Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[PCM 2023/SIGN-UP] | De Belofte van de Leeuw

aron24

Aanbevolen berichten

de-belofte-van-de-leeuw.thumb.jpg.5f33a8a53c3c8fdbfa37f19443dea86f.jpg

Hoofdstuk 18

La Vuelta

De Vuelta start opnieuw in Utrecht. De kans om een grote ronde te laten starten in eigen land kon ik niet laten liggen. De concurrentie is niet zo groot als in de Tour, maar met Tiberi en Ayuso staan er bijvoorbeeld 2 goede concurrenten aan de start.

Wij rijden met Leandro, Arber, Alejandro, Nairo, Simone, Mick, Tim en ik. Een goede ploeg dus.

Etappe 1

We openen met een ploegentijdrit. Ik verwacht hier geen ritwinst tegen de ploegen met veel meer tijdrijders, zoals Ineos en Jumbo. We worden dan uiteindelijk ook 3e op 18 seconden van de winnaar. Leandro, Mick, Nairo, Tim en ik waren de 5 finishers. Arber, Simone en Alejandro waren al gelost. Zowel UAE als Bahrein verliezen veel tijd en dus doen we hier gewoon een goede zaak.

Etappe 2

In Nederland rijden we alleen maar over vlakke wegen. Een sprint kan dus vandaag verwacht worden. Arber heeft daarin best kans om de snelste te zijn.

4 renners gaan strijden voor de eerste bergtrui van deze Vuelta. Jhojan Garcia wint die strijd. Bennett blijkt in de sprint de snelste en Arber komt er helaas niet aan te pas.

Etappe 3

In deze rit gaan we een nieuwe poging wagen om de rit te winnen. 2 mannen vertrekken en dus weet iedereen dat we gewoon gaan sprinten. Maar ook vandaag lukt het ons niet. Ritwinst is er voor Stewart.

Etappe 4

Deze rit ligt mij beter, want we gaan namelijk klimmen. Het verbaast me dan ook dat er slechts 3 renners meegaan in de vlucht.

Die vlucht haalt het uiteraard niet, maar Uribar houdt wel lang stand. Op de Alto de Karabieta wordt tempo gemaakt. Tempo dat het peloton doet breken. Ayuso zit verkeerd en is zo gelost. Nairo, Mick en ik zitten dan gewoon keurig in de eerste groep. Alles sluit dan wel weer aan.

Op de slotklim laat Mick lopen. Nairo en ik moeten het dus samen opknappen. Aan het begin van de klim kiezen we beide ons tactiek. Hij volgt de aanvallen. Ik kies mijn eigen tempo. Als het dan even stil valt, rijd ik iedereen uit het wiel. Zo win ik de rit. Van Wilder (Ineos) wordt 2e en houdt zo de rode trui binnen zijn ploeg. Nairo wordt overigens keurig 4e. 

image.thumb.png.0d2e4410b5517f40e33cef18fee77b33.png

Etappe 5

Na de winst van gisteren gaat het in etappe weer omhoog. Ik start in het wit, doordat Van Wilder het rood draagt. De trui die ik vandaag graag over zou nemen. 7 mannen waaronder Uribar vormen de vlucht van de dag. 

De vlucht wordt gepakt, maar de klim is tekort om echt verschil te maken. Aan de finish rekent de Spaanse jury verschillen die er helemaal niet zijn. Zo verstevigt de Belg tijdelijk zijn rode trui wat meer. Zeker omdat hij ook de rit wint. Ach ja, als de echte bergen komen, rijd ik hem er toch wel af.

image.thumb.png.6a6e3f9a2c4fc27908af85d1cd65992d.png

Etappe 6

Deze etappe heeft een leuke Spaanse muur aan het einde. Wat mij betreft mag de vlucht met 17 man ook best rijden. Daarachter aanrijden is energieverspilling. 

Vluchter Agire wint de rit. Daarachter pak ik tijd terug op van Wilder, die nu 6 seconden voorstaat. Een rit die dus niet echt spannend was. 

image.thumb.png.ec920cdfabc7fd0320cd90b41baabac4.png

Etappe 7

Etappe 7 is weer een kans voor Arber. De afgelopen dagen heeft hij lekker mee kunnen bollen. Deze rit biedt daarom ook kansen. Zeker als er slechts 1 renner wegrijdt. Arber komt met een 7e plek dichterbij, maar de ritzege is nog steeds ver weg. Bennett wint. 

Etappe 8

Deze etappe is wederom een Spaanse vluchtersrit. 13 andere renners vinden dat ook en vormen de vlucht. Wie gaat ze halen? Wij niet in elk geval.

Andere ploegen wel. Dus wordt het oorlog op de slotklim. Wij merken dat van Wilder slechte benen heeft en slingeren de Belg en vele anderen eraf. Boven blijven we over met Nairo, Tiberi, Martibez, Martin, Hamilton, Hayter en ik. 

In de sprint is de Brit logischerwijs de snelste. Ik word 6e en Nairo 7e, maar de rode trui is voor ons, net als de 2e plaats in het algemeen klassement.

Etappe 9

Nu begint het echte klimmen. We gaan naar de Tourmalet. Een rit die ik met rood omcirkeld had. Weinig vlakke kilometers vandaag. Een mooie dagje dus om meer tijd te nemen. 

26 renners vertrekken, maar een topper zit daar niet bij. We rijden in het peloton een degelijk tempo en houden zo de kopgroep redelijk in het vizier.

Op de slotklim moet het dan gebeuren. Op de Tourmalet zet ik zelf het tempo erin. 1 voor 1 moeten renners passen. Overigens rijd ik pas in de slotkilometer voorbij de oorspronkelijke vluchters. Ik win de rit en versterk zo mijn leiding. Nairo wordt overigens ook nog fraai 4e in deze rit. 

image.thumb.png.5da9987ec69fdd4f567b901a6d8c1a64.png

Eerste rustdag

Op de eerste rustdag sta ik op een comfortabele voorsprong van 2 minuten op Nairo. Landa staat al bijna op 3 minuten. Daarachter zijn de gaten al groot. Ik heb ook de bergtrui in handen. De puntentrui is nog altijd voor Bennett.

Etappe 10

16 renners vertrekken uit de start. Wij kiezen ervoor om er niet achteraan te rijden. Andere ploegen maken die keuze wel. UAE, Ineos, Bora en FDJ willen het gat dichthebben. Ik rijd onderweg nog eens lek, maar ik maak me absoluut nergens zorgen over.

De andere teams zetten mij perfect af aan de Spaanse Muur genaamd Puerto de la Orduna. Ik knal vol naar boven. Alleen Martinez kan tot boven volgen. De vluchters hebben dan nog een klein gat, maar dat dicht ik in de afdaling. In het laatste stukje omhoog, rijd ik Martinez kapot. Hij overleeft het net, maar bij de finish sprint ik hem uit het wiel.

Nairo kende een mindere dag en verliest zo veel tijd. Hij zakt slechts 1 plek in het algemeen klassement. Arber, Leandro, Simone, Alejandro en Tim kende een rustige dag en bolden samen rustig binnen. 

image.thumb.png.f3e83efeedd7b8d7d6c5256ab13a68e5.png

Etappe 11

We gaan weer klimmen aan het einde van de rit. 31 renners rijden weg. Wij hebben niemand mee en zijn ook niet van plan om er vol achteraan te rijden. Zeker omdat Nairo niet zijn beste benen heeft en ik me slechts prima voel.

Will Barta wint. In het peloton rijd ik nog met samen met de Fransman Martin nog weg. Zo vergroot ik mijn voorsprong dus, terwijl Nairo van het podium af valt.

Etappe 12

Deze rit is voor de sprinters. Misschien kan Arber met zijn nog steeds frisse benen naar de zege sprinten. We kennen vandaag 2 eenzame vluchters. Zij redden het niet. Bauhaus wint namelijk de spannende sprint. Arber wordt helaas slechts 5e.

Etappe 13

We finishen in deze rit op een Spaanse muur. Ik verwacht hier alvast niets van onze ploeg. 8 renners rijden weg, maar ook in het peloton zijn er renners met plannen. Zij worden teruggehaald. Op de muur puncht Martinez naar de zege.

Etappe 14

We gaan weer klimmen, maar voor het klassement zit er geen spanning vandaag. Voor de ritzege nog wel. In de kopgroep van 30 zit Mick met zeer goede benen mee.

Jumbo toont zich midden in de etappe zeer onsportief als ze vol doorrijden, terwijl hun renner Affini mij en Ayuso van de fiets afrijdt. Ze knallen vol door. De grappenmakers. Ik kom echter gewoon terug en rijd op de slotklim hun kopman, Landa, er gewoon af. Martinez pakt helaas wel tijd, maar wat een f*cking trieste ploeg is dat Jumbo zeg. Allemachtig. Als je zo een grote ronde probeert te winnen. Kleine ploeg mentaliteit.

image.thumb.png.0a7617576e6e8891d75a236fc817f0d1.png

Etappe 15

Goed, vandaag ga ik gewoon proberen weer te winnen. De Angliru is namelijk zo'n iconische klim. Alleen de vlucht is te groot om te controleren. Zo word ik dus 8e, terwijl Stefan de Bod wint. Jammer, maar helaas.

image.thumb.png.48ee0a474bae953b45664047c6733fd3.png

Tweede rustdag

Op de tweede rustdag kijk ik naar de standen van de klassementen. Een puntentrui zit er waarschijnlijk niet in, met de sprintritten die nog komen, maar de eindzege ga ik niet meer verliezen. Als ik op de fiets blijf zitten althans.

image.thumb.png.6de8e7949e5493d7bb30461973f327b8.png

image.thumb.png.c3c8abdd20c5072a10972fb534c8a20c.png

Etappe 16

Tijdrijden met een Spaanse muur aan het einde. Dat is een tijdrit die mij moet liggen. Kan ik winnen? Misschien. Hayter is echter ook een serieuze goede kanshebber in deze etappe.

Ik begin zeer rustig aan mijn tijdrit. Na het eerste tussenpunt knal ik vol door richting het tweede tussenpunt. Vanaf daar houd ik weer iets reserve. Op de slotklim knal ik vol naar boven. Vlak voor mij zie ik dan Martin, Landa en Martinez rijden. Dat betekent in elk geval dat ik veel sneller ga dan zij, want ik startte respectievelijk 6, 4 en 2 minuten later. Inhalen doe ik ze niet. Dat hoeft ook niet. Op de meet ben ik een minuut sneller dan Bjerg en iets meer dan een minuut sneller dan Martinez. 

Zo stijgt mijn voorsprong naar 7 minuten in het algemene klassement. Nog een beetje weinig. Denk ik grappend.

image.thumb.png.e8c74f0e1c63134102fc94b24eb2c286.png

Etappe 17

Vandaag is een interessante rit. De vlucht heeft zeker een kans, maar datzelfde geldt voor sterk klimmende sprinters. Die hebben wij met Arber. We zouden dus zomaar eens opnieuw kunnen winnen.

Alleen wielrennen kan je niet uitschrijven. Op het verkeerde moment rijdt Arber lek. Vlak voor de start van de slotklim gebeurt het. Dag kansen. En dus moet het roer om. De vluchters rijden bovenop die slotklim nog altijd vooraan, ondanks meerdere aanvallen, van onder andere mij. 

Pas in de laatste kilometers sluiten we met een aantal renners aan. Van al die renners, koplopers en toppers, heeft Landa uiteindelijk het meeste energie over. Ik word 2e. Niet slecht, niet goed. Voor de puntentrui is dit overigens wel goed: ik neem de leiding over.

Etappe 18

Wat niet goed voor de puntentrui is, is deze sprintersrit. Bennett kan hier namelijk met een beetje pech veel punten pakken. 3 renners rijden weg en dus weet iedereen wel dat het een sprint gaat worden.

Bij de tussensprint pakt de Ier helaas al punten, ondanks onze pogingen om dat te voorkomen. In de finale is het Spaans vlak. Op 7 km van de meet probeer ik het met een aanval op een strook van 7%. Niet om dat ik denk dat ik er mee ga winnen. Bennett vermoeien en chaos veroorzaken is de reden. 

En dat het dan nog goed uitpakt, is helemaal geweldig. In de finale is de Ier nergens. De chaos werkt voor ons dubbel perfect, want Arber toont zich namelijk in deze chaos als allersnelste! Na de finish geef ik hem een knuffel! Heerlijke ritwinst dit!

image.thumb.png.ab2db4fcb9928864dfd339cbd586b41b.png

Etappe 19

In etappe 19 staat er weer een Spaanse vlakke rit op het programma. De vlucht, of een sprint? Slechts 4 renners zeggen een vlucht. Misschien hebben ze wel gelijk. 

Dat betekent overigens dat er nog exact 10 punten liggen bij de tussensprint. En laat dat sprintje nu net vlak naar een stukje klimmen liggen. Ik versnel er dan vandoor. Niemand lijkt happig om mee te gaan. En zo pak ik 10 punten naar een kleine solo. Hartstikke mooi.

Het wordt uiteindelijk een sprint. Bennett gaat vroeg aan. Te vroeg blijkt gelukkig al snel. Ackermann schiet er als eerst voorbij en even later doet Arber dat ook met een ultieme jump. Zo pakt de Ier toch 3 punten minder aan meet. Helaas gaat de Ier mij wel weer voorbij.

image.thumb.png.4e5b2b3ab1bda521f35a0763d0e73a01.png

Etappe 20

Mijn doel van vandaag is om zoveel mogelijk punten te pakken voor de puntentrui. En dus komt het mij heel goed uit dat het oorlog wordt in de koers. Met zeer hoog tempo komen we zonder kopgroep aan bij de tussensprint. Uiteraard ook door de hulp van enkele ploegmaten. Ik pak de volle mep. 

Doel 1 dus gehaald. Nu de ritwinst nog. Goosens, Juul-Jensen en Meurisse mogen daarna ook best wegrijden. Op de slotklim heb ik de benen echter niet meer om de rit te winnen. Ik word 5e. Zo pak ik 31 punten vandaag in de puntentrui. Kwiatkowksi weet overigens te winnen.

image.thumb.png.23003cdbe6e41c4b2964a11bed6f68f0.png

Etappe 21

20 punten voorsprong. Een sprintrit te gaan. Nee, ideaal is dat niet om mijn puntentrui te verdedigen. Of wel ik moet de tussensprint winnen en dan zorgen dat Bennett niet wint. Dat wordt lastig, maar als Arber de rit wint, hebben we dat probleem ook opgelost. Een betere tactiek zou zijn om de vlucht met een renner van ons te laten rijden. En mocht het dan toch nog een sprint worden, mag Bennett niet 1e, 2e of 3e worden.

Helaas pakt de Ier wel 15 punten bij de tussensprint. Gelukkig pak ik er ook nog 10, dus mag hij maximaal 6e worden. Dat is het doel. Het zou mooi zijn als Arber dan ook nog zou kunnen winnen. 

Het plan is duidelijk. Chaos veroorzaken. Bennett in de weg rijden dit keer. Dat lukt uistekend. De Ier zit compleet verkeerd in de finale. Hij zit in het wiel van Arber, die dus eveneens niet op de juiste plek zit. Zij worden 11e en 12e. De groene trui gaat dus ook naar mij, en dat was toch echt de moeilijkste van de 4 truien. Ritwinst is er voor Stewart.

Ik heb alle truien binnen. De ene verzamelde ik dus wat makkelijker dan de andere, maar met 5 ritzeges voor de ploeg en alle truien hebben we niks te klagen. Mijn ploeg heeft deze Vuelta hard gewerkt en daar zijn we ook mooi voor beloond!

image.thumb.png.006d536f5e867738a04831c736b6171c.png

image.thumb.png.551748fd4b48e213a80fd0533ff5b9f9.png

image.thumb.png.0283c7adce1ae88a581cf73cbd82b053.png

image.thumb.png.27dadaa3bc1debc9aed8066828529f9d.png

EK Tijdrijden

Na een succesvolle Vuelta start ik ook nog op het EK tijdrijden. Ik verwacht hier overigens weinig van. Maar afzeggen voor je land, dat doe je niet. Meer dan een 9e plaats zit er dan helaas ook niet in. 

ING White in september en begin oktober

In de Bretagne Classic - Quest France kwam Kjeld net tekort. Hij werd op 16 seconden achterstand van Paret-Peintre 2e. 10 dagen later rijdt hij in de Grand Prix Wallonie naar de 8e plek. 2 plekken achter ploeggenoot Lukas. Verder wordt hij ook de Gooikse Pijl 6e. Over Pijl gesproken: Jan Anton kwam tot een 5e plaats in de Super 8 Classic. Daar was Philipsen de rapste. 

Verder waren er goede resultaten in de Skoda-Tour de Luxembourg. In de proloog werd Marco 2e en kwam Milko tot een 8e plaats. In etappe 2 kwam Jan Anton helaas in de sprint niet in het stuk voor. 

In etappe 3 was Kelderman de verrassende winnaar, maar ING White toonde zich sterk. Menno werd 4e, Marco 6e en Kjeld 9e. Een dag later pakte de ploeg echt uit. Na briljant werk van Stefan en Menno reed Marco op de slotklim naar de winst. Stefan en Menno werden zelf ook nog 9e en 10e. Zo werd Roglic uit de leiderstrui gereden. In de 5e etappe kwam de eindoverwinning niet meer in gevaar. Erg mooi dus! 

image.thumb.png.cb999c49cda6b24fe539df9aa9157cee.png

Daarna kwam Kjeld in de Giro dell'Emilia dicht bij de zege, maar hij wist Bagioli omhoog niet te verslaan. Een nieuwe 2e plaats dus. Zuur voor hem. Aan het begin van oktober komt Xabi in een sprint van tot een 4e plaats in de Lotte Famenne Ardenne Classic. Een dag later is het ook voor Jan Anton net niet. Hij wordt 2e in Coppa Bernocchi.

In de Sparkassen Müsterland Giro is het dan wel raak voor de ploeg. Arber wint namelijk de massasprint.

De beloften reden zich aan het begin van september in de Flanders Tomorrow Tour naar ereplaatsen. Enrico werd 9e in de openingsrit en Júan 7e in etappe 2. In de tijdrit kwam Júan tot een 5e plaats. In het algemeen klassement werd Juan 6e en Enrico 8e. 

In de Piccolo Lombardia ging het de ploeg een stuk beter af. Thierry ging op de slotklim in de aanval. De andere deelnemers zagen hem pas na de finish terug! Een mooie zege dus voor Thierry. Júan werd overigens ook nog 8e.

Il Lombardia

Mijn laatste koers van het jaar. Een monument waar alle grote klimmerd starten. Vorig jaar was Bilbao te sterk, maar misschien is dat dit seizoen anders. Marco, Milko, Finlay, Xabi, Kjeld en Nairo vormen samen met mij een sterke ploeg. Allemaal renners die dit parcours aan moeten kunnen. 

Nairo heeft de slechte benen. De andere voelen zich erg goed, goed of redelijk. Het moge duidelijk zijn wie dan de eerste knecht is van vandaag: Nairo.

6 renners vertrekken en vormen zo de kopgroep van de dag. Op 70 km van de meet rijden de vluchters nog altijd vooruit. Bernal demareert op de Zamvla Alta om de sprong naar voren te wagen. Niet veel later probeert Ciccone hetzelfde. Daar reageert Milko op.

Als ze 1,5 minuut hebben op 63 km van de meet trekt Bardet samen met Gaudu en Vingegaard ten aanval. Veel te vroeg, denk ik dan. Higuita, McNulty en van Eetvelt delen die mening niet en gaan er achteraan. In de afdaling komt alles weer bij elkaar. 

36 renners strijden dan nog om de overwinning, ondanks dat vroege vluchter Mohoric er nog voor rijdt. Het gaat dus draaien om de laatste klim. Roglic valt aan, Pogacar en ik volgen. Ik probeer daarna nog hen eraf te rijden, maar daar slag ik niet. Met deze 2 ga ik niet doorrijden. Zij zijn te rap. Daarachter hebben we met Marco, Milko en Xabi ook nog andere troeven. 

Het valt stil, en als Roglic dan nog eens gaat, kijken ik en Pogacar naar elkaar. Geen van ons gaat dat dicht rijden. De groep met anderen rijdt dan al heel kort achter ons. Alles komt samen en dus gaat het weer in Bergamo beslist worden.

Op de slotklim val ik aan. Roglic en Pogacar mee. Pogacar probeert te counteren, maar dat lukt hem niet. Ik rijd niet met hen door, maar het gat is al te groot. Ondanks mijn gepoker wordt het toch een sprint. 

Roglic is de snelste. Pogacar wordt 2e en ik word 3e. En zo win ik weer geen monument. Dat is overigens geen eens een slecht resultaat, gezien mijn vorm niet meer top was. Alleen ik zou zo graag eens een monument pakken.

image.thumb.png.1f6559d50917d06403dd0793dd1db5fb.png

ING White in oktober

Hoewel ik al klaar ben met koersen, is de ploeg dat nog niet. In Paris-Tours voor beloften weet Thierry keurig 3e te worden. In de laatste race van de ploeg dit seizoen weet Kjeld te winnen. Hij wint namelijk de Japan Cup Cycle Road Race.

Terugblik van 2025

Wat een seizoen hebben we als ploeg gekend. De grote rondes waren voor ons. In de klassiekers deden we mee, maar kwamen vaak net tekort. Daar kunnen we de winst boeken in 2026.

image.thumb.png.609c0fa1a7c27b83b1a5a2a06ac6614e.png

image.thumb.png.82f6ca8913282c1d8bc82f0586866c18.png

image.thumb.png.09ec5f17baa62dcb518ab866b73b6160.png

image.thumb.png.806d9cc31fcd0b161f4796b19cf7b6f8.png

image.thumb.png.babae1a1d0bb928e8d2c426e1f860da9.png

@chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans

Bedankt voor de reacties en de likes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 19: De seizoensstart van 2026

Een nieuw seizoen met nieuwe kansen. We hebben geen nieuwe gezichten bij de profploeg. Wel 3 doorstromers uit het U23-team. Deze beloftenploeg kent overigens wel veel nieuwkomers. 

image.thumb.png.30b86441652b311022a16c879f77d287.png

image.thumb.png.1cf93123ed8f27ffc97107b9c2df4782.png

image.thumb.png.e23a44f7b912185afac85baf7907ffe8.png

In het peloton zijn er een aantal nieuwe en terugkerende sponsors. Zo kwam Liberty Seguros, maar verliet Movistar juist de sport.

Ook zijn er veel grote namen van team verhuisd. Vingegaard rijdt nu bijvoorbeeld voor Bora.

WorldTour

image.thumb.png.defc7bd87e12fb1c49afe67f8f7284f6.png

image.thumb.png.cd565988e6e891cc0b802cbeb6f06896.png

image.thumb.png.10a960af4eabf408614ef8ea41d0b742.png

image.thumb.png.fd764746d580602340da1739b12b3433.png

image.thumb.png.8ba4defb6b2b743a8ace05459cc8e1d7.png

image.thumb.png.652016e8856dc3dd5652e2ef12773594.png

image.thumb.png.cc18e9cc909e4983d227e2e7c509dea4.png

image.thumb.png.74c975fccb8c63fb886f03ed993e6fe9.png

image.thumb.png.96b2d5e94fb2f98233245a18d38f0e08.png

image.thumb.png.4d72e3b8dc00cfb48a2c1ca4d777fa21.png

image.thumb.png.057a7c4e4bb3dd7aaa61334d35318f27.png

image.thumb.png.b7fa7df279b3d54b2d2b40f8760c49a0.png

image.thumb.png.847140339c527c4cde2eb59adad6a438.png

image.thumb.png.42fcb8276caf816816db726e60041096.png

image.thumb.png.57a626b312b543bd8133e2dd57ce5923.png

image.thumb.png.de9325c2d273aabb62e48bf2f797620e.png

image.thumb.png.df952e29e4c7957063a6ff66b412ec4c.png

ING White in januari

In Down Under wist Stefano een 2e en een 10e plek te behalen. In de Trofeo Palma - Palma deed de ploeg het nog wat beter. Adam was daar de snelste in de sprint. Zo is de ploeg dus al weer snel van de 0 af! Jan Anton werd overigens ook nog mooi 4e.

Grand Prix Cycliste La Marseillaise

Mijn eerste koers van het jaar is in Frankrijk. De benen zijn zeer prima. Een vlucht van 9 renners vertrekt. Wij controleren daar achter het gat. We rijden hier overigens met Lukas, Andrea, Paulo, Menno, Alejandro, Sebastian en mijzelf.

Het gat blijft lang stabiel op 2 minuten. Op 40 km van de meet trekken Paulo, Lukas en ik door. Paulo knalt zich leeg en zo rijden we een minuut van de voorsprong af. 

Op de klim daarna poef ik in mijn eentje nog 40 seconden dicht. Lukas kan helaas net niet meer mee. En dus moet ik de laatste 20 seconden alleen in de afdaling dichtrijden. Dat lukt me. Ik sluit aan op 2 km van de meet. Ik knal er gelijk overheen en ze komen niet meer langs me. De eerste zege van het seizoen is al binnen! In eendaagse koers ook nog!

image.thumb.png.edde78aa3da8f735a0ce9594f6ee6d58.png

ING White in februari

In de Volta a La Comunitat Valencia finisht Stefan 8e in het algemeen klassement, zonder daarbij 8e of hoger te eindigen. Hij wordt wel eenmaal 10e. Eindwinnaar is daar overigens Arensman die Pogacar en Hindley verslaat.

In Oman doet de ploeg het goed. In rit 1 worden Stefano en Arber 4e en 8e. In etappe 2 boeken Arber en Júan hetzelfde resultaat. Daarbij komt ook nog een 10e plek voor Stefano.

In etappe 4 is er 4e plek voor Stefano. In etappe 6 komt Júan heel dichtbij. Enkel Molano is sneller. Arber en Stefano worden nog 6e en 9e. 

Jaén Paraiso Interior

Alejandro, Sebastian, Menno, Finlay, Stefan en Andrea staan aan de start van deze Spaanse eendaagse koers. De finish ligt omhoog en dus is dit al een leuke koers. De eerste keer Evenepoel versus Davies in 2026. 

Die strijd proberen veel ploegen vandaag te voorkomen, maar na een harde en zware koers vanuit de start wordt het beslist op de slotklim. Mede mogelijk gemaakt door ING White. Onze ploeg heeft hard gewerkt. Evenepoel versnelt gelijk op de klim, maar ik rijd op eigen tempo het gat naar hem toe dicht. Met zijn tweeën rijden we onder het vod door. Het wordt een sprint op het afgevlakte deel. 

Davies versus Evenepoel in de sprint. Een gevecht tussen 2 strijkijzers, maar ik heb meer over en ik boek zo mijn 2e zege van het seizoen. In de achtergrond wordt Stefan nog netjes 4e. Een goede dag voor de ploeg dus!

image.thumb.png.8966fc0ea4ce2cabed06537bad54b873.png

Vervolg ING White in februari

In de openingsrit van Andalucia wordt Kjeld netjes 3e. Xabi bereikt de 8e plek in dezelfde rit. Een dag later wordt Kjeld 9e. De dag nadien moet Xabi (2e) alleen 16 seconden toegeven op de winnaar Lutsenko. Kjeld wordt in die rit 10e.

In etappe 4 behaalt Xabi een 10e plaats. In de slottijdrit wordt hij nog eens 2e, achter Lutsenko. Zo wordt hij fraai 2e in het algemeen klassement, achter de Kazach. In het eindklassement wordt Kjeld overigens 6e.

In Algarve deed de ploeg het ook goed. In etappe 2 moest Stefan alleen Kuss voor laten gaan. Marco werd overigens ook netjes 5e. Een dag nadien toonde Jan Anton zich de rapste. Hij klopte Penhoët en Roosen vrij simpel in de sprint. 

Uiteindelijk behaalde Marco nog de 5e plaats in het algemeen klassement. Vlasov is de eindwinnaar.

Ook Leandro toonde zich in februari met een mooie 4e plek in Faun-Ardèche Classic, waarin Alaphillipe, Vingegaard en Rochas hem voorbleven.

UAE Tour

Etappe 1

De eerste World Tour koers voor mij in 2026. Milko, Stefan, Finlay, Nairo, Adam en Mick starten hier ook. We hebben hier dus een goede ploeg aan de start staan.

2 renners rijden weg in de eerste rit. In het peloton is het oppassen voor waaiers. Die komen er uiteindelijk ook, door Wanty en ons. 27 man gaan dan uiteindelijk sprinten om de zege. Girmay wint voor Dainese en Adam.

image.thumb.png.839da869a772add830ec607c97613fcb.png

Etappe 2

Etappe 2 is een ploegentijdrit. We rijden in een goed tempo door vanaf de start. Het resultaat: winst! Uitstekend gedaan. Een mooie teamoverwinning dus.

image.thumb.png.319009316feef167ae5c36b05567e673.png

Etappe 3

In deze etappe gaan we klimmen. De etappe eindigt op de Jebel Jais. We moeten zorgen dat er niet een te grote groep wegrijdt in deze etappe. 

9 renners vormen de vlucht van de dag, maar wij geven ze niet teveel ruimte. Het wordt dus per bergop beslist. Het wordt een pittige strijd bergop, maar uiteindelijk zijn de verschillen niet zo groot. Wij hebben als ploeg geen geweldige benen, maar in de finale zit ik wel goed.

Samen met Poole raak ik voorop op de klim. In een sprint bergop is Poole uiteindelijk de snelste. Hij is duidelijk in goede vorm, ik niet. In het klassement staat hij al op meer dan 2 minuten. Ik neem vandaag de leiding over van Adam.

image.thumb.png.7865697f8d18f0ca8911a2a50205bf41.png

Etappe 4

Deze rit was een saaie sprintrit met 4 dappere aanvallers. Stewart won. En Adam werd 8e.

Etappe 5

In etappe 5 hadden we wederom 4 dappere vluchters. Een sprint was echter onvermijdelijk. Jelle Harteel klopte verrassend Adam en Philipsen in deze sprint. Helaas net geen winst voor Adam dus.

Etappe 6

Nog een sprintrit. 2 renners rijden vroeg weg. Uiteindelijk wordt het toch gewoon een sprint. Milan wint namens Lotto Dstny. Adam komt helaas niet verder dan een 6e plaats.

Etappe 7

Een hele etappe naar Jebel Hafeet toerijden vandaag. Daar wordt het beslist. We nemen de controle op het vlakke en UAE op de klim. Plapp rijdt stevig tempo in de laatste kilometer van Jebel Hafeet. Alleen ik kan volgen en hem vervolgens in de laatste meters vrij simpel voorbij rijden! Zo boek ik dus ritwinst op Jebel Hafeet. Milko en Stefan worden nog mooi 5e en 8e. 

Zo zijn we als ploeg weer mooi begonnen aan het seizoen.

image.thumb.png.b0ae1e0f64b21e8e18c14320014a3ceb.png

image.thumb.png.b7447d25d7190da9fea5b2dcf9da5c5e.png

@chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans

Note: De contracten van de meeste renners van jullie renners lopen af. Alleen Júan, Thierry en Enrico hebben nog een lopend contract tot en met 2028. 

Daarom wil ik jullie 3 opties geven: contract verlengen, nieuwe ploeg uitkiezen of PCM laten beslissen. Mochten jullie geen keuze maken voor de volgende update, dan laat ik PCM de keuze maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 20: het voorjaar van 2026

Het voorjaar is op weg naar hoogtepunt, maar helaas niet voor Eva. Zij raakte geblesseerd tijdens een crash tijdens training. Zij richt zich dan ook volledig op de Tour. Ik kan gelukkig wel mijn geplande koersen rijden, te beginnen in Strade Bianche. 

Strade Bianche

Vorig seizoen werd ik in deze koers 2e. Dit seizoen hoop ik op een trede hoger. Winnen wil ik. Aan de starters staan veel grote namen. Van der Poel, Pogacar, Vingegaard, Alaphillipe, Evenepoel etc.

Wij rijden overigens met een sterke ploeg. Marco, Milko, Xabi, Andrea, Finlay, Simone en mij vertegenwoordigen ING White.

Een sterke kopgroep van 10 vertrekt, maar veel ruimte krijgen ze niet. Op 52 km van de meer beginnen de eerste favorieten aan te vallen. Evenepoel en Bilbao zijn de eersten. Niet veel later doet Pidcock hetzelfde. Met de Brit wkl ik mee springen, maar een renner stuurt gevaarlijk opzij, waardoor ik enorm moet uitwijken. Gelijk weet ik: weg kansen. De beste renner uitfoeteren heeft ook geen zin. Het is wat het is. 

Maar ook Pidcock komt niet meer bij de vroege vluchters: Zoccarato en Umba. Daarachter is het allemaal te laat. Xabi en ik worden 7e en 8e. Teleurstellend, maar het is niet anders. Hopelijk gaat het in Milaan-San Remo beter.

image.thumb.png.7536edb517dc075ee07695107967d1d3.png

ING White in maart

In de Grote Prijs Jean-Pierre Monseré deed de ploeg het goed. Taco werd 3e en Leandro 8e in de massasprint. 

Júan toonde zich in Paris-Nice. In de 2e etappe kwam hij tot een 6e plaats. Een dag later werd hij 5e in de tijdrit. In deze rit behaalde Stefano overigens de 10e plaats.

In de heuveletappes deed de ploeg het goed. Nairo, Xabi en Stefan werden 5e, 8e en 11e. Een dag later waren Stefano en Júan dichtbij een zege. Zij werden 3e en 4e. In de slotrit toonde Milko zich. Hij werd 4e, achter Gaudu, Vingegaard en Leo Hayter. Milko zou uiteindelijk 9e worden in het algemeen klassement.

In de Tirreno werd Marco 10e in etappe 2. Een dag later deed Jan Anton het beter net een 5e plaats. In etappe 4 wist Kjeld 6e te worden. In etappe 6 was het grote moment van de ploeg. Jan Anton klopte namelijk Jakobsen en Mihkels in de sprint. In de afsluitende tijdrit werd Marco overigens nog 8e.

Milaan San Remo

We hebben een sterke ploeg in deze Milano-Sanremo. Met Júan, Stefano, Arber, Enrico, Andrea, Mick en ik hebben we echt een goede ploeg. Alaphillippe start dit jaar niet, dus we krijgen hoe dan ook een nieuwe winnaar. 

3 vluchters rijden weg, waaronder Kwiatkowksi. Zij worden pas vlak voor de Cipressa bijgehaald. Eekhoff schiet daar gelijk een pijl af. Turner poeft mee, maar wegrijden doen ze nooit echt.

Het gaat op de Poggio beslist worden. Adria trekt als eerste ten aanval. Als vervolgens Schmid gaat, counter ik de Zwitser en trek ik door. Tot mijn verbazing kan niemand mee. De afdaling duik ik als een bezetene in. Wat erachter mij gebeurt, krijg ik allemaal niet meer mee.

Ik rijd de snot voor mijn ogen, maar in de laatste kilometer weet ik het zeker. Ik ga winnen! Ik ga eindelijk mijn grote klassieker pakken! Uitgerekend in degene die mij het minst ligt. Het is raak in La Primavera. Ik win mijn eerste monument! Eindelijk! Na de finish krijgt ik gelijk een omhelzing van Eva. Wat een dag!

Achter mij wordt Júan overigens nog netjes 6e. Een mooie dag voor de ploeg dus.

image.thumb.png.3e7cd9aa2a2963d1d1cd0b46e454e139.png

Catalunya

Etappe 1

Met Alejandro, Sebastian, Menno, Finlay, Kjeld, Xabi en mijzelf start de ploeg hier in Catalunya.

Deze eerste rit is voor mij normaal gesproken niet zwaar genoeg, dus we zullen zien wat hier als ploeg kunnen doen. 

3 renners vertrekken uit de start. Twee van hen weten uiteindelijk vooruit te blijven. Daarachter gebeurt er zeker wat, maar verschillen ontstaan niet. Ik word zelf 5e.

image.thumb.png.94029eb5576bd125df21b59c09ad9174.png

Etappe 2

In deze 2e etappe staat er een tijdrit op het programma. Ik voel me geweldig en vlieg van het startblok af. Vol doorrijden doe ik dan ook. Ik zie Alaphillippe steeds groter worden. Inhalen doe ik hem uiteindelijk niet, maar een hele snelle tijdrit doe ik wel. Ik zet de snelste tijd neer, maar niemand komt daar nog aan. Wat een heerlijke ritwinst! Ik klop zelfs de specialist Ethan Hayter.

image.thumb.png.95f7b3662b020e728d502eb5de2843eb.png

Etappe 3

Vandaag is het een ritje naar de Vallter2000. Geen makkelijke rit dus. Vooral omdat veel renners in de vlucht willen gaan. Dat maakt het lastig, omdat wij dan zullen moeten controleren. Na een stevig begin rijden er dan ook maar 5 renners weg.

Zij halen het niet. Het gaat dus omhoog beslist worden. Vanaf onderop maakt Finlay tempo, waarna ik halverwege overpak. Op en gegeven moment kunnen nog slechts 6 renners volgen. 1 voor 1 moeten ze passen. Kjeld is de laatste. Xabi kan nog volgen. Ik heb nog genoeg over. Xabi ook. Ik hoef de ritzege hier niet per se te hebben en dus gun ik hem aan mijn ploegmaat. Xabi wint voor mij en Kjeld. Schitterend! 

image.thumb.png.0e4292e8b4266f72ddca30c2ce05f0f8.png

Etappe 4

Vandaag gaan we opnieuw klimmen. Met 3 renners in de top 4 van het klassement staan we er zeer goed voor. Hopelijk houden we die posities vast.

Na een stevig begin rijden uiteindelijk 4 renners weg. Ze krijgen nooit veel ruimte. Op de Port de Canto vliegt Bora omhoog. Als Vingegaard uiteindelijk vertrekt, maak ik me geen zorgen. Laat maar rijden. We zijn nog met 5 renners in het peloton. Ook andere ploegen rijden mee.

Op de slotklim ligt het tempo hoog door de mannen van Ineos. Sivakov valt dan ook aan op 3km van de top. Ik rijd het gat dicht met een aantal renners in mijn wiel. In de laatste honderden laat ik Kjeld wegsprinten. Daarachter finishen ik en Xabi 2e en 3e. Kämna en Sivakov vullen de top 5. Een mooie dag voor de ploeg dus.

image.thumb.png.1bd4e5802c9e81408f22e37dd2e4519b.png

Etappe 5

Deze rit is een rit waarop we als ploeg wederom kunnen winnen. Kjeld en Xabi zijn met dit einde goede kanshebbers. Zelf acht ik me weinig kansen toe om de ritzege. 

Als ploeg controleren we de koers goed. Niemand rijdt uiteindelijk weg in de finale. En dus gaan we sprinten. Ik trek aan voor Kjeld en Xabi. Kjeld sprint als eerste van iedereen vol en wordt daarvoor beloond. Hij wint, terwijl Xabi en ik daarachter 5e en 9e worden. 

image.thumb.png.c42f79b0261aa4ebd5ab5949bba59394.png

Etappe 6

Deze rit is Spaans vlak. Een rit die geschikt is voor Ethan Hayter dus. Die wint uiteindelijk ook. Kjeld wordt nog 3e. Daardoor schuift hij ook Sivakov voorbij in het klassement!

Etappe 7

We eindigen met een rit Barcelona-Barcelona. 8 renners vertrekken vroeg in de koers. Uiteindelijk weten 2 vluchters te overleven. Baudin klopt Lazkano. In de achtergrond wordt Vlasov 3e met Kämna en mij in zijn spoor. Kjeld en Xabi finishen uiteindelijk 8e en 9e, in de groep met Sivakov.

Het volledige eindpodium bestaat dus uit mij, Kjeld en Xabi. Zij winnen we dus ook logischerwijs het ploegenklassement. Het puntenklassement is voor Kjeld. De andere klassementen zijn voor mij!

image.thumb.png.5ce1798ef652b5468b65186615eebd27.png

image.thumb.png.c99c43d98f3947533626a3334ad848ff.png

ING White in maart

Júan brak officieel door met zijn prestaties aan het einde van maart. 9e in de Panne, een geweldige zege in Gent-Wevelgem en een 2e plaats in Dwars door Vlaanderen. Hij was dus echt in bloedvorm!

Vlaandrens Mooiste

Arber, Jan Anton, Mick, Tim, Enrico, Taco en ik vertegenwoordigen de kleuren van ING White in Vlaanderen. Een ploeg waarmee we wat moeten kunnen bereiken. Ik moet zien weg te rijden, terwijl Arber en Jan Anton juist in een sprint ook iets moois kunnen bereiken. 

Uiteindelijk vertrekt een redelijk sterke kopgroep van 6 renners in deze natte editie. Op 70 km komen vervolgens de aanvallen van de B-linie. Skaarseth en Healy smeren hem. Niet veel later gaat ook Demare ervandoor. Het peloton is ondertussen uitgedund tot 64 renners. Enrico en Mick zijn onze 2 renners die gelost zijn.

Maar dan op 55km gaat van der Poel ervandoor. Van Aert die recht in zijn wiel zit, gaat niet mee. En ook wij blijven zitten. Het is een gok, maar met de renners die we hier nog hebben, lijkt me dit de beste keuze. Jumbo en Tim knappen vervolgens veel werk op. 

Op de Kruisberg besluit van Aert te gaan. Hij krijgt een aantal renners mee, maar wij zitten te slapen. We zitten niet mee. We houden daarna het gat stabiel. Op de Oude Kwaremont rijden Arber, Jan Anton en ik samen weg met een aantal anderen op jacht naar Van Aert, die ondertussen solo is gegaan. Hij geeft medeaanvallers Turner en Gregoire al gelost. 

Arber, Jan Anton en ik beuken met 6 andere renners daarachter hard door. Op de Paterberg is het gat met Wout nog altijd 30 seconden, maar op het vlakke knallen we iedereen uit het wiel. Op 7,5 km op de meet moet Arber lossen en dat is het moment dat we ook Gregoire voorbij rijden. Turner pikken we pas op 3 km van de meet.

Van Aert is voor mij Jan Anton en ik nog altijd in zicht. 

In onze koppeltijdrit rijden we het gat bijna dicht. Er is echter een enorme punch nodig om dat gat te dichten in de laatste 2 kilometer. Ik doe dat. Ik vlieg naar Van Aert toe, die compleet geparkeerd staat. En ik rijd hem voorbij. Jan Anton doet dat uiteindelijk ook nog. Zo wordt het een schitterende 1-2 in een bizarre koers! Arber wordt overigens nog fraai 6e! Wat een dag! 

image.thumb.png.080e0ad87c68d088cce874e3b8317cfe.png

ING White in het Baskenland en in de Scheldeprijs

Tussen de monumenten door waren er goede prestaties voor de ploeg. Milko werd 9e in de openingstijdrit van het Baskenland. Een dag later was Pogacar te sterk voor Marco, die wel Vingegaard klopte. Marco werd in de etappe daarna 3e.

In etappe 4 toonde Marco en Milko zich met een 4e en een 8e plaats, maar Pogacar was onklopbaar. Ook in etappe 5 won hij. Milko werd in dezelfde tijd 9e. Etappe 6 was wederom voor Pogacar. Marco werd 5e, waardoor hij zich in de top 3 van het klassement handhaafde. Hij werd 3e achter Pogacar en Vingegaard. Een mooi resultaat.

Ook in de Scheldeprijs ging het goed. Júan was de rapste van allemaal. Ook Arber werd daar nog fraai 4e.

Paris-Roubaix

Mick, Tim, Thierry, Enrico, Arber, Jan Anton en ik starten hier in Roubaix. Vorige week waren we als team geweldig. Ik won dan wel, maar dat was echt een zege die ik niet zonder mijn ploeg had kunnen bereiken. Ik hoop dat ik hier mijn derde monument op rij kan pakken. Al ben ik ook tevreden als Jan Anton of Arber hier succes boekt.

Een kopgroep van 13 vertrekt in deze natte editie. Een flinke club dus. Dat wordt nog wel een kluif om dicht te rijden, maar daar mogen andere ploegen energie aan besteden. Veel ruimte krijgen ze overigens niet.

Het is helaas niet de dag van Thierry. Hij rijdt al vroeg 2 keer lek en is dan ook nog eens 2 keer bij een val betrokken. Hij moet daarom algauw passen. In het Bos komt de eerste aanval. Politt breekt daar de finale open met een eerste versnelling.

Op 75 meet is de eerste echte aanval waarbij renners wegrijden. Pedersen, Kielich en Turgis rijden dan weg, maar van Gestel en Benoot halen ze terug. Op het moment dat dat gebeurt, rijdt Arber helaas lek. Gelukkig sluit hij wel snel weer aan. Vooraan gaat Senechal ervandoor. Hij krijgt Pedersen mee. En dus moet Jumbo achtervolgen. Echter wordt het chaotisch. Vele renners springen weg. Ik durf echter nog wel even te wachten, ondanks de 6 renners naar de kopgroep toerijden.

De chaos blijft aanhouden, maar met 37 km te gaan strijden een man of 50 nog om de winst. Arber, Jan Anton en ik hebben nog wat energie over, Enrico en Tim zitten dan al helemaal kapot. Maar ze zitten er nog bij en hebben al goed werk verricht vandaag.

In de finale is het chaotisch en moeten we de juiste momenten kiezen, maar als van Aert gaat, zitten wij te slapen. We zitten allemaal niet mee. De vogel is gaan vliegen. We doen nog een paar uiterste inspanning, maar we geraken er niet. Jan Anton wordt wel 3e. Daarachter word ik 6e. Weer niet goed genoeg in Roubaix. Volgend seizoen kom ik terug om deze alsnog te winnen. Al had hier gewoon meer ingezeten vandaag. Zonde.

image.thumb.png.ffc3aaeb4a6dbf54dc74e062428cdb3d.png

ING White midden april

De ploeg blijft goed presteren. In de Giro di Sicilia is het bijna raak voor Leandro. In de vierde etappe klopt eindwinnaar Fedeli hem in de sprint. Zo werd hij dus 2e. Leandro wordt tevens 9e in het klassement. 

In de Brabantse Pijl toont de ploeg zich echter sterk. Arber klopt namelijk zijn 5 medeaanvallers, waaronder Mads Pedersen. Daarachter wint Júan ook nog de sprint. Dat levert hem dus een 7e plaats op.

In de Tour du Jura Cycliste moet Xabi helaas 1 renner voorlaten. Bonnamour klopt hem namelijk. Wel kunnen we stellen dat deze week goed verloopt voor de ploeg. 

Een dag later toont Thierry ook zijn klasse. Hij wordt fraai 4e in de Tour du Doubs.

image.thumb.png.85a186a8b781f8d743ad8dd00e13e420.png

Amstel Gold Race

Sebastian, Mick, Leandro, Kjeld, Marco, Milko en ik starten aan de Amstel Gold Race. Een goede ploeg dus. Het zal hier overigens moeilijk om te winnen, met al die toppers. Maar wie niet waagt, wie niet wint.

Een goede groep van 5 renners vertrekt in het begin van de koers, maar die zijn normaal gesproken kansloos. Op 50 km van de meet breekt de finale open met tientallen aanvallen. Er raakt een groot clubje van 20 weg, maar niemand van ons zit mee. Wij zitten in het tweede clubje met Van der Poel en Pidcock.

In de laatste 4 km sluiten we pas weer aan. Alleen Gregoire rijdt dan nog altijd voorop. Ik trek mezelf nog helemaal leeg voor Kjeld, maar het is net niet genoeg. Frustrerend omdat Kjeld de sprint daarachter wint. Zonde. We hadden hier kunnen winnen.

image.thumb.png.8b2f31248834da53cc0b213ddf540530.png

Waalse Pijl

Sebastian, Thierry, Marco, Milko, Nairo, Xabi en ik starten in de Waalse Pijl. Een echte kopman hebben we niet. Wel is duidelijk dat Nairo en Sebastian de knechten zijn. 

6 renners vertrekken vroeg in de koers, maar zij zullen hier normaal gesproken kansloos zijn. 4 renners anticiperen en vertrekken op 50 km van de meet. De kopgroep rijdt dan nog altijd voorop. Als Roglic op 20 km van de meet hetzelfde doet, spring ik mee. Op dat moment rijden er nog altijd 3 originele vluchters op kop. Vele aanvallen volgen daarna nog, maar alles komt op een zakdoek.

Het wordt een sprint op de Muur. Een specialiteit van Pidcock. Hij wint dan ook. Ik en Milko worden nog 7e en 8e, maar dit is gewoon niet mijn klassieker. Meer zat er niet in.

Luik-Bastenaken-Luik

Dayer, Finlay, Thierry, Stefan, Stefano, Milko en ik starten aan het laatste monument van het voorjaar. Kunnen we deze winnen? Het wordt lastig, maar we gaan ons best doen.

7 renners vertrekken in de eerste kilometers van de koers. Daarachter wordt er algauw goed samengewerkt. Op 76 km van de opent Jumbo uit het niets het bal met een dubbelaanval van Reinderink en Roglic. Hij mag zonder problemen naar de kopgroep rijden en heeft zo een grote voorsprong van 3,30. Maar op 55 km moet hij het wel zonder zijn ploegmaat doen. Dat is ook het moment dat er een nieuw groepje wegrijdt, waar niemand van ons bijzit helaas. Stefano springt daarna nog weg, maar dat blijkt niet het goede moment.

Op de Redoute ga ik zelf maar. Al vrees ik dat het al te laat is. Op Rouche aux Falons sluit ik dan uiteindelijk toch nog aan. Ik kom namelijk samen met Roglic en Christen boven, maar met die 2 ga ik niet naar de meet. Ik ga gokken en pak even niet over. 

Als het dan even stilvalt en volk van achter terug lijkt te komen, ga ik ervandoor. Christen en Roglic kunnen niet mee. Ik ben weg. Op jacht naar mijn derde monument van het jaar! In de laatste honderd meters kijk ik nog eens om, maar ik weet dat het raak is! Wat een zege! Wat een zege! En wat een voorjaar! 3 monumenten! Wauw! Dit ga ik zeker vieren in mei!

image.thumb.png.1aeeea91ce1d777ce78abc0f0e92d71c.png

ING White aan het einde van april

In Romandië toont de ploeg zich goed. In de proloog worden Marco, Enrico en Xabi 3e, 4e en 10e. In etappe doet Adam het weer goed met een 3e plaats.

Marco en Xabi tonen zich in etappe 3 dan weer met een 6e en 9e plek in Romandië. In de tijdrit rijden Marco en Stefan na de 4e en 5e plek. 

In de rit naar Thyon 2000 wordt Marco 6e, wat er voor zorgt dat 3e in het algemeen klassement zou worden. Enkel Fisher-Black en McNulty blijven hem voor.

Bedankt voor de reacties en de likes! Ik neem de gegeven contractvoorkeuren mee! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei aron24:

Júan brak officieel door met zijn prestaties aan het einde van maart. 9e in de Panne, een geweldige zege in Gent-Wevelgem en een 2e plaats in Dwars door Vlaanderen. Hij was dus echt in bloedvorm!

Nondeju wat een bloedvorm zeg. Daarna ook niets meer gereden als ik het goed heb gelezen, maar de eerste zege is binnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 21: vakantie en voorbereiden op de Tour

Wat een voorjaar is het me geweest. In mei ga ik rusten. Met mijn vriendin even er tussenuit, zodat we ons beide kunnen voorbereiden op onze Tour. Zij komt net terug van een blessure, terwijl ik een top voorjaar achter de rug heb. De ploeg kan het gelukkig ook prima zonder mij. Dat hebben mijn ploegmaten vaker bewezen. 

De Giro

In de Giro staan Marco, Adam, Kjeld, Stefano, Nairo, Tim, Thierry en Enrico aan de start. Een goede ploeg met veel kansen. Ik heb tijdens mijn trainingen genoeg tijd om de ploeg te volgen.

In de openingstijdrit boekt de ploeg goede resultaten. Tim, Adam en Kjeld worden 4e, 6e en 9e. In etappe 2 kan de ploeg helaas geen goede resultaten boeken in de sprint, gewonnen door Jakobsen. Een dag later is echter wel gelijk raak. Marco raakt met een aantal renners weg en wint van dit groepje de sprint. De Maglia Rosa mag hij door deze ritzege ook aantrekken.

image.thumb.png.71af52a1de2dbf02a6353920196f27f4.png

De dag nadien pakt Carapaz tijd terug op Marco, maar die handhaaft zich gewoon in het roze. Stefano is overigens dichtbij de zege. Hij wordt knap 2e. In de sprintetappes daarna komt Adam helaas niet verder dan de 7e en 11e plaats. De ritzeges gaan naar Philipsen en Jakobsen.

image.thumb.png.82acb646dceb633a151efa3ffe099fd8.png

In etappe 7 is het wel weer raak. Marco verkeert in bloedvorm. Hij komt solo aan op de slotklim en verstevigt op deze manier zijn leiding. Zijn dominantie lijkt te beginnen.

image.thumb.png.01fefa396c6aff4edbc9f5bf5e898088.png

In etappe 8 wordt Stefano 8e. Hij wint daarmee de sprint van de tweede groep. In etappe 9 gaat Marco echter gewoon weer verder met domineren. Hij klopt Adam in de tijdrit over 34 km. 

image.thumb.png.97f5be861d0f44e39ffc8c6f2a2bd48a.png

image.thumb.png.8ce327d8434bf69622268a5509b0d302.png

De enige concurrent die op de eerste rustdag nog overblijft, is Carapaz. Die staat namelijk nog op 54 seconden. 

In etappe 10 sprinten Adam en Stefano naar een 2e en 10e plek in de rit die Jakobsen wint. In etappe 11 is het dan wel raak! Adam klopt de topsprinters en boekt een grote zege! Hartstikke mooi om te zien dat mijn beste vriend ook in goede vorm verkeert.

image.thumb.png.3b8d95c9c5262677d3a82e86bd021cbb.png

In etappe 12 weet Marijn van den Berg vanuit de vlucht te winnen. Marco wordt 10e en pakt zo ongeveer 40 seconden op Carapaz. 

In etappe 13 kent Marco niet zijn beste benen, desondanks loopt hij met zijn 10e plaats 8 seconden uit op Carapaz. Kjeld die ook nog altijd in de top 10 van het klassement staat, weet er een 7e plek uit te slepen. In de sprint van etappe 14 is Wærenskjold de snelste. Adam komt niet verder dan een 9e plek. 

Op de laatste dag voor de rustdag weet de Plus een halve minuut terug te pakken op Marco (13e), waarmee hij zichzelf terug in de strijd om de eindzege mengt. Kjeld en Stefano worden oviergens nog 6e en 8e. En ritwinst is er voor Konrad. 

image.thumb.png.ff9a470cc0c05d55e40ac6d70d53e718.png

Op de rustdag is de voorsprong van Marco echter nog altijd 1 en 30 seconden op de Belg. Kjeld staat ook nog keurig 5e op ruim 5 minuten van Marco. De Giro is dus nog lang niet beslist.

image.thumb.png.b26f5f863596d56ef246333012caac22.png

Dat blijkt wel als de ploeg moeilijke momenten kent op de Monte Bondonne. Kuss wint de rit in een sprint bergop met Bernal en de Plus. De laatstegenoemde pakt zo dus 31 seconden terug op Marco. De bittere nasmaak van etappe 16 kan in etappe 17 niet weggespoeld worden. Stewart wint de sprint, terwijl Adam en Stefano niet verder komen dan de 8e en 9e plek.

In etappe 18 recht Marco wel zijn rug. Hij wordt weliswaar 2e achter Bernal, maar rijdt de Plus op 35 seconden. Kjeld kent overigens een moeilijke dag en verliest bijna 4 minuten. Hij zakt daarmee naar plek 9. 

De ploeg zit de dag daarna weer helemaal op de roze wolk, want Marco klopt al zijn concurrenten in etappe 19 en wint de rit. Kjeld verliest weliswaar tijd, maar handhaaft zich wel op de 9e plek in het algemeen klassement.

image.thumb.png.6ac69f089eda5748110b67096164fe8c.png

Met nog een klimtijdrit en sprintrit te gaan kan het voor Marco overigens niet meer misgaan. Wel kan hij zijn dominantie nog wat groter maken. Dat doet hij ook door nog eens te winnen. Hij klopt Kuss en Prodhomme in de tijdrit. Met deze winst haalt hij overigens ook nog de bollentrui binnen!

image.thumb.png.a60885cbb22fc8ed1fde0889d35282b4.png

De slotrit gaat naar Ewan, maar het belangrijkste is de eindwinst van Marco. Kjeld wordt overigens op ruim 11 minuten 9e. Een mooi resultaat, maar lang niet zo mooi als de 2e eindwinst van Marco.

image.thumb.png.bc2bd65db3705e6826c5ac9a8fd3205a.png

Andere resultaten in mei

Was dat het dan? Nee, absoluut niet. Aan het begin van mei behaalde Júan een 7e plek in de Grand Prix du Morbihan, een koers die werd gewonnen door Mads Pedersen.

Arber toonde zich in Veenendaal-Veenendaal door Groves en Taminiaux te kloppen. Een dag later komt hij in Keulen niet verder dan een 4e plek. De winst ging daar naar Marit.

Beide renners, Júan en Arber, starten ook in de Tour of Norway. In de openingsrit was Marit opnieuw te snel. Arber werd 2e en Júan 5e. Een dag later reden 4 renners weg, met onder andere Bais. Júan werd overigens opnieuw 5e. 

In etappe 3 was hij eindelijk van die 5e plek af. Hij was namelijk de rapste in de sprint. In etappe 4 kwam Júan opnieuw dichtbij, maar opnieuw was Marit ING White te snel af. Extra frustrerend was deze 2e plaats, omdat 4 extra bonificatieseconden hem ook nog eens de eindzege hadden opgeleverd. Nu werd hij 2e. 

image.thumb.png.3ebda64d3e10ef949d05dc4d8235d4c9.png

Gelijktijdig aan de koersen in Noorwegen werd er ook gekoerst in België. In de Van Merksteijn Fences Classic kwamen Leandro en Lucho tot een 5e en 7e plek. De Bondt wist de koers te winnen. 

image.thumb.png.856f3bb93c6e4fd997759945fd30bc98.png

ING White begin juni

Jan Anton reed voor het eerst sinds Paris-Roubaix weer een koers. In de Brussels Cycling Classic toonde hij zich gelijk de snelste. Wat een klasse!

In de Dauphine toonde Finlay en Stefan zich. Finlay kwam tot 2 podiumplekken en een 4e plaats. In het eindklassement bezorgde hem dat de 4e plaats. Stefan liet zich in de tijdrit zien met een 5e plaats, maar ook op La Plagne toonde hij zich opnieuw met een 5e plek. Zo werd hij fraai 9e. De eindzege was overigens voor Mas, die Vingegaard klopte.

Tour de Suisse

Taco, Lucho, Adam, Jan Anton, Andrea, Júan en ik starten aan de Ronde van Zwitserland. Een echt topteam dus.

Etappe 1

In deze korte tijdrit zou Júan best eens kunnen uithalen. Van mezelf verwacht ik echter weinig. Ik heb geen geweldige benen. Ik kom dan ook niet verder dan een telurstellende 31e plaats. Daarmee verlies ik kostbare tijd op concurrent Geoghegan Hart. Júan wordt overigens nog 7e.

Etappe 2

Na de tegenvaller van etappe 1 moeten we als ploeg maar gauw een resultaat neerzetten. Met 3 goede sprinters moet dan in etappe 2 zeker lukken. Drie renners vertrekken al vroeg, maar zij zijn normaal gesproken kansloos. Het wordt dan ook een sprint, maar we komen niet verder dan een 7e plek met Júan. Zonde.

image.thumb.png.361c93a88db740c6f01b3d878c54f95a.png

Etappe 3

We gaan serieus klimmen in deze rit. Hart en Fisher-Black lijken mijn grootste concurrenten vandaag. De hele rit wordt er volle bak gekoerst en dus wordt het een uitputtingslag. Onze sprinters laten daarom al vroeg lopen.

Ik heb niet mijn beste dag ooit. Toch voel ik me op de slotklim goed genoeg om zelf tempo te maken. 1 voor 1 rijd ik de andere renners uit mijn wiel. Ik zegevier, terwijl Benoot stunt met een 2e plek. 

image.thumb.png.96b9f3015d198f1bc27f13ec13c8b1f2.png

Etappe 4

Wederom zoeken we de bergen op vandaag. Ook in deze rit wordt er vol gekoerst op het vlakke. Uiteindelijk komen 7 renners weg. Al moeten ze daar echt veel moeite voor doen. 

Zij halen het uiteindelijk ook niet. Het wordt een finale die niet zwaar genoeg is om echt verschil te maken. In de punch blijkt Johannessen de sneltste. Ik word 4e, waarmee ik mijn leiding behoud. Jan-Anton komt tot een 10e plek.

Etappe 5

In deze lange bergetappe wil ik toch wat tijd pakken op de concurrentie. 6 renners vertrekken vroeg, maar ze zijn kansloos. Na goed werk van ons en Ineos wordt het beslist op de Albulapass.

Op de lange klim rijd ik stevig tempo. Er volgen aanvallen, maar die zijn kansloos. Ik haal ze allemaal terug en rijd vervolgens iedereen uit het wiel. Dat laatste gebeurt pas op 2 km van de top. Het gat wordt maximaal 15 seconden, maar in de afdaling komen ze niet meer terug. Ik win de rit! 

image.thumb.png.be8aeae78c50a82cebd9a5b71a4623f9.png

Etappe 6

Deze rit begint nog met een zware klim, maar met de punchheuvel aan het einde is deze aankomst geschikt Júan en Jan Anton.

Op de steile klim in de openingsfase beland ik per ongeluk in de kopgroep. Uiteindelijk laat ik me al snel weer inlopen en rijden 8 renners weg. Zij halen het uiteindelijk niet. In de finalekilometers zet ik mezelf om kop om de punch aan te trekken voor Júan en Jan Anton. 

Dat blijkt een goed plan. Hoewel Pidcock en andere proberen weg te rijden, lukt ze dat niet. Zo kan Júan het karwei afmaken, terwijl Jan Anton, ik en Lucho nog 6e, 8e en 14e worden! Weer een zege voor de ploeg!

image.thumb.png.4972a407b2dbe335c2fab4bd07f53bac.png

Etappe 7

In deze rit kunnen Júan en Jan Anton weer winnen. 9 renners vertrekken uit de start en gaan proberen een sprint te voorkomen.

Maar op 100 km van de meet rijden een aantal rijders weg uit peloton. Zij worden snel weer bijgehaald. In de finale is de chaos compleet. Aanval naar aanval volgt. Uiteindelijk komt van der Poel weg. We blijven daarachter rijden, maar we komen net tekort. Júan strandt namelijk enkele millimeters, terwijl Jan Anton ook nog 4e wordt. 

image.thumb.png.d5d076d9e84100df7b5379bf9e9c963d.png

Etappe 8

We sluiten deze Ronde van Zwitserland af met een lange tijdrit. Ik verwacht hier vooral mijn leiding te behouden. Ritwinst is hier dus geen doel voor mij. Zeker niet als ik mijn benen voel. Ik word 27e, op meer dan een minuut van winnaar Bissegger. De eindwinst in combinatie met alle truien is gelukkig wel binnen. 

image.thumb.png.e3da69ca8b05dd75dfa2459e87fa68fd.png

ING White in juni

Terwijl ik in Zwitserland reed, reden enkele ploegmaten de Baloise Belgium Tour. Goede resultaten waren ervoor Xabi, Stefano en Milko. Jumbo-Visma was echter wel te sterk met Roglic en van Aert. 

Stefano behaalde een 2e en 7e plaats. Milko werd eenmaal 4e en kwam tot de 9e plaats in het eindklassement. Xabi reed zonder top-10 plaatsen naar een 5e plaats in het eindklassement.

NK tijdrit

Dit jaar staat er een zeer korte tijdrit op het programma, slechts 21,7 km. Het had van mij wel wat langer gemogen, maar toch, daar verander ik niets aan. De eerste richttijd komt net als vorig jaar van Tim. Alleen Van Baarle rijdt een snellere tijd, terwijl Kjeld een gelijkwaardige tijd als Tim neerzet. 

Maar dan moeten ik en verrassing Enzo Leijnse nog komen. Ik knal als laatste volle bak het parcours over. Ik voel me goed genoeg om te winnen en dat doe ik ook, maar Enzo Leijnse die in topvorm verkeert, is slechts een seconde trager. Daarmee heeft hij wel een enorme stunt neergezet. Voor mij is deze uitslag ook mooi, want ik ben eindelijk de beste tijdrijder van Nederland. 

image.thumb.png.98a62cbea8481751e5f1ffba24c5ffb4.png

NK wegrit

Dit is een koers waar we kunnen winnen met Kjeld en Jan Anton. Zelf heb ik ook kansen, maar topfavoriet ben ik hier niet. Verder rijden Taco, Mick en Tim ook dit NK namens ING White.

En na de afgelopen jaren kan men inmiddels wel raden wat mijn tactiek is. In de kopgroep zitten. Van Zanden, Deelstra, Loohuis, Hayma en van der Tuuk zijn mijn medevluchters. Het peloton geeft het overigens al weer snel op, net als in de voorgaande jaren. Rond de 50 km van het einde komt er nog wat druk van achter, maar dat is veel te laat.

Met mijn medevluchters durf ik wel naar deze heuvelachtige meet. Dat blijkt ook wel. Ze kunnen mijn wiel niet houden in de finale. En zo word ik ook Nederlands kampioen op weg, voor Hayma en van der Tuuk. 

image.thumb.png.b934678f5a6e84ee6b801e87f75d9082.png

ING White en de nationale kampioenschappen

In Italië laat Marco zien waarom hij een enorme goede renner is. In de tijdrit komt hij slechts 4 seconden tekort voor de titel. Hij wordt overigens 3e. Maar op de weg toont hij zich de beste. Andrea en Enrico worden overigens nog mooi 4e en 8e. 

image.thumb.png.a4793923f65079ca487d6889edc0bcc6.png

Thierry komt in Eritrea met overmacht tot een nationale titel in de tijdrit. Ook wordt hij daarna nog fraai 2e op de weg. Daarmee laat Thierry zijn kwaliteiten dus goed zien.

image.thumb.png.de448be911905025b5c943ef099978a9.png

In Spanje laat Xabi zich zien met een 5e plaats op de tijdrit. Op de weg komt hij er helaas niet aan te pas. Stefan moet het in Oostenrijk helaas doen met 2 9e plaatsen. 

De andere renners met een NK in juni kwamen helaas niet in het stuk voor. Ze behaalden geen top-10 klasseringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites