Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Veel succes: youth only in Nieuw-Zeeland

Titan

Aanbevolen berichten

image.png.d838909e65fa6aad79d0d7a06faa2018.png

V

In de ideale game had ik een betrekking gevonden in de Eerste Nationale. Echter, het is geen ideale game, want op het derde Belgische niveau kwam geen job vrij. Ik moest mijn zinnen dus verleggen naar Nederland, het land dat ik zelf het moeilijkste inschat om te veroveren. Er waren drie vacatures: MVV, FC Zwolle en FC Dordrecht. Van Schengen naar Maastricht zou om vele redenen een mooie overstap zijn geweest. MVV deed me zelfs een concreet voorstel. Toch wees ik het af, omdat de club afgelopen jaar onderaan was geëindigd in de Keuken Kampioen Divisie én een negatief transfersaldo had.

FC Zwolle wilde mij niet hebben. Dordrecht dan weer wel. Zij waren het voorgaande seizoen als de nummer 17 van de Eredivisie gedegradeerd naar de KKD. Hoewel ook Dordt een negatief transfersaldo heeft, zie ik kwalitatief gezien gelijk meer aanknopingspunten om voor het kampioenschap te gaan.

image.thumb.jpeg.fd7b00f860f150fdc0ff84d14abeb987.jpeg

Het grote voordeel van Dordrecht

Spelen met Dordrecht in het seizoen 2026/2027 is stiekem één grote cheat. Feyenoord is namelijk een moederclub en na een paar jaar in de game heeft Feyenoord bijzonder veel talenten opgeleid die in het begin van de game een jaar of 15 à 16 waren. Snelle werkwijze: je brengt een huurvoorstel (uiteraard zonder kosten) uit op alle spelers uit Jong Feyenoord die verhuurd kunnen worden en je ziet wel welke speler het ziet zitten om een jaartje op een lager niveau te spelen. Zo gebeurde het dat de volgende jongens tijdelijk naar Dordt trokken: Thuto Mojanaga, Wisdom Treffers, Thijs Kraaijeveld, Zino Sneijer, Tim Haksteeg, Shiloh in ’t Zand, Leo Sauer en Nassim Al Harmouz. De laatste drie kwamen overigens in de winterstop. Bovendien werden Kraaijeveld en Haksteeg teruggeroepen omdat ik ze niet vaak genoeg opstelde of op een verkeerde plek liet spelen.

Zevenmijlslaarzen

Wie schoen past, trekke hem aan. Schoenmaker blijf bij je leest. De stoute schoenen aantrekken. Wat we ook over schoeisel kunnen zeggen in overdrachtelijke betekenis, één ding staat vast: de schoenen van de spelers van Dordrecht zitten als gegoten. Nietsontziend denderen ze door de Keuken Kampioen Divisie. MVV, de andere club die mij wilde hebben, ging met 4-1 over de knie en ook Zwolle, de club die mij afwees en de grote favoriet voor de titel, werd op de knieën gedwongen door ons (4-2). Tot aan de winterstop liepen we slechts één keer tegen puntverlies aan; op voor ons schlemielige wijze maakte Telstar in de slotfase gelijk. Na twintig wedstrijden is de spanning er al volledig uit als we kijken naar de voorsprong. Zelfs met een inzinking mogen we Zwolle nooit dertien punten meer in laten lopen.

image.png.ebf6e95091ba6a22ee6e2c2b3d43d49b.png

Die andere prijs

In Nederland moet ik vier prijzen winnen. Dordrecht is uiteraard in de race voor twee prijzen. Aangezien die eerste ongetwijfeld gaat lukken, is het voorzichtig kijken naar die andere prijs. De KNVB Beker is een bijzonder toernooi waarin je zomaar ver kunt komen als je geluk hebt met de loting. Dat geluk hadden we voor de winterstop sowieso. Voor de eerste ronde gingen we naar Veghel om Blauw Geel ’38 met 8-0 te verslaan. De tweede ronde bracht ons naar Katwijk, alwaar we wat reservespelers aan het werk zetten. Een eenvoudige 4-1 zege bracht ons naar ronde 3. Die wedstrijd wordt in januari gespeeld; de loting had slechter gekund, maar ook een stuk beter. Not great, not terrible. We gaan Heracles Almelo ontvangen, de nummer 6 van de Eredivisie.

Reacties en likes

@Badmuts, @Vreven, @Glenn08, @Arezo, @keano77, @Nom de Guerre, @Fantasy, @Willem, @Bogatyr, @Tim', @neva, @Djurovski, @MNie, @Richarð., @Whitewolf345, @De Raam, @ElMarcos, @Vlonkie, @KayDeManaager, @jeffrey koole, @Kyrill: iedereen opnieuw ontzettend bedankt! MVV was wellicht veel leuker geweest, maar ik ben voor het sportief meest aantrekkelijke aanbod gegaan, aangezien ik nog meer wil bereiken in deze game ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aardig legertje huurlingen helpen je prima op weg. Heerlijke eerste seizoenshelft, doet een beetje Eindhovens aan ;). Ik denk dat ze in Zwolle en Maastricht nu wel echt een beetje Sauer zijn dat ze je niet hebben aangetrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na een legertje Superboeren flik je het nu met een legertje Feyenoorders. Het zou heel mooi zijn als je nu al een bekersucces kan boeken. Normaliter niet zo realistisch als KKD-club, maar voor jou een peulenschil natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

VI

Kenden jullie nog die hoopvolle woorden van mij over de KNVB Beker? Dat we relatief gunstig hadden geloot, ook al was het een Eredivisionist? Nou, dat waren terechte woorden. Heracles zetten we in onze eigen voetbaltempel De Krommedijk met 4-2 opzij, waarop we in de kwartfinale werden gekoppeld aan FC Groningen, een competitiegenoot van ons. Na zes minuten stond de einduitslag al op het bord: 1-1. Maar ja, daar krijg je na 120 minuten en een beetje extra nog geen halvefinaleplek voor. Penalty’s moesten de doorslag gaan geven. Onze tachtig fans in het uitvak overstemden uiteindelijk de overige 21.000 aanwezigen in de Euroborg; door naar de halve eindstrijd.

Werd het een voetbalsprookje? Nee, hoor. In de halve finale mochten we de thee klaarzetten voor PSV. Dat is een ploeg van een ander kaliber dan Heracles, op z’n zachts gezegd. #Boszball ging aardig tekeer in de eerste helft en terwijl wij halverwege aan een bakje lauwe thee zaten te nippen, smeedde PSV al plannen om het in de tweede helft rustiger aan te doen met het oog op de titelstrijd in de Eredivisie. We kwamen nog wel tot wat laffe schoten richting het doel van Drommel, maar spannend maakten we het nooit.

Spoiler

image.png.a9be1a5df9ff1a625bd19964c7098ef1.png

Op naar de Eredivisie

Hoe spoel je een kater het beste weg? Voornamelijk met paracetamol, water en rond het middaguur een goudgele pretcilinder. Wordt allemaal een beetje lastig in FM, dus werd het medicijn het domineren van de Keuken Kampioen Divisie. We stonden er al uitstekend voor halverwege het jaar. Heel Dordrecht zat vooral te wachten op het moment dat de titel eindelijk gevierd kon worden. Die gelegenheid kwam er zeven wedstrijden voor het einde al. Terwijl iedere club aan het strijden was een positie bovenin te consolideren, namen wij nog wat meer afstand van de tweede positie. Met een voorsprong van 31 punten denk ik dat we een aardig jaar hebben gedraaid. Prijs één van de vier is binnen in Nederland – op naar de Eredivisie.

image.thumb.png.455c425c940652407e58fdad23f9cf09.png

Gedaanteverwisseling

Het nadeel van een heel huurlingenleger is dat je richting het nieuwe seizoen je elftal flink moet opknappen. Geen enkele verhurende club een speler voor het tweede jaar op rij aan ons verhuren, dus was het weer zoeken naar andere mogelijkheden; budgettechnisch was er niet bijzonder veel mogelijk. Gelukkig wisten we weer wat nieuwe huurslaafjes te vinden én waren er wat spelers bereid om hun transfervrije status te verzilveren met een droomtransfer naar Dordrecht.

Twee oude rotten – ik ben er dol op in deze game – kwamen hun laatste actieve jaar bij ons doorbrengen. Dan heb ik het over Georginio Wijnaldum en Vladimír Darida. Twee mannen die voor een flinke dosis ervaring zorgen te midden van de vele jonge spelers die erbij kwamen. Al die andere aanwinsten moet ik in twee kampen verdelen: bestaande spelers en newgens. Laat ik beginnen met de bestaande spelers. Allen werden transfervrij aangetrokken: Caju, Shiloh in ’t Zand, Tristan Gooijer, Fodé Fofana (in oktober), Marcel Ratnik en Marvin Avilla Jr. Al met al een leuke mix aan spelers waarmee weer wat Poképlayerlanden kunnen worden afgestreept, alsmede de F in het alfabetische kadaster. Ook Kelvin Neijenhuis en Jayson Ezeb kwamen ons nog versterken via de huurverbinding met Feyenoord.

Newgens kwamen er ook, ware het vooral op huurbasis van die club uit Zuid. Eén speler werd gehuurd van Fulham en daar ben ik erg blij mee. Arantes Broome is geboren op Barbados en is een aardige spits om erbij te hebben; prima om weer een land af te strepen straks. Op doel zetten we in de Eredivisie trouwens Ibrahimovic. Demir Ibrahimovic welteverstaan, een talentvolle newgen van Bayern.

Reacties en likes

@Badmuts, @Vreven, @Glenn08, @Arezo, @keano77, @Nom de Guerre, @Fantasy, @Willem, @Bogatyr, @Tim', @neva, @Djurovski, @MNie, @Richarð., @Whitewolf345, @De Raam, @ElMarcos, @Vlonkie, @KayDeManaager, @jeffrey koole, @Kyrill, @Keeza: dank voor het volgen van en reageren op dit verhaal! Ik ben bijna op het punt aanbeland waar de updates weer ongeveer gelijk lopen met waar in ik de game ben :D .

bewerkt door Titan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Handelshuis Dordt is weer geopend. Lekker bezig en twee fantastische vedetten binnengehaald daar aan die Krommedijk :D

En eerlijk, je bekerrun was prima, maar je campagne in de KDD was gewoonweg fenomenaal. Uitslover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had je ook eerder in België verwacht als volgende tussenstop dan Nederland, maar momenteel lijk je ook goed bezig om deze opdracht met succes af te ronden. De competitie werd eenvoudig binnen gehengeld en in de beker had je lang de illusie ook een sprookje te kunnen schrijven. Benieuwd wat het wordt op het hoogste niveau, want ploegen als PSV zijn inderdaad van een ander kaliber. Van die oude rotten binnen halen voor een laatste kunstje vind ik zelf één van de meest charmante dingen in FM.

PS: Mag ik bij de vaste volgers? Op één of andere manier val ik altijd maar van de taglijst :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor iedere andere FM-speler: Wat een topseizoen! Giga voorsprong in competitie en mooi gestunt in de beker.
Voor jou: Beetje teleurstellend in de beker, voor de rest prima seizoen gedraaid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

VII

In de zevende update belanden we in de Eredivisie, een competitie waar ik sinds mijn zelfopgelegde Graafschapmissie niet meer ben geweest. Het voelt goed om terug te zijn. Dat geldt ook voor Dordrecht, dat de Eredivisie een jaar heeft moeten missen. Nu zijn we terug en voetbalminnend Nederland, bakvisje Gijp en geilneef Derksen voorop, wist het zeker: volgend seizoen weer KKD. Interviewtjes met Kraaij, haha! Natuurlijk, we zijn geen kampioenskandidaat, maar ik geloof er heilig in dat we met onze selectie in de subtop mee kunnen draaien. Ervaring afgewisseld met talent en gogme gecombineerd met brille.

Vlammend begin

Het seizoen begon. NAC kwam op bezoek. De eerste treffer van ons jaar werd gemaakt door Georginio Wijnaldum, die direct liet zien nog iets moois van zijn laatste jaar te willen maken. Daarna was het de beurt aan Shiloh van ’t Zand, Arantes Broome en Caju om de eindstand op 4-0 te zetten. Welkom terug, Dordrecht! Het werd niet de enige overtuigende uitslag in de eerste seizoenshelft. Zo werd Vitesse met 5-3 opzij gezet, bleef Sparta gedesillusioneerd achter op Het Kasteel (5-2) en werd NEC met liefst 6-0 huiswaarts gestuurd.

Spoiler

image.thumb.png.55a7d0f5f640748332e82ff6e1f38052.png

Het mag geen verrassing heten dat we ook punten lieten liggen. De ene keer was dat meer pijnlijk dan de andere keer. Zo’n 1-1 in Tilburg is erg jammer, terwijl een verlies bij AZ geen ramp is op dit moment. Het werd echter duidelijk dat de top (Ajax, AZ, Feyenoord en PSV) op dit moment nog te goed is voor ons. Met geluk pakten we in eigen huis weliswaar een punt tegen Ajax, maar we hadden vrij weinig in te brengen tegen de grote mannen.

Tombola

Waar wij punten tegen de giganten laten liggen, doen de groten dat tegen de subtoppers. Naarmate het seizoen vorderde, ontspon zich een prachtig spel om de eerste plaats, wat culmineerde in een prachtig moment na speelronde 22. Maar liefst vijf teams kwamen op dat moment op 49 punten te staan. Ajax prijkte bovenaan op doelsaldo, maar dan ook slechts op één doelpunt verschil met Feyenoord, dat op zijn beurt weer één doelpunt verschil kende met PSV en Dordrecht. Huh, Dordrecht? Ja, het kon slechter. Met AZ ook nog op de loer kan ik er geen zinnig woord over zeggen als iemand me zou vragen op welke plek we gaan eindigen. De top 5 lijkt me logisch, want op plek 6 staat Utrecht met reeds elf punten achterstand.

image.thumb.png.3b4ecfe47b97c4bd8efc65e82121b5f9.png

Nu wel succes in de beker?

Deze tussenkop klinkt net alsof vorig seizoen niet goed ging, terwijl we de halve finales haalden. Maar ja, da’s geen prijs. Dit jaar maken we halverwege het jaar opnieuw kans om de beker te pakken, want HHC (6-1) en VVV (3-0) werden in de eerste twee rondes simpel verslagen. In de derde ronde speelden we thuis tegen AZ. Na ruim een uur speeltijd leken we zeker te zijn van de volgende ronde – Phillipe Angenent (newgen gehuurd van Feyenoord) en Sebastián Andrés Díaz Aracena (Díaz voor vrienden, ik noem hem bij zijn hele naam) brachten ons op 2-0. Toch kwam AZ nog weer terug tot 2-2 en werd het een loterij wie er met de zege aan de haal ging. We genoten van het thuisvoordeel in de strafschoppereeks. Niemand minder dan Wijnaldum schoot de winnende binnen en galoppeerde naar de uitzinnige fans. In de kwartfinale komt Willem II naar Dordrecht.

Reacties en likes

@Badmuts, @Vreven, @Glenn08, @Arezo, @keano77, @Nom de Guerre, @Fantasy, @Willem, @Bogatyr, @Tim', @neva, @Djurovski, @MNie, @Richarð., @Whitewolf345, @De Raam, @ElMarcos, @Vlonkie, @KayDeManaager, @jeffrey koole, @Kyrill, @Keeza, @Marius: wederom allemaal heel erg bedankt! Het was een prachtig seizoen in de KKD. Helaas niet de beker, maar die gaat ooit wel eens gepakt worden. Nu eerst de focus op dit zinderende Eredivisieseizoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een tussenstand na 22 speeldagen. Je kan het zo gek niet bedenken. Wordt het slot van de competitie ook zo'n Hitchcock thriller? Je zou er al spontaan van gaan likkebaarden. Op een titel van Dordrecht verwed waarschijnlijk niemand een cent, maar ik wed dat je er wel eens grof geld aan zou kunnen verdienen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

VIII

Het is een gek jaar in Dordrecht. De voorzitter had de club al een tijdje in de uitverkoop staan en eindelijk hapte er een investeerder toe die wel heil zag in het runnen van een voetbalclub. Geef hem eens ongelijk; elke week lijkt de waarde van de vereniging te stijgen. De nieuwe voorzitter, Loek Driessen is zijn naam (hopelijk geen familie van), heeft zijn schaapjes aardig op het droge en pompte direct vijftien miljoen euro in de club. Daarmee besloot hij op eigen houtje het stadion uit te breiden. Nou ja, eigen houtje. Hij zal vast een leger Poolse bouwvakkers inhuren om het klusje te klaren. Ook wilde hij twee spelers aantrekken, waarvan ik er eentje wist te blokkeren. De komst van Gabe Forsyth was echter niet te vermijden, al lukte het nog hem het jaar af te laten maken bij Derby County, waar hij voor een miljoen werd weggeplukt. Ach, zit er tenminste een Schot in de zaak komend seizoen.

Bekerdebacle

Jullie raden het al. Opnieuw geen KNVB Beker op de schoorsteenmantel. Op 23 februari 2028 werd duidelijk dat ik nog minstens één jaar in Nederland moest blijven om alle mogelijke prijzen te winnen. In de kwartfinale kwamen we nog goed weg met een overwinning na strafschoppen op Willem II, maar in de halve finale ontdekten we voor het tweede jaar op rij ons eindstation. Waar vorig seizoen PSV ons nog de baas was, was het dit jaar #Slotball dat ons de nek omdraaide. Sébastian Andrés Díaz Aracena zette ons nog brutaal op voorsprong in de eerste helft. Na de pauze ging werd het gaspedaal vol ingedrukt door Feyenoord en werden we volledig overlopen. Geen schande, wel jammer.

Een trauma in de Eredivisie, maar voor wie?

Wat zat het dicht bij elkaar dit seizoen. Zoals ik al had laten zien, stonden er vijf teams op evenveel punten na 22 speelrondes. De vraag was wat die clubs in de resterende twaalf potjes zouden gaan doen. Zou het ons überhaupt lukken om bij te benen? Dat was nog maar de vraag. In maart verloren we vijf punten door eerst met 3-3 gelijk te spelen in Heerenveen en vervolgens met 2-0 te verliezen in Amsterdam. Tussendoor hadden we nog wel AZ met 1-0 weten te verslaan, waardoor we nog altijd een minieme kans op het kampioenschap hielden.

Ajax leek in een keer afstand te nemen. De Amsterdammer wonnen alles en leken plots onbedreigd richting de landstitel te gaan. Tot ook daar even de klad erin kwam. Een korte periode van matig spel zorgde ervoor dat Feyenoord, PSV en ook wij weer dichterbij kwamen te staan. Wij lieten immers ook bijna geen punten meer liggen sinds het verlies tegen Ajax – alleen in Eindhoven werd het nog 2-2. Hiermee hielden we onszelf eigenlijk alleen maar in de race. Het resulteerde in de volgende tussenstand na 32 speelrondes. Nog altijd maakten vijf teams aanspraak op de schaal.

image.thumb.png.7a27fa31d12e06e6c0ccdd6e782a777a.png

Speelronde 33. Dordrecht – Heracles: 2-1. Feyenoord – Fortuna: 6-0. Ajax- - ADO: 4-1. Willem II – PSV: 1-1. AZ – FC Utrecht: 2-3. Duur puntenverlies dus voor zowel PSV als AZ. De formatie uit Alkmaar haakte definitief af in de titelstrijd, terwijl PSV nog voorzichtig mocht blijven dromen. Vanwege de stevige zege van Feyenoord hadden de Rotterdammers nu weer een beter doelsaldo dan hun rivaal uit Amsterdam, dat het ook gewoon prima deed. Op doelsaldo konden wij het al even niet meer bijbenen; daarop zouden we nooit meer kampioen kunnen worden. Het beloofde een spannende laatste ronde te worden, waar minstens één club een trauma op zou gaan lopen.

image.thumb.png.49f3f9c5b0e9d6793df65a03f3c34d79.png

De laatste ronde

Ik moest gniffelen om de titel van het nieuwsbericht: een titanisch gevecht. Als SI stiekem een interne challenge heeft uitgeschreven voor een goedgeplaatste woordgrap, dan denk ik dat de winnaar bij dezen bekend is. Ze hebben wel gelijk met hun superlatieven. Kijk toch eens: Dordrecht – Feyenoord in de laatste speelronde. Ajax en PSV spelen thuis, maar ontvangen allebei een geduchte tegenstander. Wordt vervolgd…

image.png.98886d1567f54422c23bcc47f8238bac.png

Reacties en likes

@Badmuts, @Vreven, @Glenn08, @Arezo, @keano77, @Nom de Guerre, @Fantasy, @Willem, @Bogatyr, @Tim', @neva, @Djurovski, @MNie, @Richarð., @Whitewolf345, @De Raam, @ElMarcos, @Vlonkie, @KayDeManaager, @jeffrey koole, @Kyrill, @Keeza, @Marius: dank allen! Wat een bizar seizoen :<

Link naar opmerking
Deel via andere websites