19CH98 Geplaatst 9 oktober 2023 Share Geplaatst 9 oktober 2023 Uitdaging: Pentagon / Hexagon challenge Punten: 100 (+25) Een geometrisch figuur met vijf hoeken: het pentagon. In Football Manager is het al jaren een equivalent voor een beroemde, pittige uitdaging waarbij je als manager de vijf grootste continenten bezoekt. In één game word je manager van een club in Afrika, Azië, Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. De uitdaging is om op elk continent het grootste clubtoernooi te winnen. In Europa is dit dus de Champions League. Dit is uiteraard goed te doen als je direct als manager van wereldklasse begint mij pakweg Real Madrid of PSG, maar juist dat is niet de bedoeling in deze uitdaging. Je start als een onbekende, onervaren manager die aan het begin van de game nog op zoek is naar een club. Vanuit dat perspectief kun je het ook zien als een uitbreiding op de bekendere Journeyman Challenge. Er zijn verschillende manieren om deze uitdaging te voltooien. Werk je in Europa op tot een van de beste manager ter wereld, win er de Champions League en je kunt vervolgens op elk continent wel bij een grote club aan de slag. Start je Afrika of Azië, dan heb je wellicht een lange weg te gaan tot een absolute Europese topclub je een contract wil aanbieden. Hoe je het ook speelt, uiteindelijk is het een carrière voor managers met een lange adem. Wat het daarnaast lastig kan maken om de uitdaging te voltooien, is het competitieaanbod in de reguliere database van FM22. Extra spelplezier kun je creëren door via Steam meer competities aan je game toe te voegen. Standaard zou je in Afrika enkel manager in Zuid-Afrika kunnen zijn, maar met een uitbreiding kun je ook aan de slag in de Zimbabwaanse competitie, om maar eens iets te noemen. Uiteraard is het handig, gezien de spelsnelheid, om gedurende je game competities toe te voegen of te verwijderen. Als je denkt dat het nog twintig seizoenen duurt voordat je in Europa aan de slag gaat, is het misschien onnodig om vanaf het begin al de grote competities mee te laten draaien. Kortom, een reis om de wereld met heel wat uitdagingen. Een talenknobbel zal de manager er in ieder geval aan overhouden, naast de vijf grootste continentale prijzen. Regels Start als een werkloze manager met de ervaring ‘zondagamateur’. Verander pas van continent wanneer je er de grootste continentale clubcompetitie gewonnen hebt. Je mag binnen het continent van club wisselen. Win de volgende competities: UEFA Champions League, AFC Champions League, CONCACAF Champions League, Copa Libertadores, CAF Champions League. Niet cheaten: geen in-game editors, verlies is verlies, etc. Bonusopties Voor wie zichzelf nog meer uitdagingen wil stellen tijdens de Pentagon Challenge, een gevarieerd lijstje om uit te kiezen: Win ook OFC Champions League (Oceanië). Je hebt dan de Hexacon Challenge voltooid (=25 bonuspunten) Coach maximaal één team per continent. Koop alleen maar spelers uit het land waar je op dat moment werkzaam bent. Win op elk continent ook de hoofdprijs met een landenteam. Ga een stapje verder en win met een club van elk continent de Wereldbeker voor Clubteams. Voeg zelf een optie toe. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 2 november 2023 Share Geplaatst 2 november 2023 nvm - savegame is gesneuveld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timpy00 Geplaatst 6 november 2023 Share Geplaatst 6 november 2023 Ik verwacht op korte termijn met mijn Journeyman te gaan beginnen en wil deze challenge daar mee combineren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 november 2023 Share Geplaatst 7 november 2023 Heb je voor de OFC een aangepaste database nodig? Of werkt dat via Australië? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FMNOOB Geplaatst 7 november 2023 Share Geplaatst 7 november 2023 11 minuten geleden zei MisterX: Heb je voor de OFC een aangepaste database nodig? Of werkt dat via Australië? Nee, daarvoor heb je een aangepaste database nodig. Clubs uit de Australische competitie spelen in de Aziatische CL. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 november 2023 Share Geplaatst 7 november 2023 14 minuten geleden zei FMNOOB: Nee, daarvoor heb je een aangepaste database nodig. Clubs uit de Australische competitie spelen in de Aziatische CL. Dat was inderdaad al mijn vermoeden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timpy00 Geplaatst 13 december 2023 Share Geplaatst 13 december 2023 En dat is 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 14 december 2023 Share Geplaatst 14 december 2023 Ik denk dat ik maar eens aan de slag ga met deze uitdaging. Leuk met die verschillende continenten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timpy00 Geplaatst 14 december 2023 Share Geplaatst 14 december 2023 7 minuten geleden zei Gert: Ik denk dat ik maar eens aan de slag ga met deze uitdaging. Leuk met die verschillende continenten Dan wordt het nog gezellig in dit topic. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 14 december 2023 Share Geplaatst 14 december 2023 Ik ga beginnen in Noord-Amerika Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 14 december 2023 Share Geplaatst 14 december 2023 (bewerkt) Vraag me af of ik aan een baan kom: Begin januari starte de game. Zit nu in September.. Naast Amerika ook Mexico en Canada gekozen als landen. Maar daar komen eigenlijk vrijwel nog geen clubs vrij. Ga nog wel even wat maanden doorklikken later vanavond Misschien dat de Mexicaanse 2e divisie nog een kans zal bieden. 14 december 2023 bewerkt door Gert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ghalbakh Geplaatst 14 december 2023 Share Geplaatst 14 december 2023 Nadat ik al jaren heb getwijfeld over deze challenge en ooit wel eens een halfslachtige poging heb gedaan wil ik er dit jaar echt voor gaan. Mijn grootste "probleem" is dat ik normaal gesproken altijd speel met de attributen zichtbaar. maar bij de Pentagon vind ik dat eigenlijk niet horen dus daarom hik ik er al zo lang tegen aan. Dit jaar ben ik er dus mee begonnen en na een half jaartje solliciteren werd ik in januari 2024 aangenomen bij Kagoshima United FC in de J3. de derde divisie in Japan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 14 december 2023 Share Geplaatst 14 december 2023 33 minuten geleden zei Ghalbakh: Nadat ik al jaren heb getwijfeld over deze challenge en ooit wel eens een halfslachtige poging heb gedaan wil ik er dit jaar echt voor gaan. Mijn grootste "probleem" is dat ik normaal gesproken altijd speel met de attributen zichtbaar. maar bij de Pentagon vind ik dat eigenlijk niet horen dus daarom hik ik er al zo lang tegen aan. Dit jaar ben ik er dus mee begonnen en na een half jaartje solliciteren werd ik in januari 2024 aangenomen bij Kagoshima United FC in de J3. de derde divisie in Japan. Succes! Leuk dat je de challenge doet. Hier na 1,5 jaar solliciteren bij clubs uit 1e en 2e divisie Mexico, MLS en Canadese clubs moet ik een nieuwe game starten. Lijkt me niet mogelijk met deze geringe reputatie te starten in Noord-Amerika. Dus ga me ook maar wagen aan Azië. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 14 december 2023 Share Geplaatst 14 december 2023 Eerste week direct aangenomen ook in J3. Ik ben dus even zoet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timpy00 Geplaatst 14 december 2023 Share Geplaatst 14 december 2023 Ik ben ook gestart in de J3 met deze challenge. Inmiddels in Mexico. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ghalbakh Geplaatst 15 december 2023 Share Geplaatst 15 december 2023 10 uur geleden zei timpy00: Ik ben ook gestart in de J3 met deze challenge. Inmiddels in Mexico. Ja ik zag al je winst in de aziatische cl. Knap hoor. Ik zag dat dat al in 2029 was. Je speelt echt heel rap. Hoe gaat het in Mexico? Bij welke club ben je aanbeland? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
timpy00 Geplaatst 15 december 2023 Share Geplaatst 15 december 2023 1 uur geleden zei Ghalbakh: Ja ik zag al je winst in de aziatische cl. Knap hoor. Ik zag dat dat al in 2029 was. Je speelt echt heel rap. Hoe gaat het in Mexico? Bij welke club ben je aanbeland? Pumas in Mexico, binnenkort weer een update in journeyman topic. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ghalbakh Geplaatst 15 december 2023 Share Geplaatst 15 december 2023 Na 33 wedstrijden konden we al juichen met de schaal. We gaan promoveren naar de J2. Ik heb in dit eerste seizoen al 2 trainerscursussen afgerond dus de save is meer dan goed begonnen. De financiele situatie is niet best en de selectie loopt niet over van het talent en de gemiddelde leeftijd ligt behoorlijk hoog dus er liggen genoeg uitdaging om het niveau van de J2 aan te kunnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sliepy Geplaatst 16 december 2023 Share Geplaatst 16 december 2023 Hier ook al even bezig met deze challenge. In het eerste seizoen na een wedstrijd of 15 ingestapt bij Sagamihara die ergens in de middenmoot stonden. Alles stond dichtbij elkaar waardoor we na een goede serie meededen voor promotie. Imabari stond het hele seizoen bovenaan maar gaf het op het einde helemaal weg waar wij van profiteereden en de titel pakten. Het tweede seizoen is echt boven alle verwachtingen gegaan, vanaf het begin stonden we bovenaan en na een lange strijd met Sendai werden we ook hier kampioen. Heel bizar maar het niveau ligt blijkbaar heel dicht bij elkaar in de lage divisies in Japan. Komend seizoen dus in de J1, dat zal erg zwaar worden en er zal ook echt een vrachtschip aan versterkingen gehaald moeten worden. Ook de eigen jeugd regels gaan een probleem worden aangezien dat totaal niet aanwezig is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 18 december 2023 Share Geplaatst 18 december 2023 GERT LIENSTRA - SEIZOEN 1 - FC SANUKI Hier mijn eerste seizoen erop zitten. Hier het eerste seizoen gematigd tevreden. Matig team, wat ik in het eerste al wel wat heb kunnen versterken. Begon in het begin met een wat te behouden tactiek. Daarna wat offensiever en wat meer punten weten te pakken: Prognose 16e plek. Met mijn FM kwaliteiten ben ik dan wel akkoord met een 7e plek Dit is mijn selectie einde van het seizoen waarmee ik heb gespeeld: Kennen jullie uiteraard veel spelers van Daarnaast nog nieuws dat er een stadion zal worden gebouwd. Hoe, wat, waar is nog onbekend: Nu maar speuren naar koopjes om onze selectie te verbreden. Er komt iig 1 Braziliaan, wat dan direct ook onze sterkhouder gaat zijn: Dat wordt samba in Japan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 22 december 2023 Share Geplaatst 22 december 2023 GERT LIENSTRA - SEIZOEN 2 - FC SANUKI Echt gebouwd aan een team afgelopen zomer. 60% van de spelers laten gaan en een mooi team kunnen samenstellen. Uiteindelijk 4 wedstrijden voor het einde kampioen. In de bekers ook nog wel leuk meegedraaid. Oa een J1 league club eruit gegooid. Promotie naar J2 nu. Uit de jeugd ook een parel erbij gekregen vorige maand: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 24 december 2023 Share Geplaatst 24 december 2023 (bewerkt) GERT LIENSTRA - SEIZOEN 3 - FC SANUKI Het seizoen duurt nog een paar potjes maar de promotie is een feit: Echt niet verwacht dat het zo gemakkelijk zou worden. Maar heb mijn team wel goed kunnen versterken en het algehele niveau in de J2 bleek niet heel veel hoger dan J3 te liggen. We moeten nog 4 potten, waar we vast kampioen gaan worden. Zit allen wel een gat van 1,5 maand in de competitie. Ga zo kerstavond vieren, dus sluit FM nu af met de wetenschap dat we promoveren Merkte dit jaar wel dat enkele keren ik een baan aangeboden kreeg van clubs uit J1 en J2. Was soms wel even nadenken of ik dat moest doen. Want het gaat tenslotte om het voltooien van deze challenge. Maar merk dat ik dan toch graag trouw blijf aan deze club. Dus wil nu gewoon met Sanuki slagen. Kreeg wel afgelopen zomer wat nieuws rondom het te bouwen stadion: Ergens wel zonde voor ons. Gaat een hoop geld naar dat stadion de komende jaren. Zit ik niet echt op te wachten. Maargoed, dit seizoen konden we het goed opvangen door kaartverkoop en wat transfers. Zoals ik al zei heb ik het team goed versterkt dit jaar. Veel onbekende namen, maar eentje die ik wel even wil delen: Heeft bij ons een half jaartje nog op een behoorlijk niveau meegedaan. Daarna stopte hij en werd hij een transfervrije technisch directeur. Nog getracht hem te contacteren als directeur, maar hij had geen interesse. Een mooi seizoen, waarvan ik dan nog 4 potten moet voltooien. Volgend jaar proberen om middenmoot J1 te spelen. Nu eerst kerst 27 december 2023 bewerkt door Gert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ghalbakh Geplaatst 25 december 2023 Share Geplaatst 25 december 2023 Ons eerste seizoen in de J2 bleek een grote uitdaging te zijn. na een turbulent seizoen eindigden we op de 15e plek In de eerste 10 wedstrijden konden we meedoen om de bovenste plekken. maar na een aantal blessures van basisspelers die er maanden uit hebben gelegen en met onze krappe selectie volgde een van de slechtste reeksen die ik ooit in fm heb gehad. Wel heb ik dit jaar weer 2 trainerscursussen afgerond en een 3e gestart dus over een aantal maanden ben ik in het bezit van de continentale B waar ik erg blij mee ben na 2 seizoenen Nu al mijn spelers weer fit zijn en ik hopelijk nog wat versterkingen kan halen met de 900k transferbudget hoop ik mee te gaan doen om promotie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 27 december 2023 Share Geplaatst 27 december 2023 Je hebt veel budget iig. Klinkt wel veelbelovend. Succes! Hier ging het nog even zo in de laatste maand van het seizoen: De voorzitter deed een stap terug. Een overname, nice. Ow een geïnteresseerde: Haha fokking yes 44.5 miljoen. Lets go! Kom er maar er maar in (thats what she said) Fahad. Ah ok. Oh hoi. Welkom terug in de race! Hoppa!! Uhh van 44.5 miljoen aan nieuwe spelers naar zoek het maar uit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 27 december 2023 Share Geplaatst 27 december 2023 (bewerkt) Oew, ook bij Sanuki Kijk eens naar Dimas, een Indonesische middenvelder die dus niet als buitenlander geldt. Heerlijke speler. Ook Rafael Struick heb ik gehaald daar, deed het erg sterk! 27 december 2023 bewerkt door neva Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten