Jump to content

[FM22] Grande Guimarães

Daniell
 Share

Recommended Posts

banner.png.4e8c551f710a812fd41f0a43e6d1b24f.png

1. Een korte introductie

De meesten hier kennen mij en weten dan ook dat schrijven en FM spelen bij mij hand in hand gaan. Onlangs installeerde ik FM22 opnieuw, nadat ik in november voor het laatst gespeeld had. Ik heb vaker van die pauzes; soms ben ik het spel gewoon even zat! Op die momenten gaat dan ook alles wat met het spel te maken heeft in de kast. Zo ook mijn bijdrages op dit forum. Na een maand of vijf/zes begint het weer te kriebelen en begin ik ook hier weer te posten. 

De afgelopen dagen heb ik geprobeerd om een nieuw spel te starten, zonder daar een novelle of losse artikelen over te schrijven. Het werkt gewoon niet voor mij. Ik raak verloren in de menu's van Football Manager als ik niet beschrijf wat ik van plan - of aan het doen - ben. Op sommige momenten blijf ik maar een beetje naar het beeldscherm staren en verlies ik heel snel het spelplezier. Het is een zegen en tegelijkertijd een vloek want het bijhouden van een novelle is nou ook niet één van mijn sterkste punten gebleken. Dit terwijl mijn artikelen/novelles meestal toch wel van een aardige kwaliteit blijken te zijn. 

In het verleden schreef ik vooral om indruk te maken op andere mensen. Mensen zoals jij, die de moeite nemen om te lezen wat ik schrijf. Veelal omdat ze mijn naam kennen en weten dat ik aardig wat over het spel weet en ze wellicht wat kunnen leren van wat ik op papier zet. Ik mocht ook altijd graag geloven dat ik een bepaalde autoriteit was op het gebied van FM en dit wilde ik in mijn novelles zoveel mogelijk uitdragen om indruk te maken op mensen die ik helemaal niet ken. Uiteindelijk gaat dat altijd tegen je werken... Wanneer er voor mijn gevoel te weinig respons kwam, stopte ik ermee. Dit is één van de redenen waarom ik een novelle/blog zo moeilijk vol kon houden. 

Football Manager spelen zonder erover te schrijven, dat gaat voor mij gewoon niet. Die twee dingen heb ik altijd samen gedaan. Of het nu hier op het forum is, ik een eigen blog start of als gastschrijver bij andere websites aanschuif; door te schrijven heb ik meer plezier in het spelletje. Recent heb ik echter besloten dat ik alleen moet schrijven omdat ik het zelf leuk vind en niet omdat ik tof gevonden wil worden door online profielen van mensen die ik in de echte wereld nog nooit gezien of gesproken heb.

Dit keer ga ik het echter anders doen. Deze novelle is voor mijzelf, hoe egoïstisch dat ook mag klinken. Doe er mee wat je wilt... 

Citaat

Jep, daar ben ik weer! Zoals je hierboven hebt kunnen lezen ga ik een nieuwe poging wagen een novelle neer te zetten. Echter zal het deze maal wel iets anders lopen dan jullie gewend zijn. Ik ga geen vaste onderwerpen behandelen of elke dag updaten. Eigenlijk kan ik helemaal niets beloven over wat jullie kunnen verwachten want ik weet het zelf nog niet eens precies. En wellicht ben ik over enkele weken/maanden wel weer met de noorderzon vertrokken. Voel je dan ook vooral niet verplicht over te gaan tot interactie! 

2. Plezier hebben!

Savegame
Normaliter gebruik ik een hele waslijst aan doelstellingen om gemotiveerd te blijven. Het voordeel van zo'n lijst is dat je precies weet waarnaar je aan het toewerken bent en wat de te ondernemen stappen zijn. Doelen stellen in Football Manager hebben mijn inziens echter ook een groot nadeel. Wanneer de hele lijst afgevinkt is, voelt het alsof de savegame 'af' is. Dit probleem had ik bijvoorbeeld in mijn save met FC Twente, die tot een abrupt einde kwam. Doelstellingen kunnen ook tegen je werken omdat deze - in mijn geval - vaak ook enkele restricties opleggen. In dit geval kun je denken aan een aantal zelf opgeleide spelers die je wilt gebruiken. Wanneer ik zulke regels hanteer, kom ik vaak de gekste newgens tegen maar deze moet je dan aan je voorbij laten gaan. Dit terwijl ik het scouten naar newgens één van de leukste onderdelen van het spel vind. 

Om het spelplezier opnieuw aan te wakkeren, wil ik dan ook dat deze savegame zo 'vrij' mogelijk is. Ik wil gewoon doen waar ik zin in heb. Het ene moment kan dat een transferwindow zijn waarin ik acht grote talenten aantrek. Het andere moment kan het zijn dat ik een gekke tactiek wil ontwikkelen. Tevens wil ik op elk moment kunnen beslissen wat anders te gaan doen en bijvoorbeeld wel met alleen eigen jeugd te gaan spelen of van club te wisselen. Ik wil gewoon doen wat er in me opkomt en een lijst samenstellen met doelstellingen gaat me daar niet bij helpen! 

Ik heb bij de aftrap van deze savegame dan ook maar één doel voor ogen; Plezier hebben!

Novelle
In de opening vertelde ik al dat ik deze novelle puur voor mezelf maak omdat dit mijn spelplezier ten goede komt. Natuurlijk is het fijn om te zien dat ik nog steeds goed in de markt lig en er inmiddels al elf mensen op mijn openingspost hebben gereageerd. Echter ga ik me niet laten leiden door het aantal comments of likes die ik krijg maar dat betekent niet dat jullie interacties niet gewaardeerd worden. Dus bij dezen sowieso bedankt voor de steun!

Met mijn Bart Storm novelle - vorig jaar - had ik met name als doel om eens IDS te staan en hoewel dat is gelukt, haalde ik er niet de voldoening uit die ik verwacht had. Tevens kreeg ik er hetzelfde gevoel van als met het afvinken van de andere doelstellingen. Ik heb mijn doelstelling behaald dus eigenlijk is het nu wel klaar...

Ik heb wat dat betreft dus ook voor de novelle geen bepaalde doelstellingen of een richting die ik op wil gaan. Ook hier wil ik weer vrij zijn en doen wat er in me opkomt. De ene keer zijn dat updates zoals dit, waarin ik gewoon mijn gedachtegang bespreek. De andere keer zal ik wat dieper ingaan op de mechanismen van het spel en op weer andere momenten zal ik gewoon enkele resultaten voorschotelen. Wordt deze novelle dan niet een wir-war van losse stukken? Ik denk het niet, zolang ik de tijdlijn van mijn savegame kan aanhouden.

Ik heb bij de aftrap van deze novelle dan ook maar één doel voor ogen; Plezier hebben!

---

@Marius @Jotew @Kami @RubenS2 @DGremlin @ElMarcos @Michaelinho* @Kyrill @delichris @Vlonkie @MNie @Marvin @Blauwbeer @FlyD @Fantasy @neva

3. Vitória SC

Het moge duidelijk zijn dat plezier één van de speerpunten van dit topic zal zijn. Om die reden heb ik dan ook gekozen voor Vitória de Guimarães als club. In FM18 had ik al een hele mooie savegame met hen en ik had dit keer een spel nodig waarbij ik me nostalgisch en vrij zou kunnen voelen. In Portugal ben je heel vrij wat betreft selectiesamenstelling - er zijn geen regels wat betreft aantal buitenlanders - en Vitória is de enige club voor mij binnen Portugal. Een redelijk stabiele subtopper met een enorme potentie! Dat wordt lekker newgens jagen, spelers ontwikkelen én strijden tegen de competitie...

Want die competitie is er wel! Met clubs als Porto, Benfica en Sporting zullen we er een hele kluif aan hebben om successen te behalen. Daarnaast zijn er nog de vergelijkbare Braga en Famalicão, al doen die het wat minder in het echt dit seizoen. Vitória zelf wordt gezien als vierde club van het land. Zo zijn er slechts drie andere clubs die vaker op het hoogste niveau actief zijn geweest en hebben de zwart-witten de op drie na grootste supportersschare. 

Echter weet Vitória de laatste jaren niet te overtuigen. Vorig jaar werd de club zevende, evenals het jaar daarvoor. In 2019 werd de club nog vijfde maar de jaren daarvoor waren ook al niet veel soeps, met onder andere een negende en tiende plaats op de ranglijst. In het 100-jarige bestaan van de club werd er slechts twee keer een prijs gepakt! In 1988 werd de Portugese Supercup gewonnen en in 2013 pakten ze de nationale beker. Landskampioen zijn ze nog nooit geworden en ook Europees zijn er nog geen successen behaald. Genoeg geschiedenis, laten we kijken hoe het er in Football Manager voor staat... 

Financiën
Laten we beginnen met één van de belangrijkste aspecten binnen het hedendaagse voetbal; de financiën. De club zit aan de grond, dat moge duidelijk zijn. Ja, er staat een kleine €2,5M op de bankrekening maar ruimte voor investeringen is er niet. Het transferbudget staat op nul en ook in het salarisbudget is er geen ruimte meer. Daarbij komt een openstaande schuld van zo'n €6M. Gelukkig maar dat de eerste transferwindow bij mij altijd uit staat :)

KnipselKnipsel.PNG.62f4bd71867d0805ac6c9f8013f93ade.PNG

Selectie
Ondanks dat ik recent nog manager ben geweest van deze club, herken ik slechts een enkele naam en dat is Oscar Estupiñán. Daarnaast kennen we natuurlijk allemaal Bruno Varela en Ricardo Quaresma! Er is redelijk wat talent aanwezig, het wordt een kwestie van deze talenten zo lang mogelijk behouden wanneer we als club zijnde vooruit willen. Hélder Sá, Abdul Mumin, Tomás Händel, André Almeida, Nicolas Janvier en Alfa Semedo zijn de toekomst van de club. Talenten die nog in de jeugd spelen zal ik op een later moment aanhalen. Spelers die zijn verhuurd worden niet weergegeven. 

Knipselel.PNG.c3b5967d6bc0e8f7c4ed138726a2a18d.PNG

Verwachtingen
Hier zeggen plaatjes meer dan woorden dus bij dezen de verwachtingen die het bestuur heeft én daartegenover wat de bookmakers voorspellen: 

Knipsel.PNG.0ac6a7ee1f264bbf8d24637e18ec59fc.PNG

Knipselps.PNG.054a3f95ce978c72e285161cb7130c0c.PNG

---

@Marius @Jotew @Kami @RubenS2 @DGremlin @ElMarcos @Michaelinho* @Kyrill @delichris @Vlonkie @MNie @Marvin @Blauwbeer @FlyD @Fantasy @neva @Nummerke10 @Noordzijde @Glenn08 @Vlonkie

Als vierde grootste club van het land had ik geen idee dat ze slechts twee prijzen ooit gepakt hadden. Tijd om daar verandering in te brengen zou ik zeggen! De aanwezigheid van zo'n Quaresma zorgt natuurlijk altijd voor  wat extra pigment. Hoogstwaarschijnlijk is het beste er wel al vanaf maar persoonlijk vind ik het toch altijd leuk als je nog eens een hoogtepuntje kan beleven met een speler met zo'n staat van dienst.