Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Dit is mijn game: een ode aan het groen en wit

Titan

Aanbevolen berichten

Dit is een relatie makkelijke kwalificatie, terwijl je toch tegenstanders treft van een bepaald niveau. Je loting voor de CL is een mooi en mogelijk zelfs met wat mogelijkheden. Al zal de verwachting niet mega zijn (misschien wel lekker?)

Overigens, die zwarte regels uit Excel zijn écht niet te lezen. :classic_ninja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat het met de dark mode te maken heeft. Ik heb namelijk ook nergens last van in de normale modus. Misschien kan je beter een printscreen uitknippen en plakken dan in een keer de tabel plakken. Ben niet 100% zeker dat dit zo gegaan is maar dit lijkt mij het meest logisch.

On topic: De beginfase van het seizoen is een groot succes! Kwalificatie voor het hoofdtoernooi van de CL is als Nederlandse club altijd lastig wanneer je door de voorrondes heen moet dus dat is een goede prestatie. Ondertussen zit je bijna op 100% Achterhoeks en/of eigen jeugd. Ik zou het leuk vinden als je Rio Hillen ook nog gaat vervangen maar ik snap dat je hem er voor de kwaliteiten nog graag een tijdje bij wilt houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei ElMarcos:

Kijk :classic_ninja:

image.png.4b46a7cb1666e085ebf5d057a952f928.png

Irritant! Ik zal de afbeelding op een andere manier proberen te uploaden in volgende updates. Voor nu heb ik het aangepast door een screenshot te maken van de afbeelding die ik al had gemaakt :D . Hopelijk zie je het nu wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.af89f4e9985c72d78d8a446d74c08422.png

Nooit geven wi-j de strijd op

Niemand krijgt ons klein, het zou zomaar een op een wandtegeltje ergens in de catacomben van Stadion De Graafschap (weet iemand een betere naam voor dit gedrocht?) kunnen staan. Jaar in, jaar uit gaan we de strijd aan en hopen we op een spannend seizoen. Waar dat spannende seizoen voorheen vooral inhield dat de club probeerde degradatie te voorkomen of promotie te bewerkstelligen, heeft die strijd zich verplaatst naar de bovenste regionen van de Eredivisie: wordt De Graafschap kampioen? Komen de boeren weer verder in Europa? Eén zaak is voor iedereen duidelijk. Opgeven? Nooit!

Eredivisie 2028-2029 – de top laat het afweten

Ik kan er wel hele updates aan gaan besteden, maar daar draait het in deze novelle om. Immers, dit is mijn game. Geen spannende verhalen of karakterontwikkeling. Nee, knallen op die spatiebalk en werken aan de doelstellingen. Daarom in één update gelijk de prestaties die we in de Eredivisie neer wisten te zetten. Zoals ik de afgelopen seizoenen vaak had aangegeven, is het voor ons wachten tot de topclubs punten gaan laten liggen, anders wordt het erg moeilijk om kampioen te worden. Kwalitatief gezien zouden we ergens in de middenmoot moeten staan, dus elk jaar zijn we aan het overperformen.

Zonder verdere omwegen kan ik mededelen dat De Graafschap voor de tweede keer in deze game kampioen is geworden! Een heel fijne prestatie die we neer hebben kunnen zetten dankzij de matige vorm van de andere topclubs. Ajax, waar Maurice Steijn nog altijd de schaapshoeder is, kende een dramatisch jaar. Met de bekerwinst werd dat nog enigszins goedgemaakt. PSV liet het ook net te vaak afweten, wat eveneens gezegd kan worden over Feyenoord. De Rotterdammers hadden echter een uitstekend excuus. Arne Slot is er al een tijdje weg (hij ging naar Leverkusen), maar hij wordt niet gemist. Aan de hand van Olivier Glasner won Feyenoord namelijk de Europa League. Een formidabele prestatie. Ook fijn voor ons, want het speelschema bleek richting het einde van het jaar te zwaar te worden.

Op het moment dat de traditionele top het laat afweten, zou het makkelijker moeten gaan. Dat was een misinterpretatie van mij, want AZ steeg een jaar lang boven zichzelf uit. Voetballend gezien waren zij de beste. In Alkmaar stapten we zelfs met een 4-1 nederlaag van het veld, wat genoeg zegt. Het verschil wed in de laatste vijf speelrondes gemaakt. Wij pakten de volle buit; AZ verloor van RKC en speelde gelijk bij Ajax. De bloemen gingen naar Waalwijk, inclusief een tiental bakken bier.

image.thumb.png.2c50be0a449074b21f64f53c7580866d.png

KNVB Beker – bewuste uitschakeling?

Vorig jaar merkte ik dat de benen van mijn speler vol beginnen te lopen in de februariperiode. Daarin staat altijd de achtste finale van de beker gepland, terwijl het Europese seizoen verder gaat in de knock-outrondes. We hebben ons dan goed geprofileerd als cupfighter, maar dat succes kent een keerzijde. In de derde ronde speelden we daarom al met een veredeld B-team tegen sc Heerenveen, nadat een ronde eerder Emmen nog eenvoudig aan de kant was gezet. De Friezen wisten wel raad met dit cadeautje uit Doetinchem en werkten al voor rust naar een 3-0 voorsprong. Raterink en Hillen zorgden ervoor dat we niet te opzichtig afgingen voor het oog van voetbalminnend Nederland.

Spoiler

image.thumb.png.a75469836d81916818d43e239ce3a54c.png

Champions League – we houden de spanning erin

Vooruit, gelijk door met de miljardenbal, zoals de CL door menig beginnend journalist en de redactie van Voetbalzone clichématig wordt genoemd. In een van de vorige updates heb ik uitgebreid stilgestaan bij de manier waarop ik dit toernooi aanvlieg, dus een herhaling daarvan bespaar ik iedereen. De ervaring leert dat je tien punten nodig hebt om in ieder geval de tussenronde te halen: daar hoor je op in te zetten. Dat komt neer op het winnen van de twee wedstrijden tegen ploegen uit pot 4, een thuisoverwinning op een ploeg uit pot 2 of 3 en ergens een gelijkspelletje.

De mindere goden waren Athene en Cluj. Van de Grieken wonnen we zeer eenvoudig en in Roemenië moeste we dieper gaan dan verwacht. Desondanks leverden deze twee wedstrijden de gewenste zes punten op. De thuisoverwinning tegen een iets betere ploeg werd ook behaald: Borussia Dortmund kwam geen moment in de wedstrijd en kwam tot slechts één doelpoging in negentig minuten. Dankzij Daan Rots pakten we de zege. Volgens mijn berekeningen hebben we dan nog een gelijkspel nodig om te komen waar we willen zijn. Het werden twee gelijke spelen: in Brugge en Madrid. Was het dan allemaal hosanna? Nee, thuis tegen Galatasaray werden we van het kastje naar de muur gespeeld; een volledige off-day in Europa.

Spoiler

image.thumb.png.b5da8afb5d17cb2c0915a6317f6dd765.png

Het hoogtepunt was wat mij betreft de thuiswedstrijd tegen Manchester City. We konden het Noorse eenmansleger voorin compleet uit de wedstrijd spelen – Haaland werd na een uurtje vervangen en had slechts twaalf keer de bal geraakt. Het bleek een gouden ingreep te zijn van Guardiola, want met een aantal verse krachten kon City de achterstand met veel moeite ombuigen in een 2-1 overwinning. Het was Rodri die in de 88e minuut een blamage voorkwam.

image.thumb.png.097f51f2034bd76a7273fd956b6ff128.png

Voor de tussenronde hoeven we niet ver te reizen. Het wordt een Nederlands onderonsje met Ajax. Hoe dat afliep, bewaar ik voor een volgende update.

@MNie: ze hoeven niet allemaal Jolink, Willink, Raterink of Hilderink te heten om uit de Achterhoek te komen :D . 

@neva: dat waren weer allemaal alleraardigste alliteraties achter alle andere aardige annotaties!

@Marius: vooralsnog zet ik in op de top 24. De top 8 klinkt leuk, maar onze kracht zit niet in de competitiefase. Die moeten we zakelijk door zien te komen om daarna telkens een vurige tweestrijd aan te gaan. Tot dusver is de missie geslaagd, maar we zijn er nog niet!

@Kyrill: thanks, het was een mooi begin van het Europese jaar!

@Tim Windt: het waren twee zware wedstrijden, maar de overwinning kwam ons volledig toe.

@ElMarcos: zo lang we nog geen prijzen pakken of bij de laatste vier komen in Europa, zullen de verwachtingen niet al te hoog zijn, zeker niet bij onze tegenstanders. Laat die onderschatting nog maar even zo blijven :D.

@19CH98: als ik naar de jeugd kijk, bestaat er een kans dat Hillen met een paar seizoenen alsnog verkocht gaat worden. Het fijne is dat je hem ook nog af en toe kunt gebruiken als VM, want ook daar is het behelpen als spelers moe worden of geblesseerd zijn.

@Djurovski: elke loting is pittig voor ons, maar dat maakt het alleen maar leuker!

@askat73 @chrisje1993 @Reidar. @Gert @bas huijsmans @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @rich ruzzian @FlyD @Satioz @Arezo  @FMNOOB @Badmuts @MuseMouse @JC14 @Blom @De Raam  @FMNOOB @Urbeto

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben je nu niet wat gierig met slechts 10 bakken bier? :D

Lekker in ieder geval om de titel nog eens te pakken! Met 26 overwinningen zeker niet gestolen, al kan AZ inderdaad ook knappe cijfers voorleggen. In de Champions League deed je exact wat je moest doen, al zal in werkelijkheid de druk er ook wel opgestaan hebben want uiteindelijk moest het allemaal nog gebeuren in de laatste twee wedstrijden. Met Ajax als volgende tegenstander vermoed ik dat je minstens nog een ronde bent doorgegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Guus Hiddink Arena lijkt mij wel een leuke naam voor het stadion. Maar aan de andere kant mag het stadion ondertussen ook wel vernoemd worden naar een bepaalde zanger. Wat hij met zijn elftal voor elkaar krijgt is niet normaal. hopelijk lukt het je om ook in de CL nog wat stunts uit te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd met de landstitel, wat een uitstekende prestatie! Ook prachtig om te horen dat Feyenoord de Nederlandse prijzenkast verder uit heeft weten te breiden.. ;) Nu is het aan jou om dat ook te gaan doen, te beginnen met de Amsterdamse horde. 

Fennebeumer lijkt zich met een blik op zijn doelpuntenproductie goed te ontwikkelen. Ook Haci Araz zag er in de vorige update erg talentvol uit. Ik ben op termijn wel weer een keer benieuwd naar hun attributen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.3c16f4b313f017d06b052c1d1653ca83.png

Den kearl is d’r moar mooi druk met

Laat ik gelijk beginnen met een bericht aan alle volgers en alle andere mede-novellemakers. Zoals jullie waarschijnlijk niet is ontgaan – en zo wel, bij dezen – ben ik de afgelopen tijd bezig geweest met de verkoop van mijn huis. Daarnaast woon ik sinds vorig weekend weer samen. Twee zaken die me energie geven en waar ik met alle plezier aandacht aan besteed, met name het tweede gedeelte. De keerzijde hiervan is dat ik minder intensief FM speel én minder intensief jullie novellen volg. Blij me dus gewoon opnemen in jullie taglists, ook al reageer ik even niet – van een ‘afstandje’ probeer ik het in ieder geval bij te lezen!

Transfernieuws – de eerste Achterhoekse klapper

Oké, genoeg geluld. Leuk zo’n huis en leuk zo’n prachtige en lieve vriendin, maar het is nu toch echt tijd voor het belangrijkste van alles: deze game. (Ja, ja. Nu gaat de ironiefilter weer uit.) Gedurende het afgelopen seizoen zijn er een paar spelers verkocht die uit de Achterhoek komen. Daniël ter Avest, een newgen, en Ruben Radstake vertrokken naar respectievelijk Fortuna Sittard en Real Unión voor bij elkaar een kleine €200.000,-. Dat tikt natuurlijk niet aan als ik in totaal richting de honderd miljoen euro wil. Er werd echter nog een derde speler verkocht in de winter: Mexx Meerdink. De van Jong AZ overgekomen aanvaller speelde in totaal 117 wedstrijden voor ons waarin hij 43 keer scoorde en 21 keer de aangever was. Prima statistieken, maar tot een onbetwiste basisspeler wist hij het nooit te schoppen. Vanuit de zandbak was er interesse, dus besloot ik hem aan te bieden. Na een korte onderhandeling had Al-Fayha €23.000.000,- over voor de speler die in 2025 voor 3,8 miljoen euro werd aangetrokken. Met Meerdink vindt Al-Fayah iemand die de taal al spreekt.

Champions League 2028-2029

Met een kleine cliffhanger eindigde ik de vorige update. Hoe zou ons verhaal in de CL aflopen? In de tussenronde troffen we Ajax, een ploeg die we een aantal keer wisten te verslaan, maar vooral in Europese wedstrijden ijzersterk is. Het eerste duel van het tweeluik werd gespeeld in de Gelredome, onze tijdelijke thuishaven. De Amsterdammers waren beter, wij waren effectiever. Vlak voor rust knalde Brittijn een vrije trap langs Brayan Martinez. Wie? Juist, een onbekende naam; Ajax heeft een wonderkind uit Mexico onder de lat staan. Na de pauze mocht Sivert Manssverk het veld verlaten nadat hij een poging had ondernomen Devin Haen naar de eerste hulp te schoppen. In ondertal kwam Ajax wel terug tot 1-1: Cameron Archer was het eindstation van een vloeiende counter. We knokten ons echter richting een overwinning door in de laatste tien minuten twee keer te scoren.

In de hoofdstad moesten we zorgen dat we niet te snel op achterstand zouden komen, want dan was er waarschijnlijk geen houden meer aan. Het plan slaagde. Hoewel Ajax iets meer kansen creëerde, duurde het tot de 71e minuut vooraleer de Arena kon juichen. Toklomati kroop handig voor Rio Hillen en tikte simpel binnen. Ik verwachtte een stormloop, maar die kwam niet. Het leek alsof de krachten bij Ajax weg waren gevloeid. Niet gek, als je bedenkt dat ze tussen deze twee wedstrijden in een bekerwedstrijd speelden die pas in de verlenging werd beslist – precies de reden waarom ik niet rouwig was om onze uitschakeling. In de slotfase trof Brittijn weer doel uit een vrije trap en waren we zeker van de volgende ronde.

image.thumb.png.f4b8746f7742557758c2679209006455.png

Over die volgende ronde, de achtste finale om precies te zijn, kan ik weinig boeiends vermelden. We namen het op tegen Newcastle United. Waar wij kampten met vermoeide of geblesseerde spelers, traden de Engelsen aan in oorlogsformatie. Geen seconde hebben we het gevoel gehad dat er ook maar iets te halen viel. Zowel thuis als uit verloren we. De cijfers waren veelzeggend. Over twee wedstrijden noteerde Newcastle 35 doelpogingen tegenover slechts drie van ons.

image.thumb.png.a91f15c47b68a2005bb36ff80f69c802.png

We zijn een ronde verder gekomen dan vorig jaar. Wat duidelijk is geworden, is dat er nog veel moet gebeuren als we ooit de finale willen bereiken, laat staan willen winnen. Opgeven doen we nooit; op naar een nieuw jaar!

@Urbeto was benieuwd naar de attributen van Fennebeumer en Ariz. Dit zijn hun kaartjes aan het einde van volgens seizoen!

Spoiler

image.thumb.png.4cd4bae101a02799ab08814010ef5f3e.png

image.thumb.png.cc2c2d2663af4e5236e17d22761619df.png

@askat73 @chrisje1993 @Reidar. @Gert @bas huijsmans @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @rich ruzzian @FlyD @Satioz @Arezo  @FMNOOB @Badmuts @MuseMouse @JC14 @Blom @De Raam  @FMNOOB @Urbeto @MNie @neva @Marius @Kyrill @Tim Windt @ElMarcos @19CH98 @Djurovski

bewerkt door Titan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Titan:

Met Meerdink vindt Al-Fayah iemand die de taal al spreekt

:D:D:D

Zonde van je CL-avontuur, maar ja. Wat is zonde eigenlijk? Misschien mag je ook nog niet meer verwachten dan dit. Prachtig bedrag ontvangen voor Meerdink, daar heb je echt het mexximale uitgehaald denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal goed en wel die randzaken. Maar zoals je zelf aangeeft: rammen op die spatiebalk, dat is wat telt :D

Mooi om zien dat je de Amsterdamse klip kon overleven. Zoals je zelf aangeeft heeft die bekeruitschakeling je daar wellicht een handje geholpen in vergelijking met je opponent. Eruit gaan tegen Newcastle lijkt me geen schande. Ik vind de cijfers zelfs nog meevallen. En het is in ieder geval weer een ervaring die je verder kan meenemen. Bovendien brengt de transfer van Meerdink wellicht nog meer in kans dan een extra ronde :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De uitspraak over Meerdink kon ik ook wel om lachen inderdaad. Sowieso is het ook bij mij op dit moment een speler die het net niet gaat maken denk ik dus als je er dan 20+ miljoen voor krijgt is heel mooi. Ondertussen ook prima CL resultaten, je maakt nog steeds stappen richting het grote doel en dat is waar het natuurlijk allemaal om draait.

PS: Gefeliciteerd met alle ontwikkelingen in je privé leven. Fijn dat je ook daar alles goed voor elkaar hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites