Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

Heeft iemand nog tips/tricks voor LLM tactieken? 

Ik speel eigenlijk alleen maar LLM maar krijg het dit jaar niet echt lekker aan de praat. 

Dus ik wil terug naar de tekentafel. 

Ik ben wel van de oude stempel, ik hanteer graag realistische tactieken die ook in real life zouden kunnen gebruikt worden (of zelfs slagen). Ik gebruik geen fancy Roles of iets dergelijks, verwacht geen Regista's of Raumdeuters in de National League South.

Voelt iemand zich geroepen wat tips uit te delen betreffende formatie, rollen, etc.? :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-12-2023 om 17:39 zei Rykjvk1:

Ik speel eigenlijk alleen maar LLM maar krijg het dit jaar niet echt lekker aan de praat. 

Ik ben wel van de oude stempel, ik hanteer graag realistische tactieken die ook in real life zouden kunnen gebruikt worden (of zelfs slagen). Ik gebruik geen fancy Roles of iets dergelijks, verwacht geen Regista's of Raumdeuters in de National League South.

Voelt iemand zich geroepen wat tips uit te delen betreffende formatie, rollen, etc.?  

442, grote jonge naast snelle jonge vooraan (TF+AF)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-12-2023 om 17:39 zei Rykjvk1:

Voelt iemand zich geroepen wat tips uit te delen betreffende formatie, rollen, etc.? :D 

Zoals @AntiChrist7 zegt is een simpele 442 altijd wel leuk. Ik speel nu op het 4de niveau in Schotland met de onderstaande tactiek (met enkele PI's) en dat loopt zeer goed:

Schermafbeelding2024-01-01om14_22_51.thumb.png.bdced9c05b7c35e3c15ad2410ba58d26.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei SpartaPiet:

Welke PI`s?

Afhankelijk van wie er spelen, maar met kleinere spitsen voorzetten naar de eerste paal voor de wingers en de WB.  Verder bij de CM (Su) 'take more risk' en 'dribble less' als McKinley speelt (als er een andere speelt geen PI's).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-1-2024 om 11:56 zei Blauwbeer:

Staat dit nog op de planning?

Haha jaja. Komt die dan. ;c

Tactiek 1. Staat al ergens op dit forum. Hier begon ik mee in seizoen 1 en voor er patches waren. Dat lief als een trein. Wat een doelpuntjeskermis. Pure gekkenhuis. 5-4, 4-3, het ging helemaal nergens over. Nooit internationaal geprobeerd. ;c

afbeelding.png.0c93e5e39bf478b7bec68824f3f0e597.png

Tactiek 2. Zwerven maar. Alles draait hier om druk zetten, passen en doorbewegen.

afbeelding.png.815225b708a047c628c5a19e08d81677.png

Tactiek 3. De tactiek die ik het meeste speel en waar ik eigenlijk alles mee win.

afbeelding.png.661cc07b5c6f620b34017b34d200a55b.png

Zal er later uitgebreider op reageren. ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Dansmeister:

Haha jaja. Komt die dan. ;c

Tactiek 1. Staat al ergens op dit forum. Hier begon ik mee in seizoen 1 en voor er patches waren. Dat lief als een trein. Wat een doelpuntjeskermis. Pure gekkenhuis. 5-4, 4-3, het ging helemaal nergens over. Nooit internationaal geprobeerd. ;c

afbeelding.png.0c93e5e39bf478b7bec68824f3f0e597.png

Tactiek 2. Zwerven maar. Alles draait hier om druk zetten, passen en doorbewegen.

afbeelding.png.815225b708a047c628c5a19e08d81677.png

Tactiek 3. De tactiek die ik het meeste speel en waar ik eigenlijk alles mee win.

afbeelding.png.661cc07b5c6f620b34017b34d200a55b.png

Zal er later uitgebreider op reageren. ;c

Doe je ook aan spelersinstructies?

Tactiek 3 doet me terugdenken aan mijn bèta tactiek :D Een SS aan de rechterkant en de VOL Attack aan de andere kant, liep heel lekker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei De Raam:

@Dansmeister Even benieuwd naar één dingetje uit je derde tactiek. Blijft Assadi als VSM aan de linkerflank hangen of komt ie wel gewoon naar binnen? 

Correct! Al heb ik 'm nu HSV gemaakt, met deze instructies;

afbeelding.png.32e7cf87d95d19ca78fc1a62c2dd111d.png

@Blauwbeer Ik doe zeker aan spelerinstructies! Denk 7 van de 11 posities ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei De Raam:

@Nom de Guerre wat heeft jouw voorkeur, strikerless met of zonder buitenspelers? Aanwezige materiaal daargelaten.

Leuke vraag! De realiteit is dat het me om het even is. Het ligt er een beetje aan welke aanvallende vormen ik wil zien. Linksom of rechtsom heb je mensen nodig die het veld breed houden, maar het is me om het even of dat de wingbacks zijn of daadwerkelijke wingers. Alleen is dat natuurlijk totaal geen antwoord op je vraag.

Om je vraag dan daadwerkelijk te beantwoorden; ik geef de voorkeur aan een variant zonder buitenspelers. Dat heeft puur nostalgische redenen. De eerste Strikerless tactieken waar ik mee speelde waren een 4-3-3 met een MR en een ML en de welbekende narrow 4-1-2-3 met drie AMC's en de Withdrawn Targetman in de mix.

Het is geen kwestie van wel of niet effectief; zowel met als zonder wingers kun je Strikerless spelen, afhankelijk van de rest van je setup natuurlijk. Ik heb vorig jaar zelfs een tijdje gespeeld met twee wingers en geen AMC's, gewoon omdat te kijken of het mogelijk was. Het gaat voor mij dan veel meer om de bewegingen en rotaties van de spelers, waardoor je uiteindelijk toch in conventionele patronen terecht komt.

In FM24 ben ik trouwens wel fan van asymmetrische tactieken. Een overload op rechts creëren, de tegenstander die kant uit lokken en dan met een crosspass over links doorbreken. Dan speel je bijvoorbeeld achterin met vier verdedigers, waarvan de linker een super aanvallend ingestelde back is en de rechtsback meer blijft hangen. Dan heb je daarvoor een WBR, DMRC en DMLC en een voorste lijn bestaande uit een AMR, AMRC en AMLC. Geile rotaties als je de rollen goed krijgt.

Uiteraard kaats ik de bal terug. Wel of geen wingers, Daniel?

bewerkt door Nom de Guerre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's een uitgebreid antwoord, haha! Bedankt daarvoor. Mijn vraag kwam voort uit mijn Sporting save. Een nieuw seizoen staat op het punt van beginnen, dat betekent traditiegetrouw een nieuwe tactiek. Aangezien ik heel veel talent heb in de CM/AM strata, wil ik daar misbruik van maken en dus weer strikerless gaan spelen. Tevens kunnen al mijn spitsen als Shadowstriker uit de voeten. Ik zit alleen even te dubben over de te hanteren formatie. Ik wil eigenlijk een tactiek maken die bol staat van de rotaties, aangezien we daar een podcast over gaan opnemen. Daarnaast wil ik een keer iets maken dat er lekker maf uitziet :D 

Grappig dus dat je asymmetrische tactieken noemt aangezien ik daar ook aan zat te denken. Mijn probleem is vaak dat ik te veel wil doen in één tactiek dus daar ben ik nu een beetje mee aan het stoeien. Maar goed, dat was niet de vraag. 

Het heeft ook mijn voorkeur om zonder wingers te spelen en dat komt voort uit enkele edities geleden, waar narrow formations gewoon heel goed werkten. Ik heb er dit jaar echter iets meer problemen mee. Beste tactiek die ik ooit heb gemaakt was een soort 3-4-3 / 5-2-3, met drie centrale spitsen in FM18. Dit probeer ik ieder jaar weer te herhalen, alleen ben ik nooit meer zó succesvol geweest! 

Ik heb geen hekel aan buitenspelers maar gebruik ze gewoon liever niet omdat je vaak op de standaard formaties uitkomt. Meestal is dat dan een variant van de 4-5-1 waar de meeste mensen mee spelen. 4-3-3, 4-2-3-1, 4-1-4-1, etc. Daar wil ik juist van afwijken. 

Heb wel al succes gehad in FM24 met smalle formaties:

4-2-2-2

Spoiler

image.png.08ae9af14e2eadd23826d00d2df8f6fc.png

4-2-1-3-0

Spoiler

image.png.ed750b357d45a4baea4da4f66c56c818.png

Afgelopen seizoen in een 4-3-1-2 gespeeld, wat meer leek op een 4-4-2 smalle ruit:

Spoiler

image.png.c4542737a4b48fa860d7bd58391e5827.png

Die tweede tactiek (strikerless) was wel genieten maar ook een beetje een standaard strikerless formatie. Ik wil gewoon echt even wat aparts laten werken en ik denk dat het in deze ME ook mogelijk is. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen :D

Ik wil met name de volgende spelers veel laten spelen ivm ontwikkeling:

Spoiler

image.png.1ab736e1379016d04eea7f8f536924ee.png

image.png.71ac1591752804c3f13bfdc22e15b089.png

image.png.d5c15eb6511cdcd659c7496b47b57aab.png

image.png.6bf301bc02fe9c824b94696b01d3b4e1.png

image.png.aa2685e1e25922826dccd5c0a4f5c2d4.png

image.png.8b702f13478a42e55256c6636eeb154d.png

image.png.1b061b3d09f50463486d7ba0f961c853.png

image.png.3c48e6e913c616e96b2ed38d3ec80ebe.png

image.png.4ba6131492cc4f1bfd15b5e3b1eeb7ba.png

image.png.014a55ea761157e7c12858f132d128d2.png

image.png.84b67141a4f596854f59231be5de6ba5.png

Hoeft niet allemaal in één tactiek te passen want ik rouleer heel veel en speel zo'n 60 à 70 wedstrijden per seizoen. Verder heb ik dan nog spelers lopen als Roony, Assan, R.Ribeiro, Gabriel Silva, De newgens zijn echter het belangrijkste. 

Wordt wel gedwongen om met vier achterop te spelen. Misschien kun je meedenken? :D 

@Nom de Guerre

bewerkt door De Raam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@De Raam ik heb wel een idee welke kant je uit wil, denk ik.

e0965f5c7522d91b523d5d74b4c299c6.png

Niet helemaal narrow, maar je hebt in feite maar twee spelers die het veld echt breed houden. Kun je gelijk een beetje gaan kutten met je rotaties.

DR = IFB(D)

DRC = Lib(S)

DLC = BPD(D)

DL = WB(A)

WBR = CWB support of attack, zou je even moeten aftasten. Ik neig zelf naar Attack, want er staat een blok achter hem.

DMRC = SV(A)

DMLC = HB(D)

MLC = MEZ(S)

AMR = IF(A)

AMRC = SS(A)

Asymmetrisch, met een overload op rechts. Als de tegenpartij naar rechts kantelt, heb je op links twee man met diepgang voor die crosspass.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.4b899ec4fc1f1a1ee65df3d31fce54e4.png

Ik zat aan deze 4-3-3 te denken, suggesties of opmerkingen?

Vooral mijn trio op het middenveld ben ik niet zeker van..

Kies ik beter voor een MEZ-A of CM-A? En gaat deze niet teveel in de weg lopen met de IF-S? Of kies ik daar beter voor een IW-S?
Waar plaats ik mijn spelmaker het best? In DM of CM-strata? Op Defend of Support? DLP of AP?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Steels:

Korte snelle passes vooruit. Geen tiki-taka. Geen lange ballen.

Misschien is een half-back dan wel wat je zoekt, die zakt uit tussen de verdedigers en schuift daarna weer door naar voren. Dan zou je de spelmaker op het middenveld kunnen zetten, in combinatie met een loper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Nom de Guerre:

Misschien is een half-back dan wel wat je zoekt, die zakt uit tussen de verdedigers en schuift daarna weer door naar voren. Dan zou je de spelmaker op het middenveld kunnen zetten, in combinatie met een loper.

In combinatie met een BBM of MEZ dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Nom de Guerre:

@De Raam ik heb wel een idee welke kant je uit wil, denk ik.

e0965f5c7522d91b523d5d74b4c299c6.png

Niet helemaal narrow, maar je hebt in feite maar twee spelers die het veld echt breed houden. Kun je gelijk een beetje gaan kutten met je rotaties.

DR = IFB(D)

DRC = Lib(S)

DLC = BPD(D)

DL = WB(A)

WBR = CWB support of attack, zou je even moeten aftasten. Ik neig zelf naar Attack, want er staat een blok achter hem.

DMRC = SV(A)

DMLC = HB(D)

MLC = MEZ(S)

AMR = IF(A)

AMRC = SS(A)

Asymmetrisch, met een overload op rechts. Als de tegenpartij naar rechts kantelt, heb je op links twee man met diepgang voor die crosspass.

Spot on, inderdaad. Enkel speel ik liever met minimaal 2 AMC's omdat ik er zoveel van heb en die van speeltijd moet voorzien. Zou meteen de MEZ wat verder naar buiten duwen (als het goed is) maar welke offeren we dan op? De CWB of de IF? 

@Steels In jouw geval zou ik voor de MCa gaan om zoveel mogelijk ruimte voor de IF te laten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Geen fan van de BBM, dus dan eerder een MEZ of CM(A).

En plaats ik die MEZ/CM(A) dan best aan de kant van de aanvallende buitenspeler of net de support?

Link naar opmerking
Deel via andere websites