Jump to content

[FM22] The Suomi Challenge

Satyr
 Share

Recommended Posts

Ja, ik heb twee kansen gehad, hun wel tien. Het is vooral jammer ja. In Europa heb ik promotie gemaakt, als ik de komende ronde verlies speel ik Europa League en als ik win.... poulefase CL :) Moet tegen RB Salzburg, dus zal moeilijk worden.

@Fantasy @ElMarcos @Marius @MNie @KayDeManaager

Mannen, nogmaals bedankt voor het reageren (y)

honka.jpg.f79e7e3ca0dea12393ca1dd91b684abe.jpg

--------- 7 ---------

Veikkausliiga

Ik voel me een beetje schuldig. AC Oulu heeft vanaf speeldag één op de eerste plaats gestaan in de competitie. Dat kwam omdat ik met FC Honka Europees ver kwam en zo steeds een wedstrijd achter liep. Ik verloor ook nog een keer, dus het gat was soms zes punten en ik kreeg het gat niet dicht. Speelde Oulu gelijk, dan deed ik dat ook, verloor Oulu, dan deed ik dat ook. De Veikkausliiga duurt 27 wedstrijden en wedstrijd 27 was FC Honka - AC Oulu. Oulu met 62 uit 26 koploper, Honka met 61 uit 26 tweede. Ik won met 3-0 en pak de titel. Sorry! Doekje voor het bloeden, Oulu profiteert van ons Europees succes en gaat de voorronde van de Champions League in.

stand.thumb.png.786da20ca6fb6082d073cc07ee889ac2.png

Conference Champions League!

Champions League! Nou ja, de 1e voorronde, maar we troffen een oude bekende! De pruts-Albanezen van vorig jaar waren kampioen van Albanie en mochten net als wij het kampioenenpad bewandelen. 7-0 en 6-1 waren de zeges op Vllaznia, alle goals werden gemaakt door Honka spelers trouwens. In de 2e kwalificatieronde troffen we St. Gallen uit Zwitserland. 3-1 thuis, 2-2 uit, we zijn er bijna! In de 3e voorronde gingen we naar één van de twee clubs die zich Steaua Boekarest noemt, we wonnen met 3-2 bij FCSB en thuis was één goal genoeg om naar de laatste voorronde te gaan. We troffen daar Red Bull Salzburg en kregen vooral uit flink op de broek. 5-4 verliezen lijkt leuk, maar het was 5-1 na een uur. We gaan dus naar de poulefase van de Europa League, helaas, pindakaas.

CL.thumb.png.4f0a63286344db2da9ff3427400a7d8d.png

Europa League

Ik heb geen idee wat ik van de loting vind. Geen enkel echt grote club en alle tegenstanders zijn te verslaan, maar we kunnen ook verliezen. Vitesse, Anderlecht en Hoffenheim zijn de tegenstanders. We begonnen in Duitsland en wonnen daar vrij simpel met 2-4. Bonuspunten! Daarna kwamen Vitesse en Anderlecht naar Finland en ook die wonnen we. We waren zelfs na drie speelrondes al zeker van de knock-out fase! We weten intussen dat de KO fase ten koste gaat van de competitie, dus ik heb een aantal spelers die eigenlijk alleen invallen toch maar een contract aangeboden, zodat ik genoeg spelers heb.

EL.png.c8acda490476f87e88ab6e4ad2ea50c5.png

EL1.png.2ce490778b8b86ca69f6212fcbe4c7ae.png

Overig

- Dankzij onze prestaties in Europa (en Turku dat 2x de ko fase van de Conference League haalde), mag er een extra Finse club Europa in. Twee naar de voorrondes van de Champions League, één naar de Europa League en twee naar de Conference League.

- FC Honka is flink gestegen op de Europese ladder! Zie screenshot :)

- De jeugdinstroom was goed, maar niet bijzonder. Twee redelijke backs op het oog en een aardige keeper voor de hoge nood.

- Er komen talloze boden binnen op met name de voorhoedespelers, die heb ik beloofd dat ze na het seizoen mogen gaan en dat moment is nu. We gaan zien wat we kunnen binnenslepen aan geld.

- Ik krijg weer diverse clubs aan de deur die me willen hebben als manager, onder andere Ajax kwam nu langs. Nope.

europa.png.49b943b3adf8b9186ab98048380418e5.png

extra.png.13058ebb3927d03dc42d20052911a5e7.png

youth1.thumb.png.5698ec82a2e672678a740a1745d3b0aa.png

ajax.thumb.png.5fd3f40465e677da358b91597ee70300.png

@Fantasy @ElMarcos @Marius @MNie @KayDeManaager@delichris

Bedankt voor het reageren :)

22222222.jpg.4c82934f118164f80c6ca7f474d8be07.jpg

Financien

Het zal geen verrassing zijn dat we er financieel goed voor staan. Het meeste geld komt binnen via het prijzengeld van de Europese campagnes. Het levert een transferbudget op dat veel en veel te veel is, want de Finse spelers die ik haal kosten maximaal een miljoen en de dure buitenlandse Finnen willen toch niet naar Finland verhuizen. Uitzonderingen zijn transfervrije spelers als superheld Teemu Pukki, maar die kost dus niks. Pukki is 36 en komt pas in juli, maar dat terzijde. Geld zat, er is ook nog aardig wat door het bestuur in de jeugdopleiding geïnvesteerd, dus ik klaag niet.

budget.png.e0a24f85e2befe0b9c28d73a1f1209ae.png

budget1.thumb.png.eb981ac3b11d8b7880e89426b2a55ab4.png

Naamloos.thumb.png.1423e669c45d9246fd40d09db123e608.png

Suomen Cup

We zijn al drie jaar ongeslagen in de bekercompetitie en ook seizoen 2026 bracht ons naar de finale. Geen HJK of Inter Turku deze keer, maar FC Haka was de tegenstander. Zelfs een vaste waarde als FC Haka kon het niet winnen van onze jonkies en dus pakken we voor de derde keer op rij de beker

beker.thumb.png.5aebf37a2298ac2cbc669ccc52ffac4c.png

Europa League

In de achtste finales van de Europa League troffen we PSV. In Eindhoven was er eigenlijk niet veel aan de hand, tot minuut 80. We gaven mede door een rode kaart een 0-2 voorsprong weg en dus moesten we thuis winnen om door te gaan naar de kwartfinale. Thuis werd het een prachtige pot, die we toch vrij eenvoudig wisten te winnen: 5-3

psv.png.166f9a4ec5c5a288200b5c23254ffa5c.png

In de kwartfinale was het sprookje heel gauw voorbij, Inter was veel te sterk en dat is natuurlijk geen schande. Thuis konden we helaas niet een zege boeken en verloren we onnodig.

inter.png.601f064d85e69df3de124ab86a6822ff.png

Volgend jaar gaan we proberen om de poulefase van de Champions League te bereiken (y)

Transfers

Het beproefde concept werd weer uit de kast gehaald, ik heb bij de concurrentie de betere spelers gehaald en zo hoop ik diezelfde teams dus voor te blijven in de competitie. Dit keer mochten Lucas Lingman, Santeri Vaananen, Tobias Wargh en Otso Liimata ons mooie shirt aantrekken. Ik heb tot nu toe bijna alle uitgaande transfers tegen kunnen houden, maar een bod van €2.000.000 op Jimi Taurianen van Derby County werd door het bestuur geaccepteerd. Ik heb voorin voldoende opties, dus dat is dan niet zo'n ramp. Marko Rantanen werd vervelend toen ik een bod weigerde, terwijl hij niet eens een basisspeler is. Udinese bood een miljoen, dus strik erom en weg ermee. Jaako Oksanen wilde niet verlengen en vertrok naar Deventer. Buurman en rivaal HJK bood me geld voor een speler die bij de reserves nooit speelt, dus die mogen ze hebben.

transfers.thumb.png.38a51671f6a2aa714b45b75a0f5aa3fe.png

@Fantasy @ElMarcos @Marius @MNie @KayDeManaager@delichris @Fantasy

Bedankt voor het reageren :)

22222222.jpg.527e3351b03b1ea3bbc324c659092d63.jpg

Transfers/Veikkausliiga

Normaal gesproken zou ik deze update beginnen met een kort verslag van de competitie en daarbij de eindstand. Echter begin ik deze keer met de transfers, want dat is toch wel een vervelend dingetje geworden. Ik heb zelf geld zat bij Honka, dus ik hoef helemaal niemand te verkopen. Sterker, ik haal bij de concurrenten de betere spelers en geef alle goede spelers bij mijn club een royaal salaris. Al mijn toppers krijgen 200.000 of meer per jaar, terwijl ze bijvoorbeeld om 50.000 vroegen. Ik doe dat om ze tevreden te houden en vaak nee te kunnen zeggen als er een grote club voor hun langskomt. Dat laatste houdt een keer op en dat was dus deze zomer. En de zomer valt dus midden in het Finse voetbalseizoen. Lang verhaal kort, ik raakte 4 spelers kwijt en die kon ik allemaal prima opvangen, maar niet tegelijkertijd. De jeugd is prima bij Honka, maar het viel deze keer even niet mijn kant op. Maar ja, als je vijf punten achterstaat met drie duels te gaan, dan kan het dus altijd nog. Inter Turku krijgt de prijs voor 'ULTIEME FAALHAZEN 2026', wat hebben die het weggegeven zeg. Alsnog kampioen dus, wat een cadeautje.

Laatste wedstrijden van Inter Turku

interturku.png.7ee5f42896c5c1eb3d33f98acc6355cb.png

stand1.thumb.png.de576d449596508c3f696e2db53691c5.png

stand.thumb.png.6413d29ba215572c3be491bf24922794.png

transfers.thumb.png.ebcb1d7b637c332e6cf9b8ed8bc96a3e.png

Champions League (?)

We waren dankzij de goede prestaties van de afgelopen jaren al een stuk dichterbij de CL poulefase gekomen. Waar we vorig jaar 8 wedstrijden moesten spelen om de poulefase te halen, wat toen niet lukte, is nu al gehalveerd. Ik stroomde in in de 3e kwalificatieronde en trof daar Lech Poznan uit Polen. Dat was snel gepiept en de laatste kwalificatieronde was me deze keer gunstig gezind. Geen RB Leipzig, geen Porto, maar Malmo uit Zweden. Dat was een gouden kans natuurlijk. Blijkbaar dacht heel Scandinavie er ook zo over, want de beide duels werden verschoven om live op tv te kunnen. Ook Malmo was amper een probleem en dus... spelen we de poulefase van de Champions League!! Ik was ingedeeld in pot 3, en toen pot drie aan de beurt was, waren er al een paar mooie poules te zien. PSG en Milan zaten samen, Juve en Arsenal, Bayern en Atletico, Barcelona en Dortmund en wat te denken van Man City en Real Madrid? Ik kwam echter bij RB Salzburg, Heerenveen en Liverpool terecht. Beetje vervelend, want ik ben Heerenveen fan en heb ze vooraf in de editor nogal goed gemaakt. Heerenveen is al jaren kampioen in Nederland en Europees doen ze het ook goed. Ze hebben afgelopen jaar 191.000.000 uitgegeven aan spelers, bijvoorbeeld. Maar goed, we gaan proberen een resultaat te halen. Dat is niet helemaal gelukt trouwens.

lech.png.9b68ec1414e74a3bc2b6342d94cd3477.png

malmo.png.3b86e595a3f1e568c68a31b640f48969.png

cl.thumb.png.47bedb17d7076693400a6461484f641e.png

11-0 verloren, ik had door de competitie en wat blessures amper 11 fitte spelers en ja... dan gebeurd dit. Ben ook niet boos geweest ofzo, dat heeft echt nul effect dan. In Salzburg leken we te winnen, maar uit de aftrap scoorden hun ook nog even, dat vind ik dan erger dan die 11-0.

Overig

- De jeugdinstroom was op papier uiteraard weer beter dan in het echt, al lijkt er een heel behoorlijke centrale middenvelder bij te zitten. En weer een keeper die wel redelijk is.

- Het jonge keepertalent dat ik kreeg, is intussen de 1e keeper van Finland, hij is net 17. Hij heeft zijn eerste interland nu gespeeld, dus Slowakije kan hem niet meer inlijven.

- Ik heb een nieuw contract getekend en blijf nu tot 2029 bij de club

- Het bestuur wil dat ik betere speler binnen haal en dat gaat niet samen met mijn challenge. Ik hoop dat dit goed gaat, want ze zijn ook al niet blij met het mislopen van de titel.

- FC Honka/Akatemia, mijn reserveteam dat uitkomt in de Finse Keuken Kampioen Divisie, heeft daar de titel gepakt, maar mag niet promoveren naar de Veikkausliiga.

70435453_previewyouth.thumb.png.cc0f11ab119e3013284c5783fc4fb810.png

ykk.png.35316010e28201a14411570f816fa1e0.png

Momenteel lijkt het niet allemaal de goede kant op te vallen. Vervelend om een paar key spelers tegelijkertijd te zien weg vallen, al herstel je daar dan nog goed van door alsnog de titel (met een gelukje) te pakken en de CL groepsfase te halen. Maar ook daar moet je nu wat door een zure appel bijten. Hopelijkt valt er nog wat te maken van de resterende wedstrijden.

2 minuten geleden zei ElMarcos:

Europees is het een zware bevalling. Heerenveen in de Cl is trouwens opvallend te noemen. De strijd om de titel ligt ook weer helemaal open.

Nou ja, ik heb ze dus een upgrade gegeven. Als in Man City/PSG, maar dan in Nederland.

@ElMarcos @Marius @MNie @KayDeManaager@delichris @Fantasy

22222222.jpg.daa2f64fc820255b5edbae5c4e285f00.jpg

Europees Voetbal

Ik werd keurig derde in een loodzware Champions League poule en ging de Europa League in. Bijna was dit het einde geweest van dit verhaal, want mijn voorzitter accepteerde een absurd laag bedrag voor onze superkeeper. En ik kon niks doen. Ik heb uiteindelijk de pc een uurtje met rust gelaten en na een klaagsessie bij mijn vrouw heb ik het spel opgeslagen en ben verder gegaan. Toeval of niet, het liep daarna als een trein! De eerste wedstrijd zonder m'n keeper was de uitwedstrijd tegen Sporting Portugal in de Europa League en we sloopten de Portugezen in Lissabon! 0-4! Thuis deden we rustig aan en was 2-2 voldoende. Daarna kwam een wel heel mooie loting, Man Utd kwam op bezoek. We hadden niks geleerd van de 11-0 en gingen gewoon lekker aanvallen. Het ging nu een stuk beter, al verloren we wel twee keer. Het Europese seizoen zat er op, maar we hebben promotie gemaakt en er gaat per 2028 een Finse club rechtstreeks de poulefase van de Champions League in :)

cl1.png.c0dd978e75403bd5c2f702f19a95fa7a.png

sporting.png.71c9fd21c7e9781f4a5694ccc7f4bc0f.png

man.png.d2f5710fa1556ffa91a85366880f7f33.png

In de zomer van 2027 hoefde ik alleen nog maar de play-off te spelen, dus ik ging sowieso de Europa League in. De loting leek redelijk, Olympiakos uit Griekenland werd de tegenstander. We wisten thuis ruim te winnen en dat was maar goed ook, Pukki the Great redde ons hoogstpersoonlijk in de uitwedstrijd...

olym.png.357975a9f25d399b9cbcd235a89dc608.png

De poulefase bracht geen geluk, al vraag ik me af of ik ooit tweede zou worden in welke poule dan ook. Juve en Chelsea gingen beslissen wie 1e en 2e werden, Kopenhagen en Honka wie er 3e en 4e werden. We begonnen meteen thuis tegen de Denen en zetten een goede stap richting de derde plaats en dus een vervolg in de Europa League. Tegen Chelsea en Juve was het tegenhouden, maar Kopenhagen verloor ook al die duels. Dus was het alles of niks in Kopenhagen en het werd alles :) We vervolgen onze Europese weg in de Europa League, de loting is op dit moment nog niet bekend.

Suomen Cup

We zijn en blijven ongeslagen in de beker, voor de vierde keer op rij gaat de beker mee naar huis. Helaas was de finale tegen mijn favoriete Finse club, Tampere Utd. Ik stelde voor de finale echt alleen maar jeugd op, zodat Tampere de beker kon winnen, maar het plannetje mislukte. Overigens kan ik in de beker niet meer roteren met de reserves, want die spelen ook in diezelfde beker. En als je voor reserves van Honka hebt gespeeld, mag je niet meer voor het eerste spelen.

cup.png.f2e492525242a9b3bb689f007dc385b1.png

Veikkausliiga

Dominatie is het juiste woord, ik werd nog voor de afsplitsing kampioen en ben geen seconde in de problemen geweest.

stand1.png.9341fce935cdba811e75093c06fdccb9.png

Overig

- Er komt een nieuw stadion, zonder dat ik er om vroeg trouwens. Zoals julie zien is er niks bekend, dus ik weet het ook niet.

- De jeugdinstroom leverde een uitstekende verdediger op, hij ging meteen de basis in en zijn debuutwedstrijd was de kampioenswedstrijd. Hij scoorde de wedstrijd erna ook nog en is met 15 jaar en 300 dagen de jongste speler en doelpuntenmaker ooit in Finland.

- We zijn zoals gezegd omhoog gegaan in de coëfficiënten, wat een directe CL poulefase oplevert in 2028

- Teemu Pukki is op zijn 37e gestopt als international, maar tekende wel voor drie jaar bij, tegen een zeer schappelijk salaris. Ik hoopte hem als speler/coach ofzo te tekenen, maar hij wil alleen nog spelen, voorlopig

stadion.thumb.png.ca7b7fc14f8653c512889f7d1036661b.png

youthpre.thumb.png.d2f9cc836daa0f393f0a4d4c86917dfe.png

coeff.png.96ddf7859c51e03a408d8936b8908814.png

23 minuten geleden zei MNie:

De grote goed nieuws show. De dubbel gepakt en een nieuw stadion. Nu hopen dat je spelers je als een "grote club" gaan zien. Waar ik ook benieuwd naar ben is wat er in Heerenveen gebeurd is.

Ik heb ze een upgrade gegeven. Als in Man City/PSG, maar dan in Nederland.

22222222.jpg.ca31b1a183aa31f7cd056f5ae643f5f8.jpg

300.png.a9fb88100d3c806883ee90a94d15669b.png

stadion.png.bff467665dc5148d1ae8d17ffa22569c.png

stand.png.c3ee4fdcc0af5e9f3d90a300f18a1f60.png

- Na een derde plek in de CL poule (2027) gingen we door naar de Europa League. We versloegen Werder Bremen, Valencia, Atalanta en pas in de halve finale verloren we van Arsenal (1-1 uit, 2-3 thuis)

- In de Finse beker wonnen we voor het vijfde jaar op rij de beker, zonder een wedstrijd te verliezen.

- In de Veikkausliiga was het echt te bizar voor woorden, ik won alle 27 duels en had een doelsaldo van 109-9

- In de CL 2028 was ik direct geplaatst voor de poulefase, we troffen Bayern en Man Utd. 4x verloren we met 1 goal verschil. Lokomotiv Moskou werd met 3-0 en 4-1 verslagen, waardoor we weer de Europa League in gaan.

- Ik heb na afloop van de CL poulefase (06-12-2028) altijd de afsluiting van het Finse seizoen. Ikzelf en mijn spelers wonnen alle prijzen.

- Ik kan geen transfers meer doen, zonder spelers te halen die ik (net) verkocht heb. Alle goede Finnen in Europa komen van FC Honka af.

- West Ham United, Aston Villa en Newcastle hebben mij op 07-12-2028 uitgenodigd voor een interview. Als één van die drie mij wil aannemen, dan stop ik op het hoogtepunt bij FC Honka. Beter dan dit kan het amper nog, met mijn transfer restrictie.

edit:

- Newcastle is mijn nieuwe bestemming geworden

@ElMarcos @Marius @MNie @KayDeManaager@delichris @Fantasy

Mannen, oprecht bedankt voor alle berichten :)