Marius Geplaatst 8 maart Share Geplaatst 8 maart Wat een parcours! Straf nadat er aanvankelijk penalties nodig waren om Canada uit te schakelen maar zo werd het in ieder geval wel een onvergetelijk avontuur. Dat Brazilië een maatje te groot was is de logica zelve, het tornooi verlaten met een overwinning maakt het bovendien des te mooier, zeker omdat het ook je eigen afscheidswedstrijd was. De wereld zal terug kennis gemaakt hebben met de vikingklap! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 8 maart Share Geplaatst 8 maart Wat een weg en parcours , niet normaal. Echt geweldig dat je oa langs Belgie geraakt, echt heel knap. Jammer dat Brazilie maatje te groot is, maar zeer begrijpelijk. Je mag echt apetrots zijn, dat je 3e wordt op het WK met Ijsland door te winnen van Mexico. En ook spannende reeks zeg met penalty reeksen en verlengingen, wat een heerlijke en geweldige update was dit weer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 8 maart Share Geplaatst 8 maart Je doet even goed als ons Belgisch record en dat is haast indrukwekkend met zo een klein landje. Onverwachts groot toernooi gepresteerd en daarom is het ook super spijtig dat je er mee stopt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 8 maart Share Geplaatst 8 maart Eeen heel mooi parcour hoor voor Ijsland. Zeer sterk gespeeld en uiteindelijk een mooie 3e plaats weten te halen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thomassje123 Geplaatst 9 maart Share Geplaatst 9 maart Had ik toch bijna gelijk over Canda en de potentiële bananenschil, je ziet het zo vaak. Gelukkig na strafschoppen door De halve finale halen met IJsland is echt fantastisch. Dat Brazilië veel te sterk is lijkt me logisch maar je bent toch maar mooi 3e geworden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KayDeManaager Geplaatst 9 maart Share Geplaatst 9 maart Wat een heerlijke novelle is dit zeg! De laatste dagen van begin tot eind doorgenomen en gelezen, een genot om te volgen. Je doet het uitstekend in Aalborg en hebt het ook uitstekend met de IJslanders gedaan tot op het einde op het WK van 2026! Vanaf nu dus ook graag een tag Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 9 maart Auteur Share Geplaatst 9 maart (bewerkt) #66 - DEN TRAVLESTE SOMMER I MIT LIV TRANSFERS "De drukste zomer van mijn leven", dat is het minste wat je kan zeggen. Ik was nog maar amper goed en wel terug op Deense bodem of ik kreeg telefoon van Ole Jan (Kappmeier, directeur voetbalzaken). Er waren enkele jongens, die kosten wat kost nog vóór het einde van deze mercato een stapje hogerop wouden zetten. Serieuze transferitis dus. En dat twee dagen voor de openingsspeeldag tegen Brøndby IF. In wat volgt, neem ik jullie zo overzichtelijk mogelijk mee doorheen de gebeurtenissen op en naast het veld gedurende de maanden juli en augustus. Overzicht gaat ten koste van chronologie. Allereerst blik ik in deze updaterterug op onze transferzomer, om vervolgens kort in te gaan op de sportieve prestaties van ons team in de 3F Superliga en de Champions Path Play-Off van de UEFA Champions League. Hectiek ten top op de Transfer Deadline Day (01.09.2026). Borussia Mönchengladbach kwam al vroeg in de morgen op de proppen met een initieel bod van iets meer dan € 12mln. voor Bryan Teixeira (26) We waren niet echt van plan om nog gekke dingen te doen op de transfermarkt, en stuurden de Duitsers een tegenbod van € 17.75mln. Tot onze verbazing kregen we al snel de boodschap dat het in orde was. Een 'club' in het nauw maakt klaarblijkelijk rare sprongen. De Kaapverdische flankaanvaller kwam twee jaar geleden transfervrij over van SK Sturm Graz en was in 57 wedstrijden goed voor 25 goal involvements (10G, 15A). Teixeira was lang niet de enige sterkhouder die de Aalborgse deur achter zich dichttrok. Ook Christian Larotonda (28) ging zijn geluk elders beproeven. Na een uitstekend WK met Venezuela (overleven groepsfase) en drie seizoenen in het Aalborgs rood en wit trekt de Venezolaanse balvirtuoos naar de Italiaanse havenstad, Salerno, waar Salernitana Calcio 1919 haar thuishaven heeft. De Serie-BKT winnaar van vorig seizoen (25/26) telt maar liefst € 13.75 mln. neer. Het meest 'trieste' verhaal is hetgene dat gepaard gaat met de transfer van linksback Álvaro Fernández (23) naar Sevilla voor € 6.25 mln. Álvaro had nog een lopend contract van anderhalf jaar, maar wou zijn contract laten opwaarderen. Ondanks meerdere tegemoetkomingen langs onze kant wou de Spaanse verdediger niet afstappen van enerzijds een clausule die hem recht gaf op 40% van een toekomstige transfersom en een afgesproken jaarlijkse loonsverhoging van 10%. Dat was voor ons too much en wouden de kwestie even laten rusten. Fernández zag geen andere uitweg dan een transferverzoek in te dienen. Met 43 goals in 64 kan je al eens belangstelling genereren uit de grote vijf competitites. Mika Biereth's (23) transfer naar Eintracht Frankfurt was halverwege augustus al in kannen en kruiken, maar onderling werd afgesproken dat hij pas na de UEFA Champions League-voorronde mocht vertrekken. Met zijn overgang is zo'n € 12 mln. (+ € 3mln. in premies) gemoeid. De vrije transfers van Mads Bomholt (20) en Enric Solivelles (17) naar respectievelijk Silkeborg IF en Borussia Dortmund, waren al voor het eind van vorig seizoen afgerond. Mohamed Amar Diagne (20) wordt tot en met de jaarwisseling verhuurd aan tweedeklasser Lyngby BK, alvorens hij in januari 2027 transfervrij vertrekt naar het Zweedse Malmö FF. Voor talenten Kristian Hundebøll (18) en Peter Juul (17) werd gezocht naar speeltijd die hun ontwikkeling ten goede zou komen. In beide spelers gelooft de club nog, dus van een definitieve overgang is nooit sprake geweest. Centrale verdediger Hundebøll vond onderdak bij tweedeklasser Kolding IF, terwijl Peter Juul zich meteen in de Superliga mocht tonen bij promovendus Vendsyssel FF. Over de verhuur van George Abubakar (18) naar Allsvenskan club IK Sirius FK volgt hieronder meer. Met het last minute vertrek van Bryan Teixeira, moest er op de valreep gehandeld worden. Gelukkig beschikken we in ons scoutingsbestand over een serieuze lijst met jongens die we volgen voor het geval dat er situaties als dit zich voordoen. Iemand die in de hoogste regionen van voornoemd lijstje stond was William Bøving (23). De dribbelvaardige (flank)aanvaller genoot zijn opleiding bij FC København en speelde zich er in de kampioenenploeg van 2021-'22 op 18-jarige leeftijd in de basis. Het leverde hem in het daaropvolgende seizoen een transfer op naar het Oostenrijkse SK Sturm Graz. Bij Graz liep hij vorig jaar een knieblessure op en verloor nadien zijn statuut als basisspeler aan Alexander Prass en/of Tomi Horvat. We halen de 23-jarige Deen terug naar zijn vaderland voor een slordige € 8.5mln De aankoopoptie ter waarde van € 2.6mln. voor de definitieve overname van Hákon Rafn Valdimarsson (24) van SSC Napoli werd nog voor het begin van het WK gelicht. Het verhaal van Jonathan Asp-Jensen (20) herinneren jullie misschien nog? We huurden hem vorig jaar al van Eintracht Frankfurt en wouden hem definitief overnemen voor zijn toenmalige ontsnappingsclausule van € 3.6mln., maar op het moment dat wij al in verregaande onderhandelingen over de contractvoorwaarden waren, kondigde Frankfurt aan dat zijn bestaande contract was opengebroken en dat de ontsnappingsclausule werd opgetrokken tot € 5.25mln. Ze hadden hem in Duitsland aanvankelijk het hoofd gek gemaakt en speeltijd beloofd. Uiteindelijk zagen we dat hij op de Transfer Deadline Day te huur werd aangeboden. We sprongen er meteen op en na een week terug in Aalborg, gingen we met Jonathan aan tafel om naar zijn interesse in een definitieve overname te polsen. Hij voelde zich lichtjes verraden door Frankfurt en was er meteen voor te vinden. We maakten de deal ter waarde van € 5.25mln. na de deadline rond en verzekerden ons van zijn komst aan het eind van dit seizoen De tweede duurste inkomende transfer komt op naam van Patrick Dorgu (21). Net als William Bøving begon de linksback vorig jaar als basisspeler aan het seizoen bij Lecce, maar nadat een heupblessure hem 3 maanden aan de kant hield, had hij moeite met zijn plek terug op te eisen in de eerste elf van toenmalig Lecce-coach Roberto D'Aversa. Met de degradatie naar de Serie BKT, was de jonge Deen op zoek naar ene frisse start. Het opgekrikte niveau van de 3F Superliga (van 16e naar 10e competitie in Europa) was hem niet ontgaan en hij stond dan ook open voor een transfer naar zijn thuisland om op die manier zijn nog jonge carrière nieuw leven in te blazen. Er werd € 8.25mln. overgemaakt naar de conto van het Italiaanse US Lecce Om het vertrek van Biereth proberen op te vangen, werd geshopt bij AIK Solna, in Zweden. Jonah Kusi-Asare (19) is een boomlange spits met veel snelheid en een neusje voor doelpunten. Gelet op zijn ontsnappingsclausule van amper € 1.8mln., wordt hij gezien als een waar koopje met het oog op de toekomst (en het heden). Ook in Zweden, viel ons oog op de 17-jarige Lars Skutelis. Nog voor hij zijn debuut heeft gemaakt bij IFK Göteborg, halen we de vinnige spits naar Aalborg. Hij heeft nog meer stappen te zetten als Jonah, maar zal zeker zijn rol spelen in de toekomst. We betaalden om en bij de € 1mln. voor zijn overgang. Hij sluit voorlopig aan bij de U19 We blijven nog even bij onze Zweedse buren. Doordat IF Brommapojkarna degradeerden uit de Allsvenskan, konden we gebruikmaken van de € 500K-ontsnappingsclausule van Ossian Nordvall (19). In 40 officiële wedstrijden, waarvan 23 in de Allsvenskan (2025) en 17 in de Superettan (2026) kwam de jonge verdedigende middenvelder tot 5 goals en 7 assists. Hij sluit meteen aan bij de A-kern. Ik verwacht veel van hem. Met zijn lengte van 1m88 heeft hij zeker en vast fysieke presence, maar ook in sprints laat hij hoge waarden optekenen. Ik ben benieuwd, maar ik verwacht dat dit wel eens een toppertje kan worden Volgende twee jongens zijn er op mijn aansturen bijgekomen. Zowel Andri Lucas Guðjohnsen (24) als Guðmundur Baldvin Nökkvason (22) zijn voor mij geen onbekenden. Ze maakten deel uit van mijn WK-selectie bij IJsland. Andri kwam op dat WK 3x tot scoren, eentje minder dan zijn oudere broer Sveinn-Aron. Guðmundur was in 6 van de 8 wedstrijden één van mijn defensieve middenvelders. Hij beschikt over een volledig ander profiel als Nordvall en kan ook een aanvallendere middenveldsrol invullen. Beide spelers zaten op een dwaalspoor bij hun oude clubs ACF Fiorentina en TSG Hoffenheim, maar konden door hun degelijk WK rekenen op interesse van verschillende clubs. Ze kozen uiteindelijk voor AaB en daar ben ik blij om. Voor Andri Lucas Gðjohnsen telden we € 1.4mln. neer en voor Nökkvason bedroeg de transfersom € 1.2mln Ons scoutingsnetwerk reikt vandaag de dag zelfs tot in Afrika. In Ghana kwamen we uit op de uiterst talentvolle George Abubakar (18) van Hearts of Oak (€ 275K.). George kan volgens mij het best uit de voeten als aanvallende mindenvelder, maar zou ook op de flank niet misstaan volgens mij. Hij is enorm snel en met zijn techniek en dribbelvaardigheid kon hij dit seizoen misschien al vanaf de bank van pas komen, maar met Paul Høholt hebben we al zo'n jongen van eigen bodem, die voorlopig de voorkeur geniet. Daarom viel ook de beslissing om hem uit te lenen aan onze kersverse satellietclub IK Sirius FK, dat over goede trainingsfaciliteiten beschikt en waar hij speelkansen zal krijgen op het Zweedse hoogste niveau. Profielen van onze aanwinsten Spoiler William Bøving (AML, ST) Hákon Rafn Valdimarsson (GK) Jonathan Asp-Jensen (CM) Patrick Dorgu (LB) Jonah Kusi-Asare (ST) Lars Skutelis (ST) Ossian Nordvall (CVM) Andri Lucas Guðjohnsen (ST) Guðmundur Baldvin Nökkvason (CVM, CM) George Abubakar (CAM, AML, AMR) 2026 2027 SPILLERTRUPPEN - MÅLMAND | 1. Hákon Rafn Valdimarsson (ISL, 24), 24. Conrad Clemmensen (DEN, 18), 48. Marius Adamonis (LIT, 29) - FORSVAR | 2. Mads Askou (DEN, 17), 3. Andreas Poulsen (DEN, 26), 4. Kaare Barslund (DEN, 22), 5. Sebastian Otoa (DEN, 22), 13. Patrick Dorgu (DEN, 21), 20. Kasper Jørgensen (DEN, 26), 25. Mathias Ross (DEN, 25), 31. Anders Friis (DEN, 18), 40. Jonas Bang (DEN, 18) - MIDTBANE | 6. Ossian Nordvall (SWE, 19), 8. Melker Widell (SWE, 24), 16. Richard Odada (KEN, 25), 17. Rasmus Falk (DEN, 34), 19. Jonathan Asp-Jensen (DEN, 20), 26. Guðmundur Baldvin Nökkvason (ISL, 22), 34. Frederik Rokkedal (DEN, 18) - ANGREB | 9. Andri Lucas Guðjohnsen (ISL, 24), 10. William Bøving (DEN, 23), 11. Jens Petter Hauge (NOR, 26), 18. Oliver Ross (DEN, 21), 37. Sindre Walle Egeli (NOR, 20), 38. Poul Høholt (DEN, 17), 44. Jonah Kusi-Asare (SWE, 19) VOLLEDIG TRANSFEROVERZICHT Spoiler IG SCREENSHOT SPILLERTRUPPEN SÆSON '26-'27 Spoiler Zo, nu hebben jullie een beetje achtergrond bij de kern waarmee we aan de maand september beginnen. Het was aanvankelijk de bedoeling om ook in deze update nog de resultaten van de zomermaanden kort te bespreken, maar we gaan het voor nu hierbij houden. Morgen fiets ik jullie door onze sportieve resultaten van juli en augustus. Tot morgen, Ole Reacties: Spoiler @Marius: Zekers! Ik ga niet zeggen dat het al meteen terug kriebelt om als bondscoach aan de slag te gaan, maar ik sluit niks uit later in deze save. @Kyrill: Thanks voor de complimenten kameraad! Het was een bumpy ride, maar de finish was echt wel om u tegen te zeggen! De zege tegen België vond ik persoonlijk ook echt de mooiste! Aangename manier om het internationale voetbal (voorlopig) vaarwel te zeggen. @Lensherr: Stoppen op een hoogtepunt he, dit overdoen acht ik niet meteen mogelijk. Misschien in de toekomst eens met Denemarken proberen als we met z'n allen in de Superliga wat Deens talent hebben gekweekt + EK 2024 is voor België, maat! @Djurovski: Thanks man! Bedankt voor je reactie! @Thomassje123: Ja het was alles behalve een glad parcours, hier en daar serieus wat hobbels, waaronder Canada! Twee wedstrijden echt gewonnen die we ook gezien de statistieken zouden moeten winnen (Kwartfinale tegen Australië en kleine finale tegen Mexico) @KayDeManaager: Bedankt voor je reactie en de complimenten. Hier doen we het voor, blij dat je er bent! @Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr@Tim Windt@Djurovski@Kyrill@Cervantes@FlyD@Thomassje123@Urbeto@ElMarcos@Badmuts@Keeza@KayDeManaager 9 maart bewerkt door Jónstærke Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 9 maart Share Geplaatst 9 maart Stuk voor stuk Scandinavische pareltjes met mijn grote held Kusi als hoogtepunt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 9 maart Share Geplaatst 9 maart IJslanders. Altijd goed Toffe presentatie van de aanwinsten en spelerskern, tof gedaan! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 9 maart Share Geplaatst 9 maart Wat een drukte van jewelste zeg. En dat net in zo'n zomer met een WK. Uitgaand weet je flink te cashen, al lijkt het verlies van Biereth sportief wel jammer. Ook heel wat nieuwkomers, en ook een paar pittige transferbedragen voor een club als Aalborg. Het zorgt in ieder geval wel voor de nodige verwachten richting het nieuwe seizoen, althans toch bij mij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 9 maart Share Geplaatst 9 maart prima aanwinsten hoor. Denk dat je er absoluut niet zwakker op bent geworden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn08 Geplaatst 9 maart Share Geplaatst 9 maart Heerlijk gespresteerd op het WK met IJsland. Biereth zal je gaan missen, maar ik heb vertrouwen in je aankoopbeleid. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 10 maart Share Geplaatst 10 maart Wat een geweldige transfer zomer zeg. Veel verkocht voor veel geld. Heerlijke Islandse en Scandinavische talenten gekocht en gehaald. Ik vind keeper Hakon en Jonathan de CM vooral heel erg goed, er uitzien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bogatyr Geplaatst 10 maart Share Geplaatst 10 maart Stevige transferperiode. De basis voor een nieuwe succesformule lijkt alvast gelegd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Keeza Geplaatst 11 maart Share Geplaatst 11 maart Heerlijk efficiënt gehandeld en ik verwacht eerlijk gezegd dat het grootste gedeelte van de binnenkomers, binnen enkele jaren weer voor bakken met geld vertrekken. Wellicht is een dooverkoopclausule dan handig, of niet @De Raam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 11 maart Share Geplaatst 11 maart Laat ik beginnen met terugblikken op het WK waar je gewoon heel erg knap derde wordt. Van Brazilië verliezen, tja, dat is toch geen schande voor een land als IJsland. Daarbij pak je vervolgens ook Italië nog in de strijd om plek drie. Kortom , zeer knap, Vervolgens krijg je echt een drukke transferzomer op je dak zeg. Niet normaal, maar volgens mij heb je mooie sommen weten op te strijken en kun je ook prima tevreden zijn met de gedane aankopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 11 maart Auteur Share Geplaatst 11 maart (bewerkt) #67 - DEN TRAVLESTE SOMMER I MIT LIV RESULTATERNE "De drukste zomer van mijn leven", dat is het minste wat je kan zeggen. Als vervolg op de samenvatting van de transferactiviteit van eergisteren, blik ik nu even terug op de eerste zeven speeldagen in de 3F Superligaen. Naast de vaderlandse competitie verschenen we ook op het Europese toneel. In de Champions Path - Play-Offs van de UEFA Champions League namen we het op tegen de Noorse kampioen FK Bodø/Glimt. Zoals ik in het vorige deel van de terugblik op juli en augustus al zei gaat overzicht gaat ten koste van chronologie. De 'Spillertruppen' die jullie in de vorige update zagen, zijn deze op datum van 02.09.2026. De enige transfers die al voor de start van de competitie in kannen en kruiken waren, zijn die van Jonathan Asp-Jensen en Jonah Kusi-Asare. Omstreeks 12u zondagmiddag 19.07.2026 hadden wij als landskampioen de eer om in eigen huis het nieuwe Superliga-seizoen op gang te trappen tegen Brøndby IF. Het werd een genot voor de ogen van de Aalborgse supportersgaarde. Van transferitis was nog geen sprake bij Mika Biereth. Met een hatrick in de eerste helft had hij een groot aandeel in de eclatante 4-0 zege. Àlvaro Fernández scoorde zijn laatste voor de club en vertrok vervolgens naar Sevilla. Wedstrijden tussen AaB en Vejle BK stonden in het recent verleden garant voor een resem aan doelpunten (cfr. 22.03.2026 Speeldag 22 Superliga: AaB 7-4 Vejle BK) en dat was ook dit seizoen weer niet anders. Op het veld van Vejle keken we na een kwartier al tegen een 2-0 achterstand aan na een brace van Fallou Sock. Vlak voor rust kon Teixeira de aansluitingstreffer maken en met die opsteker vonden we moed om in de tweede helft de ommekeer in te zetten. Widell kon uit de draai met zijn mindere linker de gelijkmaker scoren. De man van de tweede speeldag was echter Jonah Kusi-Asare. In zijn eerste minuten in Aalborgse loondienst kroonde hij zich tot matchwinnaar door in de extrat tijd de winning goal binnen te knikken. Aan Sønderjyske hadden we geen kluif op speeldag drie. We monopoliseerden de bal (71 %) en hadden de hele wedstrijd onder controle op één onoplettend moment in blessuretijd na. Het was wachten tot minuut 38 voor we op voorsprong kwamen. Met een hard knal van net buiten de baklijn schoot Asp-Jensen ons eerste doelpunt van de namiddag tegen de touwen. Odada en Biereth bezegelden het lot van de bezoekers iets voor het uur. Ook onze vierde wedstrijd wonnen we dominant, al laat de score dat niet uitschijnen. Biereth kampte met lichte pijntjes. Zijn vervanger Kusi-Asare bedankte voor zijn basisplaats en scoorde het enige doelpunt van de wedstrijd op Viborg FF. Met nog steeds een perfect bulletin gingen op speeldag vijf de poorten van het Portland Park open voor het bezoek van FC Midtjylland. De bezoekers zochten na vier weken nog steeds naar hun eerste zege en hebben dus duidelijk hun start gemist. We grepen ze meteen bij de keel en al na 3 minuten schoot Walle Egeli ons op voorsprong met een overhoeks schot dat via de paal binnen ging. Brumado maakte op het half uur de gelijkmaker na hoekschop van Brynhildsen, maar een laat doelpunt in de eerste helft van Biereth zorgde ervoor dat we toch met een terechte voorsprong de rust in gingen. Na rust kwamen we ook niet in de problemen en zo'n vijf minuten voor tijd kon Widell de score nog uitdiepen tot 3-1. Ook dit seizoen is Melker Widell weer één van de drijvende krachten op het AaB-middenveld. Tussen twee Europese duels in stond op speeldag zes de verplaatsing naar FC Nordsjælland op het programma. Voor verschillende spelers zaten transfers in de pijpleiding terwijl andere jongens kampten met kleine fysieke ongemakken. Allemaal excuses om de 1-0 nederlaag te kaderen. Qua spelbeeld liep het gelijk op, maar we misten scherpte, waardoor we met een xG van 2.21 niet één keer konden scoren. Vooral Hauge zal gevloekt hebben na zijn gemiste strafschop in het slot van de eerste helft. Na afloop van de Europese voorrondes, stond er nog één sportieve halte gepland in de maand augustus. Promovendus Vendsyssel FF kwam over de vloer en toonde zich gretig. Na nog geen tien minuten spelen, zette Angolese spits Hermenegildo Valente de bezoekers op voorsprong met een knap afstandsschot. We hadden het moeilijk en zonder Biereth ontbrak het aan autismen in de voorlinie. We hadden wel vaak de bal en kwamend dreigend opzetten, maar echt enorm gevaarlijk waren onze aanvalspogingen niet. In minuut 82 viel de bal dan uiteindelijk toch eens goed voor de voeten van Kusi-Asare en hij kopte aan de eerste paal de gelijkmaker tegen de netten. De mee opgeschoven rechtsback Kasper Jørgensen tekende voor de Aalborgse winning goal door een afvallende bal snoeihard in het dak van het doel te pegelen. Het was een meer dan verdiende overwinning, die weliswaar verrassend veel moeite heeft gekost. 1. Aalborg BK +10 18ptn. 2. Brøndby IF +4 18ptn. 3. FC København +6 16ptn. 4. Aarhus GF +1 12ptn. Kassa kassa! Onze bankrekening wordt voor het tweede seizoen op rij gespijsd met al zeker € 15mln. door de kwalificatie voor de competitiefase van de UEFA Champions League. Over twee wedstrijden namen we de maat van Noors kampioen Bodø/Glimt. Er heerste enige twijfel na het 1-1 gelijkspel in de heenwedstrijd van de Champions Path - Play-Offs, maar onder impuls van onze uitstekende flankaanvallers Teixeira en Walle Egeli konden we in Bodø de puntjes op de 'i' zetten. Of we een soortgelijk droomparcours als afgelopen seizoen kunnen doormaken, is nog maar de vraag. Ik waag me deze keer aan geen pronostieken. Dat laat ik aan de media en de echte kenners zoals jullie over. Met thuiswedstrijden tegen Internazionale en Eintracht Frankfurt heeft de Aalborgse voetbalfan toch wel wat om naar uit te kijken. Inter is een Europese topclub en schreef amper drie jaar geleden nog de eindwinst bij op haar palmares. Frankfurt is dan weer speciaal omat het de nieuwe bestemming is van onze gewezen goalgetter Mika Biereth. Voor de AaB-fan die van een tripje houdt, zullen de verplaatsingen naar Barcelona en Parijs allicht het meest in het oog springen. Gek overigens dat Barça in pot 2 zit.. Zo ontmoeten we met hen, PSG en Inter drie echte kleppers van de bovenste plank. Ter volledigheid deel ik ook nog mee dat FC København zich na verlies in de tweede voorronde van de UCL tegen Griekse runner-up Olympiakos niet heeft kunnen plaatsen voor de play-offs van de UCL. In de twee laatste voorrondes van de UEFA Europa League werden Omonoia Nicosia en FC Luzern echter wel probleemloos opzij gezet. Het is aan Aarhus GF en FC Midtjylland om de Deense trots hoog te houden in de UEFA Europa Conference League. Binnen een maandje of twee (afhankelijk van gebeurtenissen in-game) ben ik hier weer met een nieuwe terugblik! Ole Reacties: Spoiler @Lensherr: niet voor niks dat em naar Bayern is in real life, monster voor in FM! @Fantasy: Thanks! Die Ijslanders kunnen niet slecht zijn he! @Marius: vond het niet realistisch om Biereth nog langer te houden, dus was cashen de beste optie! Had wel niet gedacht dat er voor de rest zoveel zou bewegen, maar goed.. denk niet dat we verzwakt uit de transferwindow zijn gekomen. @Djurovski: dat denk ik ook niet, zeker niet toekomstgericht! @Glenn08: we zullen hem missen, getuigen zijn bijdrage in de maanden juli en augustus van 2026, maar met Kusi staat er wel een vervanger klaar die nog een jaar of 4 jonger is dan Biereth. Ook dat wordt al vrij snel cashen denk ik! @Kyrill: zijn ook de twee spelers waarvan ik zeker wist dat ze er zouden staan, gezien het feit dat we ze vorig jaar al op uitleenbasis bij ons hadden! @Bogatyr: laat ons hopen! We zijn toch al weer aardig gestart en ook de bankrekening heeft al weer wat spijs gehad na de kwalificatie voor de UCL over Bodø/Glimt @Keeza: ik vermoed het ook! Zo'n doorverkoopclausules zijn zeker welgekomen als je in de beginfase van een build a nation-save zit. Stelt je in staat om te profiteren van de hogere marktwaardes bij doorverkoop na een transfer naar één van de big five-leagues. Denk dat we met Kusi de beste zaak kunnen doen op dat gebied @ElMarcos: Thanks man! Of de transferzomer sportief even productief is geweest als financieel, kunnen we eind september/oktober misschien pas echt zeggen, omdat we dan pas echt de impact van het vertrek van Biereth, Teixeira en Fernandez gaan voelen + zien wat Kusi/Guðjohnsen, Bøving en Dorgu echt waard zijn!! @Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr@Tim Windt@Djurovski@Kyrill@Cervantes@FlyD@Thomassje123@Urbeto@ElMarcos@Badmuts@Keeza@KayDeManaager 11 maart bewerkt door Jónstærke Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 11 maart Share Geplaatst 11 maart Ondanks de drukke maand pak je een flink pak punten in eigen land en plaats je je voor de Champions League. Daarin krijg je een behoorlijk programma, maar wellicht zijn er mogelijkheden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 11 maart Share Geplaatst 11 maart Redelijk gunstig geloot voor de CL. Start in de competitie is meer dan prima Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 11 maart Share Geplaatst 11 maart Een uitstekende start, zeker gezien de Europese duels die er tussendoor ook nog eens bij kwamen! Je kan dan ook met vertrouwen het seizoen verder zetten nu de transferperiode erop zit. De CL loting vind ik toch eerder aan de pittige kant: met Barcelona uit pot 2 en Sociedad uit pot 3 had het wellicht eenvoudiger gekund. Ook een verplaatsing naar Braga is wellicht geen pretje. Een derde plaats in de groepsfase zoals vorig jaar lijkt me uitgesloten, of je moet echt mirakels gaan doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 11 maart Share Geplaatst 11 maart Mooi dat je de CL hebt gehaald weer. In eigen land gaat het erg goed, en de CL loting is eentje met perspectief. Alleen onganbare vestes zijn wss Barcelona en PSG uit, de rest kan zkr punten tegen gepakt worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 11 maart Share Geplaatst 11 maart In de CL kan je na 3 wedstrijden al op 9 punten staan. Een loting met perspectief Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 12 maart Auteur Share Geplaatst 12 maart (bewerkt) #68 - SEPTOBER COMING SOON (per ongeluk te snel op verkeerde sneltoets geklikt ) 12 maart bewerkt door Jónstærke Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 12 maart Share Geplaatst 12 maart Kan gebeuren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 12 maart Auteur Share Geplaatst 12 maart (bewerkt) #68 - SEPTOBER Vierendertig levensjaren op de teller. Het leven loopt op wieltjes op dit moment. Daags na het bekerduel op FC Fredericia zaten we met z'n allen aan het ontbijt in onze woonkamer. Mama en papa waren van de partij en ook de ouders, zus en broer van Marja en hun gezinnetjes waren vroeg uit de veren om mijn verjaardag te vieren. Na het ontbijt gingen we met het gezin (Marja, Isa en ik) naar de Aalborgse Zoo en genoten we van de rust op een doordeweekse donderdagnamiddag. Niet te lang natuurlijk, want 's avonds moest ik op de club zijn voor de tactische voorbereiding van de wedstrijden van komende weekt tegen Sønderjyske, Barcelona en Viborg. In de afgelopen twee maanden werd duchtig geëxperimenteerd met verschillende tactische opvattingen om enkele spelers op hun sterkte uit te spelen en nog meer tot hun recht te laten komen. Met 33 gescoorde goals, slechts 7 tegendoelpunten en behoorlijk wat rotatie, mag ik wel spreken van een geslaagde testfase. Ik ben nog niet 100% tevreden van de basis van de tactiek, nu ja volgens mij ben je nooit klaar met een tactiek. Ook tegenstanders zitten niet stil en we zijn kwalitatief (nog) niet zo dominant dat we zomaar elke wedstrijd met hetzelfde plan in kunnen gaan. September was een rustige maand voor Hákon Valdimarsson (DM). Ons IJslands sluitstuk zal weinig nekpijn overhouden aan de Superliga-wedstrijden van september. Niet één keer moest hij zich omdraaien om een bal uit zijn netten te vissen. Op speeldag 8 stond de verplaatsing naar de hoofdstad op het menu. FC København is onder nieuwe coach Eirik Horneland nog zoekende naar hun beste vorm. Voor ons was het de eerste wedstrijd na een drukke transfer deadline day. Zonder al te gevaarlijk te zijn, hadden we de hele wedstrijd in handen. Pas in het laatste kwart van de wedstrijd kon Kusi-Asare een subliem balletje over de FCK-defensie in één tijd over De Gea koppen. Ook in de thuiswedstrijd tegen Aarhus GF was het wachten tot het slot van de wedstrijd vooraleer we onze dominantie omzetten in een voorsprong. William Bøving was dit keer de matchwinnaar met knappe volley in de binnenkant van het linkerzijnetje. Op Odense BK opende Andri Lucas Guðjohnsen zijn Aalborgse doelpuntenrekening door OB-goalie Olij overhoeks te kloppen en ons een nieuwe terechte 0-1 overwining te bezorgen. In oktober kozen we voor een wat aanvallendere aanpak en dat resulteerde ook in meer doelpunten, maar ook twee tegendoelpunten. Op het veld van Randers FC gaven we over de hele wedstrijd gezien 2 kansjes weg en hadden we 64% balbezit. Jonkie Anders Friis knikte ons in minuut 26 op hoekschop van Asp-Jensen aan de eerste paal op voorsprong. De voet ging wat van het gaspedaal, maar we creëerden nog steeds een hele hoop kansen. Toch viel de 0-2 pas twee minuten voor tijd. Asp-Jensen krulde van grote afstand de bal in de rechter benedenhoek voorbij Carlgren. Video zonder titel ‐ Gemaakt met Clipchamp.mp4 Op speeldag 12 kwam Vejle op bezoek. Het werd een hartelijke ontvangst en na het openingskwartier gaven we te kennen dat er niets te rapen was. Met doelpunten van Nökkvason en Dorgu stonden we al vroeg op een 2-0 voorsprong. Kusi-Asare profiteerde op slag van rust nog van een slordigheid in de bezoekende defensie en zette de 3-0 ruststand op het scorebord. Na rust hielden we de bal in de ploeg (72% balbezit) en drukten we af en toe eens door om tot kansen te komen. Kolbeinn Finnsson kon milderen tot 3-1 maar in de laatste seconden van de wedstrijden zorgde Asp-Jensen alsnog voor een overwinning met 3 doelpunten marge. Op de laatste speeldag van oktober trokken we opnieuw naar de regio Hoofdstad. Brøndby IF was tot dan de enige ploeg die ons enigszins binnen schot houden in het klassement. Topschutter Mario Divkovic zette de thuisploeg in minuut 23 terecht op voorsprong. De eerste helft lagen we serieus onder en we mochten Valdimarsson bedanken dat we bij rust nog in de wedstrijd zaten. Met de nodige tactische aanpassingen slaagden we er in de tweede helft in om ons in de wedtrijd te knokken. Met een beetje meeval en hulp van een domme ingreep van Aning kregen we in minuut 56 de kans om op strafschop de bordjes weer gelijk te hangen. Otoa zette zich achter de bal en trapte de 1-1 tegen de netten. Het Aalborgs feest was compleet toen de ingevallen Friis een vrije trap van Widell in het slot van de partij voorbij Sømmergaard kon koppen en ons zo een gevleide 1-2 overwinning bezorgde. In het klassement zijn er al serieuze kloven geslagen. Qua namen zijn er weinig verrassingen in de top zes. FC Midtjylland heeft zich enigszins kunnen herpakken en geknokt naar een plek die recht geeft op deelname aan de kampioensplay-offs. Onderin lijkt het nog een lang seizoen te gaan worden voor Viborg FF en promovendus Vendsyssel FF. Vejle BK en Aarhus GF hebben nog een onderlinge wedstrijd te goed. In principe gaat deze wedstrijd door op woensdag 17.02.2027. Overwintering in de UEFA Champions League is geen doel op zich, maar het is financieel gezien wel mooi meegenomen als we willen blijven groeien als club. Gelet op het zware Europese programma dat er aankomt in de komende maanden (Inter, Barça en Real Sociedad) was het nodig om punten te sprokkelen in de eerste drie duels. Thuis tegen Dinamo Kiev moest dus gewoon gewonnen worden. Ons Noors wonderkind Walle Egeli opende al snel de score. We zochten naar een gerustellende tweede (en derde) goal, maar ondanks aanhoudende druk bleef het bij 1-0. Valdimarsson moest maar één keer de handen uit de mouwen steken op een afstandsschot van Lonwijk. Op 15.09.2026 speelden we in het Estádio Municipal de Braga tegen de tot nog toe ongeslagen Portugese nummer één, Sp. Braga. Met twee ploegen die aanvallend voetbal op de mat wouden brengen werd het een genot voor de ogen van elke voetballiefhebber. Linksback Dorgu kon ons na 20 minuten op aangeven van Walle Egeli aan de tweede paal op voorsprong schieten. Widell deed er met een fantastische knal van afstand vlak na rust een schepje bovenop, voordat Ricardo Horta op het uur kon milderen tot 1-2. Na goed doorkoppen van Kusi-Asare, gaf Walle Egeli Braga-doelman Tiago Sá geen schijn van kans en bracht de voorsprong weer op 2 doelpunten marge. Barslund leek met zijn kopbal de 1-4 eindstand te hebben vastgelegd, maar ook Abel Ruiz pikte zijn doelpuntje nog mee. Net als vorig seizoen maakten we ook dit jaar weer de verplaatsing naar Young Boys Bern. Vorig jaar eindigde het 2-3 en ook nu stond de onderlinge ontmoeting weer garant voor veel doelpunten. Na doelpunten van Walle Egeli, Darian Males, Patrick Dorgu en Cedric Itten stond het bij rusten al 2-2. Meteen na de koffie (of thee) ontbond Asp-Jensen zijn duivels en met een prachtige krul richting rechter winkelhaak (zie video hieronder) bracht hij ons opnieuw voor. We leken de wedstrijd onder controle te hebben, maar in minuut 80 haalde Males de trekker ook eens boven en via de lat passeerde de bal Valdimarsson: 3-3. Toch gingen we er nog met de winst vandoor. In minuut 91 vond Asp-Jensen de volledig vrijstaande Bøving aan de tweede paal en met één van de simpelste goals uit zijn nog jonge carrière verzekerde hij ons van de zege in Zwitserland. Video zonder titel ‐ Gemaakt met Clipchamp2.mp4 Voorlopige stand competitiefase UEFA Champions League Spoiler De familie Ross heeft ons een ticket voor de kwartfinales van de Oddset-Pokalen bezorgd met drie van de vier goals in de vierde ronde van de Oddset-Pokalen op het veld van tweedeklasser FC Fredericia. De jongste van de twee broers, Oli zette tot twee keer toe een strafschop om, en grote broer Mathias Ross kopte vlak voor tijd ook nog raak om de 0-4 eindstand vast te leggen. Het eerste doelpunt van de avond werd gescoord door Keniaans international Richard Odada. Vooraleer we toe waren aan voornoemde wedstrijd op Fredericia gingen we in ronde drie met 0-9 vlot voorbij amateurclub Frederikshavn. Van onze basiself speelde enkel Melker Widell omdat hij pas uit blessure was en wedstrijdritme kon gebruiken. Hij scoorde drie maal. Ook jeugdproducten Anders Friis en Frederik Rokkedal pikten doelpunten mee. Eerdere ronde: Ronde drie van de Oddset-Pokalen v. Frederikshavn Spoiler Vlak voor de Deense winterstop nemen we het op woensdag 02.12.2026 in de heenwedstrijd van de kwartfinale van de Oddset-Pokalen op tegen Randers FC. De terugwedstrijd vindt enkele dagen later, op zaterdag 05.12.2026, plaats. Dit is de eerste keer in mijn carrière als AaB-manager dat er in de kwartfinale-fase nog enkel eersteklasser in de race zijn om bekerwinst. Foutloos in september en oktober. Dan kan ik als coach alleen maar tevreden zijn. In november werken we nog vier Superliga wedstrijden af, ontvangen we Internazionale FC in de Champions League en trekken we naar het 'Spotify Camp Nou' voor een wedstrijd met - u leest het juist - de veertiende van LaLiga (11 op 30), FC Barcelona. In zeven dolle decemberdagen spelen we eerst de tweedelige kwartfinales in de Oddset-Pokalen om op 08.12.2026 voetbaljaar 2026 af te sluiten met een Champions League thuiswedstrijd tegen Real Sociedad, de nummer twee van LaLiga (24 op 30). Ole Bedankt voor het lezen, de likes en de reacties! (Mijn excuses voor het foutje twee posts hierboven, verkeerde sneltoets gebruikt ) Reacties: Spoiler @ElMarcos: aardig op weg met 9/9 in de UCL! Nu komen er wel een stuk moeilijkere potten aan! @Djurovski: tgoh ja, vond de loting nog wel in evenwicht. Één partij die we in principe moeten winnen (Dinamo Kiev thuis) en eventueel op verplaatsing bij Young Boys, 3 wedstrijden tegen tamelijk gelijkwaardige/kwalitatief iets betere tegenstanders (Braga, Sociedad en Frankfurt) en 3 wedstrijden tegen ploegen die toch wel beduidend veel beter zijn (Barça, Inter en PSG). @Marius: ben het eens met je analyse van de UCL-loting. Het was toch van een punt of 7 te sprokkelen in september en oktober als we onze stunt van vorig jaar (overwintering) wouden overdoen. In de komende maanden belooft het een stuk moeilijker te gaan worden tegen o.a. Barrenetxea en Lamine Yamal. @Kyrill: we hebben al aardig wat puntjes gesprokkeld met een 9 op 9, maar de moeilijkere ploegen komen er nu aan. @Willem: heb jij een glazen bol? Haha, 9 op 9 in de UCL is binnen! Ben benieuwd wat de komende UCL-wedstrijden gaan geven. @Lensherr: oeps.. zat ook nog maar aan mijn tweede koffie van de dag toen @Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr@Tim Windt@Djurovski@Kyrill@Cervantes@FlyD@Thomassje123@Urbeto@ElMarcos@Badmuts@Keeza@KayDeManaager 12 maart bewerkt door Jónstærke Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten