Jump to content

[FM22] Deurdonderen

Titan
 Share

Recommended Posts

Heerlijk om zo met alleen maar overwinningen te eindigen en uiteindelijk 98 punten aan te tikken. Een heerlijk seizoen gedraaid op die manier. Het doet je afvragen hoeveel versterkingen je nodig hebt ook.

Deurdonderen.png.1b5b243e83ad4b35026779a117f9501e.png

21465872_Juli2021(9).png.5cf3c3a57fb93053deb715f4ef84bded.png

Het seizoen is voorbij wat betreft het voetballen, maar dat betekent niet dat er niets meer te melden is. Terwijl de spelers en hun vriendinnen of vrouwen met de beentjes omhoog op de bank of elders zaten, namen mijn technische staf en ik het afgelopen seizoen door. Nu het eerste jaar voorspoedig is verlopen, is het bovendien tijd om stappen te zetten richting het bestuur; de club moet niet stil blijven staan nu we een duidelijke richting zijn ingeslagen.

Overzicht.png.70290cff813b412b60fe33d3536e55e1.png

Het begint met het doornemen van de spelers die dit seizoen verantwoordelijk waren voor de resultaten van het eerste elftal. De spelers zijn gecategoriseerd in vier groepen: opgeleid bij de club (gele stip), afkomstig uit een straal van vijftig kilometer rondom Doetinchem (witte stip), spelers die zijn aangetrokken en vallen binnen het vastgestelde transferbeleid (rode stip) en overige spelers die al bij de club aanwezig waren toen ik binnenkwam (geen stip).

Doelmannen

Twee keepers hebben we ingezet dit jaar, met eigenlijk maar één absolute nummer één: Hidde Jurjus. Het talent van weleer is weer volledig terug op de Vijverberg en dat vierde hij met een uitstekend seizoen. Drie keer moest hij een wedstrijd aan zich voorbij laten gaan in verband met korte blessure. Hoewel Vaags redelijke cijfers overlegde, zie ik het niet in hem zitten. Volgend jaar blijft Jurjus de eerste doelman en vanuit de jeugd zal er een bankzitter worden doorgeschoven; het contract van Vaags loopt ten einde en zal niet worden verlengd.

1262208500_StatsDM.thumb.png.a2658367a32316aba3506c7929008725.png

Verdedigers

De achterste mannen hebben het dit jaar ook naar behoren gedaan. Het centrale duo werd veelal gevormd door Ted van de Pavert en Milan Hilderink, twee kinderen van de club. De combinatie tussen ervaring en talent was een succesvolle. Bovendien wist het tweetal samen tot twaalf goals te komen, allemaal uit dodespelsituaties. Van Heertum en Denk moesten het vooral met invalbeurten doen, waarvan eerstgenoemde ook redelijk meedeed als rechtsback.

Op rechtsback maakten we gebruik van meerdere spelers: Fortes, Kromah en Jansen. Het aantrekken van amateurspeler Jansen was een goed, maat pakte goed uit. Ik vrees dat hij voor de Eredvisie echter te kort gaat komen, dus een versterking zal geen overbodige luxe zijn, zeker gezien het feit dat Fortes binnenkort 33 kaarsjes uit mag gaan blazen.

Aan de linkerzijde van onze verdediging waren we zeer afhankelijk van Roland Baas; hij speelde een puik seizoen op deze soms ondankbare positie in het veld. Als back-up zijn Öztas en Van der Logt ingezet, allebei jonge spelers uit de eigen opleiding. Ik vermoed dat we Öztas  niet meer terug gaan zien en dat zijn generatiegenoot volgend seizoen op de bank plaats mag gaan nemen in de Eredivisie. Het onderstreept nog maar eens dat we op zoek moeten naar vleugelverdedigers.

787228290_StatsV.thumb.png.24b2c88f981236b553621b4090b7a1f3.png

Middenvelders en aanvallers

Deze twee linies pak ik maar in één keer, omdat ik zelf soms ook niet goed weet wanneer ik in mijn tactiek van een middenvelder moet spreken en wanneer van een aanvaller. Voor sommige spelers was dat overigens wel duidelijk. Elmo Lieftink, Camiel Neghli en afwisseling Dean Koolhof/Jesse Schuurman/Rick Dekker vormden het hart van ons middenveld. Behalve Dekker zijn dit allemaal spelers die in onze filosofie passen, al lijkt Schuurman ondertussen niet het gewenste niveau voor volgend jaar te hebben en is het bij Neghli vaak net-niet.

Op de flanken sprong één speler er met kop en schouders bovenuit: Hicham Affechay. Zijn verhaal is bekend: hij verkeerde in bloedvorm en moest in de beker tegen Cambuur per brancard het veld verlaten vanwege gescheurde kruisbanden. Zijn vervanger op links – Ter Haar Romeny – kon niet altijd brengen wat ik had gehoopt, maar hij is dan ook een totaal andere spelers. Aan de rechterkant hebben we meestal Mees Kaandorp ingezet als basisspeler, zeker in de tweede seizoenshelft. Hij laat vaak goed spel zien, maar zijn rendement laat regelmatig te wensen over. Toch houd ik vertrouwen in hem voor volgend jaar. In Verbeek en Van der Heiden heb ik twee spelers die als stand-in kunnen fungeren op de vleugels.

Centraal voorin is een droomduo ontstaan: Johnatan Opoku en Devin Haen. Net als bij ons centrale verdedigingsduo is ook hier sprake van een perfecte mix tussen ervaring en talent. Opoku kroonde zich tot topscoorder van de Keuken Kampioen Divisie; een lijst waarin we ook Devin Haen terug konden vinden. Gezamenlijk waren ze bovendien verantwoordelijk voor 23 assists, waarvan het merendeel op elkaar. Achter hen staat de jeugd te trappelen: Schoppema en Brittijn maakten reeds hun debuut. Ik verwacht dat Brittijn nog een jaar in het B-team gaat ballen en dat ik Schoppema definitief bij het eerste elftal ga laten.

2049562984_StatsMS.thumb.png.3d7c5b413c9d72434a3d3ff780f7612f.png 

2053519801_Tweedeelftal.png.25269dcbb7ad0ad90846bdf1a58fb559.png

Helaas maakt Jong De Graafschap geen onderdeel uit van de nationale voetbalpiramide, dus moet dit elftal het doen met veertien wedstrijden in de beloftencompetitie en vooral veel, heel veel oefenwedstrijden. In de competitie deden de jongelingen lang mee om promotie naar de Eredivisie voor beloften, maar aan het einde van de rit kwam het elftal van Mounir Azaoum twee punten te kort om Willem II en Emmen voor te blijven. Dit betekent dat onze aankomende talenten ook komend seizoen op het tweede niveau zullen moeten gaan rijpen.

Eindstand Eerste Divisie voor beloften

Spoiler

1469402850_JongDeGraafschap.thumb.PNG.d0b74c25eefcb7a953bc91c7f390be0c.PNG

Jeugdelftal.png.ac1f8287dc86f1bd227a2f810f762511.png

Waar het ons B-team niet lukte, kreeg Graafschap-icoon Jan Vreman het wel voor elkaar met onze spelers van het O18-elftal. In de eerste ronde van de jeugdcompetitie behaalde het elftal een tweede plek achter Willem II. Gelijk viel het scorend vermogen op: 41 goals in veertien wedstrijden. Er mag gerust van pech worden gesproken dat men niet als eerste doorstroomde naar de tweede ronde. In die tweede ronde was de tegenstand groot met onder andere Twente, Groningen, Sparta en Heerenveen. De Friezen gingen er met het kampioenschap in deze divisie vandoor, maar daarachter prijkte de naam van De Graafschap! Dit betekent dat onze tieners volgend jaar in de Eredivisie mogen gaan spelen tegen leeftijdsgenoten van de topclubs uit Nederland.

Eindstand Eerste Divisie O18

Spoiler

276808333_Onder181.thumb.PNG.033f44997f2f0a6bb8504319babc5bff.PNG

556694693_Onder182.thumb.PNG.bdef97c88b010e85531883fbddf279a4.PNG

Ontwikkeling.png.74a7d856cbcb7810cc7d03211a55a3cd.png

Zoals ik al aangaf was het tijd om bij het bestuur aan te kloppen. Het vastgestelde beleid had gelijk tot succes geleid, dus was het de hoogste tijd om daar de vruchten van te gaan plukken. Mijn plannen waar groots: alles wat bij de club verbeterd kon worden omtrent het ontwikkelen van spelers, moest worden verbeterd. Alleen voor het upgraden van de trainingsfaciliteiten moest ik het bestuur echt overtuigen; voor de rest zagen ze in dat de tijd rijp was om te gaan investeren. De komende maanden zal dus het jeugd- en trainingscomplex verbeterd gaan worden voor een totale prijskaart van 2,1 miljoen euro. Daarnaast is zowel het jeugd- als het jeugdscoutingsbudget opgeschroefd waardoor we mogen pronken met een goede jeugdopleiding met dito jeugdwerving.

De investeringen op een rijtje

Spoiler

1350076691_MEItrainings.thumb.PNG.5abaa6601e2f8848f8b7f7dd2c959c93.PNG532435583_MEIjeugdscouting.thumb.PNG.3b56b47173a67d7db0ac6d7013f60798.PNG1357049412_MEIjeugdcomplex.thumb.PNG.4ec81c1c38c9f947fa07dddbb27c9bf7.PNG758853440_MEIjeugdbudget.thumb.PNG.0cb78d76105d218cf725701ed8958c0e.PNG

@Kyrill: we zijn er klaar voor; een paar versterkingen erbij en ik durf de degradatiestrijd aan te gaan!

@Fantasy: met een seizoen als de afgelopen mogen we niet kansloos ten onder gaan in de Eredivisie, maar zwaar wordt het hoe dan ook.

@RubenS2: heerlijk vooral dat de concurrentie te pas en te onpas punten laat liggen; iedereen wint in deze competitie van iedereen.

@JordiW.: de mentoring wordt wel aangezet zodra hij bij het eerste mee mag gaan doen ;c Afleren zullen ze het hem. Dank!

@MNie: het was een perfecte slotmaand van een perfect seizoen; nu inderdaad afwachten hoe het op het hoogste niveau zal gaan.

@Emmerich.: dank voor je reactie en het compliment! :) 

@Marius: veel versterkingen wil ik niet aan gaan trekken, dan wordt de selectie te breed. Op bepaalde posities (backs) mag er wel uitbreiding komen en verder hoop ik ergens een buitenkansje te kunnen treffen in de opgebouwde shortlist.

@delichris: helaas net ergens een gelijkspelletje te veel; kan me wedstrijden herinneren waar we het stom weggaven. 98 punten ben ik verder niet ontevreden mee, hoor.

@DGremlin: op zoek naar versterkingen ga ik (vooral op de backs), maar verder denk ik dat veel spelers er volgend jaar gewoon weer staan. Eens kijken waar dat schip dan gaat stranden.

@Tim': de jeugd van tegenwoordig; zal me niet verbazen als hij al een content creator op TikTok en Insta is ;c 

@ElMarcos: het gezeur met de jonge spits zal wel gaan beginnen als hij zijn profcontract moet gaan tekenen, maar ik hoop dat tegen die tijd de mentoring zijn werk wel heeft gedaan. 

@MarcFM1993 @DutchDoofus  @Jotew @Elano @chrisje1993 @Superboeren @Glenn08 @Kami @Copywriter @KayDeManaager

Mooi om dit overzicht te zien met de bolletjes. Zijn er al spelers aangetrokken op voorhand of ga je wachten op buitenkansjes? Ik ben benieuwd of je met je selectiecriteria genoeg spelers gaat vinden om direct indruk te kunnen maken in de Eredivisie.

Gezien de visie is het natuurlijk slim om de focus te leggen op investeringen in de jeugdontwikkeling. Alvorens daarvan helemaal de vruchten te kunnen plukken zal je het inderdaad een beetje moeten hebben van buitenkansjes. Hopelijk bieden zich dit momenteel aan op de backs, want daar lijkt toch het meest nood aan een kwaliteitsinjectie.

Je hebt al best veel spelers in je selectie die passen in het beleid, maar om stappen te maken moet het niveau waarschijnlijk omhoog. Dan is inzetten op jeugd de beste manier, maar dat kost tijd. Benieuwd hoe je het tot die tijd invult. 

Deurdonderen.png.1b5b243e83ad4b35026779a117f9501e.png

1350611989_Juli2021(10).png.1901baee1fadbb932e5c588c60cdd3c7.png

Met een teamrapport op tafel werd het tijd om ons op de aanwinsten te gaan richten. Al langere tijd hadden we een aantal spelers in het vizier, maar we moesten wachten tot we zeker waren van promotie om hun een aantrekkelijk voorstel te kunnen doen, namelijk spelen in de Eredivisie. Daarnaast gokte ik erop dat de salariseisen zouden zakken op het moment dat de spelers steeds meer onzeker werden of er nog wel een club stond te wachten op hun diensten. Los daarvan wil ik jullie de huidige financiële situatie van de club voorleggen: wat heeft het huidige seizoen ons opgeleverd?

TRANSFERS.png.c1d2eb87f934c2b9f9212c055930c9f5.png

Op 1 juli 2022 gaan we vier nieuwe spelers verwelkomen, waarvan er maar liefst drie een verleden bij de club hebben. Voor slechts één speler hebben we een transfersom betaald: Julian Lelieveld. Wie, die speler die een jaar geleden voor €900.000,- naar KRC Genk verkaste? Precies, hij. Met exact negentig minuten Genk-speeltijd (bekerronde tegen amateurs) bleek hij niet de meest gelukkige aankoop van de Belgen te zijn. De vleugelverdediger werd voor €450.000,- op de transferlijst gezet. Al met al een winstgevende operatie rondom de geboren Arnhemmer.

Met de komst van Lelieveld was er één back toegevoegd aan onze selectie, maar daar nam ik geen genoegen mee. Zo stuitte ik op een andere optie voor met name de positie rechts in de verdediging: de transfervrije Boyd Lucassen. Zijn contract bij Go Ahead Eagles werd niet verlengd, terwijl hij maar wat graag in de Eredivisie actief wilde blijven. Voor De Graafschap voelt het alsof er eindelijk iemand thuiskomt, want hoewel hij nooit voor onze club heeft gespeeld, vermeldt Lucassens paspoort dat hij in Doetinchem geboren is.

Tot zover de transfers voor de posities die voor mij topprioriteit hadden. Daarnaast hoopte ik ervaring aan de selectie toe te kunnen voegen, zeker gezien het steeds jonger wordende karakter door toedoen van allerlei debutanten. De eerste speler met ervaring én een aflopend contract is Robert Klaasen. Deze middenvelder speelde van 2016 t/m 2019 in ons gestreepte shirt, waarna hij drie seizoenen voltooide bij Roda JC. Welkom terug, Robert.

Ik sluit af met de meest verrassende transfer. Opnieuw kan ik stellen dat er (eindelijk) iemand thuiskomt. Niet zomaar iemand, nee, ik heb het over een Nederlands international. Terwijl zijn broer elke dag in Spanje op het trainingsveld staat en het maximale uit zijn carrière haalt, is Siem de Jong enigszins in de vergetelheid geraakt. De afgelopen jaren speelde hij voor Cincinatti en sc Heerenveen. Bij de Friezen werd het contract van de reeds 33-jarige aanvallende middenvelder niet verlengd. Naast het feit dat we een brok aan ervaring binnenhalen, hebben we een speler erbij uit onze eigen opleiding. In de nadagen van zijn spelersloopbaan kan hij eindelijk zijn debuut gaan maken voor De Graafschap.

Spelerskaarten aanwinsten

Spoiler

501677565_SiemdeJong.thumb.png.60ca0f5cd74798e48ad0276c354d6bdd.png141437131_Uitgaand(3).thumb.png.e22020f97d218989f2fac08d1a6809ad.png1777253149_Uitgaand(2).thumb.png.49316a64db6631e9d3bad0ae6c65951f.png1322387107_JulianLelieveld.thumb.png.7c0ab9807fa6f8ac3fd5e339a79ffe2f.png

682773233_Financin.png.c8b0f34c06a646eac9e4c31df6d61d72.png 

Hoe staat het er financieel eigenlijk voor? In het verleden zijn de geldzaken vaak een bron van zorgen geweest in Doetinchem, maar de laatste jaren lijkt het rondom dat onderwerp relatief rustig te zijn. Waar kwam het geld dit jaar vandaan? In totaal draaiden we een omzet van €11.221.160,- , waarvan meer dan vier miljoen afkomstig is uit (seizoens)kaartverkoop. Daarnaast leverde het bereiken van de halve finale in de beker en het winnen van vier periodetitels ongeveer één miljoen euro op. Bovendien mochten we bijna 1,5 miljoen bijschrijven uit de verkoop van spelers. Het moge duidelijk zijn dat onze inkomsten voornamelijk voort zijn gekomen uit de sportieve prestaties. Ter vergelijking: via sponsoren haalden we €650.000,- binnen.

Er werd net geen €10.000.000,- uitgegeven afgelopen seizoen. Hierbij moet ik direct de kanttekening maken dat een kwart van dat bedrag bestaat uit de kosten van de uitbreiding van onze trainings- en jeugdaccommodaties; een besluit dat kortgeleden door het bestuur genomen is. Aan salarissen voor spelers werd 1,3 miljoen uitgegeven en onze straf streek gezamenlijk €815.000 op (bruto uiteraard). De andere grote kostenpost is gecreëerd door onze vrienden van de Belastingdienst: ook 1,3 miljoen. Onder de streep blijken we een kerngezonde club te zijn en dat is iets wat ik zo wil houden.

1445692550_JUNFinancin.thumb.PNG.1e0131732154fc2fc1594baae38f79b7.PNG

@MNie: het is met recht een teamprestatie geweest, de krach van dit team. Met de investeringen ben ik zeer blij!

@delichris: over de selectie weinig te klagen, en nu helemaal niet meer gezien de doelstellingen voor komend jaar (tegen degradatie vechten).

@RubenS2: die injectie is er gekomen, liefst twee nieuwkomers voor die posities!

@Kyrill: thanks, kerel! Met zowel de investeringen als de selectie ben ik content.

@Tim': een aantal spelers stond hoog op de verlanglijst, maar het definitieve aantrekken heb ik zo lang mogelijk op zich laten wachten. Ik denk dat we achterin net iets stabieler kunnen zijn, al blijft het geen sterrenensemble om de Eredivisie mee te betreden.

@DGremlin: de investeringen zijn noodzakelijk met het beleid dat wordt gevoerd, dank!

@Marius: de opleiding moet de levensader van de club worden. Enerzijds levert het spelers op voor het eerste elftal en anderzijds kan er wellicht op den duur goed verkocht worden, waardoor er weer geld vrijkomt om betere spelers uit de regio aan te trekken.

@ElMarcos: het gaat hoe dan ook tijd kosten en tot die tijd proberen we er het beste van te maken. Elk jaar een klein beetje beter zou me al tevreden stellen.

@MarcFM1993 @DutchDoofus  @Jotew @Elano @chrisje1993 @Superboeren @Glenn08 @Kami @Copywriter @KayDeManaager @Fantasy @JordiW. @Emmerich. 

De financiën zien er goed uit. Ik denk dat jouw filosofie sowieso onder de streep geld zal opleveren, gezien het opleiden van jonge spelers en het kopen van doorgaans goedkopere namen. Daarnaast leuke aanwinsten. Het zal vooral de vraag zijn of Siem de Jong nog kan vlammen of dat zijn kaarsje langzaamaan aan het uitbranden is.

Mooie aankopen gedaan. Ik denk dat alle spelers wel iets kunnen toevoegen. Siem de jong is misschien niet iemand die nog 90 minuten lang sleurt en trekt, maar zijn ervaring kan zeer waardevol zijn. Technisch is hij ook nog een prima speler.

Toch wel onder de indruk van de gedane transfers. Alle inkomende jongens lijken mij toch de nodige ervaring bij te brengen en over voldoende capaciteiten te beschikken in lijn met het niveau dat je nastreeft volgend seizoen. Ook de backs als mogelijk zorgenkindje lijk je te kunnen weg schrappen.