Jump to content

[Building a Nation] Het gras is altijd groener

bobjuh
 Share

Recommended Posts

wWau74.jpg

Sommige mensen hebben gewoon twee linker voeten en kunnen niet voetballen, ik ben hier helaas een van. Ondanks dat het niveau van voetbal hier in Groenland erg laag is betwijfel ik of ik zelfs hier een de bak zou komen bij de reserves in de vierde divisie wat ook de laagste divisie is. Op het veld mag ik dan wel een ramp zijn daar buiten niet zozeer, ondanks mijn magere 22 jaar op deze wereld had ik wel talent buiten het veld. Ik had wel wat werk gedaan voor een aantal clubs, meer technische analyse en dat soort dingen maar nooit daadwerkelijk veldwerk als een coach. Het was wel iets wat ik eigenlijk ambieerde maar omdat ik zo jong was zou dit een beetje lastig zijn aangezien en jonger was dan de meeste spelers. 

Groenland was eindelijk toegelaten tot de UEFA en zou ook worden toegelaten tot FIFA wat betekende dat Groenland eindelijk zou kunnen gaan deelnemen aan Europees Kampioenschap en het Wereld Kampioenschap, of in ieder geval de kwalificatie voor deze toernooien. De verwachtingen waren natuurlijk laag, het nivea was heel erg laag, de competitie was bar en boos en de velden waren vaak slecht maar we konden in ieder geval mee gaan doen met de grote jongens. De competitie was al uitgebreid naar vier divisies doordat we waren toegelaten tot UEFA was er meer interesse in voetbal en ook grote europese clubs zoals Manchester City en Red Bull die a eigenaar waren van verschillende voetbalclubs rondom de wereld maar ook Ajax. Ajax Nuuk en Nuuk City begonnen hun club allebei in de hoofdstad Nuuk en speelde in de Greenland Kings Division. Opmerkelijk genoeg pakte Red Bull het met Red Bull Aasiaat anders aan, ze speelde vanuit Aasiaat de vierde grootste stad en begonnen in de  Greenland Third Division. 

Door de vele nieuwe clubs waren ook veel clubs op zoek naar coaches en managers. Zo hier en daar werd ik aangesproken door mensen die van mij hadden gehoord via mensen waarmee ik had gewerkt. Het stelde allemaal weinig voor, alle clubs in Groenland waren amateurclubs en het was allemaal onbetaald dus het had niet veel zin om een baan te nemen bij een club in een andere stad en te verhuizen van Nuuk. Ik kreeg wat aanbiedingen van clubs om jeugdcoach of coach te worden maar het sprak me allemaal niet heel erg aan. Op een gegeven moment werd ik gebeld door Sofus Geisler de voorzitter van Nuuk Idrætsforening, blijkbaar waren ze onder de indruk van mij en ze hadden interesse om mij aan te stellen als manager van Nuuk IF. Ze speelde in de Greenland Fourth Division de vierde tier wat eigenlijk niet uitmaakte voor mij. Het was een mooie plek om mijn carriere als manager toe beginnen. De volgende dag had ik een afspraak met de voorzitter, we spraken af bij Nuuk Stadium, het stadion werd gebruikt door alle clubs uit Nuuk Een aantal dagen later werd ik aangesteld aan trainer van Nuuk IF

mY8MCp.png

Ik ga dus een build a nation doen met Groenland, ik heb dit in eerdere FM's ook al gedaan, met FM17 met Gibraltar en met FM21 met Liechtenstein. Nu met de nieuwe dymanic youth rating zou het nog interessanter moeten worden alhoewel in een van de laatste video van Zealand duidelijk werd dat de dymanic youth rating niet zo dynamisch zou zijn. We zullen wel zien hoe ver ik kom. Het is in iedergeval wel een leuke uitdaging. De titel is ook een beetje tongue in cheek, Ijsland is vrij groen terwijl groenland voornamelijk ijs is. Ik weet niet wie de namen heeft bedacht maar je zou bijna denken dat ze de namen door elkaar hebben gehaald.

Edited by bobjuh

Je kunt je build a nation gewoon blijven doen ondanks het dynamic youth rating gezeik. Je spelers worden daadwerkelijk beter als je te faciliteiten en reputatie verhoogd. De dynamic youth rating heb je ook niet meteen super hard nodig.

Dat gezegd hebbende, veel succes (y) 

6 minuten geleden zei Thomassje123:

Je kunt je build a nation gewoon blijven doen ondanks het dynamic youth rating gezeik. Je spelers worden daadwerkelijk beter als je te faciliteiten en reputatie verhoogd. De dynamic youth rating heb je ook niet meteen super hard nodig.

Dat gezegd hebbende, veel succes (y) 

Dank je voor link naar Great [klein land] challenge die had ik niet gezien. Je spelers worden altijd wel beter, dat was al wel het geval met de vorige FM's waar ik build a nation had gedaan met Gibraltar en Liecthenstein. Je zag duidelijk vooruitgang in de kwaliteit vvan de spelers als je betere faciliteiten en reputatie had. 

wWau74.jpg

We waren maar een kleine club, we waren heel erg recent opgericht en waren nog steeds bezig met het rekruteren van spelers. Er hadden zich al wel een aantal spelers bij ons aangesloten maar 32 spelers over 3 elftallen, het eerste elftal, ons reserve team and ons onder 19 team was niet heel erg veel. Een van de eerste prioriteiten was dan ook om     meer spelers te recruiteren. We plukte letterlijk jongens van straat om voor ons te komen spelen ((*kuch*greyed out spelers contract aanbieden*kuch*)). Dit was een succesvolle tactiek van rekruteren aangezien een goed aantal van de jongens die we van straat plukte beter waren dan de huidige jongens die we in onze selectie hadden. Na een aantal trainingen begon ik keuzes te maken in de spelers, uiteindelijk had ik 22 spelers voor het eerste elftal, 22 spelers voor de reserves en 23 spelers voor het onder 19 elftal. Ons eerste elftal was heel erg jong, de oudste in onze basis elf was 18 jaar oud. De enige twee spelers die ouder waren dan 18 in ons 1e elftal waren 25 en 27.

KH1joL.png

Qua tactiek besloot ik dat het beste was om het maar simpel te houden, het zogenaamde KISS principe, keep it simple stupid. We gingen een 4-4-2 control possession spelen. Niks moeilijks geen uitgebreide instructies of wat dan ook gewoon allemaal heel erg simpel houden. Op dit niveau was dat het beste om te doen. Ik speelde hier niet met spelers als Messi en Ronaldo dus hele moeilijke tactieken en instructies zou het alleen maar ons zelf extra moeilijk maken het aankomende seizoen. 

I76XAJ.png

Tijdens een van onze trainingen stond ik met de voorzitter te praten, we hadden het ook over de verwachtingen voor dit seizoen. Hij zag een selectie met potentie en had hoge verwachtingen van het komende seizoen, hij wou dat de club ging strijden om promotie wat betekende bij de eerste vier in the competitie wat directe promotie op zou leveren naar de Greenland third Division. Voor de Greenland Fourth Division moesten we de tweede ronde bereiken wat betekende dat we een ronde door moesten komen. De GrøndlandsBanken Pokalen, de nationale beker van Groenland was geen prioriteit gelukkig. 

R7Qs7o.png

Ik wist dat er niet veel geld was, het enige inkomen het komend seizoen was 7250 in sponsorgeld. Er zou ook wel wat aan geld binnenkomen van betalende toeschouwers maar de verwachting was niet dat dit veel zou zijn en ook de 10 seizoenkaarten zetten geen zoden aan de dijk. Gelukkig waren we amateur en betaalde we geen lonen of wedstrijd premies en we deelde het stadion met een flink aantal andere clubs wat scheelde in de kosten. Ondank dat we niet veel geld hadden trok ik de stoute schoenen aan en besloot de voorzitter te vragen of de club wou betalen voor mijn National C license en tot mijn verbazing stemde de voorzitter hier mee in. 

uWKviu.png

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@Marius  Zeker weten, en bedankt!

@Copywriter Zeker een uitdaging, en orgineel. Denk niet dat veel mensen dit doen

@MNie  En of het een uitdaging is!

@DGremlin  Dank je!

wWau74.jpg

Op een van de bijvelden van Nuuk stadion hadden we onze eerste training, het was geen eens een volledig veld maar een half veld maar het volstond om onze trainingen te doen. We deden wat simpele trainingen en 6 tegen 6 wedstrijdjes vooral zodat ik een idee zou krijgen en van de spelers. De spelers waren allemaal wel een beetje van hetzelfde niveau wat het moeilijk zou maken mijn basiself te kiezen. Nuuk Stadium stelde ook weinig voor, in 2016 had het een FIFA 2-Star artificial turf ondergrond gekregen wat de hoogste rating is voor artificial turf ondergrond. Officieel is de capaciteit 2000 mensen maar er waren geen eens tribunes je kon gewoon langs te lijn staan kijken. 

GRIGKh.jpg

Mijn assistent Kristian Ottosen helpte mij met de training, hij was wel aardig maar ik had wel mijn twijfels over zijn voetbal inzicht zeker als het aankwam op het beoordelen van spelers en hun kwaliteit en hun potentie ging ik toch liever af op mijn eigen oordeel dan dat van mijn assistent. Het was wel handig dat ik in ieder geval iemand had die me hielp met de trainingen ook al stelde het eigenlijk weinig voor. 

5SvY71.png

We moesten dit seizoen ook aantreden in de bekener, de GrøndlandsBanken Pokalen, de nationale beker loten we tegen Upernavik Boldklub 1983, een veel sterkere club die spelen in de Greenland Kings Division, de 2e tier in groenland. De beker van Groenland was toch niet echt een prioriteit aangezien de kans dat we daar ver zouden komen als fourth division club heel erg klein was.Verwachtingen van het bestuur voor de cup dit seizoen was dat we geen eens de eerste ronde hoefde door te komen

xZBRL8.png 

We moesten ook spelen in de Greenland Lower League Cup, een beker competitie voor clubs uit de 2 lagere divisies. In de 1e ronden moesten we spelen tegen stadgenoot FC Nuuk. Het was altijd leuk een derby tegen een rivaal. We spelen wel een divisie boven ons in de Greenland Third Division dus het zou zeker wel lastig worden. De verwachting van het bestuur was dat we de 2e ronde zouden halen dus om dat te doen moesten we wel winnen. 

sJl7HI.png

Onze voorbereiding van het seizoen bestond voornamelijk uit het spelen tegen ons onder 19 en ons onder 21 team aangezien voor de rest niemand blijkbaar interesse had om tegen ons te spelen. De enige twee clubs die tegen ons wilden spelen waren Inuit Timersoqatigiiffiat-79 en Boldklubben Af 1967 die beiden speelden in de Coca-Cola GM Football Championship de hoogste divisie in Groenland. De wedstrtijden tegen ons onder 19 en onder 21 team gingen niet zo vlot als verwacht, we speelden een flink aantal keren gelijk bijna net zo vaak als we wonnen. In de twee echte wedstrijden speelden we wel beter, tegen Inuit 79 eindigde het 0-0 wat een goed resultaat was tegen een club die 3 divisies boven ons spelen. Tegen B-67 wonnen we zelfs met 2-0 wat ons vertrouwen gaf.

j02gFa.png

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Tags: @MNie  @Copywriter  @Marius  @DGremlin  @Fulceny  @Kyrill

@Copywriter Ik bedoel de man heeft 2 voor judging player ability en Judging player potentieel. Kans dat die er naast zit is vrij groot xD

@KyrillOf ze echt Potentie moeten hebben moeten we nog maar zien

@MariusSeizoen verwachting lijkt iig goed, we zullen zien

@Fulceny & @DGremlinDank je

wWau74.jpg

Toen ik werd aangesteld was de verwachting van de media dat we vijfde zouden worden, de verwachting van het bestuur was dat we promotie zouden halen wat betekende dat we in de top vier zouden moeten eindigen. We hadden geen transfers gedaan deze transfer periode we hadden wel spelers aangetrokken, spelers van straat gehaald en ze gevraagd of ze voor ons wilden spelen (Greyed out spelers contract aanbieden) aan taktiek was succesvol. Nadat we op deze manier onze selectie hadden hadden aangevuld waren we favoriet voor competitie dit seizoen. 

1486255297_FootballManager20222022-01-1319_49_31.png-P.png.cdd2883a1f59f90ae128f3e6892789fd.png

De eerste helft van het seizoen was wel redelijk, we begonnen sterk door te winnen van Qaarsut BK met 3-1, daarna tegen Ilulissat met 4-2 en uiteindelijk tegen Kuummiut 64 met 3-0. Een goed begin van de competitie gaf ons vertrouwen maar dat was snel weg na een gelijkspel tegen Attu waar we not gelukig wegkwamen met een gelijkspel omdat we in de 92e minuut een penalty kregen. Dit was wel de start was van een slechte reeks waar we in de volgende zes wedstrijden drie keer verloren, twee keer gelijk speelden en maar een keer wonnen. Na Attu verloren met van Ilulissat FC met 0-1 na twee rode kaarten, 1-2 van B-21. Daarna speelde we voor de 2e keer tegen Ilulissat en wonnen we overtuigend met 3-1. Ik hoopte dat dit ons weer op het rechte pad zou zetten maar dat was niet het geval. De volgende wedstrijden gingen we weer gewoon door waar we waren gebleven door gelijk te spelen tegen Ittoqqoetoormiit en daarna te verliezen van Timersoqatigiiffik Maniitsoq. Daarna moesten we spelen tegen Paamiut 2021 die ergens onderaan in de competitie stonden en we wonnen met 3-1 en ook de laatste wedstrijd in de eerste helft van tegen Ippernaq wonnen we door doelpunten van Allan Hermann in de 79e en 85e minuut. 

439833591_FootballManager20222022-01-2521_54_39.thumb.png.0ea32bfee97e7f38cf927a3091935e5f.png

Ondanks de slechte run van wedstrijden deden we het niet slecht in de competitie, we stonden derde in de Greenland Fourth Division met 6 overwinningen, 2 gelijkspelen en 3 verliezen. Dat we derde stonden had ook te maken met dat we meer wedstrijden hadden gespeeld dan sommige andere clubs. Clubs zoals Alluitsup Paa United hadden twee wedstrijde minder dan ons gespeeld en konden ons not voorbij. Het zat allebei dicht bij elkaar als de nummer 7 en 8 Alluitsup Paa United en Ilulissat FC hun inhaal wedstrijden zouden winnen zouden we respectievelijk twee en drie punten achter mij staan. De grote verrassing van dit seizoen was Nuuk Boldklubben af 2021 oftewel B-21, de club verwachte 11e te worden en ook in de media verwachting was de verwachting dat ze 11e zouden worden. Ondanks dat stonden ze na eerste competitie helft bovenaan. 

2102722324_FootballManager20222022-01-2521_43_48.png.f644726ac649ca02e8075139226e468f.png

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tags:

@MNie  @Copywriter  @Marius  @DGremlin  @Fulceny  @Kyrill  @ElMarcos  @Jotew

@MNie  Zolang ze maar wedstrijd ritme op kunnen doen is het best

@Marius  Voorbereiding zegt sowieso al weinig

@Kyrill  Hij heeft inderdaad een punt

@ElMarcos  Dank je!

@DGremlin  Ach ja, je moet toch wat he. je kan moeilijjk de competitie starten zonder wedstrijd ritme. 

@CopywriterBehalve die 2 teams wou niemand tegen me spelen helaas. Het is wat het is  

@Jotew  Heb het helaas wel vaker moeten doen, speel af en toe wel eens in obscure landen

Wedstrijdritme voor het eerste elftal is belangrijk natuurlijk. Ga je het volgend seizoen ook doen tegen de jeugdelftallen, gezien het aantal wedstrijden die die moeten spelen? Zag een post ergens daarover haha. De start is goed, al denk ik dat je misschien nog iets beter uit de startblokken had willen schieten.