Jump to content

[FM22] The Suomi Challenge

Satyr
 Share

Recommended Posts

Suomi. Finland dus. Het had ook een ander land kunnen zijn, maar ik had Finland als speelbare competitie geladen en het bekt ook wel lekker, toch? Het was niet eens een doel om een challenge of zelfs dit verhaal te gaan typen, maar het kwam eigenlijk per toeval zo uit. Eerst even een korte introductie van deze save game.

Ik wilde eens wat anders doen en geen Engeland of Schotland kiezen, wat ik vrijwel altijd doe. Maar echt zo goed als altijd. Deze keer had ik alle speelbare competities van Duitsland, Noord-Ierland, Letland, Finland en de Faeröer geladen. Ik heb een gemiddelde ervaring als voetballer gekozen en heb mezelf twee diploma's gegeven. Na lang solliciteren kon ik aan de slag op het derde niveau van Noord-Ierland, bij Lisburn Distillery. Niveau van niks, het is dan ook qua reputatie de slechtste divisie van heel FM, als je de originele database gebruikt. Dit avontuur duurde liefst 5 wedstrijden, want de competitie was toen al afgelopen. Mijn contract was ook maar tot het einde van dat seizoen en ik had al gauw door dat er werkelijk niks te halen viel. Geen geld, geen speler die wilde komen en met 3/4 van de selectie op amateurbasis, zat ik nog boven het loonbudget. Contract dus maar niet verlengd daar.

Daarna een maand of twee niks kunnen doen, wel overal gesolliciteerd en ik wist me bij Schalke 04 naar binnen te lullen. 15e in de 2. Bundesliga, maar tijd zat om dat om te draaien. Schalke is financieel ook een bende, maar er is genoeg om te verkopen. Ik werd uiteindelijk 2e en promoveerde naar de 1. Bundesliga. Het gesprek na het seizoen leverde wat problemen op, want ik wilde van onzinnige verplichtingen af. Het bestuur won de strijd en ik werd dus ontslagen.

Er waren twee banen vrij, beide in Finland. Bij HaKa moest ik degradatie ontlopen, terwijl de club na 16 van de 27 duels 3e stond. Bij FC Honka moest ik de top-6 halen, terwijl ze 11e stonden. FC Honka werd mijn nieuwe club en we wonnen 8 duels en werden keurig 3e. Toen viel me iets op en dat werd de basis voor dit verhaal. Bijna alle spelers die niet Fins waren, hadden een aflopend contract en aamgezien alle Finse clubs een reserveteam, een U20 team en een 3e team hebben, had ik meer dan genoeg om al die spelers op te vangen met Finse spelers. Of ze goed genoeg waren is een andere vraag, maar daar komen we vanzelf achter. Ik liet dus een hoop Afrikanen de club verlaten, en verving ze met hele jonge eigen spelers. Ik haalde transfervrij nog een Finse keeper, maar verder alleen eigen jeugd.

honka.jpg.31e76d3f52203dc3a27eb107639af4df.jpg

FC Honka dus, waar ik met alleen Finse spelers en het liefst eigen jeugd ga proberen Europees succes te halen. Ik denk dan eerder aan de Conference League dan de Champions League. De 3e plek van vorig jaar leverde een plek op in de voorronde van de Conference League van 2022/23, dus in de komende zomer gaan we die spelen. Ik heb ook uit de reserve- en jeugdteams alle niet Finnen verkocht en daar zat best wat leuks tussen. Maar we gaan dit goed aanpakken, dus dan maar wat geld op de bank zetten. Feitelijk gezien levert me dat voor Finse begrippen een enorm transferbudget op, van €525.000 en ik geef nu €600.000 uit aan salarissen en dat mag naar €850.000. Ik wil dus eventueel alleen Finnen kopen, dus ik zal vooral het salaris nodig hebben. De jeugd pakt het goed op in de voorbereiding en de beker, met een uitschakeling in de halve finale tegen rivaal en buurman én grootste club van Finland HJK. Geen probleem, we willen in de competitie goed meedoen. Ook dat lukt, al loop ik net nu tegen twee enorme nederlagen aan. Blessures en schorsingen doen me toch wel pijn...

selectie.thumb.png.41d5066a1aca385eb717e81cac65a6a4.png

wedstrijden.thumb.png.52d5b3b7a936a4636c500bb4b2a8627f.png

competitie.png.c39cccf3487a7f4cd33d1c6890cf58ab.png

stand.png.8b42e6936e492d8bf65a8a601ebf1a6f.png

honka.jpg.9daacb6cd1d5af70aa7143a0e7e5444e.jpg

--------- 1 ---------

Veikkausliiga

De Veikkausliiga is de Finse Eredivisie en in het intro hierboven was al een screenshot te zien van de stand. We stonden nog bovenaan, maar al gauw bleek dat FC Inter Turku de betere ploeg was in Finland. We werden uiteindelijk op doelsaldo tweede en gaan (weer) Europa in. Zoals verwacht was de jeugd nog niet klaar om een seizoen van 27 duels vol te houden, dus het is geen ramp dat we de titel mislopen. Komt nog wel. Ik wil vanaf nu wel proberen om Europa in te gaan, in Finland is dat even een apart verhaal, ik ga het proberen uit te leggen... De competitie zelf is 22 duels, je speelt 2x tegen elk ander team. Daarna speelt de top-6 een kampioenscompetitie en de onderste 6 een degradatiecompetitie. Je speelt 1x tegen de andere vijf ploegen, dus 27 duels in totaal. Na de 27 duels speelt de nummer 4 tegen de nummer 7 en de nummer 5 tegen de nummer 6 in de Europese play-off. De winnaars daarvan spelen tegen elkaar en de winnaar daarvan speelt tegen de nummer drie van de eindstand. En als je dan wint, speel je 4e voorronde Conference League, hahahaha. En als de bekerwinnaar in de top-7 zit, neemt de nummer 8 de plek van 7 in bij de play-offs. Makkelijk is het niet, leuk is het wel.

stand1.thumb.png.e7f9c9294e0c8c490757817ac35d41c7.png

Conference League

Vierde voorronde, daar zitten heerlijk obscure clubs in hoor, geweldig. Ik kreeg geen onbekende club, maar trof Fola Esch uit Luxemburg. Een 3-0 en 7-0 zege later zaten we in het vliegtuig naar Baku in Azerbeidzjan, daar hadden we wat meer moeite mee, maar we wonnen daar met 2-1 en thuis met 3-2. Daarna konden we naar Israel, waar Maccabi Tel Aviv de tegenstander was. De Israeli hadden een offday en werden met 5-0 in eigen huis afgedroogd. Thuis zette in de wisselspelers in en werd het 0-0. De laatste horde voor de poulefase was opnieuw geen echt grote naam, met Charleroi trof ik geen hoogvlieger, ik had ook Nantes, Sevilla, Utrecht, Arsenal of Galatasaray kunnen loten namelijk. De Belgen kregen in Helsinki mer 3-1 klop en uit was een 2-1 nederlaag dus geen probleem. We gaan de groepsfase in! Hopelijk treffen we een grote naam. De vier gewonnen kwalificatierondes leverden elk €100.000 op, plaatsing voor de poulefase was een dikke vis, €2.950.000,-! De loting was al de volgende dag en we treffen Dinamo Zagreb, Zorya Luhansk en Vitesse. Geen echt grote namen, maar dus wel kans op een zege natuurlijk. De poulefase leverde een vrij bizarre stand op, want de onderlinge duels vielen alle kanten op. Ik verloor twee keer van Luhansk, maar win twee keer van Vitesse. Uiteindelijk leverde het de onderstaande eindstand op.

confuitslagen.png.0665e5c523fbd97d3467a7aabee87253.png

confstand.png.bd22279d650989ebd331999ef1f2cb33.png

Transfers:

We hebben net 8 kwalificatieduels gespeeld in de Conference League en hebben een mooie poulefase voor de boeg. Toch gaan onze beste spelers liever naar bijvoorbeeld De Graafschap. Een bod van 300.000 kan ik nooit weigeren, gelukkig heb ik genoeg spelers om het op te vangen, want transfers naar Nederland zijn in juli en dan is de Finse markt dicht. Verder heb ik vooral jonge Finnen gehaald van concurrenten en op basis van mijn matige scouts. Heel veel 5 sterren potentie, maar of er echt een goede bij zit is de vraag. Ik haalde bij onder andere Fulham en Chelsea Finse spelers met een aflopend contract binnen en die spelers zijn vaak wel goed genoeg voor het eerste team. De jeugdinstroom was redelijk, zo op het oog. Ik heb vier spelers vastgelegd die goed zouden kunnen worden + een keeper die niet veel is, maar keepers zijn altijd handig.

youth.thumb.png.9ad76841b2d82cda27d2bea14f642509.png

youth1.thumb.png.9f7a88d5f051b79253549d4591f19ea3.png

@Fantasy @ElMarcos @Marius @MNie

Op doelsaldo tweede worden smaakt normaliter zuur maar zo te lezen ben je er best tevreden mee. En als ik dan het geweldige parcours in Europa er naast leg snap ik dat ook wel. De toekomst lijkt rooskleurig!

Zojuist zei Marius:

Op doelsaldo tweede worden smaakt normaliter zuur maar zo te lezen ben je er best tevreden mee. En als ik dan het geweldige parcours in Europa er naast leg snap ik dat ook wel. De toekomst lijkt rooskleurig!

Ik typte het verhaal na 22 duels en toen stond ik 5 punten achter Inter Turku, had niet verwacht dat ze nog zouden instorten.

Bedankt voor de reacties, mannen!

honka.jpg.738d4454f873abd457183122f7d9c4fe.jpg

--------- 2 ---------

Scouting

Ik heb er voor gekozen om alleen met Finse spelers te gaan spelen. Met FC Honka zit ik al bij de beste drie van het land, maar mijn jeugdopleiding is niet zo goed als die van de concurrentie, met name HJK heeft een prima jeugdsectie. Met het prijzengeld van de Conference League wist ik het bestuur te overtuigen om er wat aan te verbeteren en dat deden ze. Ik sta nu als tweede achter HJK qua jeugdstructuur, dus dat is voorlopig wel goed, het geld is ook op trouwens.

youth.thumb.png.b44cdc08fe290e8d0e3c1b5b255882d7.png

Goed, wat ik doe om goede of betere Finse spelers te vinden dan die ik nu heb, is simpel en vrij tijdrovend. Van alle speelbare buitenlandse leagues in mijn save (Engeland tot level 5, Nederland tot 3, Schotland tot 4) loop ik alle clubselecties na op Finnen. Dat levert een hoop onhaalbare spelers op, een hoop waardeloze spelers, maar af en toe loont het zich. Al die spelers, hoe goed of slecht ook, worden gescout en gaan op de shortlist. Dan filter ik vervolgens welke spelers echt te slecht zijn en die gooi ik eruit. De rest volg ik en kijk of er wat haalbaars bij zit. In seizoen 2023 heb ik zo onder andere transfervrij jonge Finnen gehaald bij Fulham, Chelsea en Kopenhagen, mede dankzij mijn ruime loonbudget. Die jongens zijn nu redelijk tot goed voor mijn team, maar hebben potentie om hoger te spelen, dus ik zal ze kwijt raken. Zolang we Europees spelen moet het wel lukken om teams als Zwolle en RKC af te schrikken. Ook Deense teams scouten graag bij mijn wedstrijden.

Hieronder is mijn transferoverzicht van 2023, we zien Terry Ablade, Leo Walta en Jimi Tauriainen staan. Ablde, is gewoon een Fin trouwens, werd door Fulham geloosd, Walta door Kopenhagen. Ik pikte ze op en met name Walta is fijn, die is erg goed in corners en vrije trappen. Halverwege augustus kwamen er vijf jonkies binnen, die van de scouts een hoge potentie kregen en daarvan lijkt vooral Casper Tihonen een mooie toekomst te hebben.

transfers1.png.dee8c6cb3990e50235192592d6197c93.png

In 2024 zien we een mooi voorbeeld van een buitenlandse Fin die we al een tijdje volgen. Jasse Tuominen van ADO wilde weg en die is echt wel een versterking voor ons. ADO wilde liefst anderhalf miljoen hebben en uiteindelijk betaalde ik wat mij betreft nog teveel, maar qua salaris viel het dan weer mee (95K, waar diverse goede spelers op 200K zitten). Tomas Galvez van Man City was een speler die ik niet had verwacht te kunnen halen, maar City accepteerde meteen zijn minimale waarde, zonder enige clausule of bonus. Galvez zat op een salaris van 310K bij City en mijn maximum was 245K, dus dat was even spannend, maar met wat extra tekengeld en een bonus voor speeltijd lukte het. Even ter vergelijking, hij neemt in zijn eentje 15% van het salarisbudget op zich. Maar goed, hij gaat ongetwijfeld over een jaartje voor veel centjes weg.

transfers.png.078f629ef014fa1a9c817821a8ba80ef.png

Nou, zo werk ik dus qua scouting, ook in de Finse divisies kijk ik regelmatig bij teams met een redelijke jeugdstructuur of er wat tussen zit en dan kun je eens de gok nemen. Vrijwel alles onder niveau twee in amateur, dus het kost ook niks om ze te halen.

In de volgende update zien we hoe het avontuur in de Conference League afliep en weten we wie er in de bekerfinale staan. Ook is de competitie al een paar wedstrijden onderweg.

@Fantasy @ElMarcos @Marius @MNie

Tijdrovend is het wel maar ik kan me voorstellen dat het ook wel loont zo. Sowieso moet je soms creatief zijn bij kleinere clubs of wanneer je zeer specifiek wil zoeken en dan is zelf aan de slag gaan en eindeloos scrollen en klikken soms gewoon "the way to go".

honka.jpg.71762201700ab1dbe56243c33a048677.jpg

--------- 3 ---------

Conference League

De knock-out fase werd dus met een beetje mazzel gehaald, maar daar zitten we niet mee. De loting viel op zich ook mee, met FC Kopenhagen kregen we een team dat we in een friendly al met 4-1 versloegen en ook in Europees verband ging het prima. Uit werd met 0-2 gewonnen en thuis werd er na een 2-0 voorsprong nog 2-2 gespeeld. Het was genoeg voor een plek bij de laatste zestien. Er waren een paar team die ik echt wilde ontlopen, Lazio, Arsenal, maar ook Utrecht bijvoorbeeld. Het lot viel weer goed, we kregen Molde uit Noorwegen. De Noren waren beter in de eerste wedstrijd, maar we sleepten een 1-1 uit het vuur. Uit in Molde bleek maar weer dat mijn tactiek vooral uit goed werkt: 0-3 bij rust, tevens de eindstand. We zitten in de kwartfinale! De klavertjes vier waren op en we kregen nu Lazio. We hadden niks te verliezen en verloren dan ook twee keer eervol, 2-1 in Rome, 3-1 in Helsinki. Na afloop werden we gekroond tot verrassing van het toernooi, da's fijn.

UCL.thumb.png.81370eb35e64e6c36510ebb09ae80b23.png

UCL1.thumb.png.9e3931a3b73a0a1366417347b9ee8bd9.png

Suomen Cup

De Cup was door de Conference League echt geen prioriteit, dus de jeugd mocht kijken hoe ver ze kwamen. De 12 teams uit de Veikkausliiga worden in twee groepen van zes verdeeld en je speelt 5 duels, 1x tegen elk ander team. We ontliepen HJK en Inter Turku, sterker, we kregen de promovendus en de vier onderste ploegen van vorig jaar. De poule moest de jeugd wel kunnen overleven dus. De jeugd deed het veel beter dan verwacht (gehoopt?) en won de poule met 13 punten uit 5 wedstrijden. De tweede ronde kregen we buurman en rivaal HJK op bezoek en die hadden ook de jeugd gestuurd. Wij wonnen, met 2-1. In de kwartfinale troffen we RoPS, die we in de poule met 3-0 klopten. Dit keer waren twee goals genoeg. KuPS was het volgende station, die wisten ons in de poule op 0-0 te houden, dit keer werd het een simpele 3-0 zege. De finale werd dus behaald en SJK deed leuk mee, maar was kansloos: 4-1. We zijn dus al zeker van Europees voetbal, maar ik wil nu de CL in en dan moet ik kampioen worden.

cup.thumb.png.495b298bc2fc8d30371b235787439759.png

Veikkausliiga

We vlogen als koningen door de competitie en zijn na afloop van het reguliere seizoen al bijna kampioen. Een thuisnederlaag op speeldag 21 tegen FC Haka voorkwam dat scenario trouwens. Spannend is het niet, maar de eindstand komt in de volgende update, daar zit de nieuwe Conference campagne ook bij. Plus wat transfers. Mijn reputatie gaat goed, ik heb al diverse Eredivisie clubs afgewezen, onder andere Sparta en Vitesse boden me zonder een sollicitatie een interview aan. Ik ga nergens heen, dus ik heb een nieuw contract getekend bij FC Honka (y)

veik.png.0ad6b39e0cf11a6b5d2a5a161816c80a.png

@Fantasy @ElMarcos @Marius @MNie @KayDeManaager

Mannen, bedankt voor het reageren (y)

honka.jpg.f79e7e3ca0dea12393ca1dd91b684abe.jpg

--------- 4 ---------

Veikkausliiga

We beginnen met de competitie, zoals gezegd was de titel al zo goed als binnen en we zijn dan ook kampioen! Omdat de poulefase van de Conference League midweeks tijdens de competitie wordt gespeeld, heb ik de jeugd de resterende wedstrijden in de Veikkausliiga laten spelen en de basis op de doordeweekse dagen in de Conference League opgesteld. Het leverde nog een nederlaag op, maar de eindstand was duidelijk. Voor de komende jaren moet dit het doel worden.

stand.png.e72c9e57f3ff5150ca2431ac2b99a443.png

Conference League

In Europa had ik op het oog een hele redelijk loting. Concurrent Inter Turku lootte Fenerbahce, Shefield United en Lech Poznan, dat zijn toch drie redelijk grote namen. Ik kreeg Luzern, Limassol en Vllaznia. Die laatste kende zelfs ik niet, maar die komen uit Albanie. Kansen genoeg dus en de poulefase was een makkie. We begonnen met een late 1-2 zege op Cyprus, wonnen thuis van Luzern en de hopeloos slechte Albanezen, waarna de returns ook alle drie werden gewonnen. Nog even een duimpje naar Inter Turku, die werden keurig 2e achter Sheffield United in hun poule.

De knock-out ronde leverde ons een vrijlot op, want we waren natuurlijk poulewinnaar.

ucl.thumb.png.3dff17c787e0c6ff469bc20e550c42c4.png

Overig

Dan het hoogtepunt uit deze savegame. Ik weet vrij zeker dat ik nog nooit zo’n goede keeper uit een jeugdinstroom heb gekregen. Deze jongen is 15 jaar, is met afstand de beste keeper die ik heb en hij heeft gelukkig tot 2028 getekend. Het enige nadeel… zijn tweede nationaliteit is Slowaaks, dus hij kan ook daar voor gaan spelen en dan is hij het Finse vlaggetje kwijt dat ik als eis heb in mijn team. Zijn naam is Martin Bajza en dit is zijn profiel.

youth1.thumb.png.5c3a947a3760df89700209b498def1f4.png

keeper.thumb.png.040a80fafaf5b273845f06fd3dec438a.png

Transfers

We hebben twee nieuwe spelers gehaald en beide waren ze de topspeler bij mijn concurrenten HJK en Inter Turku. Aan de ene kant haal ik ze omdat ik de hun zwakker maak, aan de andere kant krijgen hun relatief veel geld en kunnen we samen het Finse voetbal beter maken. Inter Turku doet het al twee jaar ook goed in de Conference League, dus er moet ergens een extra Europese plek inzitten. Deze twee spelers komen er komend seizoen bij:

Pekka Heikkinen, €1.000.000 van HJK

pekka.thumb.png.4b29ce9fb599d9c11d1f5dfc0becd9bd.png

Niklas Kivimaki, €925.000 van Inter Turku

niklas.thumb.png.ee93d64559c60f422f6744452d0c1d66.png

Mannen, bedankt voor het reageren (y)

honka.jpg.f79e7e3ca0dea12393ca1dd91b684abe.jpg

--------- 5 ---------

Conference League

Deze update moest eigenlijk gisteren komen, maar we kwamen veel verder dan verwacht dit jaar. Na de poulefase hadden we een vrijlot omdat we poulewinnaar waren en de eerstvolgende tegenstander voor ons was Rostov uit Rusland. Uit werd het 2-2, thuis wonnen we met 2-1. Net als vorig jaar stonden we in de kwartfinale en helaas troffen we wederom Lazio Roma. Echter, een knappe 2-2 in Rome werd opgevolgd door een 2-1 zege in Finland! De 2-1 van Lazio viel pas in de allerlaatste seconde, dus echt spannend was het nooit. In de halve finale was het wel spannend en dat was totaal onnodig. Thuis wonnen we met liefst 4-1 van Alaves en leek de finale haast zeker. In Spanje was het na een uur 4-0 voor Alaves! Pas in minuut 82 scoorden we de 4-1, waarna het nog 4-3 werd en we toch de finale wisten te bereiken. Tegenstander op Ibrox in Glasgow is Sheffield United.

finale.thumb.png.285fbb9463b3042b25d080fb7486c0bd.png

Helaas, we waren best kansloos.

ucl.thumb.png.a27d3c9cc6352313c889e97cac551f4d.png

Suomen Cup

De jeugd en de reserves mochten de beker proberen te winnen en dat ging eigenlijk wel heel simpel allemaal. In de kwartfinale waren we één minuut verwijderd van een 1-0 nederlaag, maar de jonkies wisten het om te draaien.

cup.thumb.png.f612e3c01f46ce04c6794e2654f027d3.png

Reserveteam

Het reserveteam van FC Honka speelde de afgelopen jaren op het 3e niveau in Finland. Afgelopen seizoen promoveerden ze naar de Finse variant van de KeukenKampioen Divisie en dat is tevens het hoogste wat ze kunnen halen, promotie kan dus niet. Ik heb in plaats van 30 spelers te verhuren nu alle spelers zelf gehouden en de reserves staan keurig in de onderkant van de middenmoot. Degradatie is op zich geen ramp, ik ga er geen spelers uit het eerste voor inzetten in ieder geval.

Overig

- Ik raakte een aantal spelers kwijt door transferclausules, dat was wel een beetje klote. Intussen hebben alle sleutelspelers een nieuw contract zonder clausule.

- Feyenoord nodigde me uit voor een gesprek, maar ik heb ze afgewezen

- Mijn scouts vonden een toekomstige topper bij FF Jaro, daar ging dan ook een aardig bedrag naar toe. Niklas Loof is zijn naam

transfers.thumb.png.0bc1442b662094a52e81bae3ac252ad0.png

selectie.png.8af48ba723d0e54133cafa94139e0b1d.png

selectie.png