heeft direct een basisplaats veroverd naast Vivian en Dani Rodriguez heeft een basisplaats veroverd ten faveure van Villalibre, die een matige voorbereiding kende met veel blessures en vervangen wordt door Inaki Williams of Nico Williams. De eerste drie wedstrijden werden gewonnen van Zaragoza (4-0), Levante (5-3)  en Girona (2-1). Zo is het begin in elk geval gemaakt. De maand september belooft in elk geval vuurwerk met de rentree van Bilbao in de Champions League en de topper tegen Real Madrid.

image.thumb.png.10357e3e82ef077b4be3e9b53b6b561b.png

image.png.91b485b5aad7ae5fcf2b8b6238bca8f1.png

Als laatste nog een bericht van de scouting. In de jeugd van City is een groot Baskisch talent komen bovendrijven. De 16-jarige David Iruarrizaga, middenvelder van beroep, deed de harten van onze scouts op hol slaan. Vanaf nu wordt hij in de gaten gehouden en zodra we kunnen zullen we niet nalaten om toe te slaan. Ooit zal hij in ons mooie rood-witte shirt spelen. 

image.thumb.png.f693c509be6220b868abb92173b1980b.png

Dit grote talent  van City hopen we ooit te mogen begroeten in Bilbao. 

Zo zat onze eerste transferperiode als kampioen er op. Ondanks onze stijgende reputatie en een mooi gevuld transferpotje blijft vuurwerk uit. We hebben wederom een mooie selectie, al heb ik mezelf ten doel gesteld om dit seizoen wederom plaatsing voor de Champions League te behalen en in de Champions League minimaal de tussenronde te halen. Dit lijken me zeer realistische doelstellingen.

Spoiler

@keano77 @Jónstærke @Keeza @dimihuyghe @chrisje1993 @Marius @De Raam@Djurovski @vekie71 @Willem @Kyrill @neva @Arezo @SantiagoMunez @ElMarcos @MNie @Nom de Guerre @Mordurette @Patje! @MarcFM1 @jeffrey koole @BA1986 @xJordinosaur @Badmuts 

@Mordurette Yuri had ik er graag nog een jaartje bij gehad inderdaad. 

@Marius Het is inderdaad afwegen. Daarom is het in huis houden van bepaalde spelers ook zo belangrijk. Zelfs in het geval van spelers voor de breedte. Een vervanger vinden is bij Bilbao niet zomaar een formaliteit.

@MNie Dit is inderdaad een reden om te kiezen voor de club: ik verlies mezelf vaak in het aankopen van veel te veel spelers en verlies dan de touch met de club, dat is nu niet mogelijk. 

@Djurovski Jep, en dat is dan ook de uitdaging!

@dimihuyghe Inderdaad, helemaal waar!

@ElMarcos Zie het talent van City, als die eens zou willen komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites