Jump to content
Pre-order FM25 nu. Steun MU & ontvang korting! ×

[IDS] The San Marino project

Thomassje123

Recommended Posts

Dag allen, daar was ik weer. Sommigen kennen mijn vorige novelle nog waarmee ik behoorlijk ver ben gekomen met Folgore uit San Marino. Een paar maanden geleden had ik besloten te stoppen met die save en om opnieuw te beginnen. Dat is gebeurd en ik zit nu in seizoen 14. In het topic Building a nation bij de uitdagingen en challenges kun je mijn verrichtingen daar volgen. Omdat waarschijnlijk niet iedereen daar komt heb ik besloten om ook hier een topic te maken.

Maar ik heb geleerd van de vorige novelle, op een gegeven moment liep ik 20 seizoenen voor en dat wil ik hier voorkomen. Ik zal het dan alleen houden bij de Europese seizoenen en de seizoenen in de competitie van San Marino zal ik achterwege laten. Spoiler: Deze zijn ook niet spannend vooralsnog. Ook het nationale team neem ik hier niet bij mee. De updates zullen dan ook 1 per seizoen zijn, namelijk de Europese run. En als er wat bijzonders tussendoor gebeurt dan laat ik dat ook weten natuurlijk

Seizoen 1

Seizoen 1 slaan we over. Hier gebeurde namelijk niets want de Europese campagne was al voorbij toen ik begon. We werden kampioen dit seizoen en mogen het in seizoen 2 weer proberen

Seizoen 2

Spoiler

Tre Penne

52ef04b544ce1ed435ddbb8a5c70afe9.png

Virtus

8209652292b8dae29c65d642e9bd63bd.png

Geen hoge verwachtingen bij Tre Penne en Virtus en terecht is gebleken. Het leek weer een seizoen met 0 punten te worden

Folgore

d3d3c33ae3d28adf0d9bb3e15589345d.png

Gelukkig konden wij de eer redden. We verloren eerst tegen TNS terwijl dat dus niet had gehoeven. Daarna komen we Vikingur uit de Faroer Eilanden tegen. In de rust staat het nog 1-1 maar in de tweede helft zijn we erg effectief en scoren we er maar liefst 4. De uitwedstrijd werd wel verloren maar de eerste punten waren al binnen. De rest was eigenlijk bonus. Die bonus kregen we want we wonnen van Levadia uit Estland. Wel werd er uit verloren maar we maakten er wel een wedstrijd van. 2 overwinningen, dat is 2x 1 punt gedeeld door 3 dus we hebben 0,666 punten gepakt voor het land

Coëfficiënten

7c93b71582ed8ced0f706c56db94708c.png

Voorlopig zullen we nog wel in de voorronde van de voorronde gaan spelen, dat zal de komende seizoenen nog wel blijven. Weinig progressie maar ondertussen zijn we wel fundament aan het bouwen

Financiën

160166b544fd724994d1a39ba6b043ac.png

Je kunt het een valse start noemen maar die 2 overwinningen van dit seizoen helpen al een hoop. Inmiddels al €2,3 miljoen op de bank. Een nieuw stadion is in de maak (moet nog gebouwd worden) en vanaf volgend seizoen wil ik het scoutingspakket vergroten

Seizoen 3

In seizoen 3 gebeurde er wederom niets bijzonders. Vroeg uitschakeling en geen punten. Wel weer kampioen dus we mogen het in seizoen 4 weer proberen

Seizoen 4

Spoiler

Pennarossa

91f81b547641c735db40dbfb52cecf4a.png

Weinig vertrouwen in de andere clubs maar Pennarossa heeft er wel een gelijkspel uit gesleept tegen Bala Town uit Wales. Uit verloren ze nipt met 1-0. Wel terecht maar ze waren toch best dichtbij

Fiorentino

deb11f87c4058c7f036d2c50114f2273.png

Fiorentino trof Valmiera uit Letland. In Letland werd er kansloos verloren maar thuis werd er gelijkgespeeld voor wat bonuspunten voor de coëfficiëntenlijst. In een aantrekkelijke wedstrijd werd het 4-4

Folgore

d52bc65dc0814640fdc3d541981af447.png

Wij ontkomen nog steeds niet aan de voorronde van de voorrondes. Andorra zijn we al voorbij gestreefd, van Santa Coloma werd overtuigend gewonnen. TNS kwamen we vorig seizoen tegen maar vorig seizoen hadden we een sterker team. Met allemaal amateurcontracten is het erg moeilijk om spelers te behouden. Afgelopen seizoen was er bijvoorbeeld 1 speler die 3 competitiewedstrijden speelde en al werd weggehaald. Het verschil tussen TNS en ons was daardoor een stuk groter en helaas in ons nadeel. Er werd kansloos verloren met TNS. Tegen Rabotnicki haalden we revanche. Niet in de thuiswedstrijd maar wel in de uitwedstrijd. Rabotnicki had niks te vertellen. Ook Dinamo Tbilisi maakten we het heel erg lastig. Een fout van de keeper zorgde er voor dat ze 1-0 wonnen waar 0-0 meer op zijn plaats is geweest. Thuis waren we ook in evenwicht en wonnen we 1-0. De strafschoppen werden door ons wel heel erg slecht genomen en daardoor liggen we er uit. Wel hebben we de nodige punten gescoord die nodig zijn om bij de laatste 4 weg te komen

Coëfficiënten

172cdf13403a1401591b90fcf237aa9f.png

We staan nog laatste maar niet voor lang meer. 1,500 punten hebben we bij elkaar gespeeld en in dit stadium is dat al heel veel. Kijk maar naar de landen boven ons. Je moet eigenlijk niet gaan vergelijken met de vorige save want daar zat ik hier al in de groepsfase van de Europa League. Nu gaat het opstarten iets moeizamer maar in de long run zal het sneller beter gaan met de kennis die ik nu heb. Dat weet ik zeker. We moeten zo door.

Nieuw stadion

d07a46f603307d65105b31e7d8451628.png

Het bestuur heeft besloten om een nieuw stadion te bouwen. Hier ben ik het absoluut mee ONEENS maar ik had dus geen keuze. Nergens voor nodig. In eigen land krijgen we hem toch niet vol en de Europese wedstrijden worden in Olimpico (5.500 plaatsen) gespeeld. Nergens voor nodig dus. Dit kost ons ongeveer €1,5 miljoen

Nog geen profclub

Ik wilde dit geld steken in het worden van een profclub maar de financiën zijn hier voor nog niet toereikend genoeg. We zullen het dus nog voorlopig met amateur contracten doen. Het liefst was ik prof geworden in plaats van een nieuw stadion want ik wil spelers kunnen behouden en dat kan nu niet. Dat maakt het een stuk lastiger

***De updates die ik hier plaats zijn exact dezelfde updates als in het Building a nation topic. Via dit topic wil ik graag meer lezers verwerven want het is natuurlijk veel leuker om je save met anderen te delen

Edited by Marius
  • Like 6

Start seizoen 5

Cailungo

831de510520c6065e04f009a0ad0a527.png

Door het play-off systeem aan het einde van het nationale seizoen kunnen er wel eens gekke ploegen Europa in gaan. Zo gingen dit jaar de nummers 8 en 9 naar de voorronde van de Conference League. Cailungo werd 8e en mag het gaan proberen. Ze troffen Connah's Quay aan uit Wales maar kwamen tekort en verloren 2x. Geen punten dus via Cailungo

Tre Fiori

cdddf23528ef598ed9ac2f0c88dd237c.png

Tre Fiori werd 9e en gaat wel via de play-offs naar Europa. Eigenlijk maakt het in dit stadium nog geen donder uit wie van de andere clubs Europa in gaat. Tre Fiori lootte gunstig, Hibernians uit Malta die vlak boven ons staan op de coëfficiëntenlijst. Ik verwacht nu nog helemaal niks van de andere clubs maar Tre Fiori ging zowaar door naar de volgende ronde. Dit gebeurde dankzij een strafschop in de 94e minuut (reguliere speeltijd). Brondby was natuurlijk wel een maatje te groot maar ze hebben het al beter gedaan dan ik had verwacht.

Folgore

b07524bd76b0aaa8f2285c09cc1ab4d8.png

Dan wijzelf. We begonnen uiteraard weer in de voorronde van de voorronde. Wederom was Santa Coloma de tegenstander en wederom werden ze zeer eenvoudig verslagen. Daarna troffen we voor de derde keer achter elkaar TNS uit Wales. 3x is scheepsrecht want we wonnen. Overtuigend ook nog. Dan hebben we in de 1e echte kwalificatieronde ook nog eens een gunstige tegenstander. Lincoln Red Imps uit Gibraltar. Thuis zijn we veel beter maar de club uit Gibraltar heeft 2 schoten die er allebei in gaan. Wij scoorden zelf niet. In de uitwedstrijd staan we na 1 minuut al 0-1 voor. Ook hier zijn we veel beter maar weten we het ook in de score uit te drukken. Een kwartier voor tijd kreeg Lincoln een rode kaart en wij moesten er nog 1 maken. Het was tijd voor de S.F.K.A tactiek (10 punten voor de gene die de volledige naam raadt) met 3 spitsen. Met succes, we maakten 1-3. In de verlenging konden we helaas niet scoren dus moesten er penalty's genomen worden. Helaas verloren we die nadat de 7e strafschop mis ging. De tweede strafschoppenreeks in deze save en de 2e die ik verlies. Helaas, pech. Dan treffen we in de Conference League Trepca'89 uit Kosovo, ook een haalbare tegenstander. Ook hier waren we in eigen huis veel sterker maar we scoren niet. Trepca scoort uit 3 kansen 1x en wint wel. Uit komen we 0-1 voor maar is het in de eerste helft ook nog 1-1. In de tweede helft nemen we natuurlijk meer risico. Dat kan 2 kanten uit gaan, helaas niet de goede kant. De club uit Kosovo maakte 2-1 en we zijn uitgeschakeld

Coëfficiënten

c32d1b1989be5ac9b0e0744bea024816.png

Dat maakt dit de eindstand. Goed nieuws! We gaan uit de laatste 4 en worden 50e. Dat betekent dus geen voorrondes van de voorrondes meer en meteen naar de 1e kwalificatieronde. Dat betekent een grotere kans op Europees voetbal. De start is traag maar het wil ook nog niet echt mee zitten. Maar er worden wel stappen gezet

2d2f0888dae278deee2f8a13cedd0e7a.png

Volgend seizoen krijgen we een extra ticket in de voorrondes van de Conference League

Profclub

Ik wil nu graag profclub worden maar het bestuur ging hier niet in mee. Ik ben het spuugzat om om de haverklap spelers kwijt te raken. Het is echt triest, niemand blijft langer dan 1 seizoen en sommige spelers gaan na een maand weer weg. De enige manier om nu nog door te groeien is om prof te worden en zo echte contracten te kunnen aanbieden aan spelers. Helaas wil het bestuur nog niet meewerken. Nee, ze bouwen liever een nieuw stadion met 5.100 plaatsen waarbij bij een derby er nog geen 800 supporters op af zijn gekomen. Slechte beslissing wat mij betreft maar daar kan ik helaas niks aan doen

We gaan gewoon dom door

@MNie @Keeza @Dondirk

Edited by Thomassje123
  • Like 2

Seizoen 6

Fiorentino

3958f3d00a5a058b48d1b117c0b5d2bd.png

Fiorentino moest het opnemen tegen Koper uit Slovenië. Een tegenstander waar wij misschien wel wat tegen kunnen doen maar niet Fiorentino. Ze verloren dan ook 2x

Tre Penne

430b0dce32662559aef075ce26a99f09.png

De grootste hoop is op Tre Penne, dat op papier de nummer 2 is van San Marino. Ze moesten spelen tegen RFS uit Letland. Ik had gehoopt op een stuntje maar ik kwam bedrogen uit. Er werd 2x verloren, ook in de thuiswedstrijd

Tre Fiori

084b0f5ec2a3ddc12c0fd8455484011a.png

Is er door de andere clubs dan helemaal geen punten gepakt? Gelukkig redde Tre Fiori enigszins de eer. In de uitwedstrijd speelden ze gelijk tegen KF Laci uit Albanië

Folgore

44991cad059bac0c507563dc55e5eb7c.png

Dan onze reeks die wederom begon in de voorronde van de voorronde. Overigens is dit hoogst waarschijnlijk voor het laatst dat we hier in stromen. Het begon tegen Floriana uit Malta. Ook Dudelange uit Luxemburg werd verrassend eenvoudig opzij gezet. In de slotfase konden ze het niet belopen en liepen we wel erg ver uit. In de 1e echte kwalificatieronde troffen we Dinamo Tbilisi. Helaas verloren we daar uit al met 3-0 maar pakten we wel een puntje in de thuiswedstrijd. Dus moesten we naar de voorronde van de Conference League. Deze ging verrassend goed maar de lotingen waren ook wel vrij gunstig. Maar desondanks wonnen we alles, zowel uit als thuis. Daarmee halen we er dus ook het maximale er uit maar bovenal zijn we ook geplaatst voor de groepsfase van de Conference League

San Marino vs Wales

Folgore

5ee93ff70499d79f07e9b46f64b862ea.png

We hebben ons geplaatst voor de groepsfase dus de rest was bonus. Echter namen we het op tegen Wales. Waarom? TNS plaatste zich ook voor deze groepsfase. Dus eigenlijk wilde ik wel de nodige punten halen. Het begon magistraal met een gelijkspel tegen Espanyol, waarschijnlijk was er hier wat onderschatting aan Spaanse zijde. Wolfsberger maakte geen fout. Shamrock Rovers (Ierland) wonnen we van. Thuis konden we ook winnen maar we kwamen niet verder dan een 0-0 gelijkspel. Daarmee waren alle punten gehaald

TNS

44e1043524daa7b287ae6f24dc4a226a.png

TNS zat in de groep bij Dinamo Tbilisi, Maccabi Tel-Aviv en Feyenoord. Dat was sowieso een makkelijkere groep dan die van ons en dat is ook gebleken. TNS pakte veel punten en wonnen zelfs van Feyenoord. Daarmee gingen ze door naar de volgende ronde. Dan verwacht je uitschakeling tegen Celtic maar daar wonnen ze ook van. Tegen CSKA Sofia eindigde het eindelijk. We kunnen niets anders dan respect hebben voor hun prestatie. Wales heeft deze slag gewonnen en blijft boven ons

Coëfficiëntenlijst

06d5da376550ade0f7f12dd21cd84bcc.png

Wales is ons ruim voor gebleven. Maar Wales was niet het enige land dat we in ons vizier hadden. Gibraltar, Faroer Eilanden en Estland konden wij voorbij en door onze prestaties in Europa hebben we dat dan ook gedaan. Zo lopen we weg uit de onderste regionen en zijn we in ieder geval af van de voorronde van de voorronde. De weg naar Europa is daardoor ook korter

Profclub

72b4decc895310bf5dc00078cb5dc6be.png

De start was wat sloom maar nu gaat de challenge pas echt beginnen! We worden professioneel EN kunnen scouten in heel Europa. Dit is een gigantische game changer en nu kunnen we echte stappen maken. Maar ik moet wel flink aan de bak

@Keeza @Dondirk @MNie

• Like 2

Pro tip: Scouten via teamverslagen

Een aantal weken geleden heb ik een artikel geschreven voor de site en deze ingeleverd bij @neva. Deze is op de homepagina gekomen. Het artikel gaat over een bepaalde manier van scouten die ik een jaar geleden heb opgepikt en deze methode wil ik graag met jullie delen.

Lang verhaal kort. Ik gebruik de teamverslagen om te scouten. Bij de algemene informatie kun je kolommen toevoegen. Rechter muisknop -> Kolom invoegen -> Scouting -> Huidig en potentieel. 

Je hebt geen enkele kennis van een team maar binnen 1 dag  kan ik daar verandering in brengen. Neva heeft dit ook geprobeerd in FM 23 maar daar kon hij er pas eentje krijgen na 3 dagen. Hoe dan ook, het blijft heel snel. Doe een teamverslag op je gewenste club en 1 tot 3 dagen later krijg je een bericht dat het teamverslag klaar is. Ga naar het team en je ziet de sterren van elke speler. Deze blijft overigens niet lang staan maar je ziet in 1 oogopslag of er interessante spelers zijn of niet. Scout de goede spelers nog een keer of zet ze op je shortlist en klaar.

Spoiler

Eigen weergave

Voor dat we echter zo ver zijn leggen we eerst uit hoe je views kan aanpassen, ofwel de weergave.  Dit kan op meerdere manieren, maar de makkelijkste manier is om bovenaan een kolom te gaan staan en rechtermuisknop te drukken. Vervolgens kies je voor ‘kolom invoegen’ en navigeer je via scouting naar de opties ‘niveau’ en ‘potentieel’. Sla deze weergave op onder een naam die makkelijk te vinden is en je bent klaar voor de jacht!

image.png.3ba74b470bcf01e229f946eae46a5dcb.png

Het proces

Voor nu kiezen we voor een club waarvan we weten dat deze een hele sterke opleiding heeft, we gaan langs bij ASEC Mimosas uit Ivoorkust.

image.thumb.png.8836c87dea649c88248ada67b08f4947.png

Zoals je ziet hebben we hier op dit moment helemaal geen kennis van. Sterker nog, op dit moment hebben we nog helemaal geen kennis op het Afrikaanse continent:

image.png.e4ee4eaf6f4f47b23238ea4224bbcb59.png

Hier gaan we uiteraard verandering in brengen. We gaan namelijk een teamverslag opvragen bij onze scouts. Dit doen we door op de selectiepagina te kiezen voor teamverslagen > teamverslag > ASEC Mimosas en dan je scout te selecteren.

image.thumb.png.a51a96be99afb69dfa9e0a66cd5cfb05.png

Drie dagen later is het teamverslag gereed:

image.thumb.png.0e72209d7149d65840dacaf27bc146d5.png

Hier staat wel wat summiere informatie in, maar nog niet veel bijzonders. Als we echter gaan kijken naar de spelers zie je dat iedereen gescout is. Je kunt ze nu sorteren op huidig of potentieel niveau en zo zie je snel en efficiënt of een club nog interessante spelers op de loonlijst heeft staan.

image.png.1c2b943183fd55088179759aefef84dd.png

Zaken om rekening mee te houden

• Je kunt alleen teamverslagen doen van clubs in regio’s waarin je kunt scouten. Kun je als club niet wereldwijd scouten? Dan kan dit niet in een ander continent.
  • De verslagen blijven ongeveer één maand staan en dan verdwijnen ze weer. Interessante spelers kun je daarom beter nog eens door een scout laten bekijken of je kan ze uiteraard direct op je shortlist zetten.
  • Het bericht in je inbox is de aanwijzing dat het verslag klaar is. Zodra je dit bericht krijgt in de inbox kun je in het selectiescherm de sterren zien.
  • Wil je van een club ook het tweede elftal of de -19 scouten dan dient hiervoor een apart teamverslag gemaakt te worden. Als je het eerste team scout krijg je alleen de spelers die op dat moment in het eerste elftal zitten.
  • Je kunt maar één teamverslag per keer doen dus zet je beste scout hier op. Door meerdere scouts te gebruiken op meerdere teams krijg je niet meerdere teamverslagen per keer.

Hopelijk helpt dit jullie enorm op weg met het zoeken naar wonderkids en andere potentiële versterkingen. Vergeet ze niet te delen op ons forum!

https://manutd.nl/scouten-via-teamverslagen/

Bovenstaande artikel in video vorm

https://share.vidyard.com/watch/JPM52K8X6eVCg684ishKUP?

Hierboven zie je het artikel in video vorm. In een filmpje van ongeveer 4 minuten zie hoe ik van 3 teams in 4 dagen ingame tijd een teamverslag doe en kan zien hoe goed de spelers zijn

@Djurovski Na een valse start begint het eindelijk een beetje te lopen ja

@Keeza @MNie @Dondirk

• Like 3

Seizoen 7

Fiorentino

3fe6c17803f3d1ebfa97178e7d4db338.png

We beginnen bij Fiorentino dat het op mocht nemen tegen Breidablik uit IJsland. Ik kan er lang over lullen maar het beter kort houden. Fiorentino kon niks klaarspelen tegen hun tegenstander en verloor 2 keer

Juvenes Dogana

0087d49717049bbb2fd2a0c5b00dc475.png

Juvenes Dogana had met Olimpija uit Slovenië een moeilijke tegenstander en er werd dan ook 2x kansloos verloren

Tre Penne

e1756e37bd45f1a51813953f9099db15.png

Tre Penne had wel een gunstige tegenstander geloot. Ze speelden tegen HB uit de Faroer Eilanden. Ze gingen door. Of het verrassend is weet ik niet maar het is wel erg lekker. Austria Wien is zoals je verwacht wel een aantal maten te groot

Folgore

9eed948da6999500d0d498018c976cb9.png

Het is ons eerste seizoen als profclub en de verwachtingen zijn dan misschien ook wat hoger dan de voorgaande jaren. Helaas hadden we veel pech met de lotingen. Eerst al Saburtalo uit Georgië, geloof mij..... Er waren veel makkelijkere tegenstanders die we hadden kunnen loten. We waren aan elkaar gewaagd, zo erg zelfs dat er penalty's aan te pas moesten komen. De derde penaltyreeks en deze werd ook verloren net zoals de andere 2. Dan treffen we Slavia Praag in de Conference League. Een tegenstander die eigenlijk nergens op slaat vind ik gezien onze plek op de coëfficiëntenlijst. Helaas konden we niet verrassen hoewel we ze in eigen huis wel op 0-0 hielden. Het avontuur was kort helaas. Ik kan er niks anders van maken

San Marino vs Estland

a53acb4309c79c1aa00ceec848570027.png

Vorig seizoen was Wales onze directe concurrent. Dit jaar is dat Estland. Nomme Kalju uit Estland haalde wel de groepsfase en we moesten even vrezen dat we een plek zouden gaan zakken op de coëfficiëntenlijst. Gelukkig verloren ze alle wedstrijden in Europa

Coëfficiëntenlijst

a6175b5be9a89c8832968594703fff47.png

Het bleek al snel dat we niet omhoog hoefden te kijken. Het is een zwakke score dit jaar die gelukkig nog iets werd opgehoogd door Tre Penne dat gek genoeg meer punten pakten dan ons. Dus keken we omlaag en Estland was de club die er het dichtste bij was. Gelukkig verloor Kalju alle wedstrijden in de groepsfase en blijven we in ieder geval 47e

@Keeza @MNie @Dondirk

@Djurovski Het is wel handig, ik vind hier veel spelers door

• Like 3

Seizoen 8

Domagnano

643e7eb2c7e089405a94b893983f4b13.png

De nummers 10, 8 en 7 gingen met ons mee Europa in. Ik hoef niet uit te leggen dat dat niet iets goeds is. Het is wel iets dat kan gebeuren door de play-offs in San Marino die ook nog eens een enkele wedstrijden zijn. Domagnano werd 10e en ging via de play-offs naar de voorronde van de Conference League. Daar troffen ze Qabala uit Azerbeidzjan. Helaas konden ze geen potten breken en verloren ze 2 keer

Tre Fiori

86a2a2f67f3eb2edb80fff41ab667fdf.png

Tre Fiori moest naar Bosnië. Een moeilijke loting en dat bleek ook wel. Het werd in Bosnië maar wel maar 2-1 maar een verrassing in eigen huis bleef uit

Juvenes Dogana

a1110bb830222371c2e9177c1d610455.png

Deden de andere clubs dan helemaal niks? Gelukkig wist Juvenes Dogana nog wel een puntje te pakken tegen Hibernians uit Malta. Ik hoopte dat Juvenes Dogana ze kon verslaan, Tre Penne deed dat immers vorig seizoen wel. Helaas kwam ik bedrogen uit. In Malta verloren ze kansloos met 3-0. Maar he, in ieder geval 0,100 puntjes er bij. Het zit in de kleine dingen

Folgore

160663a8a3c0d3a4d1383e9bd8e927c9.png

Het leek een matig jaar te gaan worden maar het tegenovergestelde bleek waar. Wat een jaar is dit maar dat zie je zo wel op de coëfficiëntenlijst. Spoiler: We gaan heel wat landen voorbij. Maar het begon natuurlijk bij het begin. Een nieuw team en nog niet echt wedstrijdritme, dan is zelfs Larne uit Noord-Ierland lastig. Thuis wonnen we moeizaam met 1-0 en mede door een rode kaart hadden we het in Noord-Ierland moeilijk. We verloren 2-1 en moesten penalty's nemen. Voor het eerst in deze save winnen we een strafschoppenreeks. Het doel is eigenlijk al gehaald, nog 1 overwinning en we spelen Europees voetbal, welke competitie dat ook maar mag zijn. We troffen Malmo. We hadden het moeilijk in Zweden maar in de slotfase maken we een aansluitingstreffer en die bleek cruciaal. In San Marino was het een attractieve wedstrijd. Malmo miste in de reguliere speeltijd nog een penalty en mede daardoor stond het na 69 minuten 2-2. In de slotfase scoren we en maken we er 3-2 van. Een verlenging sleepten we er uit en de wedstrijd ging uiteindelijk naar strafschoppen. Ook die wonnen we, het moet niet gekker worden. Maar het kan nog gekker. Wat dacht je van de 1-5 overwinning in Servië tegen Partizan. Ja, 1-5!! We waren rete effectief. Dus zitten we in de laatste kwalificatieronde en zijn we al zeker van de Europa League. In Kiev komen we 0-1 voor maar de Oekraïners kwamen wel langszij. Toch is 1-1 daar een mooie uitslag. In de thuiswedstrijd stonden we na 10 minuten al 0-2 achter. Het leek nergens op uit te draaien. In de blessuretijd van de eerste helft maakten we 1-2 en dat veranderde de wedstrijd. Nog 1 goal was nodig om weer op gelijke hoogte te komen en die viel ook. De 3e verlening leek een feit maar in de 91e minuut schoot Luliano, een eigen San Marinese jeugdproduct, keihard raak. 3-2 en door naar de groepsfase van de Champions League!!!

Groepsfase

e53ff6e017271490d19fc460643ab60b.png

In de groepsfase speelden we tegen PSV, Atalanta en Real Madrid. Alles hier was bonus. Het begon al met een 2-2 gelijkspel in eigen huis tegen PSV. Meer kon ik ook niet vragen maar ook Atalanta hielden we in eigen huis op 1-1. De laatste wedstrijd ging ergens om! We moesten wel winnen maar dan werden we 3e in de groep. PSV lijkt veel beter en komt ook 2-0 voor maar we laten niet voor het eerst zien terug te kunnen komen van een achterstand. Na 65 minuten was de achterstand gerepareerd en was het 2-2. In de slotfase hoop je dan nog een extra goal te maken maar dat lukte helaas niet. Maar in zo'n groep 3x gelijk spelen, meer had ik echt niet kunnen vragen. Dat zijn wel 0,600 bonuspunten en die zijn in deze fase heel veel waard

Coëfficiënten

d3346ef8fa5afdb17aed75926d5ea262.png

De lijst is lang. 9,958 punten staan we nu op. Dat laatste gelijkspel tegen PSV was de laatste push. We maken nu echt megastappen. Armenië, Noord-Macedonië, Wales, Albanië, IJsland en Letland. Al deze landen gaan we voorbij. We zullen 6 plekken stijgen. Naar de onderste plekken hoeven we al helemaal niet meer te kijken, die hebben we definitief achter ons gelaten

@Djurovski Gelukkig niet, dit jaar zelfs flink gestegen!

@Keeza @ElMarcos @Dondirk @MNie

Edited by Thomassje123
  • Like 3

Seizoen 9

Gordels om, seizoen 9 zit er op! En er is een hoop gebeurd

Juvenes Dogana

833776c9e41737ed74fbe71f04bb55d5.png

Dogana speelde tegen Vardar uit Noord-Macedonië. Helaas geen illusies, beide wedstrijden werden verloren

Cosmos

84b5cd9a72f9b7479f8ad3f948a84d3f.png

Ook Cosmos kwalificeerde zich voor de voorronde van de Conference League. Ook Cosmos ging 2x onderuit, dat gebeurde tegen KF Laci uit Albanië

Tre Penne

38b13edfb191b6cd906e0855415767a7.png

Tre Penne is de derde club naast ons in Europa. Ze haalden in ieder geval nog een gelijkspel tegen Perocub Hincesti maar het was niet genoeg na de pittige nederlaag daar in Moldavië. De andere clubs hebben we - zoals verwacht - nog niet veel

Folgore

ef7b5c52f252b3720ac086b1ceb4143c.png

Dan wij zelf. De verwachtingen zijn hoog, we willen ons in ieder geval plaatsen voor een groepsfase en welke maakt nog niet eens zo heel veel uit. De run in de kwalificaties was heel goed. Tegen Alashkert geen problemen en zelfs Kopenhagen werd 2x opzij gezet. Tegen Rode Ster waren we heel dichtbij een verlenging. Helaas ging het in de return in de 89e minuut mis. Sheriff hadden we helemaal geen problemen mee en we gaan naar de groepsfase van de Europa League

San Marino vs Noord-Ierland vs Bosnië vs Cyprus vs Georgië vs Wales vs Moldavië

Ik zei toch, gordels vast? Bovenstaande landen kunnen we voorbij met een goede groepsfase. Bosnië, Cyprus en Georgië hadden geen clubs in de groepsfase. Het ging tussen ons, TNS (Wales), Linfield (Noord-Ierland) en Sheriff (Moldavië)

TNS

bda93004afff59e6fcd7090dd1f13c47.png

TNS begon sterk met een overwinning tegen Rennes en Mainz. Wat gebeurt hier!? Dacht ik nog. Gelukkig piekte TNS te vroeg want daar bleef het bij. Uiteindelijk worden ze ook nog laatste in deze groep waardoor Wales volledig is uitgeschakeld

Sheriff

5b975b61e995865807772cb849d1a475.png

Sheriff had een interessante groep waar wel wat mogelijk is zou je denken. In deze groep zouden wij denk ik zelfs doorgaan maar Sheriff is bij lange na niet zo ver is gebleken. Ze haalden maar 1 punt in de hele groepsfase. Dat deden ze tegen Norrkoping voor degenen die dat interesseert. Moldavië ligt er uit

Linfield

6e968f9399e4648ad261814fc8947319.png

Linfield speelde voor Noord-Ierland in de groepsfase van de Conference League. Ze speelden helemaal geen slechte groepsfase maar ze werden wel 3e. In de Conference League betekent dat uitschakeling maar Linfield heeft wel de nodige punten kunnen pakken voor Noord-Ierland

Folgore

d41b2e3cbd84ef4d7e0f8f57c378945c.png

3d6b99c21bcc2692b44a957fc2626f29.png

Oei, best een zware groep dacht ik al, maar niets was minder waar. Dat bleek al snel bij de eerste wedstrijd die overtuigend met 5-0 werd gewonnen tegen Dinamo Zagreb. Maar ook Trabzonspor ging flink de bietenbrug op, 5-1. In Turkije wonnen we ook nog eens. Wel door een vieze goal in de 90e minuut maar hij telt. We haalden 9 punten maar dat was genoeg om op onderlinge resultaat door te gaan naar de volgende ronde!

San Marino vs Liechtenstein vs Slovenië vs Montenegro vs Azerbeidzjan

Dus we zijn nog niet klaar en dan kunnen we NOG verder naar boven kijken. In dit stadium staat alles heel dicht bij elkaar. Het goede nieuws is ook nog eens dat alle clubs van de landen hierboven zijn uitgeschakeld

Knock-out fase

b01cfd17f00cf3b5e438ef5fb5c1156d.png

Gordels nog om? Mooi! :D Olympiakos was de volgende tegenstander en ik kijk eigenlijk nergens meer van op. In Griekenland wonnen we 1-2 en dat was meer dan terecht, we hebben ze omver geblazen. Dat was niet incidenteel want thuis wonnen we met 3-0 van ze. Met Leicester City is het dan wel klaar verwachtte ik. Maar we wonnen 3-0 in eigen huis, ik wist niet wat ik zag. In Engeland kwamen we ook nog eens 0-1 voor. We verloren weliswaar met 2-1 maar we waren wel door. Dan zit je ineens in de kwartfinale van de Europa League waar Salzburg de tegenstander is. In Oostenrijk stonden we 2-0 achter maar maakten we wel de aansluitingstreffer waardoor er nog wel kans is. De return zie je hieronder:

71dcb7a65bd04701ec7ba7a4f15a6dd7.png

Wederom een bijzondere thuiswedstrijd om in te lijsten ook al viel het niet onze kant op. Er gebeurde aanvankelijk weinig tot Salzburg de 0-1 scoorde. Daarna moeten we wel en spelen we aanvallender. We maken 1-1 en spelen nog aanvallender en dat leverde in de slotfase de 2-1 op en mogelijk verlenging. Helaas scoorde Kjaergaard namens Salzburg uit een vrije trap en gingen we ten onder

Coëfficiëntenlijst

3aeac03bf83c75f3439b333e1418829b.png

ALLE clubs in het rood gaan we voorbij. Dat betekent dus dat we door deze goede run 11 (!) landen voorbij gaan. We waren ook nog dicht bij Israël maar dat is dit seizoen helaas niet gelukt

@Dondirk @ElMarcos @Djurovski

Edited by Thomassje123
  • Like 3

Seizoen 10

Seizoen zit er op. Spoiler: We hebben zelf weer een goed Europees seizoen gehad en zijn weer wat plaatsen gestegen. Hier de details.

Juvenes Dogana

e25922de3b7cfbab976ff90a78894295.png

Cosmos

7c08aa59a06f540049345fb566ef3495.png

Tre Penne

98ee76adbf2e0066241556dac2ff39b3.png

Ik kan hier wel een heel verhaal over schrijven maar het was niks dit jaar. Geen enkele verrassing. Niet eens een gelijkspel, louter nederlagen. De andere clubs zijn nog lang niet zo ver

Folgore

3b9248d329e8ca868d8d8bdeec940b31.png

Ik zei het al in het FM café destijds ook al maar hier doe ik het nogmaals, heel bizar hoe makkelijk dit ging en dat nog maar in seizoen 10. Cluj was de eerste test en daarna werd ook HJK heel eenvoudig opzij gezet door een 6-0 overwinning in eigen huis. Tegen Midtjylland verwacht ik dan een triller maar dat was niet het geval. We wonnen thuis al met 3-0 maar ook in Denemarken wonnen we. We gaan weer naar de groepsfase van de Champions League

San Marino vs Slowakije vs Finland

En dan gaan we een kijkje nemen op de coëfficiëntenlijst. 2 landen gaan we sowieso al voorbij. Dat zijn Israël en Wit-Rusland. Slowakije heeft Trnava in Europa en Finland heeft HJK in de Conference League. Dat zijn de clubs/landen waar we het dit jaar tegen op nemen

Trnava

37853e9bf892b2cf9b5e730e6450e2fc.png

Trnava begon zwak aan de groep maar de laatste 2 wedstrijden wonnen ze wel. Wel irritant voor de coëfficiëntenpunten die ze dan nog op de valreep pakken maar gelukkig was het niet genoeg om door te gaan naar de volgende ronde. Slowakije OUT

HJK

50d6c1e302aa5ef23e88e30fe1229a3e.png

HJK leek mij een groep te hebben waar ze wel eens wat punten konden pakken maar niets bleek minder waar gelukkig. Zelfs van Valur uit IJsland werd 2x verloren. Hun enige punt was thuis tegen Norrkoping. Zo heeft Finland weinig punten gescoord dit seizoen. Dus ook, Finland OUT!

Folgore

0c147151c38e31a77c391efcba799925.png

Een zware groep maar je mag niet anders verwachten in de Champions League en dan ook nog eens in pot 4. Toch was ik er blij mee want Rangers kunnen we misschien wel hebben. De eerste wedstrijd zette ook meteen de toon voor de groep, die verliezen en het was al nagenoeg klaar. Gelukkig wonnen we 2-0. Van United en Bayern verloren we beide 2x en Rangers pakte een punt tegen Bayern. Daardoor moesten we in de laatste wedstrijd in Schotland minimaal gelijkspelen. We kwamen 0-1 voor en leken te winnen maar in de laatste minuut kreeg Rangers nog een strafschop die er in ging. Zonde voor de coëfficiënten maar wel genoeg om naar de Europa League af te zakken en dus Europees te overwinteren

San Marino vs Kazachstan vs Finland vs Slowakije

We zijn nog Europees actief en alle andere landen hierboven liggen er allemaal uit. Dat betekent voor ons dus nog kans voor meer coëfficiënten punten en om deze landen voorbij te gaan

Knock-out fase

cecef4de591cc4df1e41ccfeca02da6f.png

We lootten Dinamo Kiev en daar hebben we eerder tegen gespeeld. Van de Oekraïners kunnen we winnen hebben we eerder bewezen en dat bewezen we dit seizoen weer. 1-0 winst ternauwernood in eigen huis maar in Oekraïne speelden we goed. We kwamen tweemaal op voorsprong. In de 89e minuut kwam Dinamo Kiev nog wel op 2-2 en dat zorgde voor wat tumult in de blessuretijd. We hielden wel stand en gaan door. Daar troffen we Red Bull Leipzig, dat kon makkelijker. In eigen huis waren we gelijkwaardig maar we winnen wel 2-0. Een stunt leek in de maak maar in Duitsland stonden we na 20 minuten al 2-0 achter. Een donderspeech in de rust en de tweede helft was al een stuk beter. We raakten zelfs de paal. In de slotfase konden we helaas niet stand houden en Leipzig scoorde nogmaals. Ze winnen 3-0 en gaan door maar we waren dichtbij een stunt

Coëfficiëntenlijst

f527a715cd09541cf161b938c42279b1.png

Was de run genoeg om de concurrenten voorbij te gaan? Ja! Israël en Wit-Rusland gingen we sowieso al voor bij maar ook Finland, Slowakije en Kazachstan hebben we ingehaald. We keken ook nog naar Hongarije en Roemenië maar zij speelden te goed en hebben we bij lange na niet bij kunnen halen. Wel gaan we dus nog meer plekken omhoog. Dat levert overigens niks op, de volgende mijlpaal is pas bij plaats 15

@ElMarcos @Dondirk

@delichris Gaan we doen (y) 

@Djurovski Zeker en die is nog steeds bezig. We maken echt megastappen zo

• Like 2

Seizoen 11

Seizoen 11 zit er op. Niet ons beste seizoen zoals je hieronder gaat zien. Maar heeft het ook gevolgen voor onze plek op de coëfficiëntenlijst?

Cosmos, Fiorentino en Tre Penne

8040f4474a9cd3a70c5c3c7bd2197940.png

8db16b8d135a78e6ce6ad1fcaa89c3d7.png

80b05eb33f7b0e2966383ab176bce0bd.png

Cosmos, Fiorentino en Tre Penne zijn echt het beste wat de rest te bieden heeft. Het waren namelijk de nummers 2,3 en 4. Ze hadden alle 3 moeilijke lotingen dus de verwachtingen waren erg laag. Maar dit was wel heel erg. Alles verloren en geen enkele club scoorde ook maar 1 goal

Folgore

585c12c740788e6b5f18356a3794f269.png

Geen Champions League dit jaar. Tegen Maribor en Dinamo Minsk geen problemen maar tegen Malmo wel. In Zweden speelden we een hele goede eerste helft maar zakten we in de tweede helft volledig door de ondergrens. In eigen huis waren we ook niet goed, we hadden erg veel moeite met Malmo. We kwamen achter en trokken de stand weer gelijk. Helaas konden we niet er op en er over en het bleef bij 1-1 wat niet genoeg was. Dun. Streda werd vervolgens in de Europa League wel makkelijk verslagen

San Marino vs Slowakije

We kunnen wel naar boven kijken maar Roemenië heeft er nog 2 clubs in zitten. Het wordt moeilijk om ze in te halen dus ik laat ze nu nog even buiten beschouwing. Slowakije stond wel onder ons maar met een heel klein verschil. Tussen ons gaat het dan. Slowakije heeft maar 1 club in Europa en dat is Dun. Streda die wij zo eenvoudig versloegen.

Dund. Streda

b0776fb6fd7f0da937fe33ff811748a8.png

Een concurrent dat alles verliest, dat zien we graag. Streda had dan ook wel een hele moeilijke groep. Daarmee weten we ook zeker dat Slowakije ons niet voorbij zal gaan

Folgore

6fb5daefa3aea62a8d10b65ed03323e5.png

3556be9bf8ba4cdab32d1dbc392eb35c.png

Ik vond het maar een klote groep maar we moesten het er mee doen. Het begon goed want in de 90e minuut bij Olympiakos wonnen we daar met 0-1. Maar Malmo hebben we het moeilijk tegen, ze liggen ons gewoon niet. In eigen huis kwamen we weer niet verder dan een gelijkspel. Arsenal was al helemaal te sterk. Ze hadden geen medelijden en speelden met hun beste team. Dat was te zien in de uitslagen die flink waren. 5-11 over 2 wedstrijden, ze waren in ieder geval niet saai. Tegen Malmo is dan een gelijkspel genoeg om 3e te worden. Die haalden we ook maar ternauwernood. In de 88e minuut maakten we pas die 2-2 in een wedstrijd waarin we wel veel beter waren. Thuis tegen Olympiakos bleef het bij 1-1 en daardoor gaan we naar de knock-out fase van de Conference League. Wel had ik graag wat meer punten gehaald

Knock-out fase

10c77cc3ce2e74903ce707ae7b093cc9.png

Ik wilde Roemenië er nog bij betrekken maar ze zijn gewoon veel te ver voor ons. Veel perspectief is er niet. Naar boven kunnen we niet en naar onder hoeven we niet te kijken. We wonnen nog wel eerst thuis van Kopenhagen. In Denemarken spelen we aardig maar de verdediging is een gatenkaas. Tweemaal kon de tegenstander er door het midden gewoon door lopen. Dat kun je je niet veroorloven op dit niveau en dan verlies je. Wel lichtjes teleurstellend deze run. Weinig punten gehaald eigenlijk

Coëfficiëntenlijst

4c79547b395f0bec028cfacc7dbe45ad.png

Azerbeidzjan, Finland en Kazachstan. Alle 3 waren al uitgeschakeld voor de groepsfase. We hadden dus niks van ze te duchten. Alleen Slowakije had 1 club in Europa maar die verloor alles. We zijn dus eenvoudig overeind gebleven. Dit seizoen hebben we 3,250 punten. Niet heel slecht maar dat moet beter als we omhoog willen. Het seizoen was een klein beetje teleurstellend dus maar het kon ook erger. Volgend jaar weer een kans maar ik wil dan of de Champions League halen of meer punten halen hier.

@ElMarcos Zeker, beter dan verwacht. Nu hebben we onszelf ook weer relatief makkelijk geplaatst voor de groepsfase EL

@delichris Inderdaad, zeker in dit stadium van de save al

@Dondirk @Djurovski

• Like 2

Seizoen 12 (2032/2033)

Hebben we de lijn doorgezet of hebben we een stap terug moeten doen? Dat zie je in deze update

Pennarossa

d8347beea186d36f5e9eb82e66c27706.png

La Fiorita

9d56ab36219549ee4554ff13d7ff7017.png

Libertas

b5dee56ec6737ff4f58b3c5dfd0246c3.png

Tre Penne werd al uitgeschakeld in de kwartfinale van de play-offs en dat is jammer. Zij zijn met afstand de grootste kans om wat punten te halen, net zoals Juvenes Dogana overigens die het ook niet gehaald hebben. De nummers 12, 8 en 6 gingen Europa in. Wat opviel is dat ze instromen in de 2e kwalificatieronde. Dat klinkt goed maar is het niet, zo zijn de gelijkwaardige clubs waarschijnlijk al uitgeschakeld voor ze worden ingestroomd. De tegenstanders waren dan ook van een behoorlijk kaliber. We kunnen we andere clubs ook niks kwalijk nemen dat ze geen punten hebben gepakt. Jammer is het natuurlijk wel

Folgore

36e6c1850eeed36fb0259deb9b1c5aa0.png

Dan wijzelf. Er is een discussie, kun je beter in de Champions League of de Europa League instromen? Ik denk dat het voor ons niet uit maakt, we staan zelfs ons mannetje in de Champions League. Niet in de zin dat we door gaan maar 3e worden in de groep is zeker niet onmogelijk. Het maakt dus niet echt uit of ik mij kwalificeer voor de Champions League of de Europa League. Ze hebben beide hun voor- en nadelen. De run naar de Champions League toe was indrukwekkend. Tegen alle tegenstanders waren we zeer overtuigend door. 5-0, 6-0... Je hoeft er niet raar van op te kijken. In de laatste ronde hadden we ook geen moeite met Dinamo. Na de 0-0 in Kroatië wonnen we relatief eenvoudig in eigen huis. Daarmee gaan we naar de Champions League groepsfase

San Marino vs Cyprus vs Ierland vs Hongarije vs Polen

Dit zijn de landen waar we mee concurreren. Alle 4 landen hebben allen 1 ploeg in Europa, dat maakt het wel een eerlijke strijd natuurlijk

Cyprus

52aa62eb303ba818929b85daa4cf795d.png

Voor AEK Larnakas leek weinig te halen. Ze wonnen in de tweede wedstrijd nog wel van Steaua maar daar bleef het bij. Dat was de enige overwinning.. Uit tegen St. Gallen en uit tegen Steaua speelden ze nog wel gelijk. Larnakas pakt wel wat punten Europees maar in de Conference League is het bij lange na niet genoeg om door te gaan. Cyprus = OUT

Hongarije

52aa62eb303ba818929b85daa4cf795d.png

Ferencvaros uit Hongarije zat in dezelfde groep, dat scheelt mij weer wat knippen en plakken. Bij Ferencvaros was het al snel duidelijk, ze gaan door naar de volgende ronde. Ze begonnen met 12 uit 4. Gek genoeg verloren ze alleen van Steaua dat laatste werd. Ferencvaros gaat eenvoudig door

Ierland

fdf101a6af1a9c00443c5337a7f8570e.png

Shamrock Rovers speelde in de Europa League en had een loeizware loting. Toch pakten ze 1 overwinning, thuis tegen Celtic. Wel worden ze kansloos laatste en dus is het voorbij voor ze. Ierland = OUT

Polen

daf529bd432bbd0696bba6f450785b0e.png

Ook Polen heeft nog een ijzer in het vuur. Legia plaatste zich voor de Europa League. Met RC Genk en Roma hadden ze 2 zware tegenstanders maar met Ludogorets weer een team waar ze zich aan op kunnen trekken. Het verschil was dan ook minimaal. Legia en Ludogorets speelden 2x gelijk tegen elkaar. Maar Legia pakte een punt thuis tegen Genk en Ludogorets niet. Daarmee gaat Legia naar de Conference League. Polen ligt er nog niet uit

Folgore

b9f46049181efc0a227578c8b2758423.png

0736dba1000f30ffdfde2644476e1a50.png

Plaats je je voor de Champions League, wordt je beloond met wedstrijden tegen Paris SG en Man City. Mooie affiches, weinig kans zul je denken. Maar ik durf wel te stellen dat we het maximale uit deze groep hebben gehaald met 2 prachtige gelijke spelen tegen Paris SG en Man City. In Engeland speelden we ook bijna 2-2 gelijk maar in de 87e minuut kregen we hem toch tegen. In België blazen we Club Brugge omver met maar liefst 0-4 en die was nog terecht ook. We hebben een heerlijke counter ploeg en we scoren ook veel uit de counter. Ook in eigen huis werd eigenlijk best eenvoudig gewonnen van Club Brugge. De derde plaats was meer dan verdiend. Het Europese seizoen is nog niet ten einde

San Marino vs Polen vs Hongarije

De strijd is nog niet gestreden. Polen en Hongarije hebben nog steeds 1 club in Europa en wij zijn ook nog actief. Wat doen wij en wat doen de concurrenten en kunnen we meer stijgen op de coëfficiëntenlijst?

Legia

d7f7ec5caa1eb399bdf80ec0de4d0164.png

Legia speelde in de knock-out fase tegen onze ex angstgegner Malmo. Ook Legia had moeite met de Zweden en verloren nipt. Gunstig voor ons. Polen = OUT

Hongarije

9685c3003acb2ab2d5a86485d6eedefa.png

Ferencvaros werd groepswinnaar en kon de eerste knock-out ronde overslaan. Vervolgens treffen ze Bordeaux uit Frankrijk. Een pittige tegenstander en dat bleek. Ferencvaros is uitgeschakeld. En dat betekent dus..... Hongarije = OUT!

Folgore

484551e9fb38335838ba3fa632938bc1.png

We kunnen dus een behoorlijke slag slaan met de uitschakeling van Polen en Hongarije. Dat moest beginnen tegen Dinamo Kiev. Het was de beste comeback die ik misschien wel ooit gemaakt heb. In eigen huis creëren we weinig en Dinamo Kiev komt ook nog eens 0-1 voor. We moesten wel wat meer risico nemen en dat pakte verkeerd uit. 0-2 in de 88e minuut. Ook in Oekraïne komen we op achterstand. Dan is er nog maar 1 ding wat je kunt doen: Plug in the gegenpress!!! Dat deden we en voor rust kwamen we op 1-1. In de tweede helft spelen we Dinamo Kiev helemaal ondersteboven. De ene aanval na de andere is voor ons. We komen op 1-2 en geloven er in. We weten de stand gelijk te trekken maar we gaan door. In blessuretijd maakten we 1-4. Van 0-3 achter naar 4-3 winst, magnifiek. 

Het Europese seizoen is dan in dit stadium van de save al geslaagd maar hier bleef het niet bij. In de 2e knock-outfase troffen we Ajax. Thuis is het weer een wedstrijd met weinig kansen en de tegenstander komt weer op voorsprong. Wederom nemen we wat meer risico maar nu wel met succes. In de slotfase werd het 1-1. In de laatste minuut kwamen we zelfs 2-1 voor maar de VAR besliste anders. In de uitwedstrijd wist ik niet wat ik zag. In de Johan Cruijff Arena speelden we Ajax helemaal weg! Net zoals tegen Club Brugge. We waren veel beter en de 0-4 overwinning is niet eens onverdiend of geflatteerd

San Marino vs Bulgarije

Maar er zit nog meer in het vat. Als we kijken naar boven op de coëfficiëntenlijst kunnen we Bulgarije ook nog voorbij.

a3c424e6eb429777f528aba4d33db9b8.png

In de kwartfinale van de Europa League spelen we tegen Red Bull Salzburg. Deze wedstrijd hebben we eerder gespeeld. We waren dichtbij een stunt, een vrije trap voor Salzburg in de 93e minuut zorgde er voor dat ze toch door gingen. Nu is alles anders en wij zijn verder. Dat lieten we zien in de uitwedstrijd. In uitwedstrijden zijn we opvallend sterk, waarschijnlijk omdat onze counter tactiek daar zo goed uit de verf komt. We zijn zelfs beter. Tweemaal komen we op voorsprong en in de 84e minuut maakten we zelfs 1-3. Met een halve been al in de halve finale maar vlak voor tijd werd het toch nog 2-3 wat de uitgangspositie iets minder makkelijk maakte. In de thuiswedstrijd is het een hele saaie wedstrijd met weinig kansen en dat is in ons voordeel. Salzburg schoot zelfs geen enkele keer op doel. Mede daardoor en de goede uitwedstrijd gingen we door naar de halve finale EN zijn we Bulgarije voorbij

San Marino vs Roemenië

Kunnen we dan NOG verder stijgen op de lijst? JA! Dat kunnen we. 1 gelijkspel in de halve finale is zelfs al voldoende

fa5a2b96d8c551fcfa6fcec4f937dfb8.png

AS Roma is de tegenstander in de halve finale. Een moeilijke tegenstander maar dat kan ook niet anders zo ver in het toernooi. We hebben het heel spannend gemaakt. Om te beginnen werd in eigen huis het gelijke spel gehaald om zo Roemenië voorbij te streven op de coëfficiëntenlijst. In de uitwedstrijd doen we lang mee maar we kunnen het niet volhouden. Na 70 minuten zijn alle spelers leeg. Roma maakt ook nog eens 1-0 en daarna was het eigenlijk wel klaar. Zelfs als het verlenging zou worden gingen we het niet redden denk ik. We komen dus net te kort maar kunnen natuurlijk enorm trots zijn op onze Europese run dit jaar

0fd9dbe513850468257dea94cf5840f5.jpg

Zo zagen de spelers er uit na 70 minuten en al 3x gewisseld te hebben. Helaas zat het er niet in

Coëfficiëntenlijst

ced808954ae71c1f8136b4731a0acfc0.png

De landen in het rood gaan we allemaal voorbij, zelfs Roemenië die vorig seizoen nog onklopbaar leek. We gaan dus naar de 21e plek nu en de nummer 15 komt weer wat dichterbij. Voordat we daar zijn duurt het nog wel eventjes. Een prachtig jaar was het. 7,250 punten totaal en dat hebben we allemaal zelf bij elkaar gespeeld

@delichris Dat is wel gelukt en we hebben daarin ook zeker de nodige punten gepakt

@ElMarcos Groepsfase kon wel iets beter wat mij betreft maar dit seizoen was wel dikke prima

@Dondirk @Djurovski

• Like 3

Seizoen 13

Tre Fiori

d59111c00f8df4312c7b71302123ca72.png

Tre Penne

fbe97c863d0e670ebefbdabd93e2b109.png

Juvenes Dogana

843e6b4fed68df3b7916924bba06f819.png

Instromen in de tweede kwalificatieronde, daar staan we als San Marino tegenwoordig. Vorig jaar waren de lotingen erg zwaar maar dit jaar al wat meer te doen. Tre Penne tegen een club uit IJsland en Juvenes Dogana tegen een club uit de Faroer Eilanden. Er was dan ook wel wat teleurstelling dat geen enkele club door ging. Tre Fiori dat er uit gaat tegen Dinamo Tbilisi is niet erg maar ik had meer gehoopt van Juvenes Dogana met name. Ze konden niet winnen van HB uit de Faroer Eilanden. Wel spelen ze een keer gelijk, het is iets.

Folgore

98de35159a306da34a6c6a8cd52d981f.png

Dus wij moesten het zelf weer doen. Of we in de Champions League spelen of in de Europa League maakt mij niet echt uit. Ze hebben allebei hun voor- en nadelen. En ook in de Chamions League kunnen we ons laten gelden denk ik. De weg er naar toe was erg rommelig en niet zo eenvoudig als de eerdere seizoenen. Het lukt ons wel om de Champions League te halen maar er werd wel heel veel gemorst. Tegen Lausanne geven we zelfs een 0-3 uitoverwinning bijna weg! Tegen Banik kenden we dan geen problemen

San Marino vs Roemenië vs Tsjechië

Folgore

2a2d59315a98a7395002265c57715e8f.png

f13bd8406b57af964978d6a4f031bd8e.png

Dan de beloning voor zo ver je dat een beloning kon noemen. We zaten in pot 3 dat maakte mij enthousiast. Dan krijgen we Monchengladbach uit pot 4 voorgeschoteld, jammer. Een zware loting en het lijkt een slecht jaar te worden voor San Marino. Uiteindelijk denk ik dat ik het maximale er uit heb gehaald. Nouja bijna dan, misschien hadden we 1x moeten winnen van de Duitsers. Dat lukte niet nadat we 2x 1-1 tegen ze speelden. Uit tegen City kregen we een bullshit penalty tegen en in de 84e minuut tegen Real Madrid stonden we nog 2-1 voor. Helaas kunnen we het net niet bolwerken maar toch met opgeheven hoofd weg. Het seizoen zit er wel al heel vroeg op

Roemenië

Roemenië had nog 2 ploegen in Europa, Farul Constanta en Steaua. Ze hadden al 2 punten voorsprong bij aanvang van de groepsfases. Met onze vroege uitschakeling heeft het dan ook geen zin om hun groepsfases te laten zien. Helaas zal Roemenië ons voorbij gaan dit seizoen

Banik Ostravana

51d2915e64b66806e42d937e9f056a03.png

We kunnen nog voorkomen dat we een plekje zakken, dan zullen we boven Tsjechië moeten blijven. Ze staan 2 plekken boven ons en hebben ongeveer een punt minder. We moeten dus hopen dat ze niet ver komen. Ze hadden met Fiorentina en Salzburg 2 zware tegenstanders maar met Hammarby weer een hele makkelijke. Daar werd dan ook 2x van gewonnen. Dat heeft ons genekt want dat is 0,800 punt voor ze en ze gaan door naar de Conference League. Daar werd het Servische Cukacircki heel eenvoudig opzij gezet. Voor Tsjechië betekent dat dat ze ons voor blijven.

Coëfficiëntenlijst

50020382b9d8d429ca3edae0374eefa3.png

Bij het bekijken van deze lijst valt mij ineens op dat Bulgarije ook heel dichtbij was. Gelukkig voor ons komen ze 0,400 punt te kort. Wel konden we niet voorkomen dat we 1 plek zakten naar de 22e plek. Het seizoen was niet super maar je kunt je afvragen of we dat onszelf wel kwalijk kunnen nemen. Volgend jaar beter en hopelijk ook met een gunstigere loting!

@delichris @ElMarcos Zeker een mooi avontuur, dit jaar helaas wat minder

@Dondirk @Djurovski

• Like 2

Seizoen 14

Fiorentino

2aa582a8ba0ce6580c5aa6999d4a85fb.png

San Giovanni

93f68cea24e39a0f1594d421e9333904.png

Juvenes Dogana

583045f5458c41dac910629adc09101d.png

Eigenlijk niet eens zulke hele zware lotingen voor de andere San Marinese clubs maar ook nu geen succes. Dat de clubs nog steeds allemaal semi-prof zijn helpt niet echt bepaald mee. Juvenes pakte nog wel 1 punt tegen KF Bylis uit Albanië maar daar moeten we het mee doen

Folgore

92cd30eafdac7069e8ac4bd9ad7276d3.png

Onze weg naar de Champions League - die we wel weer gehaald hebben - was ook erg hobbelig. Het begon al met een matige overwinning tegen het Letse Valmiera hoewel we wel 2x wonnen. Maar tegen Maccabi Haifa gingen we onderuit. Dat maakten we wel goed door 4-0 te winnen maar we zaten er niet echt lekker in. Dan wordt het ook nog 0-0 tegen Molde en thuis winnen we moeizaam. Dan beginnen we wel eindelijk een beetje in vorm te komen. Hoewel... Slechts 1-0 thuis tegen Lausanne, daar was een corner voor nodig. In Zwitserland spelen we wel een goede wedstrijd en Lausanne heeft geen kans

San Marino vs Bulgarije vs Hongarije

Hongarije

2 landen vlak onder ons en Hongarije is er één van. Eens kijken welke club zij nog in Europa hebben. Nou ik was snel klaar, Hongarije is namelijk OUT! Geen enkele club heeft zich geplaatst voor een groepsfase.

Bulgarije

Bulgarije heeft nog wel 1 team in Europa. Dat is CSKA Sofia dat speelt in de Europa League. Ze hadden een zware loting met Kopenhagen, Olympiakos en Leipzig in hun groep

3a97f40b1bc88900fa1c94730af8c16f.png

Precies zoals ik had verwacht en gehoopt. Dat biedt hoop voor ons. Alleen tegen Olympiakos werd gelijk gespeeld en de rest allemaal verloren. Bulgarije = OUT

Folgore

0159c5b85eb3c41cac5c8090517f1860.png

1befa21756010a55056e3d616a224a01.png

Maar wij hadden zelf ook een zware groep. Geen wereldtoppers maar wel hele moeilijke tegenstanders. Ik zag de bui al hangen en dat werd kracht bijgezet door de eerste nederlaag uit tegen Chelsea. Thuis tegen Benfica weten we dan te winnen. In ieder geval 3 punten en 0,400 coëfficiëntenpunten binnen. Maar daar bleef het niet bij. We wonnen 2x van Napoli. De eerste echt zwaar onverdiend, FM werd zelf ge'FM'd. In de thuiswedstrijd spelen we wel goed en winnen we 2-0. Dan staan we ineens op pole position om ons te kwalificeren voor de knock-out fase van de Champions League. Die werd binnen gehaald door een 1-1 gelijkspel in Portugal tegen Benfica. In de laatste thuiswedstrijd tegen Chelsea spelen we om groepswinst. Chelsea begon niet goed en door een eigen goal kwamen we ook nog eens 1-0 voor. Chelsea werd wel steeds beter en in de slotfase creëerden ze veel meer kansen. Gelukkig scoorden ze niet. We wonnen met 1-0 en zijn groepswinnaar!

San Marino vs Tsjechië

Kleine kans maar we maken kleine kans om Tsjechië voorbij te gaan. Dan moeten wij stunten en Slavia Praag 2x verliezen

Slavia Praag

eeb706b81847a2044158b913bbad58c5.png

Dat laatste gebeurde. Een moeilijke loting tegen Hoffenheim en 2 nederlagen. We maken nog steeds kleine kans om Tsjechië voorbij te gaan

Folgore

c4304a7cf111f240b1925cd0d09da56a.png

Groepswinnaar worden werd rijkelijk beloond door 2 wedstrijden tegen Paris SG. Dit is natuurlijk geheel sarcastisch want dit is wel de zwaarste loting die we konden krijgen. Paris SG heeft Haaland voorin om je een idee te geven. Toch verrassen we in Parijs met een 1-2 overwinning. Zijn we echt zo goed of worden we genept? In eigen huis spelen we niet onaardig en in de rust is het 0-0 zonder echt kansen weg te geven. Helaas kwam Paris SG er wel beter in. Hun eerste echte grote kans is wel raak. Nouja kans, het was een afstandsschot, niet eens echt een 100% kans. De 0-2 van hun was dat wel. als Haaland 1 op 1 komt met je keeper. Ja, dan weet je het wel. We laten ons niet kennen en blijven goed in de wedstrijd zitten. In de slotfase weten we zelfs druk op de Fransen te zetten. In de blessuretijd nog 1 grote kans maar deze werd goed gered door Donnarumma. Een topkeeper dus ik kan er weinig van zeggen. 0-2 verlies en er uit maar wat een run in de Champions League dit jaar zeg! Zouden we favoriet voor de titel in de Europa League of Conference League zijn?

Coëfficiënten

6eb57a8a25ec9f9feed874bd57f390fa.png

Uiteindelijk hebben we Bulgarije en Hongarije best ver achter ons gelaten, het verschil was echt een heel stuk kleiner aan het begin van het seizoen. We zijn ook best dichtbij Tsjechië gekomen. Hadden we PSG verslagen dan maakten we serieus kans om ze voorbij te gaan. Helaas kwam het niet zo ver maar gezien de punten die wij kwijt raken en de clubs boven ons... Volgend seizoen maken we kans om nog verder te stijgen. Zelfs de felbegeerde plek 15 lijkt steeds meer in het zicht te komen. Het aantal punten van dit seizoen is 6,750 en dat is prima. Als we dat elk jaar kunnen doen ben ik al dik tevreden. Even een rekensommetje: 6,750 x 5 = 33,75 punten. Dat kan genoeg zijn voor die 15e plaats. We zijn in ieder geval goed op weg!

@ElMarcos Die heb je er wel eens tussen zitten helaas, dit jaar was dan weer weergaloos

@delichris Zeker, maar had wel gehoopt minimaal 3e te worden maar helaas

@Dondirk @Satioz @SantiagoMunez

• Like 3