Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] IFK Göteborg - En Supermakts Återkomst

MNie

Aanbevolen berichten

0.1Banner-IFKGteborg-EnSupermaktsterkomst.jpg.f175250aa87bf08b1915dc62f4ce8071.jpg

1.4.1Jeugdnaareersteelftal.jpg.d255a137f8ed8c620f5336928449196b.jpg

Bij het beoordelen van de selectie tijdens de voorbereiding op het nieuwe seizoen leek de verdediging de zwakste schakel. Daarover was iedereen het binnen de technische staf het eens, maar tijdens de eerste tien wedstrijden in de Allsvenskan heeft de ploeg vijf keer de nul gehouden en in de overige wedstrijd steeds één tegentreffer geïncasseerd. De verdediging lijkt dan ook te staan als een huis. Aanvallend was de conclusie tijdens de voorbereiding dat hoewel er weinig gescoord werd er voldoende kwaliteit rond zou lopen met Gustaf Norlin en Marcus Berg. Deze spitsen hebben gezamenlijk één doelpunt gemaakt tijdens de eerste tien wedstrijden en dat leidt tot onvrede binnen de technische staf. Er wordt geëvalueerd of de pas 16-jarige Erik Nilsson overgeheveld zal worden naar het eerste elftal. De jongeling heeft met tien treffers in acht duels een uitstekende vorm bij IFK Göteborg onder 19.

000ProfielErikNilsson.thumb.png.6c9f7328a9dfb1f541d4f83dd66161ac.png

Profiel Eric Nilsson

0.2Allsvenskan.jpg.6f278f5181e0ff9f8cbd9e600c2c22c1.jpg

Erik Nilsson mag zich een aantal dagen voor de wedstrijd tegen Kalmar FF melden bij manager Martijn Niew. Hij zal dit gesprek met plezier gevoerd hebben, want er wordt een basisplaats toegezegd aan de jongeling. De spits wordt na 63 minuten naar de kant gehaald en heeft nog geen indruk weten te maken, maar voor de jongeling is het goed om op deze manier ervaring op te doen. De wedstrijd zelf werd in de blessuretijd van de tweede helft beslist door Liam Prica die ons daarmee onze derde nederlaag van het seizoen toedient. Sebastian Hausner is geschort voor de wedstrijd tegen Häcken en daardoor zal Gustav Svensson een linie zakken. Zijn plaats wordt overgenomen door Sebastian Eriksson. Op het veld zijn wij de betere ploeg, maar wij weten wederom onze overmacht niet om te zetten in doelpunten. De jongeling Erik Nilsson weet tijdens deze tweede wedstrijd ook geen indruk te maken en zal daarom zijn plaats weer af moeten staan aan Gustaf Norlin. Met één punt uit twee wedstrijden worden wij met beide benen op de grond gezet en zakken wij van de eerste naar de vierde plaats op de ranglijst.

001WedstrijdenJuni.thumb.png.159a4077a75dc6cdbbd5b06e3200d3e3.png

002StandJuni.png.9893c0624c1c7130bd18536ac7f626cb.png

1.0Speelschema.jpg.2aa7c453734eab44040a6909d338342d.jpg

004Speelschema.thumb.png.738a7251dccf440204611182b9ac5073.png

1.5.1Wervingsteam.jpg.68df1bf4744a0358355dfb3486af0838.jpg

Tijdens de eerste maanden heeft het wervingsteam van de club de focus voornamelijk gelegd op het scouten van verdedigend talent binnen Zweden. Een vijftal namen is naar voren gekomen als potentiële aanwinsten voor de verdediging. Pontus Rödin (Brage) en Niclas Bergmark (Örebro) spelen in de Superettan, het tweede niveau van Zweden. Alexander Abrahamsson (Brommapojkarna) en Viktor Erikkson (IFK Värnamo) komen uit in dezelfde divisie als IFK Göteborg. David Fällman is de enige speler die buiten de landgrenzen speelt en staat op de loonlijst bij Aalesund. Gezien het gebrek aan doelpunten is het maar zeer de vraag of een van deze spelers benaderd zal worden of dat de club doorschakelt en op zoek gaat naar een nieuwe spits voor het eerste elftal.

003Scoutinglijst-verdedigers.thumb.png.1ba8affa8ed02d4893915dd23248b9c2.png

Een lijst met spelers die interessant zijn voor IFK Göteborg

2.6Financien.jpg.85da6227d4fb11785d030cd13e200c35.jpg

005Financien.thumb.png.fc943366e76342301aeb48b6211d2336.png

2.7ReactiesTags.jpg.50a288f8d83d71f905dc49aa0ec22cf7.jpg

@delichris Die laatste wedstrijd hadden wij zeker de volle buit moeten pakken, maar zoals vaker aangegeven ontbreekt het ons aan een veel scorende spits. De tv inkomsten bedragen € 89.706,- per maand.

@Tim Windt Het ligt enorm dicht bij elkaar en dat verbaasd mij eerlijk gezegd ook. Dat zorgt er ook voor dat wij ons nog niet rijk rekenen en week in week uit moeten presteren.

@Tim' We staan er zeker goed voor nog, maar het is wel pijnlijk dat we geen spits hebben die het net makkelijk weet te vinden. Daar moet ik nog wat op gaan verzinnen of op zoek naar een andere spits.

@DGremlin Het ligt allemaal nog erg dicht bij elkaar en het seizoen duurt nog lang. Een mindere periode en je kunt zomaar afhaken ook.

@Marius Het is zeker weer prima als we kijken naar het aantal punten dat we binnengehaald hebben en de manier waarop wij spelen stemt mij ook tevreden. Enige zorgpunt is dat onze spitsen geen doelpunten maken en dat is precies hetgeen waar wij hun salaris voor betalen.

@19CH98 Ik sluit mij daar volledig bij aan, want de prognose liet iets heel anders zien, maar op dit moment hebben we nog niets en moet wij enkel zorgen dat wij dit vast weten te houden.

@De Raam Ik ben zeker goed van start gegaan deze save. Meestal start ik traag en als de trein eenmaal op gang komt dan pak ik vaak de punten. Als we dit seizoen kampioen weten te worden zou mij dat wel enorm verbazen hoor.

@FlyD @keano77 @KayDeManaager @Satioz @MarcFM1 @Boyzone @DemoN @chrisje1993 @bas huijsmans @Renato @Urbeto @OlaToivonen @Keeza @Rykjvk1 @Mordurette @Djurovski @ElMarcos

Wil jij een tag of juist geen tag? Laat het gerust weten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met1/6 de eerste maal dit seizoen een wat mindere periode, maar op basis van twee wedstrijden is dat misschien ook wel een voorbarige conclusie. De vaststelling dat je aanvallers amper tot scoren komen is natuurlijk terecht maar deze 16-jarige jongen lijkt mij persoonlijk misschien nog net iets te licht uit te vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

0.1Banner-IFKGteborg-EnSupermaktsterkomst.jpg.b088ba65cd4348651563ecd6b08abe20.jpg

1.4Jeugdinstroom.jpg.cbac8e5185f48a0cf3196b154c737464.jpg

Manager Martijn Niew heeft samen met hoofd jeugdopleiding Jonas Olsson een vergadering gehad om te bespreken hoe de jeugd ervoor staat. De hoofd jeugdopleiding heeft hierbij een rapport opgesteld per positie met daarin een vroege beoordeling van de instroom voor het jeugdteam. Slechts twee posities scoren een ruime voldoende in dit rapport. Zo wordt een van de verdedigende middenvelders in de jeugd beoordeeld met een negen en behalen de vleugelverdedigers een gemiddelde van een ruime zeven. Er wordt uitgekeken naar het moment dat de grootste talenten binnen de jeugdopleiding doorstromen naar IFK Göteborg onder 19.

000Voorbeschouwingjeugdinstroom.png.749f164b2919b40642bddefaeb7a9590.png

De rapportcijfers voor de verdedigende middenvelder en vleugelverdedigers

1.5.1Wervingsteam.jpg.d2d51954476bc16369344ae7b358ade6.jpg

Daarnaast blijft het wervingsteam zich focussen op versterkingen voor het eerste elftal. Waar eerder de nadruk lag op verdedigende versterkingen ligt de focus ondertussen ook op het aantrekken van een nieuwe spits. Het wervingsteam is druk bezig met het opstellen van een lijst met potentiële versterkingen voorin. Dit heeft ervoor gezorgd dat Oscar Vilhelmsson (SV Darmstadt 98) en Tim Prica (Aab) op de lijst zijn verschenen. Naast dat beide spitsen direct een goede concurrent zullen zijn voor de huidige spitsen hebben zij ook nog voldoende potentie. Het team van scouts zal deze spelers voorlopig blijven volgen.

001Scoutingslijst-aanvallers.thumb.png.d1ec1e2fab3fbd1cf4e14ced67f9448f.png

De lijst met potentiële spitsen die is opgesteld door het wervingsteam

1.2Inkomendespelers.jpg.3309b3b2e600ef9d62d0a1911607c4fa.jpg

De eerste inkomende speler die al vast was gelegd voor de komst van manager Martijn Niew is een feit. De Deense Braziliaan Thomas Santos komt transfervrij over van AC Horsens en kan zowel als rechtsbuiten als spits uit de voeten. Wellicht lost dit voor de korte termijn het doelpuntentekort op waar wij nu tegenaan lopen. Daarnaast komt Arbnor Mucolli de club versterken en de Albanees kan op beide flanken uit de voeten. De club is daarnaast druk bezig met de toekomst en van een aantal spelers op de shortlist loopt het contract binnen een half jaar af.  De ervaren David Fällma kiest  voor een dienstverband bij Sogndal en Victor Eriksson verbindt zijn toekomst aan Cercle Brugge. De 23 jarige Alexander Abrahamsson kiest er wel voor om bij ons te tekenen en zal na dit seizoen aansluiten bij het eerste elftal.

002ThomasSantos.thumb.png.9e0e61a43b6ff9601dd883547398aa7d.png

Profiel Thomas Santos

003ArbnorMucolli.thumb.png.2c18a7ba1b4399af147c03f277a506e5.png

Profiel Arbnor Muscolli

0.2Allsvenskan.jpg.66de28830fc7e690323316c92f33e75e.jpg

De eerste wedstrijd is tegen koploper Hammarby dat bij ons op bezoek komt. Al vroeg in de wedstrijd krijgt Sebastian Ohlsson een rode kaart en spelen wij met tien man. Ondanks die rode kaart hebben wij nog 61% balbezit en weten wij tweemaal het net te vinden. Genoeg voor een overwinning is het niet, want de tegenstander countert de gehele wedstrijd en maakt evenveel doelpunt waardoor beide ploegen een punt overhouden aan de wedstrijd. De komst van Arbnor Mucolli gaat ten koste van de basisplaats van Hussein Carneil die voorlopig op de bank plaats mag nemen. Op bezoek bij IFK Värnamo blijkt maar weer dat wij een afmaker missen, want wij weten de overmacht op het veld weer niet om te zetten in een goede scoren.

afbeelding.png.aa8bd3d878b34429a9fe26a7b92779d2.png

Ontevreden gezichten op de tribune bij IFK Göteborg

De derde wedstrijd deze maand is tegen Mjälby en na vijf wedstrijden zonder overwinning snakt iedereen bij IFK Göteborg weer naar drie punten. Op het veld is daar echter niets van terug te zien en de ploeg loopt tegen een minimale nederlaag aan. Nog een wedstrijd zonder overwinning zou de club wellicht in een crisis drukken en tegen Djurgårdens gebeurd dat ook, want na een tegendoelpunt in de 1e minuut wordt er niet meer gescoord. Door deze slechte serie komt er steeds meer kritiek op de gehanteerde speelwijze van manager Martijn Niew. Aanwinst Tomas Santos arriveerde geblesseerd bij de club, maar zal nu hij fit is de kans krijgen in de punt van de aanval. Op de dag van de wedstrijd tegen Norrköping verlaat Elias Hagen ons voor een avontuur bij Vålerenga. Lucas Kåhed zal zijn vervanger zijn als spelmaker voor de defensie. Alle wisselingen binnen het elftal hebben een negatief effect en ook deze wedstrijd wordt verloren. De supporters beginnen langzaam maar zeker het vertrouwen in de manager kwijt te raken, maar het bestuur van de club spreek nog hun steun uit.

004Wedstrijdenjuli.thumb.png.fff6c8d506f1173033c3a275a701c39e.png

005Stand.png.f528c6304a34117e4564515423a23655.png

1.0Speelschema.jpg.61ff5f708269cafbb62a9b55c71a802a.jpg

006Speelschema.thumb.png.85d0bdd883e33a07985b674ac35e81ec.png

2.6Financien.jpg.1d4be0aed12f8f02a0ffcf61df6b542e.jpg

007Financien.thumb.png.0251d593503686f7df69a90a0a07fc9c.png

2.7ReactiesTags.jpg.01662c2ac124c48b80228b10cfae2582.jpg

@Marius Het maken van doelpunten blijft een probleem en hoewel wij vaak het meeste balbezit hebben lukt het niet om voor kansen te zorgen. Dat ik Erik Nilsson laat opdraven zegt veel over de kwaliteiten voorin.

@De Raam De xG van Gustaf Norlin ligt op 1,73 en van Marcus Berg op 1,27, dus je zou daar gelijk kunnen hebben. Er moet zeker een goede aanvoer zijn op de spitsen en ook daar moet ik wat op gaan bedenken. Jonge spelers voor de leeuwen gooien is iets dat mij wel ligt.

@Djurovski We doen het zeker nog naar behoren, maar ik merk wel dat we nu in een veel mindere fase zitten.

@delichris De uitslagen waren goed te noemen, want ondertussen bevinden wij ons in een mindere fase. Al staat we er nog steeds prima voor. De goede start bracht wellicht andere verwachtingen met zich mee, maar nu staan wij wel op een plek waar we horen te staan kwalitatief.

@Tim Windt Die mindere periode zet zich helaas voort en daardoor zakken wij af. Het zal snel anders moeten met het team en wij moeten uit deze negatieve spiraal komen.

@ElMarcos De resultaten zijn bergafwaarts aan het gaan en vaak is het bij mij juist andersom. Ik weet ook nog niet zo goed hoe ik dit probleem ga aanpakken moet ik eerlijk bekennen, maar ik werk dan ook met een selectie die ik niet naar mijn hand heb kunnen zetten. De scouting is daar een cruciaal onderdeel bij en daar werk ik met het team wel al goed aan.

@DGremlin Het hoeft geen ramp te zijn als de resultaten weer beter worden en dat is niet gelukt deze periode.

@FlyD @keano77 @KayDeManaager @Satioz @MarcFM1 @Boyzone @DemoN @chrisje1993 @bas huijsmans @Renato @Urbeto @OlaToivonen @Keeza @Rykjvk1 @Mordurette @Djurovski @ElMarcos @delichris @Tim Windt @Tim' @DGremlin @Marius @19CH98 @De Raam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Experimenten blijven experimenten en dus kunnen ze wel eens mis gaan, helaas was dat het geval voor je 16-jarige spits. Ondertussen nemen de resultaten een vlucht naar beneden. Opzich is er natuurlijk nog niets aan de hand aangezien je in het eerste deel van het seizoen ruim boven verwachting presteerde. Er moet echter wel snel weer orde op zaken gesteld worden voordat je onder je doelstelling terecht gaat komen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

0.1Banner-IFKGteborg-EnSupermaktsterkomst.jpg.6c9179e25cd17be5bf9c1367dd7f83b3.jpg

0.2Allsvenskan.jpg.9413629d38d8bc1a48bf234f8a14a4fd.jpg

Acht wedstrijden zonder overwinning brengt automatisch druk met zich mee. Dat zou bij iedere club op de wereld zo zijn, dus bij IFK Göteborg is dat niet anders. Manager Martijn Niew grijpt daarom terug naar de basis en voert wijzigingen door, waardoor het elftal meer lijkt op de ploeg die aan het begin zo'n indruk maakte. Zo krijgt jongeling Hussein Carneil weer de voorkeur op de linksbuiten positie en wordt er door de technische staf besloten dat Gustaf Norlin de eerste spits blijft gedurende de rest van het seizoen. De rol van Lucas Kåhed zal van spelmaker voor de defensie veranderen in een vooruitgeschoven spelmaker en hiermee hoopt de manager het tij te keren.

afbeelding.png.7729eec46bab0c2fc9719fd4368569f0.png

Er heerst grote ontevredenheid onder de fans van IFK Göteborg

Sirius onze eerste tegenstander deze maand is de verrassende koploper van de Allsvenskan. De club zou volgens de prognose in de onderste regionen moeten spelen en verbaasd vriend en vijand met hun spel. Het goede nieuws is dat onze spits Gustaf Norlin het net weet te vinden tijdens deze wedstrijd, maar het slechte nieuws is dat wij de wedstrijd verliezen. De manier waarop voor de dag werd gekomen stemt manager Martijn Niew wel positief. Voorafgaand aan de wedstrijd tegen AIK Solna schijnt er een pittig gesprek hebben plaatsgevonden tussen de manager en zijn spelersgroep. De twee buitenspelers Hussein Carneil en Eman Marković krijgen een  andere rol toegewezen  en zullen naar binnen trekken in plaats van als vleugelspits buitenom te gaan. De wisselingen hebben hun werking gehad, want na negen wedstrijden zonder overwinning weten wij dankzij doelpunten van rechtsbuiten Eman Marković en verdedigende middenvelder Gustav Svensson drie punten binnen te slepen.

afbeelding.png.0c2d0992085e5192140f5c75fc25e94a.png

Steeds vaker zijn er witte zakdoeken te zien op de tribune

Enkele dagen voor het duel met Elfsborg voegt Kolbeinn Þórðarson zich bij de selectie van IFK Göteborg. De IJslander komt gratis over van Lommel SK en is een welkome toevoeging op het middenveld. Kwalitatief hoort hij bij de betere spelers op het middenveld en daarom zal hij direct voor de leeuwen geworpen worden. De media weet de druk goed op te voeren voor de wedstrijd door de geruchten te voeden dat manager Martijn Niew bij een slecht resultaat ontslagen zal worden door de club. De Väst derby wordt verloren met 2-1 en na de wedstrijd mag de manager zich melden bij de clubleiding voor een gesprek. Het gesprek is duidelijk, ze staan nog achter de manager, maar de resultaten zullen echt beter moeten. De daaropvolgende wedstrijd tegen Halmstad voelt als erop of eronder voor de manager en uitgerekend spits Gustaf Norlin helpt de ploeg met twee doelpunten aan de overwinning.

000Wedstrijdenaugustus.thumb.png.891b9bf02031858184b8e59678dc8421.png

001Standaugustus.png.b66adbde72a97e8f8ec9d40004a7131b.png

1.0Speelschema.jpg.ce59c61361a7f35971847f5005ed2921.jpg

002Speelschema.thumb.png.80394abac9a918197d7174399776c032.png

1.8Clubnieuws.jpg.7bf67f6e8d1c4deab883591bddd6225d.jpg

Ondertussen gebeurd er van alles bij IFK Göteborg, want in oktober vinden er verkiezingen plaats en wordt de voorzitter van de club gekozen. De huidige voorzitter, Richard Berkling, heeft aangegeven af te zien van een tweede termijn en daarmee is er veel onduidelijk over de toekomst van de club. Er is een lijst met vijf namen gepubliceerd die zich kandidaat stellen om de nieuwe voorzitter van de club te worden. Voor manager Martijn Niew zullen het spannende tijden zijn, want de huidige voorzitter heeft de gok durven wagen om hem aan te stellen en de resultaten zijn niet om over naar huis te schrijven.

003Verkiezingen.thumb.png.6eadec396c4cfb694b3f7649c990d6de.png

2.6Financien.jpg.d47a1a6a81ec32a0d85ff3366145373a.jpg

004Financien.thumb.png.ebfbf967b678352c8a901b2668373ecd.png

2.7ReactiesTags.jpg.cf00a1484d9bb7bf6d4f4c52804c39bb.jpg

@Tim Windt Er zal zeker een hoop moeten veranderen bij de club, de ploeg en bij mij.

@19CH98 Volgens prognose staan we nog goed, maar de goede start brengt druk met zich mee. De doelstelling is nog haalbaar, maar er moet wel snel wat veranderen. Er is geen ruimte meer om te experimenteren op dit moment.

@DGremlin Zo goed als het begon, zo dramatisch ging het daarna. Genoeg stof om over na te denken op dit moment.

@De Raam De aanvoer moet beter, maar ook de spitsen zelf vallen mij eerlijk gezegd tegen. Er zal veel veranderd moeten worden om de weg omhoog in te slaan.

@ElMarcos Het hangt wel aan een zijden draadje op het moment en dan ook nog eens verkiezingen op komst. Spannende tijd en een ontslag zou zomaar kunnen gebeuren als er niets veranderd.

@Djurovski Daar hoop ik ook op en ik zal er snel wat op moeten bedenken, anders vrees ik het ergste.

@delichris Het tij keren is niet helemaal gelukt en mijn toekomst hangt af van de aankomende periode.

@FlyD @keano77 @KayDeManaager @Satioz @MarcFM1 @Boyzone @DemoN @chrisje1993 @bas huijsmans @Renato @Urbeto @OlaToivonen @Keeza @Rykjvk1 @Mordurette @Tim' @Marius 

bewerkt door MNie
Link naar opmerking
Deel via andere websites