Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] 90 Minutes

Marius

Aanbevolen berichten

image.png.b71dc08195df940fc931a16a91655f0a.png

- 64. Transfer deadline day 2025-2026 -

We hadden best al een behoorlijk intensieve transferzomer achter de rug maar hadden al beslist om het einde van de transferperiode af te wachten om nog enkele deals te kunnen doen. Tegen 31 augustus was er nog steeds niets uit de bus gekomen, en dus stond alles nog te gebeuren op transfer deadline day. Een zenuwachtige bedoening, maar vorig seizoen deden we zelfs alle onze transfers op deze dag, en ook dat draaide goed uit. Dit jaar stond ons verlanglijstje in het teken van versterking voor de centrale verdediging. Daar hadden we immers nog steeds maar 3 spelers ter beschikking en dat was sowieso te weinig voor onze drukke agenda.

Uiteindelijk haalden we niet 1 maar 2 extra verdedigers binnen, allebei op huurbasis. Bij Braga haalden we Melayro Bogarde (23). Hij stond vorig seizoen al op onze wishlist maar zijn Portugese club had toen geen oren naar een transfer aangezien ze hem zelf pas hadden binnen gehaald. Nadat hij afgelopen jaar meer op de bank zat dan hem lief was, was hij beschikbaar voor een uitleenbeurt. Ik twijfel wel een beetje of het niveau aankan en dus wordt hij wellicht pas de laatste in de pikorde, maar indien hij slaagt beschikken we in ieder geval ook over een aankoopoptie.

Spoiler

image.png.f0f6e176018217cd69e40044a1b1c22e.png

De andere centrale verdediger die we nog wist binnen te hengelen komt over van Barcelona. De Marokkaanse Chadi Riad (22) wordt eveneens een jaartje gehuurd. Voor hem hebben we geen aankoopoptie, maar zijn overeenkomt kan in ieder geval niet beëindigd worden. Ik verwacht dat hij een zeer degelijke back-up kan zijn.

Spoiler

image.png.54c2ea03e90652783ce77d75c23efc06.png

Maar daar stopte het niet. De jonge rechtsback van Alaves had nog steeds geen zin in een overstap maar we hadden nog wel een andere wonderkid op het oog. Bij Rosenborg liep er immers een diamant rond op het middenveld, eentje die vreemd genoeg nog niet opgemerkt was door andere topclubs, of zelfs maar een middenmotor uit de Premier League waar we financieel niet zouden tegen op kunnen. We sloegen dan ook zonder twijfelen toe en voor 7,5 miljoen - een peulschil als je het mij vraagt - haalden we de 18-jarige Sverre Halseth Nypan op. Een garantie op succes in de toekomst.

Spoiler

image.png.69c3a9e0f6abc97c37369f15f622dabb.png

Met deze 3 extra wapens lijken we klaar om op alle niveau's een woordje mee te praten. In eigen land zat de concurrentie ook niet stil. Real gaf maar liefst 219 miljoen uit tegenover amper 1 miljoen aan inkomsten. Zo haalden ze Kalimuendo bij Rennes, Baku bij Bayern, Koné bij BMG, Pavlovic bij Liverpool en Reiss Nelson bij City. En dan kwam Ivan Toney nog eens gratis over van Brentford. Ook Atlético mocht vier nieuwe namen verwelkomen, al spendeerden zij een pak minder met 32 miljoen aan uitgaven. Barcelona hield het nog meer bescheiden met 11 miljoen en twee inkomende transfers met Joe Gomez (PSG) en Kumbedi (Lyon). 

image.thumb.png.9549ebce7f37b2098a37eb528f33b41d.png

Tags & reacties

Spoiler

@De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Tim Windt @keano77 @KayDeManaager @ElMarcos

@neva 

@Kyrill @glennix @Daz @Lensherr

@JoonsterkeBE @MarcFM1

Bedankt voor het reageren allemaal!

Wellicht ben ik wat streng voor mezelf inderdaad, maar 6/12 voelt gewoon nogal mager aan in vergelijking met het puntentotaal dat we de voorbije twee seizoenen wisten te realiseren. Maar jullie hebben gelijk dat het gezien de tegenstand natuurlijk wel te relativeren valt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- 65. Champions League 2025-2026, deel I -

Ons avontuur in het kampioenenbal begon dit jaar tegen Qarabag. Tegen dat kleine broertje durfden we het wel aan om onze jongens van de tweede lijn aan de aftrap te brengen. Vanwege een blessure bij onze twee eerste aanvallers mocht de derde in de pikorde, clublegende Cristhian Stuani, zelfs voor het eerst dit jaar rekenen op speelminuten en meteen ook zijn eigen record als oudste doelpuntenmaker in de Champions League scherper stellen. En dat lukte nog ook want hij tekende voor het openingsdoelpunt. We liepen eenvoudig uit tot 3-0 maar maakte het onszelf nadien nog knap lastig. Uiteindelijk wonnen we wel maar hielden maar een marge van één doelpunt over.

Op het veld van RB Salzburg was het wel aan onze sterkste elf maar de Oostenrijkers kwamen zeer scherp en gevaarlijk voor de dag. Ik stuurde meerde keren tactisch bij maar de druk bleef aanhouden en uiteindelijk mochten we niet klagen met een brilscore als eindstand. Stiekem had ik vooraf eigenlijk wel op een driepunter gerekend en was dit toch een kleine domper.

Op het veld van Ferencvaros werd die kleine kater eenvoudig doorgespoeld, zij het opnieuw door een schaduwelftal. Stuani stelde alweer zijn eigen record scherper en via van de Beek en Artero wisten we een zware score neer te zetten. Vervolgens trokken we naar Rome voor onze derde uitwedstrijd op rij om het plaatselijke Lazio partij te geven. Het werd, net zoals in Oostenrijk, een pittige partij maar ditmaal gingen we wel met de drie punten aan de haal. 

Spoiler

image.thumb.png.bbf9425a90e92eaecb146de37b603965.png

Met tien op twaalf kunnen we een prima tussentijds rapport voorleggen. We staan derde maar de verschillen blijven nog erg klein en daar mogen we ons dus niet op blind staren. We hebben ook nog twee zware tegenstanders voor de boeg met City en Bayern maar de wedstrijden tegen Rangers en Feyenoord bieden ook nog een mogelijkheid op extra zes punten en een degelijke kans op de top-acht.

Spoiler

image.png.6d9b7f2da23b7444e88920dea70c9377.png

Tags & reacties

Spoiler

@De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Tim Windt @ElMarcos  @Kyrill @JoonsterkeBE @MarcFM1

Alvast een kleine preview van ons CL avontuur dit seizoen ... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- 66. Eerste seizoenshelft 2025-2026 -

Na een zware start en de bijhorende vier op zes in augustus was onze opdracht duidelijk. Achtervolgen, en liefst opnieuw inlopen op de twee traditionele topclubs. Gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

In september begonnen we met een uitwedstrijd bij Real Betis en de spelers lieten meteen zien dat ze de boodschap goed begrepen hadden. Wij scoorden vijfmaal en boekten een klinkende overwinning. Op speeldag 6 trakteerde de speelkalender ons echter al opnieuw op een zeer zware tegenstander. Toch kon Atlético ons geen moment in verlegenheid brengen. Via Garcia en Barrios, die zich in de ploeg wist te knokken vanwege een blessure bij van de Beek, wonnen we met 2-0. Een vroege rode kaart bij de gasten zal daarbij ook wel een handje geholpen hebben. Tegen Las Palmas tekenden we opnieuw voor zware cijfers, en verscheen ons Noors wonderkind Sverre Halseth Nypan voor het eerst op het scorebord. Op bezoek bij Gijon deed het dat nog eens over.

Na dat perfect rapport was de kloof met Real en Barcelona al verkleind naar vier punten maar in november draaide de tussentijdse score minder goed uit. Almeria werd nog wel met zware cijfers verslagen, maar in Mestalla bleven we wel steken op een gelijkspel. Vervolgens wonnen we wel eenvoudig van Celta maar pakten we nadien slechts een punt bij Villarreal. Omdat we de weken hierna telkens minstens één wedstrijd meer hadden afgewerkt dan Real en Barcelona bleef de stand lang vertekend.

Gelukkig konden we in november wel weer een perfect rapport laten optekenen. We wonnen achtereenvolgens van Cádiz, Getafe, Osasuna en Eibar. Die laatsten kregen zelfs een heuse 7-1 pandoering om de oren. En misschien nog wel belangrijker, er werd duchtig geroteerd zonder aan kwaliteit in te boeten of mindere resultaten te boeken. Regelmatig kozen we voor een schaduwelftal vanwege onze drukke kalender maar wisten we wel (overtuigend) te winnen.

Zo ook in december, toen ook onze twee laatste wedstrijden in La Liga voor de winterstop werden gewonnen. Tegen Rayo was dat eigenlijk de evidentie zelve, uit in Baskenland bij Bilbao werd een lastige klip omzeild, ondanks een rode kaart voor Nypan.

Spoiler

image.png.e2f006e05eed44bc4eb33a7e8b3813b1.png

Wat leverde dat uiteindelijk op? Bij de winterstop hebben we de kloof op Real kunnen verkleinen tot twee punten. Met Barcelona staan we zelfs al gelijk. De twee traditieclubs bleven dus zelf niet foutloos - wel ongeslagen - en hielden mekaar verder ook op een brilscore in de laatste wedstrijd voor de winterstop. Real stond wel lang met zijn tienen en lijkt na de eerste competitiehelft de morele winnaar.

Spoiler

image.png.1117626a517d528fd17d8e88e9d5beb8.png

Tags & reacties

Spoiler

@De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Tim Windt @ElMarcos  @Kyrill @JoonsterkeBE @MarcFM1 @Fantasy

Bedankt voor alle reacties!

Op de competitie liep het ondertussen op rolletjes. De verplaatsingen naar de clubs uit Valencia zijn traditioneel lastig en dus weinig om ons zorgen over te maken. Dat de kloof al terug een pak kleiner is stemt me tevreden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- 66. Contractverlengingen -

Alvorens te beginnen aan de tweede seizoenshelft hadden we nog wat administratief werk op te knappen. Enkele jongens waren in immers in het bezit van een aflopend contract en zouden vanaf januari vrij zijn om het gesprek met andere geïnteresseerde partijen aan te knopen. Om niet het risico te lopen hen gratis de deur te zien uitlopen dienden we dan ook nog snel rond de onderhandelingstafel te gaan zitten.

En dat was eerlijk gezegd wel een dingetje, want sinds zowat het eerste halfjaar dat ik aan de slag ben bij Girona is zowat de halve spelerskern bij mij al komen aankloppen om te komen klagen en te vragen naar een fikse loonsverhoging. Gezien de budgetaire beperkingen waar de club mee te kampen heeft weiger ik dat soort gesprekken dan ook steevast. De meeste jongens beschikten immers over een langlopend contract en volgens mij hadden ze dat ook met hun volle verstand gekend.

Tot hiertoe was het me dus behoorlijk gelukt om het salarishuis in balans te houden. Enkel Daley Blind had ik eind vorig jaar een fikse loonsverhoging toegestaan, maar die vond ik nog verantwoordbaar gezien zijn status en bovendien had ik er toen tijdens de onderhandelingen nog flink wat afgekregen ten opzichte van wat zijn manager vroeg. Met Aleix Garcia (28) zaten we nu een beetje in hetzelfde schuitje. De middenvelder is niet alleen een steunpilaar op het middenveld maar ondertussen ook uitgegroeid tot een halve clublegende. Hem de deur uit laten lopen leek me dus niet het slimste plan. Met lichte tegenzin stemde ik dan ook in met een riant salaris van 260K per maand. Dat is een pak meer dan de doorsnee speler in onze kern. De volgende grootverdiener vangt immers ruim 100K minder, terwijl er meer dan genoeg basisspelers zijn die zelfs maar rond de 80K schommelen.

Spoiler

image.thumb.png.e77065aa605f9e97b9359883b8b6ab8d.png

In ruil kunnen we nog vier jaar langer op hem rekenen. Als de club blijft groeien aan dit tempo zal hij tegen dan het gewenste niveau wellicht niet meer aankunnen. Op vier tijd gaat hij ruim 13 miljoen verdienen. En dat is nog steeds een bedrag dat ik niet zo maar voor elke speler kan neerleggen momenteel. Met dat in het achterhoofd was ik toch bereid om deze opoffering te maken en ga ik er zelfs vanuit dat we ooit nog wel een centje aan hem kunnen verdienen.

Terwijl de verlenging van Garcia er eentje was om te tonen hoe we loyale spelers belonen, waren die van Artero en Roca wellicht veel belangrijker met het oog op de toekomst. Beide talentvolle jongeren staan dicht bij de eerste ploeg maar waren wel akkoord om te verlengen aan veel meer bescheiden voorwaarden. Opvallend blijft wel dat in La Liga transferclausules vrijwel niet uit te sluiten zijn maar ook op dat vlak lijken we goede zaken te doen.

Spoiler

image.thumb.png.17fadfbd4e05dadd5c64fc6f7b2b23fb.png

Spoiler

image.thumb.png.4a65bf2639e62cdb06985310cf8d893b.png

Daarmee hebben we onze drie belangrijkste targets kunnen overtuigen om te verlengen. Midden 2026 lopen wel nog de contracten af van basisspelers Blind (35) en Valery (26) maar daar hou ik de boot voorlopig nog even af.

Tags & reacties

Spoiler

@De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Tim Windt @ElMarcos  @Kyrill @JoonsterkeBE @MarcFM1 @Fantasy @Boyzone

Normaal gezien trek ik me allemaal niet zo heel veel aan van contractverlengingen en ga ik snel mee in de (gortige) eisen van de spelers/managers, maar bij Girona ben ik met de neus op de feiten gedrukt en ga ik er dus een pak bewuster mee om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even wat bijgelezen. Heerlijke prestaties in de eerste seizoenshelft met 44 op 54!

Goed dat je twee jonkies langer aan je wist te binden, dat belooft voor de toekomst van de club. Mooie geste ook om Aleix Garcia de contractverlenging te geven die hij als boegbeeld van de club wel verdiend, me dunkt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- 67. Champions League 2025-2026, deel II -

Met 10 op 12 waren we voortvarend aan de groepsfase van het kampioenenbal begonnen en lagen we zelfs op koers om de tussenronde over te slaan. De vraag was natuurlijk of we dat konden volhouden, vooral om het programma van de volgende vier wedstrijden toch beduidend zwaarder was.

Op speeldag 5 kwam Manchester City over de vloer. Nog altijd onze moederclub en dus een duel met een extra randje. Na amper vijf minuten zorgde Romelu Lukaku al voor de 0-1 en bereidde ik me voor op een zware avond. Niets was minder waar want tot mijn verbazing stond diezelfde score nog steeds op het bord toen Pablo Barrios na 66 minuten als een duiveltje tevoorschijn kwam en de gelijkmaker kon binnen tikken. Het feest werd pas helemaal compleet toen uitgerekend de 17-jarige Neto 10 minuten voor tijd ons zelfs op voorsprong bracht. In minuut 90+5 kregen we echter nog een domper op de feestvreugde toen City alsnog gelijk wist te maken. Een onverhoopt punt zou echter wel nog steeds cruciaal kunnen zijn in de eindafrekening.

Tegen Rangers werd enige vorm van teleurstelling vlotjes weggespoeld. Dat lag misschien ook al een beetje in de lijn der verwachtingen maar toch waren we nog steeds meer dan tevreden met een vlotte 4-2 zege. Het gaf ons enige ruimte om in de drukke maand januari een opvallende keuze te maken voor de uitwedstrijd in Beieren. We rekenden niet meteen op puntengewin en dus koos ik om ons schaduwelftal aan de aftrap te brengen tegen de Duitsers. Bayern profiteerde optimaal en won vlot waardoor we terug zakten naar plaats 9 in het klassement.

Op die manier hing alles van de wedstrijd tegen Feyenoord op de slotspeeldag. Maar we hadden er vertrouwen in en dat bleek ook terecht. We wonnen vrij eenvoudig met 2-0. Of dat ook genoeg was voor de top-8 hing nog even aan een zijden draadje. We moesten nog een dagje en enkele resultaten op andere velden afwachten maar uiteindelijk bleek 17 punten toch voldoende.

Spoiler

image.thumb.png.fdc732ffa99941dbe775b489782468d7.png

Wat opvallend is dat we de enige Spaanse ploeg zijn die de tussenronde mag overslaan. Met een 18e plaats kon Real niet echt spreken van een topprestatie. Barcelona deed zelfs nog slechter met een 22e plaats en dus was dat slechts met de hakken over de slot. Atlético pakte slechts 8 punten en vloog er zelfs uit.

Spoiler

image.png.f901dbbfd5df82eb8475d102984e9baa.png

image.png.5211af5e9ff3243b3b9d2075149ef55d.png

Tags & reacties

Spoiler

@De Raam @DGremlin @delichris @MNie @FlyD @Djurovski @Tim Windt @ElMarcos  @Kyrill @JoonsterkeBE @MarcFM1 @Fantasy @Boyzone

Bedankt voor alle reacties!

Tijd voor terug wat resultaten ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites