Jump to content

[FM22] The journey of Lukasz Smolak

Recommended Posts

spacer.png

spacer.png Wisła Kraków | Ekstraklasa | 2021/2022 | Introductie

Daar ben ik weer! Terug van weggeweest zullen we maar zeggen. Recentelijk FM22 aangeschaft in de sale en me gestort op een game met Wisła Kraków. Een club die al langer op mijn lijstje met te managen teams stond. In het echt staat Wisła Kraków op een dramatische 16e plek, wat mogelijk degradatie betekend. Dat is voor de club met de meeste titels na Legia Warschau natuurlijk een rampscenario.  Ik heb nog nooit eerder een club in de Poolse competitie geleid, wat dit met alle andere elementen een leuke uitdaging maakt. Het doel van deze game is om de club terug te brengen naar de top van de Poolse competitie en vervolgens ook Europees een rol van betekenis te gaan spelen. 

V.w.b. de updates geldt dat ik een nieuwe vorm van presenteren ga hanteren. Ik kwam deze presentatie methode tegen op het SI Forum en die sprak me wel aan. Het worden relatief beknopte updates, met daarin de benodigde screens achter een linkje. Dat houdt de posts overzichtelijk en daarnaast kost het minder om ze te maken. Daarnaast spelen we met een database van +/- 82500 spelers (FMI update 22.6). Waarbij de belangrijkste Europese landen speelbaar zijn, ook al is het niet de bedoeling om van club te wisselen. Voor degenen die wel eens eerder een verhaal van mij gevolgd hebben, ook in dit verhaal starten we de game zonder transferwindow.

UPDATE 1 - VOORBEREIDING

Season preview - Ook in FM22 behoort Wisla niet meer tot de top kandidaten voor de titel. Met een 8e plaats als prognose verwachten de bookmakers niet dat we ons plaatsen voor Europees voetbal. Het doel is natuurlijk om te laten zien dat de bookmakers het fout hebben. 

Selectie - We beschikken over een ruime selectie met meerdere opties per positie. Wie Wisla niet goed kent zal toch een aantal bekende namen voorbij zien komen. Denk aan Jakub Blaszczykowski en Elvis Manu. Eerst genoemde is inmiddels flink op leeftijd en heeft fysiek behoorlijk ingeleverd, maar is met zijn ervaring nog altijd belangrijk voor de ploeg. Elvis Manu moet de aanvalsleider worden en de nodige goals maken. Daarnaast beschikken we over de nodige talenten die zich hopelijk goed weten te ontwikkelen!

Tactisch plan - We hebben gekozen voor een 4-1-2-1-2 formatie en tactiek van KNAP. Het past goed bij de ploeg en omdat het afwijkt van de standaard formaties kunnen we hier de nodige ploegen best eens meer verrassen. Daarnaast trainen we ook nog op twee andere varianten, die we dit seizoen waarschijnlijk niet vaak nodig zullen hebben. Maar mochten we in de toekomst tegen grote(re) Europese ploegen moeten spelen, dan wel. [Tactisch plan 2 - Tactisch plan 3]

AFSLUITING

Dit was de update voor deze keer, tot de volgende update! 

@Fantasy @Jotew @Nummerke10 @Miz@La Pulga @MNie @delichris

Als je van de mentionlijst wil laat het dan even weten. Ook als je juist op de lijst wilt! 

Edited by Michaelinho*

Gepost (edited)

spacer.png

spacer.png Wisła Kraków | Ekstraklasa | 2021/2022 

Wedstrijden

We zijn het seizoen super goed begonnen. De oefenwedstrijden verliepen al prima, maar die lijn trokken we in de competitie door. Pas na de eerste 6 wedstrijden lieten we voor het eerst wat punten liggen. De goede lijn trokken we daarna door. Pas in de voorlaatste wedstrijd van dit jaar kenden we een volledige off-day waarin we er keihard af gingen. 

Season-1-Matches.png

Stand

De goede prestaties maken dat we aan kop gaan in de competitie. Ver boven de prognose van de 8e plek, dus in dat opzicht draaien we een perfect seizoen. Maar er zijn nog een hoop wedstrijden te spelen! 

Season-1-Standings-up-to-DEC.png

Puchar Polski

In de beker kenden we geen enkel probleem en daarmee gaan we eenvoudig door naar de kwartfinale.

Season-1-Cup-Matches-to-DEC1-1.png

Selectie

Elvis Manu is de ster van de 1e seizoenshelft met 18 goals in 21 optredens. Ook Jakub Blaszczykowski op zijn leeftijd aan een meer dan prima laatste seizoen bezig. De nodige blessures zorgen voor wat korte afwezigheid her en der, maar hij blijft belangrijk voor ons. 

Season-1-Squad-up-to-DEC.png

Financiën

Financieel hebben we het op dit moment wat zwaar. De club heeft een lening van ruim 3 miljoen euro uit staan, die gedurende dit seizoen in een keer afbetaald wordt. Dat zorgt er voor dat we er qua liquide middelen niet heel goed voor staan op dit moment. 

Season-1-Finances-DEC.png

Contractverlenging

Gedurende de eerste seizoenshelft liet het bestuur blijken buitengewoon tevreden te zijn. Dat resulteerde in een nieuw contract waarmee we tot 2023 aan Wisla verbonden blijven. 

Season-1-Contract-Renewal.png

AFSLUITING

@Fantasy @Jotew @Nummerke10 @Miz@La Pulga @MNie @delichris @Marvin @Vlonkie @ElMarcos @DGremlin @Marius

Als je van de mentionlijst wil laat het dan even weten. Ook als je juist op de lijst wilt! 

Edited by Michaelinho*

Heel erg mooie cijfers. Verrassend eigenlijk dat er toch nog een tegenstander is die in de buurt kan blijven.

PS: Misschien is het interessanter om de screens mee in je post op te nemen? Dat gaat allemaal wat sneller en eenvoudiger. Eventueel met een spoiler? Al die linkjes open klikken vind ik persoonlijk minder prettig.

Elvis Manu, ik weet niet van welke save ik hem ken, maar da's een heldje hoor!

Ik vind beide presenteerstijlen wel mooi en overzichtelijk, maar de tweede is inderdaad iets handiger.

Gepost (edited)

Banner.png

spacer.png Wisła Kraków | Ekstraklasa | 2021/2022 

Wedstrijden

Aan het eind van de eerste seizoenshelft werd duidelijk dat we om de titel zouden gaan strijden met Raków. Als we tenminste onze uitzonderlijk vorm weten vast te houden. En daar werd meteen aan getwijfeld toen we 2022 begonnen met een verliespartij tegen Raków. De doelpuntenmachine werd daarna direct aangezet en daarmee bleven we goed in het spoor. De enorme zeperd uit bij Lechia vergeten we even, dat was een totale off-day. In de resterende wedstrijden gaven we weinig meer weg en sloten we seizoen op een gelijkspel tegen rivaal Cracovia na perfect af. 

Ekstraklasa-matches.png

Stand

De grote vraag is natuurlijk of het uiteindelijk genoeg was voor de titel. Ja dat was het! We zijn gewoon kampioen! Tot de 32e speelronde bleef het spannend, al zou je dat op basis van de stand niet verwachten. Na het gelijke spel tegen Cracovia was het verschil nog maar 2 punten in ons voordeel. Raków liet het in de resterende wedstrijden compleet liggen en zo werden we uiteindelijk met een ruime voorsprong kampioen.  

Standings-after-34.png

Puchar Polski

Ook in de beker trokken we de goede prestaties door. De lotingen zaten niet tegen en zo bereikten we vrij eenvoudig de finale. Daarna troffen we met Legia Warschau natuurlijk een tegenstander van formaat. 

Puchar-Polski-QF-SF.png

Het is op de onderstaande screen niet te zien, maar het geluk was niet aan onze zijde. We hadden minimaal een keer moeten scoren, maar dat lieten we na. In blessuretijd gaven we vervolgens een knullige penalty weg, die Soldado nog mistte ook. Er gloorde hoop, maar onze keeper bokste de bal recht in de voeten van Soldado die daardoor alsnog in een leeg doel kon scoren. Helaas, dit jaar grijpen we naast de Puchar Polski trofee. 

Puchar-Polski-Final.png

Selectie

De ster van de eerste seizoenshelft is ook de grote ster van de tweede seizoenshelft; Elvis Manu. Met een clubrecord aantal goals is hij de nieuwe grote man van Wisla Krakow. Hij neemt het record van Maciej Zurawski (wie kent hem niet?!) over! Natuurlijk kon Elvis het niet allemaal alleen en zorgde de goede prestaties van het hele team voor dit mooie seizoen. 

Squad-2022.png

Financiën

Financieel gezien valt er nog veel te winnen. Dat we nu in het rood staan heeft ook iets positiefs, namelijk dat de lopende lening nu volledig is afgelost! 

Finances-2022.png

Jeugdinstroom

We hebben dit jaar een viertal interessante spelers bij de club mogen verwelkomen. Laten we hopen dat zij zich goed ontwikkelen en de sterren van de toekomst zijn. 

Youth-Intake.png

AFSLUITING

@Fantasy @Jotew @Nummerke10 @Miz@La Pulga @MNie @delichris @Marvin @Vlonkie @ElMarcos @DGremlin @Marius @Richarð.

Edited by Michaelinho*

• Michaelinho* changed the title to [FM22] The journey of Lukasz Smolak