Jump to content

[IDS] [FM22] Nie Zievere... Speile!

DGremlin
 Share

Recommended Posts

anderlecht.png

01. Nie Zievere... Speile!

"Nie Zievere... Speile!" 
Een van de bekendste quotes van de beste Belgische trainer ooit: Raymond "den Tuveneir" Goethals.

27499.jpg

Goethals maakte naam en faam als trainer van o.a. Anderlecht, Standard, Bordeaux en Olympique Marseille. 
Op zijn palmares staan titels en bekers in België en Frankrijk, maar vooral ook 2 Europese Supercups, een beker voor Bekerwinnaars én de Champions League.

Daarnaast was Goethals een opgemerkt figuur door zijn manier van spreken.

"Lustert ier, Karel. Veur maa, Maradonaa, tis den besten. Aaj at olles éé: snelaajt, tekniek, ne goej pas. Aaj was beter dan Gullik, Van Batsen, Rijkaar, Romanio, Babalero en Kluivers"

Spoiler

Luister hier, Karel. Voor mij, Maradonna, het is de beste. Hij heeft alles hé, snelheid, techniek, een goeie pass. Hij was beter dan Gullit, Van Basten, Rijckaert, Romario, Babyaro en Kluivert

"Nie Zievere... Speile!"
Het is op het veld dat het moet gebeuren. En bij Anderlecht moet het daar dringend eens gaan gebeuren.
De meest succesvolle club van België zoekt nu al een aantal jaar naar stabiliteit. Er is een herstelplan uitgewerkt en een nieuwe structuur uitgetekend.
Nu moet het zich nog vertalen in resultaten op het veld.

Het DNA: de club

Het doel is om van Anderlecht weer dé Belgische topclub te maken. 

Om dit te realiseren werken we volgens enkele principes die de basis van het succes moeten worden; het DNA van de club.

Op lange termijn moet dit Anderlecht in staat stellen om jaarlijks de belangrijkste titelkandidaat te zijn en ook Europees een woordje mee te spreken.
Voor een Belgische club een rol van betekenis spelen in de Champions League wordt natuurlijk moeilijk, maar in de Europa League en Conference League moeten er wél mogelijkheden zijn.

Dominant en verzorgd voetbal
Op het veld willen we technisch verzorgd voetbal spelen én dominant zijn. Zo hoort Anderlecht ook gewoon te spelen. Hiervoor zal de kern moeten bestaan uit spelers die technisch onderlegd zijn én over de nodige voetbalintelligentie beschikken.

Defensieve stabiliteit
Aanvallen en frivool voetbal mag dan wel het doel zijn, als je succesvol wil zijn moet je zorgen dat je ook defensief stabiel bent en uiteindelijk minder doelpunten tegen krijgt dan de tegenstander.

Neerpede

Youth only? Zeker niet! Waar nodig zullen we de kern zeker en vast versterken met spelers die we aantrekken van buitenaf. Maar de nadruk moet toch vooral liggen op het opleiden van jonge talenten. Jonge talenten die uit onze eigen opleiding komen, maar ook jonge talenten die we op het spoor komen via onze scouting en die we verder vormen en opleiden tot spelers die perfect binnen het DNA passen.

Het DNA: de spelers

De basis: Passing, Technique, Decisions, Work Rate, First Touch 
Voor een speler van Anderlecht zal de lat hoog liggen voor deze 5 kenmerken. In mijn ogen zijn deze essentieel voor het soort voetbal dat we willen spelen.

Daarnaast hechten we ook belang aan een goeie rating voor Composure, Determination, Teamwork, Vision, Balance en Stamina.

Tot slot moeten de spelers uiteraard ook over de nodige kwaliteiten beschikken die nodig zijn voor de positie en rol die ze moeten gaan spelen. (Zo zal een verdediger die aan alle bovenstaande criteria voldoet, maar een drama is op gebied van tackelen, marking en positioning nooit in aanmerking komen om voor ons te spelen).

De spelers die doorstromen vanuit onze jeugdopleiding gaan we zodanig proberen op te leiden zodat ze volledig binnen bovenstaand profiel passen.
Als we de transfermarkt gaan, zullen de spelers moeten voldoen aan bovenstaand profiel.

Uiteraard kan er hier en daar wel eens een uitzondering gemaakt worden, als blijkt dat een speler op een ander gebied fenomenale kwaliteiten kan voorleggen..

Bedankt voor het lezen tot hiertoe.

Volgende keer ga ik dieper in op de tactische keuzes.

Dikke merci aan @DutchDoofus voor de banner.

Edited by Marius

Succes! Leuke quotes van Goethals. Heerlijke mens was dat. Met het opleidingscentrum in Neerpede heb je natuurlijk goud in handen. Als je ziet wat daar allemaal is uit voortgekomen: Kompany, Lukaku, Doku en nog zo veel meer. En met enkele potentiële wonderkinderen in je selectie zit je gebeiteld voor de toekomst. Ik denk dat je RSCA snel weer naar de plek brengt waar ze horen. 

anderlecht.png

02. Doelstellingen

In de vorige post had ik aangegeven om iets dieper in te gaan op het tactisch plaatje.. Maar het voelt niet helemaal logisch aan om daar nu al dieper op in te gaan; dus ik schuif deze nog even voor mij uit.

We gaan het eerst even hebben over de doelstellingen.

Ietwat verrassend is het bestuur van Anderlecht niet zo erg veeleisend op de korte termijn.

Er wordt gevraagd om in de top 3 te eindigen, de bekerfinale te spelen en te overwinteren in de Conference League.

Dit lijkt me allemaal best haalbaar; al ben je in de beker en Europa natuurlijk ook wat afhankelijk van de lotingen.

Daarnaast moeten we ook volop inzetten op de onze jeugdopleiding; wat uiteraard helemaal past in het DNA dat ik wil installeren.

Club-visie.png

Voor mezelf wil ik (midden-)lange termijn al wat meer doelstellingen vastleggen:

Op korte termijn (3 seizoenen):

- Belgisch kampioen worden

- De Belgische beker winnen

- De schuldenberg halveren

- Een speler verkopen voor meer dan 15 miljoen.

Op middenlange termijn (Seizoen 4 tem 7):

- Iedere 2 jaar minstens 1 keer kampioen spelen

- De club schuldenvrij maken

- Een speler verkopen voor meer dan 25 miljoen

- In de kern 5 Belgische internationals hebben die we zelf hebben opgeleid.

Financiën

Momenteel hebben iets meer dan 2 miljoen op onze bankrekening staan.

Het eerste transferwindow staat uit, dus er is geen transferbudget beschikbaar (ik betwijfel ook of er anders wel beschikbaar zou zijn)

Qua lonen geven we momenteel al meer uit dan er in het budget is opgenomen, dus dat kan al voor problemen zorgen..

Finances.png

We hebben momenteel ook bijna 42 miljoen aan schulden die afbetaald moeten worden.

Met maandelijks 2,3 miljoen aan terugbetalingen zal onze bankrekening dus snel leeg zijn...

Schulden.png

Season preview

Tot slot nog even de preview van het seizoen.
Ik moet zeggen dat ik bijna van mijn stoel viel toen ik dit zag. Anderlecht wordt zowaar als grootste kandidaat op de titel bestempeld.
Geen idee hoe ze daar bij komen; maar erg realistisch lijkt dit me niet.

Club Brugge heeft absoluut meer kwaliteit in zijn kern en staat ook financieël heel sterk. Voor mij zijn zij toch wel de absolute favoriet voor de titel.

De grootste uitdagers voor Club zijn volgens mij RC Genk en Antwerp.

Genk won afgelopen seizoen de beker en was vice-kampioen. Bovendien konden ze ietwat verrassend hun betere spelers bij zich houden, topschutter Onuachu op kop.
Bij Antwerp zien we dan weer dat de kapitaalkrachtige voorzitter ieder jaar opnieuw stevig zijn portefeuille open trekt om de kern (en de rest van de club) te verbeteren.

Daarna plaats ik Anderlecht en Gent.
De Buffalo's beschikken niet over echt uitgesproken uitblinkers, maar hebben een zeer brede kern waarin de wisselspelers qua kwaliteit dicht aanleunen bij de basisspelers. 

Verder is het uitkijken naar teams als OHL en Union. Beide teams kunnen rekenen op een financieel sterke eigenaar én hebben een zusterclub in de Premier League. Voor cercle geldt overigens dezelfde redenering met Monaco als moederclub.

Mechelen en Charleroi tot slot, bewijzen al jaren dat ze met beperkte financiële middelen erin slagen om een mooie kern samen te stellen en boven de verwachtingen te presteren.

Season-preview.png

Spoiler

Iedereen bedankt voor het volgen en reageren!

@Marius@delichris, @Titan, @MNie, @Kami, @rich ruzzian, @Copywriter, @Glenn08, @JordiW., @Kyrill, @DutchDoofus

Liever geen mention meer? Geef gerust een seintje.

1 minuut geleden zei rich ruzzian:

Haalbare visie. Past ook bij de statuur van Andelrecht. Wat heb je Europees voor doelstellingen? 

Enerzijds zou ik willen proberen een Europacup te winnen.

Maar dat lijkt me praktisch wel heel lastig.
Want momenteel is er onvoldoende kwaliteit voor eindwinst in EL of Conf. L.

Maar als ik in mijn opzet slaag, spelen we binnen een paar seizoenen bijna altijd CL. Maar een eindzege in de CL lijkt me een utopie... De enige mogelijkheid lijkt me om 3e te worden in de groepsfase CL, om zo te proberen de EL te winnen.

Mooie visie. Vooral dat van die internationals vind ik erg leuk. Je hebt daar iets minder vat op en moet dan ook echt wel de nodige moeite doen om dat te behalen. Het verplicht je ook om de kaart van het jong Belgisch talent te blijven trekken. Qua inschatting vind ik wel dat Anderlecht absoluut over het nodige talent beschikt. De kern van Brugge is ongetwijfeld meer in balans, maar de nodige ambitie tonen mag ook wel vind ik persoonlijk.

6 minuten geleden zei DGremlin:

Enerzijds zou ik willen proberen een Europacup te winnen.

Maar dat lijkt me praktisch wel heel lastig.
Want momenteel is er onvoldoende kwaliteit voor eindwinst in EL of Conf. L.

Maar als ik in mijn opzet slaag, spelen we binnen een paar seizoenen bijna altijd CL. Maar een eindzege in de CL lijkt me een utopie... De enige mogelijkheid lijkt me om 3e te worden in de groepsfase CL, om zo te proberen de EL te winnen.

Dacht meer aan zoals Ajax het heeft opgesteld: Overwinteren elk jaar bijvoorbeeld. 

De tegenstand zal vooral proberen prijzen te pakken en succes te boeken door middel van hun geldschieters en moederclubs, dus heel goed dat je er voor kiest om het op eigen jeugd te gooien. De doelstellingen die je op korte- en middellange termijn hebt gesteld passen daar ook zeer goed bij. Zeer benieuwd hoe dit zich allemaal gaat meten in de praktijk. :)

• Marius changed the title to [IDS] [FM22] Nie Zievere... Speile!
  • Marius pinned this topic
  • Marius unpinned this topic