De Raam Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 20 uur geleden zei SantiagoMunez: Blijf het lastig vinden om de kwaliteiten van een speler (inclusief de beste positie) écht goed te beoordelen. Uiteraard kan ik kijken naar de mate waarin de relevante (groene) eigenschappen uitblinken, maar ik ‘mis’ iets. Hoe doen jullie dit? Ik zie mezelf inmiddels toch wel als FM veteraan, CM97/98 was mijn eerste en sindsdien heb ik bijna iedere versie gespeeld. Toch heb ik het hier ook nog wel eens lastig mee, zeker als je een speler hebt die meerdere dingen kan of als ik een keuze moet maken uit drie spelers. Ik probeer het altijd als volgt aan te pakken: Stap 1 is om er achter te komen wat nu een goede waarde is voor de attributen op jouw niveau. Hiervoor ga ik naar de Squad Planner --> Report --> Comparison. Daar kun je zien hoe jouw team zich verhoudt tegenover de rest van de teams uit de nationale competitie. Zo kun je bijvoorbeeld bepalen welke speelstijl bij jouw team past, etc. maar dat is nu even niet aan de orde. Ik pas vervolgens de volgende schermpjes aan: Defence --> Alleen verdedigers Midfield --> Alleen middenvelders Attack --> Alleen aanvallers Physical, Mental en Technical --> Verdedigers, middenvelders en aanvallers geselecteerd Vervolgens krijg je dus het volgende scherm: Hieruit kan ik opmaken dat, binnen Portugal, "14" een goede score is voor de attributen. Er is geen enkele attribuut die ver boven de 14 komt wat betreft het gemiddelde dus als een speler een "14" scoort voor bijvoorbeeld Tackelen, dan weet ik dat hij aan de bovenkant van de competitie zit. Wat je vervolgens zou kunnen doen, is de kleurstelling van de attributen aanpassen in de instellingen. Deze moet je dan hebben: Hier kun je de kleuren in jouw skin aanpassen, ook die van de attributen. Wat nog belangrijker is, is de threshold die je kunt instellen. Bij mij staat die nog op default: Maar daar zouden we dus dit van kunnen maken: Met een 14 zit je aan de bovenkant van de competitie, de meeste gemiddeldes liggen rond de 12/13 en boven de 8 is wel echt minimaal. Zo kun je iets sneller inschatten of een speler voldoet aan het niveau van de competitie. Ik heb enkele spelers die ik heel lastig te beoordelen vond en als ik zo'n speler tegenkom, probeer ik stapsgewijs te bepalen waar hij goed in is. Natuurlijk kijk je naar persoonlijkheid, doorzettingsvermogen, natuurlijke fitheid, etc. zoals @Lensherr ook al aangaf maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet. Laten we Assan Ouédraogo even als voorbeeld nemen. Nu we de threshold voor de attributen kleuren hebben aangepast, zien we in één oogopslag dat Ouédraogo een bovengemiddelde speler is binnen Portugal. Volgens zijn profiel kan hij op 7 posities spelen en binnen die posities kan hij in verschillende rollen functioneren maar hoe gaan we hem nou gebruiken? Natuurlijk is dit afhankelijk van de rest van je team maar het gaat hier puur even om de beoordeling. Ik kijk naar de volgende dingen: Aanvallend, verdedigend of ondersteunen? Hierbij kijk ik vooral naar de attributen Positioning en Off The Ball. Hoge OtB en lage P = aanvallen, lage OtB en hoge P = verdedigen, hoge Otb en hoge P = ondersteunen. Nu weet ik in ieder geval welke taak het beste bij hem past. Ouédraogo is overduidelijk een aanvallende speler. Wat zijn zijn sterkste attributen? In dit geval; Dribbelen, techniek, accelereren en beweeglijkheid Wat zijn zijn minst sterke attributen? In dit geval; Voorzetten, tackelen, agressie, lef en positie kiezen Wat zijn zijn favoriete acties? Runs with ball en Shoots from distance Nu hebben we al een vrij duidelijk beeld van wat hij wel en niet kan. Daarna kijk ik altijd nog even in het scoutrapport of daar specifieke dingen in staan, dit is bij Ouédraogo niet het geval. We kunnen nu de volgende samenvatting maken: Aanvallende speler met een goede dribbel, snelheid en beweeglijkheid (profiel van een echte dribbelkont) Verdedigend hoeven we niet veel te verwachten (slechte tackel, weinig agressie en lef, weet niet hoe hij moet positioneren) Niet op de flank, want slechte voorzet, of het moet een creatieve naar binnen komende rol zijn Geen rollen met Dribble Less en Shoot Less Often i.v.m. favoriete acties Vervolgens kijk ik naar welke rollen daarbij passen. Vaak begin ik dan achteraan wat betreft de posities die die kan spelen. In dit geval de DM positie: DM De enige rollen in DM die goed gebruik maken van dribbels zijn de Volante en Roaming Playmaker. Verdedigend niet goed genoeg als Volante, Roaming Playmaker zou een optie kunnen zijn maar dan heb ik liever een hogere Positioning i.v.m. ondersteunende rol. CM Aanvallende rollen centraal op het middenveld: Advanced Playmaker, Mezzala, Central Midfielder. AP valt af door instructie Shoot Less Often. AM Aanvallende rollen AMC: Advanced Playmaker (valt af), Shadow Striker, Trequartista, Attacking Midfielder. Flanken Aanvallende rollen AMR/L: Inside Forward, Inverted Winger, Trequartista, Winger, Advanced Playmaker (valt af), Raumdeuter, Wide Target Man. Winger valt af, want Cross More Often. Wide Target Forward valt af, want Dribble Less. Mogelijke rollen die hij kan spelen, per positie: CM Mezzala (a) (liever verder op het veld zodat spelers achter hem kunnen verdedigen voor hem) Central Midfielder (a) (liever verder op het veld zodat spelers achter hem kunnen verdedigen voor hem) AMC Shadow Striker (a) (liever creatieve rol) Trequartista (a) Attacking Midfielder (a) AMR/L Inside Forward (a) (valt af want liever creatieve rol op de flank) Inverted Winger (a) Trequartista (a) Raumdeuter (a) (valt af want liever creatieve rol op de flank) Daarna ga je kijken naar de spelers om hem heen en waar je hem in jouw tactiek zou kunnen inpassen. Ouédraogo heeft dus spelers achter zich nodig die het verdedigende werk voor hem opknappen. Daarnaast heeft hij ruimte nodig om te kunnen dribbelen én moet hij mensen om zich heen hebben die gevaarlijk voor de goal kunnen worden, zodat hij zijn creativiteit kan tentoonspreiden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
SantiagoMunez Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 @De RaamWat een lange en waardevolle post! Ontzettend bedankt dat je daar de tijd voor hebt genomen! Haal ik zeker wat inzichten uit! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 17 uur geleden zei Acquafresca: Zit ongeveer op dezelfde datum als in het echt met de demo (moest testen of me macbook het aan kon). Valt me op dat er reteveel late goals vallen, corners gevaarlijker zijn dan penaltys en me backs letterlijk altijd verkeerd staan Ik heb bijna alleen maar korfbaluitslagen joh. Vind ik natuurlijk wel tof als korfballer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 (bewerkt) @De Raam ik heb nu even geen tijd, lees het zo helemaal door. Dankzij jou weet ik nu uberhaupt die informatie te vinden, nu weet ik het squad planner>report> comparrison, dankjewel topper 21 november 2023 bewerkt door Kyrill Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monty Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 Logopack gedownload en dat heeft nogal wat omgegooid. Ajax Almere en AZ geen logo meer. Half Engeland geen logo andere helft wel, wat doe ik fout. Maak gebruik van Mac, wellicht dat dat het is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 1 uur geleden zei De Raam: Geen rollen met Dribble Less en Shoot Less Often i.v.m. favoriete acties Volgens mij had ik wel eens begrepen dat favoriete acties de instructies overschrijven. Als iemand een rol heeft waarbij dribble less de enige optie is, maar hij een favoriete actie heeft die zegt dat hij juist wel wil dribbelen, dan gaat zo'n speler alsnog dribbelen. Als jij die aanpassing van een bepaalde rol wilt hebben, dan kan zoiets juist een mooie aanvulling zijn. Juist met dit soort favoriete acties kun je een spelers rol verder tweaken dan mogelijk zou zijn volgens de tactische instructies. En als zoiets binnen je algemene tactiek past, dan is dat juist een pré voor zo'n speler. 1 uur geleden zei De Raam: Wide Target Forward valt af, want Dribble Less. In dit geval zou je juist iemand hebben die als Wide Target Forward gaat spelen, maar wel met de bal gaat dribbelen. Afhankelijk van de rest van je tactiek kan dat gewenst zijn of niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElPrincipito Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 Hoppa, 7 bekers! Lekker seizoen. Hopelijk nu weer succesvol doorselecteren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 (bewerkt) 1 uur geleden zei MisterX: Volgens mij had ik wel eens begrepen dat favoriete acties de instructies overschrijven. Als iemand een rol heeft waarbij dribble less de enige optie is, maar hij een favoriete actie heeft die zegt dat hij juist wel wil dribbelen, dan gaat zo'n speler alsnog dribbelen. Als jij die aanpassing van een bepaalde rol wilt hebben, dan kan zoiets juist een mooie aanvulling zijn. Juist met dit soort favoriete acties kun je een spelers rol verder tweaken dan mogelijk zou zijn volgens de tactische instructies. En als zoiets binnen je algemene tactiek past, dan is dat juist een pré voor zo'n speler. In dit geval zou je juist iemand hebben die als Wide Target Forward gaat spelen, maar wel met de bal gaat dribbelen. Afhankelijk van de rest van je tactiek kan dat gewenst zijn of niet. Oh, je hebt helemaal gelijk hoor! Echter is het beter om zulke zaken zo basic mogelijk te houden als je ergens moeite mee hebt, vandaar dat ik het op deze manier beschreven heb want in de basis werkt dat gewoon prima. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, kun je verder gaan denken inderdaad Instructies en favoriete acties zijn ook niets anders dan neigingen, het is niet gezegd dat zo'n speler die acties de hele tijd uitvoert. Maar je kan er zeker mee spelen, ja! In voorgaande jaren gebruikte ik wel eens wingers die graag vanaf de flank naar binnen kwamen, kreeg je toch meer diverse acties. Of BWM's met Tries Killer Balls Often. Had je gewoon een drukzettende middenvelder die na het terugwinnen van de bal een splijtende pass geeft. Zijn leuke dingen mee te doen 21 november 2023 bewerkt door De Raam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 2 uur geleden zei SantiagoMunez: @De RaamWat een lange en waardevolle post! Ontzettend bedankt dat je daar de tijd voor hebt genomen! Haal ik zeker wat inzichten uit! Ik hoop dat je er wat aan hebt, dan was het de moeite waard als je eens twijfelt, mag je het ook altijd hier vragen, he! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 @De Raam ik heb je hele post nu net gelezen, erg goed, indrukwekkend. Alleen nog vraagje; Je hebt excellent treshold op 14 gezet omdat boven gemiddeld goed is voor Portugal, maar iemand als jij kan beter meten met CL gemiddelde dan Portugeze gemiddelde?(want dat is toch snel genoeg geen uitdaging meer voor jou?) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 2 minuten geleden zei Kyrill: @De Raam ik heb je hele post nu net gelezen, erg goed, indrukwekkend. Alleen nog vraagje; Je hebt excellent treshold op 14 gezet omdat boven gemiddeld goed is voor Portugal, maar iemand als jij kan beter meten met CL gemiddelde dan Portugeze gemiddelde?(want dat is toch snel genoeg geen uitdaging meer voor jou?) Klopt. Heb dat even als voorbeeld gebruikt, zoals ik al zei; ik heb de thresholds zelf gewoon op default staan, dus; 8, 11, 16. Het kan echter wel eens handig zijn om dat aan te passen, als je bijvoorbeeld op een lager niveau actief bent en snel wilt kunnen zien of een speler goed genoeg is of niet. CL niveau moet je overigens zelf inschatten, die comparison kijkt echt alleen naar de competitie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 2 uur geleden zei Monty: Logopack gedownload en dat heeft nogal wat omgegooid. Ajax Almere en AZ geen logo meer. Half Engeland geen logo andere helft wel, wat doe ik fout. Maak gebruik van Mac, wellicht dat dat het is. Heb je de caching uitgezet en de cache geleegd? Logo's zitten wel in de pack? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 19 minuten geleden zei Kyrill: @De Raam ik heb je hele post nu net gelezen, erg goed, indrukwekkend. Alleen nog vraagje; Je hebt excellent treshold op 14 gezet omdat boven gemiddeld goed is voor Portugal, maar iemand als jij kan beter meten met CL gemiddelde dan Portugeze gemiddelde?(want dat is toch snel genoeg geen uitdaging meer voor jou?) Het ligt natuurlijk ook aan je huidige doel. In eerste instantie wil je in dat geval Portugal domineren. Dus werk je er aan om het beste team van Portugal te worden. Dan heb je daar een base line voor nodig, en dan is in zijn voorbeeld de 14 een goede richtlijn. Uiteindelijk behaal je dat doel en ga je weer verder kijken. In dat geval gaat de focus naar Europa en gaan ook deze eisen weer verder omhoog. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monty Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 8 minuten geleden zei De Raam: Heb je de caching uitgezet en de cache geleegd? Logo's zitten wel in de pack? Jep en jep. Snap er ook de ballen niet van, ga even alles verwijderen en opnieuw downloaden. Wellicht dat daar iets mis is gegaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 23 minuten geleden zei Monty: Jep en jep. Snap er ook de ballen niet van, ga even alles verwijderen en opnieuw downloaden. Wellicht dat daar iets mis is gegaan. Staat het in de goede map? Soms maakt het ook nog uit of het in de map zelf staat of in een submap. In dat laatste geval werkt het soms niet echt. Daar had ik namelijk ook eens last van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monty Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 Sport Interactives > graphics toch alleen of mis ik iets? 1 minuut geleden zei MisterX: Staat het in de goede map? Soms maakt het ook nog uit of het in de map zelf staat of in een submap. In dat laatste geval werkt het soms niet echt. Daar had ik namelijk ook eens last van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joostmakaay Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 2 minuten geleden zei Monty: Sport Interactives > graphics toch alleen of mis ik iets? Football manager 2024 moet er nog tussen zitten, dus zo; C:\Users\hetisfrietgeenpatat\Documents\Sports Interactive\Football Manager 2024\graphics Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monty Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 2 minuten geleden zei joostmakaay: Football manager 2024 moet er nog tussen zitten, dus zo; C:\Users\hetisfrietgeenpatat\Documents\Sports Interactive\Football Manager 2024\graphics Haha ja dat bedoelde ik uiteraard wel. Had t wel zo staan maar pff wat matig dit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thierryvane Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 "We onderschrijven je mening dat Adamo Nagalo een uitstekende aankoop zou zijn en zullen daarom de nodige maatregelen treffen om zijn komst mogelijk te maken." Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monty Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 2 minuten geleden zei Thierryvane: "We onderschrijven je mening dat Adamo Nagalo een uitstekende aankoop zou zijn en zullen daarom de nodige maatregelen treffen om zijn komst mogelijk te maken." Lekkere transfer pik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thierryvane Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 5 minuten geleden zei Monty: Lekkere transfer pik Mag jij raden welk backie (denk aan Nagalo) er ook in Arnhem speelt sinds dit seizoen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monty Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 3 minuten geleden zei Thierryvane: Mag jij raden welk backie (denk aan Nagalo) er ook in Arnhem speelt sinds dit seizoen. Oscar Villadsen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thierryvane Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 2 minuten geleden zei Monty: Oscar Villadsen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monty Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 19 minuten geleden zei Thierryvane: Mag ik al door voor de wasmachine? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 21 november 2023 Share Geplaatst 21 november 2023 Wat een vervelend hoerenspel is het soms. Loop CL mis met Willem II: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten