Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[PCM 2023/SIGN-UP] | De Belofte van de Leeuw

aron24

Aanbevolen berichten

Ongetiteld(1).thumb.jpg.ed452298d82010515d37b433a168129e.jpg

Hoofdstuk 51: mei en juni

De Giro

Deze Giro begint gelijk enorm zwaar met 3 bergritten. Ik heb er zin in.

Etappe 1

Deze tijdrit is er eentje die veel renners ligt. Ik voel me oké, maar een winnende tijd is die van mij net niet. Andrew August is 2 seconden sneller en pakt daarmee de eerste Maglia Rosa. Een slecht begin aan deze Giro is het voor mij ook niet. 

Pogacar verliest als een van de weinige favorieten echter wel anderhalf minuut. 

image.thumb.png.f6854243d3ce2dea924de812aacd42a1.png

Etappe 2

Na een loodzware rit, waar een vlucht het Sunweb en ons lastig maakt, gaan uiteindelijk 18 favorieten om de zege rijden. Daar ben ik er een van. Ik weet te winnen en pak zo ook de Maglia Rosa, zonder echt bizar veel tijd te pakken op een groot deel van concurrentie. 

Een groot slachtoffer is Pogacar, die weer een pak tijd aan zijn broek krijgt.

image.thumb.png.da459fa598cb48a0f5e53f5ce881f2e9.png

Etappe 3

Met mannen hoog in het klassement in de aanval is het de hele dag vol koers. Het is de hele dag oorlog, waarna het pas op de slotklim beslist wordt. Met 4 renners gaan we dan rijden om de zege. Milko, Heßmann, van Eetvelt en ikzelf. In de punchsprint heb ik het meest over. Zo win ik opnieuw, maar met weinig voorsprong op de andere 3. Wel zijn er vandaag grote slachtoffers, zoals Xabi. 

In het klassement sta ik 54 seconden voor op Milko en 1 minuut voor van Eetvelt. Een mooi gat, maar nog niet genoeg.

image.thumb.png.eeedb2d51eea8f433a9ca104023f1d28.png

Etappe 4

Vandaag is er een kans voor Jasper om de rit te winnen, maar daarvoor moet hij bijvoorbeeld wel Enrico en Stefano kloppen. Dat doet hij niet. De Italiaan wint voor de Belg, en ook een andere Belg, De Lie.

Etappe 5

We gaan weer klimmen. Het is weer een loodzware rit. 35 renners vertrekken vroeg in de koers, maar echt gevaar zit er niet bij. Vroege vluchter Corti overleeft als enige aanvaller. Milko en ik komen daarachter samen als 2e en 3e over de meet. Xabi doet ook goede zaken, en klimt naar de 4e plaats in het algemeen klassement.

Etappe 6

14 mannen vertrekken vroeg in deze rit, maar het interessante komt juist op de plek waar je het niet verwacht. Het breekt aan het einde van de afdaling. Zo verliest Milko de aansluiting, maar iedereen komt gewoon weer terug. 

Het is een zware rit, en op de Poncola Alta zakken Milko en Xabi er beide doorheen, terwijl Stefano, Berwick, Pogacar, August en Sadykoc als enige met ons tempo (die van Staune-Mittet meekunnen). Milko en Xabi komen nog terug. Op de slotklim val ik nog aan voor de ritzege en tijdwinst, maar vluchter Corti wint zijn tweede rit. Tijdwinst is er voor mij wel. 

Etappe 7

Ondanks een behoorlijke klim lijkt het een sprintrit te worden. En dat wordt het ook, met nogmaals een zege voor Enrico. 

Etappe 8

74 km, maar wel 2 bergen. Hoe deze rit zich ontvouwt, is voor mij een raadsel. Er gebeurt echter verrassend weinig, maar een valpartij maakt wel een einde aan de Giro van Marcel. 

In een bergpunch is Milko, Tiberi, mij en Van Eetvelt te snel af. Zo blijft het duel tussen mij en Milko springlevend. De rest staat echter al ver.

image.thumb.png.836fe5f30ccd16e2c395107c83c59e14.png

Etappe 9

De laatste rit voor de eerste rustdag. In een chaotische en zware heuvelrit overleven 3 topsprinters. Jasper, Enrico en Stefano. Dit keer is het Jasper die raak schiet na goed werk van Enric en mijzelf. Een mooie zege dus voor de ploeg!

Eerste rustdag

Een welverdiende rustdag, die ik met veel vertrouwen in ga. De Giro is nog niet beslist, maar ik sta er goed voor.

image.thumb.png.a7fcfbaa57c1288fadc86374142a0755.png

Etappe 10

Na een vreemde rit is Ben Tulett de verrassende winnaar van deze, op papier, vlakke rit. De niet-sprinter weet echter toch iedereen op bijzondere wijze te verrassen. 

Etappe 11

In deze heuvelrit zijn er veel kandidaten voor winst. De vraag is, wordt het een vlucht of een sprint? Een vlucht lijkt niet gek, aangezien er groep van 13 man wegrijdt. Wij hebben met Hamed iemand mee. 

Het wordt uiteindelijk na een hevige strijd een sprint, die Enrico wint voor Pogacar, Stefano, Jasper en de Lie. 

Etappe 12

Met een korte aankomst omhoog aan het einde kan het in deze rit alle kanten op. 7 renners vormen de vroege vlucht. Daarvan rijden er 4 om de rit, met winst voor Ayuso. Daarachter wordt Pogcacar voor mij en Milko 5e. 

Etappe 13

Deze 13e etappe is een serieuze rit. 16 man rijden weg en wij hebben Staune-Mittet mee. Hij wordt echter 3e achter Ayuso en Fred Wright. Bij de klassementsmannen gebeurt er niets. En dat is ook wel eens prettig.

Etappe 14

4 renners vormen de vlucht in deze sprintrit, maar zij voorkomen een massasprint niet. De man in de puntentrui, Enrico, wordt slechts 14e, terwijl Stefano zegeviert. Een mooie overwinning voor de Belg dus.

Etappe 15

Wederom een kans voor de rappe sprinters. Vandaag hebben we slechts 2 aanvallers, maar zij zijn natuurlijk kansloos. Vandaag is mijn oude ploeggenoot Paul de snelste voor Stefano en Vandebosch.

De tweede rustdag

Met een gat van 1'27 op Milko is de Giro nog altijd niet beslist, maar ik voel me eigenlijk nog steeds heel goed. Dus ik verwacht gewoon te winnen.

image.thumb.png.154e38f9e45c5ddbd2784cd937696607.png

Etappe 16

13 mannen vertrekken vroeg in deze interessante rit. Maar zij halen het niet. Het wordt op de laatste 2 steile Italiaanse muren beslist tussen 3 grote renners. Johannes zorgt voor deze strijd door alles aan brokken en stukken te rijden

In de beslissende punch heb ik het meest over. Zo blijf ik Milko en Pogacar voor. Xabi verliest kostbare tijd in de strijd om het podium.

image.thumb.png.edf7fd4f0e88f049d54fd6a3b3d303dc.png

Etappe 17

Deze 17e etappe is allesbehalve vlak. Een vlucht is hier best kansrijk, maar het wordt al snel een harde koers. Een groep van 16 met enkele renners in de top 10 van het klassement mag niet rijden. Van mij wel, aangezien Johannes meezit en ik me niet geweldig voel.

Maar de groep krijgt nooit meer dan een minuut en zo worden ze op de eerste klim al teruggehaald. Na de tussensprint rijden Enric, Colleoni, Vingegaard en Stefano weg. 

In de slotfase wordt het uiteindelijk een bergsprintje. Ik zit net wat te ver, en verlies daardoor wat tijd op Xabi, Milko en August. De Spanjaard wint de rit. Ik word 4e op mijn verjaardag. Jammer, maar goed, ik kan niet altijd winnen.

Etappe 18

Vandaag rijden we over de Stelvio. In de beginfase hebben we al snel dezelfde situatie als gister. Dit keer zit Hamed namens ons mee. Uiteindelijk blijven hij en Schönholzer als enige vooruit, maar krijgen ze wel een enorm gat. Waarna nog 2 andere renners besluiten na voren rijden.

Maar ze halen het helemaal niet. Het wordt een slachtveld op de Stelvio. Ze blijven ik en August over, terwijl Xabi en Milko compleet parkeren. 

Ik kom uiteindelijk als eerste boven met August in mijn wiel. Een minuut later volgen Xabi en Barker. Een halve minuut na hen volgen Milko en Arensman. Pas ver daarachter komt een groep met Pogacar en Sadykov.

Maar de Amerikaan is niet echt voornemens om door te rijden. Daarmee vergooit hij tijdwinst. De rest sluit weer aan, maar die inspanning moet Milko uiteindelijk bekopen met tijdverlies op de slotklim. De ritzege gaat in de sprint uiteindelijk naar August. Zelf word ik 5e. Weliswaar geen etappewinst, maar wel de beslissing in de Giro. En dat is mij ook veel waard.

Etappe 19

Deze vlakke rit is wel een interessante. Wie heeft er nog wat in de benen? En welke ploegen kunnen nog achter een grote groep aan. 

Met wat toeval komen ik en Jasper in de grote kopgroep van 23, waarin we verrassend weinig werk hoeven te doen. Ondanks aanvallen in de finale wordt het vooraan een sprint. Ik trek logischerwijs aan voor Jasper. Hij wint met fietslengtes voorsprong, terwijl ik als 2e binnenkom. Wat een rit! 

Etappe 20

Vandaag is de laatste bergrit in deze Giro, maar ook in deze rit komt een vlucht nooit echt weg. Het is oorlog vanaf de eerste klim door de mannen van Sunweb. Ik vind dat prima. Ik trek lekker zelf door en kom zo per ongeluk solo boven op de eerste klim. Zo sterk als vandaag ben ik de hele Giro nog niet geweest.

August sluit in de afdaling weer aan, terwijl daarachter Xabi en Milko samen achtervolgen. Daar weer achter rijden Pogacar en Hamed bij elkaar. Kort gevolgd door een clubje met meer mannen, zoals Mike. 

Uiteindelijk beklimmen we de Izoard met 4 koplopers, maar ik bonjour ze er allemaal af. Ze zien me pas na de meet terug, ondanks ik de benen op de slotklim echt wel voelde. Andrew wordt op meer dan 6 minuten 2e, terwijl mijn ploegmaten Mike en Hamed 3e en 4e worden.

Door deze uitslag verliest de geïsoleerde Xabi zijn podiumplek aan de Amerikaan, waarmee Sunweb zeker loon naar werken heeft gekregen. Jammer voor de Spanjaard, zeker omdat August een sterke tijdrijder is.

image.thumb.png.89b54a22f258deed9f5ac8b6145fd445.png

Etappe 21

De strijd om het podium ligt nog open, maar er zijn zeker ook renners, zoals Ganna, die enkel voor ritwinst kunnen gaan. Na mijn solo van gisteren lijk ikzelf niet echt de uitgesproken favoriet. 

Ik vermoed dat dat Ganna is. Hij staat ook heel lang bovenaan, maar August komt er nog voorbij. Ik word 50 seconden achter de Amerikaan 25e. Daarbij vormen ik, Milko en August het podium van deze Giro. Ook neem ik de bergtrui met 508 punten mee naar huis. De puntentrui is voor de beste sprinter Enrico. Het was een mooie Giro.

image.thumb.png.e0c23c5539d3090143a018cdc49ced2a.png

NK TT

Het zou leuk zijn als ik deze weer kan winnen, maar we wachten het af. Er rijden andere prima/goede tijdrijders zoals Jan Anton, Arensman, Hoole en Nijland. Ik heb niet mijn beste dag. Ik word 5e. Ach ja, kan gebeuren. Winst is ervoor Hoole. Mooi voor hem.

NK Weg

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik hier vandaag moet winnen. Op 60 km van de meet rijd ik weg. Mijn teamgenoot Tijmen is 20 km daarvoor per ongeluk al weggereden. En zo gaan we op jacht na de 3 vluchters. Dat gat rijden we dicht.

Tijmen moet uiteindelijk samen met Hofstede lossen. Zo gaan van Herwaarden en de toch echt sterke van Bekkum rijden om de zege. De eerste genoemde moet in de slotkilometers passen, maar haalt wel het podium. En zo gaan van Bekkum en ik erom sprinten. 

Het wordt een krap sprintje, maar ik weet hem wel te winnen. Zo word ik weer Nederlands kampioen, terwijl Jan Anton, Mathieu en Tijmen de top 6 compleet maken. 

image.thumb.png.e59f8395e18bf3d16188c049b1dae332.png

Prestaties renners

Stefano Demora

Stefano stond aan de start van de Giro, en dat bleek een goede keuze. Na 4 podiumplekken was het in etappe 14 raak! De dag nadien kwam hij nog een keer dichtbij, maar het werd helaas voor hem net niet. We zien hem overigens weer terug in de Tour, waar hij ongetwijfeld ook een rit wil winnen.

image.thumb.png.2838f5a82e3d0976e238b4a58b53485b.png

Lucho Escobar

Lucho koerste in Noorwegen en Frankrijk, maar meer dan knechten zat er niet in. Wel werd hij nog 15e in een tijdrit, maar dat zou Lucho weinig vreugde geven. In de Tour heeft hij wel meerdere kansen op een ritzege.

image.thumb.png.961c1c668e8db1aa04c2c5ffee9e453c.png

Leonardo Aparecido

Leonardo gaat de Tour niet halen, maar zijn blessure is gelukkig wel voorbij. Hij komt in de Ronde van Polen weer in actie. Hopelijk voor hem is hij daarna in staat de Vuelta mee te pakken in goede vorm.

image.thumb.png.0b0d9d5bc596b1f08e4cd8f9fb5d5254.png

Milko Djurovski

Milko was lang mijn enige concurrent in de afgelopen Giro. Pas in etappe 18 moest hij deze strijd opgeven. Hij was zeer sterk, en dat leverde hem ritwinst en een 2e plaats in het algemeen klassement op. Als voorbereiding op de Tour nam hij er vervolgens 2 nationale titels bij.

image.thumb.png.145feec216dd1022357884feb58ff2b7.png

Júan Alblas

Júan heeft zijn zegeteller flink opgekrikt. Hij won maar liefst 6 keer een rit, eenmaal een eendagskoers en 1 keer een puntentrui. De Cubaan is duidelijk in hoogvorm. We zullen hem dan ook zeker vooraan zien meekoersen in de Tour. 

image.thumb.png.1245cd76fd9b8e00408e5f7492c90d8d.png

Stefan Perauer

Stefan schoot in 4 koersdagen 3 keer raak, waaronder dus een dubbele nationale titel. De Oostenrijker lijkt dus echt klaar voor de komende Tour. Kan hij voor het podium gaan?

image.thumb.png.6f04000b6b48feb6f878725b57603878.png

Marco Bossi

Marco heeft Zwitserland duidelijk gebruikt als trainingsprikkel. Ik verwacht hem gewoon goed in de Tour, maar we zullen het moeten afwachten. Laten we het hopen. Een strijd tussen meerdere renners is voor de kijker altijd leuk.

image.thumb.png.03504193e8eecbbf2a3746a7d6f4b85e.png

Thierry Spintor

Thierry toonde zich in de Dauphine. Hij werd 3e in het algemeen klassement, achter 2 sterke Australiërs. Een zeer fraai resultaat. Daarna zaten er helaas voor hem geen nationale titels in. 

image.thumb.png.61cfcb19e22b9ea2fb5f1faf0029d504.png

Xabi Llorente

Xabi was na een lastige start lang op weg naar het eindpodium in de Giro, maar moest zich in etappe 20 gewonnen geven na de aanval van Sunweb. Helemaal met lege handen naar huis ging de Spanjaard niet. Hij wist de 18e etappe namelijk te winnen. Als voorbereiding op de Tour haalde op de Spaanse kampioenschappen 2 podiumplekken.

image.thumb.png.20dc5892f45bb3b85eb925c38098a99d.png

Kjeld Kuiper

Kjeld had zijn zinnen gezet op de Tour, maar in België ging het al snel mis. Hij crashte en brak zijn nek. Gelukkig is het niet slechter afgelopen. De Tour moet de Nederlander helaas wel missen. 

image.thumb.png.2edd80c0b3435c1a77ba2fbf57ecdd66.png

Jan Anton Pijl

Jan Anton kwam in Zwitserland tot 2e 4e plaatsen, waarna het daarna nog 3 keer net niet was. Meestal is dat een goed teken voor Jan Anton. Als hij vaak op rij misschiet, volgt snel daarna de grote prijs. Kan hij het groen winnen in de Tour? We gaan het zien.

image.thumb.png.20ece0caf40f6233022364cb7ebaf627.png

Enrico Veloce Collina

Enrico liet in de Giro weer eens zien meer te zijn dan een sprinter. Hij kwam in zijn Giro tot 3 ritzeges en het puntenklassement. Als voorbereiding op het Italiaans kampioenschap reed hij in Slovenië naar nog een ritzege. Op dat nationale kampioenschap was het vervolgens ook nog eens raak. Wat een geweldige periode voor hem!

image.thumb.png.c4c793b7f532ff6ba26ed967c3149945.png

Arber Doka 

Arber koerste in mei nog naar ereplaatsen, maar daarna stortte hij zich volledig op zijn voorbereiding op de Tour. Kan hij daarin toeslaan? Met Geraadsbergen en nog een andere kasseienrit moet dat toch zeker kunnen.

image.thumb.png.67e744aeca7fd7c48f437a506728a0ad.png

@chrisje1993 @Svenpunt @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans

Bedankt voor de reacties en de likes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 52: Tour de France

Het is een vreemde Tour. We beginnen gelijk met bergritten. Zo doen we in etappe 3 des Belles Filles aan. Om vervolgens in etappe 9 in Breda te belanden. In etappe 16 komen we echter ook weer terug bij des Belles Filles. De indeling van deze Tour is dus zeker interessant.

Etappe 1

Vandaag mogen we gelijk serieus klimmen. Er rijden 4 renners weg, maar echt kansrijk zullen de vluchters niet zijn. In de afdaling van de la Croix laat Tiberi zich even foppen, maar hij voorkomt uiteindelijk tijdverlies.

In deze rit zijn de verschillen niet groot. Het wordt dan ook een punchsprint van 9 renners bergop, die Fisher-Black voor Xabi, mij en Marco wint.

image.thumb.png.02da3425bbb82355268f55de5854731b.png

Etappe 2

In deze heuvelachtige rit zijn Juan, Jan Anton en Stefano de favorieten. We hebben met Adam ook zeker een kanshebber, maar in de finale is Juan de sterkste voor Adam. Ik en Pidcock worden daarachter 3e en 4e. Daarachter volgt de rest van het peloton. 

Door deze uitslag en de tijdverschillen neem ik ook het geel over.

Etappe 3

Een goede kopgroep van 14 rijdt weg, maar slechts een van hen heeft de benen om mij voor te blijven. Mark Padun wint de rit, terwijl ik op 8 seconden 2e word. 16 seconden na mij is Marco de eerste klassementsrenner die binnenkomt. Zo loop ik dus weer wat weg bij de concurrentie en neem ik ook de leiding in de andere klassementen.

Etappe 4

3 renners proberen het vandaag en zij krijgen zeer veel ruimte. Maar het wordt uieindelijk gewoon een punchsprint, die met Marco een zeer verrassende winnaar krijgt. Hij blijft Pidcock, mij en 16 anderen voor. Daarmee pakt de Italiaan ook tijdelijk de leiding in de puntentrui.

image.thumb.png.a40bfc2cf74b708b399b1dd8d2f9f4a5.png

Etappe 5

Dit is een rit waar een aantal renners, waaronder ik, naar hebben uitgekeken. In deze korte kasseienrit kan het werkelijk alle kanten op.

10 vluchters krijgen veel ruimte, maar net voor de eerste tussensprint schiet het peloton in gang. Valpartijen en lekke banden hinderen niet alleen onze ploeg, maar ook Xabi en Stefan. In alle chaos rijdt Lucho op 25 km van de meet weg.

Op 14 km val ik op een oplopend stuk aan en krijg ik Ethan mee. We komen bij Lucho, maar beide renners pakken niet over, wat ik zeer vreemd vind. En dus wordt het een sprint van een uitgedund clubje. Juan wint voor Jasper en Lucho. Van de klassementrenners zitten enkel Ethan, Milko, Evenepoel en ik in de voorste groep. Marco houdt de schade met een minuut verlies aardig beperkt, terwijl pechvogels Stefan en Xabi minuten verliezen.

image.thumb.png.1cb0e455053b160015c71fd201a43e8e.png

Etappe 6

Een rit voor de sprinters, maar waaiers zijn ook zeker mogelijk in de finale. De onvermijdelijke waaiers komen er in dit absolute schijtweer. De hele dag regen. Van de keiharde wind in de slotfase profiteren we heerlijk. 

Dries opent het bal en rijdt het peloton in brokken en stukken. Vervolgens is het Hamed die een tweede forsing voert. Zelf rijden Adam, Jasper en ik ook mee. Op een klimmetje val ik aan. Enkel Remco en Adam zijn dan mee. We spelen het voorin heerlijk uit. Adam wint de rit, terwijl ik 2e word voor Remco. Daarachter komen de renners in verschillende clubjes binnen.

Voor ons is het een geweldige dag, want we halen als ploeg eindelijk onze eerste ritzege binnen. Ook neemt Adam het groen over van Juan. 

image.thumb.png.31a26c3d4c5c3bf20ffc1ba8a18459fd.png

Etappe 7

Na ons succes van gisteren kunnen we vandaag wederom stappen zetten. Speciaal voor de ritten in België zijn er ook meerdere tussensprints. Een groot deel van vandaag echter zal in handen komen van de vlucht. En dan is het handig dat je mee zit. Bij de eerste tussensprint poeft Adam naar de vlucht toe. Zo zit hij dus mee in de vlucht van 9.

Op 100 km van de meet is er een grote valpartij. Jan Anton en Johannes zijn de mannen die daardoor moeten opgeven. Zo raak ik een belangrijke klimknecht kwijt, terwijl ik ook mijn oud-ploeggenoot de Tour zie verlaten.

Maar de Tour wacht op niemand. De vlucht mag rijden om de zege, maar alle 3 Australiers rijden samen tegen Adam, die helaas daardoor 2e word achter Sweeny. Wel doet hij goede zaken voor het groen.

Etappe 8

Ook in deze rit hebben we weer een rit met speciale tussensprints. Voor vandaag zie ik Júan overigens als grote favoriet, met Stefano en Adam als andere kanshebbers. 9 mannen vertrekken en wij hebben met Kaden een goede kanshebber mee. Die vlucht strandt helaas.

Het is uiteindelijk Juan die weer eens wint, maar wel nadat het peloton gebroken was door de wind. Adam zat daardoor te ver. Zelf word ik 3e, waardoor ik boni's meesnoep.

Etappe 9

Het is tijd voor waaiers in de rit van Breda naar Breda, maar die komen er niet. Het wordt een sprint waarin Juan zich voor Perini en Adam de snelste toont.

Eerste rustdag

Hoewel ik helaas nog geen rit heb gewonnen, ziet het er in het klassement geweldig uit. Ik heb al een mooie voorsprong, maar ik wil toch echt wel eens een keertje winnen.

image.thumb.png.1ce3b9976b79b363ac476bbd518fa056.png

Etappe 10

Deze rit is een mooie, maar zonder aankomst bergop wordt winnen natuurlijk wel lastig voor mij. Toch probeer ik het op de Col d'Eze, als ik bij het oprijden ineens een gat heb. Hoewel mijn gat nooit echt heel groot wordt, weet ik wel zeker dat ze me niet terug zien. In de achtergrond rijden Juan en Cross nog weg, maar terughalen doen ze me niet. Ook wordt Adam nog mooi 4e. Een goede dag voor de ploeg dus.

image.thumb.png.97de7e4d5ac39007c3ab0def953a91eb.png

Etappe 11

Ook vandaag is het aankomst bergop. 20 mannen, waaronder Adam, vertrekken al vroeg en lijken te gaan strijden om ritwinst. Die inschatting klopt, want Valenti weet te winnen.

In de strijd om het klassement pakken Fisher-Black en ik tijd op de concurrentie. Zo stijgt Fisher-Black naar de derde plaats in het algemeen klassement. Marco schuift op naar plaats 2.

Etappe 12

In deze 12e etappe geef ik Juan, Adam en Stefano goede kansen op winst, maar een vlucht zou zomaar kunnen. 19 mannen vertrekken en we hebben met Leo een goede klimmer in deze vlucht. 

9 vluchters halen het uiteindelijk, met Fredheim als snelste. Daarachter wordt Stefano 10e.

Etappe 13

Vandaag lijkt voor de sprinters, maar een vlucht hoeft niet kansloos te zijn. 14 mannen rijden weg, met namens ons Hamed. 7 van de vluchters halen het, maar er is geen winst voor ons. De verkeerde renner zat helaas mee. 

Etappe 14

Waaiers kunnen er komen, maar een sprint lijkt sowieso in de maak. Als er dan weer een gigantische kopgroep lijkt weg te rijden, poefen we met 6 van ons naar de groep van 12.

Als we dan ook nog gaan waaieren onderweg, is het helemaal chaos. Zo wordt het strijd van 40 tegen 17. Met veel moeite weten we uiteindelijk vooraan de strijd te winnen. Jasper wint de rit, terwijl ik 10e word. Een deel van de achtervolgende groep weet in de achtergrond nog gaten te dichten, maar er zijn ook renners die tijd verliezen. Wat een rit weer. 

image.thumb.png.80d5fc5d5f38d52376c5e24cef844a87.png

Etappe 15

Vandaag gaan we als ploeg de druk bij andere ploegen leggen. Er zijn waaiers, maar er zijn weinig die zich laten verrassen. Ondanks wat extra chaos in de finale gaat de overwinning naar Juan. Adam wordt 4e en staat er zo nog altijd goed voor in de strijd om het groen.

Tweede rustdag

Na een rustdag komt morgen een belangrijke dag voor mij. Ik wil graag winnen in deze klimtijdrit, maar eenvoudig gaat dat niet zijn. 

Etappe 16

Pogacar toonde zich hier ooit een grote meneer en ik ben van plan hetzelfde te doen, maar winnen lukt vandaag niet. Ik verlies op het vlakke gedeelte te veel tijd en word zo slechts 3e achter Ganna en Thierry. Zonde.

Etappe 17

Het wordt een sprint, waarin Juan zich voor Stefano de rapste toont.

Etappe 18

Deze rit controleren gaat voor ons lastig worden, maar ik wil graag winnen vandaag. Er rijden uiteindelijk geen renners weg en dat is gunstig voor ons.

Op de Plateau des Glieres open ik de aanval, en alleen Valenti probeert mee te gaan. Die past al snel en zo ga ik op jacht naar de zege. En dat lukt, ook de laatste klim vormt geen hinderlijk obstakel meer! Wat een heerlijke zege. In de sprint achter mij wint Thierry voor Juán.

image.thumb.png.f2e4512fa89cb866a853c278d2d3d144.png

Etappe 19

Mijn gele trui lijkt wel binnen, maar er is nog altijd strijd om het podium. 44 renners gaan het op de Col de La Loze beslissen. Er wordt hard tempo gereden, maar op 8 km van de meet kan niemand mijn tempoversnelling volgen. Zo boek ik mijn derde ritzege en moet ik nog 4 ritten winnen om het record van Merckx en Cavendish te evenaren.

Achter mij doet Milko goede zaken voor het podium. Hij wordt 2e voor Stefan en Fisher-Black, die ook naar de 3e plaats stijgt, 40 seconden voor Marco. Een verrassende nummer 8 vandaag is overigens Juán. 

Schermopname(8527).thumb.jpg.161934d55790502da66fd091ce3799bc.jpg

Etappe 20

In de 20e rit zullen enkele renners toch nog een sprong wil maken in het klassement of een rit willen winnen. Voor Arber zit dat laatste er in elk geval niet in. Hij moet onderweg opgeven.

16 renners rijden weg, met Adam en Leo namens ons, maar ook de nummer 11 van het klassement Ethan zit mee. 

Vooraan is Leo sterker dan zijn medevluchters. Maar het peloton rijdt helaas hard door. Het wordt een punchsprintje die Milko voor mij en Cross weet te winnen. Zo wordt het podium van deze Tour: Ikzelf, Milko en Fisher-Black.

Etappe 21

Het gaat vandaag natuurlijk gewoon een sprint worden, waarbij Juan na een millimetersprint van Adam wint. Het groen is, ondanks de vele ritzeges van Juan, voor Adam.

image.thumb.png.fcf8e981a1031cfe02a557e15d9a60e5.png

EK TT

Ik verwacht hier vandaag weinig van. Ik voel me niet goed en word 19e, terwijl Georges knap vindt voor Kopp en Joshua (Tarling).

EK Weg

Hoewel het vandaag niet geheel vlak is, zie ik weinig kansen tot winnen. Alleen aan het begin van de koers kom ik min of meer per ongeluk in de gigantische vlucht van 29, met ook Evenepoel, Paul (Penhoet) en kersvers kampioen Georges, terecht.

Maar op dit parcours vallen geen verschillen te maken, ondanks mijn pogingen. Zo worden de rappe mannen vooraan 1e en 2e. Ach ja, ik kan niet altijd 6 gooien.

Schermopname(8548).thumb.jpg.156e5e438a34d65b21dc4ef8da10d790.jpg

Prestaties renners

Stefano Demora

Stefano stond aan het vertrek van de Tour, maar zijn niveau van de Giro haalde hij niet. In etappe 17 kwam desondanks dichtbij een ritzege, maar het mocht niet zo zijn. 

image.thumb.png.db12c26b30ebacd7f928d5261fbaec70.png

Lucho Escobar

Lucho toonde zich in de Tour. Met een 3e plaats, en 2 9e plaatsen, was hij dichtbij een ritzege, maar het zat er voor hem niet in dit jaar. Ook na de Tour reed hij degelijk, maar sprankelende resultaten waren er niet bij.

image.thumb.png.f0384bebd7a0e06cae98ab7ccea30eb1.png

Leonardo Aparecido

Leonardo keerde met succes terug. In zowel Limousin als de Ronde van Polen wist hij een ritzege te boeken. In de Franse rondekoers zat er overigens nog meer in, want hij won het algemeen klassement. Hij lijkt klaar voor de Vuelta waar de concurrentie van onder andere Leo Hayter en Vingegaard komt.

image.thumb.png.e4ac77a712cb6f701c2cf5b39c715cfe.png

Milko Djurovski

Milko deed het goed in de Tour. Met een tweede plaats in het algemeen klassement en ritzege moet hij dan ook zeer tevreden zijn. Na de Tour was zijn vorm overigens niet meer heel geweldig. Al kwam hij in Duitsland nog wel tot een 2e plaats in de laatste etappe.

image.thumb.png.ea68490bb1b96c498763af64cefafe08.png

Júan Alblas

Júan reed een zeer sterke Tour. Hij werd 7e in het algemeen klassement en boekte daarnaast ook nog eens 7 ritzeges, waarmee hij niet het record van Pélissier, Merckx en Maertens evenaart. Wat een niveau van hem. Na de Tour wist hij ook in Deenemarken nog 3 keer te winnen.

image.thumb.png.ddf0708f31aabb7fe59cd5ea6765b858.png

Stefan Perauer

Stefan reed een goed einde van de Tour, wat hem nog liet stijgen na 5e plaats in het eindklassement. Na de Tour wist hij nog het eindklassement in Tour de l'Ain te winnen. Geen slechte periode voor de Oostenrijker dus.

image.thumb.png.cb59989a7211c441e4631ee1f535a607.png

Marco Bossi

Marco deed de hele Tour mee om de strijd om het podium, maar kwam uiteindelijk op de 4e plaats terecht. Toch kan de Italiaan niet ontevreden zijn, want in de 4e etappe wist hij al een rit te winnen. Daarmee is deze periode redelijk geslaagd voor de Italiaan.

image.thumb.png.1ba8aedb5a3b91632633b12a09760eca.png

Thierry Spintor

Thierry kwam als meesterknecht van Marco tweemaal dicht bij een ritzege in de Tour. Na de Tour wist hij nog wel een mooie ritwinst te boeken in Burgos. Dus Thierry kan zeker tevreden zijn.

image.thumb.png.aefde2006e50d8ff0f4593334306001b.png

Xabi Llorente

Xabi kende een wisselvallige Tour, maar was in etappe 1 wel heel dichtbij een ritzege en de eerste gele trui. Uiteindelijk wist hij 9e te worden in het algemeen klassement. 

image.thumb.png.360240db5f498eacdff1b90a8cdf54d6.png

Kjeld Kuiper

Kjeld had zijn zinnen gezet op de Tour, maar hij was er niet bij, vanwege zijn blessure. In San Sebastian was hij weer van de partij. Daarin werd hij 14e.

Jan Anton Pijl

Jan Anton was in zeer goede vorm in de Tour, maar een valpartij maakte in etappe 7 een einde aan zijn Tour. Met deze valpartij lijkt het ook einde seizoen voor hem.

image.thumb.png.5d916d07a3d8ae7b27c8a02d6f5f0860.png

Enrico Veloce Collina

Enrico wist in Roemenië 1 keer te winnen, maar als het peloton de vluchter in etappe 5 had gepakt, waren dat er zeker meer geweest. Kan hij nog meer winnen dit jaar?

image.thumb.png.fe026d01a64aa95bf3a33d4a999375d8.png

Arber Doka 

Arber kon weinig indruk maken in de Tour, en moest zelfs ook nog opgeven na een val. Na de Tour werd hij nog wel 2 keer nationaal kampioen, maar eerlijk gezegd viel hij Tour toch wel tegen.

image.thumb.png.af0fa2b9fa49c684d89c6279e592c304.png

@chrisje1993 @Svenpunt @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 53: het najaar

Met nog 3 koersen op mijn kalender zit mijn seizoen er bijna op. In 2 van deze koersen acht ik mijzelf kansrijk voor winst, maar er is zeker ook concurrentie.

WK tijdrijden

Vandaag verwacht ik geen wonderen van mijzelf en dat wonder komt er ook niet. Ik word 8e. De winst is voor Ganna, die Evenepoel klopt.

image.thumb.png.409b3b7fc025299fe27dc78674f10f7a.png

WK Weg

In Rwanda werd ik al eens wereldkampioen, en op dit parcours kan dat zomaar nog maar eens gebeuren. Het is namelijk op mijn lijf geschreven.

3 mannen rijden weg, maar kansrijk lijken ze niet. Op 110 km van de meet gooien Mohoric en Bagioli hun eerste kaarten op tafel, maar ver weg komen ze niet. Op 60 km van de meet gaan Birchler en Giuliano. Die rijden na de 2 overgebleven vluchters toe.

10 kilometer later gaat Evenepoel, die snel aansluit bij Birchler. Maar hoe hard de Belg het ook probeert: het is niet genoeg. Mijn ploegmaten zijn gewoon te goed.

Op 13 km van de meet ga ik zelf. Enkel Tiberi kan mee op deze heuvel, maar er komt nog een stuk met kasseien. Met de Italiaan durf ik wel door te rijden. Ik merk namelijk dat hij helemaal kapot is. Op de kasseien moet de Italiaan passen. Zo ga ik solo naar de finish. En zo ben ik voor de 6e keer wereldkampioen, met dank aan mijn landgenoten.

Tiberi en Bouvier maken het podium compleet, terwijl ik mij ondertussen bedenk dat ik alweer een triple heb gepakt.

image.thumb.png.79bfab020b46d062fe9a8e0259702cfc.png

Il Lombardia

Nog 1 koers staat er in dit jaar op mijn planning: Il Lombardia. Ik verwacht hier een goede Kjeld, Pogacar, August, Marco, Milko, Xabi en Stefan, en de sniper moet ook niet vergeten worden.

6 renners, met onder andere de oud-wereldkampioen Alaphilippe, krijgt veel ruimte. Zij halen het niet. Op 50 km van de meet trekt Stefan ten aanval, en hij sluit al snel aan bij een andere aanvaller (Plapp). Achter ons rijden 15 favorieten, maar Pogi, Marco, Xabi en August zitten daar niet bij.

Op het vlakke vallen Kjeld, Fisher-Black en Pidcock aan. Zij poefen het gat na de 2 koplopers dicht, terwijl Valentin en Leo ondertussen achtervolgen. De eerste groepen bij elkaar, maar het is duidelijk dat sommige teveel energie hebben verspild. Johannes leidt mijn aanval in en ik ben ervandoor, terwijl ik via mijn oortjes te horen dat Marco op sensationele wijze weer terug vooraan (in het groepje achter mij) is beland.

Maar voor mij maakt het niets meer uit. Ze pakken mij niet meer terug. Zo win ik ze opnieuw, terwijl van Eetvelt en David het podium compleet maken. Wat een seizoen weer.

image.thumb.png.b0cb5bcf913e549469290145161f7d3e.png

Prestaties renners

Stefano Demora

Stefano zat niet stil in het najaar, maar winnen was er net niet bij. In Bretagne en Paris-Tours werd hij bijvoorbeeld 2e. Daarnaast had hij nog andere hoge ereplaatsen. Volgend seizoen rijdt hij weer voor Cadbury.

image.thumb.png.5377cdeafe5608e95085a202fb446d02.png

Lucho Escobar

Lucho had in Luxemburg een goede vorm. In de 2e etappe werd hij in de sprint nipt geklopt. Zo had hij toch bijna zijn 3e profzege te pakken, maar het mocht niet zo zijn voor de Colombiaan. Volgend seizoen rijdt hij wederom voor Cadbury.

image.thumb.png.fa536e8632780f62978b1872e8d1dac4.png

Leonardo Aparecido

Leonardo kwam in bloedvorm na de Vuelta toe. In etappe 6 pakte hij zijn eerste rit. In etappe 8 deed hij dat opnieuw. Zo nam hij de leiderstrui over, die hij nooit meer zo afstaan. In die leiderstrui wist hij nog 2 etappes te pakken. Een geweldig resultaat voor Leonardo. 

image.thumb.png.4a04737665561982ffe241ff5212cde4.png
image.thumb.png.adfcff3206e1ed62b20efa0646136c11.png

Milko Djurovski

Milko kwam in het najaar tot mooie resultaten. Zo pakte hij in Luxemburg de eindwinst in combinatie met 2 ritzeges en het puntenklassement. In Lombardia deed hij tot diep in de finale mee en werd hij 6e. Een goed najaar dus voor Milko, die volgend jaar voor CSC rijdt.

image.thumb.png.b7ffaa76b2cd2a1bd3d7435f6fe88a8e.png

Júan Alblas

Júan reed in het najaar 3 koersen, waarvan hij er 2 wist te winnen. Zo won hij in 63 koersdagen 24 keer. Wat een jaar weer voor de Cubaan. 

image.thumb.png.4f0ffb1f1e2826de26500cbe28af2e13.png

Stefan Perauer

Stefan kende een matig najaar. Jammer voor hem, maar het zat er voor de Oostenrijker simpelweg niet meer in.

image.thumb.png.aeefdb02f5cb6f62be59c025b5374105.png

Marco Bossi

Marco was in Quebec heel dichtbij een zege, maar werd 2e in een sprint van 3. In Lombardia zat hij op belangrijk moment verkeerd gepositioneerd. Hij kwam nog terug vooraan, maar had teveel energie verspild om nog tot een groots resultaat te komen. Volgend seizoen rijdt hij wederom voor Medellin.

image.thumb.png.2e6f54228b2e02679c9bbfc82ba03b22.png

Thierry Spintor

Thierry had het niet meer in het najaar. De koek was simpelweg op. Volgend seizoen rijdt hij weer voor Medellin. Kan hij de volgende stap daar maken?

image.thumb.png.db4c4f7fd1b8bc306250e952c1dd7f25.png

Xabi Llorente

Xabi wist in het najaar toch nog te winnen. In Adriatica Ionica Race was hij bergop een maatje te groot voor Bouvier en Finlay (Pickering). Zijn ritzege leverde de Spanjaard ook gelijk de eindwinst op. Toch mooi meegenomen!

image.thumb.png.a0e3cee498c5121cf0ac9368c43dc760.png

Kjeld Kuiper

Kjeld plukte in het najaar enkel lage ereplaatsen op en heeft daarmee niet aan zijn en mijn verwachtingen kunnen voldoen. Volgend jaar rijdt hij voor dezelfde ploeg, maar wel met een Franse sponsor.  

image.thumb.png.d6ca93a77051e558220b47a0abb515d3.png

Jan Anton Pijl

Jan Anton kwam na de Tour nog wel in actie, maar na de blessure had de Nederlander niet genoeg tijd om echt in vorm te komen. Jammer voor hem. Hopelijk heeft hij volgend jaar minder pech!

image.thumb.png.ce177490574f2a29f28a26e909da7cdf.png

Enrico Veloce Collina

Enrico schoot in het najaar vaak raak. Met 4 ritzeges en de puntentrui was hij de grote sprinter in Britain. In oktober kwam daar nog een zege in Coppa Bernocchi bij. Volgend jaar keert hij terug op het oude nest, waar hij vast nog meer wil winnen.

image.thumb.png.f2da162e605fcee5f30f6078d93ff115.png

Arber Doka 

Arber zat in het najaar niet stil, maar winnen deed hij vaker net niet dan wel. Toch zal Arber hartstikke blij zijn geweest met winst in Grand Prix d'Isbergues. Wat kan Arber volgend seizoen?

image.thumb.png.e00ed280ffcc0cba613e3b2586d824b2.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een tour en wat een seizoen eigenlijk dat Juan rijdt. 7e in de tour worden als puncher/sprinter is toch wel echt nice. Eigenlijk is het nog jammer dat het stokte bij 7 overwinningen. Als die vervelende Jacob Davies nou eens niet mee doet, dan is er denk ik nog veel meer mogelijk ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 54: een nieuw jaar

Een nieuw seizoen. Dezelfde ploeg, een ander programma. Mijn jaar begint in Frankrijk, in Etoile de Bessèges.

Etappe 1

Het lijkt een vlakke etappe, maar er ligt 3x een steile pukkel in. Op 10km zie ik dan ook mijn kans schoon. Ik val aan en krijg een gat. Het gat wordt nooit groot, maar ook nooit gedicht. Zo win ik gelijk bij de eerste beste kans. Adam wordt met belabberde benen nog 4e.

image.thumb.png.e10286b506c30e9c23954c5aad38ad2a.png

Etappe 2

Ook vandaag is het niet vlak. We trekken de kaart van Adam, die weet te winnen!

Etappe 3

Ook vandaag hebben we een sprint. Adam wint vrij simpel en neemt zo de leiding van mij over.

image.thumb.png.db199baad0b4accb257af77f6388fdae.png

Etappe 4

Dit is de rit waar het moet gebeuren. Aankomst bergop. Dat ligt me natuurlijk als gegoten, maar het gevaar komt van de vluchters.

Op de korte slotklim poef ik net op tijd het volledige gat dicht. Zo win ik nipt voor vluchter Savioz. In peloton houdt Adam knap stand, waardoor hij wel eens 2e kan worden in het eindklassement.

image.thumb.png.176de37f24312e5a5a8aa93780972d10.png

Etappe 5

In deze rit staat er nog een korte tijdrit op het programma. Deze korte tijdrit ligt me. Ik weet te winnen, nipt voor Hamed. Adam handhaaft zijn 2e plek in het algemeen klassement. Een goede ronde voor de ploeg dus!

image.thumb.png.a0ef910fe76d1af8d7fd680df86fb82d.png

Prestaties renners

Stefano Demora

Stefano begon zeker niet slecht aan het seizoen, maar een overwinning zat er nog niet in. Wel heeft 3 2e plaatsen, 1 3e plaats en 1 4e plaats verzamelt in 12 koersdagen. Dat is zeker niet slecht.

image.thumb.png.173d28521f58b6ddb7dd14e1b7b2c953.png

Lucho Escobar

Lucho had bijna beet op het Colombiaans kampioenschap tijdrijden, maar helaas voor hem werd hij nipt 2e.

image.thumb.png.a54ea433abc04a7906af5c5c03662ff1.png

Leonardo Aparecido

Leonardo is in grootste vorm aan dit seizoen begonnen. Met 4 ritzeges en eindwinst in zowel Andlaucia als Valenciana toont hij zich een grote meneer. Kan hij deze lijn doortrekken?

image.thumb.png.43ef9079e368b2a538e7e8c24b955ef4.png

Júan Alblas

Wat een start heeft Juán gekend. In Gabon won hij alle ritten en vanzelfsprekend dus ook het eindklassement. Daarna volgde een zege in een eendaagskoers. Vervolgens wist hij in UAE ook nog eens 5 ritten en het eindklassement te winnen. Wat een bizarre start!

image.thumb.png.c726b1ef910967403523de5d37f46e0d.png

Enrico Veloce Collina

Enrico wist in etappe 4 van de UAE zijn teamgenoot te kloppen. 2 dagen daarvoor hadden ze samen nog gewonnen. Voor hem is het zeker ook geen onverdienstelijke start, maar tegen Juan kan eigenlijk bijna niemand op.

image.thumb.png.6155885d8113fa4f1340bc661ca8f8d1.png

Kjeld Kuiper

Kjeld schoot op zijn derde koersdag van het jaar raak. In de Saudi Tour wist hij daarnaast ook nog het puntenklassement te winnen. Vervolgens kon hij in Algarve nog 2 keer juichen. Voor eindwinst kwam hij echter 28 seconden tekort.

image.thumb.png.e474f517a2e7f81aebab0bd2da3c1fcc.png

Jan Anton Pijl

Jan Anton begon zijn seizoen in Omloop het Nieuwsblad. In een sprint van 38 renners was hij de snelste. Een mooi begin dus voor de Nederlander.

image.thumb.png.d86482817cde646cc8727bb969a12630.png

Milko Djurovski

Milko moest in Algarve nog even warmdraaien. Wel werd hij daar 5e. Geen dramatisch resultaat dus. 

image.thumb.png.0f36698e3b2fe67c8ba186fa63ca705d.png

Stefan Perauer

Stefan kende een redelijke start aan zijn seizoen met een 3e plaats in het eindklassement van Algarve, gewonnen door Hindley. Wat kan hij nog meer doen dit seizoen?

image.thumb.png.228a8cacc14ae28e846b9e57b1ab9ed5.png

Marco Bossi

Marco heeft lekker getraind in de eerste maanden van het seizoen en kwam dus nog niet in actie. Hoe goed is Marco in Strade?

image.thumb.png.f36e2d42cd8ee1b809cf84a8f26ec172.png

Thierry Spintor

Thierry mocht bij afwezigheid van Marco zijn eigen kans gaan op Jebel Hafeet, maar daar was Júan helaas net wat te sterk voor Thierry.

image.thumb.png.a4c352755c7fab1dac7a268a0bb712af.png

Xabi Llorente

Xabi begon met ritwinst aan zijn seizoen, maar moest in de strijd tegen Leonardo het onderspit delven. Hij werd op 15 seconden 2e. Een mooi begin voor Xabi dus.

image.thumb.png.91fe24bc2be35b46aa09de4bb026bedc.png

Arber Doka 

Arber kwam viermaal in actie, maar winst leverde dat nog niet op. In Kuurne-Brussel-Kuurne werd hij 3e achter Christiansen en Andersen. Kan hij eindelijk zijn grote zege pakken dit seizoen?

image.thumb.png.0c5f38dad8e8c93aea278ed9ae4c5863.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 55: het voorjaar

In maart begin ik vroeg met koersen. In Paris-Nice ga ik voor eindwinst en hoop ik dat Adam ritten wint. Er zijn genoeg concurrenten, Milko, Stefan, Xabi, Finlay, Andrew, Leandro, Bichler, Fisher-Black en de jonge Granados. 

Etappe 1

6 vluchters vertrekken en er worden ook waaiers verwacht, maar die komen, denk ik, te ver van de meet. Alleen het is niet vlak in de finale, en na de chaos bij een tussensprint neem ik de benen.

Dat blijkt een geweldige keuze, want ze zien me niet meer terug. Granados en Dupuy komen nog dicht, maar het waren zekers wel enkele seconden, die mij niet gegund worden. Gelukkig is er wel winst!

image.thumb.png.77b4cd077aa0fa75ea0a43ce54b43ea3.png

Etappe 2

Wederom kunnen er waaiers komen, maar ik verwacht toch gewoon een sprint. En dat wordt het ook. Adam doet het geweldig en wint de rit! Door de boni's gaan de Lie en Adam mij voorbij in het klassement, maar dat maakt deze zege niet minder mooi.

Overigens zijn er mannen die toch nog tijd verliezen, zoals Stefan. 

Etappe 3

Vandaag is een rit waar Adam met goede benen best kans heeft, maar het ljjken toch de 3 vluchters te worden. Zo wint Jayden Boersma deze rit.

Etappe 4

In de vlakke tijdrit rijd ik een prima tijd. Ik word keurig 3e, nipt achter Leandro en Stefan, en voor vele andere klassementsmannen. Adam wordt overigens nog keurig 13e. Zo neem ik de leiding dus weer over.

Etappe 5

Vandaag staat er een pittig ritje op het programma. Op 35 km valt Stefan aan. Ik, Jarne en Röllin gaan met hem mee, maar echt ver komen we nooit. 

Bij de tussensprint probeer ik het opnieuw. Milko en Stefan zijn mee, maar de gaten worden nooit groot, maar tijd is tijd. Milko wint in de sprint voor mij en Stefan. 

Etappe 6

Deze 6e rit kan werkelijk waar alle kanten op. Met een vlucht van 8 heeft de vlucht best kans. 5 van hen blijven weg, waarna Arthur Van Den Boer wint. In de achtergrond rijdt Pidcock nog weg, daarachter volgt de rest.

Etappe 7

Vandaag staat er een serieuze bergrit op het programma, maar met 16 vluchters lijkt een overwinning voor een klassementsrenner zeer klein. Van hen blijven er 2 voorop. Sadykov wint voor Barhoumi. 

Daarachter is het een en al chaos. Met mijn niet zulke goede benen kies ik voor eigen tempo. Daarmee houd ik de schade beperkt op Milko, die 17 seconden voor Leo Hayter, Uijtdebroeks en August eindigt.

image.thumb.png.9696272a2ffcea12a18d6cc8526a4332.png

Etappe 8

In deze rit is het doel om mijn voorsprong te handhaven. Gisteren heb ik slim gereden, en dat heeft ons in de juiste positie gehouden. Vandaag voel ik me goed.

Op de slotklim ga ik gelijk ten aanval, maar dan rijden er nog wel 4 mannen voorop. Ik pik er eentje op, maar in de afdaling val ik en zo beland ik opnieuw in het peloton, waar ik een minuut voorsprong op had. Zucht. Maar goed, de eindwinst is binnen. En dat was het doel.

Na de rit merk ik pas dat ook Milko en Stefan in de afdaling gevallen zijn, en daardoor dus tijd verloren hebben. 

image.thumb.png.973cb17949d5412ce71a2ec13e806aed.png

Milaan - Sanremo

We kunnen deze koers op verschillende manieren winnen. Júan is de grote favoriet natuurlijk, maar ook Stefano, Enrico, Adam, Arber en van Aert zijn kanshebbers.

Al voor de Cipressa gaat van Aert. Hij krijgt een gat, maar iedereen weet dat dit een kansloze poging gaat worden. 

Op de Poggio waag ik mijn kans, maar Juan is te sterk. Hij zit mee en ik houd gelijk in. Vervolgens gaat Stefano. Met hem spring ik weer mee, samen met 4 anderen. Niemand wil rijden in de afdaling en dus kan het peloton nog terugkomen. Maar dat maakt niets uit voor de uitslag en de winnaar. Juan wint voor Stefano en Enrico.

Voor ons is er geen geweldig resultaat, maar ook wij kunnen niet altijd zes gooien.

image.thumb.png.d28dc5f48e8629913d77592395902ce1.png

Gent - Wevelgem

Na een overwinning van Marcel in de E3, waar hij Lucho, van Aert, Ganna en Amirov klopte in de sprint, gaan we als ploeg met veel vertrouwen starten in deze koers. 

Uit de start rijdt er een gigantische groep van 22 weg en ik zit namens ons mee. 

En wie gaat die groep terughalen? Wij niet, we zitten mee. Het levert in elk geval een leuke koers op. Op de Baneberg begin ik aan mijn solo, nadat 17 renners al kilometers lang in mijn wiel zaten.

Maar die solo stopt al snel. Een heel peloton tegen mij, ja, dat is zelfs voor mij niet te doen. Ik word gepakt, maar met het team hebben we genoeg opties. In de finalekilometers rijd ik nog op kop om een sprint te verzekeren.

Ik trek die sprint aan. Jan Anton gaat als eerste over mij heen, Capra, Marcel en Adam glippen mee. Juan zit wat te ver. Adam klapt er overeen, Capra komt nog dicht, maar het is Adam die wint. Adam wint voor Capra en Jan Anton. Yes! Dan pakken we toch de winst is deze vreemde koers! Heel mooi!

image.thumb.png.d54608ac9b6d2d9093bccf2145de4d7a.png

Ronde van Vlaanderen

6 aanvallers vormen de vlucht van de dag. Daarachter zitten we met een bijzonder sterke ploeg, met meerdere kanshebbers op winst.

Op 75 km van meet opent Juan het bal. Hij krijgt Hirschi, Pedersen en Kooij mee. Door het hogere tempo breekt daardoor het peloton. Pogacar, Lucho, Enekoitz en Mathieu hebben zich bijvoorbeeld laten verrassen, maar lossen dat ook snel weer op. Op de Oude Kwaremont gaat Laloux vervolgens in de aanval. In jacht op deze 4 mannen.

Breuken blijven ontstaan en zo raken Jan Anton, Kjeld, Pogacar, Pidcock en van Aert even op achterstand. In al de chaos ben ik op 40 km wel kwijt wie waar rijdt, maar ik weet wel dat er nog altijd vroege vluchters op kop rijden.

En dat zijn Alizadeg en Wang, die rijden op 30 km van de finish nog voor een groep van 35 man. 

Van hen blijven er nog 25 over. Die 25 gaan strijden om de zege, maar iedereen is aan elkaar gewaagd. Het gaat beslist worden op het vlakke. Met 15 man rijden we richting Oudenaarde. Arber, Fredheim en Adam blijken leeg, en moeten al snel passen.

Op 7 km gaat Marcel er op kousenvoeten vandoor, als ik bewust een gat laat vallen. Het is wachten op een reactie, die komt er uiteindelijk. Schmid poeft het gat dicht en neemt 8 anderen mee. Vervolgens is het Ganna die gaat. Hij neemt mij, Juan, van Aert en Jan Anton mee. 

Ganna moet vervolgens parkeren, als ik nog eens ga. De andere 3 zitten nog in mijn wiel, maar sterven daar 1 voor 1 ook. Zo win ik deze ware veldslag, terwijl Juan en van Aert achter mij 2e en 3e worden. Wat een editie!

image.thumb.png.9ca28755354792fc915a0202a27ee329.png

Paris - Roubaix

Een goede kopgroep vertrekt in deze prachtige koers. Adam heeft slechte benen en doet daarom veel knechtwerk in het begin van de koers.

De finale breekt op de moeilijkste strook: het Bos. Laloux en Keppens trekken daar ten aanval. Zij halen het niet, maar Laloux vindt 20 km wel nieuwe medeaanvallers in Pedersen en Wærenskjold. Niet veel later rijden Fredheim en Barhoumi naar deze 3 mannen toe.

Maar als alles weer samenkomt, proberen de Noren het samen met Barhoumi opnieuw op 48 km van de meet. Dit keer springt Jan Anton er naar toe.

Het peloton breekt vervolgens door al die versnellingen, waardoor, bijvoorbeeld, Mathieu en Lucho op grote achterstand komen. Er zijn veel aanvallen, maar Ben controleert voor mij en Marcel.

Op 18 km van de meet ga ik ervandoor, waarna ik een grote clubje mee krijg. Maar enkel Jan Anton kan echt voor een lange tijd volgen, waarna hij op 10 km van de meet ook moet passen. Ik rijd daarna solo naar de finish. Niemand die mij mijn 7e zege nog afpakt.

In de achtergrond is Lucho terrugekomen bij het clubje van Marcel. Kort voor de finish vallen Christen en Verbrugghe, de zoon van, aan. Ze laten zo Jan Anton en Lucho achter. Marcel glipt mee en komt tot 10 seconden van mij. Zo wordt Marcel achter mij 2e. Wat een geweldig jaar ook van hem!

Verder is er een opvallende uitslag voor Bat-erdene. De renner uit Mongolië wordt 16e vandaag. 

image.thumb.png.fe798c216043fad751ee053ba67340e1.png

Amstel Gold Race

Genoeg favorieten hier vandaag. Juan, Stefan, Kjeld, Stefano, Pidcock en ikzelf natuurlijk. Maar met Marcel hebben we nog een kanshebber hier vandaag.

Een kopgroep van 7 met Enric rijdt weg. Zo hebben we dus een voortuitgeschoven post en hoeven we dus niet te rijden.

Op 50 km van de meet vallen Juan, Stefano, Milko, Johannessen, Olivier, van Eetvelt en Sivok aan. Het wordt na die aanval oorlog, maar 30 km later rijden Juan, Stefano en Milko nog altijd voorop, met daarachter 23 renners. We zitten er dan nog met Enric, Hamed, Ben, Marcel en ik. 

We rijden het gat dicht, met als doel een zege voor mij of Marcel, maar ik weet al wie de sterkere is vandaag. Dat is Marcel. In de finale rijd ik iedereen er af, behalve Marcel. De laatste renner die moet passen, is Umba. Hij lost op 5 km van de meet. Samen rijden Marcel en ik naar de meet. Hij komt als eerste binnen, terwijl ik een stuk vermoeider 2e word.

image.thumb.png.7c8b0eadae484988307172e9c9c01a8d.png

Waalse Pijl

We doen ook vandaag mee om de winst. De 5 vroege vluchters komen ver in deze koers, maar door een harde finale met aanvallen van Juan, Stefan en Johannessen worden ze op 20 km van de meet toch ingerekend.

Maar naar al die aanvallen in de finale gaat het door een select groepje gebeuren op de Muur. Johannes leidt mijn aanval fantastisch in. Sterker nog, hij rijdt iedereen behalve mij eraf. Ik knal door en win zo in de Waalse Pijl! Schitterend!

image.thumb.png.e65df8393705acfd188f459eecd45b6a.png

Luik-Bastenaken-Luik

Mijn laatste koers van het voorjaar. Ook vandaag is er een sterk deelnemersveld. Deze koers kan dus veel kanten op. 6 renners vertrekken, maar lijken niet echt kansrijk.

Als de 6 mannen nog 3 minuten voorsprong hebben, ziet Almeida op de Stockeu zijn kans om de finale te openen, maar ver komt hij niet. Er volgen 20 km later meer aanvallers. Fisher-Black en Morgado trekken namelijk ten aanval.

Maar de echte eerste serieuze aanval komt van Marco. Hij neemt op 40 km van de meet een hele club mee. Juan, Stefan en Stefano bijvoorbeeld. Het gat wordt gedicht door de mannen van Kjeld, die vervolgens zelf aanvalt.

Maar uiteindelijk rijdt er grote club van 17 man weg op de slotbeklimming, Rouche aux Faucons. Ik kom als eerste boven, met Valentin in mijn wiel. Valentin laat bewust even een gat vallen en zo ben ik weg. Wat een geniale actie.

Mijn gat wordt langzaamaan steeds groter en zo win ik, terwijl ik zeker niet de sterkste renner in koers was. Ongelofelijk!

In de sprint achter mij wint Stefan voor Júan, Plapp, Kjeld, Cross, Thierry, Halland Johannessen, Almeida, Marco en Milko.

image.thumb.jpeg.5e0ea3b748306027b62aca225ee0af74.jpeg

Prestaties renners

Stefano Demora

Stefano was heel goed in het voorjaar. De Bredene Koksijde Classic was helaas voor hem wel zijn enige zege. In Sanremo, de Amstel, Waalse Pijl en LBL was het allemaal net niet, maar dat doen niets onder van de prestaties van Stefano.

image.thumb.png.3bb861f707fa04bc08b70dd03e2879a6.png

Lucho Escobar

Lucho zat er goed bij in de E3, maar daar werd hij geklopt door Marcel. In Vlaanderen deed Lucho eveneens tot diep in de finale mee om de zege, en in Roubaix maakte een pelotonbreuk onnodig een einde aan zijn winstkansen. Een redelijk voorjaar, maar er had zeker meer ingezeten.

image.thumb.png.4f4ba2a46c4933e6b0d84db4f991e9ef.png

Leonardo Aparecido

Leonardo reed geen geweldige klassementen in maart in en april. In Nice wist hij wel eens rit te winnen. En ook in het Baskenland was de renner van Decathlon zeer dichtbij. Hij moest echter Vincent Bouvier voorlaten.

image.thumb.png.756d51bc2c69abfc2e37885cd9a30b46.png

Júan Alblas

Juan was ijzersterk dit voorjaar. Van Sanremo tot aan LBL deed hij mee om de zege. Winnen deed hij enkel in Sanremo en de Brabantse Pijl, maar hij kwam ook heel dichtbij winst in de Ronde en de Scheldeprijs.

image.thumb.png.14bea374212ee1b98532dc6e34f4b644.png

Enrico Veloce Collina

Enrico reed een stuk minder klassiekers dan Juan, maar toch kwam hij tot 2 podiumplaatsen: in Sanremo en de Brabantse Pijl. In Romandië deed hij het goed, op terrein dat hem niet als gegoten ligt. Zijn vorm lijkt dus goed te zijn richting de Giro.

image.thumb.png.cc182667e2cacbc3c4f014351e4c7abf.png

Kjeld Kuiper

Kjeld was goed, maar niet top. In de Tirreno won hij weliswaar 2 ritten en boekte hij eindwinst, maar in zijn klassiekers haalde hij geen podium. Dat moet toch ergens een beetje steken. 

image.thumb.png.86d06773c035a9293e0fb2c4d046d8e7.png

Jan Anton Pijl

Jan Anton was van Strade Bianche tot Roubaix goed genoeg om te strijden voor zeges. In de Italiaanse klassieker rekende hij af met Granados. Daarna zette hij de vorm in de Tirreno door met een zege. Daarna volgde er een aantal hoge ereplaatsen, waarna Jan Anton in de Scheldeprijs zijn laatste koers van het voorjaar won. 

image.thumb.png.f00010d63826c09d5ccbe744cd705a64.png

Milko Djurovski

Milko zat zeker niet stil in april. Dat leidde ook tot successen. Hij werd 2e in Nice en 4e in het Baskeland. Verder kwam hij tot 1 ritzege in Nice en Catalunya. In het Baskenland deed hij dat met 2 zeges nog beter. Vervolgens waren er nog ereplaatsen in de heuvelklassiekers. Een prima voorjaar dus voor Milko.

image.thumb.png.246fc171081b5f86db55208af2d75bff.png

Stefan Perauer

De Oostenrijker reed naar een 6e plaats in Strade en de 10e plaats in Nice, na een misstap in de 2e rit. Stefan wist daarna zijn etappe te winnen in Catalunya. Samen met 2 2e plaatsen leverde dat ook nog een puntentrui op, maar klassementen reed de Oostenrijker niet. In de heuvelklassiekers streed hij mee om de zege, maar zijn beste resultaat, in de Amstel, was een 5e plek.

image.thumb.png.3f4957510bd2c2492b69072ff3ee9614.png

Marco Bossi

Marco toonde zich in de bergrit van de Tirreno met ritwinst, maar dat leverde hem helaas geen eindwinst op. In het Baskenland wist hij eindklassement wel te winnen. Ook nam hij nog maar eens een ritzege mee. In LBL werd hij daarna nog 10e. Een goede periode dus.

image.thumb.png.e2c48e986b343b92a0e5e2fca413ca80.png

Thierry Spintor

Thierry moesten vooral knechten en reed daarom geen grootste resultaten. In LBL kwam er wel een nette 7e plaats, die toch maar weer eens het talent van Thierry aangeeft.

image.thumb.png.50056e9995d802edba5427802f1badcb.png

Xabi Llorente

Xabi moest in het Baskenland zijn meerdere erkenningen in Marco. Xabi was daar zeer constant, maar een ritzege boekte hij helaas niet. Een nette periode, maar helaas zonder winst voor de Spanjaard.

image.thumb.png.319a4281efbb8f92adb5a465b6abd846.png

Arber Doka 

Arber reed degelijke resultaten, zoals een 3e plaats in Dwars door Vlaanderen. Het beste resultaat was in GP de Denain - Porte du Hainaut. Daar boekte Arber zijn enige zege van het voorjaar. 

image.thumb.png.3e2c7dcdc3f62a64e18f72c56e4bbdc9.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites