Jump to content

[FM22] Deurdonderen

Titan
 Share

Recommended Posts

De winterstop komt niet ongelegen lijkt het. Het lijkt immers net iets minder vlot te lopen dan voorheen, al moet er natuurlijk ook niet overdreven worden. Vijf op negen is op zich prima, en ook de kwalificatie in de beker is handig meegenomen.

Je mag tevreden zijn over dit halfjaar. Je hebt weinig laten liggen en daarmee al een goede voorsprong opgebouwd. Ook netjes door in de beker en met Cambuur een tegenstander waar je niet kansloos tegen bent.

Door in de beker, prima resultaten in de competitie: het gaat niet verkeerd. Ben je niet bang dat een 4-2-4 net te aanvallend gaat zijn? Ook gezien de tegengoals in deze duels? En ik ben benieuwd naar de winterstop: gaan we al een lokale versterking te zien krijgen?

Deurdonderen.png.1b5b243e83ad4b35026779a117f9501e.png

741048582_Juli2021(5).png.2a33bba12ee7537d0d13a634874bb40d.png

Ondanks het nationale vuurwerkverbod en een halfslachtige poging het land droog te leggen, is het nieuwe jaar in de Achterhoek met veel geknal, gezuip en gelal ingeluid. De spelers konden een kleine week bijkomen van de start van 2022, want op de zevende van de maand stond de eerste wedstrijd van het jaar alweer gepland. Verder kijken we vooral uit naar de derde wedstrijd, de dag waarop Cambuur bij ons op bezoek komt om te strijden voor een plek in de kwartfinale van de beker.

1468577878_Eerstedivisie.png.6eac5b4375182318148a2666b26d3e2a.png

Aangezien ik zelf ook een paar dagen beneveld was sinds 1 januari, had ik weinig veranderd in de tactiek, los van het feit dat een van de twee centrale middenvelders een verdedigende middenvelder is geworden. Met deze kleine wijziging traden we aan bij Helmond Sport. In de eerste helft gebeurde er bijzonder weinig en met name op de flanken wisten we geen stempel op de wedstrijd te drukken. De tweede helft verliep beter. Invallers Verbeek en Neghli braken de ban. Eerstgenoemde zette scherp voor en diens collega kroop bij de tweede paal voor zijn directe tegenstander. Opoku, de derde invaller van deze avond, schoot niet veel later vanaf de strafschopstip raak. De aansluitingstreffer van Keyennu Lont kwam te laat, al was het nog even schrikken toen een minuut later zijn tweede treffer werd afgekeurd wegens buitenspel.

Voetballen tegen de jeugdige teams is altijd lastig; je weet simpelweg niet wat je kunt verwachten. Wij troffen ditmaal een uitermate zwak Jong AZ. We mochten het onszelf verwijten dat we geen grote score op het bord achterlieten – twee goals waren echt te weinig, zeker gezien de wijze waarop die twee tot stand kwamen. Van de Pavert scoorde uit een vrije trap van Affechay en Baas joeg een afgeslagen bal van afstand in de kruising. De vele mooie aanvallen strandden echter allemaal in onkunde.

De bekerwedstrijd had veel energie gevergd (daarover later in deze update meer) en daar wilde Roda JC graag gebruik van maken. We begonnen nog wel veelbelovend met een treffer van Opoku in de achtste minuut. De Zutphense aanvaller stond op de goede plek nadat Haen de achterlijn haalde met de bal aan de voet. Naarmate de eerste helft vorderde, nam de vermoeidheid al toe. De thuisploeg profiteerde daar optimaal van via Sontje Hansen en Jeremy Cijntje. Zo gingen we met een achterstand de rust in. Tijdens de tweede helft waren we niet bij machte het onze tegenstander moeilijk te maken, terwijl Roda duidelijk met de handrem erop speelde en de bus vakkundig voor het doel parkeerde.

Januari werd met een zeer goed gevoel afgesloten. Het slachtoffer daarvan was NAC Breda, waar persona non grata Ralf Seuntjens in de punt van de aanval stond. Toch was het nog de spits, die de gehele wedstrijd werd uitgefloten, die met een harde kopbal voor de gelijkmaker zorgde, nadat Opoku even daarvoor vanaf de stip de score had geopend. Daarna kwamen we echter los. Fortes speelde op rechtshalf een dijk van een wedstrijd en leverde een puntgave assist op Haen. Even later ging Kaandorp de combinatie aan met Opoku, waarna hij droog raak kon schieten. Het verloop van de wedstrijd zorgde voor een rode waas voor de ogen van Dion Malone; hij zette met twee benen vooruit een aanval in op de enkels van Kaandorp en mocht inrukken. Een vrije trap van Thom Haye leek de spanning nog voor rust terug te brengen, maar niets bleek minder waar. In de tweede helft freewheelden we dankzij Opoku naar een comfortabele eindstand.

Tussenstand

Spoiler

2116778593_JANstand.thumb.PNG.2d90668250a21cc4d296b5ab279b1311.PNG

1728100157_KNVBBeker.png.a1b1acdef3b6818c453be9a04f309f5a.png

De opwinding was voelbaar op de Vijverberg. Hoe gingen de Superboeren het doen tegen een Eredivisionist, zeker nu promotie dichterbij aan het komen was. Al na twee minuten viel het stil in ons stadion. Cambuur Leeuwarden-speler Breij snelde langs Van Heertum en leverde en puntgave voorzet af op Roberts Uldrikis. 0-1, een fikse domper. Lang stil bleef het echter niet, want vijf minuten later plaatste Affechay een hoekschop op het hoofd van Devin Haen: 1-1. We probeerden direct door te drukken. Van Heertum, getergd na de assist van zijn directe tegenstander, joeg Breij hoog op het veld op en ontfutselde hem de bal. Direct speelde hij de bal door naar Haen, die oog had voor de vrijstaande Affechay. Van zo’n 25 meter afstand krulde onze linksvoor de bal in de kruising.

Het was sowieso de wedstrijd van Affechay. Na weer eens een dodespelsituatie kwam de bal op zijn hoofd terecht. Hoewel koppen niet zijn sterkste punt is, lukte het hem toch om Van de Pavert een niet te missen kans op de doellijn te geven: 3-1! Niet veel later werd het zelfs 4-1. Opnieuw stond Affechay aan de basis van deze aanval. Na een goede individuele actie speelde hij Opoku aan in het strafschopgebied. Onze spits zag Van Heertum de zestien in komen stormen en speelde de bal precies op het juiste moment af. Wat een weelde, 4-1 tegen de nummer 10 van de Eredivisie.

De tweede helft verliep minder voorspoedig. Daarmee doel ik overigens niet op de score, want daar gebeurde weinig mee, wat voor ons goed nieuws was. In minuut 53 wilde Affechay weer eens aanzetten, maar na één stap stortte hij kermend van de pijn op de grond. Diagnose: gescheurde kniebanden en een herstelperiode van negen maanden(!). Precies twintig minuten later kon ook Verbeek per brancard het veld verlaten; een liesblessure zal hem bijna twee maanden aan de kant houden. Gelukkig kon er daarna nog even gelachen worden, want Haen zorgde met een strak schot over de grond voor de 5-1. De 5-2 van Sam Hendriks in minuut 94 kreeg amper nog iemand mee; iedereen stond al uitgebreid te feesten op de tribunes. Next stop: Almere City, 9 februari 2022, kwartfinale, thuiswedstrijd.

image.thumb.png.ca1adac5d394dfc0f1fa52fb57431eb8.png

Debutant.png.30bc776c6c63faaf46ecbcffa7bc2d50.png

Deze maand was het de beurt aan een speler die aan het begin van dit jaar aan onze jeugdopleiding werd toegevoegd: Ibrahima Kromah. De rechtsback mocht op nieuwjaarsdag zijn achttiende verjaardag vieren en kreeg in de tweede helft tegen Cambuur een verlaat verjaardagscadeau. Hij deed het prima in de twintig minuten waarin hij mee mocht doen, waarna hij tegen Roda en NAC een basisplaats toebedeeld kreeg. Kromah viel niet op en speelde telkens een degelijke wedstrijd. Met name fysiek wist hij respect af te dwingen bij zijn medespelers. We gaan kijken hoe vaak hij dit jaar nog in actie komt; voorlopig mag hij bij de eerste selectie blijven meetrainen.

Spelersprofiel Kromah

Spoiler

31525162_JANKromah.PNG.c1a0a3f8511d25dd0c9ee04e8229df45.PNG

TRANSFERS.png.c11c1eb43fa6084851c6943f282c4f98.png

Lang leek het erop dat we ons amper zouden roeren op de transfermarkt. Oké, de ongelukkige Danzell Gravenberch vertrok op huurbasis naar Sparta, daar was iedereen blij mee. Zowel in de aanval als in de verdediging kwam hij keer op keer tekort. Naast hem vertrok er nog een speler: Giovanni Korte. De flankspeler kwam afgelopen jaar transfervrij over van Cambuur, waar hij in het promotiejaar nog tien keer had gescoord. In Doetinchem maakte hij totaal geen indruk, wat hij zelf ook wel in de gaten had. Pas toen in november zijn transfer beklonken was, liet hij nog wat aardige dingen zien tijdens invalbeurten. Vanaf nu speelt hij voor VVV-Venlo, dat €155.000,- voor hem over had.

Spelerskaart uitgaande transfer

Spoiler

Korte.thumb.png.ed4b7e6f2698d4899dc005d26dae645f.png

De afgelopen maanden zijn onze scouts aan het werk geweest om spelers te zoeken van maximaal achttien jaar oud (de enige groep die buiten onze lokale visie valt). Uiteindelijk sprong er een multifunctionele jongeling bovenuit: Luca Denk. De centrale verdediger annex middenvelder liet een stabiele indruk achter op onze scouts, die hem aan het werk zagen bij Bayern II in de Regionalliga Bayern. Op 1 januari arriveerde hij in Doetinchem en werd er €180.000,- overgemaakt naar de Zuid-Duitsers.

Eigenlijk wilden we het hier bij houden, want het liep prima op sportief gebied. Tot die ene wedstrijd tegen Cambuur waar we twee van onze vleugelspelers voor langere tijd uit zagen vallen. Hierdoor kwamen we nogal krap te zitten op de flanken. Tel daarbij ook nog het vertrek van Korte op. Ik besloot iets te doen, wat ik liever had vermeden: een speler huren, simpelweg omdat ik verder geen transfergeld wilde uitgeven aan spelers waar ik nog niet zeker van was. Geboren Nijmegenaar (en dus afkomstig uit de straal van vijftig kilometer rondom Doetinchem) Ole ter Haar Romeny mocht tijdelijk vertrekken bij N.E.C. Wij hoeven enkel zijn salaris à €2.200,- per maand over te nemen. Wat mij betreft een prima noodoplossing.

Spelerskaarten inkomende transfers

Spoiler

Denk.thumb.png.090cd61a49c63a94f8d4fd1a93572cfe.png1345923155_TerHaarRomeny.thumb.png.67e6706a7c8865b023777f832c28f409.png

@Marius: de vorm begon er langzaam uit te raken in december (de bekende decemberdip), dus even de zinnen ergens anders op zetten was meer dan welkom.

@MNie: tegen Cambuur dacht ik al vroeg dat het een kansloze missie werd, maar niets bleek minder waar! De spelers hebben me verrast en we mogen blij zijn met de loting in de kwartfinales.

@Tim': klopt, die 4-2-4 was net iets te aanvallend, het was moeilijk om een wedstrijd rustig uit te spelen. Met de tactiek ben ik overigens nog steeds aan het puzzelen. Tegen NAC leek het nog het meest op een 4-1-2-1-2 asymmetrisch. Er is versterking, maar (nog) niet lokaal. Daar ga ik me in de zomer op richten, zodra we weten wat er te besteden is.

@DGremlin: absoluut, we blijven ons in elke tegenstander vastbijten.

@Copywriter: de welbekende winterdip viel ook ons ten deel. We hebben ons voorzichtig versterkt in de winter, waarvan vijftig procent uit nood geboren. 

@delichris: het loopt heerlijk, al hebben we zeer veel geluk met de bekerlotingen met alleen maar thuiswedstrijden zonder grote tegenstanders.

@RubenS2: relatief gezien, zeg dat wel. Het zijn resultaten waar we in real life op dit moment direct voor zouden tekenen... Brittijn had de avond van zijn leven.

@JordiW.: het probleem is dat we allemaal van die vlakke karakters in de selectie hebben (de 'oranje' types). Ik zit te kijken of ik ergens een speler met een topkarakter kan vinden voor komend jaar. Dat gaat de jeugd wel goed kunnen gebruiken.

@MarcFM1993: thanks! Ik ga je opnemen in de tags!

@Superboeren: haha, ik ben niet zo goed in YouTube-video's zoeken en beoordelen als Hofstede :D Alhoewel, dat beoordelingsvermogen van hem...

@Kyrill: bedankt maat! Niets te klagen tot dusver.

@DutchDoofus @Fantasy @Kami @KayDeManaager @Glenn08 @ElMarcos @Jotew @Elano @chrisje1993

Een maand die bol stond van het goede nieuws, tot je daar twee spelers in één wedstrijd ziet uitvallen natuurlijk. Gelukkig heb je met Ter Haar Romeny nog een noodoplossing gevonden. Het kampioenschap zit ondertussen alvast in de koelkast, maar wat ondertussen ook steeds meer aandacht verdiend is toch wel dat bekerparcours. Knap hoe je Cambuur uitschakelt, en met Almere als volgende tegenstander loert daar wellicht zelfs een halve finale om de hoek.

Een kwartfinale tegen Almere lijkt me te doen. Verder een prima maand (ondanks een uitglijdertje) maar vooral jammer dat je Affechay een tijd moet gaan missen. Dat oogt gezien je updates toch als een van je belangrijkste spelers. Gelukkig kon je snel handelen en Romeny binnenhalen. Hopelijk kan hij die vacature tijdelijk prima invullen.

Frustrerend zo'n wedstrijd tegen Roda JC, zeker als ze dan ook nog aan anti-voetbal doen. Echter is de voorgaande prestatie in de beker erg knap te noemen en met Almere kom je straks nog een club tegen waar ook perspectief in zit. Verder mooie zaken gedaan op de transfermarkt! 

De champagne van nieuwjaar is nog maar net uit en er mag al champagne klaar staan voor promotie. Grote domper is wel dat een van je sterkhouders einde seizoen (en misschien zelfs einde carrière) is.

Edited by RubenS2

Deurdonderen.png.1b5b243e83ad4b35026779a117f9501e.png

1755903445_Juli2021(6).png.1afceb4e4604164f3141685a893cf9a6.png

Als alles blijft lopen zoals het nu gaat, dan is het seizoen over drie maanden voorbij. In feite kan het jaar alleen nog verlengd worden als we een klinische inzinking krijgen en vrijwel geen punten meer weten te pakken. In dat geval mogen we meedoen aan het zogenaamde toetje van het seizoen: de play-offs. Voor mij zou het eerder een toetje waarvan je spijt hebt het ooit besteld te hebben, maar dat je niet meer durft terug te sturen. Door met februari, de maand waarin we in de kwartfinale van de beker staan tegen Almere City.

1404318912_Eerstedivisie.png.b8ac8807be78adef451d6e2f99ad5824.png

Met ons scorend vermogen zit het sinds de start van dit kalenderjaar wel goed en dat hoopten we zo te houden in de vier competitiewedstrijd die februari ons bood. Het eerste slachtoffer van onze dadendrang moest Top Oss worden, de eenzame hekkensluiter van de Keuken Kampioen Divisie. Bij onze tegenstander nam Achterhoeker en ex-Superboer Lion Kaak op de bank plaats, terwijl oud-speler Lars Nieuwpoort op linksback stond. Aan onze zijde hadden we Koolhof op de bank zitten; hij kent eveneens een verleden bij beide clubs. Over de wedstrijd kan ik verder vrij kort zijn: het niveauverschil was heel groot. Elmo is on fire zong de Spinnenkoptribune toen Lieftink de bal in de kruising joeg en ons zo al vroeg op voorsprong zette. Pas na rust liepen we verder uit dankzij drie treffers van rasechte jeugdproducten: Haen, Van de Pavert en Koolhof.

De volgende KKD-wedstrijd was op papier de lastigste van het seizoen. Uit tegen ADO Den Haag. Bij onze tegenstander stond Verheydt als kapstok opgesteld en daar had onze verdediging het maar knap lastig mee. Het was dat vooral Kishna ongelukkig speelde, anders had deze wedstrijd wel eens heel naar voor ons af kunnen lopen, zelfs na de snelle 1-0 van Ole ter Haar Romeny. De N.E.C.-huurling maakte goed gebruik van zijn sprongkracht toen Kaandorp een hoge voorzet in huis had. We beperkten ons tot countervoetbal, wat na 39 minuten een tweede treffer opleverde. Via Fortes en Kaandorp braken we razendsnel uit over rechts. Haen had de bal voor het intikken, maar diens inzet werd nog geblokt. In de rebound liet Opoku de doelman kansloos. In de slotfase liepen we zelfs nog uit naar 3-0. De defensieve lijn van ADO stond zo hoog, dat Haen in het gat van ruim dertig meter tussen verdediging en doelman kon duiken na een steekpass van Opoku. De jongeling gaf Schoonderwaldt het nakijken.

Na de geflatteerde overwinning in Den Haag was het de beurt aan FC Dordrecht om ons punten afhandig te maken. Dat kreeg de middenmoter niet voor elkaar in Doetinchem, want we hielden negentig minuten lang de controle over de wedstrijd. Slecht uitverdedigen van N’Diaye stelde Opoku in staat simpel te scoren. Zonder ons al te hard in te spannen hielden we Dordrecht lang op 1-0, tot Haen na 66 minuten de wedstrijd besliste op aangeven van Kaandorp. Al met al een weinig verheffende wedstrijd, maar het gaat ten slotte om de punten.

In FC Eindhoven troffen we weer een laagvlieger, wat duidelijk werd in de spelverhoudingen. Voor eigen publiek produceerden de Eindhovenaren één schot tussen de palen, terwijl wij op het andere doel schot na schot afvuurden. Onze twee vleugelspelers van vandaag waren goud waard. In de eerste helft trok Kaandorp na een actie de bal terug op Fortes, waarna de rechtsback kon uithalen. Enkele minuten na rust behield Ter Haar Romeny het overzicht toen Roland Baas mee naar voren kwam. Zo zagen we ook de linksback terug op het scorebord. Vier competitieduels deze maand: elf goals voor en nul tegen. Ik ben een tevreden man.

Tussenstand

Spoiler

20586110_FEBstand.thumb.PNG.780fadc70650107da8959dc9d5523294.PNG

1669787109_KNVBBeker.png.9c582877a5584584ccf2278d0bf1b9a1.png

Nog nooit was De Graafschap zo ver gekomen in de beker en nu lonkte zelfs de halve finale. Daarvoor moest wel eerst afgerekend worden met Almere City, de ploeg die ons in Almere nog op 2-2 hield. Het werd deze keer een gedenkwaardige wedstrijd, wat alles te maken had met het fenomenale begin van ons. Binnen het halve uur stond het al 2-0. Neghli en Fortes waren de gevierde mannen. Almere City hakte er letterlijk op los en leek alles te willen raken wat er bewoog, getuige de vijf gele kaarten in dertig minuten speeltijd. Het leek zo een simpele overwinning te worden, maar plots sloeg de slapte bij ons toe. De tot dan toe onzichtbare Bradly van Hoeven kon zomaar scoren na een handig balletje van Regeer. De spanning was weer volledig terug op de Vijverberg, tot Lieftink op aangeven van Haen de wedstrijd in het slot gooide. Althas, dan dacht men. Een lange bal van Leeuwin werd in de negentigste minuut volledig gemist door onze verdedigers, waarna Arweiler oog in oog de beste was van Jurjus. Hier bleef het gelukkig bij; al met al een meer dan verdiende zege, maar wat werd het nog even zweten. Ons geluk met de loting is nu wel voorbij. In de halve finale moeten we naar Feyenoord toe, de trotste koploper van de Eredivisie. In de andere halve finale zien we Ajax en Utrecht terug.

image.thumb.png.50c519cd53918b50ec4e9bf43083bd9d.png

Debutant.png.a39038d7b14ed5aa164f1193058ff593.png

Al bij het begin van het seizoen had ik aangeven dat we op de backposities vrij krap zitten, zeker nadat Lelieveld richting Genk vertrok. In het eerste elftal hebben we slechts één pure linksback in de vorm van Roland Baas. Het is een geluk dat hij niet veel kaarten pakt en over een goede fysiek beschikt. Deze maand was het echter toch nodig hem af en toe rust te gunnen. Helaas hebben we in onze jeugdelftallen geen al te sterke vervanger klaarstaan. Van der Logt zou dat kunnen worden, maar hem houd ik liever nog even in de luwte. Zo zag Emre Öztas zichzelf plotseling terug op het veld. De kleine verdediger uit Enschede was onzichtbaar, wat ik het liefst als een positief punt zie in zijn geval. Laat het een mooie motivatie zijn voor iedereen in de jeugdelftallen: een debuut is altijd mogelijk.

Volledig spelersprofiel Öztas

Spoiler

1775162816_FEBztas.thumb.PNG.0012e2866a49b67b3cbe5bbbfd4668f5.PNG

@MNie: dat kampioenschap mag ons echt niet meer ontgaan, anders neem ik direct ontslag en kap ik met de game, haha. In de beker hebben we gigantisch veel geluk gehad met de lotingen, maar dat is nu wel voorbij lijkt me.

@Marius: het was voor de twee spelers een droevige wedstrijd. Verbeek kan ik prima missen, maar Affechay verkeerde in een bloedvorm en overlegde dit jaar de beste cijfers. We moeten het doen met wat we nu hebben, en dat loopt nog best redelijk!

@delichris: het is aftellen tot we echt kampioen zijn. Ondertussen gaan we proberen te genieten in de moeilijke halve finale.

@Tim': Affechay verliezen is een enorme aderlating, maar het is niet anders. Tot nu toe ben ik gematigd tevreden over Ter Haar Romeny; hij ontbeert het frivole van Affechay. De kwartfinale was te doen, de halve finale lijkt me iets anders...

@JordiW.: geef Roda eens ongelijk als je kunt winnen van de koploper. De reactie van de spelers tijdens de volgende wedstrijd was gelukkig goed, dus van zo'n nederlaag lig ik verder niet wakker!

@RubenS2: met zo'n heftige blessure is het altijd de vraag hoe een speler terugkeert. Geen idee of het in FM ook gebeurt dat er spelers zijn die in no-time weer zwaar geblesseerd raken. Dat gaan we ergens in de komende winter wel zien. De champagne staat koud, evenals het pils!

@KayDeManaager: ze bunt 't pils kwiet in Doetinchem, maar ik heb horen zeggen dat het op tijd terug zal zijn voor een promotie- of kampioensfeestje :D 

@DGremlin: dit mogen we absoluut niet meer weggeven. Indien wel, dan kap ik er gelijk mee, haha.

@Copywriter: Almere was te pakken. Ik vermoed dat dit het eindstation zal zijn in de beker. Feyenoord kent een droomseizoen en lijkt zelfs kampioen te gaan worden. Utrecht en Ajax waren eveneens lastige tegenstanders die ik nog kon loten.

@Kyrill @MarcFM1993 @Superboeren @DutchDoofus @Fantasy @Kami @Glenn08 @ElMarcos @Jotew @Elano @chrisje1993 

Nog terecht komen in de play-offs kan je ondertussen wel op je buik schrijven, en laat dat als positief ervaren worden natuurlijk. De kans om de titel en rechtstreekse promotie nog te ontlopen is nu wel nihil. Daardoor kan je misschien nog wat krachten sparen voor die halve finale in de KNVB Beker. De beker winnen lijkt zowat een utopie met het resterende deelnemersveld maar niets mis om het wedstrijd per wedstrijd te bekijken. Te beginnen met het duel in De Kuip, waar je tot slot niets te verliezen hebt.