Jump to content

[FM23] Working Together - Cork City FC

Al Veni
 Share

Recommended Posts

70452604_BannerWorkingTogetherPROLOGUEBANNER.png.eeb980e00c82e4ef98a415416a958fac.png

Deel 4

Kerstdiner 2020 II

“De verkoop gaat niet door, het wordt volgende week bekend. Blijkbaar kon de nieuwe eigenaar het niet eens worden over de voorwaarden om het stadion te huren. Veel details weet ik verder ook niet.”, vervolgde ik. Mijn vader, licht cynisch maar duidelijk opgewekt: “Onze filantroop bleek dus een stuk minder welwillend, als zelfs Turners Cross hem al niets waard is. Mooi dat we daar van af zijn zeg. Maar jij als assistent van Colin Healy, hoe heb je dat in hemelsnaam voor elkaar gekregen?”

“Gefeliciteerd John! Je hebt niet alleen de baan als assistent, maar ook voor het eerst je vader geïnteresseerd gekregen in jou in plaats van dat hij zelf een anekdote vertelt!” grinnikte mijn moeder tussendoor.

Terwijl mijn vader alweer zijn mond openspert om tot een reactie te komen, ga ik snel verder met mijn verhaal. “Zoals je kunt begrijpen is het klappen van de verkoop niet goed gevallen binnen FORAS. Een kleine meerderheid was voor de verkoop, maar die stelling is totaal onhoudbaar geworden. Nu dat besef is ingedaald, wil de club juist de band met de stad versterken. Ik loop intussen al een aantal jaar rond als jeugdtrainer en kom al op de club sinds ik zes ben. Met mij er bij in het eerste hopen ze een betere binding met de jeugdopleiding te hebben en op die manier wat talenten in te passen. Ik start aankomend seizoen, vanaf 2 januari ben ik bij de trainingen.”

“Dat een degradatie nog goed nieuws kon opleveren zeg, wat een fantastisch nieuws”, reageerde mijn broer Dave. Terwijl de rest van de (schoon)familie mij feliciteerde zette die opmerking mij aan het denken. Kan de binding met de jeugd en de stad alleen sterk zijn uit noodzaak? Bij een gebrek aan middelen en succes?

-------------------------------------------------------------------------

Bedankt voor de reacties en likes! Gisteren vanwege een ietwat spontane VrijMiBo vergeten te posten, dus vandaar deze post in de ochtend. Ik zal zien of ik later vandaag de post voor vandaag doe, of alles gewoon een dag opschuif.

@19CH98Thanks!

@MariusDat zeker, en zelfs persoonlijke hoogtepunten gedurende gezamenlijke dieptepunten dus.

@ElMarcosThanks!

@DjurovskiThanks! We zitten niet bijster ver van mijn eerste serieuze kennismaking met FM23

@MNie, @Mansveld@keano77@KayDeManaager@Bogatyr@Fantasy@Daniell@Gnolfdolf@Kevinreijnen

Wil je geen mention meer ontvangen? Laat het weten in het topic of per DM!

70452604_BannerWorkingTogetherPROLOGUEBANNER.png.eeb980e00c82e4ef98a415416a958fac.png

Deel 5

De confrontatie

De frustratie is voelbaar door de dreun waarmee ik Colin de deur van de directiekamer hoor dichtslaan. “Ze zouden hem toch niet o-“, “Nee natuurlijk niet, hij is een clubicoon”, onderbreek ik Declan, de andere assistent van het eerste elftal.

Afgelopen seizoen werden we teleurstellend zesde, zelfs ruim buiten bereik van play-offs voor promotie. Zeker in het begin van het seizoen had ik een groot ontzag voor Colin. Een voormalig Iers international die voor Celtic had gespeeld, daar kon ik enkel van leren. Ondanks dat we op persoonlijk vlak goed met elkaar opschieten, had ik al snel door dat het op zijn minst niet zijn eigen idee was om een trainer van de jeugdopleiding bij het eerste te halen te halen. Hoewel ook Colin erkent dat er genoeg talent op de club rondloopt, denkt hij juist dat de ploeg ervaring mist. Ondanks het grote respect voor de speler en coach Colin Healy, leidde dat afgelopen seizoen regelmatig tot conflict.

Naar mijn idee lopen er meerdere spelers in het eerste die zelfs de potentie hebben om het Ierse elftal te kunnen halen, in de jeugdelftallen loopt nog veel meer rond. Zeker toen duidelijk werd dat we geen kans meer maakten op promotie, drong ik regelmatig aan om jonge spelers een kans te geven. Op voorspraak van Colin werden juist enkele oudere versterkingen aangetrokken, maar succes bleef uit. Zo bleef Mark McNulty met zijn 41 jaar van vaste waarde op doel staan, en ondanks dat het een icoon van de club is zat hij daarmee de ontwikkeling van spelers die begin 20 zijn en qua niveau vergelijkbaar in de weg. Ook in de defensie en op het middenveld zijn voorbeelden te noemen, maar over de aanval hadden we nog het meeste discussie. Misschien ook niet zo gek als de doelpunten uitblijven en je zesde staat, maar het kon soms hard tegen hard zijn. Colin was en is nog steeds van mening dat er een nieuwe aanvaller moet komen. De 26-jarige Keating is al gekomen, er zijn nog twee aanvallers van begin twintig aanwezig en in de jeugd loopt de nu 17 jarige O'Mahony die daar de doelpunten werkelijk waar aaneenrijgt. Mijn voorstel was om hem juist een kans in het eerste te geven.

Het gerucht ging dat het contract van de 31 jarige voormalig Celtic spits Leighs Griffiths afgelopen was in Australië, en hij graag terug dicht bij huis wilde zijn. Colin zette naar verluid alles op alles om hem binnen te halen. “Misschien is het niet gelukt met Griffiths.”, reageer ik op Declan. We horen Colin’s voetstappen onze kant op komen, en zoeken snel een zijpad van het gebouw om via naar buiten te gaan. Eenmaal thuis zie ik dat ik een gemiste oproep heb, van de voorzitter van FORAS.

Bedankt voor de reacties en likes!

@19CH98Zeker, nu nog zorgen dat de hoofdcoach daar ook van overtuigd is ;)

@MNie Thanks!

@MariusHet heeft nog wat voeten in aarde nodig, maar de fans weten waar ze heen willen

@ElMarcosThanks, leuk om te lezen!

@DjurovskiZeker!

@Mansveld@keano77@KayDeManaager@Bogatyr@Fantasy@Daniell@Gnolfdolf@Kevinreijnen, @Nr.14

1743330104_BannerWorkingTogether.png.01ccfea75163dd10fc8b05c081b98c22.png

Deel 6

Gepresenteerd

792439416_CorkCityDeel8.png.27905699176886427c15c702a1dbc348.png

Clubinformatie

Spoiler

686331618_CorkCityoverview.thumb.png.438678d25fdb8080a7fb0020c66f43ee.png

Als assistent aan de slag in FM zit er niet in, dus Healy moest toch een keer het veld ruimen.

@Djurovski, @19CH98, @ElMarcos, @MNie, @Marius

@Mansveld@keano77@KayDeManaager@Bogatyr@Fantasy@Daniell@Gnolfdolf@Kevinreijnen, @Nr.14

• Al Veni changed the title to [FM23] Working Together - Cork City FC

1855086156_BannerWorkingTogether.png.02243bbff6a8754f1cf65c36fa221657.png

Deel 7

Kerstdiner 2021

Niets leek mijn nieuws op ons vorige kerstdiner te kunnen overtreffen. Een jaar later zitten we aan tafel, terwijl net bekend is geworden dat ik Colin opvolg als hoofdcoach. Het bleek dat zowel Declan als ik een beetje gelijk hadden toen wij hem stampvoetend het clubgebouw zagen verlaten. Het bestuur had Colin niet ontslagen, hij was zelf opgestapt. Toen hij het mij persoonlijk vertelde zei hij dat hij niet anders kon, het clubbestuur gaf aan dat hij te grote eisen stelde aan de club. Ik denk dat het klappen van de Griffiths-transfer de spreekwoordelijke druppel was, in feite stelde het bestuur en de supportersvereniging de opdracht talenten in te passen.

Dat ik in het nieuwe seizoen een grotere rol zou krijgen lag al in de lijn der verwachting. Als voormalig jeugdtrainer en kind van de club heb ik ongeveer elke speler op het trainingscomplex al eens zien voetballen of zelf getraind. Dat ik gevraagd werd als hoofdcoach had ik niet durven dromen. Opvolger van een voormalig international, bij ondanks het spelen in de op een na hoogste divisie één van de grootste clubs van Ierland. Ik zou het zelf niet eens een droom die waarheid word durven noemen, daarvoor moet je immers eerst durven dromen van zo’n positie.

Ademloos luisterde de rest van de familie naar de verhalen over de afgelopen paar weken. Hoe Colin stampvoetend wegstormde, hoe ik werd gebeld door de FORAS voorzitter en hij uiteindelijk een goed woordje deed om mij te doen aanstellen. De spanning die er sindsdien toch is tussen mij en Declan, die vast net zo verbaasd als ik was over mijn aanstelling, en de wilde ideeën die ik had om aankomend seizoen de promotie wél binnen te slepen. Die verhalen werden ruw verstoord, door de brandende geur uit de oven. “Je begint steeds meer op je vader te lijken, door al zijn anekdotes vergat ik ook nog wel eens de kalkoen”, grapte mijn moeder. Gelukkig bleek er slechts een klein deel oneetbaar geworden te zijn, en vanwege de ongemerkt gegroeide honger verschoof Cork City FC naar de achtergrond. Met mijn toenemende drukte spraken we nog wel af elkaar met enige regelmaat bij te praten. Over hoe het gaat, maar ook om te sparren over tactiek, spelers en andere zaken.

@Djurovski@19CH98@ElMarcos@Marius

@Mansveld@keano77@KayDeManaager@Bogatyr@Fantasy@Daniell@Gnolfdolf@Kevinreijnen@Nr.14, @FlyD, @MNie

Next up: De clubfilosofie

1855086156_BannerWorkingTogether.png.02243bbff6a8754f1cf65c36fa221657.png

Deel 8

De clubfilosofie

2063073683_Deel9.png.c68cb135e7125637d7c58e14551aaa3d.png

Platte tekst:

Spoiler

Geworteld

De spelers, de coach en het bestuur zijn passanten. De stad en supporters blijven voor altijd. Bij Cork  City is die link extra sterk, omdat de club in handen is van de fans en ondergebracht in coöperatie FORAS. Met een kleine bijdrage sponsoren fans de club, in ruil voor een stukje zeggenschap. Hoe groot de bijdrage is die je doet mag je zelf weten maar het aandeel dat je ervoor terugkrijgt is voor iedereen even groot. Op deze manier kunnen we echt het principe ‘one fan, one vote’ hanteren. Omdat de club zo afhankelijk is van de stad, is het belangrijk iets terug te doen. Met vrijwilligerswerk in de gemeenschap en het opbouwen van een sterke jeugdopleiding spelen we een grote rol in het dagelijks leven van veel Corkonians. Die band lijkt wederzijds. Cork City FC is niet voor niets de meest geliefde Ierse club van het land.

Karakteristiek

De club vertegenwoordigt de stad. Cobh Ramblers FC is zelfs de enige andere relevante club in de county, en dus moet de club ook karakteristiek zijn voor de stad. Rebellie en industrie vormen de rode draad in de recente geschiedenis van Cork. Strijdlust, een indrukwekkende werkethos en lef is hetgeen we dus terug moeten zien op het veld.

Karakteristiek van de club gaat ook over de herkenbaarheid in spelers en staf. Een vaste kern van jongens uit de regio, jongens die tussen de supporters zijn opgegroeid. Aangevuld met andere Ieren en spelers uit het VK. Vermaak is niet verboden, dus voor een – voor ons niveau – wereldspeler maken we natuurlijk graag een uitzondering. Maar laten zij dan de uitzondering worden die de regel bevestigen. Zo houden we de droom van iedere kleine Corkonian in leven om ooit profvoetballer te worden, en bouwen we een ploeg waar de oudere generatie hopelijk veel herkenning en plezier aan beleeft.

Duurzaam

Een duurzame club betekent een club met een gezonde financiële huishouding. De stad heeft de afgelopen eeuw veel ploegen zien komen en gaan, en ook Cork City heeft de afgelopen jaren regelmatig op de rand van de financiële afgrond gestaan. De club richt zich daarom de komende jaren enkel op het vastleggen van contractvrije spelers, waarbij geen ruimte is voor buitensporige grootverdieners. Ook bij een mogelijke promotie of verder succes houden we rekening met een terugval, in plaats van te anticiperen op volgend succes.

-----------------------------------------------------------

@Nr.14 Youth only zal het niet worden, maar ik probeer wel de jeugdopleiding stevig in te passen

@Djurovski@ElMarcos@Marius

@Mansveld@keano77@KayDeManaager@Bogatyr@Fantasy@Daniell@Gnolfdolf@Kevinreijnen, @FlyD, @MNie, @19CH98

Next up: de voorbereiding

Edited by Al Veni
Tekst in spoiler toegevoegd