Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Como a águia quebrará a maldição

Koenbres

Aanbevolen berichten

Header.jpg.baac62b4868e1e4c6c23e953af667ac1.jpg

Part 1: Um novo Comeco - Een nieuwe start.

Na een novelle die door het ontbreken van tijd helaas werd afgebroken in seizoen 2 ga ik een nieuwe poging wagen. De Gutmann vloek was immers nog niet verbroken in de vorige novelle. Voor de doorgewinterde voetbalsupporters zal de titel van deze novelle misschien al de clubkeuze verraden.

O Glorioso, ook wel The Glorious One. 2 clubs in de wereld dragen deze bijnaam, maar met de Gutmann vloek als tweede hint zal het zeker duidelijk zijn. Sport Lisboa e Benfica, in het kort SL Benfica. De Rood Witten en daarbij het Portugese voetbal hebben jaren geleden mijn hart gestolen, daarnaast is Benfica om meerdere redenen een mooie uitdaging.

Ik ben een voetbalfanaat die zich voornamelijk stort op realisme. Bijzondere transfers en vreemdelingenlegioenen zijn niet aan mij besteed. Omdat voor mij het verhaal achter een transfer, speler of wedstrijd een save leuk maakt heb ik dan ook besloten dit weer op te schrijven. 

De trainer die Benfica naar een nieuwe start moet brengen is één van mijn favoriete spelers ooit: Daniel Araujo. Hij was mijn favoriete speler in een oude save met Benfica, en met hem start dit verhaal.

Zomerstop 2023:

Daniel Araujo, het treurige verloop van een voetballoopbaan die zoveel potentie had. Op 17-jarige leeftijd een debuut maken bij SL Benfica en op je 19de de golden boy van de wereld zijn. Veel voetballiefhebbers zullen nu de meest succesvolle Portugese spelers gaan googlen, maar verbaasd op kijken als ze lezen dat deze spits nu jeugdtrainer is bij Benfica B, en dat op 33-jarige leeftijd?! Als hij op 21- jarige leeftijd schreeuwend het veld verlaat bij een uitwedstrijd bij Moreirense dan vrezen veel supporters het ergste. De nachtmerrie komt uit, Daniel heeft een blessure opgelopen en zal een jaar uit de running zijn. Na wat vervelende privézaken en tegenslagen in zijn blessure komt na 2 jaar een onverwacht bericht. Araujo stopt ermee. De spits die al was benoemd tot de nieuwe Eusebio zal een opleiding tot trainer gaan doen en komt niet terug op het veld. Na 3 jaar omscholen begint hij zijn loopbaan bij Benfica onder 15 en hij werkt zich langzaam op tot manager van het B-elftal. Als in de zomer van 2023 de supporters schreeuwen om het vertrek van Schmidt staat zijn naam opeens hoog op de lijst om diens opvolger te worden. Na enkele telefoontjes en gesprekken is de kogel dan door de kerk. Het wonderkind is terug, ditmaal niet als speler, maar als coach!

Spoiler

DanielAraujo.thumb.jpg.8bc990e1abb44d774f5a8a3182f8f366.jpg

Zie hier de vervlogen tijden:

Danie.png.b688a6c4b9886ebe4e7ed18424b19b07.png

bewerkt door Koenbres
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)
2 uur geleden zei Djurovski:

2 novelles met de zelfde titel. Dat zie je niet vaak. Succes

Oeps, helemaal over het hoofd gezien. Ik zal de titel straks aanpassen mits dit kan.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan aanpassen?

bewerkt door Koenbres
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Koenbres:

Oeps, helemaal over het hoofd gezien. Ik zal de titel straks aanpassen mits dit kan.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan aanpassen?

Je kan dat aanpassen door je eerste post te bewerken (door op de 3 puntjes rechtsbovenaan de post te klikken) 😁 

Veel succes bij de Portugese talentenfabriek!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Header.jpg.235201e0d346c71fa38c7700445ff53d.jpg

Part 2: Um bom comeco é metade do trabalho - Een goed begin is het halve werk.

Wat is het geluk als je al bijna 20 jaar bij een club rondloopt? 

Juist, je kent alles en iedereen en weet ook gelijk waar de zwaktes van een elftal liggen. Daniel mag dan de trainer zijn geweest bij het B-elftal, maar hij zat elke week netjes op de tribune als het eerste elftal zijn wedstrijden speelde. Als trainer wil je zo snel mogelijk een selectie rond hebben, hoe eerder je selectie klaar is, hoe beter ze ingespeeld raken. Daarnaast wil je wat kunnen experimenteren en je wil voorbereid zijn op eventueel onverwachte situaties. De eerste dag is er dan ook al een halve dag ingepland waarop Daniel Araujo en Jens Wissing de zaken gaan doornemen. Jens Wissing is een Duitse assistent die onder Schmidt zijn Portugese opwachting mocht maken. Schmidt vertrok, maar Wissing had in Lissabon zijn nieuwe thuis gevonden, Daniel kan het goed met Jens vinden en dus zal hij als assistent aan het seizoen beginnen. 

JensWissing.png.4c81beedc22acbdf30f5f01b761efd58.png

Jens Wissing

Na een halve dag zijn de twee mannen tot de volgende conclusie gekomen:

• Onze selectie is breed genoeg om op alle fronten mee te doen.
  • We kunnen met zowel 3 als 4 verdedigers gaan voetballen.
  • Rafael Luis zal vanuit het B-elftal worden overgeheveld naar het eerste elftal.
  • We moeten een nieuwe links- en rechtsback vinden.

Dit is de selectie waarmee we beginnen:

Eersteelftal.thumb.png.ebfefaa10ae29dc775bfc380e06a15f5.png

Even een korte uitleg bij deze visual.

De nummers zijn door Wissing bijgeschreven als ideale situatie. 1 t/m 11 zijn de basisklanten, 12 t/m 23 is de bank en de streepjes zijn spelers die niet goed genoeg zijn, maar door verschillende redenen bij de selectie zitten.

• Leo Kobuko is een derde keeper, dit kan hij prima, maar meer zal er niet in zitten.
  • Rafael Rodrigues is vanuit het B-team overgekomen daar wij een linksback missen en Juan Bernat is nog 2 tot 3 maanden geblesseerd.
  • Filipe Crus is vanuit het B-team overgekomen daar wij een extra rechtsback missen. Bah is een prima back, echter is hij bang voor grote wedstrijden waardoor hij een wisselspeler zal zijn.
  • Benjamin Rollheiser is een prima buitenspeler, maar vergeleken met de andere opties is hij op dit moment de minste. 

Nummer 2 en 5 moeten nog invulling krijgen, beiden backs posities zijn voor een 3 en 4 mans verdediging nog niet goed bezet. 

We zullen dus de transfermarkt op moeten voor zowel spelers als staf. De staf gaan we middels vacatures oplossen, deze manier lijkt me het meest realistisch en daarbij geef ik zo interne stafleden ook de kans om te solliciteren. interne doorgroei zullen we altijd aanmoedigen. Een Portugees staflid heeft buiten ons scouting departement de voorkeur. 

Verder zijn ook de oefenwedstrijden bekend:

voorseizoen.thumb.png.7f2002f438cf3253ed66440d28bf4bc7.png

We spelen eerste tegen Alcerva en ons B-team op trainingskamp om aan elkaar te wennen. Even weer inkomen en fit worden. Hierna volgen 3 wedstrijden om te experimenteren. We willen 2 tactieken vinden die ons door dit seizoen gaan loodsen. 

Na de voorbereiding wacht Porto in de supercopa.

@Jónstærke @Marius @Djurovski @chrisje1993 @Lensherr

Dank voor de reacties en excuus voor de dubbele titel. Ik zag pas na het aanmaken van de novelle dat in een andere novelle de overstap was gemaakt van Gent naar Benfica. Enfin, we zitten gelukkig op een ander moment in de save waardoor beiden vast interessant blijven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Header.jpg.933d522cbb6b027e2fa8082f2c3bd5f6.jpg

Part 3: As duas novas águias - de twee nieuwe adelaars.

De twee nieuwe adelaars, of wel de twee nieuwe vleugelflitsers. We zitten op het moment van schrijven net na de voorbereiding en hebben de eerste 2 transfers kunnen afronden. We zochten 2 backs die gelijk een basisplek kunnen bestrijken, dit is echter niet voor de volle 100% gelukt. 

De linksback was een vrij snel uitgemaakte zaak. Één specifieke speler past perfect in het profiel:

• Kan zich snel aanpassen (denk aan klimaat/taal/cultuur bij de club).
  • Heeft de attributen waar we naar zoeken (het DNA), mijn inziens is dit anders bij elke positie.
  • Heeft groeipotentie, hiermee bedoel ik dat hij een jonge speler is, of nog niet alles uit zijn carrière heeft gehaald. Een speler van 27 die de stap nog moet maken naar Europa kan zo ook een mooie optie zijn.
  • Heeft een bepaald moneyball gevoel, de speler moet dus voor een prijs worden aangekocht die niet onder zijn marktwaarde ligt op een eventueel verkoop moment.

En onze linksback is niemand minder  dan Leonardo Lelo.

LeonardoLeloEp1(2).JPG.63d5d8804702b8f952c4bfa24f85257b.JPG

De 23-jarige Portugees voldoet aan het gehele plaatje en we besloten daarom in de eerste week al een bod te doen. Met concurrentie uit de premier league en top van Nederland wilde ik er graag snel bij zijn. Samen met Sporting moest ik nog een korte bidding war doorstaan alvorens de, in de Algarve geboren, Portugees het ja-woord gaf. 

De back komt over van Casa Pia waar hij 61 wedstrijden speelde en het schopte tot het onder 21 team van Portugal.

Spoiler

LeonardeLEEEloep2.thumb.JPG.977c4a4b0dc0a06f7c492bf98f835812.JPG

De back heeft een flinke dosis snelheid waarmee hij een fijne optie is als wingback. Daarnaast heeft hij veel lef, inzet en is hij vastberaden, dit vind ik erg belangrijk voor een back. Vaak bestrijken deze spelers bij mijn tactieken een hele kant en ze moeten dus over de juiste inzet beschikken. Achter de schermen beschikt hij ook over de juiste karaktereigenschappen.

Negatieve keuzestress.

Op de rechtsback kwam ik in een situatie waarbij ik de zogenoemde negatieve keuzestress kreeg. Je hebt een keuze, maar eigenlijk voldoen ze geen van allen aan het perfecte plaatje. We zochten een basisspeler, maar zijn hier niet helemaal in geslaagd. De vier opties waar ik na enkele weken mee overbleef waren de volgende:

Opteisvoorrechts(1).thumb.JPG.0af2eb92f59642ace6dcbde88105b65c.JPG

Alle spelers hadden een puntje van kritiek waardoor ik het niet zeker wist. 

• Maikuma is een interessante optie, echter is hij vooral aanvallend een versterking. Verdedigend komt hij op bepaalde punten te kort. 
  • Maffeo is een goede back, maar zijn salariseisen zijn me te gortig als we die vergelijken met zijn kwaliteiten.
  • Calegari is niet beter dan Filipe Cruz uit ons B-team en valt hiermee eigenlijk gelijk af. 
  • Matheuzinho kan niet koppen en is eigenlijk nog net niet goed genoeg om basis te spelen in de Champions league.

Na met 3 spelers in onderhandeling te zijn geweest is uiteindelijk de volgende beslissing gemaakt:

Matheuu(1).thumb.JPG.6ede29261a667187418074f29491e950.JPG

De Braziliaan komt dus over Flamengo. 22 jaar en ervaring in de Copa Libertadores is een pluspunt bij de back. Hij kan zich snel aanpassen, heeft groeipotentie en is relatief goedkoop. Enkel sommige attributen zijn niet helemaal zoals ik deze had willen zien, maar hierbij hoort een bepaalde gedachte. 

Spoiler

stastsmat.thumb.JPG.d6178ae5bea7236af2e17fa916e94ab8.JPG

Allround is hij in potentie een hele goede back en hij is dus ook niet per se als basisspeler gehaald. Bah zal dus voornamelijk gaan spelen in de basis bij de belangrijke wedstrijden ondanks zijn angst hiervoor. In de tactiek (hierover meer in een andere update) kan ook Aursnes als rechtsback uit de voeten. In de Liga NOS zal ik Matheuzinho vaker laten spelen, met de juiste begeleiding geloof ik erin dat hij zich kan ontwikkelen, koppen zal hij niet per se veel hoeven te doen in de competitie. Een ander belangrijk argument voor zijn komst is de passing en zijn inzicht, ik wil misschien later gaan spelen met een naar binnenkomende back en dit kan hij perfect invullen.

Mits er nog transfernieuws is in de komende dagen zal ik hier uiteraard op terugkomen.

Hieronder nog de uitslagen van het pre-season.

Oefenserie.thumb.JPG.49330fd946f065014a797a77e12a443b.JPG

@Marius @Djurovski @chrisje1993 @Lensherr @Jónstærke

Ik heb nog geen duidelijk idee over hoe ik de novelle ga schrijven, maar deze gaat niet per se met maandelijkse updates zijn. Het lijkt me vooral ook leuk om mijn denkwijze over bepaalde onderwerpen te laten zien.

bewerkt door Koenbres
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk kritisch over je eigen transferbeleid en aanwinsten, maar dat is wellicht niet eens zo slecht wanneer je ambitieus bent. De resultaten van de oefenwedstrijden ogen ook mooi, al blijven het maar oefenwedstrijden natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Header.jpg.3d712c05ce9dbfb32f90e52458f2832b.jpg

Part 4: O Inicio - Het begin.

Na de voorbereiding is het dan tijd voor het echte werk. Straks meer over de tactiek, maar we gaan in ieder geval spelen in een 5-2-3 opstelling. De komende wedstrijd zal ik nog gaan gebruiken om de tactiek te fine tunen voordat de competitie begint. We spelen de volgende wedstrijd tegen FC Porto voor de Supertaca.

Als ik één ding heb geleerd door het luisteren van enkele Benfica podcasts (zeker de laatste dagen) is het dat je wedstrijden tegen FC Porto uiterst serieus moet nemen. Verliezen is eigenlijk geen optie en FC Porto is misschien nog wel meer een rivaal dan het naast gelegen Sporting. Daarnaast is de Supertaca natuurlijk een prachtige manier om het seizoen goed te starten.

Supercupopstellng.jpg.63c97989146993812ed1798cc2fefe4a.jpg

Dit zijn de opstellingen, helaas is Ángel Di Maria nog aan het herstellen van een blessure, maar voor nu kan David Neres prima de basisplek overnemen. Porto zal vermoedelijk gaan starten in een 4-4-2 opstelling en dus ligt voor ons de uitdaging aan de zijkanten. In het midden spiegelen we Porto best aardig, maar we moeten voorkomen dat Lelo en Bah in een ondertal situatie terecht komen. David Neres en Rafa zullen dus ook met hun back mee moeten vandaag. Onze kracht zal liggen in de snelheid waarmee we hopelijk achter de linies kunnen komen van Porto.

Naamloos.jpg.9da33e67530be0971ca910e599380bca.jpg

En zo is de eerste prijs van het seizoen binnen! We spelen een zeer gelijk opgaande wedstrijd tegen Porto, maar slepen na een spannende slotfase de winst uit het vuur. Het is Rafa die na 14 minuten een afvallende corner in 1 keer binnen weet te poeieren. 

In de volgende update ga ik verder in op de tactiek en zal de competitie van start gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Header.jpg.1e2b3560c577394f45581003b350d96b.jpg

Part 5: Que os jogos comecem - Let the games begin.

De tactiek

Na de mooie overwinning op Porto mogen we ons op maken voor het begin van de competitie. Na weken van testen en fine tunen is besloten om het seizoen te starten in een 5-2-3 opstelling. Ik merk hiermee dat we meer de balans kunnen bewaren en tegenstanders makkelijker onze wil kunnen opleggen.

FIRSTTACT.JPG.601846a356bcdde12a74d5691f8ddc45.JPG

Bovenstaande is de tactiek die we dit jaar gaan hanteren, althans in het begin is dit het geval. Het idee is vrij simpel.

• Zoals altijd in het voetbal is er een verdedigende formatie, die is bij ons 3-4-2-1. De spits en spelers daarachter nemen de eerste druk op zich, hierna zijn er 2 lagen aan defensief goede spelers waar een tegenstander doorheen moet spelen. We proberen hoog druk te zetten in de competitie, hierdoor zien we vaak dat tegenstanders een lange bal proberen te geven. Deze lange ballen is precies waar we op uit zijn omdat deze makkelijk te verwerken zijn.
  • Aanvallend komen we vervolgens in een 2-1-4-3 opstelling te spelen. De achterste 2 linies proberen het middenveld of de hangende spits in te spelen en zo voetballen we vervolgens verder. Het idee is om Silva/Aursnes te voorzien van 5 afspeelopties als ze de bal krijgen. Ze kunnen terug, ze kunnen naar beiden flanken en ze kunnen vooruit kiezen voor zowel Kokcu als de hangende spits. 
  • We proberen rustig te voetballen, ervaring leert dat we voornamelijk in balbezit zullen zijn rondom de 16 meter van onze tegenstanders. 

De eerste resultaten

Als graadmeter pakken we even de eerste 3 wedstrijden van het seizoen. Als we eerlijk zijn spelen we niet tegen hoogvliegers, maar dit zal wel het niveau zijn dat we in de competitie veelal gaan tegenkomen.

We beginnen tegen Boavista, Estrela en Casa Pia, waar wij zojuist de linksback hebben weggekocht.

De eerste 2 wedstrijden spelen we ook nog eens thuis en daar Casa Pia ook in Lissabon ligt hoeven we niet ver te reizen.

STARTSEA.JPG.92e78c19ab1e7114c1c91db11d57e592.JPG

En we hadden slechter kunnen beginnen zullen we maar zeggen. De tactiek loopt tot dusver (even afkloppen) zoals het hoort. Vooral de rol van Rafa lijkt een gouden idee. De vleugelspits trekt constant naar binnen waardoor hij zichzelf per wedstrijd 3 tot 4 keer in kansrijke positie speelt. De doelpunten worden naast Rafa aardig verspreid over het team. Toch even wat speciale aandacht voor een tweetal spelers.

Leonardo Lelo

leNOSTART.thumb.JPG.1cd3deb741599125b34309848ec7ea65.JPG

Te beginnen met onze nieuwe linksback. Ik vind het altijd leuk om in de gaten te houden wat de nieuwe aankopen kunnen brengen in de eerste wedstrijden en dit valt niet tegen. Matheuzinho was geblesseerd waardoor dit beperkt is tot Leonardo Lelo. De Portugees lijkt perfect te passen bij zijn nieuwe rol en steekt dit niet onder stoelen op banken. 2 goals en 2 assists zijn het zichtbare resultaat. Ook zien we in de passing een mooie vooruitgang bij de back, tegen Casa Pia wist hij het elftal te voorzien van 2 belangrijke passes, dit wil ik graag ook zien vanaf de flanken.

Debutant

Benfica staat natuurlijk ook bekend om de Benfica Campus. Een soort universiteit als het gaat om het voetballen. Zoek voor de grap maar eens een lijst met spelers die bij Benfica hebben gespeeld en je slaat steil achterover. Door een aantal (kleinere) blessures, Di Maria (7 weken), Kokcu (2 weken) en David Neres (enkele dagen) moeten we al snel in deze vijver vissen. We zoeken de allereerste afstudeerder en komen uit bij Joao Rego.

Spoiler

REGGOO.thumb.JPG.5cb7175c43fbf2046034825a9f29e221.JPG

De jongeling zou op de bank beginnen, maar kreeg door een nieuwe blessure in minuut 43 opeens een seintje. Joao Rego staat in het B elftal bekend om de creativiteit en het vermogen in de 16 meter te komen, dit is precies wat we willen zien van de schaduwspits.

REGODEB.thumb.JPG.d3a923c62552d0a41e78a11b6556c71b.JPG

Lang heeft de aanvaller niet nodig om een stempel te drukken op zijn debuut. 19 passes waarvan er 19 aankomen, 1 belangrijke pas, een assist en een goal. Ik ken spelers die een vervelender debuut hadden. De 18-jarige speler staat zeker op de lijst met spelers die we nauwlettend in de gaten houden. De Lista de Diamantos brutos, ofwel de lijst der ruwe diamanten. Deze spelers zal ik om de 3 maanden beoordelen en ik zal hier dan ook eens een update voor maken.

Scouting

Naast het spelen van wedstrijden zijn we ook druk bezig met onze scouting. Daar het voor mij realistisch voelt om de scout veel te gebruiken doe ik dit ook. Met als resultaat voor nu onderstaande shortlist:

SHORT.thumb.JPG.ddd74894e9a1c68a25a5f59d7b30154a.JPG

Deze lijst zal ik uiteraard blijven updaten , maar voor nu zijn er 2 spelers die hoog op onze lijst staan. Roger Fernandes en Federico Redondo. Voor nu is er even geen budget, maar deze twee spelers in het bijzonder gaan we uitgebreid volgen. 

Dank voor het lezen en de reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo hé, start niet gemist. Het zijn dan idd wel geen hoogvliegers maar de cijfers waarmee je ze over de knie legt spreken wel boekdelen. Tactiek slaat duidelijk aan getuige de eerste resultaten.

Heb even wat updates ingehaald en je manier van schrijven, alsook de aanpak van je save staan mij echt aan! Denk dat je vertrokken bent voor een mooi verhaal, zowel in-game als op het forum :classic_biggrin:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Header.jpg.f05bb7fbad4ee3b4068aba9cb80b7c4c.jpg

Part 6: Primeiros contratempos - De eerste tegenslagen.

Champions league

We beginnen vandaag met ons Europese avontuur. Een groot deel van het spelen met Benfica is natuurlijk het verbreken van de Guttman vloek. We beginnen in het eerste seizoen in de groepsfase van de Champions league en ik moet eerlijk bekennen dat we pech hebben, zie hier de loting:

CLGroep.JPG.9e288dc0c0829e18025cd730432ec231.JPG

Als pot 1 houder hoop je stiekem op een poule met zeker 2 mindere ploegen. Om vervolgens uit pot 2 en 3 misschien wel de sterkste ploegen te krijgen is balen. Er liggen wel kansen, maar zullen dit moeten gaan  uitvechten met Newcastle, Real Madrid lijkt toch wel een zekerheid. In de eerste wedstrijd mogen we gelijk tegen de Geordies aantreden. We spelen thuis en weten wat ons te doen staat. Zie onderstaande enkele stats van de wedstrijd:

VSNEWCA.JPG.33e95021c3980f1cabdd2de37b5e4e5e.JPG

We waren deze wedstrijd dus zeker meer dan gelijkwaardig en hadden hier eigenlijk moeten winnen. De oplettende kijker ziet echter wat het resultaat is in de XG tabel;

clNEW.thumb.JPG.dc90258ea7a9d2bf255d67e8d52338fb.JPG

Ontzettend balen dus. Misschien wel de belangrijkste wedstrijd van de poule en we trekken aan het kortste eind. Waar we zelf de paal en lat raken zien we in de 71ste minuut dat de bal uit de kluts pamklaar voor de voeten van Tonalli valt. En zo moeten we dus gelijk in de achtervolging.

Na deze wedstrijd ben ik me eens gaan verdiepen in de gegevens hub:

PROBLEMENMET5.JPG.fb99fcf89804564ff546eb9a52a01d9e.JPG

Wat me namelijk opvalt bij de tegengoal en ook in de competitie is dat we in onze formatie veel te zwak zijn in het midden van het veld. We krijgen grote kansen tegen en hierdoor kreeg Tonalli ook een grote kans om vervolgens de wedstrijd te beslissen. We gaan dus wederom aan de tactiek sleutelen, hierover later meer.

Liga NOS

De competitie dan. Ook hier hebben we helaas te maken met onze eerste tegenvaller.

uITSLAGEN.thumb.JPG.5dca05256d9f7d8db16180da43c0bc35.JPG

We draaien eigenlijk een prima maand waarbij we 12 van de 15 punten behalen. We starten prima in Estoril, maar uit bij Vizela gaat het mis. Vizela dat overigens met een 4de plek prima draait in de competitie. Waar ging het mis deze wedstrijd?

MATHESUVORM.thumb.JPG.15f55c3c574e04b7aaec9070c6680849.JPG

Juist, bij de geheel ongelukkige Matheuzinho. De back begon zijn carriere in Portugal nog goed met een assist in zijn eerste wedstrijd (niet te zien op het screenshot), maar verloor volledig zijn concentratie tegen Vizela. Na 16 schamele minuten besloot hij zijn tegenstander van achter neer te schoppen en zo moesten we een gehele wedstrijd door met 10 man, dit kwamen we helaas niet te boven. Nadat de back in de wedstrijd tegen Newcastle vooral debet was aan de tegengoal is besloten hem even rust te geven. Hij past zich minder snel aan dan gehoopt.

Ondanks dat we dus pas 1 wedstrijd hebben verloren is dit toch een belangrijke nederlaag, in Portugal heb je eigenlijk maar 2 concurrenten, echter zijn deze wel enorm goed, Porto en Sporting verliezen heel weinig punten.

sTANDAO.thumb.JPG.3fe36da9287b8a3ef179b45d16d0d695.JPG

Jeugdnieuws

Nog even wat korte aandacht voor de jonge talenten. Onze onder 19 is ook begonnen aan het Europese avontuur tegen Newcastle. De jeugd wist wel goed van start te gaan.

yOUTHLEAGUEO19.JPG.c6ad5f7ea8a62967eb1ae4db62e378cd.JPG

Dank voor de reactie wederom! @Jónstærke, fijn dat het aanslaat, geeft toch wat meer motivatie om er tijd in te stoppen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De loting van de CL lijkt niet ondoenbaar maar de valste start zal het er niet makkelijker op maken. In de competitie kan je toch nog steeds spreken van een goed rapport ondanks die ene nederlaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Header.jpg.19208dbfc26c3190e10e1312c679295c.jpg

Part 7: Halverwege

Na even wat flinke meters te hebben gemaakt zitten we ondertussen halverwege het seizoen. Tactiekwisselingen, Champions league en een spannende competitie zullen in deze update terug komen.

Tactiek.

Laten we beginnen bij de basis van elke Football manager save en tevens van elke voetbalclub ter wereld, de tactiek. Nadat we tegen Sporting (komt later) een moeizame wedstrijd speelde ben ik toch gaan nadenken over de tactiek. Wat wil ik bereiken, en hoe kan ik daar komen?

Na deze wedstrijd besloot ik vervolgens om de volgende tactiek te maken, de redenen hiervoor zal ik toelichten:

tactiekk.JPG.d99bba3ac2b0114eb91e295d15a31db3.JPG

• Als eerste vroeg ik mezelf af wat mijn doel precies is en waar we in de toekomst naartoe willen groeien. Het liefste speel ik in een 4-2-2-2, maar hiervoor hadden we nog niet de juiste spitsten tot onze beschikking, tel daarbij op dat we met Kokcu een goede 10 hebben en daarom moesten we een variant kiezen.
  • Het DNA van Benfica is voor mij toch wel anders dan het balbezit waar we ons eerder op probeerde te focussen. Benfica staat in mijn opinie voor direct en snel voetbal met een vleugje Braziliaanse flair. Dit proberen we iets meer te vangen in de tactiek. De flanken verzorgen creativiteit, de directheid zit ook in de tactiek en de spitsen zorgen voor snelheid en diepte. 

Hoe deed deze tactiek het dan vervolgens:

Competitie.

Competiteuitslagen.thumb.JPG.a1160d7ed50bff9f24c87f2fafe96136.JPG

Kort samengevat, na de verandering in de tactiek is het echt gaan lopen. Tegen Sporting speelde we een hele moeizame wedstrijd, wat overigens gold voor beiden ploegen, en het directe voetbal ligt ons toch beter zo blijkt. Tegenstander blijven moeite houden met de diepte die onze spitsen zoeken en vanuit hier kunnen we heel makkelijk kansen en goals creëren. 

We staan er nu zo voor:

Top7.JPG.033686e8d5fb2fc09076f9fa6bcfeaf1.JPG

Porto zou de inhaalwedstrijd winnen en we mogen dus in de achtervolging op onze rivaal. Vizela is de absolute verrassing dit seizoen. Bijzonder detail, 2  van onze scouts zijn al meermaals gespot op de tribune bij deze club...

Bekers

unnamed.thumb.jpg.a69cfa8ca462ae06fcedb906ba94e969.jpg

Kort maar krachtig, in beiden cups zijn we zonder problemen door.

Champions league.

unnamed(1).thumb.jpg.20d91fc7b2d2d41c9a6454704668cadf.jpg

Oei.. Hier wordt het dus een lastig verhaal. Waar we gezien het spelbeeld en voorsprong 9 punten hadden moeten halen, staan we misschien wel helemaal met lege handen. 4 punten is normaliter niet genoeg om door te gaan en we krijgen Real Madrid nog in eigen huis. We hebben dus een wonder nodig. de situatie:

• Kopenhagen moet voor ons winnen, echter kan dit ons de Europa league kosten als we zelf verliezen. Newcastle staat momenteel op 6 punten met een beter onderling resultaat, wij staan net als Kopenhagen op 4 waar wij dus weer het betere onderling resultaat hebben. Real Madrid is al door.

En dan die laatste speelronde:

CLlaatsteronde(1).JPG.76dc9dd806010c0b80dc7a895e1676d5.JPG

Wat is voetbal toch mooi. Waar in Parken een feest is ontstaan wegens het behalen van de volgende Europa league ronde is het in Benfica meer een opluchting die heerst. Real Madrid kwam met de sterkste elf, maar ging met de staart tussen de benen naar huis. Een ware Portugese storm greep de Galaticos vast en liet niet los. Wat een avond!

CLPpule.JPG.c33b19095d8c37a9dbe0f3691df7f692.JPG

Spelers.

Eerst twee nieuwtjes, halverwege de seizoenshelft hebben we helaas te kampen gekregen met 2 horrorblessures. Na 2 en halve maand is Di Maria op de weg terug, voor David Neres lijkt echter het seizoen al zo goed als voorbij..

Voor wie de tactiekwissel een prachtige uitkomst blijkt is Benjamin rollheiser. De speler die eigenlijk geen toekomst leek te hebben heeft zich de rol naast Leonardo helemaal eigen gemaakt. Ik vind het leuk om dit soort spelers te zien opbloeien na enkele veranderingen. 

Benjaminvorm.thumb.JPG.331b9ecc8ce88eb8d568f9b67282dc11.JPG

Spoiler

BEnjainprofiel.thumb.JPG.705962f4c7d1acf92b25c46a4c361533.JPG

Naast Benjamin ook nog mooi nieuws over Rafa. Na lang discussiëren (en dan bedoel ik ook echt lang) hebben we zijn contract weten te verlengen. Mochten jullie je afvragen waarom? Kijk even zijn vorm:

Rafazijnvorm.thumb.JPG.2acb77e5aece33a1ab903b3d15c4109b.JPG

In onderstaande spoiler staan de andere spelersstatistieken:

Spoiler

team.thumb.JPG.dac7652b58d1b540c7987949d1f758d9.JPG

Jeugd nieuws.

even korte aandacht voor de jeugd, ook onze onder 19 wist zich namelijk voor de volgende Europese ronde te plaatsen:

Deonder19poule.JPG.c4504936a340f3fbbe6f9acf71b70625.JPG

Daarnaast nog een leuk nieuwtje. Deze winter zal namelijk Joao Veloso officieel zijn overstap maken van SL Benifca B naar het eerste elftal. Met de nieuwe tactiek, zijn ontwikkeling en enkele blessures leek ons dit een mooie moment. Hij scoorde al zijn eerste goals.

Spoiler

Velosobij1.thumb.JPG.05260256bc2c4017ec216a18b42ea57e.JPG

Volgende update

Zoals al eerder gelezen zitten onze scouts op de tribune bij Vizela en ook bij Ajax en Las Palmas zijn bekende scouts gespot. We zullen verder gaan kijken hoe we richting de echte 4-2-2-2 kunnen gaan bouwen en dan nog als laatste....

unnamed(2).jpg.f7477387b0917cc4b0065f3f7c84cabd.jpg

@Marius @Djurovski @chrisje1993 @Lensherr @Jónstærke @MNie

Dank voor de likes en reacties. Mits ik iemand tag die dat niet wil, laat het me dan uiteraard ook weten. 

bewerkt door Koenbres
Link naar opmerking
Deel via andere websites