Rrrood Geplaatst 12 maart Share Geplaatst 12 maart 9 minuten geleden zei EssDee: Links en rechts zijn er wel wat retro databases terug te vinden, maar zijn er hier ook mensen die al geëxperimenteerd hebben met retro tactieken? Ik denk aan de WM opstelling? De Cruijff opvatting is hier ook al genoemd geweest. Maar ik zit de laatste dagen te mijmeren over een opstelling met echte libero en 1 of 2 mandekkers. Denk aan Beckenbauer, Ruud Krol, Passarella, Van Meir, Meeuws,... Een veelzijdige verdediger, die in se geen man moet dekken. Daarvoor heeft hij de mandekkers. Hij mag mee inschuiven en het spel verdelen (Beckenbauer) of voor doelpunten zorgen (Van Meir). Iemand hier ervaring mee? Ik heb al geëxperimenteerd met een tactiek voor Cruyff/Oranje 74 en totaalvoetbal; erg leuk. Begin met een opzet zou ik zeggen; 3 van de achterhoede heb je al Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
roeliho Geplaatst 15 maart Share Geplaatst 15 maart Momenteel ben ik met Feyenoord bezig om eindelijk weer eens zelf een goed functionerende tactiek te bouwen. Echter merk ik dat er nog een aantal dingen niet helemaal goed gaan. Ik wist thuis met 2-1 te winnen van Real Madrid maar een wedstrijd later keek ik in de rust tegen PEC tegen een 3-0 wedstrijd achterstand aan. Mijn doel is voetballen van achteruit en een beetje in balbezit zoals Feyenoord in het echt ook probeert te spelen. Maar op een of andere manier krijg ik mijn buitenspelers niet renderend, de rechtsback niet, maar de spits maakt al helemaal geen doelpunten. Zie overigens wel dat ik behoorlijk veel teaminstructies aan heb staan en geen speler instructies. Zijn er mensen die tips hebben om hier een goed werkende tactiek van te maken? @Nom de Guerre @De Raam @Becks @Dansmeister Bijvoorbeeld als de tactische goeroes die op/aanmerkingen hebben? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Becks Geplaatst 15 maart Share Geplaatst 15 maart (bewerkt) Het idee is goed, ik denk alleen dat bepaalde rollen minder goed uitpakken dan dat je voor ogen hebt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar je veldbezetting in balbezit: A VS NBV VSM AVV DYM NBV VBV HM VBV Je ziet eigenlijk meteen al dat je linkerkant overvol raakt (vooral de AVV/DYM/NVB opereren allemaal in dezelfde zone) en dat je tegenstanders waarschijnlijk kansen zien aan jouw rechterkant. Daarnaast is het een beetje een overkill aan instructies inderdaad. Ik zou het versimpelen en beginnen met zoiets: DSaa HVSon VSaa DYMon VSMaa VMon NBVon VBVve VCve NBKVve MVKon positief korter passen - voetballend uitverdedigen - meer dieptepasses - iets hoger tempo - redelijk smal snelle spelvoortzetting - counter-pressie - counter hogere defensieve lijn - hoog druk zetten - vaker (druk zetten) - kort afspelen keeper voorkomen 16 maart bewerkt door Becks Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
roeliho Geplaatst 15 maart Share Geplaatst 15 maart Zo had ik de linkerkant nog niet bekeken maar daar staat het aardig vol. Bedankt voor de tips ik ga er eens mee aan de slag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart (bewerkt) 38 minuten geleden zei Nom de Guerre: Ik zou hier kiezen voor een custom benadering, een rol die niet in FM zit, maar er misschien wel in kan; de Fantasista. De Fantasista is, in het Italiaanse voetbal, een creatieve kracht op het middenveld, wiens hoofdrol is om kansen te creëren, ruimtes te vinden waar anderen alleen een doodlopende weg zien, en momenten van pure genialiteit te leveren die wedstrijden kunnen beslissen. Deze speler belichaamt de kunst van het voetbal, spelend met een vrijheid die zelden gezien wordt in andere rollen. Jouw João José heeft beschikt namelijk over de benodigde attributen om een Fantasista te kunnen zijn. Hij moet beschikken over uitzonderlijke technische vaardigheden, waaronder **Technique**, **Passing**, en **Dribbling**. Daarnaast zijn mentale attributen zoals **Vision**, **Decisions**, **Anticipation**, en **Flair** cruciaal, aangezien deze de speler in staat stellen om unieke kansen te creëren. Fysieke eigenschappen zoals **Balance** en **Agility** stellen hem in staat om zich met gratie door kleine ruimtes en hardnekkige verdedigingen te bewegen, terwijl **Acceleration** en **Pace** hem helpen om ruimte te creëren. João José ontbeert nog een stukje versnelling in dat opzicht, maar dat is trainbaar, zeker op die leeftijd. In Football Manager zijn er enkele rollen die het concept van de Fantasista kunnen nabootsen, hoewel geen enkele rol dit perfect doet. De **Attacking Midfielder (Attack)** (en dan tweaken) of **Advanced Playmaker (Support of Attack)** rollen benaderen dit het meest. Deze rollen benadrukken het creëren van kansen, dribbelen en de vrijheid om af te wijken van de positie om ruimtes te exploiteren. Let wel dat voor een Fantasista de nadruk ligt op de actie en minder op de pass. Ruimte maken door middel van het uitspelen van een mannetje. In Football Manager, zoals in het echte voetbal, is de Fantasista een symbool van creativiteit en onvoorspelbaarheid. Het integreren van een speler met de kenmerken van een Fantasista in je team vereist een zorgvuldige overweging van formatie, tactiek, en ondersteunende spelers. Echter, wanneer succesvol uitgevoerd, biedt deze rol een element van magie en onvoorspelbaarheid die de loop van een wedstrijd kan veranderen, belichaamd door de kunst van het voetbal op zijn zuiverst. Ik verplaats hem even naar hier. Dit klinkt namelijk heel erg aantrekkelijk en wil ik graag meer over weten. Ik ben het volledig eens met de analyse en hij wordt inderdaad vol op snelheid getraind momenteel. Hoe zou jij de rollen die je noemt tweaken om tot de Fantasista te komen en waar moet ik precies rekening mee houden wat betreft formatie en omringende rollen? Ik neem aan dat je deze speler dan op de 10 zou posteren en daarachter één of twee spelers wil hebben die controleren. Aangezien hij voornamelijk ruimte zal maken door te dribbelen, wil je ook spelers die daar gebruik van maken. Moeten die dan vanaf het middenveld komen ook of juist vanaf de flanken? Ik hoef overigens niet perse met een spits te spelen, just so you know. Al mijn aanvallers kunnen ook op 10 of één van de flanken uit de voeten. Ik sta niet onwelwillend tegenover een strikerless formatie Controleurs Spoiler 18 maart bewerkt door De Raam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart 9 minuten geleden zei De Raam: Ik verplaats hem even naar hier. Dit klinkt namelijk heel erg aantrekkelijk en wil ik graag meer over weten. Ik ben het volledig eens met de analyse en hij wordt inderdaad vol op snelheid getraind momenteel. Hoe zou jij de rollen die je noemt tweaken om tot de Fantasista te komen en waar moet ik precies rekening mee houden wat betreft formatie en omringende rollen? Ik neem aan dat je deze speler dan op de 10 zou posteren en daarachter één of twee spelers wil hebben die controleren. Aangezien hij voornamelijk ruimte zal maken door te dribbelen, wil je ook spelers die daar gebruik van maken. Moeten die dan vanaf het middenveld komen ook of juist vanaf de flanken? Ik hoef overigens niet perse met een spits te spelen, just so you know. Al mijn aanvallers kunnen ook op 10 of één van de flanken uit de voeten. Ik sta niet onwelwillend tegenover een strikerless formatie De rol van een Fantasista, zoals João José, in een voetbalteam gaat inderdaad over het maximaliseren van ruimte en het creëren van dreigende situaties. Om hem effectief te gebruiken, is het essentieel om tactisch inzicht te hebben in hoe je ruimte voor hem creëert en benut. Afhankelijk van zijn positionering op het veld, zijn de strategieën om dit te bereiken verschillend, maar het einddoel blijft hetzelfde: zorg ervoor dat João José in de best mogelijke situaties terechtkomt om zijn creativiteit en spelveranderende vaardigheden te benutten. Plaats je João José op de klassieke '10'-positie, dan is interactie met de spits cruciaal. Een spits die diepte zoekt met loopacties creëert ruimte achter de verdedigingslijnen, waar João gebruik van kan maken. Een alternatief is een spits die de neiging heeft om terug te zakken, verdedigers mee te trekken, en zo ruimte te creëren tussen de linies voor João om in te duiken en gevaarlijk te worden. Positioneer je hem op de vleugel, dan is de bezetting in het strafschopgebied en de ondersteuning vanuit het middenveld essentieel. Je hebt middenvelders nodig die naar voren kunnen komen om de ruimte in het centrum te benutten wanneer João vanaf de flank naar binnen trekt. Dit vereist ook flexibele aanvallers die in staat zijn om ruimtes in het strafschopgebied op te vullen. Voor João José zouden basisinstructies zoals **Dribble More** en **Take More Risks** passen, waardoor hij zijn creativiteit en technische vaardigheden kan benutten om verdedigers te passeren en dreigende passes te geven. Afhankelijk van zijn rol binnen het team - of hij nu als een balmagneet dient of niet - zou je kunnen kiezen voor een **Advanced Playmaker (AP)** met de instructie om zich vaker aan te bieden, of een **Attacking Midfielder (AM)** die zich meer richt op directe dreiging. Het is belangrijk dat het team om João José heen is gebouwd om zijn kwaliteiten te complementeren. Dit betekent dat je mogelijk moet aanpassen hoe het team zich positioneert en beweegt zonder bal, ervoor zorgend dat er altijd opties zijn voor combinatiespel en dat er ruimtes worden gecreëerd voor João om te exploiteren. Het team moet ook flexibel zijn in de aanval, klaar om te profiteren van de momenten van magie die João kan creëren. Het succesvol integreren van een Fantasista zoals João José in je team vereist een zorgvuldige afweging van individuele instructies, de juiste ondersteuning van teamgenoten, en een tactisch systeem dat zijn talenten maximaliseert. Door een omgeving te creëren waarin zijn creativiteit en spelintelligentie kunnen floreren, maak je van João José een constante bron van dreiging voor de tegenstander, zonder dat hij een risico wordt voor de balans in je eigen team. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ReneLeBlanc Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart @Nom de Guerre is er niet een tooltje om visueel te zien welke rol wat doet op het veld? Asking for a friend. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Ik verloor vrijwel alles met mijn Arsenal, de laatste tijd. Nu heb ik het gisteren dit van gemaakt, en tot nu toe 2x winst op rij 4-2 op Fulham en 2-4 bij Leicster, zegt dus nog niet zoveel gek, voor nu winnen we iig weer.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dansmeister Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Karel. Wil jij rechtsbovenin je analyse eens aanklikken en een print screen sturen van de kleurtjes? Gaat je enorm helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ReneLeBlanc Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart 4 minuten geleden zei Dansmeister: Karel. Wil jij rechtsbovenin je analyse eens aanklikken en een print screen sturen van de kleurtjes? Gaat je enorm helpen. Heet geen Karel maar wel bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart 6 minuten geleden zei Dansmeister: Karel. Wil jij rechtsbovenin je analyse eens aanklikken en een print screen sturen van de kleurtjes? Gaat je enorm helpen. Dansie, uiteraard : Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart 2 uur geleden zei ReneLeBlanc: @Nom de Guerre is er niet een tooltje om visueel te zien welke rol wat doet op het veld? Asking for a friend. https://strikerless.com/2018/05/16/understanding-roles-in-football-manager-and-real-life-part-1/ https://strikerless.com/2018/05/23/understanding-roles-in-football-manager-and-real-life-part-2/ https://strikerless.com/2020/03/01/understanding-roles-in-fm-the-defenders/ Er ontbreken een paar rollen, maar daar kom je een heel eind mee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dansmeister Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart 1 uur geleden zei Kyrill: Dansie, uiteraard : Dit is persoonlijk hé. Maar het viel mij in je vorige tactiek ook al op. Zeker in topwedstrijden, verlies je de slag volledig op het (centrale) middenveld. Als je een soort 4-2-4 wil spelen, zal ik je echt willen aanraden om met twee defensieve middenvelders te spelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart 7 minuten geleden zei Dansmeister: Dit is persoonlijk hé. Maar het viel mij in je vorige tactiek ook al op. Zeker in topwedstrijden, verlies je de slag volledig op het (centrale) middenveld. Als je een soort 4-2-4 wil spelen, zal ik je echt willen aanraden om met twee defensieve middenvelders te spelen. Thnx maat thnx, ik zal een keer naar kijken. Ik heb ook nog deze 2 taktieken de ene van Becks en de ander ook van mij #karelball de originele karelball. Het lek is voor nu te boven maatje van 6 duels niet winnen op rij, hebben we nu 8 zeges op rij! In 8 duels! Thnx maatje <3 Ik ga het zeker in de gaten houden!! Maar voor nu met 8 zeges op rij en hiervoor 6x op rij niet gewonnen, ga ik voorlopig nog even door met deze 424 gebaseerd op counter voetbal en dus amper instructies. Ik ga nu lekker douchen en wat eten, en dan ga ik kijken of ik ook mijn Udinese op de rit kan krijgen, Arsenal is iig gelukt voor nu Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JesseNL Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart (bewerkt) Wie kan mij helpen in defensief opzicht? Dit was mijn eerste seizoen aan boord en ondanks we zouden moet degraderen volgens het bestuur zijn we kampioen geworden. Ik vond zelf dat we wel top 6 materiaal hadden en dat we dus kampioen zijn geworden vind ik ook niet zo gek. Met de 4-4-2 tactiek scoren we heel veel, alleen krijg ik er elke wedstrijd wel 1 of 2 om de oren. De tactiek is hoogstwaarschijnlijk gewoon veel te aanvallend, we zijn ook kwetsbaar met een counter. Heb de aanvallende back al naar 'gewone' backs verschoven. Moet ik als degradatiekandidaat niet zeuren of zijn er echt veel dingen die ik zou kunnen veranderen? Wie kan mij helpen? 19 maart bewerkt door JesseNL Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart (bewerkt) 20 minuten geleden zei JesseNL: De tactiek is hoogstwaarschijnlijk gewoon veel te aanvallend, we zijn ook kwetsbaar met een counter. Heb de aanvallende back al naar 'gewone' backs verschoven. Ik denk dat het een gevalletje weinig restverdediging is. Ik denk namelijk dat je vaak met je 2 CV's en de SVD overblijft als restverdediging en de rest van de spelers is in beweging of uit positie ten opzichte van de 4-4-2. Ik denk dat je met deze tactiek vooral veel gevaar sticht over de flanken of niet? Dan zou ik de bezetting daar wel gelijk houden en zou ik er voor zorgen dat je twee CM's meer dekking richting de verdediging gaan geven. Van de twee CM's een CDM maken kan hierin al helpen denk ik. Een SVD op ondersteunen met een Segundo Volante op ondersteunen of een Verdedigende middenvelder op ondersteunen. De segundo Volante zal namelijk wel doorstoten richting de CAM positie, een Verdedigende Middenvelder is iets controlerende, maar die kan je nog best wel goed tweaken zodat die meer doet wat je wilt en dus eventueel ook iets aanvallender kan worden. Dan zou je zoiets krijgen. Het risico ligt hier dan wel aan de rechterkant van je tactiek, maar met de counterpressie etc. aan kan je de counter er vaak genoeg al uithalen denk ik met de smalle spelopvatting en met veel spelers voorin. Wat ook kan is om van een van de twee backs een Inverted Wing back op ondersteunen te maken, dat is een van de twee backrollen met naarbinnenkomend er in, speel zelf in het Engels dus weet niet welke van de twee je moet hebben haha. Wat je dan doen is om de vleugelspeler aan die kant te veranderen van nbv naar een vleugelspits zodat je wel de breedte in je spel houdt aan die kant. Dan zou je zoiets krijgen. 19 maart bewerkt door bas huijsmans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
SantiagoMunez Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart (bewerkt) All, graag jullie expertise! Ik speel FM pas écht fanatiek sinds FM '22. Vanaf het eerste moment ontwikkel ik mijn eigen tactieken, maar daarbij kom ik vrijwel altijd uit op een saaie 433 (met de punt naar achter) of een 4231 (met twee DM's en een CAM). Mede vanwege mijn voorliefde voor wingbacks (sorry @Nom de Guerre, maar ik geniet oprecht van Dumfries) probeer ik daarom al enige tijd een 352/532 werkend te krijgen. Daar slaag ik echter niet in. In de basis heb ik de volgende uitgangspunten: - We vangen de tegenstander rond de middellijn op en maken de ruimte vervolgens compact (en dus: mid-block met een hogere defensieve lijn) - In balbezit zijn we geduldig, spelen we de bal gecontroleerd rond totdat we een opening vinden - De wingbacks leveren zowel verdedigend als aanvallend hun bijdrage (en dus: WB's op support) - De regista is de motor van het elftal. Om zijn vrije rol op te vangen wordt hij gecombineerd met een BWM. Uiteindelijk leidt dat tot de volgende formatie. Let op: de geselecteerde spelers zijn niet 1:1 representatief voor de basis en dus niet altijd volledig geschikt voor de rol. Spoiler Op basis van de analyse van de veldbezetting valt me op dat er een gat ontstaat tussen de BWM (D) en de AM (A). Dat gat kan ik gevoelsmatig verkleinen door beide op (S) te zetten, maar dan ben ik bang dat zowel mijn RGA als BWM dusdanig gaan zwerven dat ik het midden volledig open laat. Ik heb volgens mij twee alternatieven: (1) De AM plek te vervangen met een CM (A) of (2) Van de twee spitsen één spits maken en één speler terug halen op AM. Ik neig naar dat tweede, maar vindt het lastig om de rollen van beide AM's dan te bepalen. Dan zie het er zo uit. Spoiler Aanvullend twijfel ik over de instructies van de WB. Gevoelsmatig komen zij niet 'hoog' genoeg als ze op (S) staan, maar op (A) laten we de hele flank open.. Kortom: twijfel! Wie helpt? 19 maart bewerkt door SantiagoMunez Onjuiste schermprint Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeroen. Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart 1 uur geleden zei SantiagoMunez: All, graag jullie expertise! Ik speel FM pas écht fanatiek sinds FM '22. Vanaf het eerste moment ontwikkel ik mijn eigen tactieken, maar daarbij kom ik vrijwel altijd uit op een saaie 433 (met de punt naar achter) of een 4231 (met twee DM's en een CAM). Mede vanwege mijn voorliefde voor wingbacks (sorry @Nom de Guerre, maar ik geniet oprecht van Dumfries) probeer ik daarom al enige tijd een 352/532 werkend te krijgen. Daar slaag ik echter niet in. In de basis heb ik de volgende uitgangspunten: - We vangen de tegenstander rond de middellijn op en maken de ruimte vervolgens compact (en dus: mid-block met een hogere defensieve lijn) - In balbezit zijn we geduldig, spelen we de bal gecontroleerd rond totdat we een opening vinden - De wingbacks leveren zowel verdedigend als aanvallend hun bijdrage (en dus: WB's op support) - De regista is de motor van het elftal. Om zijn vrije rol op te vangen wordt hij gecombineerd met een BWM. In principe allemaal gewoon logische dingen. Een paar kleine dingen die ik zelf op zich anders zou doen. WB op support betekend inderdaad dat ze defensief iets solider zijn maar het nadeel is dat ze ook een stuk minder de achterlijn aan de overkant zullen halen. In principe niet erg maar haalt in mijn ogen een stukje van de grootste waarde van een WB weg. Maar uiteindelijk is het een afweging tussen defensieve stabiliteit en aanvallende dominantie. Je kan ook schakelen tussen beide afhankelijk van de formatie en kracht van een tegenstander. Daarnaast doordat je al 3 centrale verdedigers heb is in mijn ogen een BWM niet direct de grootste toegevoegde waarde of in ieder geval niet op een defensieve mentaliteit. Je zal in mijn verwachting niet direct heel veel tegendoelpunten moeten slikken met deze tactiek maar je zal aanvallend verwacht ik heel sterk afhankelijk zijn van slechts een selecte groep spelers(RGA, AM en je twee spitsen) met wat support van de vleugels. 1 uur geleden zei SantiagoMunez: Uiteindelijk leidt dat tot de volgende formatie. Let op: de geselecteerde spelers zijn niet 1:1 representatief voor de basis en dus niet altijd volledig geschikt voor de rol. Inhoud verbergen Op basis van de analyse van de veldbezetting valt me op dat er een gat ontstaat tussen de BWM (D) en de AM (A). Dat gat kan ik gevoelsmatig verkleinen door beide op (S) te zetten, maar dan ben ik bang dat zowel mijn RGA als BWM dusdanig gaan zwerven dat ik het midden volledig open laat. Ik heb volgens mij twee alternatieven: (1) De AM plek te vervangen met een CM (A) of (2) Van de twee spitsen één spits maken en één speler terug halen op AM. Ik neig naar dat tweede, maar vindt het lastig om de rollen van beide AM's dan te bepalen. Dan zie het er zo uit. Op zich zijn gaten in de analyse niet direct het grootste probleem zolang je begrijpt waarom ze er zijn. Door geduldig op te bouwen zal je in de meeste gevallen niet direct in de problemen komen met een gat tussen de VM en AM en verdedigend heb je een dusdanig blok dat drie man voorop die iets minder doen niet persé het ergste is. Zelf heb ik meerdere malen met beide opties gewerkt en uiteindelijk is het vooral een kwestie van smaak. Ik vind een CM (A) in de meeste gevallen meer vergelijkbaar met een schaduwspits terwijl een AM iets meer teruggetrokken zal spelen. Met twee AM's zou ik persoonlijk altijd voor minimaal één schaduwspits gaan om je diepe spits te ondersteunen en als bliksemafleider/afmaker te dienen. 1 uur geleden zei SantiagoMunez: Inhoud verbergen Aanvullend twijfel ik over de instructies van de WB. Gevoelsmatig komen zij niet 'hoog' genoeg als ze op (S) staan, maar op (A) laten we de hele flank open.. Kortom: twijfel! Wie helpt? Ik denk dat je voornaamste verandering in denkwijze kan komen uit het omschakelen naar hoe je in je normale 4-3-3 tactieken uit wil komen in balbezit en hoe je dat kan kopieren naar een formatie met vijf verdedigers. In de basis is de tactiek die je neerzet hoe je uit zal komen na balverlies terwijl je rollen en instructies meer je aanvallende formatie vorm zullen geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
SantiagoMunez Geplaatst 20 maart Share Geplaatst 20 maart @Jeroen. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ontzettend waardevolle inzichten. In de afgelopen wedstrijden heb ik inderdaad voor de variant met één spits (AF) en twee AM's gekozen (waarvan één SS en één AM). Daarbij heb ik de BWM (D) vervangen voor een BMW (S) of DM (S). We creëren veel en scoren makkelijker, maar zijn daardoor defensief ook iets kwetsbaarder. Ik blijf tweaken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElPrincipito Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Kort door de bocht maar even de volgende vraag: Als mijn passingnetwerk er zo uitziet, is het dan slim mijn CV te laten staan als voetballende verdediger of als libero in te stellen? Ik speel met Inter met een 3 (2x wijde verdediger en een voetballende verdediger), 2x aanvallend ingestelde vleugelverdediger, Segundo volante een verdedigende middenvelder op verdedigen, 2x aanvallende middenvelder (ondersteunen en attack) en een diepe spits. Zie steeds dat de nummer 14 eigenlijk genoeg ruimte heeft verder door te schuiven. Wel bang om de deksel op de neus te krijgen. Wat zou jullie advies zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BA1986 Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart (bewerkt) @ElPrincipito ik was deze map laatste aan het zoeken, maar kreeg hem niet gevonden in het spel, waar staat die? Antwoord op je vraag laat ik over aan de experts 21 maart bewerkt door BA1986 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElPrincipito Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart 13 minuten geleden zei BA1986: @ElPrincipito ik was deze map laatste aan het zoeken, maar kreeg hem niet gevonden in het spel, waar staat die? Antwoord op je vraag laat ik over aan de experts In de skin van Tato (die gebruik ik) druk je tijdens wedstrijden rechtsboven in het menu op Passingnetwerk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeroen. Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart 12 uur geleden zei ElPrincipito: Kort door de bocht maar even de volgende vraag: Als mijn passingnetwerk er zo uitziet, is het dan slim mijn CV te laten staan als voetballende verdediger of als libero in te stellen? Ik speel met Inter met een 3 (2x wijde verdediger en een voetballende verdediger), 2x aanvallend ingestelde vleugelverdediger, Segundo volante een verdedigende middenvelder op verdedigen, 2x aanvallende middenvelder (ondersteunen en attack) en een diepe spits. Zie steeds dat de nummer 14 eigenlijk genoeg ruimte heeft verder door te schuiven. Wel bang om de deksel op de neus te krijgen. Wat zou jullie advies zijn? Ik zou eerder kijken hoe het middenveld in te vullen dat daar meer spreiding is. Zowel aan de linker als aan de rechterkant lijken die me beide redelijk in elkaars vaarwater te komen. Zeker die nummer 10(neem aan de AM(O)) lijkt op basis hiervan een bijna nihile rol te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dansmeister Geplaatst 24 maart Share Geplaatst 24 maart Op 20-3-2024 om 22:51 zei SantiagoMunez: @Jeroen. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ontzettend waardevolle inzichten. In de afgelopen wedstrijden heb ik inderdaad voor de variant met één spits (AF) en twee AM's gekozen (waarvan één SS en één AM). Daarbij heb ik de BWM (D) vervangen voor een BMW (S) of DM (S). We creëren veel en scoren makkelijker, maar zijn daardoor defensief ook iets kwetsbaarder. Ik blijf tweaken. Veel goede tips van Jeroen waar je iets mee kan. Heb je al nagedacht om met een spelmaker voor de defensie te spelen naast de regista? Dan heb je met je drie centrale spelers, al vijf balvaste spelers om je positiespel mee te spelen. Zal zelf de wingbacks op aanvallend zetten, omdat daar de bijdrage gaat liggen van hen en ook om je tegenstander in de volle breedte van het veld te laten lopen. Anders wordt het lastig met een laag tempo om een goede defensieve ploeg uit elkaar te spelen vrees ik. Hoe doen je spitsen het in deze tactiek? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
SantiagoMunez Geplaatst 24 maart Share Geplaatst 24 maart (bewerkt) @DansmeisterBedankt voor je hulp! Mede op basis van de feedback van @Jeroen.heb ik de afgelopen wedstrijden met de volgende formatie gespeeld. Spoiler Ten opzichte van de originele formatie heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd. i. De RWB speelt nu met een aanvallende in plaats van een ondersteunende mentaliteit ii. De meest linker CB speelt niet langer als WCB maar als gewone CB (met het idee dat de LWB voldoende aanwezig is) iii. De BWM is vervangen met een DM met PI 'hold position' en 'take more risk' in de passing iv. Eén AM is vervangen door een SS. Spoiler In de afgelopen wedstrijden valt met name het scorende vermogen van Bouldini op. In de oorspronkelijke 433 liet-ie dat totaal niet zien. Daarnaast is Lozano als REG echt de belangrijke speler. Als DLP kwam ook dat er eigenlijk niet echt uit. Mede vanwege mijn eerste aankoop voor volgend jaar (Garri, zie spoiler) en de leeftijd van de RWB wil ik volgend seizoen mogelijk de LWB aanvallender laten spelen. Uiteraard kan ik ze ook beide eens op aanvallende mentaliteit proberen, maar dan voelt mijn centrale pivot té aanvallend nu. Spoiler 24 maart bewerkt door SantiagoMunez Onjuiste schermprint Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten