Jump to content

[FM22] Love the game, EAT the business

ReneLeBlanc
 Share

Recommended Posts

EAT.png

Daar zijn we weeeeeer. Vamos Depor! We zijn er weer met de gebruikelijke update van de eerste seizoenshelft. In de vorige update gaf ik jullie al de seizoensopener, de eerste winst partij en ook de derde wedstrijd cadeau. Vandaag gaan we het hebben over wedstrijd vier tot en met negentien. Oftewel, alle andere clubs waar we tegen gespeeld hebben, dus ook de topploegen Sevilla, Atletico, Real en Barcelona. Ga er maar even goed voor zitten want het belooft een hell of a ride te worden. 

Na de eerste driepunten ging het al snel van kwaad tot erger. We verloren natuurlijk al van Valencia en daar kamen nederlagen tegen Betis, Sevilla en Athletic Club bovenop. Er kwam zelfs gemopper op ons systeem vanuit de fans, het systeem waar we zoveel indruk maakten vorig jaar en het jaar ervoor. Het tij werd gekeerd tegen Real Sociedad waar we met heel veel geluk gelijk speelden om vervolgens drie winstpartijen op rij te boeken. Hierna werden de wisselvallige resultaten voortgezet. 1-4 op onze donder krijgen van Getafe om vervolgens weer twee keer te winnen. Voor de mooiste resultaten moeten we even iets verder door. In speelronde 15 wonnen we in een waar spektakel stuk al van Celta de Vigo met 4-3 om vervolgens met 3-2 te winnen van Atletico Madrid. Hierna verspeelden we wel hele dure punten tegen onze angstgegner Extremadura en verloren we met 5-1 van Real Madrid om vervolgens deze prachtige eerste seizoenshelft af te sluiten met misschien wel het mooiste resultaat van het seizoen so far. In de blessuretijd versloegen we koploper Barcelona namelijk met 2-1. :D 

image.png.26d27ed07fdc71c5d576aea7e661d49b.png

Met al deze resultaten is het natuurlijk de vraag waar we de eerste seizoenshelft zijn geëindigd, althans dat heb ik dan altijd. Ik kan jullie vertellen, we presteren ver boven verwachting. Dat komt mede door het onderpresteren van grote clubs als Real Betis, Athletic Club, Sevilla en vooral Atletico Madrid. Simeone was al een tijdje weg (zelf opgestapt in 2023) en hij werd vervangen door Sergio Conceicao maar die werd ontslagen na de wedstrijd tegen ons. Inmiddels zit Conte op de stoel maar geweldig gaat het daar niet. Met een top drie met weinig verlies punten creëer je altijd een subtop die dicht bij elkaar ligt. Dat zie je ook, wij hebben 28 punten en dat is een gat van maar twaalf punten tot de degradatiestreep. Verder vind ik het vrij opvallend dat er bizar weinig gescoord wordt in La liga. Valencia 26 goals, Barcelona 35 goals, Villareal 33 goals, Real Sociedad 22(!) goals, wij 33 goals. Ik vind het vrij bijzonder.

Spoiler

image.thumb.png.e15d595ba1ed0bea6ba49de00f04d28c.png

Van de nieuwe aanwinsten zijn er een aantal spelers die echt uitblinken. Zo heeft Marco Brescianini een heel belangrijk aandeel in ons succes. Dit zelfde geldt voor Andreas Skov Olsen, Matty Longstaff en Summerville. Maar de nieuwkomer die de meeste indruk heeft gemaakt is by far Lorenzo Lucca. 20 wedstrijden en veertien goals. Een gemiddelde van 7.37, die is echt een schot in de roos gebleken. Verder zijn Chumi, Centelles en Kamara weer heel belangrijk in onze defensie en heeft Jota de pech dat hij met veel blessures kampt.

image.thumb.png.395a28e0f46bf1b8e9b5c3119af7c08e.png

Helaas heb ik ook slecht nieuws te melden. 17 december is namelijk een gitzwarte dag want op deze dag kreeg ik de onderstaande melding in mijn inbox. Lorenzo Lucca is na een halfjaar al uitgekeken op Deportivo en wilt naar een grotere club verkassen. Hij wilt kans maken op het Europees Kampioenschap en wilt daarom vertrekken. Ik zie niet helemaal in waarom die midden in het seizoen nu wilt vertrekken aangezien die bij ons topscorer van de competitie is met 14 goals, maar ik kan dit helaas niet tegengaan. Leipzig heeft zich al gemeld met 15 miljoen, maar ik wil m niet onder de 30 laten vertrekken. We kunnen het geld goed gebruiken en aangezien Pellegri maar 4 invalbeurtjes heeft gehad zullen we het daarmee ook niet redden en zullen we opzoek moeten naar een nieuwe spits. Ik ben al druk aan het scouten om de juiste opvolger klaar te hebben staan, wordt vervolgd...

image.thumb.png.0cf48ec35882079bd1377863afb2728c.png

@Marius @glennix @Nummerke10 @delichris @Kyrill @toivonen @timpy00 @DGremlin @MNie @Fantasy @JordiW. @MarcFM1993 @Mathijs92 @John Terry 2.0 

Bedankt weer voor de toffe reacties, the story goes on! :D 

Heel uiteenlopende resultaten maar als promovendus een meer dan prima eerste ronde met negen overwinningen natuurlijk. Of je ook daadwerkelijk in de subtop, en met een Europees ticket, kan eindigen is volgens mij een andere zaak maar het belangrijkste lijkt me toch wel dat een mogelijk degradatiespook vermoedelijk niet meer zal opduiken. Al wat er nu nog bij komt dit seizoen is handig meegenomen.

Wat een knaller van een eerste seizoenshelft. Hier teken je direct voor bij aanvang van het seizoen. Winnen van Atlético Madrid en F.C. Barcelona. Een paar andere wedstrijden speel je wat minder, maar na een "valse start" heb je het echt goed gedaan. Europees voetbal behoort dus nog tot de mogelijkheden.

EAT.png

Na een prachtige eerste seizoenshelft met onverwachte resultaten konden we weer op zoek gaan naar versterkingen. Wat ik in een vorige update al meldde was dat onze selectie nogal smal was. Hier wilde ik dus graag wat verandering in brengen. Hierdoor hebben we in de winter onze portemonnee getrokken en in totaal drie spelers erbij gehaald om wat meer keuzes te hebben. De vijf andere transfers waren voor het jeugdteam/tweede elftal. Miguel Arenas was de eerste speler die naar ons kwam en die stond al een tijdje vast. Hij was eindelijk geworden waardoor die de overstap mocht maken. Patrick de Paula is een naam die ik zelf nog ken van mijn succesvolle periode bij Palermo en ik twijfelde dan ook niet om hem te halen. Niko Halme complementeerde deze transferperiode en zal achter Pablo Torre zijn minuutjes gaan maken. Ik verwacht dat ik Torre niet heel lang meer kan behouden en met Halme heb ik dan zijn opvolger al klaar staan. De grootste transfer was het aanblijven van Lorenzo Lucca. Leipzig melde zich nog aan het begin van de transferperiode met 20 miljoen maar ik wilde minstens 35 miljoen ontvangen en zo bleef deze gekke Italiaan dus aan. :D 

image.png.1c167d5790c7ca1455cae643d6274fed.png

Spoiler

image.thumb.png.d9e4cbde6dfe957fe3caf051036c14fd.png

image.thumb.png.45531c5f1326d56492c1f7f2c2d3f839.png

image.thumb.png.31ee687b74112b5d9009ee8c3255160e.png

Met deze transfers zijn we klaar om het seizoen te complementeren. Waar ons begin van het seizoen echt matig was, waren we in de eerste maanden van het nieuwe jaar echt on fire. We bleven de eerste zeven wedstrijden namelijk ongeslagen en de grootste transfer, het aanblijven van Lucca, liet zich zien, want in deze zeven wedstrijden scoorde hij namelijk negen maal. Hierna vielen we weer terug, in de zeven wedstrijden die hierop volgden wonnen we namelijk maar twee maal, speelden we eenmaal gelijk en verloren we de overige vier. De laatste vijf wedstrijden van het seizoen waren ook meteen de lastigste met een programma tegen Real Madrid, Atletico Madrid en Barcelona. Het is dan ook geen wonder dat we alleen maar van Extremadura vernederden en wonder boven wel een punt pakten in Barcelona. 

image.png.3b80916477d1e7461e3307faf2ea8a2d.png

Door het gelijke spel tegen Barcelona verspeelden we op de slotdag van de competitie een plek die Europees voetbal zou verschaffen. We zakten namelijk twee plekken, naar de negende plek, en zo ging Osasuna de Conference League in. Verrassend is deze eindstand natuurlijk wel. Valencia en Villareal boven Barcelona, Rayo Vallecano op een vijfde plek en Osasuna Europa in in plaats van Sevilla, Athletic Club en vooral Atletico Madrid. Atletico op een twaalfde plek is natuurlijk een regelrecht schande. Zelf ben ik zeer te spreken over onze negende plek. Meteen Europa in was denk ik niet goed geweest voor ons want onze selectie was al smal en ook nu krijgen we niet een heel groot transferbudget.

image.thumb.png.a3b8311f9531f2bd079b0dacb97f5726.png

Als we dan weer de statistieken meepakken kunnen we de smaakmakers er natuurlijk zo uitpakken. Lorenzo Lucca is een regelrecht icoon geworden voor ons. Met 30 goals in 39 wedstrijden heeft hij natuurlijk een prachtig moyenne weten te bereiken en dat voor een ploeg die maar op een negende plek is geëindigd. Ook onze andere Italiaan Marco Brescianini heeft enorme indruk gemaakt met zes goals en zeven assists. Verder heb ik in een vorig seizoen gezegd dat Pablo Torre zich meer mocht uitspreken met goals en assists en daar heeft die naar geluisterd met 6 goals en negen assists. 

image.thumb.png.ac9bbf90dc7857d251d39a0afe8f3176.png

Als we dan de prijzen na afloop van het seizoen erbij pakken zien we dat de scoringsdrift van Lorenzo Lucca ook niet onopgemerkt is gebleven. Hij is sowieso als topscorer van de competitie geëindigd met 29 goals en ook werd hij tweede achter Toni Kroos bij de verkiezing tot voetballer van het jaar. Tot slot werd hij ook nog opgenomen in het team van het seizoen waardoor zijn seizoen natuurlijk niet meer stuk kan. 

image.thumb.png.f9ab2b51a971e6aa95a47daab3777894.png

Spoiler

image.thumb.png.c0d06c0e3e50d8392d3b8c24abcaccf6.png

image.thumb.png.3e2fd06d3b974fb715112853d0833e8e.png

Ook financieel hebben we een mooie stap kunnen maken. Waar we het vorig seizoen afsloten met twee miljoen op de balans sluiten we het seizoen nu af met 23 miljoen op de balans. Een mooi bedrag maar helaas zorgt dat er nog niet voor dat we heel veel meer te besteden hebben dit seizoen. We hebben een kleine zeven miljoen aangeboden gekregen vanuit het bestuur wat nog opgehoogd zou kunnen worden naar vijftien miljoen. Wel verwacht ik een uitgaande transfer van Lucca wat ook het nodige geld in het laatje zal brengen. We zullen ons dus moeten oriënteren op een nieuwe aanvalsleider maar gelukkig hebben we daar nog even de tijd voor. 

image.thumb.png.d78d02fc76e079f83dd3722f345612d6.png

@Marius @glennix @Nummerke10 @delichris @Kyrill @toivonen @timpy00 @DGremlin @MNie @Fantasy @JordiW. @MarcFM1993 @Mathijs92 @John Terry 2.0 @SantiagoMunez

Bedankt weer voor alle toffe reacties heren! :D Lucca moet idd niet zo zeiken, als de bondscoach de topscorer van La Liga niet meeneemt moet je je sowieso afvragen hoe snugger die is denk ik zo. ;c 

Met deze financiële situatie moet er weer een stuk meer mogelijk gaan zijn in mijn ogen. Als je komende zomer de selectie her en der nog wat kan versterken doe je volgend jaar zomaar mee om de CL-plekken gok ik zo :D 

Langs de ene kant jammer om Europees voetbal door je vingers te zien glippen op de slotspeeldag maar langs de andere kant komt je dat misschien wel goed uit zoals je zelf aangeeft. Sowieso een seizoen om trots op te zijn als promovendus!

EAT.png

Zo, na een prachtig eerste seizoen terug in La Liga staan we dan voor misschien wel het lastigste seizoen tot nu toe. Vorig seizoen was natuurlijk niet gemakkelijk, maar als je als promovendus op je bek gaat is er eigenlijk niet zoveel aan de hand. Zelf ervaar ik het tweede jaar altijd als moeilijker dan het eerste. Er zijn nu meer verwachtingen rond ons en als we nu op ons bek gaan zullen we ook meer kritiek te verwerken krijgen. Zaak wordt dus voor ons om zo min mogelijk voer voor kritiek te geven en daarvoor zullen we dan ook de nodige spelers aan trekken om dit plan te laten lukken.

Voordat de transferperiode eigenlijk echt begonnen was hadden we al de nodige versterkingen binnengehaald. Deze versterkingen waren allemaal voor de achterhoede, op één uitzondering na. Op 1 juli kwamen er namelijk al vier namen binnen. Mario Hernández werd opgehaald uit Colombia voor een totaalbedrag dat kan oplopen tot zeven miljoen, Andrea Papetti kwam voor maar 2,9 miljoen euro over nadat Brescia degradeerde, Pierre Kalulu was ongelukking bij Milan en kwam voor een maximaal bedrag van 9,75 miljoen over en tot slot kwam Lolo voor 750k over van Malaga. Ik durf wel te stellen dat drie van deze namen in de basis zullen belanden aankomend seizoen. Vooral Mario Hernandez is een heftige aankoop, zeker voor dat bedrag. Ik was al een tijdje bezig met hem en ben dan ook zeer content dat het me gelukt is.

image.png.e680f64a5a5ea1da29a7aa475d7a0b5c.png 

Spoiler

image.thumb.png.b32830411007d5f4046368619897858f.png

image.thumb.png.cc9ac8882cecf7be2bbf3c34dccb81f6.png

image.thumb.png.aa5c830de26931506ec80f218400ae37.png

image.thumb.png.316a24503cae9d01cd7798fb74ce0375.png

Nadat mijn achterhoede dus een flinke boost had gekregen was het tijd om ons op andere posities ook te gaan versterken. Zo haalden we eerst Mario Lemina transfervrij binnen en was het vervolgens de beurt aan Rayan Cherki om zijn intrede te maken bij Deportivo. Vooral over de transfer van Cherki ben ik zeer te spreken. Dit 20-jarige toptalent kwam er bij Lyon niet aan te pas maar ik kan niet wachten om met hem aan de slag te gaan. 4,4 miljoen vind ik dan ook echt een schijntje. Hij heeft nog wel eventjes te gaan om echt een bepalende speler te worden in La Liga, maar hij heeft wel alles in huis om daadwerkelijk te slagen. 

Spoiler

image.thumb.png.4a0a4105ca6d4894834eae2e9593c17b.png

image.thumb.png.54c846cb8d6bc83da78c416a65b612f9.png

Na deze toch wel toptransfer deden we in totaal nog acht transfers. Met Predrag Rajkovic halen we onze nieuwe eerste doelman in huis. Rui Moreira is gehaald om hopelijk ooit onder de lat te verschijnen maar die zal in eerste instantie in het jeugdteam terecht komen. Emanuel Modernell wilde ik eigenlijk transfervrij binnenhengelen maar helaas mislukte dit plan. Uiteindelijk vind ik de betaalde prijs nog steeds een mooi bedrag. Als Feyenoorder zijnde kan ik het natuurlijk niet laten om een speler als Geertruida links te laten liggen (letterlijk en figuurlijk want de linkerkant is ook de enige positie waar die niet tot zijn recht komt ;c). Met Arne Maier en Jandro Orellana halen we nog wat extra smaken voor op het middenveld en Gunnarsson zal als derde doelman gaan fungeren. De duurste transfer van de transferperiode werd op de slotdag gedaan. Voor een bedrag wat in totaal kan oplopen tot 18,5 miljoen kwam Samu Castillejo over van Leeds United. Hij zal een onbetwiste basisspeler zijn en is ook nog eens van Spaanse komaf. Win-win.

image.png.a1e3210d5699cb8c59ae516a3c197836.png

Spoiler

image.thumb.png.6ec15739cfb5bf1cd18376f51f86c4de.png

image.thumb.png.f0f150961be77ae8d3c5a578aeb3b6f0.png

image.thumb.png.68621a7657e284508fb2af45d19d75f5.png

image.thumb.png.d5c9cee8d59164654ccd5a45e8ef98b8.png

image.thumb.png.1c036b2dbf7791454a90ffad823a1a77.png

image.thumb.png.51f6f24e5c82392bb78fe06a8270318c.png

image.thumb.png.9267beaf95892d94f0b4e3a9d34d7e67.png

image.thumb.png.1b24ce210c98115e25b4a1e3126985cb.png

De grootste transfer is toch wel het aanblijven van Lorenzo Lucca. Tweemaal werd er op hem geboden. Tweemaal door Inter. Tweemaal kwam het boven de 30 miljoen en dus werd het ook tweemaal geweigerd. Ik heb niet meer problemen met deze boom van een vent gehad dus eind goed al goed. Wel vertrokken er de nodige spelers waar Matty Longstaff de duurste van was. Crystal Palace lichtte zijn clausule en zo raken we één van onze sterkhouders van het afgelopen seizoen kwijt. Ook Patrick de Paula maakte zijn verwachtingen niet waar en ging voor 3,5 miljoen terug naar Brazilië. Luan vertrekt voor 2,5 miljoen naar Valencia daar we maar 3 non-EU spelers mogen inschrijven en ook voor Summerville was het einde verhaal. Buiten deze screen om verkochten we ook Pietro Pellegri voor 5 miljoen aan Vitoria de Guimaraes.

image.png.c08da09279d9ee5cd69156cd82dfa23d.png

Financieel gezien heeft deze transferperiode ons bepaald geen windeieren gelegd. Wat een sprong hebben we gemaakt zeg. Met een saldo van ruim 45 miljoen ziet de toekomst er rooskleurig uit waardoor ik ook de nodige verzoeken uit heb staan bij het bestuur. Zo hebben we de jeugdscouting een schaaltje omhoog weten te werken en wordt ook het jeugdcomplex onder handen genomen. :D Langzaam maar zeker kruipen we steeds een stapje verder naar boven maar we zijn er voorlopig nog lang niet. 

image.thumb.png.ab64e75c5ecc5a954fe02e625d4e9828.png

@Marius @glennix @Nummerke10 @delichris @Kyrill @toivonen @timpy00 @DGremlin @MNie @Fantasy @JordiW. @MarcFM1993 @Mathijs92 @John Terry 2.0 @SantiagoMunez 

Bedankt voor de reacties heren! Onze chagrijnige spaghetti vreter is in ieder geval nog voor een halfjaar voor ons. :D