Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

KAS Eupen Wir sind da

Djurovski

Aanbevolen berichten

Sympathiek clubje, al zal de publieke opinie daar soms wel wat over gedraaid zijn sinds de Quatarese inbreng. Wat betreft FM moeten ze echter wel het nodige potentieel hebben dus verwacht ik dat we best ook wel wat leuke prestaties gaan zien. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dNUzi6s.png

Hoe ik verliefd werd op KAS Eupen

KAS Eupen nu niet direct een club die menig Nederlandse voetbalfan zijn hart doet overspringen. Ik gok ( correct me if i'm wrong ) dat zelfs in België het nu niet direct een club is die menig Belgisch voetbalfan zijn hoofd doet omdraaien. Waarom ik dan juist een save met deze club start? Tja dat heeft wel een verhaal. Een verhaal wat zo'n jaar of 8 begon. Op een witte zaterdag kreeg ik toen telefoon of wij ( destijds de moeder van m'n zoon , zoon en ik ) zin hadden om te gaan wandelen in de Ardennen. Het had flink gesneeuwd en de ex schoonzus leek het leuk om te gaan wandelen bij de Baraque Michel. Zoon en zijn nichtje ( exact 1 jaar en 1 maand jonger ) lekker op de slee. En maar ploegen in de sneeuw. De Baraque Michel ligt ongeveer een uurtje rijden van mijn woonplaats. Bij Aken eerst de grens met Duitsland over om vervolgens de Duits/Belgische grens over te steken. Bij Eynatten binnendoor via Eupen richting Malmedy. Van Eupen had is destijds nog nooit gehoord. Mijn verbazing was dan ook gewekt toen ik het stadion ineens zag liggen. Hmm een stadion niet zo ver van mijn woonplaats. Interessant. Leuke wandeling gehad maar doet voegt verder niets toe aan het verhaal. Eupen kwam weer in de vergetelheid tot ik een jaar of geleden bij mijn huidige werkgever begon. Ondertussen had ik een semi hobby dat ik het leuk vond om stadions vast te leggen op camera tijdens vakantie. Met mijn huidige baan kon ik dit mooi combineren aangezien er in Duitsland aardig wat stadions in de buurt liggen van klanten. In Nederland en België zijn we echter nog niet groot maar hebben/hadden dan wel klanten in de buurt van Eupen. Waardoor het uitzicht van het stadion destijds weer actief werd in mijn hersenen. Echter kwamen we niet direct in de buurt van het stadion maar de naam KAS Eupen bleef toch hangen. Is dit dan dan de enigste Belgische club die in de buurt van mijn woonplaats ligt? Of waar wij via werk in de buurt komen? Nee stadion van Genk is maar 30 minuten rijden ( en nog nooit geweest foei foei ) En hebben ook nog eens klant in Genk.. Luik is 45 minuten. Staat nog zeker op het lijstje hoewel ik steeds meer naar het uit vak neig... Leuven is een uur net als Westerlo en Sint Truiden. Seraing is minder dan een uur. Mechelen 1,5 uur ( hoewel ik daar laatst wel het stadion heb bezocht ) En in 1,5 uur ben ik ook in Antwerpen of Brussel. Genoeg ploegen dus die op rijafstand zijn op het hoogste niveau. Om op lager niveau nog maar niet te spreken. Maar om heel eerlijk te zijn sprak het Belgische voetbal mij niet erg aan ( Standard Luik een uitzondering ) En met een marge van 1,5 uur is vanuit mijn woonplaats ook veel voetbal te zien in Duitsland. Mönchengladbach , Keulen , Düsseldorf , Duisburg , Koblenz ligt in de regio. Als je dan de clubs tot de Regionalliga er bij pakt heb je heel wat clubs die je kunt bezoeken. Doe je er een half uurtje bij heb je ook nog de regio Dortmund , Münster. Genoeg dus. Via een collega op het werk dan ook in aanraking met Duits voetbal gekomen. 1.e FC Köln. Paar leuke tripjes mee weten te pakken en het leuke is dat een deel van zijn familie voor Leverkusen is. Hierdoor dus ook Dortmund - Leverkusen mee kunnen pakken. En Leverkusen - Köln. Bij Köln bijvoorbeeld de historische wedstrijd tegen Dynamo Dresden ( 8-1 ). Via via mensen leren kennen bij Alemania Aachen. Aachen - Leverkusen , Wuppertal - Aachen en Aachen - Lippstadt o.a gezien. Toch via dit medium en WhatsApp en Facebook etc mensen uit België leren kennen. Waardoor de interesse in het Belgische voetbal toenam. En stiekem keek ik dan toch hoe Eupen het deed. En als Belgen dan vroegen voor welk team in België dan een warm hart zou toedragen merkte ik dat Eupen steeds makkelijker genoemd werd. Ondertussen natuurlijk ook wel wat info over de club opgezocht en het is een vrij unieke club in het Belgische voetbal. Het is tot dusver de enigste club uit het Duitstalige deel van België wat op het hoogste niveau heeft gespeeld ( voor zo ver ik weet correct me if i'm wrong ook de enigste profclub in het Duitse deel ) België heeft drie officiële talen. Nederlands , Frans en Duits. Het Duitse deel is vrij klein en valt officieel ook onder het Franse deel. Maar heeft dus wel een eigen gemeenschap. Sinds 2017 noemt het Duitse deel zich ook Oost-België. Een kleine 78000 inwoners vallen onder het Duitse deel. Eupen bleef dus altijd in mijn hoofd spoken. 

Dit jaar besloot ik dan toch maar eens lid te worden. En een kaartje te kopen. Voor het eerst in acht jaar weer eens echt in Eupen rijden. Waze ingesteld op het stadion. De berg omhoog waardoor je de lampen al van ver ziet. Parkeerplaats yes. Staat een dame in een hesje. Begint ineens in het Frans te praten ( Uh we zijn toch in het Duitse deel ) Engels , Nederlands en Duits werkten niet ( Kut Fransozen ) Maar mocht er blijkbaar niet parkeren. Rotonde de andere kant naar beneden waar auto' s langs de weg staan. Dan mag ik daar vast ook parkeren. Plekje gevonden onder aan de berg. Omhoog lopen terwijl je de lampen ziet schijnen. Is er iets mooiers? Even het café in die tussen 2 tribunes in zit. Op het kaartje die ik al had ( had ook rustig bij de kiosk een kaartje kunnen halen ) Stond een heel vreemd nummer. In het Duits bij een steward gevraagd waar ik dan toch moest zijn. Zat blijkbaar goed Maar C24 is de ingang T2. Je moet het ff weten. Wil je wat eten of drinken moet je wel eerst een betaalkaart aanschaffen. Daar het geld op gezet. Biertje en een cola en een hamburger. Wat wil je nog meer. Nou dat ze mijn dopje van de cola er op laten zitten. En dan komt het , waarom is dit een Duitse club? Ze hebben een Capo. Iemand die met een megafoon 90 minuten lang niets van de wedstrijd ziet. Maar de harde kern aan het opruien is. Die de liedjes inzet. Bij Aachen is dat bijvoorbeeld de Karlsbande ( leuke info de Capo in een Nederlander ) Waar Aachen op het 4e niveau in Duitsland meer supporters trekt dan Eupen op het hoogste Belgische niveau laten we dan maar ff in het midden. Het heeft iets schattigs. Wat zou het zijn 30 tot 50 man die fanatiek mee doen. Menig amateur club in Nederland heeft meer ultra's toch deed het wat met mij. Een stadion met nog echt 4 losse tribunes. Een klein fanatiek deel met waar de rest van de meeste mensen zitten. Een lange zijde waar niet veel mensen zitten maar wel een klein onoverdekt deel hebben dus zonnebaden. Een uitvak tegenover de fanatieke supporters met een staantribune ernaast. En dan nog nog de ere/vip tribune. Met het café op de hoek. Het was lekker weer. Helaas wist Kortrijk ( onterecht ) te winnen. Toch genoten van de sfeer ondanks de magere opkomst. Maar ik was verkocht. Een heerlijk klein stadion , berg omhoog lopen met de stadionlampen die je welkom heet, een gezellig café op de hoek van 2 tribunes. Ondanks dat het maar 40 minuten rijden is voel ik mij zo ver weg. Duits , Engels , Frans en Nederlands door elkaar heen. Mensen met shirts van vrienden van de Kehrweg. Terwijl er 2 meter verderop Frans wordt gepraat. I love it. Nu nog eens wedstrijd mee pakken die ze wel winnen want zowel Kortrijk als Union werden verloren. Volgend seizoen seizoenskaart? Ik denk het wel. Het is echt mijn cluppie geworden in het buitenland

@MNie Dank je heb er zin in

@chrisje1993 Dank u 

@Mansveld Dank u

@Bogatyr Thanks and no problemo

@delichris Dank u

@Kyrill Dank u en zorg voor niet te veel bans dan. 

@Marius Heb eerlijk gezegd weinig idee hoe de club zich houd in België. Vind juist het Duitse deel zeer interessant vandaar mijn keuze

@ElMarcos Dank u

@DGremlin Dank u

@Thomassje123 Ik kom vanaf 2018 dus geen idee. Wat ik zelf heb gezien kan deze club beter dan ze laten zien. Aan mij om het op FM ook echt te laten zien. 

@Mordurette Dat was Beveren toch? Zelf absoluut niet thuis in het Belgische voetbal dus mocht ik mis zitten let me know

@Tim Windt Dank u een geen probleem

@TitanMocht ik kampioen worden met Eupen dan is Bengaals vuur niet genoeg. Dan gaat een lawine pijl hier de lucht in haha

@FlyD @keano77 @Svenpunt @Kyrill @KayDeManaager @Satioz Thnx

Betreft het 2e deel wil ook graag een Journeyman starten. Weet van mijzelf dat als ik 2e save ernaast start dat 1 van de saves het loodje legt. Heb namelijk een broertje dood aan om een EK ( nee niet jij Merel ) of WK te herspelen. Of een Europese Finale. Denk er dus serieus over om 2 games in 1 save te spelen ( met een Pokeplayer challenge ) er bij te doen. 

Eerst maar ff de Beta spelen binnenkort en afwachten hoelang het duurt om een fatsoenlijke db met de vreemde competities te downloaden. Mocht ik die Journeyman erbij pakken dan wel met competities die niet standaard zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je zelf een associatie hebt met een club dan is het al heel anders spelen, dan kun je er nog meer een voorstelling bij maken.

Meerdere challenges in 1 game kan prima, ik kijk al uit naar een hele lange game.

1 tip: Probeer met alinea's te werken, dat leest iets prettiger dan zo'n hele lap tekst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtig stukje. Met zo'n charme snap ik wel dat je ze een warm hart toedraagt en ook voor hen gekozen hebt om een save mee te starten.

Ze zijn een beetje een buitenbeentje binnen België natuurlijk. Naar het Duitstalige gedeelte wordt sowieso niet echt omgekeken, en als voetbalclub hebben ze ook geen enkele geschiedenis. Maar het moet wel gezegd dat ze zich al enkele jaren goed weten stand te houden nadat ze zijn opgeklommen naar de hoogste klasses. Ze zijn daar ook nuchter genoeg om geen gekke dingen te doen en ik zie ze eerlijk gezegd ook niet zo maar opnieuw verdwijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

UJdmHxv.png

HbvhX8y.png

De auto wederom onder aan de berg geparkeerd ( wel direct voor de laatste keer want heb nu mijn eigen parkeerplaats bij het stadion ) Nog een keer omhoog lopen en toch even snel het café in waar ik nu wordt aangesproken met Hey Chef alles goed. Het is mijn 1e dag bij KAS Eupen. De club is in de huidige vorm opgericht in 1945 en heeft als bijnaam de Panda's. De club heeft stamnummer 4276 en speelt hun wedstrijden in het Kehrweg stadion wat plaats bied aan 8363 toeschouwers. Een echte derby of rivaliteit heeft de club niet. Volgens FM wel wat kleine lokale rivaliteit met Standard Luik , Royal Cercle Sportif Vervietois ( uh wie ? ) en Alemania Aachen. In competitie verband met Genk en Sint Truiden en blijkbaar dan ook nog met 1. FC Köln , Borussia Mönchengladbach en niet te vergeten RODA JC. Waar dat vandaan komt geen idee ( wat ik mij zo kan bedenken is dat Aachen en Kerkrade vrienden zijn ). Hierna mocht ik bij de director of football op gesprek komen zodat hij kon aangeven wat belangrijk is. 

Ai2ijul.png

fj49R8O.png

Spelers met de nationaliteit van Qatar en spelers uit de competitie van Qatar halen.. Uh nou daar zit ik niet echt om te springen. Probeer de overige doelstellingen wel te halen met aanvallend voetbal en met talenten te werken hopelijk vergeten ze dan dat die niet uit Qatar komen. De overige doelstellingen kan ik mij ook prima in vinden. Niet degraderen en dan rustig per seizoen opbouwen. Met welke spelers gaan we dit avontuur aan?

In het doel heb ik de beschikking over deze mannen.

15k0TnE.png

De voorbereiding moet laten wie eerste doelman gaat worden. Abdul Manaf Nurudeen was vorig seizoen de eerste doelman. En dat duurde even want hij speelt er al sinds 2017 toen hij van de Aspire Academy overkwam. Of de nieuwe doelman Lennart Moser. Deze Duitser kwam over van Union Berlin en was al eens verhuurt aan Cercle Brugge. In het echt heeft Moser een basisplaats. Kan hij dat hier ook bereiken?

mS1RCz0.png

Voor de rechtsback is er nog niet veel keus maar met 2 jonge spelers die zich nog kunnen ontwikkelen is het de vraag of ik de markt op ga voor een nieuwe back. 

vcLa1Mg.png

Centraal achterin is het aardig. Niemand springt er echt uit op het moment. Zal dus eventueel kijken of we hier een klasbak aan de selectie kunnen toevoegen. Die hopelijk er ook voor zorgt dat de 3 jonge spelers hun potentie kunnen laten zien. Want voor de toekomst ziet het er niet slecht uit. Kral is een Tsjechische speler die al wat ervaring heeft opgedaan bij Aue. Jan Gorenc is een Sloveen. Beide kwamen deze zomer over onder de vorige trainer. Boris Lambert komt vanuit de eigen jeugd en kan zich ook nog prima ontwikkelen. Roex lijkt niet op veel minuten te mogen gaan rekenen.

0dwfVdx.png

Op de linksback positie houd het niet over. Teddy Alloh kan zich nog wel wat verbeteren maar moet dan wel laten zien dat hij beter dan Davidson is. Die heeft als pluspunt dat hij een FC Groningen historie heeft. Toch is dit wel een positie die ik nog wil versterken.

BaH6JiB.png

Centraal op het middenveld zal het waarschijnlijk een ervaren blok worden met James Jeggo en Stef Peeters. Jeggo is geboren in Oostenrijk maar international voor Australië. Ik voel hier een pokechallenge bij komen. Stef Peeters heeft nog in Nederland gespeeld bij Sparta en MVV. Als back ups zijn er nog wat jongere spelers met talent. 

yGNDeYv.png

Als rechtsbuiten zal het gaan spannen tussen Konan N'Dri een jonge speler uit de Ivoorkust die over is gekomen van Aspire in 2019. En Tyreek Magee en speler die in het zelfde jaar is overgenomen van Harbour View FC uit Jamaica. 

0sRE20y.png

Als nummer tien heb ik geen enkele speler die daar het liefst speelt. Dat wordt of om trainen of de markt op. Of een andere tactiek. Keuzes , keuzes

Nr7sQLn.png

Op de linkerflank lijkt Wakaso de grootste kanshebber. Springt er wel behoorlijk bovenuit. Hierdoor zou ik Nuhu naar AMC kunnen trainen. Met 5 spelers voor 1 positie zal ik hier ook proberen om er 2 te lozen. 

Rg9YImd.png

In de punt mag de beer uit Bosnië het laten zien. De spits die uitkwam in de jeugd van RB Leipzig moet de Oostkantonners van doelpunten voorzien. 

nyOMGwF.png

In het 2e ( U21 )  is onze beste speler qua potentie verhuurt. Moet dit jaar stappen maken om te laten zien of hij bij Eupen mag blijven. Een jonge Fransoos is gehuurd van PSG in geval van nood kan die ook spelen en ook Bitumazala zou zo maar minuten kunnen gaan maken als rechtsback. De rest is opvulling en wat hier onder komt is nog zwakker. Hier zullen aardig wat spelers mogen gaan uitkijken naar een nieuwe werkgever.

LfwKrLk.png

De onder 18 ziet er wel veelbelovend uit. Met een aantal spelers die echt wel mogen hopen om het 1e te halen.  Waar ik zeker benieuwd naar ben wie de beste van de 2 Belgische Georgische broertjes gaat worden. 

Ik ben niet ontevreden met de selectie die er staat. Al zal ik waarschijnlijk wel kijken naar een extra centrale verdediger , linksback en een nummer 10. Ook heb ik besloten nu al met deze save te starten. Betekend dus ook dat de journeyman niet in deze novelle gaat starten. Misschien dat ik die later nog apart start. Wel ga ik de Pokeplayerchallenge er bij doen. Of ik die kan voltooien geen idee maar wel leuk om bij te houden en aangezien er al een zooitje ongeregeld bij Eupen loopt wel leuk om er bij te doen.

@Titan Misschien dat ik het daarom zo'n leuke club vind. Heb weinig op met het moderne voetbal en stadions. 

@Thomassje123 Ik ga de pokeplayer er bij doen. De journeyman wordt misschien nog een aparte save. Ik hoop dat het een lange save wordt. Is al lang geleden. dat ik in ongeveer een week een seizoen met Groningen heb gespeeld geeft wel hoop dat het weer eens een lange save kan worden. Of het bestuur moet die spelers uit Qatar wel heel belangrijk vinden. Dank u voor de tip. Had bij het schrijven niet verwacht dat het zoveel zou worden was een update die ineens opkwam. Op jouw 2e comment hahahah wat een lied. Dan is de nieuwe nu toch wel wat beter haha

@ElMarcos Altijd wel leuk om te weten waarom iemand voor een club kiest vind ik. Thnx voor de banner

@delichris Dank u

@Marius Bedankt voor de mooie woorden. Juist dat het een buitenbeentje is vind ik het leuk om er mee te spelen. Komende zaterdag maar eens kijken tegen Luik. 

@Bogatyr Dank u

@Kyrill Bedankt

@Mordurette Nog even terug komen op jouw vraag in de eerste update. Eupen zit bij de Aspire group en die hebben een filiaal in Senegal. Dus ik denk dat je toch wel goed zat

@KayDeManaager @Satioz @Vreven @Mansveld @FlyD @DGremlin @Tim Windt @MNie Thnx

@chrisje1993 @keano77 @Svenpunt

Wil je liever geen tag meer let me know

bewerkt door Djurovski
Link naar opmerking
Deel via andere websites