Jump to content

[FM22] Deurdonderen

Titan
 Share

Recommended Posts

Deurdonderen.png.0bcde5b41a3e1d2de41308346012499a.png

Augustus.png.2a1529ae92bc8fdd347fc6326bf2efbc.png

De competitie staat op het punt van beginnen wanneer de maand augustus zijn intrede doet. Ondanks het wisselvallige spel in de voorbereiding, kijkt iedereen – staf, spelers en fans – uit naar de eerste officiële wedstrijden. We spelen er gelijk vijf deze maand: twee thuisduels en drie op vijandige bodem. De echte topploegen ontlopen we nog even, des te meer reden om niet direct punten te laten liggen. We willen immers tot het einde meedoen om de bovenste plekken, daar waar plaatsing voor de play-offs de minimale doelstelling van dit jaar is. Volgens de kenners zouden alleen VVV en ADO dit jaar meer kans maken op promotie.

1329143392_Eerstedivisie.png.21687ca5243bdf89a1ebc6330f7f78f2.png

Met een flinke wijziging in de tactiek – er stonden plots drie aanvallers op het veld – dacht ik de hiaten gedicht te hebben. Het bleek nog geen gouden zet te zijn, want het thuisduel tegen Almere City verliep twee helften lang gelijkopgaand. Net toen het een troosteloos gelijkspel dreigde te worden, was daar jeugdproduct Milan Hilderink om een hoekschop van Giovanni Korte tot doelpunt te promoveren.

Tegen Telstar startten we zeer ongeconcentreerd, terwijl de Noord-Hollanders met het mes tussen de tanden speelden. Toen we de bal niet goed konden wegwerken na een hoekschop (lees: als een stel slappe vaatdoeken de duels ingingen), kon Tom Overtoom de bal hard langs Jurjus janken. Een hevige scheldpartij van mij later zorgde Devin Haen met zijn eerste profdoelpunt voor de gelijkmaker. Zijn winnende 2-1 was vrijwel identiek aan het voorgaande doelpunt, ware het niet dat deze keer Vergara Berrio (ook een jeugdproduct) de aangever was en niet Jonathan Opoku.

Voor de tweede thuiswedstrijd paste ik de tactiek aan naar een onvervalste 4-2-3-1, een formatie waarin we het in de tweede helft tegen Telstar al aardig deden. Helmond Sport werd door ons negentig minuten in de tang gehouden. We creëerden genoeg kansen, maar alleen Opoku wist tot scoren te komen. Een een-tweetje met Devin Haen was hiertoe de aanleiding.

Op bezoek bij Jong AZ hadden we een perfecte start. Met name Hicham Affechay had het op zijn heupen door twee keer achter elkaar te scoren op vrijwel dezelfde wijze. Telkens kwam hij vanaf links naar binnen en krulde hij de bal in de verre hoek. Zo sterk als we begonnen, zo matig werd het vervolg. De Alkmaarders werden brutaler en vuurden meerdere schoten af. Waar zij wellicht een doelpunt verdienden, maakten wij de derde treffer. Fortes had een verre voorzet in huis die door Haen binnen werd gevolleyd.

Het vijfde en laatste duel van augustus verliep uiteindelijk ook voorspoedig, al leek dat er eerst niet op. Top Oss nam brutaal de leiding na een dekkingsfout van Milan Hilderink. Na een vlotte aanval door het centrum luisterde Dean Koolhof zijn rentree bij De Graafschap op met de gelijkmaker. Dat Oss-speler Abbat vervolgen in drie minuten tijd twee gele kaarten pakte, was een fijne bijkomstigheid. Het duurde even voordat de doelpunten vielen, maar de treffers van Affechay en Baas waren meer dan verdiend.

image.png.3175c6e5768a2d45463a83fd0ed47d92.png

Tussenstand

Spoiler

1001192352_AUGstand.thumb.PNG.a5cb0a2d5b9c9d8ad98ffe1d9bb99cf1.PNG

TRANSFERS.png.c01b2f9ff7a07381a869765f39af3b40.png

Op de slotdag van de transferperiode moest ik plotseling handelend gaan optreden. Dat had alles te maken met de dadendrang van KRC Genk. De Belgische equipe had bedacht liefst drie van onze spelers aan te willen trekken. Het eerste bod dat binnenkwam werd gedaan op Julian Lelieveld. Onze vaste rechtsback – helaas een maand geblesseerd geweest na een vroege tik van een Almerespeler – wilde maar wat graag een niveau hoger spelen. Het oorspronkelijke bod van €225.000,- werd opgerekt tot €900.000,-. Direct na het beklinken van deze deal klopte Genk opnieuw aan, nu voor Joey Konings. De aanvaller komt weinig in mijn plannen voor en met €450.000,- sleepte ik er een verdubbeling van het eerste bod uit. Twee spelers aantrekken was voor Genk nog niet genoeg, want direct nadat Konings zijn handtekening had gezet, kwam er een huuraanbod op Jesse Schuurman binnen. Het is wel een keer goed, hij blijft als jeugdproduct bij ons.

Spelerskaarten uitgaande transfers

Spoiler

AUG-Konings.thumb.png.c1f8f19fea980c3e2920539e7b85fd1f.pngAUG-Lelieveld.thumb.png.4f6fae9da7c36f98d08fbd639b945018.png

Door het vertrek van Lelieveld zag ik de noodzaak van het aantrekken van een nieuwe vleugelverdediger in. Onze scouts – daarover in een andere update meer – hadden nog geen geschikte speler gevonden, dus moest ik gaan putten uit de lijst met ex-spelers van de club. Zo kwam ik uit bij Jochem Jansen. De in Zevenaar geboren rechtsback speelde tussen 2009 en 2013 52 keer in ons blauwwitte shirt, waarna hij vertrok naar Top Oss. In 2017 kwam hij kortstondig terecht bij FC Roskilde. Na één seizoen in Denemarken tekende hij een amateurverbintenis bij DUNO uit Doorwerth. Nu maakt Jansen op 31-jarige leeftijd transfervrij de overstap van de Hoofdklasse Zaterdag A naar de Keuken Kampioen Divisie om zijn oude club een handje te helpen. Het kan verkeren. In principe wordt onze nieuwe aanwinst tweede keus achter Fortes.

Spelerskaart Jansen 

Citaat

AUG-Jansen.thumb.png.e8ce35ca026a7406105766ff76d071a8.png

Debutant.png.9716d93857920f89cff119794fac05cc.png

Het werd al genoemd bij de uitgangspunten van onze visie: elke maand zal er een speler uit de eigen opleiding zijn debuut gaan maken in het eerste elftal. Voor augustus was het eigenlijk al bekend wie dat ging worden: niemand minder dan Devin Haen. In Football Manager wordt aangegeven dat hij uit Winterswijk komt, maar met spreekt liever over Zieuwent als zijn plaats van herkomst. Maakt niet uit, allebei strak in de mooie Achterhoek. Sinds Haen in 2013 in de jeugdopleiding kwam, liet hij een goede indruk achter, wat resulteerde in een profcontract dat hij in mei 2021 ondertekende. Het grootste talent uit de eigen academie ligt tot 2024 onder contract en ik hoop hem gedurende dit seizoen een verlengd en verbeterd voorstel te kunnen doen, voordat de grote clubs naar hem gaan hengelen.

Tegen Almere City mocht hij vanuit de basis zijn debuut maken. Waar hij in dat duel nog redelijke onzichtbaar was, liet hij zich een wedstrijd later met twee doelpunten duidelijk gelden tegen Telstar. In totaal kwam Haen deze maand tot vijf wedstrijden, waarin hij drie keer scoorde en twee keer de aangever was. Tegen Roda JC zullen we hem moeten gaan missen, aangezien hij is opgeroepen voor Nederland U19.

Volledig spelersprofiel Haen

Spoiler

1271301672_AUGHaen.thumb.PNG.782b523d3e9d79020c44e1f19fd2aa05.PNG

@Kami: Bedankt! Plezier heb ik er absoluut in, dat staat voorop.

@Marius: De ambities had ik inderdaad nog niet gedeeld (nu wel)). Resumé: meedoen om promotie, met als minimale doelstelling het bereiken van de play-offs.

@Copywriter: Oeps, je tweede vragen even gemist. Ik heb Canva gebruikt voor het format!

@Jotew: Dank! Dat was een screen van de spitsen uit het jeugdelftal ;c Niet dat er geen leeftijdsgenoten bij de B-ploeg rondlopen, maar goed.

@MNie: Dank! Daar zullen er nog meerdere van volgen.

@ElMarcos: Hopelijk zullen we veel namen voorbij zien komen het komende seizoen of het seizoen daarna. Momenteel is het streven om er elke maand één te laten debuteren, maar misschien gaat dat ook wel eens oplopen naar twee. Op bepaalde plekken is de selectie krap, dus dan moet ik wel terugvallen op de jeugd.

@Tim': Ik heb dan ook geen idee hoe je het uit moet spreken :D Daarom houd ik het maar op Hassan, hehe. De nederlaag was nuttig, de eerste wedstrijden in de KKD nog nuttiger!

@DGremlin: Dank! Dat zal vast lukken, het plezier staat voorop.

@RubenS2: Over de tactiek zal ik sowieso nog een keer iets vertellen in een update. Momenteel wordt er nog veel geschoven in de tactiek, dus zodra ik wat meer vastigheid heb ontdekt, ga ik het delen!

@Kyrill: Dank! Europees voetbal gaat nog wel eventjes duren met deze uitgangspunten, denk ik. Grote namen zullen onze kant niet opkomen, dus het wordt geleidelijk bouwen naar eventueel Europees voetbal.

@FlyD @JordiW. @Fantasy @Glenn08 @Elano @chrisje1993 @KayDeManaager

Edited by Titan

Een club die nog wat zoekende is qua tactiek, maar toch al een perfect rapport kan voorleggen: zo word je kampioen ;) Die jeugdspeler, Haen, lijkt me een meer dan prima speler voor dat niveau met voldoende potentieel voor meer. Wel opmerkelijk dat Genk die twee spelers bij je wegkaapt, aangezien ze volgens mij niet voldoen voor het niveau dat de Limburgers nastreven.

Je start het seizoen met 5 overwinningen uit 5 duels en daarmee geef je direct af dat niet enkel ADO Den Haag en VVV voor de titel gaan strijden. Qua transfers heb je de uitgaande goed op weten te rekken en mooie bedragen ontvangen. Prima gestart zeg ik.

Kijk, dat is nog eens een mooie competitiestart. Zo laat je meteen zien waar je ambities liggen. Benieuwd hoe je gaat presteren wanneer je clubs als ADO, NAC en VVV gaat tegenkomen. Die verkopen zijn niet verkeerd hoor, zeker niet als je Konings toch al wilde verkopen. Je hebt in elk geval mooie bedragen ontvangen voor die twee. Hopelijk kan Jansen het niveau aan want de stap van de Hoofdklasse naar de Eerste divisie is wel een grote.

Opvallend dat Genk twee spelers komt weg kapen op transfer deadline day, en daar liefst nog een derde aan had toegevoegd. Gelukkig heb je wel snel kunnen handelen en toch nog een vervanger in huis kunnen halen. De start verliep perfect qua puntengewin. Tactisch lijkt het nog wat zoeken, maar misschien is ook de trainer gewoon erg veeleisend.

Lekkere start gemaakt van het seizoen. Elke maand iemand laten debuteren klinkt best ambitieus, hopelijk blijven het straks wel spelers die het verdienen en moeten mensen niet debuteren om maar iemand te laten debuteren. :classic_tongue:

Deurdonderen.png.1b5b243e83ad4b35026779a117f9501e.png

1458806197_Juli2021(1).png.489782401984c721cba09a633256ef6b.png

Wat betreft het aantal wedstrijden kennen we in september een rustige maand, maar als je kijkt naar de tegenstanders, is het alles behalve makkelijk. In Roda, NAC en ADO treffen we teams die net als wij graag in de Eredivisie zouden spelen. Tussendoor nemen we het ook nog ‘even’ op tegen Dordrecht. Verder gebeurde er ook weer genoeg rondom Doetinchem: een satellietclub, een volgende debutant (eigenlijk twee!) en het wordt tijd het jeugdteam voor te stellen.

607103366_Eerstedivisie.png.027b73eacf35f5a7fbc3c222b547eff1.png

De maand werd afgetrapt met een thuiswedstrijd tegen Roda JC. Twee spelers in vorm moesten we missen: Haen en Fortes waren op reis in verband met interlandverplichtingen. Hierdoor kreeg Jochem Jansen direct een basisplaats toebedeeld en mocht Danzell Gravenberch zich in de spits opstellen. Het werd een lastige wedstrijd waarin beide ploegen bijzonder weinig toe wilden geven en met veel gereserveerdheid leken te spelen. Net toen ik dacht genoegen te moeten nemen met een punt, kopte Ted van de Pavert de bal voorbij onze ex-goalie Rody de Boer. De aangever? Jochem Jansen met een verre inworp – wat een terugkeer.

De eerste echte krachtmeting van het seizoen was misschien wel de uitwedstrijd tegen NAC Breda, waar we onze oud-spits Seuntjes tegenkwamen. The Seun of God – uitgekotst na zijn openlijke flirt met NAC gedurende het lopende seizoen – werd negentig minuten in de tang gehouden door Hilderink en Van de Pavert. Net als de thuisploeg lieten ook wij aanvallend niet bijzonder veel zien. Toch waren de beste kansen voor ons. In minuut 8 werd Opuku gevloerd in de zestien en de Zutphenaar haalde daarna zelf de trekker over. Het volgende hoogtepunt werd in de slotfase genoteerd: Kaandorp stuurde Opoku de diepte in en de schaduwspits maakte zijn tweede van de avond.

De kans op gemakzucht tegen FC Dordrecht hing in de lucht. Ik moet eerlijk zijn dat er in deze wedstrijd dan ook sprake van was. Hoewel Hilderink in de tweede minuut kon scoren na een hoekschop van Korte, stond het al snel weer gelijk dankzij Pascu. Een mooie individuele actie van Affechay leverde de 1-2 op, maar daarna maakten we totaal geen indruk meer. Het was typerend dat de 1-3 van Van de Pavert viel uit een vrije trap; echte kansen creëren lukte niet.

Onze beste wedstrijd van deze maand bewaarden we voor het laatst: ADO Den Haag-thuis. Bij vlagen speelden we wervelend en werden er prima kansen onbenut gelaten. Opnieuw moest er een hoekschop aan te pas komen om ons op voorsprong te zetten. Voor de derde keer deze maand stond Van de Pavert op de goede plek. Ons aanvallende falen werd in de slotfase keihard afgestraft. ADO had amper iets in te brengen op de Vijverberg, maar kon toch juichen toen Amofa prachtig raak schoot in de tachtigste minuut. Een verwoed slotoffensief van onze kant leverde geen overwinning meer op.

image.thumb.png.54ec3babf1fc9e6a3667b7a5d1ad5348.png

Tussenstand

Spoiler

1892360466_SEPstand.thumb.PNG.681b5bdba29d9ffc193a310cde8bd469.PNG

Debutant.png.8c681fb3895277641903cb3cf276b6b7.png

In augustus was Devin Haen de eerste debutant. De aanvaller maakte gelijk indruk in zijn eerste wedstrijden. Deze maand worstelde hij echter zichtbaar en had hij geen enkel aandeel in de doelpunten die we maakten. Deze maand was het de beurt aan Ezra van der Heiden om zijn debuut te maken. De rechtsbuiten ondertekende op zijn zestiende een contract, nadat hij in de jeugd was opgepikt bij het Zelos uit het Achterhoekse Zelhem. Tegen FC Dordrecht mocht de rappe rechtspoot de volledige tweede helft meespelen. Hij had een aantal leuke acties in huis. Tegelijkertijd liet hij zien een speler te zijn die nog voldoende te leren heeft. Aangezien hij in het bezit is van een aflopend contact, is het aan hem om te laten zien hoe graag hij zijn profavontuur wil gaan verlengen. De komende tijd zal hij vaker mogen gaan invallen.

Volledig spelersprofiel Van der Heiden

Spoiler

361534029_SEPvanderHeiden.thumb.PNG.e1b315eea3f0a4575f764fb1165b1055.PNG

Beleid.png.cf95984b1ea4204a6d4529a4dd0d30ec.png

Bij aanvang van dit seizoen kende De Graafschap geen enkel samenwerkingsverband met andere clubs. Ik vond het tijd dat daar verandering in zou komen, zeker gezien het feit dat ons B-team geen echte competitie kent; de Beloften Eerste Divisie kan ik weinig serieus nemen. Daarom wilde ik graag dat er een club op een lager niveau werd gezocht waar jonge spelers competitiewedstrijden kunnen spelen en die op een acceptabele afstand van Doetinchem ligt. Het bestuur kwam met drie opties, waarvan AGOVV en Achilles ’29 in de buurt liggen. Aangezien AGOVV geen competitie speelt en Achilles wel (Hoofdklasse Zaterdag A – ingeladen in-game), was de keuze snel gemaakt. De eerste spelers zullen hopelijk in januari de weg naar Groesbeek pakken.

Aankondiging samenwerking

Spoiler

1444203468_SEPAchilles.png.6d0e28420d5a83969c6f8ef03503c4a6.png

Jeugdelftal.png.d9834d3808b290df8ba04f7f8a289e11.png

Eén elftal had ik nog niet voorgesteld. De oplettende kijker had al gezin dat veel speler van achttien of jonger al bij het B-team zijn aangesloten, al zit ik te denken om binnenkort een aantal van hen terug te zetten naar het jeugdelftal, zodat ook hier een volledige basiself inclusief wissels kan worden geformeerd. Hoe dan ook, eerst de keeper. Dat is Hugo van Dikkenberg uit het Twentse Hengelo. Van alle keepers die we hebben, verwacht ik in de toekomst van hem nog het meeste.

18-DM.thumb.PNG.8dd04df6866eeded15450da5a6906c8a.PNG

Ook op verdedigend gebied is het rustig in deze lichting van de club, des te meer reden om wat spelers aan te gaan trekken en/of terug te zetten vanuit de B-ploeg. Van Meurs, Van der Logt en Van Riel zijn alle drie spelers uit de regio. Waarschijnlijk zal van hen de jongen uit Steenderen het eerst zijn debuut gaan maken.

18-V.thumb.PNG.6314f655c9d087999567951733568e17.PNG

Wederom drie jongens uit de regio op het middenveld. Met name Anis Yadir zal hier de smaakmaker moeten zijn, al heb ik het gevoel dat we van deze spelers niet al te veel zullen horen in de toekomst. Wellicht kunnen we ze nog voor een klein bedrag gaan slijten wanneer ze een paar jaar ouder zijn en zich iets meer ontwikkeld hebben.

18-M.thumb.PNG.637f64bf57012ea2c3c54415c2894a1d.PNG

Hoe zit het dan met de spitspositie? Daar lopen nu twee spelers rond en dat is voldoende. Philip Brittijn maakte in het echte leven dit seizoen al zijn debuut. Momenteel heeft hij in FM nog veel te leren. Ik hoop dat hij zich weet te ontwikkelen, want dit is wel een speler die ik op termijn graag bij het eerste zou halen.

18-S.thumb.PNG.c8c6bd25516440e8ccd86dbe55a96d9d.PNG

@RubenS2: slechte wedstrijden winnen is normaal wel een kwaliteit van de kampioen, maar het zal bij vlagen echt beter gaan moeten, zeker ook scorend. Tja, wat Genk allemaal van plan is: geen idee. Krijg je met zo'n Nederlandse coach ;c Die Van de Brom heeft trouwens ook een verleden bij De Graafschap, misschien speelt dat nog mee.

@MNie: we mogen ontzettend blij zijn met de start. Helaas voor jou was die van ADO iets minder, maar die lui ontnemen me wel even onterecht twee punten, haha! Met de bedragen ben ik tevreden; eens kijken wat daar in januari mee mogelijk is. 

@ElMarcos: alleen van het vertrek van Lelieveld baal ik, maar op dit moment was het een bedrag waar ik hem niet van kon houden. Gelukkig hebben we Fortes nog voor die positie en Jansen is ook redelijk begonnen als stand-in.

@Jotew: Haen is het grootste talent van de club. Brittijn loopt nu nog in de jeugd rond; die is in FM nog niet zo heel ver. Toch verwacht ik dit seizoen wel speeltijd voor hem!

@Tim': met de start ben ik meer dan blij, evenals met het vervolg. Nu alleen nog beter spel en/of meer doelpunten. Jansen is redelijk begonnen en doet precies waarvoor ik hem heb gehaald: geen gekke dingen doen en rustig meehobbelen met zijn ervaring. Ik gok er al half op dat hij over twee of drie jaar een stafrol wil gaan vervullen.

@Marius: naar mijn gevoel zijn het niets meer dan paniekaankopen van Genk; geen idee wat ze ermee moeten, behalve de bank warmhouden op dit moment. Er staat zeker een veeleisende trainer!

@DGremlin: we mogen absoluut niet klagen met de start. Uiteindelijk gaat het om de punten.

@JordiW.: dat debuteren om het debuteren zit er op een gegeven moment misschien wel in, maar daarin zijn we afhankelijk van de jeugdinstroom. Vooralsnog zijn er nu nog voldoende spelers die een kans verdienen!

@Kyrill: dank! Ik ben een tevreden coach wat betreft de verzamelde punten.

@Superboeren: Haen is de vaste spits, daarom mocht Konings ook weg. Ik hoop dat hij zich nog flink weet te ontwikkelen!

@delichris: dank! Ik ben blij met de start en met het vervolg.

@KayDeManaager: qua spelling verschilt het denk ik niet eens heel veel op sommige vlakken, alleen die uitspraak he.. ;c 

@Glenn08; je bent niet de enige die zich verbaast over de acties van Genk. Paniekaankopen van een Nederlandse coach met een Graafschap-verleden. Ach, ik ben blij met de extra centen!

@Kami @Copywriter @FlyD @Elano @chrisje1993

Edited by Titan

Heerlijk als allemaal jouw richting uitvalt. Niet de minste tegenstanders deze periode en toch gewoon even het maximum van de punten gepakt. De tussenstand ziet er zo al heel vroeg op het seizoen erg mooi uit. Ondertussen ook nog even een samenwerkingsverband afgesloten dat hopelijk alleen maar vruchten afwerpt.

Gaat prima hoor, vooral verdedigend lijkt het allemaal prima te staan. Ook denk ik dat een samenwerkingsverband goed is, al hoop ik wel dat Achilles niet de vorm van de laatste jaren voortzet, want voor corona hebben ze toch netjes drie degradaties op rij behaald :-D

Erg knap hoe je (als een kampioen in spe) ook lastige wedstrijden wint! Alleen jammer dat de wedstrijd waarin je het beste speelt dan niet gewonnen wordt :classic_ninja: Hoe dan ook sta je er nog steeds erg knap voor! Ik ben benieuwd welke verdediger je topschutter zal worden ;)