Jump to content

[FM22] Deurdonderen

Titan
 Share

Recommended Posts

Deurdonderen.png.01539f8b4ea320b7dbe57bae094f8292.png

Genoeg is genoeg. Vaak genoeg heb ik het gedacht wanneer ik de laatste jaren een wedstrijd van De Graafschap zat te kijken. Bijna was er die promotie, tot COVID19 roet in het eten gooide en de KNVB in alle wijsheid besloot alles bij het oude te laten. Vanaf dat moment werd het elke week slechter. ‘Kampioenenmaker’ Snoei wist geen enkele speler beter te maken, vertrouwde op oude gasten en toonde zich meerdere malen een tactisch onbenul. Diens opvolger, Reinier Robbemond, begon veelbelovend. Het voetbal was verre van slecht, maar ondertussen lijkt het spel opnieuw nergens op. De veelvuldige inbreng van spelers uit de eigen opleiding is op dit moment het enige lichtpunt. Het begint me weer te kriebelen om met De Graafschap aan de slag te gaan in FM met een aantal principes die ik jaren geleden al eens toepaste. Verwacht geen verhaallijn zoals in mijn andere novelle (die uiteraard door blijft lopen), enkel de presentatie van een FM-game volgens een vaststaande visie.

Beleid.png.77c54715c962fb9a834f9de749d338dd.png

Transfers

75% van de inkomende spelers is afkomstig uit een straal van vijftig kilometer rondom Doetinchem of heeft een verleden bij de club. Een uitzondering hierop zijn spelers die aansluiten bij het jeugdelftal. Er mag bovendien niet meer worden uitgegeven aan inkomende transfers dan er wordt verdiend aan uitgaande transfers.

Staf

We gaan proberen stafleden aan te trekken met een spelersverleden bij de club of die afkomstig zijn uit de straal van vijftig kilometer rondom Doetinchem.

Voorbereiding

Elke voorbereiding wordt er in ieder geval tegen vier clubs uit de regio gespeeld om de binding met het achterland te behouden.

Wedstrijden

Van de elf basisspelers zijn er minstens vijf afkomstig uit de eigen opleiding of afkomstig uit de straal van vijftig kilometer rondom Doetinchem.

Faciliteiten

Het klinkt logisch, en dat is het ook: in de loop der jaren moet De Graafschap een toonaangevende club worden in het opleiding en ontwikkelen van spelers. Het streven is om toe te werken naar de best mogelijke faciliteiten.

747864343_Eersteelftal.png.5370a8bb38e16b97a28bea3dacddf66d.png

Laat ik beginnen met het doornemen van de huidige eerste selectie. In de komende updates volgen uiteraard ook nog het tweede elftal en het jeugdelftal, want daaruit gaan dit seizoen al genoeg spelers hun minuten maken in de hoofdmacht.

In het doel hebben we de keuze uit twee spelers. Hidde Jurjus brak als jeugdproduct door in Doetinchem en verdiende een transfer naar PSV. De stap naar Eindhoven werd niet wat er van werd gehoopt. Na uitleenbeurten aan Roda en De Graafschap, speelde hij een seizoen in de luwte bij Uerdingen in de 3. Liga. Begin dit seizoen is Jurjus transfervrij ingelijfd door De Graafschap. Achter Hidde zien we Guus Vaags, eveneens kind van de club én Achterhoeker. De jonge keeper moet zijn eerste competitieminuten nog aan maken voor de club.

image.thumb.png.d3199e9387e3e708ccbaff9dc8ddd66d.png

Achterin hebben we redelijk wat keuze, op de centrale posities althans. Wanneer nodig zal Gravenberch kunnen verdedigen, maar hem beschouw ik toch als een aanvaller. Van de zes resterende spelers in deze linie komen er drie uit de nabije omgeving: Lelieveld, Hilderink en Van de Pavert. De twee laatstgenoemden zijn zelfs jeugdproducten. Van de Pavert maakte in het seizoen 2010-2011 al zijn debuut. Na twee jaar afwezigheid (PEC en N.E.C.) keerde hij in 2018 weer terug op de Vijverberg.

image.thumb.png.1ab48098abd56054e62596ce7265e0d0.png

Maar liefst negen middenvelders tel ik op dit moment in de hoofdmacht. Daarvan zijn er vier afkomstig uit de regio waarin we het willen zoeken. Dan heb ik het natuurlijk over Lieftink, Opoku, Vergara Berrio, Neghli en Schuurman. De jongste drie hebben hun opleiding genoten in Doetinchem en hebben allemaal al minuten mogen maken in het eerste elftal. Voor Vergara Berrio bleef het in drie jaar overigens beperkt tot één optreden, wat deels te maken heeft met een aantal zware blessures. Het zijn echter geen spelers die het team bij de hand kunnen nemen, dus ik hoop hier nog een verbeterslag te kunnen maken. Zo niet, dan is dit wat het is voor dit seizoen.

image.thumb.png.0bbe9fc8862adcf9166e919f3d80f0be.png

Tot slot de voorhoede, waar twee van de vier spelers als rasechte Achterhoekers mogen worden bestempeld: jongelingen Ezra van der Heiden en Devin Haen. In de echte wereld heeft Haen al veel indruk weten te maken, maar in FM wacht hij nog op zijn debuut. Momenteel heb ik een basisplaats voor hem in gedachten, iets waar Joey Konings waarschijnlijk niet blij mee gaat zijn. Gelukkig staat hij dan weer in de belangstelling van Roda JC.

image.thumb.png.844d446e4e41462179187b33f9498056.png

Edited by Titan

• Titan changed the title to [FM22] Deurdonderen

Soms begint dat gevoel te kriebelen weer te kriebelen om je favoriete club weer we weg omhoog te wijzen. Dat heb ik zelf ook wel eens. Je vorige avontuur en gelijklopende beleid kan ik me nog goed herinneren. Je wist dat toen goed op te bouwen tot een succesverhaal. Hopelijk opnieuw meer van dat. Succes!

Deurdonderen.png.724d14810f9c51225315fa0355450970.png

Goed, de visie is vastgesteld en het eerst elftal is voorgesteld. Kortom, tijd om naar de voorbereiding en de transfers te gaan. Ik ben voornemens jullie elke maand het een en ander te vertellen rondom de voortgang van de club. Een vast onderdeel hierin zijn de resultaten en ‘de debutant van de maand’; een speler afkomstig uit de eigen opleiding die zijn eerste minuten maakt. Verder zal ik zo nu en dan iets over scouting, andere elftallen, financiën of andere zaken vertellen.

1601889094_Juli2021.png.3bd899a226d51a5eb3cfbee2d190a0a6.png

Juli is voor ons traditioneel de maand van de voorbereiding op het nieuwe seizoen. De spelers moeten aan elkaar gaan wennen, de tactiek moet ingeslepen worden of waar nodig herzien worden. Daarnaast is het de eerste maand waarin we ons oriënteren op mogelijke transfers die binnen de vastgestelde kaders van de club passen. Tot slot is het een mooie gelegenheid om alvast het B-team voor te stellen; ons reserve-elftal dat helaas alleen oefenwedstrijden speelt en wedstrijden in de beloftencompetitie.

TRANSFERS.png.f9c8796270645efd1726c8eb26cfa9aa.png

Deze maand kozen drie spelers ervoor om bij ons te tekenen. Twee van hen zijn gehaald voor de toekomst en één vanwege zijn geschieden bij de club. De eerste speler die zijn voetballot aan ons verbond, was Kyran Elbertsen, een jonge vleugelspeler die een groot deel van zijn opleiding genoot bij N.E.C., maar daar te licht werd bevonden. Aangezien hij ook nog eens in Zevenaar is geboren, voldoet Elbetsen aan twee criteria: een speler die aansluit bij het jeugdelftal én uit de vastgestelde regio rondom Doetinchem komt. De tweede aanwinst van het jaar voldoet enkel aan het eerste criteria. Ibrahima Kromah is namelijk geboren in Conakry, Guinee. Deze jonge verdediger zat in de jeugdopleiding van Ajax, waar hij niet verder mocht.

Tot slot werd Dean Koolhof aan de selectie toegevoegd. Als zoon van oud-speler en -trainer Jurre Koolhof heeft hij al veel affiniteit met de club. Zo verwierf hij als talent uit eigen jeugd in 2014 een plek in het eerste elftal. 69 competitiewedstrijden later scheidden de wegen van speler en club, waarna Koolhof zijn heil zocht bij MVV en later Helmond Sport. De in Duiven geboren linkspoot zat nog zonder club en wordt nu naar De Graafschap gehaald om twee redenen: een speler uit de regio én een verleden in Doetinchem.

Presentatiekaarten aanwinsten

Spoiler

Kromah.thumb.png.392def2a65eaae318a10e4b8fe5c1f27.pngElbertsen.thumb.png.827f78d29ab31918754bf04e801c84f2.pngKoolhof.thumb.png.43fcc17f2c9eec5058a2f35578f8e937.png

Voorbereiding.png.12c411a7e946a55fe103bfe80156745d.png

Zoals aangegeven vindt de voorbereiding met name in de regio plaats om de meest nabije fans de kans te geven hun helden te bewonderen. Er werd een campagne door de Achterhoek belegd, waarin we het opnamen tegen Be Quick Zutphen, Sportclub Lochem, VV Doetinchem en VV Ruurlo. Stuk voor stuk clubs die geen tegenstander mogen heten voor een elftal als dat van De Graafschap. Het was dan ook een prima manier om wat te prutsen met de tactiek en om veel spelers aan het werk te zien. Scorematig leverde het wisselende resultaten op, maar daar maal ik niet om.

De echte uitdaging van de voorbereiding was het enige thuisduel. We hadden Blackburn Rovers bereid gevonden om met ons te sparren. De Engelsen hadden er nogal zin in en wilden maar wat graag aantonen dat het Engelse voetbal een stuk beter is dan het Nederlandse. Gelukkig voor ons legden zij precies de vinger op deze plek van onze tactiek, dus met enkele wijzigingen in petto kijk ik met vertrouwen uit naar de competitieopening tegen Almere City.

Spoiler

image.thumb.png.55dc4b6bcd293dc4e8207f0e7752c85e.png

2048091254_Tweedeelftal.png.4d57d23e47117136a8e1842c36f9651e.png

Dan nog even het tweede elftal dat ik per linie voor ga stellen. Veel van hen zullen dit jaar of komend jaar hun debuut gaan maken voor De Graafschap. Op die manier wil ik een traditie in het leven roepen en ons profileren als een club die veel oog heeft voor de eigen opleiding. Tussen het aluminium hebben we de keuze uit drie jongens die allemaal nog op hun debuut wachten. Van den Dam en Wiegers zijn bovendien afkomstig uit de regio. De enige Noord-Hollander van het stel lijkt echter de meeste kans op zijn debuut te maken.

B-DM.thumb.PNG.af3e24a8f6e212a84f06a91a8619ffa0.PNG

Door met de verdediging. Ook daar is de keuze uit eigen omgeving reuze. Alleen Zaidan en Kleinpenning zijn niet geboren in een straal van vijftig kilometer rondom De Vijverberg. Aangezien we op de vleugels waarschijnlijk krap zullen gaan zitten dit jaar – en er op dit moment nog geen geschikte versterkingen zijn gevonden – acht ik de kans groot dat we een aantal spelers snel terug gaan zien in het eerste.

B-VC.thumb.PNG.18306f8c77208079973b3c4abe19d5d3.PNG

Op het middenveld hetzelfde verhaal: een leger aan spelers uit de Achterhoek en omstreken, aangevuld met spelers van elders. Zo zien we het andere Zaidan-broertje terug en wordt er intern het een en ander verwacht van Sofian Daif en Blnd Hassan. Als geboren Doetinchemmer gaat Jesse Oostendorp sowieso zijn debuut maken; een gevoel dat ik hem mee wil geven, ongeacht zijn kwaliteiten.

B-M.thumb.PNG.f3355b95b7ff3e5ab4e427173d29819e.PNG

Ik rond af met het aanvallende drietal. Pim Lukassen loopt al een tijdje bij de club rond en weet maar niet door te breken. Voor hem acht ik de tijd al te laat, maar dat geldt nog niet voor Levi Schoppema en Sam Bisselink. Als we in de hoofdmacht een plekje over hebben voorin, zal één van hen op de bank plaats mogen gaan nemen en wellicht zelfs invallen.

B-S.thumb.PNG.b24988dc166e07575b320ba58e9e2aca.PNG

@MNie: Dank! Het maakt het voor mezelf extra uitdagend (en speciaal) om er een bepaald beleid aan te koppelen.

@FlyD: Klopt, volgens mij heb ik dit drie FM's geleden ook eens gedaan. Toen was Hilderink nog een van de jongste spelers; leuk om hem nu nog steeds bij de selectie te hebben. Dat geldt voor nog een aantal spelers!

@Elano: Dank! Juist dat regionale tintje maakt het voor mij een leuke game.

@Fantasy: Ik teken voor het verloop van de game zoals die toen was! 

@chrisje1993: Dank! Ik hoop dat het goed te volgen blijft.

@JordiW.: Het wordt wel een keer tijd dat men weer trots is op de Superboeren... Dank!

@Marius: De vorige keer dat ik dit deed is uit mijn hoofd drie FM's geleden en destijds had ik er veel plezier aan, hopelijk nu weer! Tja, sommige clubs kun je in FM simpelweg niet vanaf blijven :D 

@RubenS2: Het valt inderdaad op dat een aantal namen nog altijd bij de club rondloopt, zoals Hilderink, Van de Pavert en Schuurman. Verder nog wel wat namen waarschijnlijk. Dank!

@Jotew: En zo is het maar net! _O_ Dank!

@Copywriter: Zo kun je het inderdaad een beetje zien! Ik denk net dat het via de editor ook echt zo geregeld kan worden (tenzij ik plaatsen of iets ga koppelen aan een nieuw te maken land, dat is me te veel gedoe, haha).

@KayDeManaager: Ga er dan maar goed voor zitten; dit dondert wel een tijdje deur ;) 

@Tim': Het begon weer behoorlijk te kriebelen, dus dan doen we daar wat aan. Dank!

@ElMarcos: Een uitdaging die een game als deze voor mij leuk maakt; vooral door de verbondenheid die je met de club hebt. Komt in orde!

@Glenn08

Edited by Titan

Qua doelpuntenproductie leek het alvast goed te zitten tijdens de voorbereiding. Het is nu inderdaad uitkijken naar de eerste "echte" resultaten. Volgens mij heb ik er niet over gelezen, maar wat is de ambitie dit seizoen?

21 minuten geleden zei Copywriter:

Vraag mij af wat jij nog als eigen regio beschouwd. 

Wanneer ik de foto van Kyran Elbertsen zie denk ik aan kinderarbeid :classic_sleep:

@Titan zijn die foto's eigen fabrikaat of uit een Facepack? 

Foto's op basis van goed Google-werk ;) Die van Elbertsen is van twee jaar geleden, toen hij bij de jeugd van NEC aansloot.

Wat betreft de eigen regio: een straal van 50 km rondom Doetinchem. Daarnaast mogen er spelers van elders komen wanneer zij hoogstens achttien jaar oud zijn. Over de regio ga ik nog een keer iets in een update melden!