Jump to content

[FM22] Deurdonderen

Titan
 Share

Recommended Posts

Halve finalist in de KNVB beker, ongekend succes. Het kampioenschap is binnen, dus je kan je vol richten op het duel met de koploper van de Eredivisie. Natuurlijk is het nog niet echt helemaal binnen, maar dit geef je niet meer uit handen.

Vier wedstrijden, vier overwinningen, vier keer de nul. Het gaat lekker in Doetinchem. Mooi dat Romeny zijn draai weet te vinden, dat maakt het gemis van Acheffay toch wat beter dragelijk. De titel is wel binnen, maar wellicht lukt het je zelfs ook nog om te stunten in de beker. Elke loting was hier zwaar geweest, maar bekijk het maar eens anders: de druk ligt in elk geval volledig bij je tegenstander. Je hebt niks te verliezen, dus maak er maar wat moois van!

Deurdonderen.png.1b5b243e83ad4b35026779a117f9501e.png

826969261_Juli2021(7).png.ea071beed189990706b3b954d60e5a4d.png

De voorlaatste speelmaand is aangebroken en het belooft een bijzondere te worden. Niet alleen kunnen we promotie veilig gaan stellen – in feite niets meer dan een formaliteit – en is het kampioenschap een reële optie, ook trekken we met duizenden tegelijk naar de Kuip om onze jongens hartstochtelijk aan te moedigen tegen het rood-wit van Feyenoord. Voetbalkenners uit het land voorspellen al een finale voor ons, alsof we nog niet genoeg verrast hebben met een halvefinaleplek.

1456451882_Eerstedivisie.png.24f660b8415b7b8c19a15e50329a8112.png

Maart begon met de pot tegen Feyenoord, maar daarover later meer. In de eerste divisie moest er namelijk ook gewoon gebald worden en thuis tegen FC Den Bosch konden we de promotie veiligstellen. De Brabanders kennen geen denderend seizoen, maar maakten het ons knap lastig met hun opportunistische spel. Van de Pavert en Hilderink schatten met enige regelmaat een lange bal verkeer in, of hadden weer eens geen oog voor Jizz Hornkamp en Soufyan Ahannach. Toch stonden we voor rust al zeer comfortabel voor dankzij twee goals van Opoku en eentje van Haen. Onze gouden tandem in de voorhoede liet de supporters zo al snel een feestje vieren: promotie was een feit. Dat de tweede helft niet om aan te gluren was en Ahannach nog de 3-1 maakte, leek niemand te interesseren.

Zes dagen later was de alcohol nog niet volledig uit de benen verdwenen, getuige de matige wedstrijd tegen Excelsior. De Kralingeners leken er evenmin zin in te hebben. Desondanks kregen beide ploegen een paar aardige kansen. Bij de thuisploeg had Dallinga het vizier niet op scherp staan en aan onze kant was het te hopen dat Opoku en Haen bij thuiskomst doelgerichter zouden zijn.

Met Jong FC Utrecht hadden we nog een spreekwoordelijk appeltje te schillen na de nederlaag die we in de Domstad hadden opgelopen. Dat leken onze spelers goed door te hebben, want de jonge bezoekers kwamen er niet aan te pas. Het leek er opnieuw echter op dat onze aanvalslinie het kruit voor dit jaar al verschoten had, want wederom misten Haen, Opoku en nu ook Ter Haar Romeny enkele prima mogelijkheden. Diep in de tweede helft hadden we een strafschop nodig om de drie punten in eigen huis te houden – hoe dan ook een verdiende zege.

Uit bij MVV hadden we bij een overwinning de kampioensschaal in ontvangst mogen nemen. Dan raad je het al: er werd niet gewonnen. Geloofden mijn spelers er ondertussen wel in, of wachtten ze liever op een volle Vijverberg om een feestje te vieren? Ik weet het niet, maar het was een verschrikking om naar te kijken. Twee defensies die een poging deden een gatenkaas van hoge kwaliteit te produceren en verder een stel spelers voorin die een parodie op afronden bewerkstelligden. Geheel in lijn van deze wedstrijd werd er twee keer gescoord binnen één minuut. Eerst zette basisklant Brittijn zijn makker Opoku aan het werk en vanuit de aftrap die volgde werd het direct 1-1 via Ntelo. Geen kampioenschap en het hardste gelag moest nog volgen: Jong Utrecht twee dagen later gelijk, waardoor we zonder te spelen de titel hadden gepakt.

Tussenstand

Spoiler

1106227307_MAAstand.thumb.PNG.45f147b743b15651252d9638e47f056a.PNG

711996048_KNVBBeker.png.4b024dd816d6546c66754f7bcc97eb64.png

Dan de wedstrijd waar iedereen naar uit had gekeken. Een volgepakte Kuip en twee ploegen die koploper waren in hun eigen divisie. De fans gingen er eens goed voor zitten. Ze kregen negentig minuten lang een spannende wedstrijd voorgeschoteld waarin de thuisploeg naar verwachting de overhand had. Dankzij een zeer stabiel optreden van onze defensie kwam Feyenoord lange tijd niet tot scoren, terwijl wij er af en toe gevaarlijk uitkwamen over de flanken. De defensie van de Rotterdammers bleek echter nog betrouwbaarder te zijn. Uiteindelijk moesten we onze meerdere herkennen in de aankomende kampioen van de Eredivisie. Invaller Dessers zorgde voor veel gevaar voorin en het was dan ook via hem dat Jahanbaksh de bal kreeg die tot de voorzet op een vrijstaande Guus Til leidde: 1-0. We probeerden het nog wel, maar we waren moegestreden. In de slotseconde denderde rechtsback Holmgren Pedersen nog eens een keer het veld over, waarna hij een piekfijne voorzet afleverde op Cyriel Dessers: 2-0. Het was een mooi avontuur voor ons, maar hier eindigde het sprookje.

image.thumb.png.33b20fd3e5845c3d05a7ab12494e4d29.png

Debutant.png.647f78bbd9771d5f6ed5e0dd8798db20.png

Deze maand was het tijd voor een speler die in de jeugdelftallen al een tijdje een goede indruk achterliet: Levi Schoppema. De aanvaller mag met recht een kind van de club genoemd worden, aangezien hij geboren en getogen is in Doetinchem. In de promotiewedstrijd tegen Den Bosch mocht hij dertig minuten voor het einde invallen en daarmee voor het eerst het veld betreden als speler van de hoofdmacht. Schoppema maakte een gedreven indruk, maar was tegelijkertijd bij vlagen onzorgvuldig in zijn spel; laten we het jeugdig enthousiasme noemen. Ik zie in hem een speler die we de komende tijd vaker terug gaan zien, mits hij zich verder weet te ontwikkelen.

Volledig spelersprofiel Schoppema

Spoiler

954884845_MAASchoppema.thumb.PNG.65d7ad121c38f4203fdea4b26a8da70c.PNG

@DGremlin: sportief was de beker de enige uitdaging die er nog was (los van geconcentreerd blijven spelen nu er weinig meer op het spel staat). Een stunt zat er helaas niet in.

@Kyrill: absoluut, maar nu werden we toch eindelijk gestopt!

@Marius: de play-offs kan ik inderdaad vergeten :D We hebben alle krachten kunnen sparen, maar daar had Feyenoord ook aan gedacht in de voorbereiding. Man, wat een energie hadden die tot het laatste fluitsignaal.

@MNie: het kampioenschap is er nu echt (al was dat een kwestie van tijd). Helaas hadden we niet genoeg in huis om het Feyenoord echt moeilijk te maken, maar dat is ook niet erg.

@Superboeren: tof, hoe gaat het tot nu toe in die game? Daan Rots staat op de shortlist, maar Twente vraagt ruim 1,5 miljoen. Dat budget heb ik nu wel sinds het kampioenschap, maar past niet binnen mijn visie: niet meer uitgeven dan er binnenkomt aan transfergeld.

@delichris: de titel is er nu eindelijk. De beker was een mooi avontuur, ik ben tevreden.

@RubenS2: Öztas gaan we hopelijk niet terug zien in de Eredivisie, tenzij ik ergens een gokje heb gewaagd op een verlies met meer dan vijf doelpunten verschil ;c

@Tim': een stunt zat er jammer genoeg niet in. Misschien hadden we een kans gemaakt in eigen huis, maar tegen een Feyenoord op volle oorlogssterkte in eigen stadion.. Nope :D 

@KayDeManaager: ik moet er niet aan denken dat we met deze spelersgroep nu al Europa in moesten, haha!

@JordiW.: het is een seizoen waar ik met volle tevredenheid op terug kan kijken, tenzij er nu nog iets heel geks gaat gebeuren, maar dat lijkt me niet.

@ElMarcos: heel Doetinchem is er blij mee; nu geen mal figuur gaan slaan in de Eredivisie...

@Fantasy: ik hoop niet dat je een maandsalaris ingezet hebt :D 

@Copywriter  @MarcFM1993 @DutchDoofus  @Kami @Glenn08  @Jotew @Elano @chrisje1993 

Een titel en een halve finale in de beker, dit zal voor fans van De Graafschap hoe dan ook gezien worden als een historisch seizoen. Een klein smetje natuurlijk dat je niet met een overwinning het kampioenschap hebt binnengehaald, maar een kniesoor die daarop let.

Prachtig dat je de titel nu al hebt weten te pakken, maar zonde dat het niet meteen na een wedstrijd kan gevierd worden. De nederlaag tegen Dessers/Feyenoord was helaas te verwachten, maar het is positief dat het geen vernedering werd.

Toch een leuke wedstrijd afgewerkt in De Kuip. Dat je je meerdere moet erkennen in de koploper van de Eredivisie is niet vreemd en geen schande natuurlijk. Het belangrijkste is de titel en de promotie! Nu nog even rustig uitbollen terwijl de blik ook al op volgend seizoen kan.

Deurdonderen.png.1b5b243e83ad4b35026779a117f9501e.png

1873476305_Juli2021(8).png.f94fb0568a6cfdb3df831302d769753e.png

Voor je het weet is er weer een seizoen voorbij. We zijn aanbeland in april; voor ons de laatste maand waarin we actief zullen zijn. Voor alle degradatievechters en promotiestrijders volgen er nog wedstrijden in mei, maar op dat moment zullen onze spelers genieten van hun welverdiende vakantie. Zal het ons lukken om het jaar in stijl af te sluiten? We gaan een aantal grote tegenstanders treffer, waaronder Emmen en VVV. Zij willen vast iets laten zien tegen ons.

483667969_Eerstedivisie.png.5147a69b5df772c057ca8a256d88deb8.png

In Amsterdam hadden we al met 2-4 gewonnen na een waar spektakelstuk en ook nu werd Jong Ajax over de knie gelegd. Dankzij een vroege strafschop kwamen de bezoekers nog wel op voorsprong (Misehouy), maar daarna was het blauw-wit dat de klok sloeg. Net als in de vorige maand bleven we echter moeite hebben het net te vinden, ondanks goede mogelijkheden. De gelijkmaker kwam van de voet van Opoku; de geboren Achterhoeker die nog vol in de race is om topscoorder van de KKD te worden. Hij kon een lage voorzet van Haen met zijn grote teen binnen tikken. Het publiek moest tot de 83e minuut wachten vooraleer er weer gejuicht kon worden: Elmo Lieftink schilderde met zijn linkervoet een vrije trap op prachtige wijze in de kruising.

FC Volendam is ook al en grote naam die we in de laatste speelmaand troffen. Op het veld bleef er niets van die naam over. De palingvissers uit Noord-Holland speelden inspiratieloos, iets waar ze al het hele seizoen last van hebben gezien hun plaats in de kelder van de ranglijst. Wij liepen opnieuw tegen het probleem aan rondom het afmaken van kansen. Uiteindelijk brak Kaandorp de ban, nadat een kopbal van Lieftink niet goed werd weggewerkt door de doelman. De 2-0 van Haen was eveneens een gelukje. Schoppema gaf een steekbal die makkelijk te onderscheppen leek, maar in iets wat op een parodie van een sliding leek, gaf Mirani de bal op een presenteerblaadje voor Haen.

De beloften van Jong PSV boden ons beter weerstand dan de vorige tegenstanders. We kregen aanzienlijk minder kansen, en dat vliegen er plotseling wel twee ballen in. De eerste speler die juichend richting het uitvak mocht rennen, was Ted van de Pavert. Hij kopte raak uit een vrije trap van Kaandorp. De 0-2 was voor Opoku, die een voorzet van Verbeek raak kon koppen en daarmee zijn eenentwintigste competitietreffer van dit jaar mocht gaan vieren.

Op onze Vijverberg probeerde FC Emmen er absoluut iets van te maken met aanvallend spel. Jurjus en diens kompanen in de defensie weerden zich echter kranig en zagen de beste kansen aan de andere kant van het veld gecreëerd worden. Voor de wedstrijd was het leuk dat we alleen in de elfde minuut een doelpunt maakte (opnieuw Opoku); hierdoor bleef het lange tijd spannen of we de drie punten in eigen huis konden houden.

Het seizoen werd afgesloten met een thuiswedstrijd tegen VVV-Venlo, dat zich al mocht gaan voorbereiden op de play-offs. Nog één keer wilden we het trouwe publiek trakteren op een overwinning. De spelers hadden dat goed door, want binnen een kwartier stonden we al met 2-0 voor. Van de Pavert werd bij de eerste paal volledig vrij gelaten na een spelhervatting en drie minuten later liep Devin Haen handig weg uit de rug van zijn directe tegenstander. Dat kunstje herhaalde hij in de tweede helft, wat ons een 3-0 zege opleverde. Voor mij was het vooral mooi om te zien dat alle treffers van de laatste wedstrijd op naam kwamen van spelers uit de eigen jeugdopleiding.

image.thumb.png.a7196bcc5436ecc63a8f5879fba65c3e.png

Eindstand

Spoiler

Eindstand.thumb.PNG.de90e0b2858e8f169ed6633e9187d2e7.PNG

Debutant.png.3be28cb32390954b2efa69ee2f03e02d.png

Ik heb al vaker aangegeven dat de linksbackpositie een zorgenkindje is dit seizoen en dat ik van geluk mag spreken dat Baas amper geblesseerd is. Dit jaar zagen we Öztas al zijn debuut maken op deze positie. Deze maand stond er weer iemand anders aan de aftrap: Jim van der Logt. Tegen FC Volendam maakte de in Steenderen (hartje Achterhoek) geboren linkspoot de negentig minuten vol. Dat deed hij beduidend beter dan de eerdere debutant op linksback. Indien we ons in de zomer niet kunnen versterken op deze positie, dan is de kans groot dan we Van der Logt ook in de Eredivisie zijn minuten zien maken.

Volledig spelersprofiel Van der Logt 

Spoiler

589958038_APRVanderLogt.thumb.PNG.6ac26b5e0adc64976d7c325a9130d316.PNG

Ontwikkeling.png.dc5823a22406958ff1ed33b2486efc69.png 

We hebben een nieuwe lichting jeugdspelers mogen verwelkomen. Ik ging er niet van uit dat we direct met toptalenten te maken zouden krijgen; daarvoor zijn onze faciliteiten nog niet goed genoeg en is ons scoutingssysteem nog te klein. Toch ben ik tevreden met wat we nu hebben: een talentvolle doelman uit Portugal, een in Marokko geboren verdedigende middenvelder en een spits die is geboren in Doetinchem: Moses Chidi. Uiteraard een typische Achterhoekse naam, zoals jullie kunnen begrijpen. In vier wedstrijden speelde hij tot nu toe mee bij de beloften en daarin wist hij twee goals te maken. Gezien zijn karakter ben ik benieuwd wanneer hij om het dikste contract van de club gaat vragen, of wanneer hij zijn zinnen gaat zetten op een club die twee posities hoger staat en over net iets meer geld beschikt.

Volledig spelersprofiel Chidi

Spoiler

1981478295_APRChidi.thumb.PNG.b76cc852dc700c9e1b35bc3208e66238.PNG

@Glenn08: het verlies was zeker geen schande; we gaan het zien volgend jaar!

@Kyrill:  bedankt, kerel!

@MNie: hier had ik vooraf hoe dan ook voor getekend. In de beker verwachtte ik hooguit de laatste zestien, mits geluk met de loting.

@Tim': alles bij elkaar beschouwd is het een prima seizoen geweest waar de fans ongetwijfeld tevreden over zijn.

@Kami: absoluut, de spelers hebben het goed gedaan dit jaar. Nu de focus op de Eredivisie.

@delichris: dank, het hele seizoen bij elkaar was het een prima seizoen voor ons.

@RubenS2: achteraf is het feestje er niet minder onder geweest; het is vooral jammer dat je in FM niet aan het eind van de wedstrijd dat podium krijgt te zien :D 

@JordiW.: dank, een prestatie waar we tevreden op terugkijken!

@Marius: we zijn er gelukkig niet kansloos afgegaan, ook al was de winst van Feyenoord niet meer dan terecht te noemen. Nu is het seizoen echt klaar en kan het voorbereidende werk beginnen.

@Copywriter: dat zal nog een opgave worden gezien het beleid dat ik wil volgen. Waarschijnlijk krijgen veel spelers van dit jaar ook volgend jaar weer het vertrouwen.

@KayDeManaager: het wordt met deze selectie een jaar tegen degradatie vechten, vrees ik, maar we gaan er vol voor!

@MarcFM1993 @DutchDoofus  @Jotew @Elano @chrisje1993 @DGremlin @ElMarcos @Superboeren