DGremlin Geplaatst 8 november 2023 Share Geplaatst 8 november 2023 Stevige uitdaging zo te zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrisje1993 Geplaatst 8 november 2023 Share Geplaatst 8 november 2023 Het zou een interessante keuze zijn. Zelf zou ik liever ergens anders beginnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dimihuyghe Geplaatst 9 november 2023 Share Geplaatst 9 november 2023 zou een leuke uitdaging zijn om je allereerst te redden, maar een ploeg met zo weinig ambitie spreekt me ook iets minder aan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 9 november 2023 Share Geplaatst 9 november 2023 Benieuwd of je voor deze club kiest. Mijn gevoel zegt van niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 10 november 2023 Share Geplaatst 10 november 2023 Een leuke eerste sollicitatie en een mooie uitdaging. Gelet op het ambitieniveau moet je waarschijnlijk wel je eigen Office 365 licentie gaan betalen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 10 november 2023 Auteur Share Geplaatst 10 november 2023 De Engelse trip duurde wat langer dan gepland. Na een eerste gesprek bij Weymouth regende het opeens positieve reacties op de vacature. Allemaal vanuit Engeland. Ik mocht opeens op gesprek komen in Bath City en Brackley. Met Scunthorpe was er zelfs een promotiekandidaat waarbij we op gesprek mochten komen. Alleen toonde echter niet helemaal de ambitie waar we naar op zoek waren. Die ambitie proefde ik wel bij St. Albans City. Dit jaar werd er gegokt op een plekje in de middenmoot. Daarna gaat de ambitie al omhoog naar de bovenste helft. En daarna gaat het vizier zelfs al richting de play-offs. Kijk - dat noem ik nu ambitieus. Veel beter dan alle andere clubs die het veelal bij hetzelfde willen houden. Dat was niet het enige. Bij deze club kreeg ik eigenlijk de vrije had om de staf in te richten zoals ik dat zou willen. Ik kreeg een potje geld mee en daarmee kon ik de bestaande staf een oprotpremie geven. Een groot deel van de staf is daarom de laan uitgestuurd. De assistent-manager mocht op zijn plek blijven zitten, maar dat komt vooral dat je hem niet meteen moet vervangen. In dat geval kan je namelijk de lijst met beschikbaar personeel niet filteren op personeel dat wil komen. Ik hoop dus op korte termijn alsnog afscheid van hem te kunnen nemen. Ook een fysio en scout mochten nog blijven. Ik ben overtuigt van hun niveau op dit moment. Voor nu. De rest was simpelweg niet goed genoeg. Naast de verwachtingen van het bestuur hebben ook de fans hun verwachtingen. We moeten in ieder geval hoger eindigen dan Hemel Hemstead. Mochten we ook tegen Boreham Wood spelen in een beker (zij spelen een divisie hoger), dan moeten we geen flater slaan. Verder liggen hun verwachtingen redelijk in lijn met de verwachtingen van het bestuur. Op 22 oktober heb ik daarom een handtekening gezet onder een contract tot het einde van het jaar. Ik ga 2.2k per maand verdienen. Niet de jackpot - want bij de andere clubs kon ik iets meer gaan verdienen, maar wel meer vrijheid en een bestuur met meer ambitie. Een eerste sneak preview van de competitie hadden jullie al in de vorige update gezien. Ondertussen zijn we een paar wedstrijden verder en kijken we naar een andere club. Zoals jullie kunnen zien, zouden we op basis van de xG niet 20e, maar 10e moeten staan. Het gat naar de play-offs is op dit moment ook nog maar 7 punten, terwijl we nog driekwart competitie voor ons hebben liggen. Het bestuur verwacht dat we midtable zullen eindigen, maar zelf hoop ik wel op een play-off plek. Spoiler @keano77 @19CH98 @Tim Windt @Djurovski @Titan @Marius @chrisje1993 @ElMarcos @dimihuyghe @De Raam @DGremlin @larrie @neva @Mordurette @JoonsterkeBE @DemoN @MNie @Satioz @KayDeManaager Bedankt voor alle reacties en likes. De meeste hadden terecht opgemerkt dat Weymouth hem niet ging worden. Op het moment van schrijven van de vorige update had ik geen flauw idee wat het dan wel zou worden. Ik was toen letterlijk op dat moment ingame. Ik wist al wel dat ik het niet ging doen. En ondertussen kunnen jullie in deze update lezen welke club het wel werd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 10 november 2023 Share Geplaatst 10 november 2023 Toch dezelfde competitie alleen een andere club met meer ambite. ken eigenlijk als Yeovil en Torquay als clubs van naam. Veel succes iig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 10 november 2023 Share Geplaatst 10 november 2023 Succes bij St. Albans. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 10 november 2023 Share Geplaatst 10 november 2023 Zeker nog geen uitzichtloze situatie en op basis van de xG tussenstand liggen er nog kansen genoeg. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 10 november 2023 Share Geplaatst 10 november 2023 Net als bij Weymouth liggen ook hier veel mogelijkheden. De combinatie met een ambitieuzer bestuur zorgt ervoor dat dit een logische keuze is. Veel plezier en succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 10 november 2023 Auteur Share Geplaatst 10 november 2023 Eindelijk een club. En dat betekent dus het voorstellen van het team. En hoe kunnen we dat beter doen dan met het gebruik van Excel?! Hieronder vinden jullie een mooie Exceltabel met daarin de selectie. Dit zijn alle spelers die op dit moment bij de club aanwezig zijn. Dat is dus inclusief alle spelers uit het reserve- en jeugdteam. Tussen deze spelers zitten ook 3 gehuurde spelers. Op dit moment wordt ook 1 speler verhuurd. Deze speler is niet opgenomen in onderstaand overzicht. Het merendeel van deze informatie komt gewoon uit de game vandaan. Twee kolommen komen echter vanuit Excel. Er is een dump gedaan van alle attributen naar Excel en op basis daarvan is voor zo'n beetje iedere rol een rating berekend. In de tabel staat de rol met de hoogste score en de bijbehorende score. Hoe hoger het cijfers, hoe beter de speler. Ter vergelijking is ook de waardering van de kwaliteiten volgens de assistent manager weer gegeven. Over het algemeen ligt het wel met elkaar in lijn, maar er zijn ook zeker uitzonderingen. Wat misschien nog wel het meest opvalt, is dat de positie van de rol niet altijd bij elkaar lijken te passen. Laten we eens een paar voorbeelden bekijken: Aller eerst Joe Partington. Van nature een verdedigende middenvelder die ook als verdediger uit de voeten kan. Maar volgens bovenstaand overzicht zou ik hem als vleugelaanvaller in moeten zetten met de rol van Wide Targetman. Een ander voorbeeld is Ben Wyatt. Op papier een opkomende linksback. Volgens bovenstaand overzicht komt de speler echter het beste tot zijn recht als pressing forward. Tot slot een screentje van Shaun Jeffers. De enige speler met 4 sterren van de assistent-manager én de hoogste score volgens de Excel. Op papier dus de beste speler. In dit geval zijn beiden het eens met elkaar: Hij moet als spits spelen, en wel met de rol van poacher. Bij deze hebben jullie dus drie spelersprofielen. De grote vraag: Zie jullie wat in de voorspellingen van de Excel? Of slaat de Excel de plank volledig mis? Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen! Spoiler @keano77 @19CH98 @Tim Windt @Djurovski @Titan @Marius @chrisje1993 @ElMarcos @dimihuyghe @De Raam @DGremlin @larrie @neva @Mordurette @JoonsterkeBE @DemoN @MNie @Satioz @KayDeManaager Bedankt voor alle reacties en likes. @Djurovski'Ik heb wel vaker in deze regionen gespeeld (@19CH98 herinnerde zich nog een oude novelle van mij bijvoorbeeld), maar ik heb wel het idee dat ik vaak in de North-divisie terecht ben gekomen i.p.v. de South-divisie, zoals deze keer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 Ben benieuwd of ze ook in de andere rol kunnen spelen. Vermoedelijk wel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 De meest discutabele speler uit dat rijtje is die middelste. Akkoord dat die aanvallend zeker zijn mannetje kan staan, maar op basis van zijn profiel zou hij niet zo maar mijn eerste keuze worden als flankaanvaller, tenzij er echt geen betere optie voor handen is natuurlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dimihuyghe Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 ben benieuwd naar meer updates Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 Ben benieuwd hoe je alles in Excel hebt gekregen, alle attributen en rollen met de hand overnemen lijkt mij namelijk geen pretje. Ondertussen heb je al een paar mooie inzichten gekregen lijkt het erop dat je assistent niet het meeste voetbalverstand heeft om het maar zachtjes uit te drukken... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DGremlin Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 Even enkele spelers uit hun comfort-zone getrokken zeg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 12 november 2023 Auteur Share Geplaatst 12 november 2023 Ik lees wat vragen in de reacties: Samengevat komen de vragen neer op: "Hoe zorg je dat data uit de game in Excel komt?" en "Hoe heb je vervolgens de beste rol per speler bepaald". Vandaag wil ik ingaan op die vragen. Allereerst: Hoe zorg je dat deze data in Excel komt? Ik kan je alvast vertellen: Nee, dat heb ik niet met de hand gedaan. Gelukkig niet... In Football Manager kun je ieder scherm aanpassen, Je kunt kolommen toevoegen en verwijderen. Die aangepaste schermen kun je vervolgens ook nog eens opslaan en op ieder moment opnieuw selecteren. De basis is dus een view met daarin alle ingame data die je nodig hebt. In mijn view staan alle eigenschappen, plus nog wat aanvullende gegevens zoals Naam, nationaliteit, positie, leeftijd, gewicht, lengte, ... Je kunt zelf van alles en nog wat daar aan toevoegen. Vervolgens kun je alle regels selecteren en druk je op Control + P. Nu krijg je het printscreen menu. Dit kun je ook via het menu rechtsboven benaderen. Er zijn meerdere opties. Je kunt de afbeelding daadwerkelijk afdrukken. De optie die ik echter gebruik is het wegschrijven van deze data als HTML. Vervolgens is het een kwestie van het openen van de HTML en plak alle data uit de HTML in Excel en de data staat in Excel. Vervolgens kun je in Excel helemaal los gaan met alle functies die Excel te bieden heeft. Dan de tweede vraag: Hoe heb ik voor alle rollen iets berekend? Om eerlijk te zijn heb ik daarmee een beetje vals gespeeld. Op internet circuleren al een aantal Excels die iets op dit gebied gedaan hebben. Ieder heeft daarin wel zijn eigen invalshoek meegegeven. Ik heb er wat dat betreft gewoon 1 gejat en als basis genomen. Dat scheelde mij een hoop werk, want anders was het een hels karwei om alles zelf in Excel te zetten. Het idee achter de weging is in ieder geval dat alle belangrijke attributen gewogen worden. Daarbij krijgen de key-attributen een weging van 3, de overige belangrijkrijke attributen een weging van 1. Vervolgens worden de uitkomsten geschaald op een schaal van 0 tot 120. Ik zie echter al wel een paar problemen in de huidige beoordeling: Hoe meer complex een rol is, hoe lager de rating. Een speler zal dus al snel hoger scoren voor de rol van een simpele risicovrije voetballende verdediger i.v.m. meen verdediger die mee doet met het verdelen van het spel en dus ook moet kunnen voetballen. De eerste indicatie van de beste rol is daarom ook niet altijd de beste indicatie. Het doel was om de belangrijkste attributen een weging van 3 mee te geven en de overige belangrijke een weging van 1. In de praktijk lijkt hier nog wel eens van afgeweken. Dus ik vermoed dat ik zelf alles nog een keer langs moet gaan. Dat is echter een flinke klus. Ik vraag me af of simpelweg het gemiddelde pakken altijd een goede inschatting is. Het kan best zijn dat een speler een grote zwakte heeft voor een bepaalde rol. Denk bijvoorbeeld aan een verdediger zonder sprongkracht. Bij een gemiddelde weegt alles hetzelfde. Maar misschien zou je juist spelers willen straffen voor dit soort gebreken in het profiel voor een bepaalde rol. Op dit moment wordt dat nog niet gedaan. Bovenstaande punten leiden tot soms opvallende keuzes voor een beste posities. Ben je sterk en kun je goed koppen? Ja? Dan krijg je - afhankelijk van de rest van je eigenschappen - al snel een hoge rating voor de rol van risicovrije verdediger of targetman. Tussen de beschikbare spelers zitten heel veel oudjes die vroeger een stuk hoger hebben gespeeld die een hoge rating krijgen. Hun snelheid is dramatisch, maar voor eerder genoemde rollen is dat niet van belang. Als ze maar een beetje sterk zijn en kunnen koppen, dan stijgen ze ver boven de rest uit. Het grote voorbeeld is hiervan Matt Rhead - een speler uit ons scoutingsbestand. Bijna 40 jaar, in de lucht bijna niet te verslaan en met bal bijna niet van de bal af te zetten. Hij heeft echter de snelheid van een slak. Een ander voorbeeld is David Stephans. Ook hij is al ouder. Ooit heeft hij in de Schotse premier League gespeeld, maar hij speelt al jaren op een lager niveau. Ook hij is enorm kopsterk en niet van de bal te verzetten. Daarnaast weet hij wel hoe je moet verdedigen. Zijn snelheid is echter niet om naar huis te schrijven. Hij sprint het vorige voorbeeld er nog wel uit, maar daar blijft het bij. Naast verdedigen, kan hij ook niet echt iets. Toch komt hij naar voren als de beste verdediger met de rol van risicovrije verdediger. De lijst wordt gedomineerd door dit soort kopsterke spelers die óf voorin óf achterin spelen. Voor dit soort rollen is het kunnen koppen van een bal al voldoende om boven te kunnen drijven. Zijn dit echt de spelers die we willen aantrekken? Op andere posities zijn hele andere zaken van belang. Middenvelders zijn bijvoorbeeld de spil tussen de verdediging en aanval en moeten dus beiden kunnen. Op de vleugels is snelheid ook veel meer van belang en daar zijn minder extreme fysieke beesten van aanwezig. En op de vleugel moet je vaak ook kunnen aanvallen én verdedigen. En daarna moet je ook nog wel iets met de bal zelf kunnen. Oftewel: Er zijn veel meer skills van belang, waardoor de rating al snel lager uitpakt. Spoiler @keano77 @19CH98 @Tim Windt @Djurovski @Titan @Marius @chrisje1993 @ElMarcos @dimihuyghe @De Raam @DGremlin @larrie @neva @Mordurette @JoonsterkeBE @DemoN @MNie @Satioz @KayDeManaager Bedankt voor alle reacties en likes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Titan Geplaatst 12 november 2023 Share Geplaatst 12 november 2023 Het blijven lastige keuzes wanneer je puur naar gemiddelden kijkt. De valkuilen noem je zelf ook al op. Wat ook meespeelt, zijn player attributes en het karakter. Een laffe herder die niet van grote wedstrijden houdt maar wel goed kan dribbelen en voorzetten is leuk tegen kleine clubs, maar als het er om gaat spannen... Of oudere spelers die nog altijd de attribute hebben om veel te dribbelen of mannetjes uit te spelen, terwijl het fysiek allemaal matig wordt. Desondanks ben ik benieuwd hoe het allemaal uitpakt volgens deze opzet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 12 november 2023 Share Geplaatst 12 november 2023 Mooie voorbeelden van hoe je soms verder moet kijken dan je neus, of dit geval de data, lang is. Anderzijds is natuurlijk niet alleen het individu van belang. Spelers kunnen nu eenmaal ook beter, of minder goed presteren, afhankelijk van door wie ze omringd worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 12 november 2023 Share Geplaatst 12 november 2023 Bedankt voor de uitleg. Daarnaast complimenten voor de leuke update, hier heb ik echt wat van geleerd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DGremlin Geplaatst 12 november 2023 Share Geplaatst 12 november 2023 Mooie uitleg! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 13 november 2023 Share Geplaatst 13 november 2023 Keuzes maken wie beter is op basis van data is altijd lastig. Sowieso, omdat deze methode alles op de grote hoop gooit. Ik vraag mij af hoe anders het eruit ziet wanneer je onderscheid maakt tussen technisch, mentaal en fysiek. En ook welke eigenschappen belangrijk zijn in jouw tactiek en formatie. Iemand kan perfect geschikt zijn als wingback, maar wanneer die 60 meter moet overbruggen worden conditie en snelheid ineens belangrijker dan nu in de Excel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dimihuyghe Geplaatst 13 november 2023 Share Geplaatst 13 november 2023 je verwoordt het steeds goed en je updates lezen is steeds een genot Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 13 november 2023 Auteur Share Geplaatst 13 november 2023 In de vorige update gaf ik een aantal minpunten aan de huidige manier om de rating te berekenen. Ondertussen heb ik onder de motorkap toch nog e.e.a. aangepast. Zoals al eerder aangegeven heb ik als basis iets van internet geplukt onder het mom van 'beter goed gejat, dan slecht bedacht'. Qua idee leek dat op wat ik wilde, maar qua opzet van de Excel was het niet helemaal wat ik had verwacht. Een groot deel had ik al weggegooid en het restant is ondertussen dusdanig verbouwd dat het origineel geen eens meer terug te vinden is. Hierbij kwam ik er ook achter dat een deel van de (nieuwere) rollen ontbrak. Dus deze zijn alsnog toegevoegd. De grootste verandering is echter de toevoeging van een club-DNA in de rating. Hebben jullie daar wel eens van gehoord? Dit zijn eigenschappen die ik bij iedere speler zou verwachten. Het is een soort van gemeenschappelijke basis. Deze basis kan natuurlijk per club verschillen en is ook bepaald voor welke tactiek bij je spelers past. Vergelijk maar eens de eigenschappen die nodig zijn voor een team om tiki-taki te spelen met de spelers in een team dat op de counter loert. Voor nu heb ik de nadruk gelegd op fysiek sterke spelers, waarbij ik voor snelheid en versnelling hoog op het wensenlijstje heb staan. Mijn ervaring met de laagste regionen in Engeland is dat iedereen gewoon slecht is en dat de fysieke gesteldheid daardoor veel verschil kan maken. In deze update wilde ik jullie echter een keer niet vervelen met Excel. Ik wilde mijn debuut als manager bespreken. De eerste wedstrijd zit erop. Ik kan je 1 ding vertellen: Het was eentonig. Van begin tot eind hebben we de wedstrijd gedomineerd. Met rust stonden we met 3-0 voor. Dat had zelfs 4-0 kunnen zijn als Banton niet buitenspel stond... Uiteindelijk werd het zelfs 5-1. Weiss werd de Man of the Match. Voorafgaand aan deze wedstrijd had hij dit seizoen nog maar 1x gescoord. In deze wedstrijd maakte hij een hattrick. Banton en Ajose waren de andere doelpuntenmakers. Het was wel heel jammer dat de tegenstander ook nog een keer wist te scoren. Bij een 5-0 voorsprong maakte een van de spelers een foutje waardoor Slough een penalty kreeg, wat de 5-1 betekende. Met deze ruime overwinning weten we weer een extra plekje te pakken op de ranking, Hopelijk kunnen we deze goede start ook de rest van het seizoen voortzetten. Spoiler @keano77 @19CH98 @Tim Windt @Djurovski @Titan @Marius @chrisje1993 @ElMarcos @dimihuyghe @De Raam @DGremlin @larrie @neva @Mordurette @JoonsterkeBE @DemoN @MNie @Satioz @KayDeManaager Bedankt voor alle reacties en likes. @Titan Je hebt inderdaad ook nog verborgen eigenschappen die je eigenlijk alleen kunt zien in óf het scoutingsrapport óf in het karakter van een speler. In mijn export naar Excel zie ik in ieder geval het karakter, dus daar kan ik wel op letten. Voor zaken als blessuregevoeligheid en consistentie zal ik spelers alsnog moeten scouten, zodat ik daar een beeld van kan vormen. @ElMarcos Ik berekening een rating per rol en taak. Een back heeft dus een rating voor als hij als risicoloze vleugelverdediger speelt en een andere rating voor complete vleugelverdediger aanvallend. Hoe aanvallender de rol van een back, hoe meer een eigenschap als snelheid of zonder bal belangrijker wordt om hoog te scoren voor die rol. Ik vraag me af hoe handig het is als ik de rating split in technische, mentale, fysieke en keepereigenschappen. Voor sommige eigenschappen is het aantal eigenschappen uit zo'n categorie enorm beperkt. Pak bijvoorbeeld de rol afmaker en kijk naar de fysieke eigenschappen. Versnelling is de enige eigenschap die volgens FM zelf van belang is... Zoals je wel terecht opmerkt is tactiek meer dan spelers alleen. Je hebt daar ook een soort van filosofie. Dat is wat ik bedoel met DNA wat ik in deze post heb geïntroduceerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Titan Geplaatst 13 november 2023 Share Geplaatst 13 november 2023 Een overtuigende start! Club-dna heb ik vaker voorbij zien komen; ik denk dat zoiets al meer zegt over hoe waardevol een speler voor je kan zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten