Jump to content

[FM22] Deurdonderen

Titan
 Share

Recommended Posts

Deurdonderen.png.1b5b243e83ad4b35026779a117f9501e.png

44113308_Juli2021(15).png.b607df05595d6b8602603b4e9f49ff26.png

Negen wedstrijden werkten we af in de megamaand januari. Rust krijgen we echter nog niet direct, want ook februari start heftig met vier wedstrijden in de eerste twaalf dagen. Veel aandacht zal uitgaan naar de kwartfinalewedstrijd tegen Almere City, terwijl met ook vol verwachting zal toeleven naar de confrontaties met Feyenoord en AZ.

Eredivisie.png.e559d33b52c87bc79f7260a651b45681.png

Een makkie. Zo luidde de algemene tendens over de thuiswedstrijd tegen Excelsior. Eerlijk gezegd werd het dat ook wel, al maakten we het ons in de tweede helft onnodig spannend. We gingen namelijk de kleedkamer in met een comfortabele 2-0 voorsprong. Boem Boem Lieftink schoot eens een keer niet van afstand raak, maar wist met een geplaatste kopbal te scoren uit een hoekschop. De 2-0 kwam op naam van Devin Haen, die perfect werd bediend door Julian Lelieveld, nadat hij op zijn beurt werd vrijgespeeld door zijn ploeggenoten. Zwak ingrijpen van nieuweling Salberg gaf Deijl in de tweede helft de kans op de aansluitingstreffer. Gelukkig voor ons bleef het daarbij.

Willem II is vaak een lastige ploeg en dat toonden de Tilburgers andermaal aan toen zij op bezoek kwamen in Doetinchem. Constant moesten wij op de hoede zijn voor een counter waarin Suksum en Saglam vaak de hoofdrollen spelen. Tegelijkertijd hadden we moeite om een gaatje te vinden in de hechte defensie van Willem II, wat uiteindelijk een saaie wedstrijd opleverde. Geheel in lijn van het spelbeeld viel de winnende treffer uit een vrije trap. Roland Baas zette die voor bij de tweede paal, waar debutant Chidi stond om de bal met het hoofd terug te leggen op Maarten Smits.

In eigen huis had Feyenoord ons al behoorlijk pijn gedaan, dus met de moed in de schoenen reisden we af naar Rotterdam. Daar trakteerde Aursnes ons op een welkome verrassing door in de 39e minuut bij een 0-0 tussenstand zijn tweede gele kaart te pakken. In de manmeersituatie hadden we nog altijd moeite met de Rotterdammers. Toch kwamen we plotseling op voorsprong. Devin Haen had na een vloeiende aanval oog voor routinier Siem de Jong die eindelijk het net wist te vinden in onze dienst. Feyenoord bleef echter beter en kwam verdiend op gelijke hoogte. Een vrije trap werd het doelgebied ingeslingerd en een poging de bal weg te schieten, gleed Milan Hilderink de bal in eigen doel. Niet veel later ging ook Lucassen de fout in na een verre inworp van Feyenoord. Volgens de VAR trok hij Linssen naar de grond. Bij de strafschop die volgde maakte Kökcü geen fout.

Met een lichte kater trokken we naar Cambuur Leeuwarden. Konden we ons herpakken met een zege? Het antwoord luidt ja. Hoe die tot stand kwam, kan ik het beter niet over hebben… In de eerste helft waren we heer en meester, maar dat wisten we niet in doelpunten uit te drukken. Siem de Jong faalde vanaf elf meter en Chidi zag zijn inzet afgekeurd worden wegens buitenspel. Cambuur zag zijn kans schoon en ging in de tweede helft meer aanvallen. Net toen ik begon te vrezen voor een tegentreffer stond Devin Haen op; hij promoveerde een steekbal van Neghli tot doelpunt. Cambuur zette nog meer druk, wat tot meer ruimte achter de defensie leidde. Jurjus (hij is weer terug!) kreeg de instructie lange ballen te geven op Opoku, en in de 89 minuut verkeek diens tegenstander zich volledig op één zo’n poeier. Opoku kon rustig doorwandelen en de wedstrijd met een diagonaal schot beslissen.

Tot slot het thuisduel met AZ, de club waar we in Alkmaar verrassend genoeg van wonnen. De titelkandidaat was uit op revanche en startte sterk. Na bijna een halfuur speeltijd werd het 0-1 toen Botheim op de juiste plek stond bij een vrije trap van Evjen. Wij stelden er bijzonder weinig tegenover, terwijl ook AZ met de rem erop speelde. Tot overmaat van ramp kwamen we na 57 minuten met tien man te staan: Lelieveld ging voor de tweede keer deze wedstrijd over de schreef en mocht inrukken. Opvallend genoeg gingen we er beter van voetballen. Het werd zowaar 1-1 door een kopbal van Haen. Het slotoffensief dat volgde, leverde AZ niet het gewenste resultaat op, terwijl wij gelukkig waren met een punt.

image.thumb.png.6cae6aa77eda2eebfd83f4e6a0e39809.png

Tussenstand 

Spoiler

616547651_FEBstand.thumb.PNG.4a4e7bf2f3f107b36b58f91e6af90159.PNG

717439875_KNVBBeker.png.fb793f178478571240cdd56675164255.png

In de kwartfinale van de beker was het improviseren geblazen. Veel spelers waren nog moe van de wedstrijd tegen Feyenoord, waardoor veel B-keuzes de kans kregen. Voor de wedstrijd was het goed, voor mijn hart niet. Almere City, de nummer vijf van de Keuken Kampioen Divisie, was namelijk aan ons gewaagd en maakte het ons blij vlagen ontzettend lastig. Gelukkig was er in de twintigste minuut Jesse Schuurman. De middenvelder kan dit seizoen niet vaak op speeltijd rekenen, maar schoot die opgebouwde frustratie na twintig minuten van zich af. Op slag van rust verspeelde Milan Hilderink kinderlijk eenvoudig de bal, waardoor Kastaneer voor de gelijkmaker mocht gaan; een flinke domper. Ondertussen was linksback Salberg geblesseerd uitgevallen en werd Lelieveld op zijn positie neergezet. Ondanks zijn vermoeidheid, lukte het hem regelmatig mee naar voren te komen. Dit resulteerde in een assist op Neghli. Onze middenvelder verkeerde deze maand in uitstekende vorm en liet dit zien met een hard schot in de verre kruising. Vervolgens bleef het tot het einde spannend. Vlak voor tijd schoot Reemnet de 2-2 binnen, maar toch mijn grote opluchting constateerden zowel de grensrechter als de VAR buitenspel. Net als vorig seizoen zijn we doorgedrongen tot de halve finale. Destijds was Feyenoord het eindstadion; dit jaar spelen we thuis tegen PSV.

image.thumb.png.4c31867b819f77870c997101b89593b8.png

Debutant.png.666961e7c085476aed99f9c17d7a79a2.png

Het was in februari tijd voor onze geldwolf om op te draven in het eerste elftal: Moses Chidi. De in Doetinchem geboren aanvaller stroomde vorig jaar in ons jeugdelftal in. Dit seizoen kwam hij tot vijftien treffers in 24 wedstrijden voor Graafschap O18, geen verkeerd gemiddelde wat mij betreft. Tegen Willem II mocht hij een hele wedstrijd meedoen en dat vertrouwen betaalde hij terug met een assist bij de enige treffer van het duel. Ook tegen Almere en Cambuur maakte de zestienjarige spits minuten. Volgens onze trainers beschikt hij over veel potentieel, maar kost het moeite om zijn karakter te veranderen. Ik ben erg benieuwd hoe ver hij het kan schoppen in ons blauw-witte tenue.

Volledig spelersprofiel Moses Chidi

Spoiler

2129992905_FEBChidi.thumb.PNG.11eea8ba60396682d33285dbdd9334cb.PNG

@delichris: we blijven leven in een kleine droom, zelfs nu we een plekje gezakt zijn.

@Kyrill: januari was voor ons een heerlijke maand, ondanks de twee verliezen. Het zijn statistieken om blij mee te zijn!

@Marius: het is precies de maand waar iedereen tegenop ziet, wij helemaal toen ik het programma zag met al die toppers in de eerste wedstrijden. Ik was bang dat we daar zoveel energie gingen verspelen dat het een puinmaand werd, maar het tegendeel werd bewezen!

@Fantasy: één Scandinaviër is er in ieder geval, ik vermoed niet dat er veel meer gaan volgen, al weet ik nooit waar mijn scouts weer mee aan kunnen komen zetten. ;c 

@DGremlin: dank, we zijn er hoe dan ook blij mee als promovendus!

@Nummerke10: volgens mij heeft Milaan een enorme miskoop gedaan, maar dat boeit me weinig. Ik denk dat we Schoppema wel kunnen missen op dit moment, al blijft het jammer een talentvolle jeugdspeler te zien vertrekken.

@RubenS2: we zitten best ruim in de (jonge) aanvallers ;c Europees voetbal zou prachtig zijn, maar de weg ertoe is nog lang!

@ElMarcos: dit gaat zeker onze dromen te boven! Financieel was het ook prettig met deze transfers.

@Tim': het is wat je zegt: die vijf miljoen zijn zeer welkom, terwijl ik denk dat AC Milan een regelrechte miskoop heeft gedaan. Hadden ze beter Haen kunnen aantrekken, die heeft nog een clausule van 8,5 miljoen en lijkt me een stukje beter...

@MarcFM1993 @DutchDoofus @Jotew @Elano @chrisje1993 @Glenn08  @Emmerich. @KayDeManaager @Kowet @JordiW.  @Superboeren @MNie 

Normaliter zou je verwachten dat PSV en mogelijk Utrecht en Vitesse je nog gaan inhalen, maar met je prestaties tot nu toe weet je maar nooit. Mooi dat de geldwolf zijn debuut heeft gemaakt. Hoe lang zou het duren voor hij een topsalaris gaat eisen?

Geweldig om maand na maand te zien hoe die tussenstand er uitstekend blijft uit zien. En te weten dat het nog beter had gekunnen als je dat voordeel van tegen 10 man van Feyenoord had kunnen uitbuiten. Maar dat waren natuurlijk sowieso punten waar je niet op had gerekend. Zeer benieuwd toch waar dit sprookje gaat stranden nu je nog steeds op twee fronten actief bent!

Deurdonderen.png.1b5b243e83ad4b35026779a117f9501e.png

320455957_Juli2021(16).png.584aee0e522124db21d878944d7d86de.png

Waar eindigt dit? Het is een vraag die momenteel door menig Achterhoeker gesteld wordt. De Graafschap bevindt zich op een positie op de ranglijst die zowel uitzicht geeft op een titel als op een plek richting de staart van het linkerrijtje. Tegelijkertijd is de club nog altijd in de beker actief. In maart worden er ‘slechts’ vier wedstrijden gespeeld, waaronder de halve finale van de beker tegen PSV.

Eredivisie.png.7d0dd2ecef82eb6cf59a5c28068c617b.png

De vermoeidheid neemt toe en de krachten nemen af. Dat mag wel gezegd worden na de wedstrijd tegen Fortuna Sittard. De Limburgers lijken op weg te zijn naar een plek boven de degradatiestreep en probeerden in Doetinchem nog verder afstand te nemen van VVV, Go Ahead en Zwolle. De bezoekers waren beter en creëerden de beste kansen. Het was geen toeval dat Jurjus aan het eind van de wedstrijd werd gekroond tot man of the match, want veel van onze andere spelers gaven niet thuis. Dat we dan toch wonnen, hadden we te danken aan Fortes en Haen. De ervaren verdedigende middenvelder had een perfecte lange bal in huis op onze jonge aanvaller. Het resulteerde in het enige doelpunt van de avond.

Voor de derde keer in drie maanden troffen we FC Utrecht. De twee thuiswedstrijden (competitie en beker) werden beide gewonnen, dus een drieslag zouden we allemaal kunnen waarderen. Net als Fortuna, was ook Utrecht de betere partij tegen ons. We misten weliswaar Haen, Van de Pavert, Lelieveld, Baas en Naghli, maar om nou zo zwak te beginnen. Na ongeveer tien minuten had Mahi de bal al in het netje liggen en de thuisploeg probeerde volop door te drukken. In alle enthousiasme maakten de spelers hierdoor net iets te veel overtredingen, waaronder eentje op Opoku in het strafschopgebied: 1-1. Even later ging Salberg brutaal achter de bal staan bij een vrije trap: zijn poging krulde prachtig de kruising in. Het werd zelfs 1-3. Dit keer viel de treffer wel na een mooie aanval, waarin Siem de Jong zich uiteindelijk goed vrij draaide en oog had voor de diepgaande Klaasen. In de tweede helft werd het tegenhouden geblazen, wat tot mijn verbazing nog lukte ook.

Twee gelukkige overwinning op rij; kon daar een derde aan worden toegevoegd? Nee, het geluk was een keer op toen we op Het Kasteel speelden tegen Sparta. Ons middenveld gaf niet thuis, onze aanval speelde verstoppertje en onze tegenstander blonk voor de rest uit in vergaande onkunde. Met andere woorden: een echte wedstrijd die geen winnaar verdiende en uiteindelijk ook niet kreeg. 0-0, een samenvatting onwaardig.

image.thumb.png.e21c7f6625cd3c2b4be590abbf1c5538.png

Tussenstand

Spoiler

1705066301_MAAstand.thumb.PNG.074f373bbdb8d28831bc0e26fa09806d.PNG

1810829940_KNVBBeker.png.261e729cde7269ca1a21aaae4d08fd35.png

De Vijverberg is het hele jaar al kats uutverkocht, maar in de halvefinalestrijd tegen PSV kolkte het stadion alsof er twee keer zoveel kaartjes waren verkocht dan mogelijk zijn. De Eindhovenaren versloegen ons dit jaar al een keer met afwachtend voetbal en razendsnelle counters. Een goede regen voor ons om er lekker met de rem op te spelen en geen ruimtes achter de verdediging te laten. Eerst maar eens zien hoe daar op zou worden gereageerd. Niet al te best, vanuit PSV-perspectief. De ploeg kreeg na 26 minuten een koekje van eigen deeg toen voorin de bal werd verspeeld. Binnen tien seconden was de bal via meerdere schijven aan de overkant geraakt en had Siem de Jong een vrije doortocht naar het doel van Drommel. Uiteraard kreeg PSV kansen, het blijft immers een grote club, maar Jurjus, Hilderink en Van de Pavert hielden de doelmond telkens goed gesloten. Een kwartier voor het einde ontplofte de Vijverberg andermaal – figuurlijk gesproken uiteraard – toen Drommel onder een vrije trap van Lieftink doorzeilde en zo Luca Denk een eenvoudige kopkans bood. We staan in de finale! Over een maandje wordt die al gespeeld. In de andere halve finale won AZ met 1-0 van Heracles, dus de tegenstander is bekend.

image.thumb.png.d83e61d4e1cb7d74e55490082756d8da.png

Debutant.png.f6d0b02188f13969061750c26011acd0.png 

Twee basisplekken waren er weggelegd deze maand voor onze debutant. Die eer ging uit naar Sofian Daif, een aanvallende middenvelder uit Sint-Truiden met Marokkaanse roots. Zijn optredens waren deels uit nood geboren, want dit intense seizoen begint ondertussen zijn tol te eisen met meerdere vermoeide en licht geblesseerde spelers. Het zal Daif een worst zijn; hij startte tegen Utrecht in de basis en speelde verdienstelijk. Zijn tweede duel speelde hij tegen Sparta, die waardeloze partij aan het eind van de maand. Daif wist zich prima aan te passen aan het niveau, laten we het daar op houden.

Volledig spelersprofiel Sofian Daif

Spoiler

1105332389_MAASofianDaf.thumb.PNG.dd7d92b89fbce82ffa338aa8de47613f.PNG

Ontwikkeling.png.64385e6a92a57e8dd68d844dd46480ad.png

Sinds enkele jaren is de jeugdinstroom een moment waar we reikhalzend naar uitkijken in Doetinchem: de opleiding moet namelijk de levensader van de club worden. Dit seizoen lieten we dat zien met de miljoenenverkoop van Schoppema, maar wat mij betreft blijft dit geen incident. Het liefst zou ik de beste spelers uit de regio lang bij de club houden, natuurlijk, en ook dan mag de opleiding gezien worden als een belangrijke factor. Dit jaar is er prima werk verricht door onze stafleden, want we verwelkomden maar liefst vijf elitetalenten. Nuno Valdes bezit net als Jeffry Fortes over zowel een Nederlandse als Kaapverdische nationaliteit. Tony Otten is afkomstig uit Elburg, een klein stukje buiten onze regio, maar dat maakt bij de jeugdinstroom uiteraard niet uit. Wel uit de nabijheid van de Vijverberg komt Ulysse Peeters: Nederlandse Belg is geboren in Ulft. In Gijs de Lange hoop ik een stabiele linksback voor de toekomst te hebben gekregen, hij komt uit Apeldoorn, dat eveneens in de gestelde regio ligt. De meest opvallende verschijning is wat mij betreft toch Jordi Haen, de uit Winterswijk afkomstige spits. Devin Haen had mij nooit verteld dat hij een jonger broertje heeft dat ook op voetbal zit. Wie weet zien we dus ooit het spitsenbroerskoppel Haen-Haen in Doetinchem!

1267129575_MAAinstroom.PNG.8c610283d257cab3c4543f6da6ab8bab.PNG

@MNie: we blijven verrassend presteren, vooral wat betreft het pakken van punten. Het voetbal wordt steeds minder, dus ik weet niet hoe lang dit nog volgehouden gaat worden.

@Kyrill: thanks, we blijven het niveau vasthouden! Geldwolf is zijn karakter, hij zal later (als hij verder is in zijn ontwikkeling) voor financieel veel uit zijn carrière willen halen.

@Fantasy: weet je zeker dat je niet voor de Conference League gaat, of zullen we voor de zekerheid een joker inzetten? :D 

@Tim': de hete adem blijven we in de nek voelen, maar we weten ons nog kranig te weren. Ik denk dat de geldwolf in hem wakker wordt als er interesse komt van andere clubs, of wanneer hij zijn eerste succesjes bij De Graafschap gaat boeken. Zo lang hij nog niet zo belangrijk is, zal het wel meevallen...

@ElMarcos: als er exorbitante bedragen geëist gaan worden, mag hij gerust vertrekken. We gaan geen gekke dingen doen hier met salarissen. Zo ver is het gelukkig nog niet!

@Marius: dat we van Feyenoord verliezen, maakt des te meer duidelijk dat er in de Eredivisie nog een paar ploegen rondlopen die een ruime maat te groot zijn voor ons. Dat is niet erg; we zijn tevreden met de huidige positie.

@RubenS2: hij loopt al even mee met een paar mentoren, maar veel verandering zit er nog niet in zijn karakter. Ach, dan maar hopen dat hij voetballend eerst een leuke bijdrage kan gaan leveren, vooraleer hij eisen gaat stellen.

@DGremlin: thanks, het team blijft me maar verrassen.

@Nummerke10: ik denk dat meedoen om de titel net te hoog gegrepen is, maar als we deze vierde plaats kunnen vasthouden, ben ik al zeer tevreden. Dat wordt nog lastig genoeg.

@KayDeManaager: hehe, ik hoop dat ze over een aantal jaar daadwerkelijk zulke liedjes in kunnen gaan zitten. Sinds kort zingen ze al wel de versie 'op te trekker naar de Kuip' :D 

@delichris: Europees voetbal is nu heel dichtbij, maar als we een paar wedstrijden verliezen, kunnen we ook nog overal naast grijpen.

@Whitewolf345: bedankt voor je reactie, ik zal je zeker gaan taggen, dank! Ik maak alle banners met Canva, sinds ik Photoshop CS2 niet meer (gratis) kan installeren op deze laptop. Het is niet altijd alles, maar het is iets!

@MarcFM1993 @DutchDoofus @Jotew @Elano @chrisje1993 @Glenn08  @Emmerich. @Kowet @JordiW.  @Superboeren

Edited by Titan

Niks van vermoeidheid te zien in de achterhoek en anders ben ik benieuwdnwat de uitslagen zouden zijn met een topfitte selectie. Die instroom is alvast veelbelovend. Ook mooi naar de finale van de beker. Ik gok op een prijs in Doetinchem.

Die sterren zijn leuk natuurlijk, nu nog in de praktijk gaan zien hoe dat in werkelijkheid een vervolg gaat krijgen. Aan de voorspellingen ligt het en ieder geval niet, heerlijk zeg!

En ik blijf bij de Europa League, dat zie ik je wel klaarspelen :D 

Heerlijk dat je zelfs met wat afwezigen nog een goed resultaat kan boeken. Het behalen van de bekerfinale is natuurlijk al een iconisch moment in de clubgeschiedenis en nu is het kijken of je daar nog meer (en betere) hoogtepunten van kan maken. De jeugdinstroom belooft voor nu veel, het is inderdaad hopen dat ze hun status wat betreft sterren ook kunnen waarmaken.

De punten blijven pakken terwijl het niet eens heel lekker draait ... Dan weet je dat je héél ver kan komen. Ik durf stilaan te tekenen voor de top vier. Of komt zelfs nog de titel in het vizier in het absolute slot? Niets lijkt te gek voor woorden nu de club zelfs ook al in de bekerfinale staat.

Holy damn geWELDIG. PSV uit de halve finale beker gooien en serieus kans maken op de ED titel in je 1e seizoen in de ED...

Doet me denken aan mijn eigen novelle toen ik nog bij Newell's Old Boys zat 1e seizoen op hoogste niveau 2e geworden achter Boca dat pas 2 duels voor einde de titel binnen sleepte....